Aihe: Tiger diskataan? - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Tiger diskataan?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Tiger diskataan?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 202)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Olisiko muuten sääntö 20-3b antanut tilanteeseen helpotusta??
    Eli selvää taitaa olla että omaan divottiin ei palloa tarvitse dropata, vaan mahdollisimman lähelle tätä kohtaa jossa on vastaava makuu pallolle. Säännön 20-3b mukaan tämän paikan määrittämiseen voi käyttää yhden mailanmitan sääntöä. Tämän mukaan Tikru olisi kuvan mukaan (ei oman kommentin) ehkä pelannut sääntöjen mukaisesta paikasta.

Golf Channelin haastattelemien asiantuntijoiden tuomio tilanteesta on selvä. Tigerille olisi pitänyt tuomita DQ virheellisen tuloskortin allekirjoittamisesta. Tiger droppasi pallon tietoisesti eri paikkaan kuin mistä edellinen lyönti lyötiin (myönsi kierroksen jälkeisessä haastattelussa valinneensa eri paikan). Vaikuttaa siltä, että Tiger ei voi enää voittaa tässä tilanteessa. Jos hän jatkaa turnauksessa ja voittaa sen, on skandaali varmuus ja uskottavuus pelaajien ja golfyhteisön silmissä mennyt. Mastersin rules committee järjesti itsensä myös varsin tukalaan paikkaan tällä 2 lyönnin tuomiolla.

Tiger nyt T-19, viimeksi yhtä kaukaa takaa 36 reiän jälkeen on noustu voittoon 1985, Bernhard Langer (T-25)

On kyllä aivan käsittämätöntä touhua. Pelaaja tietoisesti rikkoo sääntöjä hyötyäkseen rikkeestä, kirjoittaa väärän tuloskortin ja saa kahden lyönnin rangaistuksen.

MAstersin tuomarit saisivat ottaa päänsä pois puskasta ja/tai PGA Tourin pelaajat lähettää green card kurssin sääntökokeeseen.

singletobe kirjoitti: (13.4.2013 16:52:22)
    kaksi lyöntiä penaltyä, näköjään sääntöjä jo tarkastettu tältä osin aiemmin:

’Woods was not disqualified because of a relatively recent rule which allows the rules committee discretion when it comes to violations reported after the fact.’

Ilmeisesti kyseessä on seuraava päätös:
    33-7/4.5
    Competitor Unaware of Penalty Returns Wrong Score; Whether Waiving or Modifying Disqualification Penalty Justified

However, if the Committee is satisfied that the competitor could not reasonably have known or discovered the facts resulting in his breach of the Rules, it would be justified under Rule 33-7 in waiving the disqualification penalty prescribed by Rule 6-6d. The penalty stroke(s) associated with the breach would, however, be applied to the hole where the breach occurred.

Eli tulkinta on siis seuraava:
    On kohtuutonta vaatia, että maailman golfin ykköspelaaja pelatessaan yhtä maailman merkittävimmistä golfturnauksista ymmärtäisi vesiestesääntöjä.

Kyseessä ei ole mikään hidastetun videon toteama kahden miilimetrin liikahdus kuten Harringtonin tapauksessa. Kyseessä on pelaajan tietoinen päätös tiputtaa pallo pari jaardia eri paikkaan, jotta osuisi lähemmäs lippua.

Sääntöjen tulkinta on selvästi kiinni siitä, kuka niitä rikkoo. Arvostukseni US PGA:ta ja Mastersia kohtaan tippuu merkittävästi tämän päätöksen johdosta,

Komitea olisi voinut todeta, että pallo oli ’riittävän lähellä’ alkuperäistä lyöntipaikkaa, eikä rangaistuksia tarvita.

ts

Sorsa kirjoitti: (13.4.2013 17:21:01)
    On kyllä aivan käsittämätöntä touhua. Pelaaja tietoisesti rikkoo sääntöjä hyötyäkseen rikkeestä, kirjoittaa väärän tuloskortin ja saa kahden lyönnin rangaistuksen.

MAstersin tuomarit saisivat ottaa päänsä pois puskasta ja/tai PGA Tourin pelaajat lähettää green card kurssin sääntökokeeseen.

Ei tuo aivan yksinkertaista ole ja kyseiseen ratkaisuun perusteet löytyvät kirjasta varsin hyvin.

Deccari 33-7/4.5 joka muuttui Harringtonin merkkaustapauksen johdosta käsittelee tapauksia joissa toimikunta voi lieventää rangaistusta pelistä sulkemisen osalta jos pelaaja ei ole (eikä pitäisikään olla) tietoinen saamastaan rangaistuksesta. Tosin tässä tulee nyt vastaan se mitä Tiger sanoi itse kierroksen jälkeen ja voidaan miettiä saavutetun edun ja rikkeen suuruutta ja tuon määritelmän ’mahdollisimman lähelle’ todellista merkitystä.

Ratkaisu on nyt tehty niiden toimesta jotka asiasta eniten tietävät ja pelit jatkukoon.

Mielenkiintoista: tuomaristo vapautti Woodsin jo kertaalleen (droppi oli tehty ’in close proximity’), mutta sen jälkeen TW itse tunnusti TV-lähetyksessä tarkoituksellisuuden ja sen seurauksena penaltyt. Ei DQ (Rule 33 perusteella, ei hajuakaan mikä tämä sääntö on), koska vapauttava päätös oli jo tehty

https://twitter.com/alexmiceli/status/323080231198011393/photo/1

ts kirjoitti: (13.4.2013 17:33:44)

Ratkaisu on nyt tehty niiden toimesta jotka asiasta eniten tietävät ja pelit jatkukoon.

Pelit kyllä jatkuvat, mutta ei ehkä Tigerin osalta. 50/50 tuleeko kentälle vai ei, olettaisin.

Hyvä artikkeli dekkarista ja sen muutoksesta. Siinä on myös esimerkkejä soveltamistilanteista. Ja lukemani jälkeen ymmärrän entistä vähemmän, että miksi näin kun on nyt.

Täytynee uskoa, että en tiedä tapauksesta kaikkea ja että asiaa käsitelleillä on paremman ymmärryksen lisäksi enemmän tietoa.

33-7/4.5 Competitor Unaware of Penalty Returns Wrong Score; Whether Waiving or Modifying Disqualification Penalty Justified

StrömsönSetä kirjoitti: (13.4.2013 17:50:35)

Täytynee uskoa, että en tiedä tapauksesta kaikkea ja että asiaa käsitelleillä on paremman ymmärryksen lisäksi enemmän tietoa.

Ehdottomasti oli parempaa tietoa. USA:n katsojaluvut tippuisivat merkittävästi Tigerin hylkäämisen vuoksi.,

ts kirjoitti: (13.4.2013 17:33:44)

Ei tuo aivan yksinkertaista ole ja kyseiseen ratkaisuun perusteet löytyvät kirjasta varsin hyvin.

Deccari 33-7/4.5 joka muuttui Harringtonin merkkaustapauksen johdosta käsittelee tapauksia joissa toimikunta voi lieventää rangaistusta pelistä sulkemisen osalta jos pelaaja ei ole (eikä pitäisikään olla) tietoinen saamastaan rangaistuksesta. Tosin tässä tulee nyt vastaan se mitä Tiger sanoi itse kierroksen jälkeen ja voidaan miettiä saavutetun edun ja rikkeen suuruutta ja tuon määritelmän ’mahdollisimman lähelle’ todellista merkitystä.

Henkilökohtainen ongelmani on juurikin tuon kommentin kanssa, kun kerran itse myöntää toimineensa sääntöjen vastaisesti, eikä tietämättömyys säännöistä vapauta pelaajaa niistä.

Mutta asiasta lienee turha sen enempiä jankata, toivottavasti nyt ei kuitenkaan ainakaan kisaa voittaisi.

Minä olettaisin, että tuomarit tuomitsee, pelaajat pelaa.

Sorsa kirjoitti: (13.4.2013 17:55:01)

Mutta asiasta lienee turha sen enempiä jankata, toivottavasti nyt ei kuitenkaan ainakaan kisaa voittaisi.

Kyllä sitä vielä jankataan, esim tässä Faldon kommentti (Guardian)

’The penalty has already caused consternation. Speaking on the Golf Channel, the six-time major winner Nick Faldo said Woods should seriously consider withdrawing himself from the Masters to protect his legacy.’

PG

Tiger Woodsin nimeä ei ole enää Leader Boardissa.

Mihin perustuu tuo väitteesi että tietoisesti rikkoi sääntöjä, Tigeri kertonut sinulle?

Itse uskoisin että enemmänkin epähuomiossa rikkoi, jo pelkästään senkin perusteella että kuka olisi niin tyhmä että satojen miljoonien katsojien seuratessa tietoisesti rikkoisi noin alkeellista sääntöä, ja vielä itse kertoo sääntöjä rikkovasta toiminnasta jälkeenpäin. Puhumattakaan että ylipäätään tietoisesti rikkoisi sääntöjä, oli sitä joku seuraamassa tai ei.

Aika kovaa tekstiä Aftonbladetin bloggissa:

’Nu har arrangörerna kommit med en förklaring, som kan bli en fara för golfen.
    Tävlingsledningen skriver i ett pressmeddelande att de valt att inte diska Tiger Woods eftersom man initialt, redan under rundan, bedömde att han droppat korrekt på 15.
    Men – han straffas eftersom det kom fram nya uppgifter efter rundan, i en tv-intervju, där världsettan erkände att han droppat fel. Alltså måste det göras en markering.
    Ledningen har under morgonen intervjuat Woods och konstaterat att han brutit mot regel 26 och därför ges två slags plikt.
    Att världsettan inte diskas hänvisas till regel 33, där man valde att följa sitt eget första beslut att droppen bedömdes vara korrekt när den gjordes.

Rörigt som fan, eller hur?
    En präktig skandal, enligt många.
    Mycket talar för att golfspelare i framtiden får en gyllene chans att bryta regler och kan hänvisa till den här domen. Att det medvetet går att skriva under ett felaktigt scorekort men bara drabbas av två slags plikt istället för diskning.

Känslan är att arrangörerna här hittat en regel som går att tolka fördelaktigt för Woods, för att kunna behålla golfsportens största stjärna i tävlingen.

Det här kastar en skugga över hela turneringen, lång tid framöver.’

.

PG kirjoitti: (13.4.2013 18:11:02)
    Tiger Woodsin nimeä ei ole enää Leader Boardissa.

Kyllä se minulla näkyy Immelmanin ja Piercyn välissä.

Tämä avaa hieman toista näkökulmaa asiaan. Hieman.

’After the meeting, according to the statement, the committee determined Woods had violated the rule and assessed him a 2-stroke penalty. The penalty for disqualification for signing an incorrect scorecard, however, was waived by the committee under Rule 33 as the committee had previously reviewed the matter and made its initial determination prior to the finish of the player’s round. This meant Woods was not aware or told he made an illegal drop.’

USATODAY artikkeli

ts

Jukkax kirjoitti: (13.4.2013 18:15:12)

Mihin perustuu tuo väitteesi että tietoisesti rikkoi sääntöjä, Tigeri kertonut sinulle?

Itse uskoisin että enemmänkin epähuomiossa rikkoi, jo pelkästään senkin perusteella että kuka olisi niin tyhmä että satojen miljoonien katsojien seuratessa tietoisesti rikkoisi noin alkeellista sääntöä, ja vielä itse kertoo sääntöjä rikkovasta toiminnasta jälkeenpäin. Puhumattakaan että ylipäätään tietoisesti rikkoisi sääntöjä, oli sitä joku seuraamassa tai ei.

Tiger kertoi sen itse julkisuuteen.

ts kirjoitti: (13.4.2013 18:19:58)

Tiger kertoi sen itse julkisuuteen.

Missä tuo lausunto nähtävillä?

Niissä mitä itse olen nähnyt Tiikeri ainoastaan kertonut minne dropannut, mutta ei niissä kyllä ole sanonut että ’tiesin että tämä oli sääntöjen vastaista’ tai vastaavaa.

En osaa kuvitella, etteikö ammatikseen golfia pelaava ihminen tietäisi, miten jatkaa pelaamista lyötyään pallonsa vesiesteeseen – mitä mahdollisuuksia on käytettävissä ja mitä rajoituksia niihin liittyy Sen verran kuitenkin olettaisin sääntötietämystä olevan tuolla tasolla pelaavilla.

Jos kyseinen sääntö ei olekaan perustietoa PGA Tourin pelaajien keskuudessa, niin ei voi kuin pyöritellä päätään ja ihmetellä miten kaverit tuolla maailman kentillä pärjäävätkään.

’Täydellinen lähestymislyönti’ ja siitä about neljä lisälyöntiä – aina ei ole Golfjumalat suosiollisia…

Oikeus ja kohtuus voitti, pelit voi jatkua.

Sorsa kirjoitti: (13.4.2013 18:30:41)

En osaa kuvitella, etteikö ammatikseen golfia pelaava ihminen tietäisi, miten jatkaa pelaamista lyötyään pallonsa vesiesteeseen – mitä mahdollisuuksia on käytettävissä ja mitä rajoituksia niihin liittyy Sen verran kuitenkin olettaisin sääntötietämystä olevan tuolla tasolla pelaavilla.

Jos kyseinen sääntö ei olekaan perustietoa PGA Tourin pelaajien keskuudessa, niin ei voi kuin pyöritellä päätään ja ihmetellä miten kaverit tuolla maailman kentillä pärjäävätkään.

Ok, eli väitteesi perustuikin vain omaan olettamukseesi että ihmiset eivät tee erehdyksiä… ihan tiedoksi että kyllä ’ne’ tekevät, jopa huippugolfarit.

Et kai oikeasti usko että tarkoituksella kaikkien silmien edessä rikkoisi sääntöjä ja vielä avoimesta kertoo siitä, mistä tietää yleensä, tai ainakin aiemmin, diskauksen olevan seurauksena?? Onko tuo todellakin sinusta todennäköisempää, kuin se että epähuomiossa, ja varmaan melkoisessa harmituksessa edellisen lyönnin lopputuloksesta, esim. vain epähuomiossa droppasi ’punaisten tolppien’ säännöllä?

ts

Jukkax kirjoitti: (13.4.2013 18:23:08)

Missä tuo lausunto nähtävillä?

Niissä mitä itse olen nähnyt Tiikeri ainoastaan kertonut minne dropannut, mutta ei niissä kyllä ole sanonut että ’tiesin että tämä oli sääntöjen vastaista’ tai vastaavaa.

Kertoihan tuo ottaneensa sillä pari jaardia pois eli tarkoitus oli selvä.

Juuri tuota lausumaa eniten kansainvälisillä foorumeilla on puitu.

Jukkax kirjoitti: (13.4.2013 18:36:12)

Sorsa kirjoitti: (13.4.2013 18:30:41)

Ok, eli väitteesi perustuikin vain omaan olettamukseesi että ihmiset eivät tee erehdyksiä… ihan tiedoksi että kyllä ’ne’ tekevät, jopa huippugolfarit.

Et kai oikeasti usko että tarkoituksella kaikkien silmien edessä rikkoisi sääntöjä ja vielä avoimesta kertoo siitä, mistä tietää yleensä, tai ainakin aiemmin, diskauksen olevan seurauksena?? Onko tuo todellakin sinusta todennäköisempää, kuin se että epähuomiossa, ja varmaan melkoisessa harmituksessa edellisen lyönnin lopputuloksesta, esim. vain epähuomiossa droppasi ’punaisten tolppien’ säännöllä?

Korjaus… tuossahan ei punaiset tolpatkaan kylläkään olisi tilannetta sääntöjen mukaiseksi muuttaneet.

Tulipa harmittava erehdys, vaikka säännöt kyllä tuon osalta tunnen. MOT.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 202)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #208539 kohteessaTiger diskataan?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Tiger diskataan?