Aihe: Tuomariksi? - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Tuomariksi?

Etusivu Foorumit Yleistä Tuomariksi?

Esillä 6 viestiä, 26 - 31 (kaikkiaan 31)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL

jaja1 kirjoitti: (1.9.2012 19:58:49)
    Mutta jos nyt oon pelannut 10 vuotta ja saanu tasoitukseni alle 12 ilman tuomarikurssia niin en nyt usko yhden kurssin tuovan paljon hyötyä omaan peliini. Olen ollut monissa turnauksissa tulospalvelussa ja forecaddienä. Ei niistäkään ole palkkaa saanut joten en suunnitellut miljoonia tienaavani. Tuo kahvitarjoilu olis ihan jees mutta jos pelaajat on epäystävällisiä niin ei taida olla sen arvoista.

Yhdelläkin kurssilla voi saada monta oivallusta kurssin vetäjästä riippuen. On hyvä muistaa, etteivät pelitaidollisesti erinomaiset pelaajatkaan usein tunne sääntöjä kovin kummoisesti, aivan tavalliset vesiestesäännötkin ovat turhan monella hakusessa aina Finnish Touria myöten.

Mistä olet muuten saanut päähäsi, että pelaajat olisivat tuomarille epäystävällisiä? Oma kokemukseni kertoo, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Eihän pelaajalla ole golfissa mitään syytä olla asiallisesti käyttäytyvälle tuomarille epäystävällinen, toisin kuin vaikkapa jääkiekossa tai jossakin muussa kontaktiurheilulajissa, jossa adrenaliini nousee älykkyysosamäärän yläpuolelle jo vartin pelin jälkeen. Tuomari on golfkentällä auttamassa pelaajaa ja kertomassa millaisia vaihtoehtoja hänellä kussakin tilanteessa on tai millaisia virheitä hän on mahdollisesti tehnyt. Joskus on valitettavasti myös vähän hoputettava pelaajia, mutta senkin voi tehdä ystävällisesti.

Mutta jos nyt oon pelannut 10 vuotta ja saanu tasoitukseni alle 12 ilman tuomarikurssia niin en nyt usko yhden kurssin tuovan paljon hyötyä omaan peliini.

Tuomarikurssin käymisen tarkoitus tuskin on varsinaisesti se, että siitä saisi ’hyötyä omaan peliin’. Mutta on siitä kurssista se hyöty, että saa itsellekin varmuutta erilaisten omassa pelissä vastaan tulevien ongelmatilanteiden ratkaisuihin. Golfissa nimittäin usein menee pieleen, jos tulkinnanvaraisia pulmatilanteita yrittää ratkaista pelkästään maalaisjärjellä tuntematta kunnolla sääntöjä ja deccareita.

Mutta jos nyt oon pelannut 10 vuotta ja saanu tasoitukseni alle 12 ilman tuomarikurssia niin en nyt usko yhden kurssin tuovan paljon hyötyä omaan peliini. Olen ollut monissa turnauksissa tulospalvelussa ja forecaddienä. Ei niistäkään ole palkkaa saanut joten en suunnitellut miljoonia tienaavani. Tuo kahvitarjoilu olis ihan jees mutta jos pelaajat on epäystävällisiä niin ei taida olla sen arvoista.

jos pelaaja on hidas, ei tunne sääntöjä, joutui odottamaan tuomaria tai on juuri pahasti epäonnistunut, on ihan odottavissa, että mieliala ei ole korkealla. Hitaat tapaavat tuomarin aina samoissa merkeissä, ja säännöistä epävarmoilla on jo valmiiksi päällä pelko siitä, mitä taas tuli tehtyä. kun tuomareita on kisoissa vähän, heidät pyydetään paikalle vasta, kun pelikaverit ei itse välitä pelaajalle kertoa, että vapautusta ei saa tai että rangaistushan tuosta tulee. Tuomari on paikalla vain hetken, joten on selvä, että kiukku puretaan häneen eikä pelikavereihin, joiden kanssa pitää kulkea vielä muutama tunti. Sitten on vielä nämä, joiden mielestä tuomari on lähtökohtaisesti aina väärässä ja ihan kaikki, myös sade ja vastatuuli ovat jotenkin tuomarin syytä.

vieraspelaaja kirjoitti: (2.9.2012 10:09:42)

jos pelaaja on hidas, ei tunne sääntöjä, joutui odottamaan tuomaria tai on juuri pahasti epäonnistunut, on ihan odottavissa, että mieliala ei ole korkealla. Hitaat tapaavat tuomarin aina samoissa merkeissä, ja säännöistä epävarmoilla on jo valmiiksi päällä pelko siitä, mitä taas tuli tehtyä. kun tuomareita on kisoissa vähän, heidät pyydetään paikalle vasta, kun pelikaverit ei itse välitä pelaajalle kertoa, että vapautusta ei saa tai että rangaistushan tuosta tulee. Tuomari on paikalla vain hetken, joten on selvä, että kiukku puretaan häneen eikä pelikavereihin, joiden kanssa pitää kulkea vielä muutama tunti. Sitten on vielä nämä, joiden mielestä tuomari on lähtökohtaisesti aina väärässä ja ihan kaikki, myös sade ja vastatuuli ovat jotenkin tuomarin syytä.

Nyt kyllä täytyy sanoa, vieraspelaaja, että tuo kirjoittamasi, ainakin omalta osaltani kuulostaa vähän vieraalta.

Itse olen toiminut kisoissa tuomarina useita vuosia, ja hyvin hyvin harvoin törmää vieraspelaajan tyyppiseen käytökseen. Myös mitä paremmin osaa sääntönsä ja ymmärtää niiden perusteet, sen helpompi on myös esittää pelaajille minkätakia jokin asia on niin kuin on. Joskus myös pelaajaa vastaan ja joskus hänen puolellaan.

Niinkuin KL totesi ei pelaajan tasoitus välttämättä takaa sitä että a) toimitaan oikein jossain tilanteessa tai b) tiedetään kaikkia vaihtoehtoja joita säännöt jossakin tilanteessa pelin jatkamiseksi sallivat.

Moni tillanne tulee vain ’kerran kaudessa’ ja muita voivat olla väärinymmärretyt säännöt tai väärä soveltaminen esim. kuullusta tulkinnasta. (tyypillistä terassitoimikunnan sääntökehittelyssä)

Mutta jaja1, suosittelen kuitenkin kokeilemista, jos ei muuta niin ota yhteyttä johonkin kisan tuomariin, ja kerro hänelle että hommat kiinnostaisi, luultavasti saat liikkua hänen mukanaan kentällä, jolloin toiminnasta saa käsityksen. Itse esimerkiksi otan mielelläni kyytiin henkilöitä seuraamaan toimintaa.

Jos vielä kyseessä on kilpailu jossa sattuu olemaan ylemmän tason tuomari, ja pääset hänen kanssaan kulkemaan, niin hän voi laajemminkin kertoa mitä tuomarina työskentely pitää javoi pitää sisällään, sekä huomaat ja kuulet minkälaista kilpailijoiden, caddien, kenttähenkilökunnan..kisan johdon, toimiston, jne. kanssa toimiminen ja yhteistyö on.

Se taitaa kumminkin olla Rules of Golf ja Decisions on the Rules…

Ei mulla muuta.

Juu, hyvä tarkennus…

Ja tässä linkki R&A:n verkkokauppaan, josta saa vapaasti imuroida mm. englanninkielisen sääntökirjan Rules of Golf ja muutakin materiaalia:

R&A verkkokauppa

Esillä 6 viestiä, 26 - 31 (kaikkiaan 31)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #424567 kohteessaTuomariksi?

Etusivu Foorumit Yleistä Tuomariksi?