Aihe: valmentajakoulutus? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

valmentajakoulutus?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu valmentajakoulutus?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 198)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Ilmeisesti myös jokunen pga pro lueskelee palstaa, joten kysymys heille tai muuten asiaa tunteville. Onko suomen golfvalmennuksessa, joku yhteinen linja (opetusmetodit, tavoiteltu swingi etc.) ja jos on niin kuka sen määrittelee ja millä perusteilla. Ajattelin vain, että jos joku Furyk nyt meneisi pro-kouluun ja siis suorittaisi valmentajatutkinnon kaikki tasot suomessa, niin mitä uunista tulisi ulos. Onko valmentajilla kuinkakin yhteneväinen swingikäsitys tai pyritäänkö johonkin suomalaiseen linjaan. ainakin joskus oli golflehdessä juttu pohjoismaisten junnujen maakohtaisista swingieroista. No eiköhän kysymys tullut kutakuinkin esitettyä ja tarkennan, mikäli tarvetta tulee.

itse itselleen vastaten:(

Yrittäkää nyt joku edes jotain sanoa aiheesta.

Aihe liittyy suomen golffin kehitykseen ja tulevaisuuteen, valmentajiemme pätevyyteen. porojen pätevöitymiseen jne.

itselläni ei ainakaan ole hajua asiasta, vaikka olen jo pitkään pelannut.

miten voimme luottaa opettajiemme pätevyyteen.

tossa suomen pga:ssa on hieman tuollaista salaseurahenkeä…

ja ilman ennakoasenteita, kiinnostaa todella tuo kysymys valmennuksen yhteisestä kotimaisesta tyylistä/linjasta ja miten sellainen syntyy jos sellainen on.

golffia kun voi pelata monella tapaa.

ts

draiviratkaisee kirjoitti: (9.1.2007 20:48:34)
    itse itselleen vastaten:(

Yrittäkää nyt joku edes jotain sanoa aiheesta.

Aihe liittyy suomen golffin kehitykseen ja tulevaisuuteen, valmentajiemme pätevyyteen. porojen pätevöitymiseen jne.

itselläni ei ainakaan ole hajua asiasta, vaikka olen jo pitkään pelannut.

miten voimme luottaa opettajiemme pätevyyteen.

tossa suomen pga:ssa on hieman tuollaista salaseurahenkeä…

ja ilman ennakoasenteita, kiinnostaa todella tuo kysymys valmennuksen yhteisestä kotimaisesta tyylistä/linjasta ja miten sellainen syntyy jos sellainen on.

golffia kun voi pelata monella tapaa.

Niin tuota juu… siis itse käynyt tuon ruljanssin läpi AmVT:tä myöten, mutta siitä jo tietty vuosia. Uskon, että niistä ajoista on koulutus parantunut. Tai siis toivon. Eikun… siis … no jotain kuitenkin.

Kyllä siellä varmaan perustietoa asioista tulee, ja varsinkin yleistietous valmennuksesta on sieltä pitkälti hankittua. Kuitenkin loppuosa osaamisesta on hankittava oman työn ja muista kanavista hankittavan tiedon ja osaamisen kautta. Ja tuo loppuosahan on vain noin 90% 🙂 Kukin sitten suuntautuu vähän eri alueille; toiset kilpapuolelle, toiset enemmän klubipelaajien kanssa tekemiseen.

Mutta kai se vähän niin menee, että jos jonkun valmentajan pelaajat kovin pärjäävät, ei siellä ihan mettässä olla osaamisen puolella.

PGA salaseura?? Mistähän hitosta tämmönenkin ajatus tulee?

niin no nyt kun sain vastauksen, niin myönnetäköön, että tässä salaseurajutussa oli jo vastausten puuttuessa hieman provohenkeä, mutta siis vain hieman.

Tietoa asioista kun ei juuri ole. ainakaan itse sitä en ole löytänyt.

No ei tuota tietoa PGA:sta tarvitse kovin kaukaa hakea:

Suomen PGA

niin tuota juu…uskon – tai siis toivon… eikun…siis… no jotain kuitenkin…

Kaikki tämä vain 40 euroa tunti.

Niin no siis noi sivut ovat kyllä tutut, mutta ei sieltä vastausta kysymyksiini saa.

En ainakaan pikaluvulla ole löytänyt tietoa linjauksista tai ylipäätään siitä, mihin pga:n golftietous perustuu.

enkä siis muihinkaan esittämiini kysymyksiin.

Kyllä siellä koulutusvaiheet esitellään, mutta ei sitä, että mitä siellä koulutetaan ja millä perustein.

Mistään mitään tietämättä ja osin ts vastaukseen pohjaten: eiköhän toi PGA:n opettajien- ja valmentajien koulutus ja siitä seuraava lajitutkinto ole kuin mikä tahansa muukin tutkinto, esim. meikälälisen inssi tutkinto; kaimaani Piippo on käyny saman koulun, mutta… noh, sanotaanko, etten ole ainakaan vielä tienaa samaa =)

Lisäksi poroista on kai 99,9% yksityisyrittäjiä, eli kaverit myy itseään ja omaa ammattitaitoaan, kukin varmasti omilla vahvuuksillaan, ei niinkään tutkinnon tuoman tiedon avulla, koska sehän on kaikilla sama.

Yhteneväisestä swingistä… Tämä on tietenkin vain minun ajatus / idea, joka sekin saatu varastamalla ja yhdistelemällä muiden ajatuksia / ideoita. Jotenkaan en usko, että PGA koulutus olisi mikään swingikoulu. Eri asia on sitten liitto tason valmentajat – luulisi että heillä olisi joku konsensus toimivasta swingistä, mutta saamani kuvan perusteella näin ei taida ihan olla. Tämä aiheuttaa varmasti harmaita hiuksia sekä valmentajille että valmennettaville, joilla ei ole ns henk koht suhdetta toiseen. Toivon että asia ei näin tietenkään ole – en tiedä.

Tärkeimpänä näkisin proon taidon opettaa kullekkin pelaajalle omin swingi, mistä seuraa, ettei ’täydellistä’ swingiä ole olemassakaan. Varmasti on olemassa tiettyjä perustavaa laatua olevia tekijöitä, jonka pohjalta tämä ’oma swingi’ rakennetaan, mutta vain siis perusta. Loppu on proon ja oppilaan välisessä kanssakäymisessä, motoriikan ymmärryksessä ja mielikuvituksessa.

PS onkos meillä jotain virallista ’halaa prootasi’ / ’PGA:n opettajien’ päivää?

=)

Mutta olen siis jo tyytyväinen ts:n vastaukseen.

Aihe oli muutenkin vähän vaikea. Eipä se OKL:kaan tee hyviä tai huonoja opettajia, vaan kunkin persoona lopulta ratkaisee asian. Näin on siis kai golffissakin.

ts

senior kirjoitti: (10.1.2007 11:41:01)
    niin tuota juu…uskon – tai siis toivon… eikun…siis… no jotain kuitenkin…

Kaikki tämä vain 40 euroa tunti.

Anteeksi tyhmyyteni taas, mutta mikä maksaa 40 e / tunti. Tuo koulutus vai? Vai uskomiseni / toivomiseni?

Jos taas … ei sentään…. et sää varmaan voinu tarkottaa, että esim. minun perimä tuntihinta ja osaamiseni liittyvät tuohon peruskoulutuksen tasoon. Hetken jo luulin, mutta ei kukaan voi niin hölmösti ajatella.

Mää oon kuullu huhun, että Grönholmin Bossekin on käyny autokoulun … Ja joku väitti Räikkösen ja Häkkisenkin käyneen…

draiviratkaisee kirjoitti: (10.1.2007 12:00:56)

Olen pahoillani, että en tätä aistinut. Lupaan olla kirjoittelematta tästä lähin palstalle. Eikun palstoille.

tässä kävi nyt joku sekaannus. vastauksesi oli hyvä, enkä suunnannut omaa tyytyväisyyteni ilmaisevaa viestiä sinulle.

viestisi oli tullut kun naputtelin omaani, joten en ollut sitä vielä lukenut.

älä siis vielä luovuta:)

StiX kirjoitti: (10.1.2007 12:44:54)

draiviratkaisee kirjoitti: (10.1.2007 12:00:56)

Olen pahoillani, että en tätä aistinut. Lupaan olla kirjoittelematta tästä lähin palstalle. Eikun palstoille.

Ei hätää =)

Lukenu yhestä hillo jutusta, ni jää noi hymiöt pois ja sarkasmi ei ehkä heti tule selväksi…

IMHO ts on ammattilainen ja en todellakaan häpeä jäädä hänelle hopealle – päinvastoin, jos hälle jään hopeelle, ni sillä voi kehuskella =)

draiviratkaisee kirjoitti: (10.1.2007 11:43:10)
    Kyllä siellä koulutusvaiheet esitellään, mutta ei sitä, että mitä siellä koulutetaan ja millä perustein.

Oletkos löytänyt netistä, mitä lääkärille tai insinöörille opetetaan ja millä perustein. Kaihan se on jätettävä jotain opeteltavaa itse kursseillekin.

Mutta pieni huomio itse koulutuksesta, josta svingi on varmaan 10%. Joskus aikanaan itsekin noita koulutusohjelmia ym. kirjoittelin ja tuli näppäiltyä mm seuraavaa: ’Hyvältä opettajalta vaaditaan kykyä motivoida ja kannustaa oppilastaan oppimaan……’

Silloin mä pysähdyin miettimään itsekin ja ajattelin, että ’voi helvetti, I’m out of here’.
    Jos jotakuta ei kiinnosta oppia golfia, niin minkä vitun takia mun tehtävä olis saada se innostumaan golfista. Mikään ei ole niin turhauttavaa, kun saada ’junnu harjoittelemaan, koska isä on motivoitunut’ tai ’rouva aloittamaan golf herran pyynnöstä’.

Ja siitä lähtien mä en ole tähän asiaan puuttunut enkä ikinä tule motivoimaan ketään oppimaan, koska se ei ole kivaa, ja mä otan itselleni oikeuden tehdä vain sellaista, mikä on kivaa. Tosin motivoituneelle ja oppimishaluiselle pelaajalle on paljonkin sanottavaa ja se on kivaa.

fukke diise saisse kirjoitti: (10.1.2007 17:23:56)

Oletkos löytänyt netistä, mitä lääkärille tai insinöörille opetetaan ja millä perustein. Kaihan se on jätettävä jotain opeteltavaa itse kursseillekin.

Mutta pieni huomio itse koulutuksesta, josta svingi on varmaan 10%. Joskus aikanaan itsekin noita koulutusohjelmia ym. kirjoittelin ja tuli näppäiltyä mm seuraavaa: ’Hyvältä opettajalta vaaditaan kykyä motivoida ja kannustaa oppilastaan oppimaan……’

Silloin mä pysähdyin miettimään itsekin ja ajattelin, että ’voi helvetti, I’m out of here’.
    Jos jotakuta ei kiinnosta oppia golfia, niin minkä vitun takia mun tehtävä olis saada se innostumaan golfista. Mikään ei ole niin turhauttavaa, kun saada ’junnu harjoittelemaan, koska isä on motivoitunut’ tai ’rouva aloittamaan golf herran pyynnöstä’.

Ja siitä lähtien mä en ole tähän asiaan puuttunut enkä ikinä tule motivoimaan ketään oppimaan, koska se ei ole kivaa, ja mä otan itselleni oikeuden tehdä vain sellaista, mikä on kivaa. Tosin motivoituneelle ja oppimishaluiselle pelaajalle on paljonkin sanottavaa ja se on kivaa.

Kyllähän tämä selkeästi osui ja uppos. Ainakin jollain tapaa. Motivaatiota kyllä on mutta sen suuntautuminen on enämpikin hukassa.

niin no. lääketiede ja tekniikka ovat aika eksakteja aloja ja näistä asioista löytyy netistä ihan sitä samaa faktaa kun siellä koulussakin opetetaan. ja kyllä opetuksen perustelutkin on julkista tietoa, eli sinänsä et hyt ihan osunut ja upottanut.

opetussuunnitelmat ovat julkisia ja muutenkin tieteen teon säännöt takaavat sen, että opetettavat asiat ovat tutkittuja ja mahdollisimman oikeaksi todettuja. no tätä nyt ei tarvinne vääntää enempää rautalangasta.

golfopettajien tietomäärästä tai kyvyistä ei ole tällaisia takeita tai oikeastaan minkäänlaisia takeita saatavana.

oma proomme ei julkisesti juuri pelaa muuta kuin iltahämärissä:)

no pron ei tietysti tarvitse ylläpitää pelitaitojaan, mutta mistä pirusta tietää, että se tietää mistä se puhuu?

golflyönti on tietysti eri asia kuin esim. lääketiede. ’oikeita’ tapoja lyödä kun on niin monia. mutta kuitenkin…

vielä lisäyksenä, että luotan kyllä pga:n kotimaisiin ja ulkomaisiin koulutuksiin ja ylipäätään siihen ,että asiat pyritään hoitamaan hyvin.

tietotaito, vain ei voi suomessa olla leveällä tasolla erinomaista, sillä kyllä huippujen ja jo edistyneiden amatöörien tasokas valmentaminen vaati aivan eri juttuja kuin perusharrastajien valmentaminen. laji on kuitenkin suomssa nuori ja esim. pelissä menestyneitä valmentajia vähän.

Itse en ihan välttämättä uskaltaisi luottaa saavani huippuhyvää opetusta esim. eräältä tv:stä tutulta pga:n kokelasjäseneltä, joka golflehden jutun mukaan pelailee sellaisia 80 kierroksia.

fukke diise saisse kirjoitti: (10.1.2007 17:23:56)

Eli toisin sanoen sinua motivoi pelaaja, eikä päinvastoin. Tosiasia on kuitenkin niin, että valmentajan on motivoitava aina välillä. Eräällä pääkaupunki seuran jäääkiekkojoukkueella ei niin käynyt ja tulos nähtiin. He ovat vielä ammattilaisia.
    Olisithan voinut käydä kurssit loppuun ja päättää opettaa jo valmiiksi motivoituneita hyviä pelaajia. Luulen kuitenkin, että töitä ei olisi tarpeeksi riittänyt.
    Ymmärän toki sinun esimerkin junnusta ja rouvasta. Hieno voitto opettajalle on kuitenkin saada heidät motivoitumaan ja alkamaan pitää lajista. Näin ehkä asiakkaitakin voi saada lisää. Jotkut ovat ehkä kuitenkin toivottomia tapauksia.

Arsu kirjoitti: (10.1.2007 18:52:48)
    Eli toisin sanoen sinua motivoi pelaaja, eikä päinvastoin.

Kaipa sen motivaation tulisi olla kakisuuntainen ja mielellään kokonaisuutena harmoonisesti sovussa. Uskoisin kyllä että motivaatiokatkokset tulee enämpi oppilaan puolelta. Näitä säröjä hyvä valkku varmaankin on kykenevä korjaamaan tai jopa ennalta arvioimaan. Mutta joku raja kait siinä proffankin motivaatiossa lienee – kai hekin ihmisiä on? 😉

kebax kirjoitti: (10.1.2007 19:40:19)

Eli toisin sanoen sinua motivoi pelaaja, eikä päinvastoin.

Kaipa sen motivaation tulisi olla kakisuuntainen ja mielellään kokonaisuutena harmoonisesti sovussa. Uskoisin kyllä että motivaatiokatkokset tulee enämpi oppilaan puolelta. Näitä säröjä hyvä valkku varmaankin on kykenevä korjaamaan tai jopa ennalta arvioimaan. Mutta joku raja kait siinä proffankin motivaatiossa lienee – kai hekin ihmisiä on? 😉

Hyvin sanottu.

Eli toisin sanoen sinua motivoi pelaaja, eikä päinvastoin. Tosiasia on kuitenkin niin, että valmentajan on motivoitava aina välillä.

Pitää paikkansa, jos haluaa olla valmentaja. Tosin minua eivät pelaajat ole motivoineet pitkään aikaan. Halu oppia syntyy ihan muista syistä.

Näin ehkä asiakkaitakin voi saada lisää.

Kyllä, kun puhutaan golfvalmentajasta.

Miksi golfissa yleensä tulkitaan niin, että jos joku haluaa perehtyä esim. svingiin syvällisemmin, hänen pitäisi alkaa sitä muille opettamaan. Voihan sitä muullakin tapaa olla jonkin alueen tai aiheen asiantuntija – ihan vain omaksi huvikseen – ja esim. heittääkseen läppää golfpisteen sivuilla.

draiviratkaisee kirjoitti: (10.1.2007 18:12:18)
    niin no. lääketiede ja tekniikka ovat aika eksakteja aloja ja näistä asioista löytyy netistä ihan sitä samaa faktaa kun siellä koulussakin opetetaan. ja kyllä opetuksen perustelutkin on julkista tietoa, eli sinänsä et hyt ihan osunut ja upottanut.

opetussuunnitelmat ovat julkisia ja muutenkin tieteen teon säännöt takaavat sen, että opetettavat asiat ovat tutkittuja ja mahdollisimman oikeaksi todettuja. no tätä nyt ei tarvinne vääntää enempää rautalangasta.

Lääketiede ja tekniikka eivät ole yhtään sen eksaktimpia aloja kuin golftekniikkakaan. Golfvalmentajatutkinto on EU:ssa sertifioitu ja asiakirjat ovat julkisia jossain mappi Ö:ssä. Opetusministeriöstäkin voi kysellä Amvt:n kohdalta. Sekä golfliitosta että PGA:sta löytyy varmasti esitteitä ja kurssohjelmia niitä haluaville. Ketään ei vaan kiinnosta niitä esitellä netissä, koska golfista on kirjoitettu aivan riittävästi paskaa jo ilman niitäkin. Itse opetuksen sisältö on yhtä samaa vasenta suoraa kättä kuin kaikki muukin, eikä siellä mitään yhteistä linjaa ole.

Kyllähän niitä erilaisia siltojakin ympäri maailmaa rakennetaan, mutta ei insinöörillekään vain yhden sillan rakentamista opeteta, lujuusoppia kylläkin.

Toisekseen Suomen golfvalmentajatutkinto on yksi maailman parhaista, vain Fidzi-saarilla on tietääkseni hiukan korkeampitasoinen koulutus, koska heillä on huippuammattilainen.

fukke diise saisse kirjoitti: (10.1.2007 20:52:01)

Eli toisin sanoen sinua motivoi pelaaja, eikä päinvastoin. Tosiasia on kuitenkin niin, että valmentajan on motivoitava aina välillä.

Pitää paikkansa, jos haluaa olla valmentaja. Tosin minua eivät pelaajat ole motivoineet pitkään aikaan. Halu oppia syntyy ihan muista syistä.

Näin ehkä asiakkaitakin voi saada lisää.

Kyllä, kun puhutaan golfvalmentajasta.

Miksi golfissa yleensä tulkitaan niin, että jos joku haluaa perehtyä esim. svingiin syvällisemmin, hänen pitäisi alkaa sitä muille opettamaan. Voihan sitä muullakin tapaa olla jonkin alueen tai aiheen asiantuntija – ihan vain omaksi huvikseen – ja esim. heittääkseen läppää golfpisteen sivuilla.

draiviratkaisee kirjoitti: (10.1.2007 18:12:18)

Lääketiede ja tekniikka eivät ole yhtään sen eksaktimpia aloja kuin golftekniikkakaan. Golfvalmentajatutkinto on EU:ssa sertifioitu ja asiakirjat ovat julkisia jossain mappi Ö:ssä. Opetusministeriöstäkin voi kysellä Amvt:n kohdalta. Sekä golfliitosta että PGA:sta löytyy varmasti esitteitä ja kurssohjelmia niitä haluaville. Ketään ei vaan kiinnosta niitä esitellä netissä, koska golfista on kirjoitettu aivan riittävästi paskaa jo ilman niitäkin. Itse opetuksen sisältö on yhtä samaa vasenta suoraa kättä kuin kaikki muukin, eikä siellä mitään yhteistä linjaa ole.

Kyllähän niitä erilaisia siltojakin ympäri maailmaa rakennetaan, mutta ei insinöörillekään vain yhden sillan rakentamista opeteta, lujuusoppia kylläkin.

Toisekseen Suomen golfvalmentajatutkinto on yksi maailman parhaista, vain Fidzi-saarilla on tietääkseni hiukan korkeampitasoinen koulutus, koska heillä on huippuammattilainen.

En ole kanssasi eri mieltä. Esitin vain omia näkemyksiä. Ja ehkä sain jostain väärän käsityksen. Lajista ja svingistä on hyvä olla kiinnostunut ja halukas opppimaan, vaikka sitä ei haluaisi elannoksi opettaa. Ehkä puhuimme asiasta hiukan eri näkökantilta?

Arsu kirjoitti: (10.1.2007 21:16:47)
    En ole kanssasi eri mieltä. Esitin vain omia näkemyksiä. Ja ehkä sain jostain väärän käsityksen. Lajista ja svingistä on hyvä olla kiinnostunut ja halukas opppimaan, vaikka sitä ei haluaisi elannoksi opettaa. Ehkä puhuimme asiasta hiukan eri näkökantilta?

No voi olla mutta ei se mitään – tsemiä!

draiviratkaisee kirjoitti: (9.1.2007 15:47:35)
    Onko suomen golfvalmennuksessa, joku yhteinen linja (opetusmetodit, tavoiteltu swingi etc.) ja jos on niin kuka sen määrittelee ja millä perusteilla.

Mulla yhtäkkiä pämähti päähän, notta, voisko tuon alleviivatun sanan poistaa ja kysyä samalla otsikolla uudestaan? Millekään taholle mitään sen kummempia kaksinaismerkityksiä osoittamati. Ninku.

kebax kirjoitti: (10.1.2007 21:43:07)

draiviratkaisee kirjoitti: (9.1.2007 15:47:35)
    Onko suomen golfvalmennuksessa, joku yhteinen linja (opetusmetodit, tavoiteltu swingi etc.) ja jos on niin kuka sen määrittelee ja millä perusteilla.

Mulla yhtäkkiä pämähti päähän, notta, voisko tuon alleviivatun sanan poistaa ja kysyä samalla otsikolla uudestaan? Millekään taholle mitään sen kummempia kaksinaismerkityksiä osoittamati. Ninku.

No nyt osu ja uppos. Kaikkien PGA-kurssien uskontunnustus kuuluu näin:

Golfsvingiä voidaan tarkastella kiinteän navan ympäri kaltevassa tasossa heilahtavana kaksivartisena heilurina, jossa napa on keskiakseli ja kuvaa vartalon kiertoa. Napaan kiinnittyy pyörivän nivelen avulla ylävarsi, joka kuvaa käsiä yhtenä yksikköä. Alavarsi eli maila kiinnittyy käsiin saranan tavoin ja kuvaa ranteiden toimintaa.

Backsvingissä napaa eli ylävartaloa kierretään vieterin tavoin, ylävartta eli käsiä nostetaan ja ranteita taitetaan niin, että maila heilahtaa kaltevassa tasossa selän taakse varren osoittaessa kohteeseen. Downsvingissä vieteri purkautuu alavartalon aloitteesta ja rannekulmaa pidetään kiinni, kunnes se oikealla hetkellä vapautetaan ylävartalon kiertolihasten tehostamana mailanpään maksiminopeuden saavuttamiseksi juuri sen osuessa palloon. Good luck for the timing!

…… valitettavasti Moe Norman, George Knudson ja Ben Hogan eivät olleet samaa mieltä.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 198)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #245783 kohteessavalmentajakoulutus?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu valmentajakoulutus?