Aihe: Tiiltä tiille…. - Golfpiste.com

21.4.–28.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][4]
KilpailuaSuomalaista

Tiiltä tiille….

Etusivu Foorumit Yleistä Tiiltä tiille….

Esillä 23 viestiä, 26 - 48 (kaikkiaan 48)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Mitas jos ei halua alle 20n handaria? Harrategolffareita on paljon, joille hcp on yhta tarkea kun tuhkakuppi moottoripyorassa.

Meillä on täällä Suomessa iskostunut / iskostettu mieleen suuri konsensus ja yhtenäisyys. Siinä on suuret hyvät puolensa, kuten talvisodassa nähtiin. Toisaalta jotkut ovat ymmärtäneet että yhtenäisyys tarkoittaa samankaltaisuutta. Kaikkien pitäisi olla samanlaisia, pitää samoista asioista, ansaita yhtä paljon jne.

Jotenkin tämä ajattelutapa näyttää korostuvan golfaajien piirissä: ikäänkuin olisi vain yksi tapa maksaa ja pelata golfia, pukeutua kentällä, valita mailansa…

Tilanderin kirjoitukset ovat usein ennenkin kuvastaneet tällaista asennetta. ’Golfia kuuluu harrastaa näin ja vain näin.’ Olen miettinyt onko hän oikeasti sitä mieltä vai vetääkö hän tahallaan yli, jotta ihmiset alkaisivat ajattelemaan?

Minä – ja uskon Ritarinkin tarkoittaneen – pidin tasoitusta vain yleisenä taidon mittarina. Korrelaatio kun kuitenkin kohtuullisen suuri.

Monivuotisen päälle kolmenkympin tasoituksen kera golf on epäonnistumisia toisensa perään. Mitä sellaisesta jää harrastajalle – jos ei pidä golfinpeluuta yksinomaan hienona asiana, jota on pakko harrastaa ollakseen jotain.

Pelaa moni sulkapalloakin ihan vaan huvikseen (ja on varsin keskinkertaisia siina) eika ne tee sita ’ollakseen jotain’ 😉

ts

Kyllä se sulkapallon harrastaminen varmaan loppuis äkkiä jos ei osuis palloon oikeen koskaan. Ja sillonkin jos osuis, ei osuis enää kenttään.

Kyllä Lassi tuossa monessa kohtaa hyvän kysymyksen heitti. En tosin IHan tuohon 36 rajaa vetäisi, mutta händärinä 53 on jo aivan eri asia kuin 54. Ja 54 luvussa tahtoo olla liikaa pelaajia.

Mietin ts:n tapaan onko 36 liian tiukka vai pitäisikö ’luokalle jättöraja’ olla 45? 36 händärin saavuttaminen vaatii esim. 2 paria, 3 bogia, 9 tuplaa ja yhden triplan ja kolme väylää saa mennä ihan miten sattuu (tai puolikkaalla 1 par…).

Kyllä moinen onnistuu, jos tahtoo ja haluaa.

36 on hyvä ensimmäisen – ensimmäisien vuosien tavoite.

Yleensä ottaen Lassi on oikeassa pb-turmiollisuudesta. Jopa minua ohjaa alitajunnassa pisteiden metsästys, ei lyöntituloksen teko. Aloittelijalle olisi huomattavasti terveempää sisäistää ajatus, että tuplavauhti riittää kuin että, teempä pirkun ja hemmetisti pisteitä. … mutta onhan se pirkku kiva :-).

Lassihan kirjoitti jotenkin tähän tapaan (en muista sanatarkasti): ’Itse olen kuvitellut, että tuolla tasolla (hcp 36-54) viivytään korkeintaan pari kuukautta tai ensimmäinen kesä, ehkä toinenkin, mutta sitten peli kehittyy tai siirrytään muiden lajien pariin.’

Lassi siis tarkoitti, että hän on kuvitellut useimpien pelaajien pääsevän klubitasoituksesta oikeaan tasoitukseen parin kuukauden tai parin kesän aikana, mutta tämä ei voi olla mahdollista, jos kolmannes kaikista golfareista on sellaisia, joilla ei ole varsinaista tasoitusta. Edelleen Lassi kirjoitti, että alun perin klubitasoitus nimensä mukaisesti on tarkoitettu omalla klubilla pelaamista varten ja muilla kentillä pitäisi olla varsinainen tasoitus. Hän kritisoi sitä, että useat kentät ovat lipsuneet käytännöstä ja näin mm. yksi porkkana parantaa peliä ja alentaa tasoitusta on hävinnyt.

Mikä siinä Lassin asenteessa sitten on niin syvältä?

Vastasin jo ensimmäisessä viestissäni. Kaikkien uusien golfareiden pitäminen tumpeloina. Väitän, että nykyisin uudet golfarit suhtautuvat pääsääntöisesti paljon vakavammin harrastukseena kuin aiemmin lukuisat golfin pariin tulleet, joiden mielestä on hienoa sanoa pelaavansa golfia.

Olen muuten täysin eri mieltä pistebogin ja lyöntipelin vaikutuksesta aloittelvan golfarin kehitykseen. Ensimmäisenä vuonna jokaisessa kierroksessa oli muutama katstrofireikä, jossa lyöntimäärä helposti nousi jopa toiselle kymmenelle. Virheet eivät ainakaan minulla johtuneet yleensä isoista mailoista, vaan monesti tumpelopinnista greenin ympärillä. Pistebogissa menetät vain kaksi pistettä reikää kohden. Lyöntipelissä yksi paha katastrofi voi tuhota koko kierroksen. Kehittyminen tasoituksen 36 alle vie huomattavasti pitemmän ajan ja tuloksena on vajaataitoinen lyhyen lyöntien nylpyttelijä.

Joo, tuskin hän kuitenkaan tarkoitti kaikkien aloittelijoiden olevan tumpeloita. No, itse ainakin olin tumpelo aloittaessani.

Se, että pelaa kierroksen lyöntipelinä pistebogin sijaan ei vaikuta tasoitukseen mitenkään. Tasoitus kun lasketaan aina pistebogina. Tai siis kierrokselta lasketaan pisteet pistebogin mukaisesti, vaikka olisit pelannut lyöntipelinä. 15 lyöntiä yhdelle väylälle tuottaa saman kuin 10 lyöntiä – nolla pistettä, vaikka lyöntitulos onkin 5 lyöntiä suurempi.

Nyt en sitten ymmärrä Lassin kommenttia pistebogista ollenkaan. Kuvittelin hänen haikailleen joitain entisiä aikoja, jolloin lyöntipelitulos olisi ratkaissut tasoituksen suuruuden.

Heitin tämä kommentin jo edelliseen, ansaitusti sensuroituun ketjuun:

Lassin periaatteella pitäis höylättyjen hiihtolatujen käyttäminen kieltää hitailta hiihtäjiltä, jotka jäävät nopeiden luistelijoiden jalkoihin tai uimahalleissa radalle ei saisi mennä, ellei olisi vähintään uimamaisterin merkkiä uimapuvussa.

Eli annetaan kaikkien pelata vaikka kierros kesässä.

Toinen asia on sitten miten kentät ottavat vastaan korkean tasoituksen pelaajia. Sitä kautta olisi mahdollisuus saada pelaajat pyrkimään alhaisempaan tasoitukseen.

Lassi Tilander on täydellisen oikeassa kaikessa mitä ko. kolumniin kirjoitti. Yli 36:set pysyköön par-3 kentillä tai rangella, pistebogeykisat tulisi kokonaan kieltää jne.

Allekirjoitan kaiken, minkä Lassi kirjoitti.

Hyvä Lassi!

Sulla ei ihan taida kokemus(tai ymmärrys) riittää käsittelemään tätä asiaa. Vertaukset ovat todella ontuvia.

Hiihtovertaus toimisi, jos hidas tumpelohiihtäjä ei päästäisi ketään ohitseen eikä olisi mahdollista ohittaa ja takana ladulla jopa neljän tunnin päässä tumpelosta seisoskeltaisiin ja odotettaisiin.

Nimetön

Mitäköhän olis jotkut täällä olevat ’pelimiehet’ tehneet eilisessä tilanteessa? Kaverin kanssa huokailimme edellä olevan naiskolmikon kulkunopeudelle kun jouduttiin kerrankin odottamaan 15 minuuttia tiillä avausta. Perässä tulevan porukankin kanssa kerettiin hyvin jutella. Syy jonoon ei ollut kylläkään pelkästään edellämenevien koska myös heidän edellä pelaavat kulkivat samaa vauhtia. Ja taisi heidänkin edellään olla muita hitaita. Emme edes kysyneet lupaa ohittamiseen koska tiesimme että edellä oli useampiakin hitaita ryhmiä. Ja mikäs siinä kun ei tarvinnut itsekään hätäillä kun tiesi että seuraavalla tiillä joutuu kuinkin odottamaan. Kelikin oli hieno. 4 tuntia 15 minuuttia kesti kun tuo jonottaminen alkoi kunnolla vaikuttaa vasta viimeisen kuuden reiän aikana. Mielestäni voisivat ne joilla on kauhea kiire pelata siirtyä rallia ajamaan tai jotain muuta sellaista.

JTO

Kannatan maalaisjärjen käyttöä ja pipon löysäämistä. Jahkaavat kanssapelaajat rassaavat, mutta on ymmärrettävää, että aloittelevilla menee kauemmin mailan valintoihin ja muuhun ’sössimiseen’. Lähes jokainen on ollut joskus samassa tilanteessa. Olen myös huomannut, että pipo on huomattavasti löysemmällä ’maakunnissa’. Esimerkiksi Mikkeli Golfin kentällä osataan ottaa peli asiallisesti, mutta rennosti. Juuri pelaamisen aloittanut vaimoni ei välttämättä saa laskettua tasoitustaan ainakaan tänä vuonna, tuskin paljon ensi vuonnakaan, sillä kierroksia kertyy vain muutama. Silti pelaaminen kiinnostaa ja on hauskaa. Hänen varmaan pitäisi Lassin mielestä lopettaa laji kokonaan. Vaikuttaa tyhmältä, että noinkin tunnettu taho haluaa tehdä lajia entistä etäisemmäksi ja vaikeammaksi lähestyä.

Minusta kentällä etenmisen säännöt ovat selvät ja yksinkertaiset:

Sääntö 1: Jos takanasi oleva ryhmä ei joudu missään tilanteessa odottelemaan, saat pelata juuri niin hitaasti kuin haluat, lyödä harjoituspalloja, katsella luonnonihmeitä jne.

Sääntö 2: Jos takanasi oleva ryhmä joutuu odottelemaan oman ryhmäsi peliä, mutta oma ryhmäsi joutuu odottelemaan myöskin, riittää kun säilytät ’odotteluetäisyyden edellä meneviin’.

Sääntö 3: Jos takana tulevat joutuvat odottelemaan oman ryhmäsi peliä, mutta itse et joudu odottelemaan ja kenttä on suunnilleen täyteen buukattu, tiivistä peliäsi (esim pb nolla pistettä -> pallo taskuun ja seuraavalle tiille).

Sääntö 4: Jos takana tulevat joutuvat odottelemaan oman ryhmäsi peliä, mutta itse et joudu odottelemaan eikä kenttä ole kovin täyteen buukattu, päästä takana tuleva ryhmä ohi.

Selitys 1: Täydellä kentällä ohitukset johtavat haitariliikkeeseen eikä niitä siksi kannata tehdä. Yksi ryhmä hyötyy kaikkien takanatulevien kustannuksella.

Selitys 2: Täydellä neljän ryhmällä millä tahansa tasoituksella pelaten pästään 4 tunnin tai korkeintaan 4 h 15 min kierroksiin leppoisasti näitä sääntöjä noudattaen.

Havainto 1: Pahiten hidastaa peliä neljän miehen ryhmä, joilla tasoitukset haarukassa 5-18: avauksille täytyy odottaa tilaa ja metsään menneet pallot löytää koska pelataan lyöntipeliä tai skinejä pikkurahasta (kuulun itse tähän ryhmään).

Havainto 2: Naisryhmät harvoin hidastavat kenttää, koska pallot ovat yleensä helpoissa paikoissa, vaikka lyöntejä menisi hieman enemmänkin.

Nämä yksinkertaiset toimintatavat ovat mielestäni toimiva kompromissi kaiken tasoisten pelaajien kesken. Ne ovat myös riittävän yksinkertaiset opittavaksi HETI harrastuksen aloituksen yhteydessä.

Valitettavasti olen törmännyt virkaintoisiin valvojiin, joille nämä säännöt ovat liian vaikeat. Kenttämme pöntömpi valvoja on huomauttanut kahdesti tällä kaudella ryhmää, jossa olen pelannut säännön 1 mukaan: edessä on ollut tyhjä väylä, mutta niin on ollut takanakin!

Täytyy sanoa että olen pappatykin kanssa täysin samaa mieltä noista nopeusohjeista.

Henkilökohtaisesti en menisi sanomaan kaikkia yli 36 tasoituksella pelaajia tunareiksi ja syyttäisi heitä hitaudesta. Itselläni tasoitus 33, enkä ole yhtään kierrosta pelannut bufferiin tällä kaudella, mutta silti pelaan reippaasti.

Itse en ole ottanut mitään muita tavoitteita golfista kuin että pidän hauskaa kentällä, pelaan mukavien ihmisten seurassa ja saan liikuntaa ja raitista ulkoilmaa mukavan lajin parissa. Kai sitten kuulun niihin tunareihin jotka pitäisi kentältä poistaa..

En kyllä ymmärrä miten joku ryhmä pystyy käyttämään kovasti yli neljä tuntia kierroksen pelaamiseen. Toki vieraspelaajat uudella kentällä sähläävät aina jonkin verran etenkin kentillä joissa on paljon sokkoväyliä tms. mutta se on mielestäni täysin ymmärrettävää.

Hitaimman kierroksen jonka olen pelannut, pelasin 5-15 hcp pelaajien kanssa. Sankarigolf sai aivan uuden merkityksen heidän seurassa.

Pahimpia kentällä ovat ne, joiden pipo kiristää niin että yksi epäonnistunut lyönti pilaa koko kierroksen. Ja hyvän mielen myös pelikavereilta.

täyttä asiaa.

Nyt vasta luin Lassin jutun. Ihan asiaa – vaikkakin vähän brezhneviläisessä hengessä. Lieneekö ollut tarkoitus heittää provoa?

Siinä on ajatusvirhe, että kolmannes golfareista olisi välillä 36-54. Ehkä paperilla näin voikin olla. Mutta jos laskettaisiin kuinka suuri osa Suomen kesän kierroksista pelataan näillä tasoituksilla, ei suhde kyllä olisi juuri sen suurempi kuin Talin kultapossukerhon muinaisina mahtiaikoina.

Ja mitäs sitten vaikka olisikin. Mitä se Lassille tai kellekään muullekaan kuuluu, millä tasolla kukin harrastelee.

Pistebogista olen täsmälleen samaa mieltä. Pelattakoon sitä kinkkukisoissa ja firmatilaisuuksissa. Tasoitukseen pistebogikierrosten ei pitäisi antaa ikinä vaikuttaa eikä avoimissa kisoissa sitä sallia pelattavan.

Mieluummin sitten vaikka jenkkisysteemi käyttöön: Aina lyöntipeliä, mutta joka reiällä joku 4 tai 5 yli oman parin, slope huomioiden on sen reiän maksimitulos.

Eli jos katastrofi on jo varma, niin pallo sitten vaikka kesken reiän taskuun ja korttiin kymppi tai jotain sellaista händäristä riippuen.

Systeemi rankaisee enemmän kuin pistebogissa, mutta 1-2 mokattua reikää antaa vielä mahdollisuuden jonkunmoiseen tulokseen. Ei tosin enää millään hyvään, mikä on just täsmälleen oikein.

Ymmärryksemme on nähtävästi eri tasolla, niinpä minun lienee turha selittää ajatuksiani sinulle, joka olet korkeammalla ja kokeneemmalla tasolla. Itse puhun vain 16 vuoden pelikokemuksella.

Joka tapauksessa otin vain kantaa siihen, voivatko aloittelijat harjoittaa jotain lajia. Usko, etten itse olisi jatkanut golfaamista, jos olisin joutunut ensin vain rangella tai par3-kentillä puuhastelemaan. Minulta vähemmän lahjakkaana kesti nimittäin aloittamisestani täysi kesä ja vasta seuraavana keväänä pääsin tasoitukseen 30.

Toisaalta miten olisin voinut osoittaa tasoitukseni olevan alle 36, jos olisin joutunut vain rangella palloja hakkaamaan.

fpx

Kyllä!

Ehdottomasti pitää saada uimahalliin ja hiihtoladuille jotain rotia! Kuten pyöräteille ja sauvakävelypoluille! Sheriffit valvomaan ja liputtamaan porukkaa ulos tieltä. Kyllä siellä sauvakävelyä pitää vetästä sellaiseen maraton 3:een tuntiin tai sitten cooperissa 4 kilsaa.

Ja se joka kirjoitti että jos ajokortin saisi yhtä helposti kuin greencardin.. Senhän saa, tuolla on ihan ihme viipottajaa liikenteessä. Vai etkö ole ajanut vähään aikaan. Kaikki jotka ovat ajaneet ajokortin mutta eivät harjoita kyseistä lajia 10 tuntia viikossa uudelleenkoulutusleireille prkl!!

Oikeasti olen huolissani tuollaisista epäpätevistä henkilöistä jotka pätevät laajalevikkisen lehden palstoilla esittämässä KOLUMNISTIA. HAH! Opettele Tilander kirjoittamaan tai siirry yleisönosastokirjoittelijaksi! Tännehän se kuuluisi Chip Geensiden kanssa kirjoittelemaan.. tai no ei se raukka taida edes osata sähköpostia lähettää tai osallistua tälläisiin keskustelupalstoihin. Lopettakaa sen kärsimykset.

Jos golfista puhutaan, niin kyllä siellä monesti löytyy kisoissa pelikumppania joilla tasoitus on (10-20) ja huonompaa peliä esittävät ja hitaammin pelaavat kuin mitä itse, vaikka tälläinen 30 tasoituksella tuuppiva olenkin. Ikävä kyllä kaikilla ei ole aikaa, saati rahaa harrastaa sillä tasolla kuin haluaisivat tai eivät halua. Mielelläni itse valitsen peliajan jolloin mieli lepää kentällä ja voin rauhassa keskittyä peliini ilman kiirehtimistä ja hätäilyä. Voin mielelläni hyvällä säällä viihtyä kentällä vaikka 6 tuntia, kuten vaikka fillaroiden, luistellen tms.

Ja kyllä monella se suurin ongelma on pään sisällä, henkisellä puolella. Vaikka kuinka takoisi siellä rangella niin perkeleen hienoja leiskasuita, niin kentällä tökkii jokainen lyönti. Kyllä se pelaaminen pitää sinne kentälle mennä opettelemaan. Ja vaikka jokainen pelaisi paremmin käyttämällä rauta kasia ja putteria, niin kuka helvetti sellaista peliä jaksaisi pelata vaikka sillä se tasoitus olisi 36 tai parempi. Eiköhän ole ihan hyvä opetella heti alusta lähtien monipuolinen peli kaikilla mailoilla?

Ne joilla pää ei kestä kanssapelaajia tai kanssaurheilijoita lajista riippumatta – voivat lopettaa kaiken, sitoa painot jalkoihinsa ja hypätä mereen heti kustaanmiekan jälkeen..

Typerää toimintaa oli kyllä tältä Lassilta tämä kolumni. Kannattaisikohan Tilanderin mennä katsomaan, että millaista golf-meininki on jenkeissä tai ruotsissa, jossa kilpagolf on valovuosia edellä.

Ruotsissa golfilla ei ole ollenkaan eliitti-leimaa, vaan se on koko kansan peliä. Pelataan tuulipuvuissa ja farkuissa. Kun pelaamisen voi aloittaa lähes kuka tahansa ilman ennakkoluuloja, niin lahjakkailla junioreillakin on paljon suurempi todennäköisyys ajautua golfin pariin. Ruotsin ja Suomen kilpagolfin erothan näkee värisokeakin.

Jenkeissä on kunnallisia kenttiä paljon, joissa kierros maksaa jotain 5-10 dollaria ja siellä saa pelata jos minkälainen tuuppari. Mutta tätä kautta golf-kulttuuri kasvaa kasvamistaan.

Mikä väli sillä on, onko golfarin tasoitus 44 vai 10. Tärkeintä kai on, että tehdään kaikkemme jotta jokainen voi nauttia lajista. Monesti tuntuukin, että nämä taidoiltaan vähän heikommat pelaajat osaavat nauttia golfista enemmän.

Itsekään en ole mikään erikoisen kova peluri, mutta meinaa olla niin, että golfkierroksesta nauttiminen on joskus ollut liikaa verrannollinen käytettyihin lyönteihin ja tästä on ollut kova opetteleminen pois.

ts

Junnu kun tuossa nosti tuon Ruotsin esille, niin siellähän on tuohon Lassin esittämään tilanteeseen lähdetty todella etsimään ratkaisuja.

Kokeilussa on ainakin malli, jossa aloitteleva pelaaja pelaa 150m:n lätkältä, sitten 150m:n ja punaisten puolivälistä ja sitten punaiselta. Yhteys tuohon Lassin kirjoitukseen on vahva siinä, että ovat tätä kautta poistamassa kokonaan seuratasoitusta 37-54, joten pelaaja pelaisi kaikki nuo kierroksensa tasoituksella 36.

Ne kommentit, mitä olen sieltä kuullut, ovat olleet erittäin positiivisia.

Esillä 23 viestiä, 26 - 48 (kaikkiaan 48)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #347638 kohteessaTiiltä tiille….

Etusivu Foorumit Yleistä Tiiltä tiille….