Aihe: Vanhat rakenteet natisevat - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Vanhat rakenteet natisevat

Etusivu Foorumit Yleistä Vanhat rakenteet natisevat

Esillä 25 viestiä, 176 - 200 (kaikkiaan 213)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Tätä ketjua seuranneena näyttäisi siltä, että vanhat rakenteet säilyvät ja voivat hyvin.

Kaikki pääsevät pelaamaan haluamallaan ja itselleen sopivimmalla tavalla: Osakkeenomistajana, jos siihen on varaa ja tarvetta, enemmän pelaavat ja vähemmän varakkaat voivat vuokrata pelioikeuden, vähän pelaavat Kaukona gf-maksuilla.

Tuskinpa tulevalla kaudellakaan Kaukojen gf-maksuja sen kummemmin eriytetään, kyllä nämä tulot monelle kentälle ovat kelvanneet ja tulevat kelpaamaan.

Jotenkin ihmetyttää ainainen kitinä…

Mikä se on?

Se ei ole polititiikkaa, eikä taloutta, ei se ole uskontoa.

Kun olin kahdeksanvuotias, kaverini isä(virkamies) sai 50 vuotislahjaksi HiFi-erillislaitteet. hinta vuonna 1970 oli 1400,- mk. Lahja ei kuitenkaan tyydyttänyt vaan vehkeet vaihdettiin parempiin ja erotuslasku lähetettiin lahjan antajille.

Silloin tajusin, tämä on ’sossu’, sossu on siis se joka haluaa sen, mitä kaverillakin, mutta niin että kaveri maksaa.

Hyvää uutta vuotta kaikille, lisää kenttiä ja pelimahdollisuuksia tarvitaan, joku ne kuitenkin aina kustantaa.

Mä olin ennen Kauko, ja pidin keskustelua Kaukoista tosi typeränä.

Pelasin halvoilla, usein jopa ilmaisilla pelilipuilla, enkä piitannut hevon-paskan-vertaa siitä, mitä joku elitistiklubin herttua minusta ajatteli. Noudatin sääntöjä ja pelasin sujuvasti, en siis häirinnyt ketään.

Sitten tapahtui jotain käsittämätöntä. Ostin törkeästi ylihinnoitellun osakkeen, ja liityin todelliseen kermamuffinssiklubiin, ja aloin heti vihata Kaukoja. Heidän mailansakin olivat yleensä jotain piraatteja, ainakin halpiksia. Niin oli minullakin ennen, mutta ei ole enää!! Ja sitähän me emme muistele.

Kaukot nilkuttavat kierroksensa nipin napin alle neljän tunnin, mutta se ei riitä!!! Niiden pussihousutelineiden pitäisi juosta kierros alle kolmen tunnin, ja sen jälkeen häipyä vähin äänin koloihinsa häpeämään.

Miksi me hienommat ihmiset edes sallimme Kaukoille golfinpeluun? Niin juuri, luit oikein! Pelikielto vaan niskaan moisille parasiiteille, eihän ne ole tehneet mitään ansaitakseen pelata MEIDÄN kentillä. Tulevat vaan jonkun säälittävän pelilipun kanssa niskat kyyryssä ykkösteelle pyytelemään anteeksi todellisilta pelaajilta. Jotkut suurimmat idiootit maksavat caddiemasterille vaaditun greenfeen, oikealla rahalla. Tajuatteko, ne maksaa sinne kassalle rahaa?! Ei helvetti, ennen kuulumatonta! Mä luulin, että se koppi ja siellä oleva tyyppi on vain meitä varten, jotta saamme ostaa päivittäisen tiipussimme.

Minä häpeän menneisyyttäni Kaukona, enkä haluaisi siitä juuri puhua. Olen aiheuttanut paljon pahaa suomalaiselle golfkulttuurille, jota olen nyt yrittänyt sille korvata.

Minun on kuitenkin vaikea enää elää normaalia elämää, koska olen kerran rikkonut Suomen pitkää ja kunniakasta golfhistoriaa vastaan.

Toivottavasti oikeat, perinteiset golfarit hyväksyvät minut joukkoonsa, jotta yhdessä voimme toivottaa Kaukoille hyvää matkaa sinne missä ruoho ei heille viherrä.

Toivon, että viestisi menee perille ja tulee ymmärretyksi! Upea juttu. Oletko koskaan harkinnut ryhtyä pakinoitsijaksi?

Suomella(kin) golfhistoriansa, sen pituutta ja kunnian kenttiä sopii miettiä kaukojen ja osakkaiden.

Sait mielenkiintoisen kommentin aiheesta (ja hyvin kirjoitetun) jossa todellisuudessa ei ole mitään problematiikkaa.

Rahaihmiset tekevät kenttiä ja pelaavat ja muut joko pelaavat tai itkevät ja pelaavat.

Onnille sen verran tiedoksi, että olen kauko-golfari ollut jo pitkän aikaa sen vuoksi, ettei mulla ole varaa maksaa oman golf-kenttäni pelioikeusmaksua pelatakseni vain muutaman kierroksen kaudessa.

Olen nähtäväti ilmaissut itseni huonosti; tarkoitukseni oli tuoda esille se seikka, että tästä maasta löytyy sellaisia pelaajia, jotka haluaisivat pelata vain muutaman kierroksen kesässä kohtuuhinnalla.

Minä ymmärrän tuon pointin vaikka pelaan 70 kierrosta vuodessa. Eivät nämä vanhat hevoset ymmärrä kuulemaansa, vielä vähemmän näkevät näkemäänsä ja vielä vähemmän he ymmärtävät miksi heidän mielipiteitään kysytään. Oikeasti ei kukaan kysykään. Heillä on vain ainoa oikea vastaus.

Golf on oikeastaan narsistisin urheilulaji johon itse olen koskaan törmännyt. Kaikki muu on sallittua paitsi oman reviirin kyseenalaistaminen. Vuosi sitten vakavissani mietin ettei mitään hauskempaa voi olla kuin golf.

Nyt on pakko panna palikkoja uuteen järjestykseen henkisesti, onko hienojen henkilöiden vastapainona hyväksyttävä (henkisesti) sänkitukkaiset bodarit. Luultavasti on.

Golf on ammatti joillekin (mielttömästi ylipalkattu merkitykseen nähden), joillekin intohimo lajiin todistaa itselleen pätemättömyytensä, joillekin se on ajanviete.

Tää ketju on taas vajonnut tuonne syyttely tasolle. Mulla ei ole osakkaana mitään vaikeuksia ymmärtää muutaman kerran vuodessa pelaavien ongelmaa. Varmasti suurin osa Kaukoistakin ymmärtää miksi nykyiset seurat eivät heitä ota jäseniksi.

Partin utopia ehdotus oli ihan hyvä. Miltäs tämä sitten kuulostaisi? 20.000 kaukoa perustavat seuran ja maksavat jäsen+liittymismaksua 100€+100€. Liiton osuuden jälkeen rahaa on n. 20.000*170€, eli tuleekos tosta nyt sitten 3,4M€. Tuolla rahalla saa jo jonkinlaisen kentän pystyy. Ei ihan Helsingin kupeeseen, mutta inhimillisen matkan päähän. Jäsenyys seurassa tuo vaikkapa 3 pelilippua kaudessa kotikentälle. Joillekin riittää jo tuo. Loput kierrokset pelataan sitten GF:llä koti- tai vieraskentällä. Jos rahaa jää yli, niin laajennetaan toinen kenttä viereen ja vuodessa saa 6 pelilippua. Golf liiton jäsenyyteen riittää seuralta vireillä oleva kenttähanke, eli valmista kenttää ei tarvitse olla.

Nää numerot on ihan hatusta vedettyjä, mutta eiköhän idea käynyt lukijoille selväksi.

Jos tuollainen VP:n esittämä hanke saataisiin likkeelle, niin lupaan lahjoittaa sinne kahtena ensinmäisenä vuotena toiminta-avustuksena 35 e / v. Ritari hommiin, Pari Peetä apujoukoiksi. Kyllä se siitä.

Muutama päivä maalla tekee hyvää ja pysyy poissa netin äärestä…

Vasen Pakki on kirjoitellut asiaa ry/oy työnjaosta. Sitä nyt en suoraan allekirjoita, etteikö ry:tä tarvittaisi. Niiden tehtävänä on pyörittää seuratoimintaa, aivan kuin noin 8.000 seuraa muissa urheilumuodoissa Suomessa tekee.

Golfissa vain tilanne on perinteisen yleishyödyllisen seuratoiminnan kannalta ongelmallinen. Liitto määrää yksi kenttä/seura, ja seurajäsenyyden edellytyksenä on poikkeuksetta pelioikeus kentälle. Pitäisi laittaa rahaa melko paljon kiinni, että pääsisi ns. klubiin mukaan. Seuratoiminnalla on jo arvo sinänsä. Se on sitä sosiaalista pääomaa ja kansalaistoimintaa, jota ainakin tulevaisuuden tutkijat perään kuuluttavat. Lukaiskaapa vaikkapa Himasen eduskunnan tulevaisuusvaliokunnalle väsäämä raportti.

Miksi kolopalloliitto ei hyväksy kentätöntä seuraa jäsenekseen? Ei jääkiekkoliitto vaadi jäähallia jääkiekkoseuralta. Nyt seuratoiminnasta kiinnostuneet ajetaan väkisin seuroihin, joissa sitä sosiaalista pääomaa ei pääse syntymään. Miksi minä en saisi perustaa parin kaverin tai liittyä paikkakuntani golfseuraan ilman pelioikeutta? Ehkä muutaman vuoden tahkottua GF tai jonkun ystävällismielisen yhtiön kanssa yhteistyötä tehden ja muutaman etikettikurssin jälkeen seurassamme syntyy innostusta kentän rahoittamiseen tai rakentamiseen. Nyt kun meidät vähän pelaavat Kaukot, on ajettu Salpauselän taakse, niin siellä varmasti jatkamme. Kyllä tälläkin systeemillä saan itse pelattua, juuri niin paljon kuin olen halunnut.

Golfosakeyhtiöt saavat puolestani tehdä juuri niin kuin haluavat. Osakkaille parhaat peliajat ja vaikka kenttä kiinni muilta jos niikseen tulee. Kunhan toimivat markkinatalouden pelisääntöjen mukaan. Tätä edellytän ainakin, kun kuluttajana ostan palveluita miltä tahansa muulta yhtiöltä. Ei Nokian osakkeen omistajat vaadi minulta pääomasijoitusta, jos haluan kännykän heiltä ostaa. Yritykset ovat yrityksiä ja seurat ovat seuroja.

Jatkan mielelläni Partin esittämän utopian jatkojalostusta, mutta nyt on nukkumaan menoaika. Mutta jos nykyiset seurat eivät herää, niin liitto jatkaa entiseen malliin…

Aivoriihi alkaa tuottaa… Mutta niin kauan kun on vapaus 19990 valitsee Viron, Botnian tms. koska satanenkin on kohtuuton raha, jos siitä menee johonkin rahastoon, sehän tekee 33,-/kierros ja risat jos pelaa kolme rundia kesässä, eikä sitä tiedä elääkö ensi vuonna. Kaikille ei vain sovi omistusasuminenkaan, eikä pikkuauto. Greenfeekaukona voit itse päättää paljonko pelaat, sijoitatko vain itseesi. Osakepelaajana tarjoat mahdollisuuden myös kaverille, joka tosin on sitä mieltä, että törkeällä riistohinnalla.

Vasen pakki on toistuvasti tuonut esille oy/ry eroja. Yhdistypohjaisilla seuroilla rajanveto on helpompaa, kun tuota toista osapuolta ei ole olemassa. Oy tarjoaa kentän, josta voi halukkaat hankkia itselleen pelioikeuden. Usein pelioikeuden hankkinut liittyy myös ko. kentän klubiin jäseneksi, mutta sekään ei yleensä ole pakollista. Monet hankkivat pelioikeuksia useilta kentiltä. Esimerkiksi toisen kotinsa ja toisen mökkinsä läheltä. Pelioikeus kun on edullisin tapa pelata golfia runsaasti samalla kentällä.

ry on se taho joka pyörittää tätä klubi-toimintaa. Siihen kuuluminen antaa mahdollisuuden osallistua klubin omiin tapahtumiin, kilpailut tietysti päällimmäisenä. Moni mieltää jäsenyyden jonkilaiseksi pakkopullaksi, mutta itse koen klubi-toiminnan olevan merkittävä osa tätä harrastusta.

Miksi Kaukon pitäisi liittyä siihen lähiseuraan, jos ei ole tarkoitus toimia tässä yhteisössä?

Kauko, tuo kadehdittu golfari. Kaukon vainu käski olla ostamatta osaketta. Osin siitä kauko kärsii. Ei rahallisesti, vaan henkisesti. Markkinoihin pettyneet golfosakesijoittajat purkavat pettymyksnsä Kaukoihin, noihin finanssineroihin.

Fiksu kauko pääsee erittäin alhaisin kustannuksin pelaamaan sen max. 20 kierrosta. Kauko on viisas, sillä hän ottaa mitä tarjotaan.

Kaukoja on muitakin elämänaloilla. Meistä kuuliaisista jäsenistä ja osakkaistahan ei sellaisia ihmisiä löydy, että yrittäisimme minimoida omat kustannuksemme osin toisten kustannuksella. Mielummin maksamme vaikka ylihintaa, ettei muiden mieli pahoitu.

Meistä TOSI jäsenistä kukaan EI VARMASTI ole auto-Kauko. Tarkemmin pakettiauto-kauko. Tämä Kauko muuttaa vaikka farmarivectransa pakuksi, ja säästää 450€ vuodessa dsl-veroissa, joka toki menee muiden maksettavaksi. Pahempi auto-kauko on maasturi-kauko, joka päättää maasturinsa olevan paku, ja säästää 700€ vuodessa. Tämäkin säästö tulee tottakai muiden kukkaroista. Ja kaiken tämän perustelu on tietenkin se, että pakulla on kivempi ajella kuin farmarilla. Se ei ole syynä, että saadaan omia kustanuksia minimoitua.

TV-kaukojakin löytyy. Tämä kaukolaji katsoo tv:tä muiden rahoilla. Tässäkin homma toimii siten, että lupamaksunsa maksavat mahdollistavat TV-kaukon ilmaiskatselun. VAU! Jopa paremmin kuin golfkauko! TV-kauko pääsee mukaan välineiden hinnalla. Mutta näitäkään ei voi olla meidän hurskaiden 80000:n OIKEAN jäsenen ja osakkaan joukossa.

Voi, voi, kun ei näytä ottavan tulta. Hiljaista on. Minne katosivat P, P ja R ? Vasen Pakki esitti loistavan idean. On kyse Suomen golfin kehittämisestä ja ennenkaikkea Kaukojen auttamisessta. Tässä ja nyt Kauko voisi myös auttaa itse itseään. Hopi, hopi, tuumasta toimeen. Lupasin jo lahjoittaa käynnistysvaiheelle toiminta-avustusta. Korotan tarjoustani. Lupaan kahtena ekavuotena 36 e/v., jos KGC:n (Kaukos’ Golf Course R.Y. – vältellään tuota klubi sanan käyttöä, joka viittailee vähän muunkin laiseen toimintaan) etikettikurssiin sisällytetään myös käsienpesu. Luulenpa, että valtaosa Suomen 80000:sta muusta golfin harrastajasta myös antaisivat oman roponsa näin hyvälle asialle. Esim. 50000 * 25 e on toista miljoonaa. Se siis vielä Kaukojen oman rahan lisäksi. Kyllä sillä jo kenttä syntyy.

Esitit hyvä avauksen edellisessä meilissä.

Jatketaan:

Entäpä jos kaikki Suomen Golfliiton jäsenet maksaisivat 50 eur/nenu uudiskenttämaksun. Siitä kertyisi yhteensä 5.000.000 euroa, eli yhden hyvän kentän hinta, täysimääräisesti.

Sillä 50 euron kenttämaksulla olisi oikeus pelata yksi kierros ko. kentällä vuonna 2008 kun se valmistuu. Mutta ei siinä vielä kaikki!

Sama viidenkymmen euron kenttämaksu olisi myös osakkeen merkintämaksu, jolla saisi yhden (1) kappaleen Kauko-Golf Oy:n osakkeita. Joita siis olisi yhteensä 100.000 kpl. Jokainen osake edustaisi 1/100.000 omistusoikeutta kentästä.

Näille osakkeille syntyisi jälkimarkkinat, kun yhtiöjärjestyksessä mainittaisiin että sadalla (100) osakkeella saa vakinaisen pelioikeuden ko. kentälle, yhtiökokouksessa päätettävällä kausimaksulla. Kaikki muut pelaisivat greenfee:llä. Käytännössä jokainen saisi rahansa takaisin, jos ei sitten jostain syystä haluaisi jatkaa osakkaana.

Helppo nakki, kannattaisi ainakin laittaa ilmoitus Golf-lehteen ja kysyä onko kaikki halukkaita tällaiseen panostukseen.

Jatkan vielä edellisen ehdotukseni pohjalta.

Tästä koko kenttähankkeesta sais oivallisen Pyramidi-pelin. Jossa ainakin hankkeeseen ensivaiheessa ryhtyneet saisivat ilmaiseksi pelioikeuteen riittävän osakkuuden kentälle (+ hieman ylimääräisiä osakkeita). Ja muillekin jäisi jotain..

Mutta kehittelenpä juttua hieman, ettei tule mitään laitonta osake-/rahapeliä lanseerattua.

Sillä 50€ vasta rakennettiin se kenttä. Hoitoon menee 500 k€ vuodessa, 20 000 kierrosta = 25€. Eli maksetaan uudiskenttämaksua 75€, niin saadaan se ilmainen (jo maksettu) kierros. Sitten v. 2012, kun kaikki vuoden 2005 jäsenet on kentän kiertänyt, niin heillä on oikeus uusintakierrokseen joka neljäs vuosi hinnalla 25€. Ja kun alkuperäisestä 50 € maksusta annetaan siirtokelvoton osaketodistus, niin ollaan kaikki osakkeenomistajia. Ei tarvitse täällä enää tehdä vastakkainasetteluja.

Niin, ajattelin että sillä 50 eurolla jo saisi pelata kierroksen, kenties kaikki eivät kuitenkaan ehdi pelaamaan, joten osakkeesta pitäisi olla muutakin hyötyä. Siksi omistusoikeus.

Mitä pahaa siinä on että ko. osakketta voisi myydä/ostaa? Myyminen ja ostaminen on vapaaehtoista.

Tottahan siinä kävisi kuten Venäjällä yksityistäminen, joku (jotkut) ne osakkeet keräisi itselleen. Mutta mitä sitten?

Hankkeelta olisi kuitenkin pohja poissa, jos niitä ei saisi myydä/ostaa.

Samanlaisen hankkeen voisi kenties tehdä uudelleen, kun ensimmäinen kenttä on saatu valmiiksi.

Näin kuitenkin saataisiin maahan lisää P&P-kenttiä. Sama se kuka ne sitten aikojan päästä omistaa (kenelle osakkeet lopulta päätyvät).

Vakavasti ottaen ihan oiva menetelmä uuden kentän rahoittamiseksi. Tosin kun ne osakkeet on jälkimarkkinoilla kerääntyneet niille alle tuhannelle, se on taas aivan normaali osakekenttä. P&P kenttiähän tässä piti rakennettaman.

Minä voisin nimetä itselleni yhden (1) superosakkeen, jolla olisi 100.000 kertainen äänivalta yhtiökokouksissa. Lupaan että kenttä pidetään jatkossakin P&P kenttänä ja greenfee kohtuullisena.

Poodri Hoo kirjoitti: (29.12.2004 11:46:48)
    Oikeanlaista tilannetajua noudattaen menestyvät golfkentät ja -seurat kääntävät toimintaympäristössä nähtävät uhkatekijät positiiviseksi mahdollisuudeksi ja välttävät karilleajon. Yhtenä kehittelemisen arvoisena vaihtoehtona, on golfseurojen avaaminen normaalien urheiluseurojen kaltaiseksi kaikille halukkaille avoimeksi toiminnaksi. Osakeyhtiöt puolestaan vastaavat kenttäkapasiteetin käytöstä esim. osakkeenomistajien ja muiden välillä, niin kuin omistajat haluavat. Kuka häviää, jos Kauko pääsisi lähiseuraan jäseneksi?

Näin kirjoitteli Poodri Hoo runsaat 7 vuotta sitten. Tuo lihavoitu kysymys on edelleen kelvollista vastausta vailla. Etäjäsenyyksiä ei tarvittaisi, jos pääkaupunkiseudun kaikkien osakekenttien golfseurojen jäseniksi pääsisivät muutkin kuin pelioikeutetut. Luonnollisesti heillä olisi vain gf-pelaajien oikeudet (ja hinnat), mutta eipä tarvitsisi maksaa jäsenmaksuja sellaiseen seuraan, jota he eivät osaa sijoittaa kartallekaan.

Hm..mitenköhän paljon tuossa on realismia?:)

’Osakekentät on rakennettu vain osakkaita varten, joten miksi tulisi antaa pelioikus ulkopuoisille? Voihan yhtiö jättää muutaman ajan päivässä myytäväksi. Tällöin greenfee voisi olla esimerkikisi 100-300 euroa. ’

gplayer sanoo,että osakaskentät on rakennettu vain osakkaita varten.
    Missähän näin sanotaan.
    Meidän yhtiöjärjestyksessä sanotaan ,että hallitus voi myydä pelioikeutetuilta jäävän ylimääräisen ajan ulos vieraille.
    Meillä puolet kuluista tulee hoitovastikeina ja toinen puoli tällä ulkopuolisella toiminnalla.
    Hoitovastike nousisi 700 eurosta 1400 euroon ,jos kulut katettaisiin vain hoitovastikkeilla ja se on liian paljon monelle pelaajalle,mm. minulle.
    Greenfeemaksuhan on taiteilua,jotta siitä saadaan paras tuotto kentälle.
    Siinä on tj:lle haastetta.

En missään nimessä noin sano vaan olen kanssasi samaa mieltä – otin viestiini lainauksen vanhasta v. 2004 keskustelunpätkästä jossa joku totisen oloisesti esitti, että vieraspelaajien gf pitäisi olla jossain 100 euron suuremmalla puolella.

Tarkoitukseni oli osoittaa että ’osakaskentät osakkaille’ – periaate on täysin epärealistinen. 100-300 € gf kuulostaa lähinnä vitsiltä.

Tämä keskustelu liittyy siihen, että useimmat golf-osakkeet ovat muuttuneet ongelmajätteiksi omistajillensa. Ymmärrän kyllä, että huonot sijoitukset harmittavat niihin ryhtyneitä, mutta tämä on markkinatalouden henki. Minusta pelaajien määrää rajoittavat tekohengitysmanööverit ovat tuomittuja epäonnistumaan.

Esillä 25 viestiä, 176 - 200 (kaikkiaan 213)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #363546 kohteessaVanhat rakenteet natisevat

Etusivu Foorumit Yleistä Vanhat rakenteet natisevat