Aihe: Vaihtoehto kaukojäsenyydelle tulossa 2006?? - Golfpiste.com

21.4.–28.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][3]
KilpailuaSuomalaista

Vaihtoehto kaukojäsenyydelle tulossa 2006??

Etusivu Foorumit Yleistä Vaihtoehto kaukojäsenyydelle tulossa 2006??

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 54)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nimetön

Hörhö kirjoitti: (26.1.2006 10:12:38)
    Paljonko Eerikkilässä maksetaan vastiketta tai pelikausimaksua/pelioikeus?

Kijrotusvihreistä huolimatta ymmärsin 😉

Tän vuoden vastikkeita ja pelioikeusmaksuja ei ole vielä vahvistettu, mutta viime vuotiset oli seuraavanlaiset:

Osakkeen hinta: 2.000 euroa (1 nimetty pelioikeus tai pelilippuja), vastike 120 e
    Vuokrapelioikeus: 180 euroa
    Green fee: 18 euroa (tai siis 1 euro/reikä, jos vaikka ysin kiersi)

Tän vuoden hinnoista selvillä ovat liittymismaksu ja jäsenmaksu á 55 euroa, viime vuonna olivat á 50 euroa.

Eerikkala

ritari kirjoitti: (26.1.2006 9:20:08)
    Seura-/kenttästatus on taas täysin yhdentekevä asia suurimmalle osalle. Erittäin harvoin on edes tullut puhetta kotikentästä tai -seurasta.

Mihinkäs väite tuosta enemmistöstä perustuu? Siihen että itse ajattelet näin vai johonkin eksaktiimpaan lähteeseen? Mä nimittäin oman valikoivan muistini kautta saan aikaiseksi juuri toisensuuntaisen ajatuksen. Ja jos enemmistö tosiaan ajattelee näin niin kyllä golfkulttuurissamme on jotain toudella pahasti pielessä 🙁

kebax: Toisille pelkkä golfin pelaaminen yhtenä pallopelinä riittää. Ei tarvitse olla kauhean huolissaan siitä, missä on jäsenenä tai onko muodikkaat vermeet päällä että voi siemailla siideriä klubilla.

Naiset jua siiteriä… mutta juu, kaikki taaplaa tyylillään. Itse koen klubin toiseksi kodiksi jonka soffalla voin seurata vaikkap juuropean tuuria. Joku toinen taas rundin jälkeen paiskaa mailansa takakonttiin ja kaasuttaa vihaisesti paikalta. Mielummin kuulun vähemmistöön.

Mihinkäs väite tuosta enemmistöstä perustuu? Siihen että itse ajattelet näin vai johonkin eksaktiimpaan lähteeseen? Mä nimittäin oman valikoivan muistini kautta saan aikaiseksi juuri toisensuuntaisen ajatuksen. Ja jos enemmistö tosiaan ajattelee näin niin kyllä golfkulttuurissamme on jotain toudella pahasti pielessä 🙁

Eihän se perustu sen eksaktimpaan lähteeseen kuin oma päinvastainen käsityksesi eli käytännön havaintoihin. Tietysti yleistäminen oli vähän harkitsematonta.
    Itse kuuluun sihen vähemmistöön/enemmistöön, jota kiinnostaa lähinnä vain golfin pelaaminen ja siihen liittyvä liikunta. Ja kaukona ei muuhun ole mahdollisuuksia, mutta onneksi ei halujakaan.
    En oikein ymmärrä mitä merkitystä seura-/kenttästatuksella on golfkulttuurille? Mutta jos joku saa kicksejä jäsenkortista, mitäpä se minulle kuuluu.

Aika vallattomalta tämä foorumi vielä tuntuu, kirjautuessa tulee herjaa, mutta päästää silti läpi. Ja nyt lihavoineen ihan omia aikojaan viestini.

Jäsenkortti sinällään on yks hailee, sehän on vaan todistus siitä että mä en harjoittele. Kun siinä on se numero.
    Ehkäpä siis lähdin tulkitsemaan väärin tuota toteamustasi. Jokatapauksessa en jaa näkemystä siitä että golfinpeluu on puhtaasti kulushyödyke jonka tila ja aika ostetaan kenttäyhtiöltä.

Ajatuksena on kai tämä: otetaan eurot sinne minne ne kuuluvatkin ja missä käyttäjät ovat. If you can’t beat them, join them? Vai mistä on kysymys?

Mulle sopii hyvin, että esim 7500 kaukoa liittyy kotiseuraani ja maksaa liittymis ja jäsenmaksut, ja pelaavat greefeellä siellä ja missä ikinä haluavat! Toivottavasti heistä osa huomaa klubimme mainion hengen ja ihastuu upeaan kenttään ja hankkii vielä osakkeen.

Nimetön

Pulli-Paavo kirjoitti: (26.1.2006 12:56:26)
    Mulle sopii hyvin, että esim 7500 kaukoa liittyy kotiseuraani ja maksaa liittymis ja jäsenmaksut, ja pelaavat greefeellä siellä ja missä ikinä haluavat! Toivottavasti heistä osa huomaa klubimme mainion hengen ja ihastuu upeaan kenttään ja hankkii vielä osakkeen.

Tähän voi helposti yhtyä. Luultavasti jokaiselle löytyy pelikenttää ja -aikaa loppujen lopuksi kuitenkin… Jos haluaa etuoikeutetumman aseman tiiaikojen kanssa kuin toinen, niin ostakoon sitten osakkeen.

Ja jos ei etelässä kenttiä kaikille riitä, niin meillä on vielä tilaa. Lisää vaan jäseniä, niin saadaan ehkä loputkin 9 reikää tehtyä 🙂

Itse olen Kebaxin kanssa pitkälti samoilla linjoilla. Golf on minulle muutakin kuin kenttien kiertämistä.
    Otsikon avaaja puhuu vaihtoehdosta ja edullisesta hinnasta. Kuinka moni kaukoilija oikeasti vaihtaa lähiseuraan, jos kuitenkin on ladottava tiskiin uudelleen liittymismaksu ja maksaa sen jälkeen vielä mahdollisesti hieman korkeampaa jäsenmaksua. En usko, että lähiseurat tarjoavat jäsenyyttä kaukoille edullisemmin kuin omille jäsenilleen ja useiden kaukoseurojen jäsenmaksut ovat kuitenkin melko edullisia. Eikös kaukoilun merkittävin tavoite ole kuitenkin järjestää mahdollisuus pelata golfia, mahdollisimman edullisesti ja pelimääristä riippumatta? Alkaako kohta kaukojäsenyyksien alennusmyynnit perinteisistä kaukoseuroista, jotta voidaan taata ylimääräinen tulo omalle kentälle?

Pulli-Paavo kirjoitti: (26.1.2006 12:56:26)

Mitä jos nuo kaikki 7500 uutta jäsentä haluavat kuitenkin osallistua klubisi tapahtumiin? Ilmoittautumisista tulee nopeuskilpailuja, jotta et jää jonossa 1000:n huonommalle puolelle ja sinulla säilyy edes teoreettinen mahdollisuus päästä mukaan, kun kuitenkin 950 varmuuden vuoksi ilmoittautunutta peruu tulonsa. Okei, tunnustan olen tässä hieman itsekäs. Minun mielestäni jos kaukoilu tarvitsee jotain vaihtoehtoa ja pakkojäsenyydestä ei haluta siirtyä villiin länteen, niin golfliiton pitäisi perustaa oma seura, mihin se voisi ottaa pelaajajäseniä.

Paksupekka kirjoitti: (26.1.2006 13:03:29)
    Eikös kaukoilun merkittävin tavoite ole kuitenkin järjestää mahdollisuus pelata golfia, mahdollisimman edullisesti ja pelimääristä riippumatta?

Kyllä tuo kaukoilu on kaikkein kallein tapa pelata golfia, jos pelaa vähänkään isompia kierrosmääriä gf-maksuilla. 20-30 gf:n saisi pelioikeuden kepeästi.
    Väärinkäsitysten välttämiseksi, ei mulla ole mitään klubikulttuuria vastaan kunhan sekin perustuu vapaaehtoisuuteen.
    Tässähän on näköjään pakko palauttaa html-koodien säännöt mieleen, muuten viesteistä tulee ulkoasultaan millaisia sattuu.

Piti vain täsmentää, että 20-30 gf-maksun hinnalla saa pelioikeuden melkein mistä tahansa. Tietysti olisi periaatteessa hauska kuulla, onko kenttää, jolle ei pelioikeuksia ei ole kaupan.

Paksupekka kirjoitti: (26.1.2006 13:03:29)
    Eikös kaukoilun merkittävin tavoite ole kuitenkin järjestää mahdollisuus pelata golfia, mahdollisimman edullisesti ja pelimääristä riippumatta?

Minäkin hieman tarkennan. En ole väittänyt että kaukoilu olisi halpaa. Mutta jos et tiedä kuinka monta kierrosta on mahdollista pelata, niin kaukoilun avulla saat tuon mahdollisuuden pelata edullisemmin. Lähipiiristäni löytyy paljon kaukoja eri syistä, mm. vaarini, isäni, veljeni, tätini ja hänen miehensä, joten ymmärrän kyllä yskän.

[quote]Jokainen kun maksaa jäsenmaksunsa (55 euroa v. 2006), niin kassaan kilahtaa liki 180.000 euroa.[/quote]

Tuosta taitaa kumminkin mennä osa liitolle ja vakuutuksiin. Liiton osuus potista oli muistaakseni vähän alle pari kymppiä. Mutta on se silti ihan merkittävä summa, johon itsekin sijoitan roposeni vuosittain.

Höh, no nyt tämä bb-koodi ei taas toiminut. Vielä aiemmin nämä napitkin tässä vastauslaatikon yläpuolella tekivät jotain.

KL

Ihan aluksi olisin kysynyt Ritarilta, että mistä päin Suomea sen osakkeen saa ostettua keskimääräisellä nettokuukausipalkalla, joka on noin 1500 euroa ? Eerikkälänkin osake näyttäisi maksavan 2000 euroa ja siellä on vain 9-reikäinen kenttä.

Tuo kausikustannuksen laskeminen on meidänkin perheessämme erittäin ajankohtaista, kun uusi perheenjäsen tuli maailmaan elokuussa ja tietenkin rajoittaa normaalit 50 kierrosta ehkä kahteenkymmeneen niin vaimollani kuin minullakin. Nuo palstalla esitetyt laskelmat näyttävät aina perustuvan siihen, että pelaaja pelaa vain kotikentällään osakkaana/pelioikeutettuna tai vain green feellä. Tällainen laskelma on pahasti harhaanjohtava useimpien kohdalla, sillä vieraskenttiä tulee kumminkin kierrettyä kauden aikana.

Pelikierrosten määrä kaudella on omien kokemusteni perusteella aika paljon riippuvainen siitä, onko käytössä rajoittamaton pelioikeus vai pitääkö jokainen kierros maksaa erikseen. Jos minä nyt tuosta vuokraan vaikkapa Talman pelioikeuden tonnilla ja sitten pelaan vielä 15 gf-kierrosta pelilipuilla, on koko potin hinta noin puolitoista tonnia. Jos sen sijaan pelaan noiden gf-kierrosten lisäksi Talmassa 25 kierrosta pelilipuilla, á 35 euroa, tulee kokonaiskustannukseksi 1325 euroa. Pelioikeus tulee siis tässä tapauksessa kalliimmaksi.

On aivan selvää, että pelioikeuden haltija pyrkii hyödyntämään oikeuttaan mahdollisimman paljon, jolloin kustannuksetkin pienenevät. Tämän pikku esimerkin tarkoituksena oli vain osoittaa, että pelioikeus ei välttämättä ole se edullisin vaihtoehto edes kohtalaisen suurillakaan kierrosmäärillä. Paljon pelaava usein käy myös enemmän vieraskentillä.

Meideän perheessämme kovasti pohditaan kaukojäsenyyttä, varsinkin kun jotkut pk-seudun seurat vaativat vuosijäsenyyden omassa seurassaan myös pelioikeuden vuokraajalta. Ajan mittaan jäsenyys jossakin etäseurassa tulee varmasti halvemmaksi.

Onnittelut uudesta perheenjäsenestä, itsekin iloitsen vajaasta 5-vuotiaasta ja 8-kuukautisesta tyttärenpojista.

Osakkeiden ostolle on erilaisia rahoitusmahdollisuuksia, joten lyhennys 100 e/kk ei liene mahdoton kynnys, myönnän että tapani mukaan kirjoittelin hiukan huolimattomasti tai vajavaisesti.

Omat kustannukset viime kesältä, TeeOff 30 kortti/18 e/kierros= 540 e. Lisäksi n. 40 kierrosta, joista 5 Tunisiassa ja n. 5-6 sponsattua. Jos lasken 30×30 e+(540 e)= n. 1400-1500 egeä. Eli millään matikalla ei saa kovin edulliseksi.

Varmaan joku Tee Off tai vastaava systeemi toimisi ehkä parhaiten, onhan näitä kymppikortteja ja vastaavia. Varmaan teidän tapauksessanne kentän etäisyys on ratkaisevaa. Viime kesänä kyllä TeeOffissa sai käyttää suht. paljon puhelinta ennen kuin aika löytyi.

Jotenkin on sellainen ’tutina’, että useampikin kenttä ainakin pääkaupunkiseudulla pyrkii kasvattamaan jäsenmäärää ja siten ’kaukoilu’ alkaa kohta varmaan olla historiaa. Nyt jo jotkut kentät tarjoavat näköjään vaihtoehtoina jäsenyyttä ilman osakkeen ostoa/pelioikeuden vuokraamista mm. green card -kurssin käyneelle kahdeksi vuodeksi tai esim. viiden green feen lunastaneelle. Kenties ’kauko’ ei jatkossa olekaan enää kirosana :o).

Kaukoilu on ollut varmasti ihan hyvä niille, jotka tietävät, että pelimäärät per vuosi jäävät syystä tai toisesta alhaiseksi tai vaikkapa ihan aloittelijoille, jotka eivät vielä tiedä, mikä olisi se mahdollinen kotikenttä jatkossa ja haluavat tutustua eri vaihtoehtoihin. Välttämättä se ei kuitenkaan ole se halvin mahdollinen tapa pelata, jos kierrosmäärä kasvaa suureksi. Itse pelasin viime kesänä kaukona lähes 60 kierrosta yli 30 eri kentällä ja nyt alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että vähitellen voisi jo ’sitoutua’ ;o). Tästä seuraa kuitenkin valinnanvaikeus. Todennäköisesti päätyy kuitenkin kenttään, jossa on enemmän kuin 18 reikää.

Nimetön

On aivan selvää, että pelioikeuden haltija pyrkii hyödyntämään oikeuttaan mahdollisimman paljon, jolloin kustannuksetkin pienenevät. Tämän pikku esimerkin tarkoituksena oli vain osoittaa, että pelioikeus ei välttämättä ole se edullisin vaihtoehto edes kohtalaisen suurillakaan kierrosmäärillä. Paljon pelaava usein käy myös enemmän vieraskentillä.

Kommentoin vähän laskelmiasi.
    Menneellä kaudella minulla oli pääkaupunkiseudun kahdelle kentälle pelioikeus. Toisen omista ja toista vuokrasin, lisäksi pelasin n. 15 vieraskentällä kaikki yhteensä 151 kierrosta. Kustannukset ilman polttoaine kuluja n. 1200 €
    Vieraskentillä käytin Golfpisteen korttia ja halpoja lipukkeita joita ostin netistä.
    Tällöin kierrokselle tuli hintaa 7,95 €, ei tämä ole hirveän kallis harrastus. Hintaa saadaan vieläkin alemmaksi mikäli 7,95 jaetaan 4 tunnilla.

Hyviä ja halpoja pelikierroksia tulevalla kaudella laikille.

Myy

Ymmärsinkö oikein: golfosakkeen vastike+pelioikeuden vuokra+golfpisteen kortti+15 kierrosta = 1200,-?

Kuulostaa kiinnostavalta. Kerrotko, missä pääkaupunkiseudulla pääsee näin halvalla.

Pörssissä näyttää Ruukin kentällä olevan osake n. 1450€.

KL

JuKo kirjoitti: (2.2.2006 14:48:44)

Entä sitten? Mihin tämä sinällään varmasti jonkun mielestä varsin kiinnostava tieto liittyy?

KL kirjoitti: (2.2.2006 15:22:43)

JuKo kirjoitti: (2.2.2006 14:48:44)

Entä sitten? Mihin tämä sinällään varmasti jonkun mielestä varsin kiinnostava tieto liittyy?

Niin. Jos kauko ostaa osakkeen niin onko se vaihtoehto kaukojäsenyydelle. Ehkä. Mutta onko se juuri vuoden 2006 vaihtoehtoja? Mahdollisesti. En tiedä. Tai Kanada.

KL 27.1. ’Ihan aluksi olisin kysynyt Ritarilta, että mistä päin Suomea sen osakkeen saa ostettua keskimääräisellä nettokuukausipalkalla, joka on noin 1500 euroa ? Eerikkälänkin osake näyttäisi maksavan 2000 euroa ja siellä on vain 9-reikäinen kenttä.’

Onkohan täällä joku toinenkin KL vai vaivaako dementia?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 54)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #493632 kohteessaVaihtoehto kaukojäsenyydelle tulossa 2006??

Etusivu Foorumit Yleistä Vaihtoehto kaukojäsenyydelle tulossa 2006??