Aihe: Vapautus koneenjäljestä - Golfpiste.com

27.11.–3.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[3][6]
KilpailuaSuomalaista

Vapautus koneenjäljestä

Etusivu Foorumit Säännöt Vapautus koneenjäljestä

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Joillakin kentillä paikallissäännöllä saa vapautuksen ’syvästä koneenjäljestä’. Mitenkähän syvä jäljen pitää olla: 1 cm, 10 cm, 20 cm…? Aika tulkinnanvaraista. Onko kellään tarkempaa tietoa? Dekkareista tuskin mitään löytyy. PS. Monilla golfareilla on käsitys, että koneen jäljistä saa aina ja kaikialla vapautuksen. Mistähän näitä sikiää.

    Old Geaser kirjoitti: (11.5.2011 20:22:16)
    Joillakin kentillä paikallissäännöllä saa vapautuksen ’syvästä koneenjäljestä’. Mitenkähän syvä jäljen pitää olla: 1 cm, 10 cm, 20 cm…? Aika tulkinnanvaraista. Onko kellään tarkempaa tietoa? Dekkareista tuskin mitään löytyy.

    PS. Monilla golfareilla on käsitys, että koneen jäljistä saa aina ja kaikialla vapautuksen. Mistähän näitä sikiää.

    Eli mun perässä tulevat voivat sitten vapautua tekemistäni divoteista…. Ja kyllä lyöntini on usein syvältä.

    Hienoa…

    Kyllä paikallissäännöissä tulee selkeästi mainita missä ko. jälkiä on jos niistä aiotaan vapautuksia tarjota.

    KL

    Bogikone kirjoitti: (11.5.2011 21:15:53)

    Old Geaser kirjoitti: (11.5.2011 20:22:16)
    Joillakin kentillä paikallissäännöllä saa vapautuksen ’syvästä koneenjäljestä’. Mitenkähän syvä jäljen pitää olla: 1 cm, 10 cm, 20 cm…? Aika tulkinnanvaraista. Onko kellään tarkempaa tietoa? Dekkareista tuskin mitään löytyy.

    PS. Monilla golfareilla on käsitys, että koneen jäljistä saa aina ja kaikialla vapautuksen. Mistähän näitä sikiää.

    Kyllä paikallissäännöissä tulee selkeästi mainita missä ko. jälkiä on jos niistä aiotaan vapautuksia tarjota.

    Juuri näin. Tämä on paikallissäännöistä kehnoin, ellei tarkalleen rajata aluetta, missä noita jälkiä on. Ja vaikka rajattaisiinkin, tulkintoja ja kovia vääntöjä monasti syntyy.

    Sen verran on puolustettava tällaisten paikallissääntöjen laatijoita, että joskus jälkiä on niin paljon ja niitä tulee lisää, ettei alueiden merkitseminen ole järkevää. Tilanne on niissä tapauksissa hankala ja kilpailutilanteissa paikallissääntöjen sanamuotoon on syytä todella kiinnittää huomiota.

    Kentänhoitajaltakin pelisilmää: Jos tulee koneenjälkiä niin ei ole iso vaiva iskeä jälkeen sinistä tikkua. Kyllä tilanne on selvä vaikka traktorin urassa tikkuja olisikin aika harvassa…

    KL

    JuKu kirjoitti: (12.5.2011 10:40:52)
    Kentänhoitajaltakin pelisilmää: Jos tulee koneenjälkiä niin ei ole iso vaiva iskeä jälkeen sinistä tikkua. Kyllä tilanne on selvä vaikka traktorin urassa tikkuja olisikin aika harvassa…

    Sen verran täytyy lainata valtakunnan sääntögurua, että sininen tikku traktorin jäljessä ei vielä tee siitä jäljestä repairia. Ajatus on kyllä kaunis, mutta kilpailuissa voi tulla vääntöä siitä missä repairin raja oikeasti kulkee. Tosin sama vääntö tulee ilmankin sitä paalua, jos vapautus perustuu pelkkään paikallissääntöön.

    Aikuisten oikeasti tuolla asialla ei ole oikeastaan suurempaa väliä. Vähänkin isommissa kinkereissä moiset repairit merkitään maalaamalla ja pienemmissä kinkereissä niistä vapaudutaan tai ollaan vapautumatta ’reilun pelin hengessä’ ja tasapuolisuutta noudattaen. Yksi helpohko tapa on merkitä isokin alue sinisillä paaluilla ja antaa pelaajan päättää vapautuuko vai ei. Moiset jäljet kuitenkin ovat varsin tilapäisiä luonteeltaan, ja jos jossakin minikisassa tai pelkällä tasoituskierroksella sattuu pääsemään raffista väylälle kerran tai peräti kaksi kertaa saman kierroksen aikana, niin olkoon sitten niin.

    KL kirjoitti: (12.5.2011 11:05:38)

    JuKu kirjoitti: (12.5.2011 10:40:52)
    Kentänhoitajaltakin pelisilmää: Jos tulee koneenjälkiä niin ei ole iso vaiva iskeä jälkeen sinistä tikkua. Kyllä tilanne on selvä vaikka traktorin urassa tikkuja olisikin aika harvassa…

    Sen verran täytyy lainata valtakunnan sääntögurua, että sininen tikku traktorin jäljessä ei vielä tee siitä jäljestä repairia. Ajatus on kyllä kaunis, mutta kilpailuissa voi tulla vääntöä siitä missä repairin raja oikeasti kulkee. Tosin sama vääntö tulee ilmankin sitä paalua, jos vapautus perustuu pelkkään paikallissääntöön.

    Onko tuo tosiaan niin, että jos kentällä, huonossa hapessa olevaan alueeseen, on laitettu sininen keppi/tikku, niin sitä ei huomioida ja sen voi oikeastaan heittää metsään? Miten siitä traktorin jäljestä, haluttaessa, saadaan repairi? Useampi keppi rajaamaan alue, vai?

    KL

    Finnwin kirjoitti: (13.5.2011 8:39:16)

    KL kirjoitti: (12.5.2011 11:05:38)

    JuKu kirjoitti: (12.5.2011 10:40:52)
    Kentänhoitajaltakin pelisilmää: Jos tulee koneenjälkiä niin ei ole iso vaiva iskeä jälkeen sinistä tikkua. Kyllä tilanne on selvä vaikka traktorin urassa tikkuja olisikin aika harvassa…

    Sen verran täytyy lainata valtakunnan sääntögurua, että sininen tikku traktorin jäljessä ei vielä tee siitä jäljestä repairia. Ajatus on kyllä kaunis, mutta kilpailuissa voi tulla vääntöä siitä missä repairin raja oikeasti kulkee. Tosin sama vääntö tulee ilmankin sitä paalua, jos vapautus perustuu pelkkään paikallissääntöön.

    Onko tuo tosiaan niin, että jos kentällä, huonossa hapessa olevaan alueeseen, on laitettu sininen keppi/tikku, niin sitä ei huomioida ja sen voi oikeastaan heittää metsään? Miten siitä traktorin jäljestä, haluttaessa, saadaan repairi? Useampi keppi rajaamaan alue, vai?

    Kuten kirjoitin, ajatus on kyllä kaunis. Sääntöjen mukaan korjauksenalaiset alueet tulee kuitenkin merkitä samalla periaatteella kuin vesiesteetkin, toisin sanoen rajat on löydyttävä tavalla tai toisella. Säännöt kyllä sallivat tuommoisten traktorinjälkien julistamisen korjauksenalaiseksi maaksi ilman merkintääkin, mutta tuon julistuksen täytyy löytyä paikallissäännöistä. Yksinäinen sininen paalu josakin ei automaattisesti tee alueesta korjauksenalaista.

    Silloin kun halutaan tehdä asiat hyvin, niin korjauksenalaiset alueet merkitään tarkasti, kepeillä tai maalilla tai molemmilla.

    ’Aikuisten oikeasti tuolla asialla ei ole oikeastaan suurempaa väliä. Vähänkin isommissa kinkereissä moiset repairit merkitään maalaamalla ja pienemmissä kinkereissä niistä vapaudutaan tai ollaan vapautumatta ’reilun pelin hengessä’ ja tasapuolisuutta noudattaen. Yksi helpohko tapa on merkitä isokin alue sinisillä paaluilla ja antaa pelaajan päättää vapautuuko vai ei. Moiset jäljet kuitenkin ovat varsin tilapäisiä luonteeltaan, ja jos jossakin minikisassa tai pelkällä tasoituskierroksella sattuu pääsemään raffista väylälle kerran tai peräti kaksi kertaa saman kierroksen aikana, niin olkoon sitten niin.
    (KL 12.5.2011 11:05:38)’

    Tämä oli fiksusti sanottu!

    Tähän ON olemassa sääntö!

    Jaetaan se!

    Golfsäännöissä ei ole tätä koskevaa sääntöä vaan menee paikallissääntöjen puolelle. Ja paikallissääntöjenkin osalta on suositus, että se olisi voimassa vain väliaikaisesti tilanteen mukaan.

    Mutta jaa meille lisätietoa jos Sinulla sellaista on

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
Vastaa aiheeseen: Vapautus koneenjäljestä

Etusivu Foorumit Säännöt Vapautus koneenjäljestä