-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tuossa siis koko häslingin aiheuttaja, josta kannataa lukea myös tuo P-P:n kirjoittama osuus.
KL kirjoitti: (13.11.2014 10:58:40)
ts kirjoitti: (13.11.2014 10:50:34)
Putti-Possu kirjoitti: (13.11.2014 10:29:31)
vielä siis tarkennuskysymys, kun sanoit ettei linja saa kulkea maalla (paitsi varmaan vesiesteen sisällä olevalla maalla), mutta tuo kyseinen linja ei ole suora vaan kaari, joka on koko ajan yhtä kaukana lipusta?tuosta hyvästä kuvasta yksi suora linja kiertäisi noiden niemien yli, mutta koska kyse on kaaresta, kaari kiertää nämä niemet… näinkö se menee?
Siis suora linja joka menee tuolle kaarelle ja lisäks niiden risteyskohta pitää olla 2 mailan päässä esteen rajasta siellä vastarannallakin
Että mitä? Ei vastinpistetä määritettäessä käytetä mitään mailanmittoja, niitä käytetään vasta pallo dropattaessa. Vastinpiste on aina vesiesteen rajalla.
KL:n oikaisu on virheellinen, koska kertomani on täysin oikea jos se ajatellaan pudotusalueen kautta, joka siis on toinen ihan yhtä toimiva ja sallittu tapa.
Tuo postattu kuva on vaan tässä myös yksi sotkeva asia, koska alue voisi olla toisenlainenkin, jolloin viestini olisi paremmin ymmärrettävissä, kun kaari lipulta kulkisi jossain kohti pidempään maa-alueen päällä siellä vastarannalla esim joen mutkan vaikutuksen vuoksi.
On toki aina hauska kuulla, että ei omaa sääntötuntemusta kun ymmärtääkin vähän enemmän kuin toinen 😉
ts kirjoitti: (15.11.2014 15:42:18)
Tuossa siis koko häslingin aiheuttaja, josta kannataa lukea myös tuo P-P:n kirjoittama osuus.KL kirjoitti: (13.11.2014 10:58:40)
ts kirjoitti: (13.11.2014 10:50:34)
Putti-Possu kirjoitti: (13.11.2014 10:29:31)
vielä siis tarkennuskysymys, kun sanoit ettei linja saa kulkea maalla (paitsi varmaan vesiesteen sisällä olevalla maalla), mutta tuo kyseinen linja ei ole suora vaan kaari, joka on koko ajan yhtä kaukana lipusta?tuosta hyvästä kuvasta yksi suora linja kiertäisi noiden niemien yli, mutta koska kyse on kaaresta, kaari kiertää nämä niemet… näinkö se menee?
Siis suora linja joka menee tuolle kaarelle ja lisäks niiden risteyskohta pitää olla 2 mailan päässä esteen rajasta siellä vastarannallakin
Että mitä? Ei vastinpistetä määritettäessä käytetä mitään mailanmittoja, niitä käytetään vasta pallo dropattaessa. Vastinpiste on aina vesiesteen rajalla.
KL:n oikaisu on virheellinen, koska kertomani on täysin oikea jos se ajatellaan pudotusalueen kautta, joka siis on toinen ihan yhtä toimiva ja sallittu tapa.
Tuo postattu kuva on vaan tässä myös yksi sotkeva asia, koska alue voisi olla toisenlainenkin, jolloin viestini olisi paremmin ymmärrettävissä, kun kaari lipulta kulkisi jossain kohti pidempään maa-alueen päällä siellä vastarannalla esim joen mutkan vaikutuksen vuoksi.
On toki aina hauska kuulla, että ei omaa sääntötuntemusta kun ymmärtääkin vähän enemmän kuin toinen 😉
No minä en epäile sinun sääntötuntemustasi, sen sijaan asian esille tuontia useinkin.
KL:n oikaisu ei tässä tapauksessa ole virheellinen. Edellisessä vastauksessani tarkoitin juurikin yllä olevaa kommenttiasi, minkä voisi ymmärtää niin, että droppauspaikkaa voisi alkaa mitata vasta kahden mailanmitan päässä vesiesteen rajasta. Itsellenikin käy usein niin, että oman tekstin näkee sellaisena, mitä on kuvitellut tarkoittavansa, mutta sen voi lukea muutenkin. Noilden suoran ja kaaren leikkauskohdalla ei ole mitään muuta merkitystä kuin tarkistaminen, ettei eri puolilla sivuvesiestettä olevien pisteiden välissä olekin esteen ulkopuolista maata. Ja siis droppipaikan mittaus aloitetaan esteen rajalta, missä se leikkauskohtakin on.
Ja kuva ei sotke ollenkaan. Tosin vielä selventäisi, jos X2 ja Y2 väliin olisi piirretty se suora selvittämään, miksei pisteeseen Y2 saa dropata.
aakoo64 kirjoitti: (15.11.2014 20:58:45)
Ja kuva ei sotke ollenkaan. Tosin vielä selventäisi, jos X2 ja Y2 väliin olisi piirretty se suora selvittämään, miksei pisteeseen Y2 saa dropata.
Tämä nyt viimeistään kertoo että et todellakaan ymmärtänyt vistiäni. Jatkapa noita kuvan kaaria muutaman metrin yli noista merkityistä pisteistä, niin löydät alueen jota tarkoitin. Kuvissa se kaari ei jatku ja siksi saattoi osalta jäädä viesti ymmärtämättä.
Ja siis se KL:n oikaisu oli siten täysin metsässä, ellei hän ole keksinyt sääntöä, että tuolle kaarelle saa dropata mihin vaan 🙂
ts kirjoitti: (15.11.2014 21:06:33)
aakoo64 kirjoitti: (15.11.2014 20:58:45)
Ja kuva ei sotke ollenkaan. Tosin vielä selventäisi, jos X2 ja Y2 väliin olisi piirretty se suora selvittämään, miksei pisteeseen Y2 saa dropata.Tämä nyt viimeistään kertoo että et todellakaan ymmärtänyt vistiäni. Jatkapa noita kuvan kaaria muutaman metrin yli noista merkityistä pisteistä, niin löydät alueen jota tarkoitin. Kuvissa se kaari ei jatku ja siksi saattoi osalta jäädä viesti ymmärtämättä.
Vaikka kaaria jatkaisi metrin tai kolme, niin pisteestä Y2 määriteltyyn kahden mailan droppialueeseen ei saa dropata (vaikka olisi alle kaksi mailaa vesiesteen rajasta). Voitko kertoa miksi ei saa?
Q8 kirjoitti: (15.11.2014 22:30:45)
ts kirjoitti: (15.11.2014 21:06:33)
aakoo64 kirjoitti: (15.11.2014 20:58:45)
Ja kuva ei sotke ollenkaan. Tosin vielä selventäisi, jos X2 ja Y2 väliin olisi piirretty se suora selvittämään, miksei pisteeseen Y2 saa dropata.Tämä nyt viimeistään kertoo että et todellakaan ymmärtänyt vistiäni. Jatkapa noita kuvan kaaria muutaman metrin yli noista merkityistä pisteistä, niin löydät alueen jota tarkoitin. Kuvissa se kaari ei jatku ja siksi saattoi osalta jäädä viesti ymmärtämättä.
Vaikka kaaria jatkaisi metrin tai kolme, niin pisteestä Y2 määriteltyyn kahden mailan droppialueeseen ei saa dropata (vaikka olisi alle kaksi mailaa vesiesteen rajasta). Voitko kertoa miksi ei saa?
Mitä helvattia sä nyt sekoilet? Jatka niitä kaaria ensin vaikka 10 metriä niin ymmärrät mistä puhuin.
Ja aivan varmasti saa dropata kunhan ei tule kaaren sisäpuolelle.
ts kirjoitti: (15.11.2014 23:02:50)
Q8 kirjoitti: (15.11.2014 22:30:45)
ts kirjoitti: (15.11.2014 21:06:33)
aakoo64 kirjoitti: (15.11.2014 20:58:45)
Ja kuva ei sotke ollenkaan. Tosin vielä selventäisi, jos X2 ja Y2 väliin olisi piirretty se suora selvittämään, miksei pisteeseen Y2 saa dropata.Tämä nyt viimeistään kertoo että et todellakaan ymmärtänyt vistiäni. Jatkapa noita kuvan kaaria muutaman metrin yli noista merkityistä pisteistä, niin löydät alueen jota tarkoitin. Kuvissa se kaari ei jatku ja siksi saattoi osalta jäädä viesti ymmärtämättä.
Vaikka kaaria jatkaisi metrin tai kolme, niin pisteestä Y2 määriteltyyn kahden mailan droppialueeseen ei saa dropata (vaikka olisi alle kaksi mailaa vesiesteen rajasta). Voitko kertoa miksi ei saa?
Mitä helvattia sä nyt sekoilet? Jatka niitä kaaria ensin vaikka 10 metriä niin ymmärrät mistä puhuin.
Ja aivan varmasti saa dropata kunhan ei tule kaaren sisäpuolelle.
Mitä sinä itse sekoilet? Ei todellakaan saa dropata Y2 luo, sehän sanotaan jo siinä deccarissakin. Syykin siihen on myös kerrottu, eli X2 ja Y2 välinen suora linja ylittää maakannaksen. Ja kuvassa ei tarvita kaarille mitään jatkoja, koska siinä vain esitetään lailliset vastarannoilla olevat esteen rajapisteet eli määrittely termille ’opposite margin’. Seuraavan deccarin (26-1/15) kuvassa on sitten kuvattu myös kahden mailanmitan alueet.
ts kirjoitti: (15.11.2014 23:02:50)
Q8 kirjoitti: (15.11.2014 22:30:45)
Vaikka kaaria jatkaisi metrin tai kolme, niin pisteestä Y2 määriteltyyn kahden mailan droppialueeseen ei saa dropata (vaikka olisi alle kaksi mailaa vesiesteen rajasta). Voitko kertoa miksi ei saa?Mitä helvattia sä nyt sekoilet? Jatka niitä kaaria ensin vaikka 10 metriä niin ymmärrät mistä puhuin.
Ja aivan varmasti saa dropata kunhan ei tule kaaren sisäpuolelle.
Varmistan vielä, että puhutaan samasta kuvasta dekkarissa 26-1/14. USGA/R&A kuitenkin kirjoittavat tuossa dekkarissa, että pisteen Y2 mukaan määritelty pudotusalue ei ole sääntöjen mukainen. Ja syykin on selvä.
Vaikka jatkaisin kaaria kokonaisen ympyrän, niin ei minun mielestäni droppaaminen sen hyväksyttävämmäksi muutu. Mikäli asiaa tarkastellaan siten, että välissä olevat niemekkeet X3 ja Y3 oletetaan poissa oleviksi, niin sitten juttu on toinen, mutta tätä oletusta en ole nähnyt. Ja olisi säästänyt muutaman aivosolun.
Q8 kirjoitti: (16.11.2014 0:25:58)
ts kirjoitti: (15.11.2014 23:02:50)
Q8 kirjoitti: (15.11.2014 22:30:45)
Vaikka kaaria jatkaisi metrin tai kolme, niin pisteestä Y2 määriteltyyn kahden mailan droppialueeseen ei saa dropata (vaikka olisi alle kaksi mailaa vesiesteen rajasta). Voitko kertoa miksi ei saa?Mitä helvattia sä nyt sekoilet? Jatka niitä kaaria ensin vaikka 10 metriä niin ymmärrät mistä puhuin.
Ja aivan varmasti saa dropata kunhan ei tule kaaren sisäpuolelle.
Varmistan vielä, että puhutaan samasta kuvasta dekkarissa 26-1/14. USGA/R&A kuitenkin kirjoittavat tuossa dekkarissa, että pisteen Y2 mukaan määritelty pudotusalue ei ole sääntöjen mukainen. Ja syykin on selvä.
Vaikka jatkaisin kaaria kokonaisen ympyrän, niin ei minun mielestäni droppaaminen sen hyväksyttävämmäksi muutu. Mikäli asiaa tarkastellaan siten, että välissä olevat niemekkeet X3 ja Y3 oletetaan poissa oleviksi, niin sitten juttu on toinen, mutta tätä oletusta en ole nähnyt. Ja olisi säästänyt muutaman aivosolun.
Ei varmasti puhuta samasta kuvasta, koska mä en noita kirjainleikkejä oikeen jaksa näin selkeessä tapauksessa ja tuo kuva ei liity oikeen millään tavalla kirjoittamaani asiaan, jonka jo aiemmin kerroin.
Piirrä ihan toinen kuva, jossa on yksinkertanen oja ja laita siihen toiselle puolelle X ja toiselle Y, samalle etäisyydelle lipusta. Jatka sitten sitä kaarta muutama metri ja kysy mihin saa dropata eli kuinka kauaksi esteen rajasta.
PG kirjoitti: (14.11.2014 17:29:24)
Bogikone kirjoitti: (14.11.2014 11:54:14)
Muuten keissi kai taputeltu, mutta pieni korjaus.Pallo saa siis dropatessa vieriä enintään kaksi mailanmittaa (muuten uusi droppi). Tämä mitataan siitä kohdasta jossa pallo osui maahan.
Tarkasti ottaen ei tuokaan pidä paikkaansa. On täysin mahdollista, että pallo on vierinyt ennen pysähtymistään enemmän kuin kahden mailanmitan verran, mutta droppi on silti laillinen eikä sitä saa uusia.
Tuosta olen sitä mieltä, että piste E pitää määrittää aina joko arvioimalla tai mittaamalla joko ennen droppia tai sen jälkeen. Muussa tapauksessa on mahdoton tietää tai arvioida, onko dropattu pallo osunut maahan korkeintaan kahden mailanmitan päähän pisteestä E vai ei.
Tuolla viestillä osallistuin ketjun keskusteluun ensimmäisen kerran kaksi päivää sitten. Nimimerkki KL kiitti osallistumisestani, mutta piti viestiäni asiattomana:
KL kirjoitti: (14.11.2014 21:25)
Kiitos osallistumisestasi, PG. Yritä ensi kerralla keksiä jotakin asiallista sanottavaa, tällä kertaa se ei onnistunut.Valitettavasti en ole vieläkään keksinyt mitään asiallista sanottavaa, mutta tuohon viestini loppuosaan liittyen rohkenen vielä jatkaa samalla epäasiallisella tyylilläni kysymällä:
Voiko tuon kaksi mailanmittaa mitata vasta dropin jälkeen? Tietyissä tilanteissa siitä voisi olla pelaajalle etua. Ennen droppia mittaamiseen käytettyä mailaahan ei saa enää vaihtaa, jotta pitemmällä tai lyhyemmällä mailalla tehdyssä uusintamittauksessa pallo jäisi kahden mailanmitan sisään tai sen ulkopuolelle pelaaja tarkoitusperästä riippuen
aakoo64 kirjoitti: (16.11.2014 0:18:11)
Mitä sinä itse sekoilet? Ei todellakaan saa dropata Y2 luo, sehän sanotaan jo siinä deccarissakin. Syykin siihen on myös kerrottu, eli X2 ja Y2 välinen suora linja ylittää maakannaksen. Ja kuvassa ei tarvita kaarille mitään jatkoja, koska siinä vain esitetään lailliset vastarannoilla olevat esteen rajapisteet eli määrittely termille ’opposite margin’. Seuraavan deccarin (26-1/15) kuvassa on sitten kuvattu myös kahden mailanmitan alueet.
Sitä, että tuo Q8:n kysymys ei liittynyt pätkän vertaa siihen mistä olen kirjoittanut ja siksi en edes viitsinyt kuvaa avata. En vaan arvannut, että aihe muutettiin ihan toiseksi hetkessä ja kysyttiinkin jotain muuta kuin mistä on ollut puhe.
Täytyy sanoa että olette muutaman hengen porukalla kyllä saaneet täysin yksinkertaisen ja selkeän asian todelliseen solmuun. Vaatii jo suuresti mielikuvitusta moinen. Veikkaan että kun tajuatte mistä on ollut kyse, myös nolottaa hieman…
PG kirjoitti: (16.11.2014 9:53:44)
Voiko tuon kaksi mailanmittaa mitata vasta dropin jälkeen? Tietyissä tilanteissa siitä voisi olla pelaajalle etua. Ennen droppia mittaamiseen käytettyä mailaahan ei saa enää vaihtaa, jotta pitemmällä tai lyhyemmällä mailalla tehdyssä uusintamittauksessa pallo jäisi kahden mailanmitan sisään tai sen ulkopuolelle pelaaja tarkoitusperästä riippuen
Kyllä voi. Mikään kohta säännöissä ei velvoita aluetta ennen droppia mittaamaan.
Toinen hyvä esimerkki siitä mitä koulutuksessa kehotetaan tekemään ja mitä säännöt oikeesti edellyttävät. Kirjanoppineet luulee että asiat on tehtävä millilleen, käytännön kokeneet että homma toimii ja mennään sääntöjen hengen mukaan.
ts kirjoitti: (16.11.2014 9:56:39)
aakoo64 kirjoitti: (16.11.2014 0:18:11)
Mitä sinä itse sekoilet? Ei todellakaan saa dropata Y2 luo, sehän sanotaan jo siinä deccarissakin. Syykin siihen on myös kerrottu, eli X2 ja Y2 välinen suora linja ylittää maakannaksen. Ja kuvassa ei tarvita kaarille mitään jatkoja, koska siinä vain esitetään lailliset vastarannoilla olevat esteen rajapisteet eli määrittely termille ’opposite margin’. Seuraavan deccarin (26-1/15) kuvassa on sitten kuvattu myös kahden mailanmitan alueet.
Sitä, että tuo Q8:n kysymys ei liittynyt pätkän vertaa siihen mistä olen kirjoittanut ja siksi en edes viitsinyt kuvaa avata. En vaan arvannut, että aihe muutettiin ihan toiseksi hetkessä ja kysyttiinkin jotain muuta kuin mistä on ollut puhe.
Täytyy sanoa että olette muutaman hengen porukalla kyllä saaneet täysin yksinkertaisen ja selkeän asian todelliseen solmuun. Vaatii jo suuresti mielikuvitusta moinen. Veikkaan että kun tajuatte mistä on ollut kyse, myös nolottaa hieman…
Minua ei nolostuta kuin korkeintaan sinun puolestasi. Mielestäni aihetta ei ole missään vaiheessa muutettu, tämä asia vain aiheutti parikymmentä turhaa viestiä kun et viitsinyt ’kirjainleikkejä’ harrastaa. Mutta hyvä että ollaan nyt samaa mieltä siitä, että dekkarin Y2 ei ole sallittu piste.
Se, että kirjoitat ensimmäisen viestisi niin kryptisesti etteivät ainakaan kaikki lukijat saa selvää mistä kaaresta, mistä viivasta ja mistä leikkauspisteestä kirjoitat, ei välttämättä ole lukijoiden vika. Muistutukseksi ’lisäks niiden risteyskohta pitää olla 2 mailan päässä esteen rajasta siellä vastarannallakin’. Esimerkkejä epäselvästä: tarkoitatko tasan 2 mailaa vai maksimissaan kaksi, mistä kohdasta vesiesteen reunasta mittaaminen suoritetaan? Ja minkä viivojen risteyskohta?
Sinänsä on aivan sama, että millä lailla sinne oikeaan paikkaan pallo päätyy, ihmettelen vain miksi sitä ei voi määritellä pisteen Y mukaan joka mielestäni on ainut selkeästi määritelttävissä oleva pudotusalueen piste. Siis sellainen piste josta kahden mailan mittaaminen onnistuu.
Q8 kirjoitti: (16.11.2014 10:25:58)
ts kirjoitti: (16.11.2014 9:56:39)
aakoo64 kirjoitti: (16.11.2014 0:18:11)
Mitä sinä itse sekoilet? Ei todellakaan saa dropata Y2 luo, sehän sanotaan jo siinä deccarissakin. Syykin siihen on myös kerrottu, eli X2 ja Y2 välinen suora linja ylittää maakannaksen. Ja kuvassa ei tarvita kaarille mitään jatkoja, koska siinä vain esitetään lailliset vastarannoilla olevat esteen rajapisteet eli määrittely termille ’opposite margin’. Seuraavan deccarin (26-1/15) kuvassa on sitten kuvattu myös kahden mailanmitan alueet.
Sitä, että tuo Q8:n kysymys ei liittynyt pätkän vertaa siihen mistä olen kirjoittanut ja siksi en edes viitsinyt kuvaa avata. En vaan arvannut, että aihe muutettiin ihan toiseksi hetkessä ja kysyttiinkin jotain muuta kuin mistä on ollut puhe.
Täytyy sanoa että olette muutaman hengen porukalla kyllä saaneet täysin yksinkertaisen ja selkeän asian todelliseen solmuun. Vaatii jo suuresti mielikuvitusta moinen. Veikkaan että kun tajuatte mistä on ollut kyse, myös nolottaa hieman…
Minua ei nolostuta kuin korkeintaan sinun puolestasi. Mielestäni aihetta ei ole missään vaiheessa muutettu, tämä asia vain aiheutti parikymmentä turhaa viestiä kun et viitsinyt ’kirjainleikkejä’ harrastaa. Mutta hyvä että ollaan nyt samaa mieltä siitä, että dekkarin Y2 ei ole sallittu piste.
Se, että kirjoitat ensimmäisen viestisi niin kryptisesti etteivät ainakaan kaikki lukijat saa selvää mistä kaaresta, mistä viivasta ja mistä leikkauspisteestä kirjoitat, ei välttämättä ole lukijoiden vika. Muistutukseksi ’lisäks niiden risteyskohta pitää olla 2 mailan päässä esteen rajasta siellä vastarannallakin’. Esimerkkejä epäselvästä: tarkoitatko tasan 2 mailaa vai maksimissaan kaksi, mistä kohdasta vesiesteen reunasta mittaaminen suoritetaan? Ja minkä viivojen risteyskohta?
Sinänsä on aivan sama, että millä lailla sinne oikeaan paikkaan pallo päätyy, ihmettelen vain miksi sitä ei voi määritellä pisteen Y mukaan joka mielestäni on ainut selkeästi määritelttävissä oleva pudotusalueen piste. Siis sellainen piste josta kahden mailan mittaaminen onnistuu.
Ei siinä juuri kryptisyyttä ollut jos luki myös mihin siinä vastattiin. Jos oli olisi kysymällä selvinnyt. Huvittavinta toki se, että yli 10 selityskerran jälkeenkään ei maailman yksinkertaisin asia ole selvinnyt, mutta ymmärrän että silloin ei vielä hävetä. SItten kun ymmärtää miten yksinkertaista asiaa ei ole ymmärtänyt, se nolostumisen puna varmasti nousee poskille.
Katsos kun minä selitän tuon vistini vielä uudelleen:
On kaari, joka kuvaa etäisyyttä lipulta. Sen voi ajatella kulkevan ylityspisteen tai tuon vastarannan vastinpisteen kautta, tai vaihtoehtoisesti tuon droppialueen takareunan mukaan, koska molemmat antavat saman lopputuloksen.
Nyt sitten tietty se suora viiva lähtee lipusta ja kohtaa tuon kaaren. Kun kaari jatketaan pidemmälle kuin esteen rajaan, voi tuo suora viiva kohdata kaaren esim 10 mailanmitan päässä esteen rajasta. Jos ymmärsit tähän asti, ollaan jo pitkällä, koska se viestini koski vain ja ainoastaan tuota asiaa, että tuohon kohti kaarta ei saa dropata, vaan enintään kahden mailmanitan päähän esteen rajasta tuota kaarta seuraten… sen etu tai takapuolelle riippuen kumpaa kautta droppialueen on määrittänyt.
Tuon jälkeen alkoi hirvittävä sekoilu vastinpisteen määrittämisen velvollisuudesta ym jota säännöt eivät yksinkertaisesti edellytä, kunhan droppi tapahtuu oikealle alueelle. Käytettiin sitten vastinpistettä tai alueen kokonaisuuden hahmottamista, se menee aina enemmän tai vähemmän oikein ja toleranssit ovat olemassa, siksi ei turhaa tarkkuutta voikaan vaatia ainakaan leveämpien esteiden kohdalla.
Niin ja sitten ennen kuin joku alkaa kertomaan, etä ei kai kukaan tollo mene tuolle karelle vapaasti valitsemaansa paikkaan droppaamaan, voin kertoa olleeni kahteen kertaan moista todistamassa… SM-kisoissa.
Onpa ihme vänkäämistä koko ketju. Olen samaa mieltä nimimerkki ts:n kanssa:
Miten helvatissa taas saadaan täysin selvästä asiasta tällainen vääntö
Syynä on se, että nimimerkki ts itse ilmaisee asiat erittäin epäselvästi ja moniselitteisesti. Kun säännöistä keskustellaan pitää asiat esittää yksiselitteisesti ja yksinkertaisesti. Ja sitä nimimerkki ts ei tee, päinvastoin. Tässä muutama esimerkki, jotka ovat sekavia ja melko käsittämättömiä:
Siis suora linja joka menee tuolle kaarelle ja lisäks niiden risteyskohta pitää olla 2 mailan päässä esteen rajasta siellä vastarannallakin
Suoran linja ja kaaren risteyskohta on esteen rajalla, ei 2 mailan päässä.
Ja itse asiassa oikaisusi on virheellinen. Silloin kun se kahden mailanmitan sääntö täyttyy, täyttyy myös vastinpisteen vaatimus, eli ihan sama kumpaa kautta sen miettii.
Mikä on tuo toinen tapa, jää täysin epäselväksi.
Opposite point kun tuossa lauserakenteessa viittaa juuri ylimenopuolen kahteen mailanmittaan.
Ko. kuvasta näkyy että viittaa pisteeseen, ei kahteen mailanmittaan.
Tai vaihtoehtoisesti voit yrittää vihdoin ymmärtää, että käytännössä on aivan sama kumpaa kautta mennään, koska lopputulos on täsmälleen sama
Jälleen toinen tapa jää epäselväksi.
Useat muut nimimerkit ovat yrittäneet esittää asian yksinkertaisemmin, mutta silloin nimimerkki ts siirtää vastuu lukijalle ja ilmoittaa että kyse on lukijan ymmärryksestä.
Niin käy varmaan nytkin…
VeikkoK kirjoitti: (16.11.2014 10:41:01)
Ko. kuvasta näkyy että viittaa pisteeseen, ei kahteen mailanmittaan.
Tai vaihtoehtoisesti voit yrittää vihdoin ymmärtää, että käytännössä on aivan sama kumpaa kautta mennään, koska lopputulos on täsmälleen sama
Jälleen toinen tapa jää epäselväksi.
Useat muut nimimerkit ovat yrittäneet esittää asian yksinkertaisemmin, mutta silloin nimimerkki ts siirtää vastuu lukijalle ja ilmoittaa että kyse on lukijan ymmärryksestä.
Niin käy varmaan nytkin…
Ei kannata jäädä jumiin tuohon kuvaan, vaan ajatella ihan käytännön tilanteen kautta, joten selitetäänpä vielä kerran.
Koko säännön teksti lähtee kahden mailanmitan alueesta, jolle pallo on pudotettava. Se on tuon kohan ensimmäinen lause. Se täydentyy tekstillä, joka suomennettuna kuuluu, ’tai vastaavaan paikkaan esteen toiselle puolelle’
Kuten huomaat, ei missään kohdassa puhuta pisteestä, vaan alueesta ja myöhemmissä lauseissa jatketaan tuon alueen rajojen määrittämistä, kuten kertoen että ei saa dropata lähemmäs kuin….
Näin siis on tuolle alueelle johon pallon saa dropata määritetty etu- ja takareuna, joita pitää noudattaa. Sille on myös määritetty ’sivureuna (t)’ heti tuon sääntötekstin alussa, eli epäselvää ei oikeestaan voi syntyä ellei sitä keksimällä keksitä.
Ja keksittyhän on, eli jostain syystä osa pelaajista on siinä käsityksessä, että kun mennään vastapuolelle, voi dropata mihin vain tuolla kaarella, vaikka 10 mailan päähän rannasta. Se on käsittämätön tulkinta, mutta niitä vastaavia on jokunen sata muutakin elossa. Viestini #12 viittasi ainoastaan tuohon asiaan, eli yli 2 mailan päähän esteen rajasta ei saa mennä, tai että tuo droppialue on edelleen vain 2 malaa siitä.
ts kirjoitti: (16.11.2014 10:39:03)
On kaari, joka kuvaa etäisyyttä lipulta. Sen voi ajatella kulkevan ylityspisteen tai tuon vastarannan vastinpisteen kautta, tai vaihtoehtoisesti tuon droppialueen takareunan mukaan, koska molemmat antavat saman lopputuloksen.Nyt sitten tietty se suora viiva lähtee lipusta ja kohtaa tuon kaaren. Kun kaari jatketaan pidemmälle kuin esteen rajaan, voi tuo suora viiva kohdata kaaren esim 10 mailanmitan päässä esteen rajasta. Jos ymmärsit tähän asti, ollaan jo pitkällä, koska se viestini koski vain ja ainoastaan tuota asiaa, että tuohon kohti kaarta ei saa dropata, vaan enintään kahden mailmanitan päähän esteen rajasta tuota kaarta seuraten… sen etu tai takapuolelle riippuen kumpaa kautta droppialueen on määrittänyt.
Selitäpä vielä mikä on tuo ’tietty se suora viiva’ joka lähtee lipusta, mitä merkitystä viivalla on jos se ei kulje X:n tai Y:n kautta?
Q8 kirjoitti: (16.11.2014 11:19:51)
ts kirjoitti: (16.11.2014 10:39:03)
On kaari, joka kuvaa etäisyyttä lipulta. Sen voi ajatella kulkevan ylityspisteen tai tuon vastarannan vastinpisteen kautta, tai vaihtoehtoisesti tuon droppialueen takareunan mukaan, koska molemmat antavat saman lopputuloksen.Nyt sitten tietty se suora viiva lähtee lipusta ja kohtaa tuon kaaren. Kun kaari jatketaan pidemmälle kuin esteen rajaan, voi tuo suora viiva kohdata kaaren esim 10 mailanmitan päässä esteen rajasta. Jos ymmärsit tähän asti, ollaan jo pitkällä, koska se viestini koski vain ja ainoastaan tuota asiaa, että tuohon kohti kaarta ei saa dropata, vaan enintään kahden mailmanitan päähän esteen rajasta tuota kaarta seuraten… sen etu tai takapuolelle riippuen kumpaa kautta droppialueen on määrittänyt.
Selitäpä vielä mikä on tuo ’tietty se suora viiva’ joka lähtee lipusta, mitä merkitystä viivalla on jos se ei kulje X:n tai Y:n kautta?
Miksi sen pitäisi niiden kautta kulkea?
Tää alkaa hetki hetkeltä, itse asiassa KL:n ensimmäisestä ’oikaisusta’ alkaen on muistuttanut maailmalla tunnettua ’educated idiot’ ajattelua. Tuohan kuvastaa tilannetta, jossa joku saa mitä parhaimmat arvosanat kaikissa kokeissa, koska on lukenut kirjansa pilkulleen. Sen vuoksi häneltä puuttuu täysin kyky soveltaa asioita käytäntöön ja niiden ymmärtäminen. Sellainen henkilö määrittää vastinpisteen ’aina ja joka tapauksessa’, koska hänelle on niin opetettu, eikä hän pysty millään ymmärtämään, että samaan lopputulokseen päästään muutakin kautta.
X ja Y:n kautta kulkeva suora linja tarvittaisiin vain jos mentäisiin lipun linjassa taaksepäin, muuten voidaan se suora viiva panna kohtaamaan kaari myös tuossa kahden mailanmitan päässä esteen reunasta ja todeta siinä olevan pudotusalueen noiden kahden pisteen välissä.
Niin ja et kai sä edelleen ole jumissa tossa kuvassa, vaikka kerroin jo aikaa sitten sen olevan pielessä tämän tarkastelun osalta?
ts kirjoitti: (16.11.2014 10:58:12)Ei kannata jäädä jumiin tuohon kuvaan, vaan ajatella ihan käytännön tilanteen kautta, joten selitetäänpä vielä kerran.
Päinvastoin kuva ja etenkin nuo kaksi kuvaa selittävät asian paljon helpommin kuin monimutkaiset lauseet.
ts kirjoitti: (16.11.2014 10:58:12)Kuten huomaat, ei missään kohdassa puhuta pisteestä, vaan alueesta ja myöhemmissä lauseissa jatketaan tuon alueen rajojen määrittämistä, kuten kertoen että ei saa dropata lähemmäs kuin….
Ja taas päinvastoin. Säännössä 26-1 mainitaan sanat ’spot’ ja ’point’. Alueen, josta puhut, määrittely lähtee noista pisteistä, jotka näkyvät hyvin selityksen 26-1/15 kuvassa.
VeikkoK kirjoitti: (16.11.2014 11:54:48)
ts kirjoitti: (16.11.2014 10:58:12)Ei kannata jäädä jumiin tuohon kuvaan, vaan ajatella ihan käytännön tilanteen kautta, joten selitetäänpä vielä kerran.
Päinvastoin kuva ja etenkin nuo kaksi kuvaa selittävät asian paljon helpommin kuin monimutkaiset lauseet.
ts kirjoitti: (16.11.2014 10:58:12)Kuten huomaat, ei missään kohdassa puhuta pisteestä, vaan alueesta ja myöhemmissä lauseissa jatketaan tuon alueen rajojen määrittämistä, kuten kertoen että ei saa dropata lähemmäs kuin….
Ja taas päinvastoin. Säännössä 26-1 mainitaan sanat ’spot’ ja ’point’. Alueen, josta puhut, määrittely lähtee noista pisteistä, jotka näkyvät hyvin selityksen 26-1/15 kuvassa.
No vaan kun ei, koska tuossa kuvassa ei näy miltään osin tilanne jota kuvaan.
Ja kyllä, tesktissä mainitaan spot ja point, mutta vain alueen reunan tarkastelussa, joita lähemmäs ei saa dropata. Ne siis ovat tarkenteita tuolle 2-mailanmitan alueelle josta koko sääntö lähtee.
Ja huvittavinta toki, että edelleenkään sillä ei ole pätkän vertaa merkitystä ja vielä huvittavampaa ettei tuotakaan ymmärretä. Sen vuoksi vissiin KL ei vastannu siihen kysymykseen jonka kahdesti esitin, koska siitä tuo olisi selvinnyt.
Mutta hienoa että löysit kuvan 26-1/15, koska siinä se on kerrottu hyvin ja alueetkin piirretty mihin droppi tapahtuu.
Otahan nyt ’kiinni’ tuosta lipulta lähtevästä viivasta ja kuljeta sen toista päätä tuota kaarta pitkin. Kun etäännyt yli kahden mailan päähän esteen rajasta, joita kuvassa kuvastavat pisteet C ja E, päädyt paikkaan jossa droppioikeus päättyy tuolla kaarella. Ymmärrätkö? Vai vieläkö tätä maailman yksinkertaisinta sääntöä pitää lisää selventää?
ts kirjoitti: (16.11.2014 11:37:07)
X ja Y:n kautta kulkeva suora linja tarvittaisiin vain jos mentäisiin lipun linjassa taaksepäin, muuten voidaan se suora viiva panna kohtaamaan kaari myös tuossa kahden mailanmitan päässä esteen reunasta ja todeta siinä olevan pudotusalueen noiden kahden pisteen välissä.Käsittämätöntä tekstiä. Mistä tuo toisessa lausessa oleva suora viiva piirretään? Suora viiva kohtamaan kaari kahden mailanmitan päässä esteen reunasta? Ei aukea, ei.
ts kirjoitti: (16.11.2014 12:09:39)
Mutta hienoa että löysit kuvan 26-1/15, koska siinä se on kerrottu hyvin ja alueetkin piirretty mihin droppi tapahtuu.Otahan nyt ’kiinni’ tuosta lipulta lähtevästä viivasta ja kuljeta sen toista päätä tuota kaarta pitkin. Kun etäännyt yli kahden mailan päähän esteen rajasta, joita kuvassa kuvastavat pisteet C ja E, päädyt paikkaan jossa droppioikeus päättyy tuolla kaarella.
Tuossa näkyy tekstin vaikeus. Kirjoitat ’tuosta kaaresta’. Sinulle on tietysti selvää mitä tarkoitat ’tuolla kaarella’. Lukijalle se ei enää olekaan selvää, koska tuossa kuvassa on merkitty kolme kaarta.
Edelleen olen sitä mieltä että hyvä kuva selittää asian paremmin kuin moniselitteinen teksti.
VeikkoK kirjoitti: (16.11.2014 12:12:25)
ts kirjoitti: (16.11.2014 11:37:07)
X ja Y:n kautta kulkeva suora linja tarvittaisiin vain jos mentäisiin lipun linjassa taaksepäin, muuten voidaan se suora viiva panna kohtaamaan kaari myös tuossa kahden mailanmitan päässä esteen reunasta ja todeta siinä olevan pudotusalueen noiden kahden pisteen välissä.Käsittämätöntä tekstiä. Mistä tuo toisessa lausessa oleva suora viiva piirretään? Suora viiva kohtamaan kaari kahden mailanmitan päässä esteen reunasta? Ei aukea, ei.
Osta harppi ja viivotin. Lisäksi voit lukea aiempia kirjoituksia, joissa kerrotaan että tuo suora viiva vedetään lipulta kohti kaarta, ihan mihin kohtaan kaarella tahansa. Voit noiden kahden työkalun avulla vetää niitä viivoja vaikka sata eri kohtiin ja alkaa sitten miettimään mitkä niistä kaaren ja tuon viivan kohtaamispisteistä ovat lailisia droppipaikan määrittämiseen ja mitkä eivät.
VeikkoK kirjoitti: (16.11.2014 12:27:34)
ts kirjoitti: (16.11.2014 12:09:39)
Mutta hienoa että löysit kuvan 26-1/15, koska siinä se on kerrottu hyvin ja alueetkin piirretty mihin droppi tapahtuu.Otahan nyt ’kiinni’ tuosta lipulta lähtevästä viivasta ja kuljeta sen toista päätä tuota kaarta pitkin. Kun etäännyt yli kahden mailan päähän esteen rajasta, joita kuvassa kuvastavat pisteet C ja E, päädyt paikkaan jossa droppioikeus päättyy tuolla kaarella.
Tuossa näkyy tekstin vaikeus. Kirjoitat ’tuosta kaaresta’. Sinulle on tietysti selvää mitä tarkoitat ’tuolla kaarella’. Lukijalle se ei enää olekaan selvää, koska tuossa kuvassa on merkitty kolme kaarta.
Edelleen olen sitä mieltä että hyvä kuva selittää asian paremmin kuin moniselitteinen teksti.
Ei minulla tuossa kuvassa näy kuin yksi piirretty kaari. Lisäksi näkyy C ja E:n seudulla väritetty pudotusalue, joka siis täyttää nuo mainitsemani ehdot. Niiden ulkopuolella ei ole sallittua droppipaikkaa, vaikka sen suoran viivan ja kaaren saa sielläkin kohtaamaan toisensa.
VeikkoK kirjoitti: (16.11.2014 12:27:34)
Edelleen olen sitä mieltä että hyvä kuva selittää asian paremmin kuin moniselitteinen teksti.
Niin tekee, mutta pitää olla oikea kuva, jota edustaa juuri tuo 26-1/15. Tuossa aiemmassa kuvassa noita tilanteita ei näytetä.
ts kirjoitti: (16.11.2014 12:54:10)
Ei minulla tuossa kuvassa näy kuin yksi piirretty kaari. Lisäksi näkyy C ja E:n seudulla väritetty pudotusalue, joka siis täyttää nuo mainitsemani ehdot. Niiden ulkopuolella ei ole sallittua droppipaikkaa, vaikka sen suoran viivan ja kaaren saa sielläkin kohtaamaan toisensa.
Hyvä, että nyt hyväksyt sen vastinpisteen (E) olemassa olon säännöissäkin. Muutenhan ei olisi olemassa pistettä josta tuon kaksi mailanmittaa mitataan.
Itseäni vain hämää tuo sinun käyttämäsi suora viiva lipulta kaarelle. Mihin tällaista viivaa käytetään ja miksi sellainen pitää ajatella, koska kuten itsekin sanot niitä on ääretön määrä ja kaikki pisteet maailmassa on jollain tällaisella viivalla? Miten tällaisen viivan ajatteleminen helpottaa oikean pudotuspaikan määrittämisessä, ainakaan helpommin kuin kaksi mailaa vastinpisteestä ja ei lähempänä reikää?
-
JulkaisijaArtikkelit