Aihe: taas tää sama juupas eipäs hitaasta pelaamisesta - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

taas tää sama juupas eipäs hitaasta pelaamisesta

Etusivu Foorumit Yleistä taas tää sama juupas eipäs hitaasta pelaamisesta

Esillä 25 viestiä, 151 - 175 (kaikkiaan 594)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Heh, jostain syystä en jaksa käydä kurssia. Tyydyn oikeuteeni myöntää muille green cardeja.

Ja käsityksesi on hieman väärä. Toki golfissa on olemassa säännöt joilla pelataa ja ilmeisesti sinulla on jotain tuomarointioikeuksia. Mitä taas etikettiin tulee niin se jo sanan omassa määritelmässään sanoutuu ulos säännöistä. Käyttäytymiskoodit taas ovat aina isännän määriteltävissä, joka golffissa tarkoittaa kenttää.

Suomalaiset eivät toki poikkea sinällään muista, mutta kun satumme Suomessa asumaan niin se oli määritelmä jossa tarkennettiin tiettyä yhteisöä.

Mutta tosiasiassa puhuttuna. Jos menet ihan tavalliselle golfarille itkemään etikettivirheistä, saat tuskin häntä ymmärtämään tai puolellesi. Jos taas kerrot miksi pelinopeus on oleellista, voit saada hänet ymmärtämään. Toisin sanoen, etikettiin viittaaminen on jotain mikä vaikuttaa juurikin siltä snobimaiselta jorinalta mikä ei perus golfaria kovinkaam monesti jaksa kiinnostaa.

RealSid kirjoitti: (29.7.2012 16:48:31)
    Heh, jostain syystä en jaksa käydä kurssia. Tyydyn oikeuteeni myöntää muille green cardeja.

.

jos väitteesi on tosi on se aika kamottava, kun green card:in myöntäbä henkillö ei ole halukas tunnustamaan R&A ja USGA auktoriteettia sekä heidän asettamia reunaehtoja

Teitä voisi verrata vanhollislestadiolaisiin itkemässä raamatun auktoriteetin perään.

Tietenkin hyviä ja helppoja asioita voidaan opettaa aloittelijoille, mutta olisi todellista idiotismia alkaa kertomaan heille ’suurista auktoriteeteistä’ kenen sanaa heidän tulisi palvoa.

Se että osaa olla vaarantamatta oman ja muiden turvallisuuden sekä kykenee jollain lailla rullaavaan peliin on kaikki mita kannattaa opettaa.

RealSid kirjoitti: (27.7.2012 16:11:28)

kasosakas kirjoitti: (27.7.2012 14:01:55)
    mutta kun ei useinkaan ole, meillä on niin tavallista että se eddellä pelaava hidas 10 -15 händäristen ryhmää rykäsee 4 palloa syvälle skuttaan juoksee väylälle pudottaa bägit siihen ja 3 möyryää sissinä seuraavat 5min siellä ’ilmasuojassa’ ja yksi vahtii väylällä haukkana ettei kukaan pääse ohi.

kyllä kyllä, olen lähes samaa mieltä että nuo yli sinkkuhändärin mulkut voisivat pysyä rangella. Ja mielellään sielläkin vain yöaikana jotta kaltaisemme täydelliset ihmiset saisivat harrastaa MEIDÄN omistamaa lajia niin kuin sitä KUULUU pelata.

Yleensä just sellaset mulkut jotka pelaa jollain 12 händärillä on aina tukkimassa MUN pelin. Voitteko ymmärtää kuinka mua vituttaa maksaa tästä lajista 500 euroa vuodessa just niiden takia!

Harrastakaa minigilffia vitun amatöörit.

Heh, jostain syystä en jaksa käydä kurssia. Tyydyn oikeuteeni myöntää muille green cardeja.

Täytyy vaan varmistaa, että olihan tuo ensimmäiseksi lainattu viesti sarkasmia?

Toi ’maailmanlaajuinen golfetiketti’ on kyllä ihan bullshittiä. Olin tuossa juuri ameriikoissa pelaamassa ja isoin huomio oli se, että kuinka sujuvaa ja fiksua peli Suomessa keskimäärin on. Ei sielläkään mitään isompia ’rikkeitä’ tullut. Mitä nyt välillä joku käveli puttilinjalla tms, mutta Suomessa normaalisti tulee foret ynnä muut melkein aina. Siellä ei juuri koskaan. Miksi? Siksi koska täällä on greencard kurssit, missä saa ihan hyvät perusteet peliin. Siellä tosi harvat omistaa mitään korttia tasotuksesta puhumattakaan.

Itse vedän pitkälle toistasataa rundia kaudessa ja ehkä pari kertaa kuukaudessa voi vähän vituttaa kun joutuu odottamaan. Pystyn kuitenkin elää sen kanssa. Joku Talman jeesustelija voi sitten julistaa halutessaan jotain ruutuhousanomaa.

Miten sattuikaan että nimimerkit dirtybirdie ja RealSid on luotu samana päivänä. Kaikenmaailman kekkuleita täälläkin pyörii ja proota leikkii.

Missä vaiheessa olen proota leikkinyt? Oon keskimäärästä lahjattomampi pelaaja koska en oo edes singeli. Tavoite on tosin sinne päästä. Toisekseen mitä väliä sillä on että joku on luonut samana päivänä nimimerkkinsä?

KL

RealSid kirjoitti: (29.7.2012 20:19:40)
    Teitä voisi verrata vanhollislestadiolaisiin itkemässä raamatun auktoriteetin perään.

Tietenkin hyviä ja helppoja asioita voidaan opettaa aloittelijoille, mutta olisi todellista idiotismia alkaa kertomaan heille ’suurista auktoriteeteistä’ kenen sanaa heidän tulisi palvoa.

Se että osaa olla vaarantamatta oman ja muiden turvallisuuden sekä kykenee jollain lailla rullaavaan peliin on kaikki mita kannattaa opettaa.

Perin surullista, ettei etikettiä opettava henkilö ymmärrä etikettiä eikä sitä miksi se on olemassa. Myöskin on näköjään jäänyt ymmärtämättä kenen vuoksi etiketti on olemassa ja miksi se on syytä opettaa kaikille ja tarkasti.

Mitä tulee etiketin ja sääntöjen ’eriyttämiseen’, niin kaikissa sääntökirjoissa ja -oppaissa on aina myös golfin etiketti kuvattuna. Sitä pidetään niin tärkeänä ja kiinteänä osana golfia, että vakavasta etikettirikkeestä voidaan pelaaja peräti diskata kilpailusta, ja ihan sääntöjen perusteella (33-7).

Etiketissä ei ole kyse auktoriteeteistä, vaan siitä, että etiketti on syntynyt ja kehittynyt kauan ennen kuin Suomessa on alettu pelata golfia. Kuulostat aivan lapselta, joka kapinoi täysin järkevää asiaa vastaan vain siksi, että joku on käskenyt tehdä niin. Jos lapsi saisi itse valita, hän kuitenkin tekisi aivan samalla tavalla. Jokainen järkevä ihminen ymmärtää etiketin merkityksen, ja tässäkin ketjussa on tullut ilmi sama mikä kentilläkin: jotkut vain eivät suostu hyväksymään muita kentälle, vaan oma napa tulee aina ensin.

ts

KL kirjoitti: (30.7.2012 7:33:24)

Perin surullista, ettei etikettiä opettava henkilö ymmärrä etikettiä eikä sitä miksi se on olemassa. Myöskin on näköjään jäänyt ymmärtämättä kenen vuoksi etiketti on olemassa ja miksi se on syytä opettaa kaikille ja tarkasti.

.

Alkeiskurssilla vai jotenkin muuten?

Mä olen tyytynyt kertomaan etiketistä vaan sen, että kaikki perustuu toisten huomioimiseen. Sen alle menee kentänhoito, pelinopeus, pukeutuminen ja turvallisuus. Sen jälkeen en ole huomannut kenenkään oppilaani esim haravoivan bunkkeria huolimattomasti.

Mutta eiköhän nuo etikettiongelmat ole tämän ajan tuotosta monella tapaa. Jauhamatta itsekkyydestä sen enempää, eipä meillä juuri enää näy kapteeneja uusia jäseniä peluuttamassa ja tuon puolen asiohin perehdyttämässä… josko muutakaan jäsenistöä.

ts kirjoitti: (30.7.2012 7:41:34)
    Mutta eiköhän nuo etikettiongelmat ole tämän ajan tuotosta monella tapaa. Jauhamatta itsekkyydestä sen enempää, eipä meillä juuri enää näy kapteeneja uusia jäseniä peluuttamassa ja tuon puolen asiohin perehdyttämässä… josko muutakaan jäsenistöä.

Etiketit muokkautuvat ajan mukaan.
    Itsekkyys, välinpitämättömyys, röyhkeys, unohdus, tietämättömyys, kiire, idiotismi…
    Ihmisten toimintaa voidaan kuvata monin sanoin myös golfkentällä, mutta usein teemme vain vääriä päätelmiä omista subjektiivisista lähtökohdistamme tukemaan omaa ajattelumaailmaa.

Etikettiongelmat lisääntyvät jos etikettejä tulkitaan ehdottomasti tukemaan vain omaa näkökulmaa.
    Jos tulee hesari niin suosittelen siitä juttua ’jokapäiväiset harhamme’.

Liekö tämä sälli poliitiko? Yhtä vähän saa jokatapauksessa selvää horinoistaan.

kebax kirjoitti: (30.7.2012 10:13:35)
    Liekö tämä sälli poliitiko? Yhtä vähän saa jokatapauksessa selvää horinoistaan.

samaa fuulaa se laskettelee kuin tuossa toisessa ketjussa, ketjussa jossa esitettiin väite ”Suomessa on golfin harrastajia lähes tuplasti / 18 reikää europpaan verrattuna”

ensin se itki näytön perään ja kun sellainen lyötiin nokan eteen, alkoi mutku Kanadassa jupina, sitten kun häneltä kysyttiim ”mitäs tekoa kanadalla on europan kanssa” alkoi kiemurtelu – ”no mut kun kanadan tilanne kuvaa sitä mun mielikuvaa eurooppasta paremmin kuin todellinen eurooppa”

eli sellainen vekkuli

Kuullosta siltä että ainesta olisi.

RealSid kirjoitti: (30.7.2012 9:45:58)

Etikettiongelmat lisääntyvät jos etikettejä tulkitaan ehdottomasti tukemaan vain omaa näkökulmaa.
    Jos tulee hesari niin suosittelen siitä juttua ’jokapäiväiset harhamme’.

käy nyt vaikka ihan alkuun täällä sen jälkeen pohdi sitä ristiriitaa joka vallitsee sinun nälemystesi ja golfin sääntöjen ylläpitäjän välillä.. seuraavaksi mieti vaikka miten saisit nuo skotit taivutettua tukemaan näkemystäsi

vai onko tuo R&A sinulle yhtä tuntematon toimija kuin aikaisemmassa keskustelussa esiin tullut KPMG

kykenee jollain lailla rullaavaan peliin on kaikki mita kannattaa opettaa.

ja se hidas pelaaminen on tuota kuvaamaasi toimintaa?????

kasosakas kirjoitti: (30.7.2012 11:45:10)

kykenee jollain lailla rullaavaan peliin on kaikki mita kannattaa opettaa.

ja se hidas pelaaminen on tuota kuvaamaasi toimintaa?????

En nyt oikein ymmärrä mitä tuolla ’kysymyksellä’ haet takaa?

Et ole tainnut oikein ymmärtää kaikkea mitä olen sanonut.
    Kyllä, ryhmien tulisi pyrkiä pysymään kentän antamissa peliajoissa.
    Kyllä, ryhmien tulisi opetella antamaan ohituslupa nopeammille ryhmille, jos edessä on tilaa.

Lähinnä olen yrittänyt keskustella siitä ymmärryksestä miksi kierrokset saattavat kestää.

Mitä taas noihin ruuhkapelaamiseen tulee, niin kysyin kyllä mistä tietosi ovat peräisin. En niitä pyrkinyt kyseenalaistamaan edes vielä siinä vaiheessa kun aloit itkemään jo asian perään.

Niin ja joo, keväällä eräässä kokouksessa oli R&A:n esitelmä. Skippasin sen, koska en kokenut aihetta mitenkään mielenkiintoiseksi tai itselleni oleelliseksi. Ja kuten jo aiemmin sanoin KPMG:stä, niin en tunne heidän tilastojaan niin hyvin kuin EGA:n.

RealSid kirjoitti: (30.7.2012 12:27:57)

Lähinnä olen yrittänyt keskustella siitä ymmärryksestä miksi kierrokset saattavat kestää.

kyllä tuo tekstisi on aika tavalla puolustelevaa ja hyväksyvää.. mm. kyseenalaistamalla R&A:n ohjeistuksen (joka löydät mm. sääntöjen liitteenä)

jos et siitä ole tarkoittanut, niin sitten olisi jo aika opetella… no joo

Mikäpä esti laittamasta noita sääntöjä suomeksikin. Vaikka toisin luulisi, kaikki eivät ehkä sittenkään ole kovin kielitaitoisia! Oma kokemukseni hitaudesta on seuraava: Hitaita ovat skiniä tai jotain muuta erittäin tärkeää kisaa käyvät neljän miehen porukat. Seuraavina tulevat ehdottomasti alhaisen tasoituksen omaavat nuoret miehet: lyövät kovaa ja pitkälle, mutta ai että pallo menee pitkälle myös sinne metsään. Naisille on tässä tapauksessa eduksi se, ettei pallo lennä niin pitkälle, joten he pysyvät paremmin kentällä tai ainakin siellä päin. Itse yritän huolehtia siitä, että olen valmiina lyömään omalla vuorollani. se auttaa jo ihmeesti. Mitä ohittamiseen tulee, se yleensä ainakin minulta sekoittaa helposti pelin ja ohitusväylä tulee vedettyä kamalalla kiireellä, vaikkei niin pitäisi ollakaan. Myönnän, että oma hermo ei tietysti pidä, kun tulee painetta näyttää, miten tässä nyt mennään.

kasosakas kirjoitti: (30.7.2012 14:02:35)

RealSid kirjoitti: (30.7.2012 12:27:57)

kyllä tuo tekstisi on aika tavalla puolustelevaa ja hyväksyvää.. mm. kyseenalaistamalla R&A:n ohjeistuksen (joka löydät mm. sääntöjen liitteenä)

jos et siitä ole tarkoittanut, niin sitten olisi jo aika opetella… no joo

Ymmärtämisen ja hyväksymisen välinen ero on minun maailmassani suuri. Pyrin pysymään niin objektiivisena kuin se on mahdollista.

Kumpi on merkittävämpää, teko vai motiivi? Vai onko sillä väliä?

KL

Svengisvingi kirjoitti: (30.7.2012 15:16:29)
    Mikäpä esti laittamasta noita sääntöjä suomeksikin.

Kenties se, ettei tuo etiketin alun perin laatinut pakkomielteinen vähemmistö ole kirjoittanut sitä suomeksi 😉

Oma kokemukseni hitaudesta on seuraava: Hitaita ovat skiniä tai jotain muuta erittäin tärkeää kisaa käyvät neljän miehen porukat.

Kyllä.

Seuraavina tulevat ehdottomasti alhaisen tasoituksen omaavat nuoret miehet: lyövät kovaa ja pitkälle, mutta ai että pallo menee pitkälle myös sinne metsään.

Kyllä, mutta näille nuorille miehille riittää, että katsoo tuimasti, niin ohituslupa heltiää. En tosin ole ikinä koskaan joutunut heitä ohittamaan, pelinopeus on kyllä kummasti kohentunut pienimmälläkin huomautuksella.

Itse laittaisin sijalle kaksi mistään piittaamattomat osakasseniorinelikot, joiden mielestä valmiissa maailmassa ei ole kiire mihinkään. Nämä joukkiot eivät milloinkaan katso taakseen eivätkä ole moksiskaan, vaikka edellä menevä ryhmä katoaa horisonttiin jo kahden pelatun reiän jälkeen. Ohituslupaa ei koskaan tarjota, koska sellaista käsitettä ei heidän maailmassaan ole edes olemassa. RealSid:in tai ts:n ylläpitämiä kaiken kerralla opettavia kursseja ei vissiin vielä ollut olemassa silloin, kun nämä konkarit aloittivat uransa.

Itse yritän huolehtia siitä, että olen valmiina lyömään omalla vuorollani. se auttaa jo ihmeesti.

Hyvä. Iso plussa tästä.

Mitä ohittamiseen tulee, se yleensä ainakin minulta sekoittaa helposti pelin ja ohitusväylä tulee vedettyä kamalalla kiireellä, vaikkei niin pitäisi ollakaan. Myönnän, että oma hermo ei tietysti pidä, kun tulee painetta näyttää, miten tässä nyt mennään.

Johtuisiko tämä ilmiö kenties siitä, että ohittaminen puolin tai toisin on niin harvinainen tapahtuma, ettei siihen osata sen paremmin valmistautua kuin suhtautua oikealla tavalla…?

Kun Suomessa on niin surkeaa… missäs mussa maassa, kokemustenne mukaan, täysi kenttä rullaa huomattavasti paljon paremmin kuin Suomessa?

Jostain syystä itselläni on ihan päinvastaiset kokemukset, että monissa maissa on paljon hitaampaa ja sekavampaa kuin Suomessa (jos pelataan ilman autoa; eri juttu tietysti jos auto ja/tai caddy on pakollinen, sehän nopeuttaa jonkun verran)

Tosin en oikeastaan varsinainen golfari ole, siis voin olla väärässäkin?

KL

Käyttäytymiskoodit taas ovat aina isännän määriteltävissä, joka golffissa tarkoittaa kenttää.

Koen tällaisen väitteen suorastaan hälyttävänä sellaisen suusta, joka väittää myöntävänsä pelilupia.

Voisitko ihan mielikseni laittaa linkin sellaisen kentän sivustolle, jolla ’isäntä’ määrittelee kentällä käytettävän etiketin edes joltakin osin erilaiseksi kuin tuo golfin säännöistä (Section I) löytyvä etiketti? Näitä kenttiä mahtaa löytyä Suomestakin vallan viljalti, sen verran paljon näkyy kentillämme haravoimattomia bunkkereita ja korjaamattomia lyönti- ja alastulojälkiä.

KL kirjoitti: (30.7.2012 16:34:11)

Mitä ohittamiseen tulee, se yleensä ainakin minulta sekoittaa helposti pelin ja ohitusväylä tulee vedettyä kamalalla kiireellä, vaikkei niin pitäisi ollakaan. Myönnän, että oma hermo ei tietysti pidä, kun tulee painetta näyttää, miten tässä nyt mennään.

Johtuisiko tämä ilmiö kenties siitä, että ohittaminen puolin tai toisin on niin harvinainen tapahtuma, ettei siihen osata sen paremmin valmistautua kuin suhtautua oikealla tavalla…?

Ne näyttöpaineet eivät tosiaan taida auttaa tässäkään asiassa. Varmaan enämpi vastoinpäin.

EFC

ts kirjoitti: (30.7.2012 7:41:34)
    Jauhamatta itsekkyydestä sen enempää, eipä meillä juuri enää näy kapteeneja uusia jäseniä peluuttamassa ja tuon puolen asiohin perehdyttämässä… josko muutakaan jäsenistöä.

Hyvä pontti kapteeneista, tai eipä itellä ole kokemusta kuin yhden seuran kapteeneista, mutta kommentoinpa siti. Meillä ei ainakaan nykyiden kapteeni näy kuin seuraotteluiden tms. tapahtumien yhteydessä ja näissähän on yleensä aina samat tyypit mukana.
    Jos kysytään aloittelijoilta tai muuten huonommalla tasolla pelaavilta niin, tuskin moni edes tuntee kapteenia ulkonäöltä, saati sitten ollut jossain tekemisissä. Eipä silti että hänen tulisi kaikkia tuntakaan kun jäseniä seurassa on kuitenkin vissiin toista tuhatta.
    Otsikkoon viitaten voisi olla hyvä jos kapteeni viitsisi joskus olla mukana uusien pelaajien kanssa ja järjestäisi heille vaikkapa ohjattua pelaamista, tässä voisi myös hyödyntää muita klubin kokeneempia pelaajia, koska sekin on selvää ettei kapteeni pysty itse pelaamaan kaikkien aloittelijoiden kanssa. Itsekin voisin aivan hyvin vetää joskus aloittelijoille kierroksia, jos sen avulla saataisiin porukka etenemään kentällä ripeämmin.

KL

2tenori kirjoitti: (30.7.2012 16:36:45)

Kun Suomessa on niin surkeaa… missäs muussa maassa, kokemustenne mukaan, täysi kenttä rullaa huomattavasti paljon paremmin kuin Suomessa?

Skotlannissa ja Irlannissa. Suurelta osin myös Englannissa.

Esillä 25 viestiä, 151 - 175 (kaikkiaan 594)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #425665 kohteessataas tää sama juupas eipäs hitaasta pelaamisesta

Etusivu Foorumit Yleistä taas tää sama juupas eipäs hitaasta pelaamisesta