Aihe: Tuomariksi? - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Tuomariksi?

Etusivu Foorumit Yleistä Tuomariksi?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 31)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Koska täällä tuntuu olevan fiksuja asiantuntijoita niin olisi kiva tietää, että mitenköhän golf tuomariks pääsee/joutuu? Itsellä on paljon tuomarikokemusta jääkiekosta mutta golfista ei siis yhtään. Mielelläni alkaisin kisoja kiertään tuomarin roolissa ja olen varma, että pärjäisin hommassa ihan hyvin. Siis sen jälkeen kun olisin säännöt opiskellut.

mjn

Lyhyt vastaus: tuomarikoulutus

KL

Ota aivan ensimmäiseksi yhteys oman seurasi sääntö- ja tasoitustoimikuntaan, sieltä saat lisätietoja.

Ihan pienenä vinkkinä kerron, että golftuomarin homma on niin erilaista jääkiekkotuomarin vastaavaan verrattuna, ettet edes voi kuvitella. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita on turha hakea, mutta kiinnostavaa se on varsin monen mielestä silti (tai ehkä juuri siksi…). Rohkeasti mukaan!

KL kirjoitti: (30.8.2012 20:58:40)
    Ihan pienenä vinkkinä kerron, että golftuomarin homma on niin erilaista jääkiekkotuomarin vastaavaan verrattuna, ettet edes voi kuvitella.

Koska minä en ole golftuomari voin vain kuvitella. Ja kuvittelen, että olemassa ei ole toista lajia, jossa maalaisjärjellä ja oikeudenmukaisella mielellä on niin vähän käyttöä ratkaistaessa eteen tulevia tilanteita. Ja niitähän riittää, niin kuin deccareiden runsaudesta ja tulkintamahdollisuuksien moninaisuudesta voli päätellä.

Esimerkki: jos pallo liikahtaa syystä tai toisesta muutaman millin ilman että pelaaja sitä vielä varsinaisesti lyö, niin se katsotaan rankkarin arvoiseksi, vaikkei pelaajalle tuosta pienestä liikahduksesta koidu mitään hyötyä. Oikeudenmukaistako?

Säännöt olisivat helpommin nieltäviä, jos päällimmäinen kriteeri tilanteita arvioitaessa olisi aina se, saiko pelaaja tapahtumasta jotain ansiotonta hyötyä vaiko ei. Jos hyötyä ei tullut, ei rankaisuakaan. Mutta näinhän se ei mene.

KL

Ballmarker kirjoitti: (31.8.2012 6:28:10)

Säännöt olisivat helpommin nieltäviä, jos päällimmäinen kriteeri tilanteita arvioitaessa olisi aina se, saiko pelaaja tapahtumasta jotain ansiotonta hyötyä vaiko ei. Jos hyötyä ei tullut, ei rankaisuakaan. Mutta näinhän se ei mene.

Totta. Golfin säännöt ovat tyystin pielessä, eihän niitä ole vielä montakaan vuosisataa mietitty.

Kuka sen hyödyn muuten arvioisi? Olisiko tuo hyöty samasta rikkeestä sama kaikille pelaajille taitotasosta riippumatta vai syntyisikö paremmalle pelaajalle rike pienemmästä hyödystä? Miten sää tai vuodenaika vaikuttaisi hyötyyn? Montako senttiä pallo saisi liikkkua milläkin kentän osalla, jotta siitä olisi hyötyä? Miten kesken kierroksen tapahtuvan harjoittelun hyöty arvioitaisiin? Entä olisiko kahdesta caddiestä pelaajalle hyötyä, ja jos, niin kuinka paljon? Vaikuttaisiko caddien taito hyödyn määrään? Saisiko pelaaja kantaa mukanaan 35 mailaa ja rangaistus tulee vasta sitten, kun pelaaja käyttää sitä 15:ttä mailaa?

Meneekö homma esimerkiksi jääkiekossa tuolla haluamallasi tavalla vai tuleeko kampituksesta jäähy hyödystä riippumatta? Entä liian käyrä maila, tuleeko siitä jäähy vasta, jos todetaan pelaajan hyötyneen siitä? Vihelletäänkö paitsio vasta sitten, kun joukkue on hyötynyt siitä?

Mikäköhän mahtaa olla seurojen tuomaritilanne yleisesti? Onko tuomareita seuroissa tarpeeksi vai onko niistä huutava pula?

Tuomarihomma olisi kyllä kiinnostavaa, se on vaan ikävästi omasta pelaamisesta pois.

Tasamaan tuuppari kirjoitti: (31.8.2012 8:33:56)

Mikäköhän mahtaa olla seurojen tuomaritilanne yleisesti? Onko tuomareita seuroissa tarpeeksi vai onko niistä huutava pula?

Tuo on se kysymys joka minunkin piti kysyä! Kiitos Tasamaan tuupparille tästä, toivottavasti joku osaa vastata. Ei mua tosiaan kiinnostais alkaan noita tuomarikurssin hintoja makseleen ja sitten toteaan ettei mua tarvitakaan.
    Ja oon siis jääkiekkotuomarina ollut ilman sen kummempaa palkkaa mutta saakohan golftuomari jotain etuuksia/palkkaa noista hommista?

jaja1 kirjoitti: (31.8.2012 11:03:45)

Tuo on se kysymys joka minunkin piti kysyä! Kiitos Tasamaan tuupparille tästä, toivottavasti joku osaa vastata. Ei mua tosiaan kiinnostais alkaan noita tuomarikurssin hintoja makseleen ja sitten toteaan ettei mua tarvitakaan.
    Ja oon siis jääkiekkotuomarina ollut ilman sen kummempaa palkkaa mutta saakohan golftuomari jotain etuuksia/palkkaa noista hommista?

Niin, että 60,-€:n seuratuomarikoulutusmaksu on liikaa. Hohhoijaa.
    Käy nyt se kurssi ja jos ei siitä ole muuta hyötyä, niin ainakin sääntöjen hyvästä osaamisesta saatat hyötyä vähempinä lyönteinä omassa pelaamisessa. Kyllä se yhden greenfee hinnan väärti on.

Todennäköisesti saan kohtapuolii GP’n tasapäätuupparit vaihteeksi niskaani. Mutta kannattaisiko nyt miettiä näitä motivaatioita millä touhuun lähtee. Vähän on sellainen haju nyt että hinku on päästä kentälle kukkoilemaan ja/tai jotenkin muutoin tilanteesta hyötymään.

Kannattaisiko miettiä että mitä annettavaa juuri sinulla on pelaajille tuomarin roolissa? Jos ei niin miksi vaivaantua/vaivata?

kebax kirjoitti: (31.8.2012 14:54:54)
    Todennäköisesti saan kohtapuolii GP’n tasapäätuupparit vaihteeksi niskaani.

Johtuu varmaan siitä, että viestisi sisältää;
    * herjauksia / loukkauksia
    * epäasiallista kielenkäyttöä

Tälläkään kertaa en jaksa puuttua.

kebax kirjoitti: (31.8.2012 14:54:54)
    Kannattaisiko miettiä että mitä annettavaa juuri sinulla on pelaajille tuomarin roolissa? Jos ei niin miksi vaivaantua/vaivata?

Puuttumatta jaja1:n motiiveihin, nin kebax on tuossa oikeassa. Ei siitä niin hyvin korvata, että ilman tuomarointi-intoa se olis mukavaa.

Tuupparille tiedoksi että mä en kirjoita siksi että olisin oikeassa. Minä kommentoin sen mukaan mitä mulle mistäkin asiasta tulee mieleen. Jos olen väärässä niin silleen sitten. Ja jos toisaalta oikeessa niin entäs sitten.

Tässä kyseisessä asiassa mulla silmään pistin kysymykset siitä että miksi pitäisi käydä kalliita tuomarikursseja. Tahi eikö siitä maksetakaan mitään. Noiden kommenttien pohjata sitten julkaisin mitä asiasta ite mietin.

Mulla on sellainen lapsenusko tämän lajin hienouksiin. Ja tämän aiheen osalta olen kuvitellut että rules on siellä kisoissa pelaajia varten. Auttamassa tilanteissa joista omin voimin ei selvitä. Eräänlainen palvelija siis eikä suinkaan Roy Bean, the law west of pecos.

Mitä näihin kursseihin tulee niin luulisin että se on vasta alku. Tarvitaan myös paljon kokemusta ja pitkäjänteisyyttä kehittää eksperttiyttään. Jokatapauksessa veikkaisin että sääntöasiantuntijan tulee ei ainoastaan uhrata hyvin paljon aikaansa vaan myös antaa sydämensä lajille.

Ottamalla yhteyttä rohkeasti liittoon suurin osa näistäkin kysymyksistäsi ratkeaa. Yhteydessä voi olla esim. kilpailukoordinaattoriin tästäkin asiasta, hänellä tietääksini on ainakin vähän tietoa asiasta.

Näin viikonlopun ja FJT:n kisassa koko sen viettävän näkökulmasta hatunnosto ketjun aloittaneelle, joka VAPAAEHTOISESTI esittää kiinnostuksensa tuomarointia kohtaan.

Eipä tule mieleen, että missään golf-seurassa olisi liikaa tuomaraita. Ainakaan sellaisia, jotka haluavat uhrata oman kesäviikonloppunsa, tai edes sen toisen päivän, golf-kisan tuomarointiin. Mutta onneksi on ja hyvä niin, että saadaan edes avoimiin kisoihin oikeudenjak,ajat, seurakarkeloista puhumattakaan.

Golf-tuomarointi on pahimmillaan 12 tuntia vesisateessa, kellottamassa hitaasti pelaavia ryhmiä, ilman yhtään varsinaista tuomarointia. Parhaimmillaan se on sosiaalinen golf-väritteinen päivä, täynnä tekemistä, oppimista ja opettamista golfin niin musta-valkoisista säännöistä, että niiden tulkinnoista on kirjoitettu puhelinluettelon paksuinen kirja Decisions of Golf Rules. Suosittelen muuten ’deccaria’ jokaiselle golffarille talven varalle – ei tule tylsää. Joskin lontoota pitää osata kohtuullisen hyvin, kun ei ole tuota suomennosta vielä saatu liikkeelle (idea on).

Itse lähdin tuomaroimaan ja koulutuksen tielle oman golf-tj hommani vuoksi, mutta se on kiehtova maailma ja viimeistään sitä kautta huomaa, kuinka huonosti me klubipelaajat osaamme intohimoisesti rakastamamme lajin säännöt. Onneksi tilanne tuolla liikenteessä on hieman parempi, koska keskiverto golffarin sääntötuntemus liikenteeseen siirrettynä olisi katastrofi…

Loppuun jo täälläkin mainittu vihje: jokainen tuomaroinnista kiinnostunut, yhteys seuran kapteeniin tai sääntö- ja tasoitustoimikunnan vetäjään ja kursseille ensi keväänä!

ts

BayStream kirjoitti: (31.8.2012 15:48:45)

Ottamalla yhteyttä rohkeasti liittoon suurin osa näistäkin kysymyksistäsi ratkeaa. Yhteydessä voi olla esim. kilpailukoordinaattoriin tästäkin asiasta, hänellä tietääksini on ainakin vähän tietoa asiasta.

Mun pitäs vissiin kanssa kun on vasta tuo seuratuomaritutkinto suoritettuna.

KL kirjoitti: (31.8.2012 8:04:39)

Vihelletäänkö paitsio vasta sitten, kun joukkue on hyötynyt siitä?

Tuli vain mieleen, että jalkapallossa sääntö menee juuri noin. Muuten olen sitä mieltä, että golfjuridiikka on hämmästyttävän kiinnostavaa.

KL kirjoitti: (31.8.2012 8:04:39)

Ballmarker kirjoitti: (31.8.2012 6:28:10)

Totta. Golfin säännöt ovat tyystin pielessä, eihän niitä ole vielä montakaan vuosisataa mietitty.

Kuka sen hyödyn muuten arvioisi? Olisiko tuo hyöty samasta rikkeestä sama kaikille pelaajille taitotasosta riippumatta vai syntyisikö paremmalle pelaajalle rike pienemmästä hyödystä? Miten sää tai vuodenaika vaikuttaisi hyötyyn? Montako senttiä pallo saisi liikkkua milläkin kentän osalla, jotta siitä olisi hyötyä? Miten kesken kierroksen tapahtuvan harjoittelun hyöty arvioitaisiin? Entä olisiko kahdesta caddiestä pelaajalle hyötyä, ja jos, niin kuinka paljon? Vaikuttaisiko caddien taito hyödyn määrään? Saisiko pelaaja kantaa mukanaan 35 mailaa ja rangaistus tulee vasta sitten, kun pelaaja käyttää sitä 15:ttä mailaa?

Meneekö homma esimerkiksi jääkiekossa tuolla haluamallasi tavalla vai tuleeko kampituksesta jäähy hyödystä riippumatta? Entä liian käyrä maila, tuleeko siitä jäähy vasta, jos todetaan pelaajan hyötyneen siitä? Vihelletäänkö paitsio vasta sitten, kun joukkue on hyötynyt siitä?

Jääkiekossa jokaisesta kampituksesta ei tule jäähyä. Liian käyrästä mailasta tulee jäähy vain, jos vastutaja pyytää mittausta (mitä ei käytännössä koskaan tapahdu). Paitsio voidaan jättää viheltämättä ja hyökkäävällä joukkueella on mahdollisuus ’purkaa’ paitsio.

Verrattuna golffin sääntöihin, erittäin joustavaa! Mielestäni golffissa monessa kohtaa tuomari voisi itse tulkita sääntöjen rikkomisen jälkeen, mikä oli saavutettu hyöty ja asettaa rangaistuksen sen mukaan. Esimerkkinä vaikka Harringtonin pallon liikkumis rankut, ’liikkumisella’ kun ei saavutettu mitään hyötyä.

Muutaman kerran olen päässyt olemaan kisoissa tekemisissä kotimaan parheiden tuomareiden kanssa (mm. J-P Salakari) ja aina kohtelu on ollut erittäin asiallista ja asiantuntevaa! Kiitos kaikille teille jotka mahdollistatte meidän pelaajien pelaamisen!

Markku I kirjoitti: (31.8.2012 18:10:54)
    Näin viikonlopun ja FJT:n kisassa koko sen viettävän näkökulmasta hatunnosto ketjun aloittaneelle, joka VAPAAEHTOISESTI esittää kiinnostuksensa tuomarointia kohtaan.

Eipä tule mieleen, että missään golf-seurassa olisi liikaa tuomaraita. Ainakaan sellaisia, jotka haluavat uhrata oman kesäviikonloppunsa, tai edes sen toisen päivän, golf-kisan tuomarointiin. Mutta onneksi on ja hyvä niin, että saadaan edes avoimiin kisoihin oikeudenjak,ajat, seurakarkeloista puhumattakaan.

Golf-tuomarointi on pahimmillaan 12 tuntia vesisateessa, kellottamassa hitaasti pelaavia ryhmiä, ilman yhtään varsinaista tuomarointia. Parhaimmillaan se on sosiaalinen golf-väritteinen päivä, täynnä tekemistä, oppimista ja opettamista golfin niin musta-valkoisista säännöistä, että niiden tulkinnoista on kirjoitettu puhelinluettelon paksuinen kirja Decisions of Golf Rules. Suosittelen muuten ’deccaria’ jokaiselle golffarille talven varalle – ei tule tylsää. Joskin lontoota pitää osata kohtuullisen hyvin, kun ei ole tuota suomennosta vielä saatu liikkeelle (idea on).

Itse lähdin tuomaroimaan ja koulutuksen tielle oman golf-tj hommani vuoksi, mutta se on kiehtova maailma ja viimeistään sitä kautta huomaa, kuinka huonosti me klubipelaajat osaamme intohimoisesti rakastamamme lajin säännöt. Onneksi tilanne tuolla liikenteessä on hieman parempi, koska keskiverto golffarin sääntötuntemus liikenteeseen siirrettynä olisi katastrofi…

Loppuun jo täälläkin mainittu vihje: jokainen tuomaroinnista kiinnostunut, yhteys seuran kapteeniin tai sääntö- ja tasoitustoimikunnan vetäjään ja kursseille ensi keväänä!

Markku tässä valoittikin yhtä puolta eli itse kilpailun läpivientiä.

Tämän lisäksi tulee myös kilpailuvalmistelut. Kentän pelikunnon tarkastus, lippu- ja tiipaikkojen suunnittelu, kentän merkinnät ja merkitseminen jne. jne.

Itse olen sitä mieltä että kaikkien jotka todella haluavat lajia harrastaa (esim. kilpapelaajat) tulisivat sääntö/tuomarikursseille. Täällä opitaan myös kuinka sääntökirjaa tulee lukea, tehdään siitä pienempi mörkö, kuin mitä se monien mielestä on.

Tänään pelatessani (ystävällisluonteista kisailua) peliryhmässäni ollut henkilö totesi, että olisi voisi kuoria 3-4 lyöntiä tuloksestaan, jos tietäisi säännöt paremmin. (kun hän ei kysynyt, ja toimi sääntöjen mukaan niin en tuputtanut sääntöjä, mutta tilanteen mentyä ohi kerroin myös hänen muista mahdollisuuksista jatkaa)

Muuten… yleensä seurat maksavat mielellään tuomarikurssien osallistumismaksut, jos vain kiinnostunut löytyy. Seurat voivat myös tilata itselleen kurssin, jos samassa seurassa halutaan leipoa useita osaajia yhdellä kertaa.

On laji mikä tahansa, niin taitaa olla aina enemmän tai vähemmän pulaa vapaaehtoisista, talkooporukoista ja tuomareista, sekä tietenkin valmentajista.

Tuomarit ovat usein pelien sylkykuppeja ja varsinkin joukkuelajeissa paine tuomareita kohtaan on aikamoinen. Tämä lähtee jo junnu tasolta asti ja myönnän itsekkin käyneeni aika kuumana muutaman kerran vaikka on eri asia katsoa peliä pelin sisältä kuin pelin laidalta. Tämäkin saa monet jättämään osallistumasta näihin koulutuksiin. Golf on tietenkin ’yksilö’ lajina hieman erilainen ja niin monen sääntökoukeron ansiosta pelaajat usein jopa turvautuvat vapaaehtoisesti tuomariin, mutta aina löytyy niitä jotka kammoksuvat tuomarin paikalla oloa.

En usko, että yhdelläkään seuralla on liikaa näitä henkilöitä. Meilläkin kilpailuissa saisi olla enemmän tuomareita katsomassa kilpailijoiden perään. Myös kaikki vapaaehtoiset ’pallontiiraajat’ olisivat tervetulleita jolloin itse kilpailutkin menisivät helpommin ja nopeammin läpi.

Tähän ryhmään kun laitetaan vielä valmentajat niin olisi ihan hyvä keitos valmiina. Joukkuelajeissa ensimmäiset valmentajat usein kerätään junnujen vanhemmista jotka omaavat itse taustaa lajiin. Vaikka golf pitää sisällään todella paljon enemmän tekniikkaa kuin moni muu laji, niin kyllä osaavista vanhemmista saisi koulittua hyviä opettajia ensimmäisten harrastevuosien ja aloittelijoiden pariin kun heidät koulutetaan tarpeeksi hyvin. Myös tämä ryhmä voisi toimia talkoohengellä, toimiihan se myös muissa lajeissa erinomaisesti.

Itse kuulun siihen kastiin joka on koulutettu omassa lajissa seuran toimesta niin pitkälle kuin se tällä hetkellä on mahdollista. Varmasti muutama potentiaalinen vapaaehtoinen olisi koulutettavissa myös golfissa seuran ja liiton toimesta aivan samalla tavalla, tuomariksi tai valmentajaksi…

Meni hieman aiheen ohi… Sori… 🙂

Itse olen toiminut seuratuomarina nyt muutaman vuoden ja tuomarikurssille tuli lähdettyä alunperin ehkä omista intresseistä johtuen, sillä halusin oppia säännöt entistä paremmin. Olen ehkä siitä poikkeukselllinen nainen, että olen alunperinkin jo golfurani alkuvaiheesta lähetien ollut kiinnostunut säännöistä – kiitos siitä taitaa kuulua joillekin tälläkin palstalla kirjoitteleville henkilöille, joiden kanssa minulla oli ilo pelata ja sääntöjä pähkäiltiin tuolloin yhdessä aika monta kertaa.

Jos seuraatte televisiosta, kun isot pojat tuolla maailmalla pelaavat, niin hyvin nopeasti huomaa, kuinka se tuomari kutsutaan paikalle tillanteessa kuin tilanteessa, jos on vähänkin epävarmaa, että miten tulisi toimia. Itse koenkin, että tuomarin tehtävä onkin olla pelaajan apuna ja kertoa mitä vaihtoehtoja hänellä on missäkin tilanteessa. Tuomarin kutsuminen paikalle voisi säästää jokusen lyönnin :).

Mutta miten on käytäntö suomalaisella klubilla suffelikisoissa? Tuomari tekee vapaaehtoistyötä, huristelee autolla kentällä joskus 8-10 tuntia ja palelee vesisateessa , sen sijaan, että itse olisi mukana kisassa. Meillä tuomaria ei syystä tai toisesta uskalleta kutsua paikalle, vaikka apua olisi saatavilla hyvinkin nopeasti . Tunnustan, että joskus se voi olla melko turhauttavaa :). Hyvät ihmiset, kutsukaa ihmeessä tuomari paikalle, jos vähänkin siltä tuntuu, sillä tässä matkan varrella on vastaan tullut mitä ihmeellisimipiä kaupunkilegendoja ja sääntötulikintoja, jotka ovat sitten aiheuttaneet vaikkapa pelaajan diskauksen, kuten kävi seuramme mestaruuskisoissa. Vain ja ainoastaan siksi, ettei pyydetty tuomaria paikalle ja kysytty, että miten tulisi toimia.

Kuten tuli todettua, se tuomarin homma kentällä on aika yksinäistä toiuhua, mutta paras anti on varmasti se, että saa olla pelaajien apuna ja kun tulee vastaan tilanteita, joissa ei ole aikaisemmin ollut, niin samalla tuomarikin oppii aina uutta. Ei se sääntötulkinta aina tuomariltakaan tule kuin apteekin hyllyltä, välillä kaivetaan sääntökirjaa esiin tai deccareita esiin. Itsellekin on tässä matkan varrella tullut monen monta oivallusta sääntöjen tulkinnoista. Ja jos ei se vastaus löydy sittenkään, niin tiukan paikan tullen soitetaan sitten kaverille ja kysytään, että miten sinä olisit tässä tilanteessa tuominnut,

Käy nyt se kurssi ja jos ei siitä ole muuta hyötyä, niin ainakin sääntöjen hyvästä osaamisesta saatat hyötyä vähempinä lyönteinä omassa pelaamisessa. Kyllä se yhden greenfee hinnan väärti on.

Et vissiin ajatellu ennenkuin kirjoitit kommenttisi. Ei siinä mitään, niin minäkin usein teen!

jaja1 kirjoitti: (1.9.2012 16:45:54)

Et vissiin ajatellu ennenkuin kirjoitit kommenttisi. Ei siinä mitään, niin minäkin usein teen!

Huomaan…

Mutta siis… seurat maksavat yleensä tällaiset maksut, koska tuomarina voit sitten toimia seuran kilpaiiluissa toimitsijana.

Joku kysyi maksuja.. Pääasiassa mennään siitä että tuomari syö sekä saa päivän aikana kahvit ja pullat (sekä virvoikkeet) ravintolasta. Tämä on se yleinen vapaaehtoistyön palkka. Mutta järjestäjien kanssa voi tietty yrittää sopia muutakin.

jaja1 kirjoitti: (1.9.2012 16:45:54)

Huomaan…

Mutta siis… seurat maksavat yleensä tällaiset maksut, koska tuomarina voit sitten toimia seuran kilpaiiluissa toimitsijana.

Joku kysyi maksuja.. Pääasiassa mennään siitä että tuomari syö sekä saa päivän aikana kahvit ja pullat (sekä virvoikkeet) ravintolasta. Tämä on se yleinen vapaaehtoistyön palkka. Mutta järjestäjien kanssa voi tietty yrittää sopia muutakin.

Ja tässä editoituna… (sorry)

Mutta jos nyt oon pelannut 10 vuotta ja saanu tasoitukseni alle 12 ilman tuomarikurssia niin en nyt usko yhden kurssin tuovan paljon hyötyä omaan peliini. Olen ollut monissa turnauksissa tulospalvelussa ja forecaddienä. Ei niistäkään ole palkkaa saanut joten en suunnitellut miljoonia tienaavani. Tuo kahvitarjoilu olis ihan jees mutta jos pelaajat on epäystävällisiä niin ei taida olla sen arvoista.

EFC

jaja1 kirjoitti: (1.9.2012 19:58:49)
    Tuo kahvitarjoilu olis ihan jees mutta jos pelaajat on epäystävällisiä niin ei taida olla sen arvoista.

Tuota… ja jääkiekossako sitten pelaajat suhtautuvat ystävällisesti erotuomareihin?

Kyllä vain! Sen takia olenkin jaksanut sitä hommaa vuosikymmeniä tehdä ja voin hyvin jatkaakin. Ajattelin vaan, että olis ihan mielenkiintoista olla tuomarina kesälajissakin mutta voin olla olemattakin. Tämä oli nyt ensimmäinen etappi, että kysyin asiasta täällä ja mielenkiinnolla olen kommentointia seurannut. Hieman on vaakakuppi nyt kaatunu siihen suuntaan, että odotan ainakin vuoden lisää varsinkin kun noi tuomarikoulutukset ei satu osumaan oman paikkakunnan lähelle.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 31)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #424551 kohteessaTuomariksi?

Etusivu Foorumit Yleistä Tuomariksi?