Aihe: Taas tasoituksista - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Taas tasoituksista

Etusivu Foorumit Yleistä Taas tasoituksista

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 81)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • goldencap kirjoitti: (18.5.2007 8:34:59)

KL kirjoitti: (17.5.2007 22:44:32)

Ei tämä ole mikään mielipidekysymys. Eurooppalainen tasoitusjärjestelmä perustuu siihen, että pelaajan tasoitus kuvaa sitä taitotasoa, johon pelaaja hyvänä päivänä parhaimmillaan pystyy. Kaikki sitä paremmat tulokset ovat pelaajan taidot huomioiden yläkanttiin.

Jos tasaisesti pelaa 100 lyöntiä ja silloin tällöin 95, niin tasoitus ei suinkaan ole 28.

Onhan se kai noinkin, mutta sittenhän tasoitukseni pitäisi olla tyylin +7 kun teoriassa voin pystyä kierrostulokseen 65, mikäli jokainen lyöntini on täydellinen. Ehkä jopa tuota parempaan. Sitä voisi jo silloin sanoa hyväksi päiväksi.

Wooot? Eli olet pelannut joskus tulokseen 65 lyöntiä ja pelaat silti yli 20 händärillä??!!

…Hyvänä päivänä parhaimmillaan tarkoittaa sitä tasoa johon olet joskus hyvänä päivänä yltänyt. Tällä hetkellä se taso on sinulla tuo avausviestissäsi kertoma.

Itse en ole noita hyviä kierroksia ikinä kisoihin pantannut vaan suurinpiirtein jokaisen laskevan kortin olen jättänyt. Pelikaverilta vain nimmari lappuun. No nyt näistä ei enää tarvitse huolehtiakaan.

Tämä nyt on jokaisen oma valinta ja ei niitä kortteja pakko ole tietenkään jättää harkkarundilta. Itselle vain on ollut alusta asti golfissa tavoitteena parantaa omaa pelitasoaan, ei se miten pärjään jossain pistebingokilpailussa.

Tiedän sekä pelureita jotka jättävät joka kortin ja niitä jotka jättävät vain kisoissa.

Lavantauti kirjoitti: (18.5.2007 8:07:39)
    Suomen tasoitusjärjestelmä on niin suolesta, että mulle on henkilökohtaisesti ihan sama millä tasoituksella kukakin pelaa. Jos perustuuppari pelaa 10 vuotta omaa kotikenttäänsä ja jättää sinä aikana pelkät laskevat kortit, niin tottakai sillä on loppujen lopuksi singelitasoitus.

Ei kyllä pidä paikkaansa. Missä ne kaikki singelit ovat?

Lavantauti kirjoitti: (18.5.2007 8:07:39)
    Voisiko joku viisas kertoa, minkä tason muutoksesta olisi kyse, jos siirryttäisiin valtakunnallisesti Amerikan malliin? (Muistaakseni viimeisen 20 rundin 10 parhaan tuloksen k.a määräisi jokaisen pelaajan senhetkisen tason, ja kaikki kortit jätetään!!!)

Huijarit, kuten Coldencap aivan epäilyksettä on, ovat huijareita, on järjestelmä mikä tahansa. Amerikan järjestelmässä on epäilyksettä aika vaikeaa pudottaa tasoitustaan selvästi alemmaksi kuin oma taso on. Eihän se kuitenkaan ole ongelma, kuin niissä harvoissa tapauksissa, että tasoitus määrää itse kilpailuun pääsyn. Ja sitäkin vaikeuttaa se, että ykkösryhmässä kelpaavat vain kilpailutulokset. Sen sijaan toisinpäin puliveivaaminen on lapsellisen helppoa. Pelaat vain tahallasi huonommin kuin osaat tai valitset pelipäiviksesi ne, jolloin on tavallista huonompi sää. Ja kas kummaa, kisassa pelaat 10-15 lyöntiä alle tasoituksesi jne.

Joka tapauksessa huonon pelaajan keskiarvo on aina selvästi korkeampi kuin hänen potentiaalinsa verrattuna tasaisesti pelaavaan hyvään pelaajaan. Hyvällä pelaajalla ei ole teoreettisesti mitään mahdollisuuksia voittaa tasoituskisaa. Potin korjaa aina joku onnistuva huono pelaaja ellei kisoja ole jaettu luokkiin

Lavantauti kirjoitti: (18.5.2007 8:07:39)Cädäreiden homma lisääntyisi vähän ja jokunen tietokoneohjelma pitäisi ehkä toimistoon asentaa lisää, mutta kyllä mä voisin maksaa vaikka 20€ lisää vastiketta siitä ilosta että saadaan koko kansan händärit kohdilleen..

Siis jokainen kierros olisi tasoituskierros eli periaatteessa vastaisi kilpailua. Voi luoja sitä mittaamisen ja hinkkaamisen määrää, mitä keskiverto aloitteleva tuuppari tällöin tekisi. Kierroskeskiarvoihin pitäisi lisätä keskimäärin tunti lisää pituutta. Minäkin pelaisin aivan toisella tavalla kuin tavanomaisella rennolla harjoituskierroksella. Varsinkin greenillä huolimattomuus kostautuu heti ylimääräisinä lyönteinä.

Eurooppalainen järjestelmä on erinomainen, jos jokainen pitäisi kortteja jättämällä tasoituksensa tasolla, joka vastaisi sitä, mihin hän hyvävä päivänä kykenee. Tällöin tasoituskilpailun voittaisi se, joka yltää tuohon tai jopa parempaan oli kilpailijan todellinen taso mikä hyvänsä. Tähän ei valitettavasti päästä, kun laskevia kortteja pantataan.

januz kirjoitti: (18.5.2007 10:44:27)

Wooot? Eli olet pelannut joskus tulokseen 65 lyöntiä ja pelaat silti yli 20 händärillä??!!

…Hyvänä päivänä parhaimmillaan tarkoittaa sitä tasoa johon olet joskus hyvänä päivänä yltänyt. Tällä hetkellä se taso on sinulla tuo avausviestissäsi kertoma.

Itse en ole noita hyviä kierroksia ikinä kisoihin pantannut vaan suurinpiirtein jokaisen laskevan kortin olen jättänyt. Pelikaverilta vain nimmari lappuun. No nyt näistä ei enää tarvitse huolehtiakaan.

Tämä nyt on jokaisen oma valinta ja ei niitä kortteja pakko ole tietenkään jättää harkkarundilta. Itselle vain on ollut alusta asti golfissa tavoitteena parantaa omaa pelitasoaan, ei se miten pärjään jossain pistebingokilpailussa.

Tiedän sekä pelureita jotka jättävät joka kortin ja niitä jotka jättävät vain kisoissa.

No en tietenkään ole koskaan pelannut 65:een, enkä tule koskaan pelaamaankaan, mutta teoriassa se olisi mahdollista. Tässä ei todellakaan ole tarkoitus pantata mitään hyviä kierroksia kisoihin, nämä kierrokset tulivat täysin yllättäen, koska vain pari päivää aiemmin olin pelannut 15 lyöntiä huonompia kierroksia. Ja se ei kai auta, että sanon 18 greenillä pelikaverille, että laitatkos nimmarin lappuun, kun itse olen kortin täyttänyt? Kai se olisi pitänyt alunperin jo alussa pyytää, että toimisitkos merkkarina. Viime kaudella jätin kortin lähes jokaiselle kierroksella, mutta sitten huomasin että kun en pääse edes bufferiin niin ei kannata tasoitusta laskea joltain yhdeltä säkäkierrokselta. Nyt jos alan pääsemään tuohon 90 pintaan, niin tottakai jätän kortteja. Kysymys on tässä nyt vain siitä, että rehellisesti sanottuna nämä tulivat ihan puun takaa. Kai sitä olis sitten eilen pitänyt uskoa, että kun on kaksi hyvää kierrosta takana niin voisi tulla kolmaskin ja olisi pitänyt pyytää merkkari.

Prboy kirjoitti: (18.5.2007 10:46:33)

Huijarit, kuten Coldencap aivan epäilyksettä on, ovat huijareita, on järjestelmä mikä tahansa. Amerikan järjestelmässä on epäilyksettä aika vaikeaa pudottaa tasoitustaan selvästi alemmaksi kuin oma taso on. Eihän se kuitenkaan ole ongelma, kuin niissä harvoissa tapauksissa, että tasoitus määrää itse kilpailuun pääsyn. Ja sitäkin vaikeuttaa se, että ykkösryhmässä kelpaavat vain kilpailutulokset. Sen sijaan toisinpäin puliveivaaminen on lapsellisen helppoa. Pelaat vain tahallasi huonommin kuin osaat tai valitset pelipäiviksesi ne, jolloin on tavallista huonompi sää. Ja kas kummaa, kisassa pelaat 10-15 lyöntiä alle tasoituksesi jne.

Joka tapauksessa huonon pelaajan keskiarvo on aina selvästi korkeampi kuin hänen potentiaalinsa verrattuna tasaisesti pelaavaan hyvään pelaajaan. Hyvällä pelaajalla ei ole teoreettisesti mitään mahdollisuuksia voittaa tasoituskisaa. Potin korjaa aina joku onnistuva huono pelaaja ellei kisoja ole jaettu luokkiin

Sinun mielestäsi olen huijari, omasta mielestäni en pätkääkään. Ennen maanantaita paras kierrokseni koskaan oli 21 lyöntiä yli parin ja silloin tasoitukseni 21,7 on varsin kohdallaan. Täällä tuntuu olevan vaikea hyväksyä sitä faktaa, että tällaisella tasolla kaiken mennessä kohdalleen voi päästä reilusti alle tasoituksensa. Toki ne mahdollisuudet vähenee mitä alemmas tasoituksissa mennään, koska parempia tuloksia voi tehdä vain rajallisesti, mutta huonompaan suuntaan tuloksessa ei ole mitään rajaa. Tasoituksen puliveivaamista en kyllä taatusti ole harrastanut, korkeintaan niin päin että tasoitukseni on ollut pelitasooni nähden liian alhainen. Mitä tarkoitat tuolla, että valitsee pelipäivikseen ne jolloin sää on huono? Maanantaina sää oli erittäin huono, satoi oikeastaan koko kierroksen ajan ja tuuli paljon, mutta silti pelasin elämäni kierroksen. Millä logiikalla siis huonossa kelissä tulee huonoja tuloksia?

Itse olen aina jättänyt kaikki tasoitusta parantavat kortit, joita yleensä tulee n. kaksi kesässä. Huonontavia en jätä (en siis osallistu oikeisiin kilpailuihin). Näin tulen tekemään jatkossakin. Jos parantava tulos sattuu joskus tulemaan satunnaisella yksinäisellä kierroksella, väärennän siihen vaimon nimen enkä kerro sille (Älkää tekään. Ei ole vielä koskaan tapahtunut.). Näin toimimalla tasoitukseni (16,6) on n. 12-13 lyöntiä keskimääräistä pelitasoani (101) parempi. Mutta se on huonompi kuin ennätyskierrokseni (+14) niiden kertoimien vuoksi.
    Näin teen siksi, ettei minun tarvitse suffelikisaan mennessäni miettiä päätäni puhki ja kysellä kavereilta, onkohan tasoitukseni liian korkea. Silti olen kerran ’voittanut’ suffelikisan (n. 31 pb, sateenvarjo), ollut kerran toinen (35 pb, paita) ja ollut kerran kolmas (31 pb, lentolippuvoucher).
    Ja vielä kerran tuosta tasoituksen tarkoituksesta:

Tasoitus ei kuvasta keskimääräistä pelitasoa, koska sen ei ole tarkoituskaan sitä kuvata.
    EGAn tarkoituksena on mm. ’… saada aikaan oikeudenmukaiset tasoitukset, jotka vastaavat pelaajan tuloksentekokykyä, …’. Tuota tuloksentekokykyä ei tosin määritellä, mutta laskentatapa näyttää viittaavan siihen, että tuloksentekokyvyllä viitataan enemmänkin potentiaaliin kuin todennäköiseen tulokseen.
    USGAn tasoitusjärjestelmän määritelmässä kerrotaan ’… the System disregards high scores that bear little relation to the player’s potential ability …’. Eli sielläkin viitataan potentiaaliin ja otetaan huomioon vain paremmat tulokset.
    Jos tasoitusjärjestelmän haluttaisiin kuvastavan keskimääräistä pelitasoa, se varmaankin laskettaisiin jonkinlaisen keskiarvona tai keskimmäisenä tuloksena jostain määrästä kierroksia tai joltain ajalta.

Old John Joseph kirjoitti: (18.5.2007 11:17:51)
    Itse olen aina jättänyt kaikki tasoitusta parantavat kortit, joita yleensä tulee n. kaksi kesässä. Huonontavia en jätä (en siis osallistu oikeisiin kilpailuihin). Näin tulen tekemään jatkossakin. Jos parantava tulos sattuu joskus tulemaan satunnaisella yksinäisellä kierroksella, väärennän siihen vaimon nimen enkä kerro sille (Älkää tekään. Ei ole vielä koskaan tapahtunut.). Näin toimimalla tasoitukseni (16,6) on n. 12-13 lyöntiä keskimääräistä pelitasoani (101) parempi. Mutta se on huonompi kuin ennätyskierrokseni (+14) niiden kertoimien vuoksi.
    Näin teen siksi, ettei minun tarvitse suffelikisaan mennessäni miettiä päätäni puhki ja kysellä kavereilta, onkohan tasoitukseni liian korkea. Silti olen kerran ’voittanut’ suffelikisan (n. 31 pb, sateenvarjo), ollut kerran toinen (35 pb, paita) ja ollut kerran kolmas (31 pb, lentolippuvoucher).
    Ja vielä kerran tuosta tasoituksen tarkoituksesta:

No ei mun mielestä tuossakaan nyt kauheasti järkeä ole, että teet keskimäärin tyyliin 20 bogeypistettä kierroksella. Toisaalta voisi ajatella että olet tasoitushuijari jos olet joskus pelannut +14. Minulla sentään ennen maanantaita oli tasoituksen ja kierrosennätyksen välillä vain 0,7 lyöntiä.

Jos tasoitus esittää pontentiaalia, pitäisi tasoituksen olla kaikilla 20-40 -vuotiailla urheilua joskus harrastaneilla miehillä yms. alle 10. Heille ei ole mikään ongelma naputtaa 220-250 m avauksia tai raudoilla yli 170 m. Kyse on vain siitä milloin he tekniikan oppivat ja sisäistävät.

Tasoitus kuvastaa seniorigolffareiden yms. hieman lyhyempää lyövien pelaajien potentiaalia. Heille esim. pörö pitkällä väylällä on unelmaa, mutta pelaavat bogin tai paarin varmemmin kuin yllä kuvailtu ryhmä.

Fantti kirjoitti: (18.5.2007 11:31:52)
    Jos tasoitus esittää pontentiaalia…

Ei tätä tarvitse jossitella. Kuten OJJ tuossa aikaisemmin jo lainasi tasoitusmääräyksiä, siellä lukee yksiselitteisesti ’EGA-tasoitusjärjestelmän tarkoituksena on saada aikaan oikeudenmukaiset tasoitukset, jotka vastaavat pelaajan tuloksentekokykyä, ja joka tekee mahdolliseksi taidoiltaan eritasoisten pelaajien kilpailemisen yhtäläisin perustein’. Tiivistelmä tasoitusmäräyksistä.
    Ja vaikka Goldencap itsepintaisesti väittää, ettei hän huijaa, niin hän kuitenkin rikkoo tuon säännön henkeä. Hänhän on todistettavasti pelannut tasoitustaan paremmin toistuvasti, joten hänen tasoituksensa ei kuvaa hänen tuloksentekokykyä. Ilmeisesti omassatunnossa on kuitenkin häivähdys epäilyä oman tasoituksen oikeellisuudesta, kun tänne kuitenkin kysymyksen asetti.
    Mikään ei estä sinua toimimasta kuten Vieraspelaaja aiemmin esitti.

Vieraspelaaja: (17.5.2007 21:48:52)
    Jos haluat pelata varman päälle, voit ilmoittaa tekemäsi tulokset seurasi tasoitustoimikunnalle, joka sitten päättää, antavatko pelaamasi epäviralliset kierrokset aihetta pudottaa tasoitustasi ennen kisaa vai ei.
    Päätti toimikunta niin tai näin, ei ei ainakaan tule jälkipuheita, ja voit pärjätä kisassa hyvällä omallatunnolla.

Olen huomaavinani yhden motivaattorina toimivan tosiasian:

Suomen/ Euroopan tasoitusjärjestelmässä ei todellisesti ole kuin yksi valtasuunta: HCP pienenee. Goldenilla on tässä tilanteessa life-time tilaisuus mikä ei enää tule toistumaan jos ja kun tasoitus laskee edelleen.

Ei liene hyvin varjeltu salaisuus että tasoituskortteja allekirjoitetaan/hyväksytään koko ajan vaikka kaikki kirjaperusedellytykset eivät toteudukkaan.

Paksupekka kirjoitti: (18.5.2007 11:47:31)
    Ja vaikka Goldencap itsepintaisesti väittää, ettei hän huijaa, niin hän kuitenkin rikkoo tuon säännön henkeä. Hänhän on todistettavasti pelannut tasoitustaan paremmin toistuvasti, joten hänen tasoituksensa ei kuvaa hänen tuloksentekokykyä. Ilmeisesti omassatunnossa on kuitenkin häivähdys epäilyä oman tasoituksen oikeellisuudesta, kun tänne kuitenkin kysymyksen asetti.
    Mikään ei estä sinua toimimasta kuten Vieraspelaaja aiemmin esitti.

Niin, kai sen voi noinkin ajatella tietysti. En nyt tiedä voiko käyttää termiä ’toistuvasti’, kun on muutamassa päivässä ne pelannut, mutta kuinka vaan. Probleema tässä nyt on just se, että kun en merkkaria ottanut ja enää ei uutta kierrosta ehdi pelaamaan. Ennen tätä viikkoa tasoitukseni on ollut mielestäni liian matala, olenko nyt yhtäkkiä taikaiskusta parantunut pelaajana selvästi? Itselleni ei tullut edes mieleen, että voisin tasoitustoimikunnalle ilmoittaa asiasta. Näinhän toki voisin tehdä.

Oma veikkaus on, että hän on III 36 bogispisteellä. Voiton vie joku goldencapin tapaa peliään muuttanut tai talvella harjoitellut 42 pisteellä. Voittajalla oli vain parempi päivä eikä maila puristanut kädessä niin paljon.

Pääosalla porukasta tasoitus nousee 0,1 pinnaa, jollei huonoon keliin vedoten yms. päätetä olla nostamatta tasoituksia.

Goldencap kertonee miten hommassa lopulta kävi?

Mä luulen, että voittaja saa 44 boksua ja ’siideri’ tulee neljänneksi.

Fantti kirjoitti: (18.5.2007 12:24:49)
    Oma veikkaus on, että hän on III 36 bogispisteellä. Voiton vie joku goldencapin tapaa peliään muuttanut tai talvella harjoitellut 42 pisteellä. Voittajalla oli vain parempi päivä eikä maila puristanut kädessä niin paljon.

Pääosalla porukasta tasoitus nousee 0,1 pinnaa, jollei huonoon keliin vedoten yms. päätetä olla nostamatta tasoituksia.

Goldencap kertonee miten hommassa lopulta kävi?

Itse uskon pelaavani tuohon 36 pisteen pintaan (34-38), toivon että rikkoisin ensimmäisen kerran 90, mutta se lienee olevan kilpailutilanteessa toiveajattelua. Enköhän mä tuloksen kertone tänne sitten kun homma on ohi.

Tämä golf tasoituksineen on kummallinen peli. Omasta mielestäni lyöntini on kuluneen talven aikana parantunut hurjasti. Tulosta vaan ei ole tullut. Aina jokin osa-alue on pettänyt. Ylen tuulisessa säässä on ole pystynyt pidentyneitä lyöntimittojani soveltamaan käytäntöön. Sillä oikeaksi sanotulla amerikkalaisella systeemillä tasoitukseni olisi nyt noin 17.

Olen pelannut neljä vuotta ja tehnyt kuten Old John Joseph ja jättynyt suurimmaksi osaksi vain laskevia kortteja. Olen kuvitellut, että kehityn koko ajan. Niinpä tasoitukseni on pudonnut jo lukemiin 11. No siitä huolimatta olin viime vuonna erilaisissa suffelikisoissa kolmesti palkinnoilla. Nyt olen päättänyt, että minunkin täytyy korjata tuo tasoitukseni oikeisiin lukemiin. Valitettavasti tuonne 18 korville palaamiseen menee tällä systeemillä kolme vuotta.

Eilen taas melkoisessa puhurissa v-tutti pelata. Lyönnit kulkivat kyllä hyvin ja yleensä pitkiksi. Lähipeli vain tökki, chipit vain olivat kädettömiä ja putit eivät uponneet millään. Tuskastuin totaalisesti ja meinäsin jättää leikin kesken. Sitten kuudennella väylällä chippasin tikkuun, mutta eihän se tietenkään uponnut, jäi ilkkumaan kahden sentin päähän reiästä. Takaysillä pistin ensimmäiseksi nelimetrisen parputin sisään. Seuraavalla vitosella vastatuulen sinnittelin bogin. Kolmannella putti greenin ulkopuolelta sisään ja birkku. Sitten pari greeniosumaa ja varmat parit. Nyt olin takaysiä jo viisi väylää parissa. Ehkä vielä kuudeskin. Vastatuuleen kolmosella lyhyeksi. Chippi lipulle ja pallo sisään. Ehkä vielä seitsemäskin? Avaus väylälle, toinen greenille. Kaltevalla greenillä kieli keskellä suuta ja par. Paineet senkun kasvoivat, kahdekas: Kolmas lyönti vitosella navakkan vastatuuleen meni lipun suunnassa 10 metriä pitkäksi. Putti 40 senttiin ja par. Vielä viimeinen reikä. Hitommoisessa sivutuulessa lyönti jäi surkean lyhyeksi. Chippi alle kahteen metriin ja putti vuoren varmasti sisään. Yhdeksän reikää ensi kertaa pariin. No sattuuhan se jyvä joskus sokeankin kanan nokkaan. Tästä hyvä jatkaa kohti tasoitusta 17.

goldencap kirjoitti: (18.5.2007 11:27:26)
    No ei mun mielestä tuossakaan nyt kauheasti järkeä ole, …

Tästä olen kyllä kanssasi ihan samaa mieltä. Golfissani ei todellakaan ole mitään järkeä. Mutta kun en pääse siitä millään eroon varsinkaan nyt kun sekä vaimo että poika pelaavat.

goldencap kirjoitti: (18.5.2007 11:27:26)… teet keskimäärin tyyliin 20 bogeypistettä kierroksella. …

Tämän olen yrittänyt ratkaista tekemällä kierroksella ihan muita juttuja kuin bogeypisteitä. 😉 Niin ja jos tyylistä saisi pisteitä, saisin vielä vähemmän 😉 😉
    Toivon oppivani joskus lyömään palloa, jotta voisin sitten alkaa ’tehdä tulosta’. Tai sitten ehkä kuitenkaan ei. Onneksi tuota ei tarvitse vielä pitkään aikaan ratkaista, tuskin koskaan. Kai.

Prboy kirjoitti: (18.5.2007 12:57:20)
    Tämä golf tasoituksineen on kummallinen peli. Omasta mielestäni lyöntini on kuluneen talven aikana parantunut hurjasti. Tulosta vaan ei ole tullut. Aina jokin osa-alue on pettänyt. Ylen tuulisessa säässä on ole pystynyt pidentyneitä lyöntimittojani soveltamaan käytäntöön. Sillä oikeaksi sanotulla amerikkalaisella systeemillä tasoitukseni olisi nyt noin 17.

Olen pelannut neljä vuotta ja tehnyt kuten Old John Joseph ja jättynyt suurimmaksi osaksi vain laskevia kortteja. Olen kuvitellut, että kehityn koko ajan. Niinpä tasoitukseni on pudonnut jo lukemiin 11. No siitä huolimatta olin viime vuonna erilaisissa suffelikisoissa kolmesti palkinnoilla. Nyt olen päättänyt, että minunkin täytyy korjata tuo tasoitukseni oikeisiin lukemiin. Valitettavasti tuonne 18 korville palaamiseen menee tällä systeemillä kolme vuotta.

Eilen taas melkoisessa puhurissa v-tutti pelata. Lyönnit kulkivat kyllä hyvin ja yleensä pitkiksi. Lähipeli vain tökki, chipit vain olivat kädettömiä ja putit eivät uponneet millään. Tuskastuin totaalisesti ja meinäsin jättää leikin kesken. Sitten kuudennella väylällä chippasin tikkuun, mutta eihän se tietenkään uponnut, jäi ilkkumaan kahden sentin päähän reiästä. Takaysillä pistin ensimmäiseksi nelimetrisen parputin sisään. Seuraavalla vitosella vastatuulen sinnittelin bogin. Kolmannella putti greenin ulkopuolelta sisään ja birkku. Sitten pari greeniosumaa ja varmat parit. Nyt olin takaysiä jo viisi väylää parissa. Ehkä vielä kuudeskin. Vastatuuleen kolmosella lyhyeksi. Chippi lipulle ja pallo sisään. Ehkä vielä seitsemäskin? Avaus väylälle, toinen greenille. Kaltevalla greenillä kieli keskellä suuta ja par. Paineet senkun kasvoivat, kahdekas: Kolmas lyönti vitosella navakkan vastatuuleen meni lipun suunnassa 10 metriä pitkäksi. Putti 40 senttiin ja par. Vielä viimeinen reikä. Hitommoisessa sivutuulessa lyönti jäi surkean lyhyeksi. Chippi alle kahteen metriin ja putti vuoren varmasti sisään. Yhdeksän reikää ensi kertaa pariin. No sattuuhan se jyvä joskus sokeankin kanan nokkaan. Tästä hyvä jatkaa kohti tasoitusta 17.

Sinähän se vasta näytät olevan varsinainen tasoitushuijari, kun olet näköjään pelannut tuloksen 78 ja pelaat 11 tasoituksella? Sehän pitäisi olla viisi lyöntiä pienempi ainakin. Jos kerran hyvänä päivänä pystyt tulokseen 78, niin sinun tasoituksesi on aivan liian suuri. Tuohan on prosentuaalisesti noin sama asia kun 30 tasoituksen tasoinen pelaaja pelaisi tasoituksella 54. Ja minulla ei tosiaankaan ole tarkoitukseni pitää tasoitusta tuolla 21,7:ssä jos se sieltä alas tulee, anteeksi nyt vain kun en ole sitä alle viikossa ehtinyt laskemaan.

JSJ

Ei kait tossa ole mitään epäselvää. Jossain päin sääntöjä milestäni sanotaan, että tasoituskierrokseksi hyväksytään ne etukäteen ilmoitetut harjoituskierrokset. Kaikki kilpailu kierroksethan sinne menee kyselemäti. Se miten tuo etukäteisilmoitus sitten pitää tehdä, onkin täysi mysteerio. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on monenmoista kirjavaa tapaa, joku jättää kortin kun huvittaa ja kuten meillä, on ilmoitus kirjattava cadiemasterille erilliseen kirjaa etukäteen. Itse olen ottanut pääsääntöiseti tavan jättää jokaisesta kierroksesta kortti. Sitten vastaus tuohon kysymykseesi: Milestäni petät vain itseäsi! Ei noitten pikkukisojen palkinnot ole sitä luokkaa, että nyt ainakaan kovin isoa pakasteporkkanaa kanattaa nokaan imaista, siis muitten kanssapelaajien. Iloisia pelejä vaan!

JSJ kirjoitti: (18.5.2007 15:49:19)
    Ei kait tossa ole mitään epäselvää. Jossain päin sääntöjä milestäni sanotaan, että tasoituskierrokseksi hyväksytään ne etukäteen ilmoitetut harjoituskierrokset. Kaikki kilpailu kierroksethan sinne menee kyselemäti. Se miten tuo etukäteisilmoitus sitten pitää tehdä, onkin täysi mysteerio. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on monenmoista kirjavaa tapaa, joku jättää kortin kun huvittaa ja kuten meillä, on ilmoitus kirjattava cadiemasterille erilliseen kirjaa etukäteen. Itse olen ottanut pääsääntöiseti tavan jättää jokaisesta kierroksesta kortti. Sitten vastaus tuohon kysymykseesi: Milestäni petät vain itseäsi! Ei noitten pikkukisojen palkinnot ole sitä luokkaa, että nyt ainakaan kovin isoa pakasteporkkanaa kanattaa nokaan imaista, siis muitten kanssapelaajien. Iloisia pelejä vaan!

Niin, se voi olla että petän itseäni. Kyllä mä tiedän, että pystyn parempaan kuin tasoitukseni ja tiesin sen ennen maanantaitakin, mutta siihen mennessä se vain ei ollut koskaan onnistunut. Kyllä mä tiedän että aina on parantamisen varaa, koskaan ei ole täydellinen. Niin kuin kuvailit, niin kortin jättämiseen tarvitaan tietyt jutut ja itse haluan niitä ainakin noudattaa, se on sitten eri asia jos joku väärentää kortteja. Nyt ei sitä merkkaria kierroksella ollut, niin tasoitus on mikä on. Kyllä mulle ainakin viime kesänä kun seuraan liityin, sanottiin että tasoituskierros pitäisi cädärille etukäteen ilmoittaa.

lainaus:
    ’Jossain päin sääntöjä milestäni sanotaan, että tasoituskierrokseksi hyväksytään ne etukäteen ilmoitetut harjoituskierrokset. Kaikki kilpailu kierroksethan sinne menee kyselemäti. Se miten tuo etukäteisilmoitus sitten pitää tehdä, onkin täysi mysteerio. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on monenmoista kirjavaa tapaa, joku jättää kortin kun huvittaa ja kuten meillä, on ilmoitus kirjattava cadiemasterille erilliseen kirjaa etukäteen.’

Olen lukenut tätä viestiketjua mielenkiinnolla ja periaatteessa tasoitukseen vaikuttavat kierrokset pitäisi ilmoittaa etukäteen caddiemasterintoimistoon => jos ei ole tavan mukaan ilmoitettu niin kierros on pelattu niinkuin on… Kuinka paljon sitten golfpelaajalle itselleen tieto omasta hyvästä tai huonosta osaamisesta merkitsee? Sääntöjen henkeä voi jokainen tulkita niinkuin haluaa.
    Korjataan noudatettaviin sääntöihin että jokaisesta kierroksesta jätetään kortti!
    Selkeä peli on lyöntipelikisa.
    Tasoituksiin perustuvat kisat olisivat ehkä todellisia ja toimivia, jos ihmisluonteeseen voisi luottaa…

Onhan tuo tietysti ihan itsestä kiinni miten menettelee tuossa tilanteessa. Itse ainakin tahdon tasoituksen mahdollisimman alas mahdollisimman nopeasti ja jätän kaikki pudottavat kortit. Eihän tuon luulisi ollut vaikea pyytää jonkun nimeä korttiin kierroksen jälkeen… Mutta onhan näissä avauskisoissa kaikilla talviharjoittelua harrastavilla tasurit vähän hukassa. Joku vuosi kesägriinit avattiin meillä vasta avaus kisaan ja kaveri ei ollut päässyt laskemaan tasoitusta aiemmin ja pelasi jotain 58 pistettä 😀

Itse en jätä korttia kaikista harkkarundeista läheskään…ai miksi en? No kun en läheskään aina edes pelaa reikään asti vaan ne lyhkäset varmat annetaan.
    Ja sitäpaitsi, mun mielestä ei kannata edes aina pelata korttikierrosta. Joskus on hyvä pelata kunnollinen harkkarundi ja vaikkapa lätkiä pari palloa samasta paikkaa, kokeilla vähän rajojaan ja kikkailla.

Tässä kun katselee noita porukan profiileita, niin lähes kaikilla tasoituksen ja parhaan kierroksen eroa on parhaan kierroksen hyväksi kuusi, seitsemänkin lyöntiä, joillain enemmänkin. Itselläni eroa on nyt alle neljä lyöntiä, joten näyttää että en ole mitenkään poikkeava yksilö täällä tasoitukseni kanssa.

Paksupekka, jos luet tätä niin kerropa miksi sinun tasoituksesi on 8,7 jos olet pelannut 73, eli oletettavasti 7,7 lyöntiä paremmin kuin tasoituksesi? Itse olit sitä mieltä, että tasoituksen pitäisi kuvata sitä mihin parhaana päivänä pystyy, mutta itselläsi se ei ole edes siellä päin.

goldencap kirjoitti: (18.5.2007 18:16:02)
    Tässä kun katselee noita porukan profiileita, niin lähes kaikilla tasoituksen ja parhaan kierroksen eroa on parhaan kierroksen hyväksi kuusi, seitsemänkin lyöntiä, joillain enemmänkin. Itselläni eroa on nyt alle neljä lyöntiä, joten näyttää että en ole mitenkään poikkeava yksilö täällä tasoitukseni kanssa.

Itse olen kyllä taipuvainen uskomaan jotta silloin kun itsekukin on tehnyt parhaan oman kierrostuloksensa niin on kyllä jättänyt kortin sisään. Itse jätän aina laskevat kortit sisään ja kisakierrokset sitten kertoo pysyykö tasoitus sillä vai ei. Tämän kevään rangeharjoittelu itselläni on antanut paljon lupauksia ja jospa kohta kiertäis ensimmäisen kierroksen (joka on kisakierros). Niin ja kyllä minä olen aina merkinnyt itse oman kortin, siis harjoituskierroksella olen vaan pyytänyt siihen pelikaverin allekirjoituksen. Ei ole vielä kukaan kieltäytynyt varsinkaan tasoitusta laskevilla kierroksilla.

Siideri. Leikitäänpäs ajatuksella että Paksupekan tasuri oli viimeviikolla 10,9. Hän lähti eilen Pickalan Foresterille, kevättä rinnassa ja mailat talvisäilöstä kaivettuna, tekemään hyvää rundia ja Voilá, korttiin kirjattiin merkkarin todistamana uskomattomat 73 lyönnettä, paremmin kuin koskaan. Kortti kiikutettiin Cädärille, joka totesi, että uusi händäri kirjoitetaan sitten 8.7, eli tasuri tippui kokonaista 2.2:lla

Näin se menee. Joten vaikka Paksis pelasikin 73, on tasuri nyt virallisesti ja oikein 8,7.
    Tämä lähtötilanne oli lavastettu, mutta voisi olla oikeasta elämästä.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 81)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #478250 kohteessaTaas tasoituksista

Etusivu Foorumit Yleistä Taas tasoituksista