25.6.–2.7. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][24]
KilpailuaSuomalaista

Viereinen totuus

Etusivu Foorumit Yleistä Viereinen totuus

Esillä 25 viestiä, 126 - 150 (kaikkiaan 229)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nimetön

    Tosi korkeatasoista ja hyvin perusteltua asiaa: ’Joo minäkin kuulun fukken kannattajiin’

    Sanottakoon nyt, että en minäkään kuulu mihinkään ’ fukken vastustajiin’ vaikka sellaiseen johtopäätökseen oletkin näyttänyt päätyneen. Mutta jos sen että pyytää parempia perusteluja väitteille, joissa kumotaan koko vanhempi ’totuus’ katsotaan jonkun henkilökohtaiseksi vastustamiseksi niin sitten kai minä olen kaikkien sellaisten väitteiden esittäjien vastustaja.

    Ja tuskin kukaan nyt niin herkkänahkainen on, että perustelujen peräämisestä koko kirjoittamisen lopettaa ……….. vai oletko itse sellainen ?

    ts kirjoitti: (31.1.2006 19:53:17)
    Tuo VP:n mainitsema seivuttaisliike on taasen minun opeissani yksi suurimpia haittoja, jos se tapahtuu backswingin aikana

    Onko noin? Koitapa säilyttää kädet rintalastan edessä backswingissä. Kyllähän ne kädet backswingin huipulla käyvät tuolla ’oikean korvan luona’, tai miten se Sam Snead sanoi: left arm across your chest. Aika luontevastihan toi vastaa esim oikean käden liikettä leipiä heittäessä.

    ts

    Leadbetter ilmaisi kutakuinkin: paine vasemman rintalihaksen ja käsivarren välillä säilyy muutumattomana…

    Pennick kertoi tarinan kaverista joka halusi esitellä uuden swingiajatuksen: kyynärpäät rintalastan edessä. Sanoi suositelleensa sitä kaikille sen jälkeen.

    Tiger koittaa saada oikean kyynärpään osoittamaan alas ja olkavarren kohteesta pois päin backswingin huipulla…

    Lista on aika pitkä noista esimerkeistä.

    Viimeksi Bewerly Lewis korosti samaa varsinkin naisten osalta, ymmärrettävistä syistä 🙂

    Jamasa kirjoitti: (31.1.2006 19:02:14)

    Bosco kirjoitti: (24.1.2006 10:01:13)

    Kiinnostuin (vilpittömästi) ja haluaisin kuulla niin fukkelta, kuin muiltakin, minkälaisia virityksiä olette svingiin tehneet parantaaksenne ns virallista oppia.

    Onkos tähän alkuperäiseen nyt sitten vastannut kukaan? Jos joku voisi tiivistää kun ei jaksas kaikkea lukea, sorry :-).

    Nyt ollaan vaarallisilla vesillä. Parannuksia virallisiin oppeihin? Kun en alunalkaen tiennyt virallisuudesta saatikka opistakaan mitään, niin kehitin oman au natural swengulan, millä sitten olen hauskuuttanut ja saattanut puhdasoppiset hermoromahduksen partaalle.
    Omassa ja näin ollen ainoassa oikeassa swengulassa on enemmän liikkuvia osia kuin italialaisessa autossa on turhia osia, joka ei ole siis vähän. Koska teho on se mitä haetaan niin vähillä liikkeillähän maksimiin ei päästä. Niimpä bäkärissä liikutaan reilusti sivusuunnassa samalla selkäruoto jänteenä virittäen. Tästä koko homma sitten puretaan räjähtäväksi suoritteeksi … hmm ehkäpä olen hakusessa vielä tämän suhteen, koska toistettavuus ja voimantuotonajoitus ei vielä synkronoidu täysin oikein, mutta väittäisin olevani oikealla uralla ja jatkankin tuotteeni kehittämistä ilon kautta 🙂

    Vasen pakki kirjoitti: (31.1.2006 20:13:05)

    ts kirjoitti: (31.1.2006 19:53:17)
    Tuo VP:n mainitsema seivuttaisliike on taasen minun opeissani yksi suurimpia haittoja, jos se tapahtuu backswingin aikana

    Onko noin? Koitapa säilyttää kädet rintalastan edessä backswingissä..

    Ihmettelen samaa kuin VP:kin. Mallinsin piruuttani cadillä svingiä ja totesin, että mailaa ei saa mitenkään niskan taakse vaakasuoraan ja lyöntisuuntaan, ellei tapahdu seuraavaa:
    – hartioiden kierto
    – käsivarren liike pystysuuntaan
    – käsivarren liike sivusuuntaan
    – rannekulman kääntö
    – ranteen kierto myötäpäivään (oikeakätisillä)

    Thjoo mäkin kokeilin.. kädet ylös kyynärät rinnan edessä… hartijakääntö ja hups jos maila olis ollu käsissä niin.. ei ei olis lamppu vielä tippunut, mutta olis ollunnaa kyllä melkosen lähellä bäkäri posture siinnä juu.. ilon kautta 😛

    Tarkennetaan edellistä lausuntoani sen verran, että tuota liikettä ei varmaan aktiivisesti pyritä tekemään. Rennot kädet ja hartia vaan pyrkivät automaattisesti hakeutumaan tuohon asentoon.

    Taitaa olla Tiikerinkin swingissä oikean käden kyynärvarsi jotakuinkin pystysuorassa (kyynärpää osoittaa maahan). Koitappa ottaa tuollainen asento siten, että vasen käsi on suorana ja kädet olisivat rintalastan edessä. Ei muuten onnistu. Kyllä se vasen käsi menee rinnan poikki ja kädet rintalastan oikealle puolelle.

    Naisten World Cupin aikana seurasin silmä kovana miten Gulbis tekee tämän, mutta niitä tutkimuksia mun pitäisi vielä jatkaa.

    Vasen pakki kirjoitti: (31.1.2006 21:35:32)
    Kyllä se vasen käsi menee rinnan poikki ja kädet rintalastan oikealle puolelle.

    Naisten World Cupin aikana seurasin silmä kovana miten Gulbis tekee tämän, mutta niitä tutkimuksia mun pitäisi vielä jatkaa.

    Mäkin keskityin tarkkailemaan Gulbisin rintalastaa…

    ts

    Tuossa Natalien tapuksessa jos vasemman käsivaaren saisi kulkemaan poikki rintakehän, veikkaisin että pelkkä kimmovaikutus jo lennättäisi palloa liki puoli kilomeetriä 🙂

    Tuurilla pelaan ja osun palloon 75%:n todennäköisyydellä….

    Bongasin sattumalta tuolta välinepuolen keskusteluista allaolevan tekstin. Kyseisellä hemmolla lienee katu-uskottavuutta tälläkin puolella ainakin lyöntipituuden suhteen.
    Poimin tekstin tänne saadakseni teille vakuutettua, ettei oikealla kädellä pidä lyödä palloa (siis right-puolelta pelaava), niinkuin olen koko ajan väittänyt.

    ”Hyviä kikkoja kokeiltavaksi ei suinkaan käytettäväksi pysyvästi!

    Testi1 Kokeile laittaa alemman käden etusormi mailan päälle ottaessasi lyöntiotetta:
    Vaikutus tällöin oikea kätesi, joka usein on vahvempi, ei pysty dominoimaan lyöntiäsi!
    Ja tällöin huomaat, miltä tuntuu olla lyömättä oikealla kädellä. Lisää tarkkuutta ja pituutta.

    Testi2 Kokeile lyödä otteella, jossa ylemmän käden pikkurilli ja nimetön eivät ota lainkaan grippiin, huomaat miten oikean käden liike tuntuu huomattavasti rennommalta muutaman swingin jälkeen.

    Testi3 Hosumisen poistaminen, lyö makaroni käsillä niin kauan että alat osua palloon, jonka jälkeen voit kokeilla palaamista normaalin lyöntiisi.

    LUOTTAMUS olla tekemättä löytyy uskomalla siihen että homma toimii, ja uskon toimintaan saat vain kokeilemalla ja harjoittelemalla.

    MAKARONI KÄDET = ranteet aivan löysinä, niin taakse viennissä kuin läpilyödessäkin silloin huomaat kuinka käsiesi on oltava hosumatta jotta ranteesi saavat rauhassa kehittää kulmaansa ennen osumaa!”

    Janos Uotila

    Nimetön

    Kun puhun voimantuotosta, en välttämättä tarkoita, että pelaajan nimenomaan tulisi ryhtyä voimaansa hirvittävästi lisäämään. Kyllä tuollainen 320 metrin maksimi avaus alkaa riittämään huipullakin. Kysymys on nimenomaan siitä, että jos tuntisimme svingin voimantuoton lainalaisuudet paremmin, voisimme mahdollisesti useamman pelaajan kohdalla päästä tuohon Elsin tilanteeseen. Mielestäni asentojen ja liikeratojen tuntemus on vasta puolet tarvittavasta tiedosta. Miten uskot, että autokoulussa kävisi, jos opettaja tietäsi vain miten autoa ajetaan, mutta ei osaisi liikennesääntöjä lainkaan? Onneksi monet löytävät oikeat asiat golfissa vaistonsa avulla. Aivan kuten tuossa autokoulu vertauksessa jotkut selviäisivät, koska ovat ajaneet mopolla aiemmin.

    (Els ja Mickelson joutuivat lisäämään lyöntipituuttaan 20m pärjätäkseen Tigerille.
    Nyt ovat taas jäljessä.)

    Ei tietenkään kannata ruveta väkisin repimään, enhän mä mitään sellaista ole esittänytkään.
    Toin vain kehiin suht hyvän esimerkin, joka puhuu sen puolesta, että oikealla kädellä ei kannata lyödä palloa (jos on right -pelaaja).
    Mielestäni swingin pilkkominen palasiin ja jokaisen yksityiskohdan analysoiminen sotkee klubipelaajan viimeisetkin ajatukset…Ei swingin mekaniikkaa tarvitse läpikotaisin tuntea.
    Noita juttuja kun alkaa ykköstiillä kisoissa kelata, niin sen kisan voi unohtaa.
    Tärkein asia itselleni swingissä on tempo.

    Autokoulunope ja liikennesäännöt…Tottakai swingistä on perusteet tiedettävä, jotta voi tyydyttävästi pelailla, mutta tämä menee jo liian pieniin palasiin.Mä en tunne swingin mekaniikkaa mitenkään erityisen hyvin, mutta peli kulkee ihan kivasti.

    Testatkaa mailan vetämistä vasemmalla kädellä ilman oikean käden prässiä ja antakaa vartalokierron kiihdyttää mailanpää vauhtiin…Ties vaikka löytyisi peliin jotain uutta!

    Nimetön

    En tiedä katsoitko väärin. Olin kirjoittanut VP. Tietenkin pelaajalle viestin sisältöä
    tulee jalostaa. Siinä sitten katsotaan valmentajan taidot.

    Uuuups, niin pääsi käymään.

    Noinhan se menee. Poroissa on kirjo vain niin suuri, että itselle sopivan löytäminen on hankalaa. Yksi neuvoo tekemään jonkin muutoksen ja seuraava taas usein kumoaa sen.
    Ota nyt niistä selvää.

    Vasen Pakki, hyvä, hyvä. Svingi ei ole kaksivipuinen heiluri. Sinäkin olet ilmeisesti ajatellut asoita itsenäisesti, etkä hyväksy kaikkea kirjoitettua tietoa. Tuo käsivarsi rintakehän poikki muodostaa sen olkakulman, josta aiemmin puhuin ja on yhtä tärkeä kuin rannekulma, kun tarkastellaan mekanismin edullisinta asentoa backsvingin kiihdytysvaiheessa. Tarkoituksena on siis saada mailanpää pysymään mahdollisimman pitkään mahdollisimman lähellä svingin heilahduskeskipistettä. Tähän perustuu myös se tosiasia, että varren pidentyessä liikaa lyönti ei enää pitene. Mä taidan ostaa sulta vielä Wishonit heti, kun Clevelandit loppuu maailmasta.

    4par, mielenkiintoista, kun mainitsit mallanneesi svingiä CAD:llä. Sillä tavoin voi huomata monia asioita. Mikä se sun ohjelmas mahtaa olla, mulla on AutoCad LT. Ajattelin vain josko osaat hyvin käyttää sitä, niin voisin pyytää vaikka kopiota jostain tekeleestä pyöriteltäväksi. Mä kun itse en osaa ns. luoda mitään ko. ohjelmalla. Tästä sun heitostas päästään aikas näppärästi golfsvingin ’konepajasovellukseen’. Svingihän toimii periaatteessa niin kuin monitoimityöstökeskus useamman akselin ohjauksella. On suoraviivaisia ja kiertoakseleita ja jokaista käyttää oma servomoottori. Näin svingissäkin jokaista liikeosaa toteuttaa tietyt lihakset. Tietyllä akselikombinaatiolla syntyy sitten todellinen svingi. Tutkimuksen aiheeksi vain: mitkä akselit, mitkä moottorit ja milloin. Nimittäin tämä yleisesti käytössä oleva IronByron ei ole mikään svingin malli. TÄTÄ EI SITTEN OLE TARKOITETTU YKKÖSTIILLE.

    Viranomainen, en oikein tiedä, mitä ajat takaa, mutta taidat vastustaa svigin tarkempaa analysoimista. Toisaalta kuitenkin väität proffien kirjon olevan suuri, yksi opettaa yhtä ja toinen toista. Minusta siinä on selvä tilaus tutkia enemmän, siitä poikii proffille koulutuksen aiheita, ja näin he pystyvät ammattitaidolla ohjaamaan valikoivasti eri tasoisia oppilaitaan. Ei tässä stringissä ole kukaan väittänyt, että aloittalijan/klubipelaajan tarvitsisi näistä asioista mitään tietää.

    Kiitos Hörhö kannustavasta kommentista. Olen aina arvostanut mielipiteitäsi ja pitänyt sinua jotenkin tämän palstan isähahmona (tällä en tarkoita ikääsi). Mutta vastauksena kysmykseesi, miksi näin kirjoittelen: Ihmiset on lopettanut kirjoittelemasta tänne, kuinka ulkomailta saa kaikki mailat puolet halvemmalla. Ilmeisesti on huomattu, että halvalla saa, muttei se olekaan ihan sama tuote.

    fukke diise saisse kirjoitti: (1.2.2006 14:56:38)
    mielenkiintoista, kun mainitsit mallanneesi svingiä CAD:llä. Sillä tavoin voi huomata monia asioita. Mikä se sun ohjelmas mahtaa olla…
    Tästä sun heitostas päästään aikas näppärästi golfsvingin ’konepajasovellukseen’.

    Olen käyttänyt mallintamiseen SolidWorks 3D-cadiä. Mitenkähän tuon osaamisen muotoilisi …: en ole ihan aloittelija. Voisin jossain energianpuuskassa tehdä asiasta animaation. Tämän puuhastelun edellä on kuitenkin pari muuta golfprojektia, ja kohta pitää taas ryhtyä rakentamaan mailojakin vähän ahkerammin …

    Olen hieman pohtinut tuota konepajasovellusta. Aloittaessani mallinnuksen kuvittelin kolmen servon riittävän, mutta en saanut liikeratoja mieleisekseni ilman kahta lisäyksikköä. Tässä vaiheessa homma alkoikin vaikuttaa sen verran monimutkaiselta, että se oli helppo siirtää syrjään.

    fukke diise saisse kirjoitti: (1.2.2006 14:56:38)
    Mutta vastauksena kysmykseesi, miksi näin kirjoittelen: Ihmiset on lopettanut kirjoittelemasta tänne, kuinka ulkomailta saa kaikki mailat puolet halvemmalla. Ilmeisesti on huomattu, että halvalla saa, muttei se olekaan ihan sama tuote.

    Niinkö meinaat että ihan sen takia on lopetettu kirjoittelu? No epäilen mutta voihan se niinkin olla, siis että sen takia lopetettu kirjoittaminen mutta mitä niiden mailojen hintaan tulee…äääh…kuka tätä vanhaa enään jaksaa. Menee pian taas sivupoluille.
    Kukin ostakoot mistä haluaa, minä ulkomailta 🙂 (tähän asti ainakin olen ostanut)

    Nimetön

    Nyt kannattaa pitää erillään kaksi asiaa. Eli minkälainen jokin ilmiö on oikeasti
    ja toisaalta minkälaisella matemaattisella mallilla saadaan tietoa tästä ilmiöstä.
    Voimme mallintaa svingin vaikka jokaista lihassolua myöden, mutta siinä ei olisi
    paljoakaan järkeä. Kaksivipuinen malli ei sovellu svingin biomekaaniseen
    mallintamiseen, mutta se soveltuu tiettyjen asioiden tutkimiseen parhaiten.
    Kaksivipuisen mallin ymmärtäminen svingissä luo perustan kaikelle muulle tutkimukselle.
    Siitä kannattaa lähteä liikkeelle. Muutoin päätyy varpaiden asennon säätäjäksi.

    fukke diise saisse kirjoitti: (1.2.2006 14:56:38)
    Viranomainen, en oikein tiedä, mitä ajat takaa, mutta taidat vastustaa svigin tarkempaa analysoimista. Toisaalta kuitenkin väität proffien kirjon olevan suuri, yksi opettaa yhtä ja toinen toista. Minusta siinä on selvä tilaus tutkia enemmän, siitä poikii proffille koulutuksen aiheita, ja näin he pystyvät ammattitaidolla ohjaamaan valikoivasti eri tasoisia oppilaitaan. Ei tässä stringissä ole kukaan väittänyt, että aloittalijan/klubipelaajan tarvitsisi näistä asioista mitään tietää.

    Kyllä vaan on väittänyt.

    fukke diise saisse kirjoitti: (24.1.2006 15:03:53)
    Niin, kaikissa ns. legendaarisissa golfopetusmanuaaleissa (In the search of the …, PGA Teaching …, Golfing Machine, etc.), kaikkien proffien alkeiskursseissa, kaikissa golfkouluissa on ns. johdanto-osa, joka kuuluu jotakuinkin näin …..

    ’Golfsvingi toimii 2-vartisen vipumekanismin periaatteella, jossa alempi vipu on maila ja ylemmän vivun muodostavat kädet. Tarkastelun yksinkertaistamiseksi käsittelemme käsiä yhtenä vipuna, siis yhtenä toisiinsa nivoutuvana yksikkönä ….. ’

    No voi vittu mikä lähtöoletus !!!!!!! Jos ihmisellä on kaksi kättä ja ne toimii eri tavalla ja on mailassa kiinni eri kohdassa, miten voidaan tehdä tässä vaiheessa analysointia tälläinen yksinkertaistus.

    Jos svingin mallintamisessa käytetään vähän enemmän älynystyröitä ja otetaan muutama peliin muutama lisämuuttuja, niin jatkossa kaikki muuttuu helvetin paljon yksinkertaisemmaksi.

    Jäänkin odottelemaan, mitä Hennie Bogan tähän sanoo.

    Tuntuuko tutulta?

    Missään kohtaa en ole selostuksistasi saanut irti yksinkertaisempaa tapaa hahmottaa swingiä. Jatkossakaan.

    No jos olet ymmärtänyt juttuni niin, että alkeiskursseilla pitäisi esitellä monimutkaisia vipuja, niin olen pahoillani. Tarkoitin, että se mitä alkeiskursseilla opetetaan, perustuu tuohon kaksivipuiseen malliin.

    Jos et ole ymmärtänyt pointteja, ei välttämättä ole minun syy. Ja se, ettei aukea, ei haittaa minua laisinkaan. En kuitenkaan usko, että tätä stringiä jaksettaisiin lukea kohta 5000 kertaa, jos se ihan paskaa olisi.

    kebax kirjoitti: (1.2.2006 17:00:48)
    Missään kohtaa en ole selostuksistasi saanut irti yksinkertaisempaa tapaa hahmottaa swingiä. Jatkossakaan.

    Minä nimenomaan kirjoitin näin ’Jos svingin mallintamisessa käytetään vähän enemmän älynystyröitä ja otetaan peliin muutama lisämuuttuja, niin jatkossa kaikki muuttuu helvetin paljon yksinkertaisemmaksi’

    Se siis tarkoittaa, että jos heti aluksi tarkastellaan totuudenmukaisempaa (joskin monimutkaisempaa) mallia, sen soveltaminen myöhemmin on käytäntöön tulee olemaan helpompaa.

    Jos haet yksinkertaisemmn ymmärrettävää (tosin vaikeammin käytäntöön sovellettavaa) golfsvingin mallia, lue muiden juttuja, älä minun.

    fukke diise saisse kirjoitti: (1.2.2006 17:35:22)
    Ja se, ettei aukea, ei haittaa minua laisinkaan.

    Juu kyllä mä savolaistenkin kanssa juttuun tulen…

    KL

    Onko Fukkesta tulossa uusi Golfinn, ihminen joka on oikeassa, mutta kukaan muu ei tiedä sitä….? *Pilke silmäkulmassa sanoo tämän hän*

    Asiasta sinällään mitään ymmärtämättömänä heitän tähän vain pienen vastapainon tuohon 2-vipuiseen juttuun. Fysiikassa voidaan mallintaa useita monimutkaisia liikeratoja yhdistämällä niitä. Hyvänä esimerkkinä on kaksi eripainoista kappaletta, joita yhdistää köysi. Kun kappaleet laitetaan pyörivään liikkeeseen yhteisen massakeskipisteensä ympäri, kappaleiden muodostavan kokonaisuuuden liikettä voidaan loistavasti mallintaa ajattelemalla kappaleiden välillä olevalle köydelle niiden yhteinen painopiste ja käsittää se koko kappaleen painopisteeksi.

    Ja noin ylipäätään minusta tuntuu, että tämäkin ketju on jo mennyt aika sekavaksi…

    Äläkää ny kiusatko fukkea. Fukke on oikeessa ja muut väärässä kunnes tulee toinen fukke ja kyseenalaistaa fukken kyseenalaistuksen. Näinhän tää menee, pyörä pyörii ja karavaani haukkuu…ööööö.

Esillä 25 viestiä, 126 - 150 (kaikkiaan 229)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #493733 kohteessaViereinen totuus

Etusivu Foorumit Yleistä Viereinen totuus