Aihe: Turvallisuus ennen kaikkea, vai …? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Turvallisuus ennen kaikkea, vai …?

Etusivu Foorumit Yleistä Turvallisuus ennen kaikkea, vai …?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 116)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL

Tulipa tänään Hiekkaharjussa jälleen konkreettisesti todettua, että maamme sadantuhannen golffarin sekaan mahtuu monenmoista vipeltäjää. Olimme juuri pelanneet kentän kakkosväylän ja poistuimme viheriöltä rangen takareunaa sivuten kohti kolmostiitä. Olin jäänyt muusta ryhmästämme hieman perään korjattuani muutamia alastulojälkiä kakkosgriiniltä (eivät olleet meidän tekemiämme….). Päästyäni bägilleni ja sulloessani putteriani bägiin kuulin lyönnin äänen ja pian sen jälkeen huudon ’fore’. Äkkiä bägin taakse piiloon ja sekunnin kuluttua pallo mäjähti parin metrin päähän. Kenttää tuntemattomille sen verran osviittaa, että kakkosväylä on lievä oikealle kaartava dogleg, mittaa karvan yli 200 m linnuntietä. Griiniltä poistuttaessa on pakko kulkea väylän vasenta reunaa päästäkseen kolmostiille ja siitä syystä normaalijärkiset pelaajat odottavat edellisten pelaajien poistumista väylältä ennen avaamista kakkostiiltä. Noh, jonkin verran sisuuntuneena marssin kohti kolmostiitä ja huusin kakkostiille, ettei pidä lyödä palloa, jos joku on lyöntisektorissa. Lähemmäksi päästyäni toistin ko. viestin. Lyöjän vastaus oli: ’No mitäs seisoit siellä!’ Siihen vastasin, ettei koskaan, siis koskaan pidä lyödä palloa, jos joku on lyöntisektorissa. Siihen tämän pelikaveri, että ’Eikä niitä bägejä pidä jättää sinne!’ Siis hetkinen! Kenttä nyt sattuu olemaan sillä tavalla suunniteltu, ettei niitä bägejä oikein voi jättää minnekään muuallekaan ja jostakin sieltä griiniltä on myös voitava kulkea poiskin! Ei kai sinne rangellekaan voi lähteä kuljeksimaan vain sen takia, että joku hätähousu voi sen avauksensa lyödä 15 sekuntia aikaisemmin? Mistä näitä aivokääpiötä sinne kentille oikein löytyy?

ts

Mä oon muutenkin ihmetelly, että mistä helvatista on yleistyny tapa, että kun lippu on reiässä lähtee takanatulevan ryhmän pallot ilmaan. Tai viimeitään sillon, kun edellä menevä ryhmä on 5 metriä irti griinistä.

Se vaan on yksinkertasesti niin, että palloa ei saa lyödä, jos on vaara osua muihin ihmisiin. Griiniltä poistuminen ei tuota vielä tarkoita!

’No mitäs seisoit siellä!’

’Eikä niitä bägejä pidä jättää sinne!’

OH MY GOD!!

Meilläpäin on yleensä käytäntö jättää bägi näkyville jos joku reikä on kesken…ja jos joku on muualla kuin väylällä, samoin ymmärtäisi takanatulevien tajuavan että on siellä pelaajakin jos kerran bägi on näkyvillä eikä silloin voi vielä avata/lyödä..vaikka kuinka polttelisi…kyllä golf opettaa ( vrt kyllä siperia opettaa).

Tuttu on väylä, eikä siinä ole yhtään näköestettä. Asiasta varmaankin ilmoitit caddiemasterille/tms.? Mitenkäs loppu kierros sujui, jättivätkö teihin väliä (=katumisen merkki)?

Hiekkaharjussa käynti on muutenkin aina riskejä täynnä, kuten nämä ristiinlyötävät väylät…

Nimetön

Nyt en ymmärrä, mikäs tuossa oli niin väärin tehty? Griini tyhjänä ja vielä kunnollinen FORE! – huuto perään.. perunoita voi istutella omalla juurikasmaalla, on paljon turvallisempaa.

Taitaa syyllisyys kuppaamisesta jäytää omatuntoa melko tavalla kun noin pitkälti pitää tarinaa kehitellä? Jälkeenjääneet useimmiten tiputetaan laumasta.. luonnossakin. Säälipisteitä ei täältä suunnasta heru.

Vastaisuuden varalle suosittelisin lukemiseksi jotain ripeän pelin opaskirjaa ja/tai -koiraa. Joillain on aikaa kuopia ja kupsutella, toisilla taasen ei.

KL

Tirehtööri kirjoitti: (9.8.2007 20:46:23)
    Nyt en ymmärrä, mikäs tuossa oli niin väärin tehty? Griini tyhjänä ja vielä kunnollinen FORE! – huuto perään.. perunoita voi istutella omalla juurikasmaalla, on paljon turvallisempaa.

Taitaa syyllisyys kuppaamisesta jäytää omatuntoa melko tavalla kun noin pitkälti pitää tarinaa kehitellä? Jälkeenjääneet useimmiten tiputetaan laumasta.. luonnossakin. Säälipisteitä ei täältä suunnasta heru.

Vastaisuuden varalle suosittelisin lukemiseksi jotain ripeän pelin opaskirjaa ja/tai -koiraa. Joillain on aikaa kuopia ja kupsutella, toisilla taasen ei.

Yes, lisää tämmöistä, sitä on hauska lukea!

Kuten jo aiemmin taisin kirjoittaa, Tirehtööri on provo ja siten ko. nimimerkkiin pitää suhtautua.

P.S. Älä ikinä yritä kirjoittaa mitän asiallista, kirjoituksiisi ei kukaan kumminkaan usko. Tosin se ei liene tarkoituksesikaan.

KL

-BoaKyy- kirjoitti: (9.8.2007 9:41:30)
    Tuttu on väylä, eikä siinä ole yhtään näköestettä. Asiasta varmaankin ilmoitit caddiemasterille/tms.? Mitenkäs loppu kierros sujui, jättivätkö teihin väliä (=katumisen merkki)?

Hiekkaharjussa käynti on muutenkin aina riskejä täynnä, kuten nämä ristiinlyötävät väylät…

Joo, heti kolmosen jälkeen kävin asiasta keskustelemassa ja toimistossa asia otettiin kaikella vakavuudella vastaan. Jos oikein ymmärsin, kyseessä olivat seuran omat jäsenet, koska lupasivat antaa asiasta palautetta ao. henkilöille.

Eivät enää lyöneet nilkoille, varmaan pelästyivät leveitä hartioitani….

Tirehtööri kirjoitti: (9.8.2007 20:46:23)

Vaikka oma GC:ni vielä puuttuu niin, niin viitsit kysellä ’mikäs tuossa oli niin väärin tehty?.
    Pienemmilläkin aivoilla kun ennen ’aamukuutta’ tehdyillä sen tajuaa.

Tänä kesänä olen kokenut kaksi griiniosumaa ollessani puttaamassa griinillä = lippu alhaalla. Molemmilla kerroilla pelaaja pelasi samaa väylää ja löi noin 100 metristä lähestymislyönnin – kiire klubille / kotiin !!! Repikää tästä !!!

approach kirjoitti: (10.8.2007 10:39:57)
    Tänä kesänä olen kokenut kaksi griiniosumaa ollessani puttaamassa griinillä = lippu alhaalla. Molemmilla kerroilla pelaaja pelasi samaa väylää ja löi noin 100 metristä lähestymislyönnin – kiire klubille / kotiin !!! Repikää tästä !!!

Suhteellisen haitarista. Joskus olen itsekin mokannut niin, että ed. ryhmä on poistunut griiniltä, mutta ollut ylempänä samassa suunnassa kuin pelaamani väylän griini. Löin nätin kylkkärin ja pitkäksi se meni aika lailla lähelle ed. ryhmää. Myöhemmin sitten lakki kourassa pyytelemään anteeksi. Tällä väylällä yleensä kannattaa katsoa tarkkaan missä ed. ryhmä menee, ettei juuri pääse käymään näitä. Siihen mahdolliseen hiton kylkkäriin tms. pitää varautua!! Mua ei henkilökohtaisesti miellytä tippaakaan ajatus, että pallollani, joka hipaisee jonkun selkärankaa/ päätä aiheutan elinikäisen vamman!! Todellakin pitäisi olla valot päällä kun lyö.

Ja on todellä käsittämätöntä, että tyyppi lyö griiniä kohti jonka välittömässä läheisyydessä on jengiä. Ja tahallaan tai muuten piittaamattomasti vissiin, koska vastaus reklamoitaessa on: ’Mitäs seisoit siinä.’ Vaikka se kaveri siinä griinin vieressä on juurtunut siihen tai lukee iltasanomia niin sinne ei lyödä. Käy sitten vaikka itse nostamassa heppulin pois, jos dorka ei tajua väistyä tai pyytää ystävällisesti kuuluvalla äänellä poistumaan näyttäen kansainvälisiä käsimerkkejä, koska minä ajattelin nyt lyödä sinne päin.

Meidän peliporukalle kävi Hillsidessa niin, että meidän jälkeen lähtevä ryhmä lähti etuajassa liikkeelle ja koko matkan ensimmäiset neljä reikää palloja satoi meidän nilkoille Fore huutojen kera (niin väylällä kuin griinillä). Neljännellä reiällä he halusivat päästä ohi, koska me kuulema olimme hitaampi ryhmä ja jäimme jälkeen edellisistä (tässä vaiheessa siis ei otettu huomioon aikaa jolloin kykimme piilossa tai etsimme pallojamme Fore huutojen takia). Laskimme maantiekiitäjäryhmän ohitsemme ja näytti heidän hommansa jatkuvan myös meitä edeltävien ryhmien kanssa. Homma on vähän sama kuin ruuhkassa autolla ajaminen, kaistapujottelijat yleensä pistävät koko letkan nykimisliikeeseen.

Tälläiset tyypit osuessaan kanssapelaajaan tulevat sitten levittelemään käsiään ja pyytelemään anteeksi…missä oli ajatus, ennen kuin sitä palloa lyötiiin? Anteeksipyytelyt eivät vammoja saa tekemättömäksi.

Turvallisuus ennenkaikkea ja kärsivällisyyttä sinne peliin. Golf on väkisinkin ajoittain pääasiassa kaikensorttista odottelua eikä mikään hötkykisa.

Jos et ite ymmärrä.

Greeniltä poistutaan heti kun on lippu ylhäällä, olisit jääny vielä haravoimaan pari bunkkeriakin.

Uittu mitä pahveja kentillä pyörii.

Metsämies kirjoitti: (10.8.2007 12:51:31)
    Jos et ite ymmärrä.

Greeniltä poistutaan heti kun on lippu ylhäällä, olisit jääny vielä haravoimaan pari bunkkeriakin.

En ymmärrä minäkään. Tai no siinä mielessä että jos toistuvasti vedät lähestymises skutsiin niin kernillä ei ole vaaraa. En mä ymmärrä sittenkään.

Nimetön

KL kirjoitti: (9.8.2007 21:33:54)Kuten jo aiemmin taisin kirjoittaa, Tirehtööri on provo ja siten ko. nimimerkkiin pitää suhtautua.

Kannattaa suhtautua – etenkin yleisessä tieliikenteessä, golfkentällä ja lätkäkaukalossa. Kaikissa on yhtä suuri mahdollisuus tulla ajetuksi puun takaa. Ja kun kerran rapataan, niin sitten kaikkitaieimitään – asenteella, paria irronnutta hammasta ei edes huomaa kuin vasta seuraavalla viikolla jos silloinkaan..

KL kirjoitti:P.S. Älä ikinä yritä kirjoittaa mitän asiallista, kirjoituksiisi ei kukaan kumminkaan usko. Tosin se ei liene tarkoituksesikaan.

Niinpä niin.. onneksi vika ei ole kirjoittajassa vaan luetun ymmärtämisessä.

Nimetön

Aplel kirjoitti: (9.8.2007 22:21:43)

Vaikka oma GC:ni vielä puuttuu niin, niin viitsit kysellä ’mikäs tuossa oli niin väärin tehty?.

No kun oman GC:ni voitin joskus aikanaan arpajaisissa niin ei voi ihan kaikkea muistaa. ’Pidä helvetillistä meteliä, jos huomaat jonkun edes mahdollisen vaaratilanteen!’ tulee ensimmäisenä mieleen.

Aplel kirjoitti:Pienemmilläkin aivoilla kun ennen ’aamukuutta’ tehdyillä sen tajuaa.

Kaikkea sitä ihmislapsi luulee, vaikkei mitään tiedä. Syytön minä sinun ennenaikaisesti tekastuihin aivoihisi olen. Älä silti huoli, dinosauruksetkin pärjäsi pitkään pähkinän kokoisilla aivoilla joten ihmisen kokoisen eliön luulisi puolikkaalla rusinallakin sitkivän jonkin aikaa ennen sukupuuttoa.

Nopalla tosin heitin tämänkin ennustuksen.

Luulisi, että nuo Golfliiton turvallisuussuositukset pistäisivät miettimään – varsinkin kun rangaistukset on otettu jo käyttöön mm. Tawast Golfissa.

Joten…. ’Be careful out there’

KL

Metsämies kirjoitti: (10.8.2007 12:51:31)
    Jos et ite ymmärrä.

Sinun on varmaan parasta pysyä siellä metsässä, sieltä käsin teet mahdollisimman vähän vahinkoa muille. Tuolla asenteella ja ymmärryksellä et ainakaan ole tervetullut golfkentälle. Pahvi.

KL

GolfBot kirjoitti: (16.8.2007 6:26:50)
    Luulisi, että nuo Golfliiton turvallisuussuositukset pistäisivät miettimään – varsinkin kun rangaistukset on otettu jo käyttöön mm. Tawast Golfissa.

Joten…. ’Be careful out there’

Milläs nuo metsämiehet ym. näitä asioita kykenisivät miettimään….?

Asiat riitelee, ei ihmiset 🙂

Molemmin pahempi! Ei missään tapauksessa olisi pitänyt lyödä, jos joku on lähelläkään lyönnin pituutta/ tässä tapauksessa greeniä!

Haluan kuitenkin olettaa, että henkilö greenillä havaittiin vasta pallon lähdettyä, koska perään huudettiin reippaasti! Itse olen syyllistynyt samankaltaiseen tilanteeseen, jossa ryhmä liikkui eteenpäin ja luulin baanan olevan vapaa. Lyötyäni pallon ilmaan kaveri vierestä huutaa FORE niin perkeleesti. ihmettelin, että mitä se siinä huutelee, kunnes huomasin reunassa tallustavan heebon joka oli n. 100m ryhmästään jäljessä, tiedä sitten missä väijy, kun en itse huomannut. Eipä tässäkään tapauksessa voinut kun käydä pyytämässä anteeksi ja sain anteeksi. Olisi tietysti voinut pelikaveri vierestä huomauttaa, että älä lyö vielä, tuolla tallustaa vielä kaveri.

Perinteinen vittuile mulle niin vittuilen takas on kyllä voimissaan!

Turvallisia pelejä kaikille!

Tuli taas eilen todistettua, et toisilla tää homma toimii toisinkin päin. Sattui eilen (onneksi ei sattunut) Annilassa väylällä nro. 11 jossa lähestyminen lyödään ’sokkona’ kummun yli sen takana olevalle grenelle. Soittokellolla ilmoitetaan takanatuleville, et grene on tyhjä ja antaa tulla vaan. Kaverin kanssa kierroksella ja odottelimme ko. väylällä kellonsoittoa. Minä noin 120 m griinistä ja frendi jossain 220 metrissä. Edellinen ryhmä oli juuri kiivennyt kummun yli griinille. Muutaman minutin kuluttua he soittivat kelloa ja näin antoivat meille merkin, et griini on tyhjä. Lyötiin molemmat pallomme grenelle ja eikös mitä. Edellämme ollut ryhmä olikin griinin vieressä etsimässä palloa. Totesivat vain, et kun heillä kestää tuon pallon etsiminen, niin päättivät laskea meidät ohitseen. Kaunis ajatus, mut ei kyl siinä porukassa järki voittanut tällä kertaa. Hieman meinasi pompata pumppu kurkkuun, kun grenelle saavuttaessa siel onkin porukkaa 2-3m pallojen alastulopaikoista puskan reunusta haravoimassa. Olisin jotenkin moisen eleen ymmärtänyt, jos he olisivat edes tulleet kummun päälle, pelilinjasta sivuun, että he olisivat nähneet lähestyvät pallot. Sen sijaan kolmikko pyöri täysin katveessa. Onneksi mitään ei sattunut, mut jos ois napsahtanut, niin kylhän toi menis jo itseaiheutetun puolelle..

Turvallisuussuositukset, joita kaikki kunnialliset pelaajat noudattavat, ovat yksiselitteiset:

’Jos on olemassa riski osua pallolla toisiin henkilöihin, älä lyö.’

Tarvinneeko asiasta sen enempää jauhaa ?

Itsekin olen joskus PirG:llä kokenut kun joku valopää avaa 120 -metrin Par 3-kentällä puumailalla, ja pallo suhahtaa kenttien välissä kulkevalle pyörätielle saakka ja läpikin. Ihmettelin vain että mikäs siinä suhahti..

Pitäisiköhän sinne golf-säännöstöön ottaa kohta ’Jos et pysty lyömään rauta-7:lla 120 metriä, harjoittele enemmän ennenkuin lähdet kiertämään.’ ? Ei pitäisi olla liikaa vaadittu =)

Antsu kirjoitti: (16.8.2007 13:17:54)

Pitäisiköhän sinne golf-säännöstöön ottaa kohta ’Jos et pysty lyömään rauta-7:lla 120 metriä, harjoittele enemmän ennenkuin lähdet kiertämään.’ ? Ei pitäisi olla liikaa vaadittu =)

Sopiihan tuo, jos säännössä ei rajoitettaisi niiden i7-lyöntien määrää tuolle matkalle. Minun ei yleensä tarvitsisi toisella enää lyödä täyttä swingiä.

Old John Joseph kirjoitti: (16.8.2007 13:31:12)

Antsu kirjoitti: (16.8.2007 13:17:54)

Sopiihan tuo, jos säännössä ei rajoitettaisi niiden i7-lyöntien määrää tuolle matkalle. Minun ei yleensä tarvitsisi toisella enää lyödä täyttä swingiä.

Onko mailan loftilla väliä? Eli jos kaveri lyö Fusionin seiskalla nin mä saa lyödä omalla rautakutosella varsinkaan kun mulla ei rautaseiskaa ole? Tulisiko myös määrätä golfsäännöstöissä että 120m parkolkit on oltava lyötävissä alamäkeen ja myötätuuleen? Oliskos liikaa vaadittu?

Koitas hahmotella omassa päässäs mitä tapahtuisi jos kaikki alkaisi paikkailemaan griiniä puttien jälkeen, varsinkin tällaisten lyhyiden sokko-par 4:n kohdalta kannattaa jo turvallisuudenkin vuoksi poistua heti kun lippu on ylhäällä, muun ryhmän mukana eikä jäädä hoitamaan griiniä.

Tarviitkohan vielä selvennystä?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 116)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #475204 kohteessaTurvallisuus ennen kaikkea, vai …?

Etusivu Foorumit Yleistä Turvallisuus ennen kaikkea, vai …?