Aihe: Tilastonurkan matematiikka - Golfpiste.com

28.7.–4.8. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[15][9]
KilpailuaSuomalaista

Tilastonurkan matematiikka

Etusivu Foorumit Yleistä Tilastonurkan matematiikka

Esillä 22 viestiä, 1 - 22 (kaikkiaan 22)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nimetön

Katselinpa tässä huvin vuoksi kuinka kausi on sujunut. Tässä hieman puttitilastoa. Keskimääräiset puttimäärät: par 3 / 1,88 par 4 / 1,83 par 5 / 1,91 kaikki / 1,76 Em. taulukko on matemaattisesti mahdoton. Kaikkien reikien keskiarvo ei voi olla pienin luku vaan sen pitäisi olla jossain reikäkohtaisten keskiarvojen välillä. Vähän itse räknäilin asiaa ja totesin, että tilastonurkka jättää yhden kierroksen huomioimatta laskiessaan reikäkeskiarvoja. No käytännössä tällä ei ole juurikaan merkitystä, leikkiähän tämä tilastointi vain on. Olisi kuitenkin kiva, että jos tilastoja kerran pidetään niin kaavat olisivat oikein. Itse pelaan vain noin 20-25 kierrosta, joten yhden kierroksen pois jättäminen vaikuttaa 4-5 % kaikkiin laskelmiin. Ovatko muut havainneet tällaisia bugeja vai olenko ainoa, joka tilastojaan tosiaan tutkiskelee.

Et ole ainoa, joka noita tutkiskelee. En tosin ole tuota huomannut, koska omat lukuni ovat:

par 3 / 1.97

par 4 / 1.86

par 5 / 1.89

kaikki / 1.89

Minun keskiarvoni on siis haarukassa, joten en ole osannut ihmetellä. Uskoisin, että olisin kiinnittänyt tuohon huomiota, jos virhe joskus olisi ilmennyt.

Sattumaa? Joku syöttövirhe? Tyhjiä kohtia korteissa? Tulkkaako systeemi tyhjän != 0?

Ihmettelen miksi puttien määrät on jaettu eri pituisten väylien kesken. Puttien määrä ei riipu väylän pituudesta.

Toi on hämärää joo… mä edelleen ihmettelen miksi sovellus kysyy griiniosumaa vaikka puttien määrä on jo selvillä…

par 4

kahdella griinille

kaksi puttia

griinilla rankkari

eli griiniosuma tuli, mutta puttien maarasta sita ei voi paatella

Toihan on ihan totta, mä otan rankkareita griinillä jokaisella kierroksella ja jokaikisellä griinillä…

Tiedä tuota, onko tilastot sitten luotettavia, koska aina loppujen lopuksi syötetyt tiedot ovat jokaisella vähän erilaisia. Minä olen merkannut puteiksi myös sellaiset putit, jotka on pelattu griinin ulkopuolelta (fore, läheltä väylältä). Koska en chippaa, en merkkaa niitä chipeiksi. Siten, voin saada par-4:lla parin kahdella putilla osumatta griiniin. Tilastonurkka erottaa GIR-putit ja putit yleensä, harvoin GIR-tapauksessa tulee putteja ulkopuolelta (no, periaatteessa par-4 yhdellä tai par-5 kahdella forelle, josta putterilla vasta griinille mittalyöntimäärällä, jolloin minä saisin parin kolmella putilla). Siksipä noita tilastoja on paha verrata muihin kuin omiin aikaisempiin saavutuksiin (=tilastointitapa aina sama). Eri asia olisi, jos SAP:n miehet kulkisivat kierroksella mukana merkkareina kaikilla …

Eli jos lyön palloa driverilla reikään asti niin tuloksena on nolla puttia? Ilman holareita…

Jos lyöt pallon drivellä sisään, niin puttien määrän laskeminen on erittäin vaikeaa ja vaatii vähintään lukion pitkää matikkaa.

Eri asia sitten jos draivasit putterilla…

Nimetön

Itse merkkaan putiksi kaikki greenillä lyödyt lyönnit oli maila mikä tahansa ja toisaalta griinin ulkopuolelta en merkitse puttia vaikka löisin putterilla, kyseessä on minusta vain chippi puttimailalla.

Tosin käytännössä en juuri koskaan lyö putterilla greenin ulkopuolelta, koska siellä on aina jotain pieniä ongelmia, mättäitä, pidempää ruohoa yms. Käytän forellakin säännöllisesti I8 mutta lyön kuten puttaisin.

Jokainenhan voi merkitä kuinka tahansa, täkeintä lienee että tietää miten merkitsee ja tekee sen aina samalla tavalla. Muuten tilastoinnissa ei ole mitään järkeä.

Nimetön

Käväisinpä tässä naputtamassa eilisen kierroksen tilastoihin ja näyttääpi siltä, että bugi on korjattu ja par-tilastokin oikein. Kiitokset ylläpidolle.

Mun järjenjuoksun mukaan putteja ei voi laskea muualta kuin griiniltä.

Ja edelleen ihmettelen tuota GIR ruksia, koska se toudellakin tähän tarkoitkseen pystytään laskemaan suoraan puteista. Rankut griinillä + muut hölmöilyt tuskin vääristää saatavaa prosenttia tai sitten kaverille on turha moista edes laskea. Okei, turha minunkaan on niitä laskea vaikka en kauheasti griinillä puttien lisäksi ylimääräistä ota.

Tällä kaudella olen kerran tökännyt pallon lipputankoon kuin myös veljeni – kummallakin kertaa huolsin lippua, kummallakaan kertaa ei ollut GIR kyseessä. En ole tällä kaudella kertaakaan nähnyt pallon tulevan ulos griiniltä. Reiät täysiksi kierroksiksi muutettuna vähän yli 50.

Puteilla on tietääkseni tarkoitettu griinillä lyötyjä lyöntejä. Mihin kategoriaan lasketaan jos chippaat griinillä, esim kaksitasoisella griinillä on joskus järkevämpää chipata kuin putata, kun on kaukana lipusta. Onko sekin putti.

Se ei minusta ole oikein, että lasketaan puteiksi kaikki putterilla lyödyt lyönnit. Lyöt metsään, eikä ole muuta vaihtoehtoa kuin pelata pallo maata pitkin griinille. Puttaat sen griinille ja sitten sisään ja merkkaat kaksi puttia…

Puteilla on tietääkseni tarkoitettu griinillä lyötyjä lyöntejä. Mihin kategoriaan lasketaan jos chippaat griinillä, esim kaksitasoisella griinillä on joskus järkevämpää chipata kuin putata, kun on kaukana lipusta. Onko sekin putti.

Se ei minusta ole oikein, että lasketaan puteiksi kaikki putterilla lyödyt lyönnit. Lyöt metsään, eikä ole muuta vaihtoehtoa kuin pelata pallo maata pitkin griinille. Puttaat sen griinille ja sitten sisään ja merkkaat kaksi puttia…

Jokainen harrastaja merkatkoon tilastonsa omalla tavalla. Eri tourien tilastoissa tilastot merkataan aina samalla tavalla ja ovat sitten vertailukelpisia keskenään. Ilmeisesti putit forelta ei merkata puteiksi tourien tilastoissa. Kahdella putilla forelta tehty par on sitten pelastettu par (up&down tai scrambling tms..).

Samanlainen tilanne syntyy pitkässä chipissä. Milloin pitkä chippi muuttuu lyönniksi? Onko se 20m, 30m, 50m vai…

Ammattilaiset eivät virallisesti muistaakseni tilastoi chippejä, vain pelastettuje pareja ( ei GIR)

Nimetön

Keskiviikkona pelikaverini löi par 4 – väylän 2. päälle eli GIR. Pallo ylätasolla, josta putti rulli yli griinin ja vielä jonkin matkaa alamäkeä hankalaan koloon, josta vasta toisella chipillä takaisin griinille ja siitä suutuksissaan kolme puttia ja tulos 8.

Tilastoon merkinnät: tulos 8, putteja 4, väyläosuma ja griiniosuma, chippejä 2. Tämä on tosin melko harvinainen peli eikä varmasti vaikuta tilastoihin merkitsi sen miten tahansa. Mutta kyllä tässä GIR-ruksi näyttää jälkeenpäin missä ongelma tuli.

Mun puolesta kaikki saa tulkita tuloksiaan ihan niin ristiriitaisesti kuin huvittaa…

Kiitos Antti, kun annoit luvan.

Ole hyvä.

#503682 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Me hämeessä ollaan tunnetusti hitaita. Asiaa hartaasti pohdittuani olen tullut siihen tulokseen että griiniosuma ei automaattisesti irtoa muuten kuin keräämällä lyönnit kronologisessa sekvenssissä. Tilaanpa kaveriltani sirut samantien…

(kylläpä sit nyt pullistellaan, mähän saan tosnjaan niin paljo GIRrei etten kykene enää niitä laskemaan;)

#503683 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onx tää nii ku sellane interaktiivine chathuone?

Hyvää Joulua kaikille.

#503684 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siiderit on melkein loppu, en osaa sanoa.

Esillä 22 viestiä, 1 - 22 (kaikkiaan 22)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #503667 kohteessaTilastonurkan matematiikka

Etusivu Foorumit Yleistä Tilastonurkan matematiikka