-
JulkaisijaArtikkelit
-
Moro Elikkäs haluaisin teidän mielipiteitä kyseisistä mailoista. Olen menossa ensikuussa golfcentteriin fittaamaan itselleni uudet rautamailat ja näiden kahden välillä olen puntaroinut. Kaksi täyttä kesää pelanneena ja tasoitus on tällähetkellä 12,1 ja swingissä on tempoa ja vauhtia entisenä aktiivijääurheilijana. Vanhat raudat on callawayn big berthat regu-grafiitti varsilla. Varret antaa no liikaa periksi esimerkiksi en pysty enää lyömään rauta6 pienemmällä raudalla koska varren kiertojäykkyys tulee vastaan ja lyönnit slaissaa, 6-p kestää hyvin läjässä ja linjassaan lyönnit. Elikkä stiff-varteen olen suunnitellut vaihtavani. Kiitos jo etukäteen teille mielipiteistä ja neuvoista! =)
jari87 kirjoitti: (28.11.2012 22:43:49)
Moro
Elikkäs haluaisin teidän mielipiteitä kyseisistä mailoista. Olen menossa ensikuussa golfcentteriin fittaamaan itselleni uudet rautamailat ja näiden kahden välillä olen puntaroinut.
Kaksi täyttä kesää pelanneena ja tasoitus on tällähetkellä 12,1 ja swingissä on tempoa ja vauhtia entisenä aktiivijääurheilijana. Vanhat raudat on callawayn big berthat regu-grafiitti varsilla. Varret antaa no liikaa periksi esimerkiksi en pysty enää lyömään rauta6 pienemmällä raudalla koska varren kiertojäykkyys tulee vastaan ja lyönnit slaissaa, 6-p kestää hyvin läjässä ja linjassaan lyönnit. Elikkä stiff-varteen olen suunnitellut vaihtavani. Kiitos jo etukäteen teille mielipiteistä ja neuvoista! =)Noita kahta verratessa tulee mieleen, että Rolls Roycea verrataan naapurin Warreen. MP59, ilman epäilystä!
Kuulostaa erittäin järkevältä. Molemmat vaihtoehtosi ovat omia suosikkimailojani ja myös sopivia hyvälle klubipelaajalle ja myös nopeasti kehittyvälle pelaajalle siis tulevalle hyvälle klubipelaajalle. Yhtä hyvin sopivat kilpapelaajille, sillä molemmilla mainitsemillasi mailoilla pelataan päätoureilla. Todistetusti ovat hyvät mailat. Lavat eivät ole liian vaikeat ja kuitenkin huonoista lyönneistä tulee saamaan myös palautetta. Palautetta ei saa samalla tavalla kuokkatyyppisellä oversize lavalla. Kuulostaa myös siltä että sinun on aika siirtyä jäykempään ja ehkä raskaampaan varteen. Se selviää fittauksessa.
PS. Pitää muistaa että hyvää golfia voi pelata melkein millä mailoilla tahansa. Hyvää klubipelaajan golfia (useinmiten alle 80) voi pelata mm äsken mainitsemillani oversize kuokillla. Samoin jotkut huonot klubigolffarit pelaavat hienoimmilla bladeilla todella huonoa golfia (aina yli 90). No…tämä synkkä rajanveto, ideologia ei ollut suunnattu junioreille eikä senioripelaajille eikä vasta-aloittaneille eikä huumorintajuttomille.
’nothing feels like a Mizuno’
Noiden välillä kun valitsee, niin ei se tulos ainakaan välineistä jää kiinni. Taitaa valinnassa erot löytyä enemmän esteettiseltä puolelta eli tunteella vaan kumpi näyttää ja tuntuu paremmalta.Kiitos näistä mielipiteistänne ja avuista, tosiaan pari kesää kerennyt pelaamaan ja tasotus on tullu kohtuullisesti alaspäin, mutta eihän se riitä vielä alkuunkaan! :). Kesällä kävin muutamissa demoissa ja raudoilla kun löin niin demojärjestäjät sanoivat heti että välittömästi jäykempää vartta ja ihmettelivät miten olen voinut pelata nykyisillä mailoillani edes tähän tasoitukseen asti. Tituilla olen päässyt lyömään ja kieltämättä tuntu hyvälle, mutta Mizunoistakaan kun saa vain hyvää palautetta niin taitaa tosiaan mennä siihen että otetaan fiiliksen mukaan fittauksessa toinen setti mukaan!
Et taatusti tule katumaan kun otat Mizunot mukaan vertailuun. Olen itse pelannut pari vuotta Mizunon mx300:lla ja kesällä otin kierrokselle mukaan pari titun ap2:sta ja mp59:ä testattavaksi.
Seuraavaksi tulee mp59:t. Varsivalikoima kannattaa käydä kokonaisuudessaan läpi, mulla on ollut noissa lavoissa kiinni kahdet varret ja Nippon steelin varret tuntuvat parhailtaMolemmat kepit hyviä mutta…
..jos fittauksessa käy ilmi että tarvitset pidennetyt varret, kannattaa valita Mizuno.
Mizunolla taitaa olla ainoana valmistajana kevennettyjä lapoja myös normi-keijoille, joten swingipainot pystytään pitämään kurissa vaikka olisi pidemmät varretkin.Tilasin pari vuotta sitten Ap2:t jotka tulivat kaksi kertaa swingipainollla D4-D6 kun halusin D3.
Vaihdoin tilauksen Mizunoon jotka tulivat kerralla kohdalleen.Ja mitä varsiin tulee, niin itse valitsisin aina jäykemmän kahdesta vaihtoehdosta, tässäkin on kaksi koulukuntaa.
Pidennettyihin varsiin en usko tarvitsevani koskea, kun oon tällänen pituusrajoitteinen persjalkainen (176cm) =). ja kyllä nyt aika vahvasti oon kallistunut noiden mizunoiden puoleen mitä olen kyseisistä kepeistä lukenut…pelkkää positiivista! ja kyllä oon aika varma että S300-varsi on ainakin oikeaan suuntaan!.
Loistavaa valintaa olet tekemässä, koeta myös nippon steelin varsia jos se on mahdollista fittauksessa. Ne ovat kevyemmät kuin monet muut.
Nyt unohda täällä saadut ohjeet ja lähde sinne fittaukseen täysin ilman ennakkokäsityksiä lavoista, varsista, jäykkyyksistä ja svingipainoista. Mikäli on jokin selkeä ennakkokäsitys, joka on muodostunut sillä perusteella, että ’osta tuollaiset, mulla on sellaiset ja ne on hyvät’, niin alkaa fittauksessa hakemaan tukea ja plussia vain sille omalle ennakkokäsitykselle ja homma voi mennä pieleen.
Itse ottaisin hieman selvää sillä mailafittaajatkin saattavat katsoa aika lyhyellä tähtäimellä. Eli he antavat usein tähän hetkeen sopivat mailat, eivätkä katso pidemmällä tähtäimellä, kuten tässä nuoren kaverin tapauksessa tulisi toimia…
Itse pelasin ennen titun ap2-reguilla pari kesää ja ei siinä mitään, hyvät mailat. Menin kuitenkin fittaukseen golf balanceen, jossa otin testiin uusimmat ap2, omat ap2 ja mizunon mp59. Fittaaja sanoi, että mizunot ovat näistä vaikeammat, koska lapa oli muistaakseni pehmein??? No joka tapauksessa, varreksi muuttui heti stiff (s300) ja mizuno tuntui mielestäni selvästi molempia ap2 paremmilta. Vanhoihin ap2 verrattuna tuli 10m lisää lyöntipituutta rauta 6:lla ja sektori pieneni merkittävästi. Mizunoilla ja uusilla ap2:lla oli korkeintaan marginaalisia eroja, mutta mp59 tuntui niin paljon paremmalta näin muuten, että päädyin siihen. Mutta suosittelen kyllä ottamaan useita eri vaihtoehtoja ja kokeilemaan monia. Numerot ei valehtele ; )
Morjesta kaikille!
Elikkä kävin fittauksessa ja ei jäänyt epäselvää että kumpi setti tulee, Mizuno-MP59 oli vaan niin kertakaikkisen paljon parempi tuntumaltaan, fiilikseltään ja tuloksiltaan, ulkonäköä unohtamatta. Varsiksi valikoitui project X 6.0 ja lie-kulmaa käännettiin 2-astetta flätimmäksi, mailanpään nopeus r6 oli keskiarvollisesti 92mph. Nyt vaan sormet syyhyyten odotetaan että pääsisi ulos lyömään, mutta sitäennen on kärvisteltävä ja käytävä hallissa ja simulaattorissa paukuttamassa!Hyvän valinnan teit!
MP-59 on näistä selkeästi vaikeampi maila, mutta kyllä myös pelimiehen valinta kaikessa kauneudessaan ja tuntumassa. AP2 on useimmille pelaajille sopiva vaihtoehto. Itse innostuin AP2 (710) ja MP-59 fitatessani valitsemaan Wilson FG Tour V2 -mailat Project X 5.5 -varrella aiempien MP-52/Nippon Steal regun jälkeen
Mieti vielä varren jäykkyys/paino/tuntuma-asiaa ja valitse paras kombinaatio. Riittääkö voima, nopeus – haluatko tuntumaa, että varsi ’lyö käsille’ vai ’vaimentaa huonoa osumaa’.
Omassa fittauksessa huomasin juuri sellasen eron et ap2 räpsäytti sormille kun löi huonon osuman. mp59 taas ei tätä tehnyt. huippuosumissa samantuntuinen fiilis
On tässä ollut pohdinnassa jo pari vuotta rautojen vaihto ja nyt hiplauslistan kärkeen on ehdottomasti päässyt kaksi vaihtoehtoa: MP-59 ja MP-64. Varsinkin MP-64:set on kyllä niin kauniit että niitä ei varmasti malta yöksi jättää edes autoon. MP-59:ssä vähän hämää tuo omituinen ’lisäpalikka’. En ole kumpiakaan vielä sen kummemmin testannut, kunhan vaan Golf Balancessa useaan kertaan vatuloinut. Swingipaino ainakin tuntuu kivalta ja mitä olen täältä ja muualta lukenut ja kuullut, vaikuttaisi että ei ne hiplailulistan kärjestä ainakaan kovin alas tule tippumaankaan. Pitkään ajattelin valitsevani Titun CB:t, mutta sitten kun päätän että nyt on mailan vaihdon aika, pitää toden teolla marssia Golf-Balanceen testaamaan ja päättämään. Taustatutkimusten, visuaalisten kokemusten ja vatulointitestien perusteella Mizunot on kyllä nyt vahvasti kirimässä Titujen ohi.
Nyt sitten kysynkin apua paremmin asiaa tuntevilta, voisitteko vähän kertoa mitä käytännön eroa noissa mailoissa on? Ja Miksi Jari87 otit vaihtoehdoksi juuri MP-59:t, mutta et MP-64:sia?
jari87 kirjoitti: (29.1.2013 17:15:47)
Elikkä kävin fittauksessa ja ei jäänyt epäselvää että kumpi setti tulee, Mizuno-MP59 oli vaan niin kertakaikkisen paljon parempi tuntumaltaan, fiilikseltään ja tuloksiltaan, ulkonäköä unohtamatta. Varsiksi valikoitui project X 6.0 ja lie-kulmaa käännettiin 2-astetta flätimmäksi, mailanpään nopeus r6 oli keskiarvollisesti 92mphTuo lie-kulman muutos, olen jostain lukenut että Mizunot olisivat lähtökohtaisesti jo flatimmat kuin vaikka nuo vertailussa olleet Titut? Mitataanko lie-kulman muutostarve alkuasennosta vai osumasta vai näiden yhdistelmänä?
Itselläni mailan lapa makaa lähtöasennossa puhtaasti kannalla, (pitkät kädet ja lyhyt ukko) joten lapojen vääntely saattaisi olla paikallaan?
Muistaakseni tituun verrattuna mizunot ovat 1,5 astetta flätimmät … aasian markkinat vaikuttavat tähän
Morjens. Itselläni mitattiin liekulmat lyönnistä monen monta kertaa jotta päädyttiin varmasti oikeanlaiseen lopputulokseen. Olen nyt käynyt paljon lyömässä hallissa ja myös simulaattorissa ja vielä tutkinut että lyönti on pysynyt muuttumattomana liekulmien suhteen. Se ’ kummallinen mötikkä’ joka on titaani insertti parantaa pikkusen mailan anteeksiantoa ja tuo lavan painoa alaspäin jolloin lyönnissä maila liukuu nätisti läpi nurmen. En näe mitään syytä miksi et tekisi hyvää kauppaa jos päätät valita mp-59, itse en ole ainakaan vielä keksinyt huonoa sanottavaa. Paitsi tietty sen että en ole päässyt vielä ulkona testaamaan kunnolla. Sinulle joka mietit mp-59:n ja mp-64:n välillä. Oma valintani perustuu täysin fiilikseen, kun hypistelin molempia mailoja fittaajan kanssa tuli sellainen olo että kyllä nämä 59 on meikäläisen mailat. Et ainakaan huonoa valintaa tule tekemään jos päädyt mp-59:iin. Ja verrokkina tituun joku viisas mies on sanonut ’ nothing feels like a mizuno!’
-
JulkaisijaArtikkelit
Esillä 20 viestiä, 1 - 20 (kaikkiaan 20)
Esillä 20 viestiä, 1 - 20 (kaikkiaan 20)