Aihe: tankkaus ? - Golfpiste.com

21.4.–28.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][4]
KilpailuaSuomalaista

tankkaus ?

Etusivu Foorumit Yleistä tankkaus ?

Esillä 18 viestiä, 26 - 43 (kaikkiaan 43)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • JJP

off topic.

Toisille sopii toisille ei.

Tostakin voi tehdä mukaillun version. vaikka 40 % hiilaria ja 40 % proskua ja 20 % rasvaa. Noi rasvat kala, oliiviöljy ym. Samoin hiilareita, protskuja saa muustakin kuin pullasta ja lihasta 😉

Toki totuus on se että liiku/treenaa/tee sen eteen mitä syöt….

Minulla on muutama kaveri, joka on tolla kyseisellä dietillä laskenut painoa alas.

Täällä on paikka josta voi käydä lukemassa ihmisten mielipiteitä aiheesta….

Lue lisää: Pakkotoisto

Minä vain totesin, että Prismassa oli dokumentti Atkinsista ja siinä arveltiin lääketieteellisten tutkimusten perusteella, että teho perustui runsaan proteiinin aikaan saamaan kylläisyyden tunteeseen.

Itseäni ei Atkins, eikä muutkaan dieetit sen kummemmin kiinnosta. Ei edes sen vertaa, että viitsisin tutustua linkkeihin. Tiedän vain, että asia on kiistanalainen ainakin lääketieteellisissä piireissä. Atkinsille siis löytyy tieteellistä tukea kuin myös Atkinsin teilaavaakin tutkimusta. Oma ruokavalioni on erittäin monipuolinen, joskin vältän yleensä makean syömistä. Minulla ei ole paino-ongelmia, kulutus ja energian saanti ovat tasapainossa. Liikun paljon ja syön paljon.

Ok, ymmärrän. Toi on hyvä alku, että jättää sokerit pois.

oikeestaan Atkinsin dieetti ei ole ns. dieetti vaan ruokavaalio, jossa ainoastaan katsoataan mitä suuhun laitetaan ja missä muodossa. Kaikki einestuotteen veks ja tehdään itse ruoka tuoreista raaka-aineista sekä katsotaan millaisiä rasvoja käytetään. Mutta kerron vaikkapa omia tuloksiani kun olen toteuttanut vähähiilikydraattista ruokavaliota muutaman kuukauden.

Eiköhän netistä löydy yhtä monta dokumenttia kumoamaan tuon Jamasan linkistä löytyvän kirjoituksen.

Mutta viittaan tanskalaisen yliopiston tutkimukseen missä tarkasti pidettiin kirjaa ’perinteisen’ dieetin ja atkinsin dieetin noudattajien ruoista. Alussa Atkins laihduttajat söivät enemmän kunnes tilanne kääntyi päinvastaiseksi. Tämän tutkimuksen perusteella todettiin, että atkinsin laihduttava vaikutus perustui kaikkien kuulemaan laihdutuksen perushokemaan ’kuluta enemmän kuin syöt ja laihdut’.

Mitään tieteellistä todistetta ketoosin tai muiden vaikutuksista ei löydetty, paitsi ketoosin aiheuttama hengityksen löyhkääminen.

Toisekseen, jos puhuttiin golfkierroksen aikaisesta tankkaamisesta, miksi puhe kääntyi dieetteihin. Eikös urheilusuorituksen aikana ole syytä tankata energiaa, eikä vältellä sitä.

Itse jos suinkin vain ehdin niin varaan mukaan juomaa (vettä tai veden sekaan hieman urheilujuomaa korvaamaan menetetyt suolat) ja esim karjalanpiirakoita (1-2) sekä banaanin. Jos nyt en sitten laihdu (190 cm 83 kg eli ei taida edes hirveesti olla varaa laihtua) niin entäs sitten. Pelaan koska haluan nauttia, en koska haluaisin laihtua.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö Atkins kuollut sydänvaivoihin ylipainosena?

Dieettihän tarkoittaa ruokavaliota, ei mitään laihdutuskuuria. Puhutaan gluteenittomasta dieetistä jne. Tosiaan itselläni ei ole tarvetta minkäänlaiselle dieetille, kun kaikki arvot lääkärin tutkimuksissa ovat hyvät ja painoindeksikin on noin 23,5. Pyrin kuitenkin syömään ’ravintoympyrän’ mukaisesti eli monipuolisesti ja oikeassa suhteessa. Eineksiin en koske ja hampurilaisia tai pizzaa vain harvoin.

Joo itse asiaan eli tankkaukseen golfkierroksella: kuumana päivänä mukana on 1-1.5 litraa vettä ja toisinaan yksi tölkki energiajuomaa tai vaikkapa siideriä, joskus myös banaani. Viileämpinä päivinä usein riittää pelkkä puolen litran vesipullo. Toisinaan en juo lainkaan. Syömistä en yleensä kierroksella harrasta lukuun ottamatta yhtä banaania silloin tällöin.

’Väitit nyt sellaista mistä et taida tietää muutakuin sen mitä olet kaveriltasi kuullut ja iltapäivälehdistä lukenut. Et siis viitsinyt ottaa selvää?’

Oho, olipa analyysi. Ensinnäkin olen koulutukseltani biologi, joten hallitsen ihmisen perusfysiologian paremmin kuin hyvin. Toisekseen en lue iltapäivälehtiä. Kavereiltani kyllä kuulen kaikenlaista. Kavereissani kun sattuu olemaan myös joukko lääkäreitä, fysiologisen eläintieteen tutkijoita etc.

Nettisaitteja ei kannata käyttää tietolähteenä, jos ei asiaa hallitse niin paljon, että osaa erottaa huuhaan tutkimustiedosta.

On myös olemassa lääketieteellistä tutkimusta ja ’lääketieteellistä tutkimusta’. Jälkimmäistä käytetään silloin kun todistellaan oikeaksi erilaisten omien kaupallisten tuotteiden (ei hyväksyttyjen lääkkeiden) vaikutuksia.

Atkinsin kuoli päävammaan. Ja prboy, en ala kansasi väittelemään asiasta jota myös monet kollegasi pitävät hyvänä. Mutta eikös ole metkaa koko asia? Mullistas liikaa nykypäivän ruokailutottumuksia. Eihän se sovi. Oletko itse tutkinut tai ottanut ennakkoluulottomasti selvää tästä? Siis oikeesti? Minä olen mutta en riittävästi vielä. Mutta katellaan ja ihmetellään yhdessä. Eilen tuli telkkarista pätkä jossa viimeisien tutkimusten mukaan sielua ei olemassa. Metkaa tämäkin.

Nimetön

Vanha sanonta pitää paikkansa: ’vesi paras voitehista’. Rankassa liikunnassa pätee sääntö desi vartin välein joten kuumalla kelillä tämä pätee myös golffiin aivan hyvin. Keho ei kykene imemään vettä kuitenkaan nopeammin. Eikä kannata juoda kylmää vettä se imeytyy huonommin. Ihan pägin lämmin on sopivaa.

Hyvä kun tuli esille tuo pienten määrien juominen. Enemmän kuin desi/pari kerralla lotisee vaan vatsan pohjalla ilman kummempaa hyötyä.

Meikäläinen on ollut tässä muuten jo jonkin aikaa Atkinsin pihvidieetillä, mutta painonpudotusta ei ole tapahtunut, pikemminkin päinvastoin. Voihan siitä olla hyötyäkin jos on lantionseudulla enemmän elintasomassaa: saa sitten vyötärön liikkeellä enemmän inertiaa siihen swingiin. 🙂

P.S. Viime kesänä kokeilussa Atkinsin grillikyljys- ja lenkkimakkaradieetit. Sanoisin muuten, että ’laihoin tuloksin’ mutta se ei oikein pidä paikkaansa.

Nimetön

Itseasiassa jos juo liikaa niin siitä on vaan haittaa. Monta kertaa nuorena lentopalloharkoissa tuli vedetteyä liika vettä tauolla ja sit olikin huono pelata kun mahassa loiski. Sit kun sen tajus niin paljon paremmin on mennyt.

’Ketoasidoosi esiintyy mm. hoitamattomassa diabeteksessä. Ketoasidoosi on ikään kuin villiintynyt tila, jossa glukoosi ensin hajoaa ketoneiksi ja ketonit hapettuvat edelleen karboksyylihapoiksi – ja lopputuloksena on diabeettinen kooma ja lopulta kuolema happomyrkytykseen. Ketoosissa veren glukoosi pilkkoutuu ketoneiksi, ja tilan tuntee asetonin imelästä hajusta hengityksessä. Elimistö käyttää näitä ketoneita osaltaan energiatuotantoon. ’

Lainaus antamastasi linkistä, joka karulla tavalla antaa vihjeen tekstin kirjoittajan ’asiantuntemuksen’ tasosta.

Luin nimittäin mielenkiinnosta sokeriaineenvaihduntaa käsittelevää tieteellistä opusta, jossa esitettiin vapaasti käännettynä seuraavaa: ’Ketoosi on tila, jossa vereen kertyy asetetikkahappoa ja beetahydroksibutyraattia (voihappoa) eili ketoniaineita; näitä muodostuu maksassa veren vapaista rasvahapoista (FFA, NEFA).

Että silleenkin…

Miten sen pitäisi mennä oikein? Ihan mielenkiinnosta kysäisen, en härnätäkseni.

Sää syät liikaa proteiinia, siksi paino ei putoa.

olisko se näin:

’Ketoasidoosi (happomyrkytys) on insuliininpuutteesta johtuva myrkytystila, jossa veren sokeripitoisuus on kohonnut ja ketoaineiden eli happojen määrä voimakkaasti lisääntynyt veressä ja virtsassa. Vaikea myrkytys ilmenee huohottavana syvänä hengityksenä, vatsakipuina sekä tajunnan häiriöinä. Diabetestä sairastamaton henkilö ei voi saada ketoasidoosiksi kutsuttua tilaa aikaiseksi ruokavaliollaan.

Niinpä ketoasidoosi ei tarkoita samaa kuin ketoosi, johon toisinaan alakarppauksessa pyritään. ’

http://karpit.net/wiki/index.php/Ketoasidoosi

tosin tuohan voi olla huuhaata myös.

Pitäskö siirtyä golfin pariin takaisin?

Pitikin provona muka heittää, noh, saapahan kaivaa verta nenästä.

Mutta asiaan, onko Fujikuran Speeder 652 hyvä varsi :-)?

Vanha aihe mutta taisin luvata jotain kertoa miten miehelle kävi kun on matalahiilihydraattisella ruokavaliolla. Noh, olo on mitä parhain ja painoa pudonnut 12 kg. Alkupaino (huhtikuussa) oli 101kg ja nyt 89 kg. Nämä on punnittu aamulla. Helppoa on ja sopii minulle mutta en nuolaise ennenkuin tipahtaa. Syksymmällä käyn verikokeissa ja katsotaan sitten uudestaan mitä ne kertovat.

Kesän paras kilpailu tuli pelattua Talissa ja kun sen kuppilassa ei muuta ollut otin 4 pulloa Ed-merkkistä voimajuomaa. Hellettä oli n. 30 varjossa.

Hyvin jaksoi skarpata. (Siellä ei siis ollut muita energiajuomia – vain limua ja vettä).

Esillä 18 viestiä, 26 - 43 (kaikkiaan 43)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #347464 kohteessatankkaus ?

Etusivu Foorumit Yleistä tankkaus ?