Aihe: Veronkiertoa? - Golfpiste.com

16.6.–23.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][20]
KilpailuaSuomalaista

Veronkiertoa?

Etusivu Foorumit Yleistä Veronkiertoa?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 83)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nimetön

Mä ilmoitin porolle, että mulla ei ole käteistä mukana, kun oli aika maksaa gc-kurssi. Poro antoi naama vääränä tilisiirtolomakkeen ja maksoin suoraan firman tilille.

Ditto, mä en uskaltanut sitä yhtä sanaa laittaa tohon ritirimpsuun, etten vaan yllyttäis ketään ;o).

Ei suinkaan kukaan hetkeäkään epäile, etteivätkö ne olisi pron asiakkaat eikä se pro joka ne verot maksaa (jos joku yleensä maksaa). Jos puolituntinen prolla pimeenä maksaisi 20 euroa, kuitilla se maksaisi varmasti ainakin 30 euroa, se on aivan saletti. Näinhän se menee maalareillakin.

Minä maksan Prolleni 40 euroa/tunti ja edelleen niin, että hän lähettää laskun sähköpostiosoitteeseeni aina opetustunnin jälkeen, jolloin maksan rahat tilille. Jos opetustunteja on useita lyhyen ajan sisällä, niin hän lähettää niistä koonnoslaskun.

AJ

Hihii. On se vaan niin hienoa nähdä kuinka pikkumaisia ja kateellisia suomalaiset oikein ovat 🙂

Olen kyllä vakaasti sitä mieltä, että antaa pro:n hoitaa verotusasiat itse ja ’keskitytään me siihen omaan pelaamiseen’.

Jos pro:t nyt kesän aikana tienaavan muutaman roposen ja eivät ilmoita näitä tuloja verottajalle(?), niin annettakoon se heille anteeksi. Eihän nämä Suomen pro:t muutenkaan mitään ihmeellisiä tilejä tee (Mikkoa ja Minniä lukuunottamatta). Ettehän te muutenkaan voi tietää, millaista kirjanpitoa pro pitää..

Niinimaa ja kumppanit voivat sitten jatkossa henkisesti varautua maksamaan seuraavasta pro:n käynnistä ~100 €:a. Siinä tilanteessa voit miettiä, haluatko todella sen kuitin vai et. Seuraavan pro:n ajanvarauksen yhteydessä on hyvä mainita, että haluatte numeroidun kuitin kaikilla verottajan vaatimilla spekseillä täytettynä. Tällöin uskon että vapaita aikoja ja yhteistyöhalukkuutta löytyy varmasti hyvin helposti 🙂

Niinpä – tästä päästäänkin kysymykseen, että jos Pron tunti maksaa 40 euroa, niin onko oikein että toinen siitä maksaa veronsa ja toinen ei… Eli jos maksat käteisellä sen 40 tai maksat tilille 40 niin erona on, että voit ainakin hiukan enemmän luottaa siihen, että ’oma verotaakkasi’ keventyy… ;o)

Kun katson asiaa valtiotyönantajan näkökulmasta, minulle ei ainakaan riitä vastuusta vapautuminen esittämälläsi tavalla tilanteessa, jossa on epäilys laittomuudesta. Tästähän oli kysymys tämän ketjun aloittajalla – epäilys veronkierrosta. Ei verottaja ole turhaan vihjepuhelimiin ja muihin tehostettuihin keinoihin harmaan talouden kytkemiseksi viime vuosina resurssoinut!

Ne kokemukset, joita itselläni golfpro-toiminnasta on, tukevat selkeästi näkemystä, että pro ottaa maksun mieluummin kuititta ja käteisellä kuin kortilla/laskutuksella. Tämä on hyvin yleistä kaikessa muussakin yksityisyrittäjyydessä, jossa myydään aineettomia hyödykkeitä/palveluja.

Milläs todistat sen, jos pron verolliset ansiot koostuvat tietystä määrästä kursseja ja muutamasta yksityistunnista, että pimeästi ollaan lisäansioita tehty.

Onko asia sitten niin tuomittavaa, kuin täällä on joidenkin taholta esitetty, on kokonaan toinen juttu. Mitä laitonta siinä on, jos otan yksityishenkilönä jostain palveluksesta pienen korvauksen verotta. Se on täysin sallittua tiettyyn vuotuiseen euromäärään saakka. Elinkeinonharjoittajan on tietysti syytä olla tässä suhteessa tarkempi.

Ainoa asia, mitä itse olen ihmetellyt, on että niin kovin monet prot valittavat pienistä ansioista, mutta samalla näyttävät olevan täystyöllistettyjä kohtuullisen hyvällä tuntitaksalla. Liekö tälläisen mielikuvan luomisella pyritään rakentamaan ennakkokäsitystä perusgolfpron keskiansiotasosta mahdollista verotarkastusta silmällä pitäen.

Vihjeitä kaivataan myös muurareista, maalareista, siivoojista, lastenhoitajista, kodinhoitajista ja etenkin uimaopettajista….:)

PS. Kerran kun naiiviuttani pyysin kuittia eräässä helsinkiläisessä etnisessä ravintolassa, sain vastaukseksi huonolla suomella. ’Pitää vastata, meillä kassakone taas epäkunto.’

Minä olen käynyt muutaman kerran tänä kesänä samalla prolla ja olen ollut tyytyväinen palveluksiin. Heti ensimmäisen tunnin jälkeen pro kysyi tarvitsenko kuittia.

Pron tuloista sen verran, että kun olemme katsoneet seuraavan opetustunnin ajankohtaa, on kalenterissa ollut yleensä aika vähän vapaata aikaa ja monena päivänä 10 tuntia opetusta kertakäynnin maksaessa 50-60 €.

Varmasti suurin osa Pro:ista, jotka eivät kuittia kirjoita tai suosivat käteismaksua pelaa epärehellisesti. Kun maksatte tilisiirrolla, niin suorituksesta jää aina jälki jonka verottaja voi tarkistaa.

Eräänlaista veronkiertoa harrastavat myös nämä muutamat yksityishenkilöt, jotka ammattimaisesti kauppaavat golfvälineitä pörssissä viikosta toiseen.

Ilmeisesti tilaavat settejä ja irtosälää ulkomailta ja myyvät ne sitten kotoa käsin eteenpäin 50% voitolla. Miten suomalaiset golfliikkeet voivat kilpailla nettimyyjiä vastaan, kun golfliikkeiden pitää maksaa liikehuoneistovuokrat, palkat ja muut asiaan kuuluvat maksut?

Nimetön

Kuulin kummalisen tarinan maasta nimeltä Suomi. Isoäiti tienasi 100 000 euroa palkkaa ja maksoi siitä tuloverot valtiolle. Valtio sai siis omansa. Isoäiti kuitenkin kuolla kupsahti ja äiti peri jäljelle jääneet 50 000. Verottaja vaati tästä toisen kerran osuutensa vaikka oli jo omansa saanut. Äiti maksoi verot ja jäljelle jäi muutama centti, joita hän ei ehtinyt käyttää ennen kuin kuolla kupsahti. Tytär peri jäljelle jääneet 30 000euroa ja verottaja pyysi taas osaansa. Montako kertaa verottajan täytyy saada verottaa jo kertaalleen verot maksettua summaa?

Olen samaa mieltä useamman kirjoittajan kanssa,että kyllä valtion tulisi maksaa kaikki verot.

Suomi on vapaa maa ja täällä ei pidetä ihmisiä väkisin. Jos ruoho tuntuu olevan aidan toisella puolella vehreämpää, niin sinne vaan..

Isoäiti ei varmaan muistanut kertoa, että suomessa syntyy maailman terveimmät lapset ja suurin osa sairaalakuluista katetaan verotuloilla. Suomessa lapset saavat ilmaisen peruskoulun ja kouluruokailun. Suomessa myös köyhät voivat opiskella yliopistoissa, joita tuetaan verorahoilla. Suomessa on turvallista asua ja täällä ei tarvitse onneksi laittaa turva-aitoja/piikkilankoja talonsa suojaksi. Suomessa ei tarvitse pelätä kidnaappajia tai kaupungin osia hallitsevia jengejä..

Kaikella on hintansa ja onneksi suurin osa kansasta on valmiita maksamaan veronsa viimeistä centtiä myöten, jotta hyvinvointiyhteiskunta säilyttää statuksensa.

Veronkiertäminen on varastamista muilta. Varastipa ystävältä tai valtiolta, niin varkautta se on!

Kotiklubillani (muuan 3 kentän paikka Etelä-Suomessa) olen takavuosina aina maksanut pron tunnit pyydetyllä tavalla caddie masterin toimistossa. Kassakone on kilahtanut ja olen saanut kuitin. Lienee systeemi edelleen tuo sama – suosittelen muillekin.

Nimetön

Ohhoh.

Eipä muutama hassu poro kiertämässä veroja yllätä eikä edes allekirjoittaneen verta pahasti kiehuta. Sen verran kuitenkin, että jos omalle kohdalle sattuisi, välttelisin tietoisesti auttamasta veronkierrossa.

Mutta ohhoh minkälaista rutinaa tämä keskustelu voi aiheuttaa täällä. Onneksi on nimimerkit joiden takana alkaa aukoa päätään laittomuuksien puolesta kun joku meni aloittamaan rikollisen toiminnan vastaisen keskustelun. Veroista ei pidä tietenkään kukaan, mutta tällainen tuki veronkierrolle hämmästyttää.

MacG vaikkapa, kommunismista ja sen syrjäytymisestä puheenollen, Venäjä onkin nykyisellään juuri sinulle varmasti kotoisa paikka. Nimittäin siellä yleinen asenneilmasto verotuksen suhteen sopinee sinulle länsimaita paremmin, ja siten markkinatalous käytännössä siellä lienee juuri unelmasi mukainen. Meillä täällä muualla, Tokiosta itään Yhdysvaltoihin ja aina Imatralle asti, veronkierto on kyllä valvottu ja inhottu rikos.

Pidä kiirettä, Putin kääntää kelloa jo taaksepäin. Hyvää matkaa.

Nimetön

Veronkierron puolustajat antavat ymmärtää, että jos pron tunnit maksaa kuitilla, niin tuntien hinnat nousevat. Tästä saa sen käsityksen, että kaikki prot ovat veronkiertäjiä.

Eihän sellaisen pron tuntihinta nouse, joka jo nyt antaa kuitin. Ellei hän tule ahneeksi ! Ja se on taas eri topikki.

Kiitos matkatoivotuksista vaikkakin en ole mihinkään lähdössä.

Vai että Venäjä minulle kotoisa paikka. Taisi pikku provoni osua arkaan paikkaan kun noin kovasti reagoit. Puhuuko nyt kokemuksen syvä rintaääni vai mikä?

Kyllä minäkin veroja maksan, ja vielä ehkäpä enmmän kun mitä sinä, ja joissakin tapauksissa jopa tuplasti, joten se puoli on ihan kondiksessa.

Mikähän lienee syynä siihen että toisia pitää vahtia? Eikö meillä ole viranomaisia tätä varten? Vastaus on kateus, ei haluta että joku menestyisi itseään paremmin. Jos jollakin on homma hanskassa ja tekee sillä fyffee, hieno homma mitä sitä kyseenalaistaa. Kyllä paha palkkansa ennemin tai myöhemmin saa jos on saadakseen. Keskitytään me vaan siihen omaan juttuumme ja annetaan muiden olla. Tää kaksoismoraali joka tässäkin viestissä esiintynyt moneen otteeseen on surkuhupaisaa ja todella syvältä.

Luulisi että oma sielurauha kärsii jos kokoajan mietitään miten epärehellisiä muut ovat, ja miten itseään kohdellaan kaltoin.

Ps. seuraavan kerran kun ovellanne koululainen kerää varoja leirikouluunsa, tms. tapahtumille, muistakaa pyytää kuitti, ettei vaan nuorukaiset hairahda heti väärille raiteille!

tos

Joittenkin mielestä on vähemmän rikollista varastaa valtiolta.

Suomeen pitäisi vissiin säätää Italian mallin mukainen laki, jossa ostajan on pakko ottaa kuitti ja myyjän antaa. Sakot tulevat molemmille, jos kuittia ei löydy.

Olipas nyt pakko tähänkin puuttua, mutta…

’Veronkiertoa = varastamista on niin joka puolella

– pimeä siivooja

– elokuvia netistä

– piraattimailoja

– halpa pro

– ylimääräinen kuitti verotuksessa

– rinnakkais_lääkkeet apteekissa’

Kun niitä esimerkkejä heität niin älä ihan hatusta sentään, on hiukan eri asia ladella laittomuuksia, moraalisesti vääriä asioita ja täysin laillisia asioita samaan listaan.

Elokuvia ja musiikkia on täysin laillista tämän hetken Suomen lain mukaan ladata netistä niin paljon kuin lystää, jos jaat niitä muille on touhu laitonta, mutta ei siltikään mitään tekemistä missään tapauksessa verojen kanssa. Ja rinnakkaislääkkeet veronkiertoa?

Mutta itse asiaan, kuinka monella kirjoittajista olikaan kokemusta pro:n ammatista, tuskin verovapaasti toimivat, kirjoitettiin kuitti sitten yksittäisestä tunnista tai ei…

ts

Ilmeisesti yhdellä 🙂

Kirjoitit

’Vastaus on kateus, ei haluta että joku menestyisi itseään paremmin.’

Puhut täyttä potaskaa. Harva meistä on kateellinen toisten rehelliselle menestymiselle, päinvastoin.

On aivan eri asia arvostella veronkiertäjiä, eli varkaita.

Ps. Jos huijaat kepulikonstein naapuriltasi talon tai auton, oletko silloin menestynyt, jota muut vain kadehtivat?

Ei ole kokemusta golfprona olosta, mutta käytännön verottamisesta kyllä. Eli realismia peliin, moraalikysymykset ovat kunkin oma asia. Kurssit ja osa yksityistunneista laitetaan kirjanpitoon, jotta homma näyttää asialliselta. Kunkin pron lainkuuliaisuudesta ja arvoista riippuen enemmän tai vähemmän otetaan suoraan käteen. Ja varmasti on joukossa niitäkin, jotka hoitavat homman pilkulleen sääntöjen mukaan. Ihmisiä ne ovat golfprotkin!

Realismia on myös se, ettei nimittäin käy yhtään kateeksi golfpron ammatti Suomessa. Lyhyt kausi ja talven sisäharjoittelupaikat ja siten opetusmahdollisuudet vasta tulossa laajemmin kuvaan. Leipä on silloin saatava aika marginaalisissa olosuhteissa!

Hyvä on kuitenkin muistaa, että Suomessa veroja maksetaan EU-mittakaavassa tarkasteltuna todella hyvällä kattavuudella. Valitettavaa on tietysti tämä viimeaikainen kehitys, jossa selkeät laillisuuden ja laittomuuden rajat hämärtyvät tavallistenkin perusrehellisten ihmisten mielissä.

Eikös ne mene ennakkoverotuksena kuten torikauppiailla?

Arvioidaan tulevan vuoden, tulot ja menot jonka, mukaan toimitetaan kirjanpitoon kuitteja ja laskuja.

Ja loput pannaan piiloon, paitsi tietenkin pengotaan kaikki mahdolliset laskut ja kuitit joita voidaan käyttää prosenttien pienentämiseen…..

Niin oliko se näin?

Ja mitä väliä oli tai ei, mutta toi systeemi antaa paljon mahiksia jos se on noin.

Metafori:

Naapuri ostaa uuden hienon auton;

1. Viereinen naapuri on aidosti innoissaan ja iloitsee naapurin mukana uudesta hankinnasta.

2. Toinen naapuri on vähän kade mutta päättää tehdä entistä enemmän hommia että saa itsekkin hankittua uuden hienon auton.

3. Kolmas naapuri katkerana toivoo että auto hajoaa tai ainakin varastetaan.

Mihin ryhmään itse kuulut? Valitettavan moni kuuluu tähän viimeiseen ryhmään. Miksi?

Asian ydin onkin siinä että monasti menestys rinnastetaan jonkin asteiseen huijaukseen. Esimerkkejä; Autokaupassa ns. häkkikauppiaat => ovatko kaikki huijareita? Itäkauppaa harrastavat => Mafiakytköksiä? Osta ja myy kauppiaat => varastetun tavaran välittäjiä? Ja pah sanon minä. Rehellisiä myyntimiehiä suurin osa (ei kaikki) ja kuitenkin kaikka kantavat trokarin (lue: epärehellinen) leimaa.

Tästä Suomi onkin hieno maa, että täällä suurimalla osalla meistä on mahdollisuudet menestyä (juuri meidän sosiaalisysteemin takia), toiset sitä hyödyntävät, toiset katkerana lukevat verokalentereita, paljonko se ja se tienasi.

Ei huijaria kukaan siedä, mutta toisaalta ei pidä myöskään liian herkästi muitakaan huijariksi leimata. Jos on tarvetta puuttua ja tarkastella toisten elintasoa tai elinkeinon harjoittamista, voihan sitä aina hakeutua verotarkastajan hommiin.

Keskustelu karannut pahasti OT joten omalta osaltani tää loppuu tähän.

ts

Voisko joku yrittää keksiä ketjun jossa puhutaan vielä enemmän jyrkin sanoin asiasta josta ei tiedetä yhtään mitään.

Jos joku keksii, lupaan tarjota baarissa banaanin, enkä laita sitä kuittia verotukseen.

Alkaa varmaan pian tulla ruumiita, joten lopetetaan sitä ennen tämä keskustelu.

Prot ovat varmasti rehellisempiä ja fiksumpia kuin muut keskivertohärmäläiset. Rauha heidän hyvälle työlleen.

:=)

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 83)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #368050 kohteessaVeronkiertoa?

Etusivu Foorumit Yleistä Veronkiertoa?