Aihe: tekijänoikeudet kilpailuissa - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][7]
KilpailuaSuomalaista

tekijänoikeudet kilpailuissa

Etusivu Foorumit Yleistä tekijänoikeudet kilpailuissa

Esillä 18 viestiä, 1 - 18 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Mahtaakohan joku osata auttaa: eli tuttavalla on läjä kuvia eri kisoista ja tässä mietittiin että onko hänellä oikeutta myydä kuvia eteenpäin ja myöskin teettää niistä kaupalliseen tarkoitukseen esim printtejä, vai pitääkö olla joidenkin tahojen lupa? Esim kilpailun järjestäjien, kilpailijoiden, yleisön tms? Kyse on pelkästään stil kuvista, ei videomateriaalista. Yritettiin tästä löytää tietoa googlettamalla mutta ei oikeen tuppaa löytymään. Eli apu olisi todella tervetullutta, kiitos!

Julkisilla paikoila kuvaaminen ja näiden kuvien julkaiseminen on Suomessa salliittua. Julkisillakin paikoilla tapahtumien järjestäjä voi halutessaan kuitenkin määrätä vaikka totaalisen kuvauskiellon.

Tässä asiassa olisi kuitenkin tuttavasi kannattanut kysyä asiaa jo ennen kuvaamista kilpailujen järjestäjiltä.

Niin se unohtui sanoa että valokuvan tekijänoikeudethan ovat aina valokuvan tekijällä. =)

Kiitos vastauksesta! Eli kannattaa siis otta yhteyttä järjestäjiin. Kuviahan ei alunperin otettu kaupallisessa tarkoituksessa eikä siksi edes osattua katsoa/kysyä että oliko kaupallinen kuvaaminen tms kielletty. Painosta jota käytetään, print24 painotalo, sanottiin myös että vastuu on luonnollisesti aina meillä joten kannattaa pitää huoli ettei tuu isoa laskua toiselta taholta jälkeenpäin. Usein ilmeisesti still kuvien otto on sallittua mutta videointi kiellettyä… Ainakin näin monissa muissa urheilutapahtumissa.

Näin ovat aikanaan opettaneet viestinnän kouluttajat: Kuvan ottajalla on oikeus ottamiinsa ja/tai painattamiinsa kuviin, mutta kuvan kohteena olleella henkilöllä/henkilöillä on oikeus joko antaa lupa kuvansa käyttöön korvauksella tai korvauksetta tai kieltää kuvansa käyttö kaupallisessa tai muusssa julkisessa tarkoituksessa. Esimerkiksi kilpailun tai jonkin tilaisuuden järjestäjä lienee vasta toissijainen luvan antaja. Toisaalta jos golfaaja ottaa kilpailijana rahallisen korvauksen, niin mitä sanovat golfin säännöt siitä?

killinki kirjoitti: (6.9.2013 19:06:01)
    … mutta kuvan kohteena olleella henkilöllä/henkilöillä on oikeus joko antaa lupa kuvansa käyttöön korvauksella tai korvauksetta tai kieltää kuvansa käyttö kaupallisessa tai muusssa julkisessa tarkoituksessa. …

Mainoskuvien osalta näin.

Entä jos otan kuvan pelaajasta A, teetän kuvasta postikortteja ja pistän ne yleiseen myyntiin.

Veikkaisin että voisi olla mainoskuvaan verrattava juttu se.

Mainonnassa ei saa luvatta käyttää yksityisen henkilön kuvaa. Samoin ei A:sta saa tehdä myyntiin postikortteja ilman A:n lupaa.

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: Ottakaa asiantuntijalta selvää millaisia kuvia teillä on, sekä selvittäkää missä ja miten aiotte kuvia lopullisesti käyttää. Selvittäkää varmuudeksi saatteko kuvatuilta käyttöluvan.

Pari viikkoa sitten sain soiton poliisilta kun eräs henkilö oli tehnyt rikosilmoituksen siitä että olin muka kuvannut häntä hänen mielestään yksityisellä pihalla. Todellisuudessa en kuvannut.

Kannattaa katsoa etukäteen ettei sitten tarvitse katua.

Kuvani on ollut golf-oy:n painetussa mainoksessa. Olin yllätyksekseni myös televisiomainoksessa. Molemmissa näissä selkeästi tunnistettavissa. Kummassakaan tapauksessa en tiennyt, että minua on edes kuvattu, mutta koska en ollut mitenkään luvattomilla teillä, otin nämä lähinnä hauskana juttuna, vaikka sekä kuva, että video ovat selkeästi kaupalliseen tarkoitukseen otettuja. Sen verran olisin kyllä toivonut, että edes breikibaarin pullakahvit olisi tarjottu, koska tekijät kyllä tiesivät, kuka minä olen.

Kyllä kaikkien osapuolien niin kuvaajan, julkaisijan kuin kuvattavienkin pitäiisi olla moraalisesti hereillä. Jos siittä on minkäänlaista epäilystä niin silloin kun asiat sovitaan etukäteen niin mitään ongelmia ei pitäisi tulla.

Tässä linkki sivulle jossa asiaa käsittelee valokuvaaja ja valokuvauskouluttaja.

Pekka Punkarin kirjoitus: Missä saa kuvata … ja julkaista.

kebax kirjoitti: (6.9.2013 16:40:43)
    Julkisillakin paikoilla tapahtumien järjestäjä voi halutessaan kuitenkin määrätä vaikka totaalisen kuvauskiellon.

Mihin tämä perustuu? Yleisellä alueella kuvaaminen meinaan lasketaan sananvapauden piiriin…

ts

Samba kirjoitti: (7.9.2013 22:58:00)

kebax kirjoitti: (6.9.2013 16:40:43)
    Julkisillakin paikoilla tapahtumien järjestäjä voi halutessaan kuitenkin määrätä vaikka totaalisen kuvauskiellon.

Mihin tämä perustuu? Yleisellä alueella kuvaaminen meinaan lasketaan sananvapauden piiriin…

Siis minä piirtiin???

Sananvapauslaki

Se on hyvä että oikeus nimeltä sananvapaus tuli tässä puheeksi. Se nyt kuitenkin ei ole mikään rajoittamaton oikeus kuten jo aiemmin mainitsinkin.

Aina kun meillä on joku oikeus niin todennäköiseti siihen liittyy vastaava velvollisuus. Kuvaamisen suhteen ihmiset ovat todennäköisesti jopa liiankin arkoja vapauksiensa suhteen. Mutta en minä lähtisi niitä rajoja kokeilemaan yli oikeuksien varsinkaan tilanteessa jolloin tilojen haltijalla on täysi oikeus estää kuvaamiseni ja minulla velvollisuus ymmärtää tämä.

Mutta hei, maalaisjärjellä näistä jutuista kyllä pitäisi selvitä, ei ole rakettitiedettä tämä.

Kiitos linkeistä, nää on hyvä tietää vastaisuudessa. Maalaisjärki auttaa usein, mutta oikeudessa se ei oikeen riitä perusteluks, siksi haluan tietää mitä laki sanoo.

Kiitos vastauksista!

Esillä 18 viestiä, 1 - 18 (kaikkiaan 18)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #413306 kohteessatekijänoikeudet kilpailuissa

Etusivu Foorumit Yleistä tekijänoikeudet kilpailuissa