Aihe: vasemman kantapään nosto - Golfpiste.com

21.4.–28.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][4]
KilpailuaSuomalaista

vasemman kantapään nosto

Etusivu Foorumit Yleistä vasemman kantapään nosto

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • miten vasemman kantapään nostaminen backsvingin lopulla voi vaikuttaa svingiin? (oikealta puolen lyövän kohdalla) Kysymys on nyt siitä, että tämä toimenpide (jopa korostettuna) edesauttaa minua tällä hetkellä parempiin lyönteihin. Sekä rautojen että puiden kohdalla. Mikä on siis tauti jos lääke on kantapään liioiteltu nosto? Jotenkin itsestäni tuntuu, että maila menee paremmalle radalle, toisaalta se tuntuu edesauttavan myös painonsiirtoa kun forwardsvingin aloittaa polkaisemalla kantapään maahan. Vielä ei ole ollut videota eikä prota kertomassa mitä tapahtuu joten olisin kiitollinen jos joku osaisi pohtia asiaa teoriassa.

Aivan mahdoton sanoa varmaksi näkemättä svingiä, joten ÄLÄ usko mitään ehdotuksia tältä palstalta, vaan me ASIANTUNTEVAN prooon pakeille.

Lainaus: ’In clearing the right side most players will find it necessary to slightly raise the left heel off the ground. This heel movement permits that little bit of extra body turn which ensures, that the club reaches a correct position at the top.’

Saman kirjoittajan mukaan liiallinen kantapään nosto on tarpeetonta ja voi olla haitallista, jos se johtaa koko kropan nousuun bägärissä. sama kirjoittaja edelleen varoittaa vasemman jalkaterän ’inward rollista’.

Uskoisin, kuten edellinen kommentoijakin, että pron konsultointi voi paljastaa muuta varsin oleellista svingistäsi.

näkemättä voisi kuvitella, että kantapään nosto vaikuttaa ainakin seuraavasti:

Lantiosi kiertyy enemmän kuin aikaisemmin. Myös hartiasi kääntyvät luultavasti enemmän kuin aikaisemmin. Asentosi saattaa olla nyt pystympi kuin aikaisemmin, koska jos polvet ovat liian koukussa, lantio ei voi kiertyä. Lisäkierto on määrättyyn rajaan saakka hyvä asia. Svingi on lantion ja hartioiden kiertoliike eikä käsien heilautus. Jos lantio ei aiemmin kiertynyt ollenkaan, eivät hartiaatkaan ole juuri voineet kiertyä, ei ainakaan sitä 90 astetta, jota oppikirjat suosittelevat. Selkärangan kiertymisen rajat huomaa esim. niin, että asettuu seisoo pöydän vieressä molemmat lonkat pöydän reunaa vasten ja yrittää kiertää hartioita ilman, että lonkat irtoavat pöydän reunasta.

Jos hartiasi kiertyvät nyt enemmän ja aloitat downsvingin painonsiirrolla ja rentojen käsien pudottamisella lantion korkeudelle, tulet väkisin palloon sisältä ulos. Pallo lähtee pitkälle vaivattomasti ja pakottamatta, monet sanovat jopa että ’ilman voimankäyttöä’. Jos tarkoitetaan käsivoimia, niitä ei todellakaan tarvita, mutta ei pallo ilman voimaa minnekään mene. Voima otetaankin vartalon isoista lihaksista, ja jos on tottunut käsivoimien käyttöön, ei huomaa edes voimaa käyttäneensä.

Huonoa nostossa on se, että se saattaa jossain vaiheessa mahdollistaa lantion liiallisen kääntymisen. Jos lantio ei vastusta hartioiden kiertoa, voima ei varastoidu mihinkään. Jos kuminauhan toinen pää ei ole jossain kiinni, se ei veny, vaikka toisesta päästä vetäsi miten lujaa.

On myös mahdollista, että asentosi on liian kyyry joko sen takia, että seisot liian kumarassa tai polvet liian koukussa. kumpikin virhe riittää ihan yksinäänkin estämään lantion ja sitä kautta hartioiden kiertymisen hyvin tehokkaasti, jos ei tehdä jotain korjausliikettä, esim pakottamalla liioitellusti vasen kantapää nousemaan.

Kannattaisi kokeilla pystympää asentoa ja tai suorempia polvia, sillä tavalla kantapäätä ei tarvitse nostaa niin rajusti ja korkealle.

Downsvingin aloittamisesta painonsiirrolla sen sijaan ei kannata luopua. Ei myöskään kannata antaa näennäisen vaivattomuuden tunteen johtaa harhaan ja alkaa tavoitella lisämetrejä laittamalla vain ihan vähän lisää voimaa lyöntiin…

’Kannattaisi kokeilla pystympää asentoa ja tai suorempia polvia, sillä tavalla kantapäätä ei tarvitse nostaa niin rajusti ja korkealle. ’

tuossa saattaa olla perää, voin kuvitella, että olen liian kumarassa polvet liiaksi koukussa, lisäksi svingini on ehdottomasti mieluummin flatti kuin pysty

jostakin löysin, että kantapään nosto vie mailan ulos, mikä itseasiassa on voinut olla minulle hyväksi koska välillä tuntuu, että tulen aivan liian paljon sisältä ulos, jossakin neuvotaan, että kantapää saa nousta, jossakin neuvotaan, että se ei saa nousta vaan koko jalkaterä ’kiertymistä’ (coiling) ja jossakin että sitäkään ei saa tapahtua, eli kaikki on yhtä oikein tai väärin, pitää tehdä niin kuin itselle on parasta

tänään kokeilin rangella tuota jalkaterän kiertymistä mieluummin kuin kantapään nostoa ja raudoilla tuntuikin tosi hyvällä mutta jostain syystä en osunut puumailoilla palloon ollenkaan

on muuten golfissa kaikkein paskamaisin ongelma kun draiverilla tulee huonoja osumia ja pallo ei lennä mihinkään, sitä yrittää aina vaan kovemmin ja kovemmin ja aina vaan osumat heikkenee ja lyönnit lyhenee 😉

Mistä sä oot keskinyt kiinnittää huomiota tommoseen juttuun.

Maailmassa on paljon huippupelaajia jotka nostaa kantapään ja paljon niitä, jotka ei nosta. Eikä sillä nostolla ole mitään korrelaatiota lyönnin pituuteenkaan. Molemmissa ryhmissä on pitkälyöntisiä ja lyhytlyöntisiä.

Jos kantapään nosto on sulle hyvä rytmitekijä, niin tee niin, mutta jos ei, niin älä pakota kantapäätä nousemaan.

KL

Voi teitä keltanokkia, milloin opitte, että tämän palstan hyvää tarkoittavat svingivinkit menee 99% pieleen.

Arvailla voi aina, mutta pelaajan on osattava tunnistaa ero oikean ja väärän välillä.

WCS kyseli, jos joku voisi pohtia ongelmaa teoriassa. Pohtia voi, mutta mene hyvä mies asiantuntijan pakeille. Etsi joku pelimies(!) jonka svinginäkemykseen luotat, tai laita rahaa kunnon valmentajaan. Säästyt paljolta pahalta.

Tämä on ystävällinen neuvo.

Kuvauksesi omasta svingistäsi kuulostaa siltä, ettei sinunlla ole lyönti vielä ihan hallussa. Siksi epäilen erittäin vahvasti, vaikka sattumalta saisitkin oikean vinkin tästä kirjekurssista, että pystyisit omin avuin soveltamaan sitä oikein lyöntiisi.

Tuo ei ollut loukkaus.

Ja nyt Suomi maaleja!

ts

Täytyypä tähänkin yksi kommentti heittää:

Jos swingin liikeradat ovat oikeansuuntaiset, ei vasen kantapää edes pyri nousemaan. Kantapään nosto ei ole virhe sinänsä, vaan oire jostakin muusta virheestä.

Mielellään ei näihin vastailtais mitään.

Monilla old skool -pelaajilla, kuten Nicklauksella kantapää nousi.

Aika kirvelevä tasoitus viime sekunneilla.

Cock: ’Voi teitä keltanokkia, milloin opitte, että tämän palstan hyvää tarkoittavat svingivinkit menee 99% pieleen.’

– Tiedän kyllä tuon, mutta kyllä akanoiden seasta joskus saattaa muutama jyvänenkin löytyä.

Cock: ’Kuvauksesi omasta svingistäsi kuulostaa siltä, ettei sinunlla ole lyönti vielä ihan hallussa. Siksi epäilen erittäin vahvasti, vaikka sattumalta saisitkin oikean vinkin tästä kirjekurssista, että pystyisit omin avuin soveltamaan sitä oikein lyöntiisi.’

– No ei todellakaan ole hallussa!!! Tasoitus niinkin suuri kuin 6,5. (kuusi ja puoli) Eli en todellakaan mikään pelimies, mutta ehkä kuitenkin hieman vähemmän keltanokka kuin kuvittelit 🙂 enkä ottanut mitään loukkauksena. Sen verran minä ainakin tiedän golfista, että mitään neuvoa ei suoraan saa omaan svingiin ’pakottaa’, minä haen vain eri näkökulmia ja ’virikkeitä’.

ts: ’Täytyypä tähänkin yksi kommentti heittää:

Jos swingin liikeradat ovat oikeansuuntaiset, ei vasen kantapää edes pyri nousemaan. Kantapään nosto ei ole virhe sinänsä, vaan oire jostakin muusta virheestä.’

– Älä heitä kommenttia jos et lue alkuperäistä viestinavausta. Nyt ei pohdita kantapäännostoa sinänsä, vaan sitä, mikä minun virheeni on kun tuo kantapäännosto korjaa virhettä. Eli tiedän jossain olevan virheen minkä haluaisinkin löytää. HUOM! Virhe EI minun kohdallani AIHEUTA kantapäännostoa, vaan kantapäännosto KORJAA VIRHETTÄ – joko ymmärsit?

älkää nyt hyvät ihmiset, monet suuret opettajat ja pelaajat (mm. Leslie King, Ben Hogan ja jopa Leadbetter jossain määrin) suosittelevat kantapään nostamista suurimalle osalle ihmsistä, koska meistä valtaosa ei taivu tarpeeksi muuten. Eli kysehän on puhtaasti siitä, että nostaako kantapäätä vai nouseeko se…eli sitä ei tietoisesti kannata ruveta liikaa nostamaan, mutta missään tapauksessa sen nouseminen ei kieli minkäänlaisestavirheestä, ei sitten tippaakaan. Muista, että golfissa ei anneta tyylipisteitä (vertaa Els vs. Furyk). Kysymyshän on vaan siitä, että miten varmimmin osut palloon niin että saat sen lentämään suoraan ja pitkälle. Itse ainakin pystyn lyödä palloa 300m kantapää maassa, ilmassa, flatilla swingillä, pystyllä swingillä, hitaalla tempolla, riuhtaisemalla jne. Eli siis jälleen kerran vaikka tietyt perusasiat pitää olla kunnossa (niinkuin sinulla varmaan on händäristäsi päätellen), niin klohvissa kuitenkin ratkaisee se, että osutko palloon hyvin ja lähteekö se suoraan, ei se että kääntyykö lantiosi 45 astetta ja hartiat 90 jne. Oma neuvoni on, että kattele vuoronperään elsin, tigerin, furykin ja vaikka harringtonin swingejä, ja mieti sen jälkeen kuinka tärkeä tekijö se kantapään nousemin oikeastaan onkaan 🙂

ts: ’Täytyypä tähänkin yksi kommentti heittää:

Jos swingin liikeradat ovat oikeansuuntaiset, ei vasen kantapää edes pyri nousemaan. Kantapään nosto ei ole virhe sinänsä, vaan oire jostakin muusta virheestä.’

Worst Case Scenario: ’- Älä heitä kommenttia jos et lue alkuperäistä viestinavausta. Nyt ei pohdita kantapäännostoa sinänsä, vaan sitä, mikä minun virheeni on kun tuo kantapäännosto korjaa virhettä. Eli tiedän jossain olevan virheen minkä haluaisinkin löytää. HUOM! Virhe EI minun kohdallani AIHEUTA kantapäännostoa, vaan kantapäännosto KORJAA VIRHETTÄ – joko ymmärsit?’

Anteeksi nyt vain, jos puutun asiaa, mutta kyllä mielestäni ts vastasi ihan asiallisesti tuohon kysymykseesi.

Oma spekulaationi: Jotain virhettä tapahtuu, koska vasenkantapääsi nostaminen korjaa sen. Tässä on hieman sellaienn jossittelun maku, että kantapään nostaminen ei aiheuta virhettä, mutta se korjaan jonkin muun virheen. Minä kun olen tällainen ihme virtuoosi, joten osaan näkemättä svingiäsi ja tuntematta sinua, korjata svingisi virheet. Ensinnäkin olet liian kyykyssä, kuten joku jo aikaisemmin totesi, joten koukistuneet polvet lukitsevat lanteet -> helppo kokeilla: mene ½ kyykkyyn ja yritä kääntää lantiota. Eihän onnistunut. Ei ainakaan minulla. Ja kaivappa jostain joku sambatanssija tyttö, joka heiluttelee lanteitaan aika mukavasti. Ei oo paljoa polvet koukussa ei.

Mutta ilman mitään sarvia ja hampaita. Video ja pro – paras yhdistelmä. Pro asiasta sen verta, että joku on hyvä neuvomaan toista ja joku toinen toista. Oman proon etsintäänkin pitää hiukan uhrata. Ensin oman klubin pro ja sitten naapuri klubin jne, kunnes löydät sen oikean. Oikeastaan vaimonkin löytää helpommin kuin sen ’oikean’ proon :o)

Aurinkoista golfkesää kaikille GPläisille! Golf on hieno laji, kuhan sen joskus oppisi – edes jotenkin 🙁

Ihme että joku viitsii täällä edes yrittää kysyjiä auttaa, kun jopa kysyjän kommentit, muutamista muista puhumattakaan, ovat tuota luokkaa.

Mutta ehkä luin kommentit huolimattomasti, koska koska kyseisten henkilöiden mielestä kommentit olivat varmasti täysin asiallisia. En tainnut niitä vain ymmärtää.

’Ihme että joku viitsii täällä edes yrittää kysyjiä auttaa, kun jopa kysyjän kommentit, muutamista muista puhumattakaan, ovat tuota luokkaa.’

– jos ei viitsi paneutua kysymykseen = lukeminen ja lukeminen ymmärtäminen niin sitten voi jättää vastaamatta, pahoittelen ts tylyä vastaustani sinulle, sehän kuitenkin sivusi aihetta (otsikkoa) vaikka ei vastannut millään tavalla kysymykseeni

’Mutta ehkä luin kommentit huolimattomasti, koska koska kyseisten henkilöiden mielestä kommentit olivat varmasti täysin asiallisia. En tainnut niitä vain ymmärtää.’

– et varmaan lukenut KOKO viestiketjua HUOLELLISESTI, sehän täällä taitaa olla isompanakin ongelmana, ’täytyy’ antaa vastaus joka asiaan vaikka ei ole vaivauduttu lukemaan siihen asti kirjoitettua

Kiitos erityisesti Vieraspelaajalle ja Fairwaylle, jotka vastasivat kysymykseeni. Muille kiitos tämänkin viestiketjun värittämisestä ja taustatiedon tuomisesta.

Pitääpä kokeilla seistä riittävän pystyssä seuraavan kerran – taidanpa ihan varvistella 🙂

Minä luin KOKO viestiketjun HUOLELLISESTI kuten AINA luen ENNENKUIN kommentoin niihin. Tuntuu vain siltä että ITSE et YMMÄRTÄNYT mitä ts YRITTI sanoa.

ts:n tuntien olen AIVAN VARMA että ts luki koko viestiketjun ja YMMÄRSI asian, mihin esiti OMAN MIELIPITEENSÄ. Mutta sehän tietenkään ei ole SINUN vikasi. ts:hän vain on ammatilainen asiassa, joten ei HÄNEN mielipidettään kannata kauhean vakavasti kuunnella, kuten ei MINUNKAAN, koska luin kuitenkin viestit HUOLIMATTOMASTI, enkä YMMÄRTÄNYT niitä.

EDIT: Poistettu hymiöt, jotta lukija saa päätellä tarvitseeko TÄMÄ viesti niitä.

kerrotko minulle minkä alan ammattilainen ts on?

Autoalan

Vasemman kantapään nostaminen tai nostamatta jättäminen eivät ole kumpikaan virheitä.

Toisaalta jos sen nostaminen on saanut aikaan parannuksen lyöntiisi, syynä voi olla se, että aiemmin pitäessäsi kantapäätä maassa vasen lonkka on painunut alaspäin backsvingin lopussa. Sen takia lantio on lähtenyt downsvingissä keinumaan vinotasossa (left hip up) eikä kiertymään vaakatasossa (lef hip left). Kantapään nostaminen (tai painontunteen poistaminen kantapäästä) on auttanut sinua paitsi pitämään maila planella myös rytmittämään downsvingiin lähtö.

HUOM: Vaikka kantapään pitää maassa backsvingin aikana, sitä ei saa painaa maata vasten. Muuten downsvingiin lähtö ei voi tapahtua oikein.

Vapaasti suomennettuna Harvey Penick sanoi seuraavaa: Golfissa ei ole mitään salaisuutta, mutta jos olisi, se olisi downsvingin aloittaminen painamalla vasen kantapää maahan ja oikea kyynärpää kylkeen. That’s one move, not two.

ts

ts voi vastata itsekin: Golfvalmentaja

’ts:n tuntien’

– no tuo selittääkin paljon..

Minä kysyin, että miten vasemman kantapään nostaminen backsvingin lopulla voi vaikuttaa svingiin?

..siihen ts:n viesti ei valitettavasti vastannut MILLÄÄN TAVALLA vaikka ihan asiaa varmaan olikin. Ihan sama kuin kysyttäessä kenet pitäisi valita Suomen tulevaksi presidentiksi, vastaisi että Paavo Lipponen olisi hyvä pääministeri. Kannanotto ja mielipide tuokin mutta ei juuri lainkaan vastaa kysymykseen paitsi siltä osin, että vastaajan mielestä Paavo Lipposta ei ehkä pitäisi valita presidentiksi. Eli vastauksella erittäin löyhä yhteys itse kysymykseen…

🙂

Kiitos ! Mukava piriste lauantai-iltaan, sen verran huvittavaa tämä on. Jos et yksinkertaista vastausta ymmärtänyt, niin tuskinpa minäkään pystyn sinulle mitään sellaista sanoa, minkä pystyisit sisäistämään.

Puuttumatta nyt enää enempää kummankaan oikolukutaitoon, niin huvittavaa, miten ensin kysytään apua ja sitten aletaan vittuilemaan kun vastaus ei mielytä.

Huvittavaa, varsin huvittavaa koko tämä touhu tätänykyä 🙂 Tästä voisi ilmiönä kirjoittaa vaikka kuinka, mutta olkoot nyt.

Ainakin itsellä tuntuisi että kantapään nouseminen aiheuttaisi liian suurta vartalon ja painonsiirtymistä. Sellaisen ’huojuvan’ swingin toistaminen vaatisi todella paljon harjoittelua.

Miksi vasemman kantapään pitäisi nousta backswingin lopulla?

Kentien näin tapahtuu jos koettaa vetää backswingin mahdollismman pitkälle, jotta saisi (hurjan riuhtaisun avulla) aikaiseksi mahdollisimman kovan nopeuden mailaansa (tavoitteena tietysti pidempi pallonlento).

Vähän vastaavanlaista kuin muutama viikko sitten näytettiin TV:ssä kun joku pienikokoinen kiinalainen löi avauksiaan driverilla. Ko. kaveri oli lyönnin osumahtkellä lähes kokonaan ilmassa.

Itse olen vuosien varrella tarkoituksella lyhentänyt backswingiä eikä lyöntien pituus ole siitä kärsinyt. Päinvastoin, hyvä osuma (=osumavarmuus parantunut) lennättää palloa entistä tarkemmin ja pidemmälle.

Toisaalta tällaiset tekniikkajutut ei varmasti parane/selviä täällä netissä kirjoittelemalla. Käsittääkseni maailman parhaimmat pelaajat käyttävät pron apua tekniikan hiomisessa. Sitä voisin suositella myös huipulle pyrkiville.

Kiitos edelleen kaikille, jotka vastaavat, erityisesti niille jotka vastaavat alkuperäiseen kysymykseeni (tiedätte keitä te olette). Olen saanut paljon hyviä ideoita tästä ketjusta.

ja Henkka, tosi hienoa ettet alkanut puhumaan ympäripyöreitä ja pitämään koko tapausta huvittavana vaan myönsit reilusti olleesi väärässä. Arvostan tuollaista suoraselkäisyyttä, missä pelataan ne kortit loppuun mitä on ja sen jälkeen tunnustetaan tappio sen koittaessa. Moni olisi sinun sijassasi vain kyseenalaistanut minun oikolukutaitoni ja todennut, että tuskin itsekään minun kallooni mitään saisit menemään, toisin sanoen, faktoihin perustuvien vastaväittämien puuttuessa kiertänyt asian lyömällä hanskat tiskiin.

Moni tällä foorumilla olisi niin tehnyt, mutta et sinä Henkka, sinä tunnustit rohkeasti väittäneesi vastaan ilman pienintäkään murusta oikeassaolemisesta, hieno mies.

Kiitos kehuista. Oikeastaan minä opinkin sen kyllä sinulta, joten kiitokset takaisin.

Hupsista!

Piipahdin täällä vastoin aiempaa aikomustani ja totesin saman minkä jo talvella huomasin .keskustelun taso on jalkasilsan esiintymiskorkeudella.

Siitäkin huolimatta Hyvää Äitienpäivää kaikille Äideille.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 25)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #352241 kohteessavasemman kantapään nosto

Etusivu Foorumit Yleistä vasemman kantapään nosto