28.5.–4.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][17]
KilpailuaSuomalaista

Tsemppausketju, HCP 20 -> 15 -> 10

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Tsemppausketju, HCP 20 -> 15 -> 10

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 141)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • EFC

    Mielenkiintoista, tai sitten ei, mutta kerronpa silti. Mulla on hyvä esimerkki tuosta rautapelin ongelmista. Perjantaina pelasin kierroksen 91 lyönnillä ja GIR oli 4, FIR oli 9, putteja 34 kpl.
    Suurin ongelma mulla on nuo avauksen jälkeiset lyönnit kun ei tuppaa pääsemään likikään greenille tai sitten paar femmoilla tyrii kakkos tai kolmoslyönnin. 7 kertaa tuo lyönti epäonnistui ja aiheutti siis lisälyönnin.
    Kohtalainen lähipeli pelasti tulosta onneksi hieman, vaikka monelle toki tuo puttimäärä on paljon, mutta tuohon lähipeliin sisältyi jokunen hyvä chippi reiän viereen.

    No totta kai, harjoituksissa harjoitellaan sellaista mitä ei vielä osata. Kilpailuissa yritetään parasta mahdollista tulosta sillä, mitä osataan. Eri asia.

    Mutta, ’kaikkien lyöntien laadun kehittäminen’ on tyhjää sanahelinää, ilman mitään realismia. Ainakin jos sitä lueskelee perheellinen 52-vuotias, jolla on golfiin käyttää max 50-100 tuntia vuodessa, sisältäen kaiken. Muutakin elämää, ja muitakin harrastuksia, on.

    Olen ollut toisessa pallopelissä sen 1% joukossa harrastajista, joka jo vähän ymmärtää mistä on kysymys. Vastaa Suomessa 1500 golfin harrastajaa, ehkä jotain hcp 4 tms. Pystyn sen toisen lajin perusteella kuvittelemaan, kuinka pitkä matka sinne on. Ei sinne keski-ikäinen, keskilahjakas, pääse vapun ja juhannuksen välissä. Luultavasti ei koskaan.

    Siksi tämä ketju ei ole 20 -> 5 tai 20 -> 2.

    Mahdolliset ohjeet otan livenä sellaiselta golf-prolta, joka ymmärtää elämäntilanteeni, lähtökohtani ja tavoitteeni, eikä esitä bullshittiä kaikkien lyöntien laadun yhtäaikaisesta kehittämisestä absoluuttisen täydellisyyden suuntaan. Sellaisiakin golf-pro-henkilöitä Suomesta onneksi löytyy!

    Satunnainen lenkkeilijä kirjoitti: (15.9.2013 21:21:36)
    Mutta, ’kaikkien lyöntien laadun kehittäminen’ on tyhjää sanahelinää, ilman mitään realismia. Ainakin jos sitä lueskelee perheellinen 52-vuotias, jolla on golfiin käyttää max 50-100 tuntia vuodessa, sisältäen kaiken. Muutakin elämää, ja muitakin harrastuksia, on.

    Olen ollut toisessa pallopelissä sen 1% joukossa harrastajista, joka jo vähän ymmärtää mistä on kysymys. Vastaa Suomessa 1500 golfin harrastajaa, ehkä jotain hcp 4 tms. Pystyn sen toisen lajin perusteella kuvittelemaan, kuinka pitkä matka sinne on. Ei sinne keski-ikäinen, keskilahjakas, pääse vapun ja juhannuksen välissä. Luultavasti ei koskaan.

    Siksi tämä ketju ei ole 20 -> 5 tai 20 -> 2.

    Mahdolliset ohjeet otan livenä sellaiselta golf-prolta, joka ymmärtää elämäntilanteeni, lähtökohtani ja tavoitteeni, eikä esitä bullshittiä kaikkien lyöntien laadun yhtäaikaisesta kehittämisestä absoluuttisen täydellisyyden suuntaan. Sellaisiakin golf-pro-henkilöitä Suomesta onneksi löytyy!

    Täyttä asiaa!
    Tämä on asia, joka monelta tällä foorumilla unohtuu! Ei kaikki halua panostaa golfiin niin paljoa, kuin mitä täällä vähintään implisiittisesti esitetään. Joillekin riittää, että saa lyöntimäärää alas, keinolla millä hyvänsä. Ja silloin oikea vastaus ei ole Se, että opettelisi lyömään teknisesti oikein.

    Ja jotenkin typerää on, että tämä dumataan täällä jotenkin ’vääränä’. Pitäisi hyväksyä, että vain aika harvat voivat ja haluavat panostaa aikaa (ja rahaa) niin paljoa, että voisi oikeasti oppia lyömään teknisesti oikein.

    Otan esimerkin toisesta lajista. Ei hiihdossa arvostella niitä, joiden tyyli ja tekniikka on puutteellinen. Finlandiahiihdossakin näkee jos jonkinlaista tekniikkaa, mutta matka taittuu ja kyllä lajin piirissä arvostetaan niitä harrastajia, jotka kauhealla fysiikalla tekevät kovia aikoja, huonolla tekniikalla. Täällä ’herrasmieslajissa’ moista kunnioitusta ei ole, ja ollaan aika yksioikoisesti puhumassa siten, kuin kaikilla olisi lähes rajattomasti aikaa ja halua panostaa golfiin. Ja mikä pahinta, lajin omat ihmiset käyttäytyvät kuin täydelliset moukat (ja aina kun on riitaa, on yksi nimimerkki AINA toinen osapuoli!).

    ts

    Hanzu kirjoitti: (15.9.2013 21:42:50)

    Satunnainen lenkkeilijä kirjoitti: (15.9.2013 21:21:36)
    Mutta, ’kaikkien lyöntien laadun kehittäminen’ on tyhjää sanahelinää, ilman mitään realismia. Ainakin jos sitä lueskelee perheellinen 52-vuotias, jolla on golfiin käyttää max 50-100 tuntia vuodessa, sisältäen kaiken. Muutakin elämää, ja muitakin harrastuksia, on.

    Olen ollut toisessa pallopelissä sen 1% joukossa harrastajista, joka jo vähän ymmärtää mistä on kysymys. Vastaa Suomessa 1500 golfin harrastajaa, ehkä jotain hcp 4 tms. Pystyn sen toisen lajin perusteella kuvittelemaan, kuinka pitkä matka sinne on. Ei sinne keski-ikäinen, keskilahjakas, pääse vapun ja juhannuksen välissä. Luultavasti ei koskaan.

    Siksi tämä ketju ei ole 20 -> 5 tai 20 -> 2.

    Mahdolliset ohjeet otan livenä sellaiselta golf-prolta, joka ymmärtää elämäntilanteeni, lähtökohtani ja tavoitteeni, eikä esitä bullshittiä kaikkien lyöntien laadun yhtäaikaisesta kehittämisestä absoluuttisen täydellisyyden suuntaan. Sellaisiakin golf-pro-henkilöitä Suomesta onneksi löytyy!

    Täyttä asiaa!

    Kaukana asiasta, kaukana ymmärryksestä, edes sen osalta mitä täällä on kirjoitettu. Tulkintoja, joilla ei ole mitään tekemistä täällä kirjoitetun tekstin kanssa.

    Ja mistä hemmetistä toi händärikin taas ponnahti esiin, kun just sanoin että koko juttu on heti metsässä kun sitä ’kehitystä’ aletaan vahtimaan tuloksen ja händärin perusteella.

    Ja edelleen.. jos osuu kahteen tai kolmeen griiniin kierroksella, paikka treenaamiseen on rangella, koska se on luokatonta 20 hcp peliä. Ihan sama millä tekniikalla ja kenen avulla tai itsekseen, mutta piotää tajuta että se lyöminen on luokatonta ja sitä kautta koko peli. Just niinkuin EFC tuossa aiemmin kirjoitti.

    ts

    Hanzu ja satunnainen vois osottaa yhden mun viestin tässä ketjussa missä olen puhunut tekniikasta, lyöntityylistä, runsaasta harjoittelusta tai isosta panostamisesta. Jatketaan sen jälkeen kun olette moisen löytänyt.

    ts kirjoitti: (15.9.2013 17:08:54)
    Ja taisin jo senkin jossain kirjoittaa, että koko asian lähestyminen tuloksen ja händärin kautta ei johda yhtään mihinkään järkevään. Kaikkien lyöntien laadun kehittäminen on se avainsana ja antaa kehityksen sitten tuoda sitä händäriä tavallaan salaa alas.

    Joo, niin teit ja väitit, että CBA ja AHR on syvältä, kun ne vaikuttaa händäriin, jolla mitataan osaamista.

    ts kirjoitti: (15.9.2013 22:20:28)
    Hanzu ja satunnainen vois osottaa yhden mun viestin tässä ketjussa missä olen puhunut tekniikasta, lyöntityylistä, runsaasta harjoittelusta tai isosta panostamisesta. Jatketaan sen jälkeen kun olette moisen löytänyt.

    Ei tosiaan löytynyt yhtään sellaista viestiä!
    Ja sehän siis tarkoittaa, että ts, Sinä et voi jatkaa tässä ketjussa, koska moista viestiä ei löytynyt.
    Näkemiin, ja kaikkea hyvää!

    ts

    Satunnainen lenkkeilijä kirjoitti: (16.9.2013 7:52:32)

    ts kirjoitti: (15.9.2013 22:20:28)
    Hanzu ja satunnainen vois osottaa yhden mun viestin tässä ketjussa missä olen puhunut tekniikasta, lyöntityylistä, runsaasta harjoittelusta tai isosta panostamisesta. Jatketaan sen jälkeen kun olette moisen löytänyt.

    Ei tosiaan löytynyt yhtään sellaista viestiä!
    Ja sehän siis tarkoittaa, että ts, Sinä et voi jatkaa tässä ketjussa, koska moista viestiä ei löytynyt.
    Näkemiin, ja kaikkea hyvää!

    Tän suurempaa logiikan puutetta ei taida löytyä edes Jugin viesteistä, Pekka Pelimiehen kylläkin.

    Ja se logiikan puutehan tarkoittaa että sinä et voi jatkaa tässä ketjussa. Tai sitten hyväksyt sen, että jos laittaa itsensä peliin julkisella palstalla, pitää varautua myö siihen, että joku ymmärtävämpi ja tietävämpi esittää itselle ei-mieluisia kommentteja.

    ts

    Pekka Pelimies kirjoitti: (16.9.2013 2:56:00)

    ts kirjoitti: (15.9.2013 17:08:54)
    Ja taisin jo senkin jossain kirjoittaa, että koko asian lähestyminen tuloksen ja händärin kautta ei johda yhtään mihinkään järkevään. Kaikkien lyöntien laadun kehittäminen on se avainsana ja antaa kehityksen sitten tuoda sitä händäriä tavallaan salaa alas.

    Joo, niin teit ja väitit, että CBA ja AHR on syvältä, kun ne vaikuttaa händäriin, jolla mitataan osaamista.

    Tän suurempaa sekoilua ei oo edes Petteriltä ennen nähty. Kannattais varmaan opetella lukemaan.

    Hyvät Pro’t,

    jo aiemmin ketjussa oli kommentteja pitää ketju niiden ’hallussa’ jotka taistelevat händäriä alas. Ja kuten on myös todettu, ei kukaan väheksy opettavien ammattilaisten opetuksia.

    Mielestäni kyseessä on ketju, jossa pitäisi toteutua korisvalmentaja Dettmannin sanoin: ’itseopittu on aina vahvempaa kuin opetettu’.

    Täällä halutaan kuulla millaisilla ahaa-elämyksllä me tuupparit olemme löytäneet valon. Omassa pelissämme ja omalla tasollamme.

    Peli on aikuisten leikkiä ja antakaa nyt meidän leikkiä tätä ihan itse, tällä omalla hiekkalaatikolla.

    SITTEN ise peliin: Oma händärini lähti tippumaan noin 20:sta, kun otin tunteja ja opettelin uutta svingiä(pron opettamaa!) tooooosiiiiiiiii hiiiiitaaaaasti. Silloin tulee totuus ilmi ja on pakko saada vartalo toimimaan. Sellainen 4s kestävä svingi alusta loppuun hyvällä laadulla. Ei tarvitse tehdä montaa kertaa niin on hiki pinnassa.

    Ei mikään uusi asia, mutta helppo tehdä missä vain ja auttaa.

    P.S. ts:lle kannustuksia – olet ihan oikeasti ollut rakentava tänä syksynä. Älä lankea provosointeihin. Tämä viesti ei ole provo.

    Kiitos Darwin!

    Kun aloitin tämän ketjun, esikuvana olivat nämä, joista jotkut ovat pyörineet vuosia, ja joihin olen itsekin kirjoitellut. Nyt tuo harraste on valitettavasti ollut jäissä akillesjänne- ym. ongelmien takia.

    http://www.juoksufoorumi.fi/vb/forumdisplay.php?9-Harjoittelu-lyhyille-matkoille

    Uskon ja toivon, että golfarit pystyisivät yhtä positiiviseen ja rohkaisevaan tsemppikeskusteluun kuin lenkkeilijät.

    Vähän tilastoa siitä, kuinka pelin osa-alueet vertautuisivat eri tasoisilla golfareilla.
    Tuosta voi vähän katsoa, missä on hyvä ja missä huono.

    http://gogolfstats.com/?page_id=67

    Muutama meidän tasoisille kiinnostava snapshot:

    Score 95:
    GIR = 0
    FIR = 21%
    putts = 37.0
    pitch/chip/sand = 19.2
    pars = 2.8
    birdies = 0

    Score 89:
    GIR = 3
    FIR = 36%
    putts = 35
    pitch/chip/sand = 15.6
    pars = 5.1
    birdies = 0.1

    Score 85:
    GIR = 5
    FIR = 46%
    putts = 33.7
    pitch/chip/sand = 13.3
    pars = 6.6
    birdies = 0.8

    ***************************************
    Itse olen, verrattuna tuon taulukon 91-pelaajaan (johon tulokseen en ole tänä kesänä päässyt, paras puolikaskin 46)

    GIR = 2.7 = OK
    FIR = 50% = erittäin hyvä
    Putts = 36 = OK
    pitch/chip/sand = 23 = erittäin huono
    pars = 3.5 = huono
    birdies = 0.3 = hyvä

    *********************************

    Tänä kesänä vain 4 täyttä golfkierrosta plus 9 puolikasta, HCP kehitys alas -1.6 pinnaa. Ihan tyytyväinen olen kun pääsin lähes 10 vuoden tauon jälkeen tänä kesänä jo samaan pelitasoon kuin aikanaan, loppujen lopuksi aika vähäisellä panostuksella. Näissä tekniikkalajeissa on se hieno puoli, että jos on joskus jonkun koordinaation oppinut, se säilyy, vaikka olisi vuosia taukoa!

    Tarkoitus olisi käydä koko talvi treenaamassa 1-2 kertaa viikossa. En ole aikaisemmin harjoitellut talvisin juuri ollenkaan, toivottavasti löydän aikaa, uskon että siitä olisi paljon hyötyä varmuuteen ja tarkkuuteen.

    ts

    Tuo tilasto, vaikka varsin vääristynyt onkin, kertoo saman mitä olen yrittänyt selittää. Avain tulosparannukseen on pitkän pelin puolella ja lisääntyneinä griiniosumina. Lähipelin kautta tulevassa kehityksessä tulee seinä kovin äkkiä vastaan ja prosentit siellä vaan pitävät pintansa.

    Ja tämä jos mikä pitää paikkansa sellaisen kohdalla, jolla aika treenaamiseen on kortilla. Lähipelin kautta tapahtuvan todellisen tulosparannuksen saavuttaminen vaatii noin 10 kertaisen määrän pitkän pelin harjoitteluun nähden.

    ts kirjoitti: (16.9.2013 10:47:26)
    Avain tulosparannukseen on pitkän pelin puolella ja lisääntyneinä griiniosumina. Lähipelin kautta tulevassa kehityksessä tulee seinä kovin äkkiä vastaan ja prosentit siellä vaan pitävät pintansa.

    Ja tämä jos mikä pitää paikkansa sellaisen kohdalla, jolla aika treenaamiseen on kortilla. Lähipelin kautta tapahtuvan todellisen tulosparannuksen saavuttaminen vaatii noin 10 kertaisen määrän pitkän pelin harjoitteluun nähden.

    Keskimäärin varmaan noin. Kuitenkin, henkilökohtainen asia.
    Omassa pelissäni, jos katsoo tuota taulukkoa:

    FIR on 84 -tasolla
    GIR on 89 -tasolla
    putts on 91 -tasolla
    pitch/chip/sand on > 100 -tasolla (taulukon ulkopuolella!)

    Muut on noin 90-tasolla, paitsi viimeinen, jossa on jopa 7 lyöntiä liikaa per kierros. Siis mulla on tuossa viimeisessä eniten ’löysää’, enkä keksi syytä miksi olisin siinnä luonnostaan noin huono, vaan syynä on luultavasti vain harjoittelemattomuus, toistojen puute, jonka takia pituustuntuma on heikko. Ja etäisyyksien lukeminen myös, kun ei enää ole satasen tolpasta apua..

    Jos noista ylimääräisistä saisi edes puolet pois, se olisi 3.5 lyönnin tulosparannus. En usko että olisi 10 kertaa vaikeampaa parantaa tästä 3.5 lyöntiä, verrattuna pitkään peliin.

    Jos tämä ketju pysyy pystyssä ja asiallisena, kerron kesäkuussa 2014 onko talvitreeni auttanut!

    ts

    Analyysistäsi puuttuu yksi olennainen pala.

    Lyönnin lopputulokseen muutamankin tutkimuksen mukaan vaikuttaa erittäin paljon se mistä tuo lyönti lähtee. Jälleen kerran sen kautta nykymuotoiset tilastot vääristävät tulosta merkittävästi.

    Huonoihin paikkoihin päätyneet pitkät lyönnit aiheuttavat vaikeita lähipeli ja wedgepelin lyöntejä, jota kautta noiden tilastot heikkenevät isosti, kuten myös sen myötä puttitilastot.

    Väyläosumallakaan ei juuri ole arvoa, jos sen jälkeen on nelkulla vielä 200m lipulle ja spone kädessä. Toinen kaveri vetää raffista samaan aikaan wedgeä griinille tai lyhyttä rautaa ja osuu varmasti keskimäärin paljon lähemmäs.

    Jos haluaa oikeesti kuvan omasta pelistään, pitää kaikki osa-alueet jotenkin testata ja taulukkoon sijottaa ja laatukriteerit määrittää. Sitten vasta voi lähteä niiden kautta tilannetta rakentamaan paremmaksi, pitäen huolta siitä, että osaamisen ’pylväät’ ovat jokseenkin tasapainossa keskenään. Suurimmalla osalla se pitkän lyönnin pylväs yllättäen onkin selkeästi matalin.

    Sen verran tekniikkapuolesta tähän mukaan, että kun oppii käyttämään kroppaansa kohtalaisen hyvin pitkän pelin osalta ja ymmärtää tärkeimmät periaatteet, alkaa myös pallo nousemaan bunkkerista lipulle ja pitchit kohteeseen. Pitkän lyönnin virheet saattavat jopa tuottaa joissain kohti parempaa lopputulosta ajoittain pitkässä pelissä, mutta korostuvat vajaissa lyönneissä katastroofien tasolle.

    ts kirjoitti: (16.9.2013 11:30:13)
    Sen verran tekniikkapuolesta tähän mukaan, että kun oppii käyttämään kroppaansa kohtalaisen hyvin pitkän pelin osalta ja ymmärtää tärkeimmät periaatteet, alkaa myös pallo nousemaan bunkkerista lipulle ja pitchit kohteeseen. Pitkän lyönnin virheet saattavat jopa tuottaa joissain kohti parempaa lopputulosta ajoittain pitkässä pelissä, mutta korostuvat vajaissa lyönneissä katastroofien tasolle.

    Mä kun olen tottunut menemään perse edellä puuhun, niin tuo oppiminen tapahtui päinvastaisessa järjestyksessä. Kotipihassa chippaillessa oivalsin jotakin, jonka sitten siirsin pitkään peliin.
    Nyttemmin olen taas kaiken oppimani unohtanut, mutta toivossa eletään…

    ts

    AAH kirjoitti: (16.9.2013 11:37:10)

    ts kirjoitti: (16.9.2013 11:30:13)
    Sen verran tekniikkapuolesta tähän mukaan, että kun oppii käyttämään kroppaansa kohtalaisen hyvin pitkän pelin osalta ja ymmärtää tärkeimmät periaatteet, alkaa myös pallo nousemaan bunkkerista lipulle ja pitchit kohteeseen. Pitkän lyönnin virheet saattavat jopa tuottaa joissain kohti parempaa lopputulosta ajoittain pitkässä pelissä, mutta korostuvat vajaissa lyönneissä katastroofien tasolle.

    Mä kun olen tottunut menemään perse edellä puuhun, niin tuo oppiminen tapahtui päinvastaisessa järjestyksessä. Kotipihassa chippaillessa oivalsin jotakin, jonka sitten siirsin pitkään peliin.
    Nyttemmin olen taas kaiken oppimani unohtanut, mutta toivossa eletään…

    Näinkin se menee ja aika paljon tulee noista liikkeistä kerrottua ja niitä opetettua wedge kädessä. Lähinnä tarkoitin sitä, että ne samat liikkeet sisältyvät molempiin, kuten myös harhakuvat niiden suorittamisessa.

    ts kirjoitti: (16.9.2013 11:30:13)
    Väyläosumallakaan ei juuri ole arvoa, jos sen jälkeen on nelkulla vielä 200m lipulle ja spone kädessä. Toinen kaveri vetää raffista samaan aikaan wedgeä griinille tai lyhyttä rautaa ja osuu varmasti keskimäärin paljon lähemmäs.

    Kuule ts, älä dissaa keskustelussa, jos et tunne ihmistä. Alkaa oikeasti kohta mennä kuppi nurin.

    Jotain reunaehtoja voi olla, joihin täytyy yli viisikymppisen, risaisen äijän sopeutua. En rupea tässä listaamaan tämänhetkisiä ongelmia, vanhoja vammoja, puuttuvia nivelsiteitä, luuston ruuveja ja muita, mutta usko pois, 200 m draivi on multa ihan hyvin. Kuten sanoin, pyydän neuvot henkilökohtaisesti sellaiselta pro:lta, jonka kanssa on yhdessä tutkittu miten keho ja raajat taipuu, ja miten ne ei enää ikinä voi taipua, ilman että hajoaa jotain lisää.

    Mua ei yhtään haittaa että ’toinen vetää raffista samaan aikaan wedgeä’, mutta minä en sinne pääse.

    ts

    Satunnainen lenkkeilijä kirjoitti: (16.9.2013 12:13:26)

    ts kirjoitti: (16.9.2013 11:30:13)
    Väyläosumallakaan ei juuri ole arvoa, jos sen jälkeen on nelkulla vielä 200m lipulle ja spone kädessä. Toinen kaveri vetää raffista samaan aikaan wedgeä griinille tai lyhyttä rautaa ja osuu varmasti keskimäärin paljon lähemmäs.

    Kuule ts, älä dissaa keskustelussa, jos et tunne ihmistä. Alkaa oikeasti kohta mennä kuppi nurin.

    Jotain reunaehtoja voi olla, joihin täytyy yli viisikymppisen, risaisen äijän sopeutua. En rupea tässä listaamaan tämänhetkisiä ongelmia, vanhoja vammoja, puuttuvia nivelsiteitä, luuston ruuveja ja muita, mutta usko pois, 200 m draivi on multa ihan hyvin. Kuten sanoin, pyydän neuvot henkilökohtaisesti sellaiselta pro:lta, jonka kanssa on yhdessä tutkittu miten keho ja raajat taipuu, ja miten ne ei enää ikinä voi taipua, ilman että hajoaa jotain lisää.

    Mua ei yhtään haittaa että ’toinen vetää raffista samaan aikaan wedgeä’, mutta minä en sinne pääse.

    Jo nyt on hemmetillistä sekoilua sulta tämä. Ketä mä olen dissannut ja missä??

    Voitko ystävällisesti kertoa kehen tuo lainaamasi kappale kohdistui ja mistä sellaista päättelet?

    Mullakin menee kuppi nurin kun ihmiset tekee älyvapaita tulkintoja teksteistä ja keksivät kohdistaa täysin perusteetta ja järjettömästi jonkun yleisen tason lausuman itseensä kohdistuvaksi.

    Ainiin… mäkin täytän kohta 50 ja oon pirun huonossa fyysisessä kunnossa. En silti käytä sitä tekosyynä huonoon pelaamiseen.

    ts kirjoitti: (16.9.2013 12:18:09)

    Satunnainen lenkkeilijä kirjoitti: (16.9.2013 12:13:26)

    ts kirjoitti: (16.9.2013 11:30:13)
    Väyläosumallakaan ei juuri ole arvoa, jos sen jälkeen on nelkulla vielä 200m lipulle ja spone kädessä. Toinen kaveri vetää raffista samaan aikaan wedgeä griinille tai lyhyttä rautaa ja osuu varmasti keskimäärin paljon lähemmäs.

    Kuule ts, älä dissaa keskustelussa, jos et tunne ihmistä. Alkaa oikeasti kohta mennä kuppi nurin.
    .

    Jo nyt on hemmetillistä sekoilua sulta tämä. Ketä mä olen dissannut ja missä??
    Voitko ystävällisesti kertoa kehen tuo lainaamasi kappale kohdistui ja mistä sellaista päättelet?
    Mullakin menee kuppi nurin kun ihmiset tekee älyvapaita tulkintoja teksteistä ja keksivät kohdistaa täysin perusteetta ja järjettömästi jonkun yleisen tason lausuman itseensä kohdistuvaksi.
    Ainiin… mäkin täytän kohta 50 ja oon pirun huonossa fyysisessä kunnossa. En silti käytä sitä tekosyynä huonoon pelaamiseen.

    Päättelin kuule ihan siitä, että vastasit viestiini, jossa kerroin että FIR on mun pelin paras osa-alue, että ’väyläosumallakaan ei juuri ole arvoa, jos….’

    Omalta osaltani lopetan golfpisteeseen kirjoittelun toistaiseksi, näkemiin.

    jatkakaa.

    ts

    Satunnainen lenkkeilijä kirjoitti: (16.9.2013 12:25:59)

    Päättelin kuule ihan siitä, että vastasit viestiini, jossa kerroin että FIR on mun pelin paras osa-alue, että ’väyläosumallakaan ei juuri ole arvoa, jos….’

    Omalta osaltani lopetan golfpisteeseen kirjoittelun toistaiseksi, näkemiin.

    jatkakaa.

    Olis varmaan kannattanut oikeesti sitten lukea se viesti. Varsinkin lause ’Jälleen kerran sen kautta nykymuotoiset tilastot vääristävät tulosta merkittävästi.’

    Olisi saattanut vaikka valjeta, että kohdistin tuon kirjoittamani tilastojen antamaan palautteeseen, jossa väyläosuman voi saavuttaa vaikka 120m draivilla, jolloin matkaa jää jäljelle herkästi tuo 200m

    Satunnainen lenkkeilijä kirjoitti: (16.9.2013 11:09:09)
    pitch/chip/sand on > 100 -tasolla (taulukon ulkopuolella!)

    Muut on noin 90-tasolla, paitsi viimeinen, jossa on jopa 7 lyöntiä liikaa per kierros. Siis mulla on tuossa viimeisessä eniten ’löysää’, enkä keksi syytä miksi olisin siinnä luonnostaan noin huono, vaan syynä on luultavasti vain harjoittelemattomuus, toistojen puute, jonka takia pituustuntuma on heikko. Ja etäisyyksien lukeminen myös, kun ei enää ole satasen tolpasta apua..

    Mitä lasket tuohon pitch/chip/sand statistiikkaan? Et kait normaali lähestymisiä kuitenkaan vaikka olisivat alle 50 metrisiä, siis par 4lla sitä toista lyöntiä? Vaikka kyseinen lyönti chippi saattaa ollakin, niin statistiikkaan se ei mielestäni kuulu. Samoin väylä bunkkereita en itse laske lähipelistatistiikkaan. Ne menee sinne FIR statistiikkaan. Mikäli statistiikat on oikein laskettu, niin pitää löytää se oikea syy.

    – Jos taas et par 4lla pääse kahdella päälle vaan joudut jatkamaan chippaamalla, niin ei auta kuin siirtää tiitä tai hankkia lisää pituutta.
    – Jos taas etäisyys alle 50 metristä on haussa, niin hommaa laser ja tarkista sillä. Jopa lyhyissä matkoissa se tuo varmuutta peliin. Itse huomaan usein silmällä aliarvioivani matkat 30-50 metriä.

    Oma elämäni paras kierros (85, HCP silloin noin 17,4) tältä kesältä näyttää statistiikassa tältä:
    FIR 8 / 57%
    GIR 6 / 33%
    chipit+sandit 10
    putit 36
    parit 7
    penaltteja 1
    Yhtään birkkua ei tullut ja vain yksi yhden putin griini. Toisaalta vain yksi kolmen putin. Jäiköhän lähestymiset kuitenkin pikkaisen kauas lipuista, mutta toisaalta nuo chipitkään eivät ihan reiälle jääneet. Huom, tuplachippejä ei yhtään… Ja tämä kierros oli ilman draiveria, puukolmosella avattu sen sijaan. Mutta on myönnettävä, että tuon kierroksen aikana olin jossain flowssa.

    Vielä sen verran, että mun vammat ei ole mitään ’tekosyitä’.

    Ja mutta eihän tuo ’tekosyy’ -kommenttikaan vissiin sun mielestä ollut mitään dissaamista eikä varmaan edes mulle tarkoitettu, vaikka nyt sattumalta seuraavassa viestissä olikin. vaan ihan yleisesti vaan. Ei minkäälaista kettuilua eikä ylimielisyyttä, senhän nyt kaikki itsestäänselvästi ymmärtää.

    ts

    Satunnainen lenkkeilijä kirjoitti: (16.9.2013 12:32:00)
    Vielä sen verran, että mun vammat ei ole mitään ’tekosyitä’.

    Ja mutta eihän tuo ’tekosyy’ -kommenttikaan vissiin sun mielestä ollut mitään dissaamista eikä varmaan edes mulle tarkoitettu, vaikka nyt sattumalta seuraavassa viestissä olikin. vaan ihan yleisesti vaan. Ei minkäälaista kettuilua eikä ylimielisyyttä, senhän nyt kaikki itsestäänselvästi ymmärtää.

    Ei niin, vaan teet harhaisia tulkintoja toisten kirjoituksista, kuten tuo aiempi räjähdys hienosti osoitti.

    Tekosyyt ja selittely kun eivät millään lailla ole sun yksinoikeus vaan ihan yleisesti ja runsaasti käytössä olevaa tavaraa. Ylimielisyyttä tässä ei ole pätkääkään, ja rehellisyyttäni ja suorapuheisuuttani en ala anteeksi pyytelemään.

    ts

    Vanhan kaavan mukaan 1 gir parantaa tulosta 2 lyöntiä. Ei ehkä yksittäisellä kierroksella, mutta keskiarvona. Yhtä vanhan perustelun mukaan muutos johtuu siitä, että lyöntien keskimääräinen taso on tuon gir kasvun myötä parantunut ja nekin lyönnit jotka eivät ole griinillä aikataulussa, ovat jatkon kannalta paremmassa paikassa.

    Väyläosumien merkitys esim Rich Huntin ja monen muun tilastonikkarin mielestä on romahtanut täysin vanhoista ajoista ja avausten pituus asettunut kokonaan toiseen merkitykseen. Luonnollisesti ymmärtäen, että tolkullisissa rajoissa sen hajonnan pitää silti pysyä.

    Lyöntipituus on kuitenkin varsinkin varttuneemmalla iällä hankalin kehitettävä, ainakin jos se on jo ennestään kohtuullisella tasolla. Silloin kuvaan astuu entistä isommin hajonnan pineneminen kahdelta osalta, sivusuunnan ja mitan puolesta. EFC:n kirjoitus oli taas tässäkin mainio, nostaen luokattomien epäonnistumisten määrän esiin. Huonot osumat ja luvattoman vinot lyönnit ovat ne jotka pitävät händärin reilusti yli 10 tasossa. Osumien parantaminen, lyöntien pysyminen tolkullisessa hajonnassa ja päätyminen suunnnnileen suunnitellulle etäisyydelle ovat ne avaimet parempaan peliin, sanovat tasoitusta kuvaavat numerot mitä tahansa. Niiden kautta sitten paranevat lähipelistatsitkin ja kokonaisuus kehittyy suoritusten kautta, ei numeroita tuijottaen.

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 141)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #206885 kohteessaTsemppausketju, HCP 20 -> 15 -> 10

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Tsemppausketju, HCP 20 -> 15 -> 10