Aihe: taas tää sama juupas eipäs hitaasta pelaamisesta - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

taas tää sama juupas eipäs hitaasta pelaamisesta

Etusivu Foorumit Yleistä taas tää sama juupas eipäs hitaasta pelaamisesta

Esillä 25 viestiä, 276 - 300 (kaikkiaan 594)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • kasosakas kirjoitti: (7.8.2012 11:30:46)
    noita kun selaat niin, juttu on vaan niin että tärkeimmät syyt lopetta golf ovat:
    1) kierros kestää liian kauan
    2) rahat eivät riitä
    3) muut vapaa-ajan aktiviteetit vievät ajan

Kyllä. Nyt siis puhutaan LOPETTAMISEN syistä.
    1 ja 2 kohta on ihan oikein, joista 2 kohta on usein GF pelaamisen kalleus, koska aloittelijavaiheessa pelaaja ei yleensä hanki osaketta tai pelioikeutta. 3 kohta on liitännäinen kohtaan 1. Tähän kun lisää vielä kohdan ’Ei tunne kehittyvänsä lajissa’ niin saadaan ne kolme oleellisinta pointtia mitkä ylensä johtavat golf harrastuksen lopettamiseen. Nämä löytyvät kyllä siitä SGL tutkimuksestakin, kuten jo tuonne aikaisempaan viestiin kirjoitin.

Golf on yksinkertaisesti laji jossa kentällä menee aikaa matkoineen +5 tuntia.
    Se on aika, joka hyvin harvalla 25-45 vuotiaalla on lajille antaa yhtäjaksoisesti. (tämänkin olen sanonut jo aiemmin) Sillä ei ole oleellista eroa kestääkö kierros 4 vai 5 tuntia jos tarkastellaan tätä asiaa lopettamisen kannalta.

En ole missään välissä väittänyt etteikö ylipitkät kierrosajat olisi ongelma, ne vaan eivät ole ongelma joka johtaa golf harrastuksen lopettamiseen.

Tutkimuksessa on myös osio kierrosajoissa pysymisestä ja sen vaikutuksista pelaajiin.

Ja muuten nuo KPMG:n tutkimukset on varsin hyvän oloisia. En tiennyt että ne ovat ilmaisia.
    Tosin ne ovat paljolti näköjään (ja ymmärrettävästi) golf business näkökulmasta, joten harrastajaprofilointitutkimuksia sieltä ei tunnu oikein löytyvän.
    Mutta tässä tutkimuksessa muuten siitä harrastajamäärästä / kenttä:
    http://static.golfbusinesscommunity.com/media/1/8/3/183.pdf

Pohjoismaista Suomi on sijalla 2.
    Ruotsissa on 1 197 pelaajaa / kenttä. Suomessa 971, Norjassa 961ja Tanskassa 878.
    En itse näe noissa mitään dramaattisia eroja.

kebax kirjoitti: (7.8.2012 13:35:21)
    Epätoivoista yritystä saada hidas pelaaminen näyttämään oikeutetulta. Tähän kiirekorttiin vedotaan aina kun halutaan puolustaa oikeuttaan olla ottamati muita huomioon. Tässä ketjussa ihan jumalattoman usein sinä olet tehnyt näin mutta ymmärrätkö ettei se vie pois huomiota siitä että jos sinä ole hidas pelaaja niin sinä olet hidas pelaaja, ei ne muut ole nopeampia.

Mä en ymmärrä miks sä olet ottanut mut silmätikuksesi ja mistä päättelet että mä olen hidas pelaaja. Kirjoitin tuossa aikasemmin

Tasamaan tuuppari kirjoitti: (3.8.2012 22:17:12)
    Mä en sovi aikatauluja edes sen neljän tunnin kierroksen mukaan, en katso kelloa pelatessa vaan huolehdin että pysytään edellä olevan kannassa ja päästän takaa ohi, jos sieltä on nopeampia tulossa.

^mitä muuta kaipaat minulta tai muilta mahdollisesti edessäsi pelaavilta?

Mä en puolusta kenenkään oikeutta pelata hitaasti, mun mielestä täytyy pyrkiä ripeään pelaamiseen ja jos se ei jostain syystä onnistu (täysi ryhmä tai max slope), niiin sitten tulee päästää nopeammat ohi. Mä olen ainoastaan kritisoinut joidenkin ihmisten pelaamisen keston murehdintaa. Yllä mainitussa tapauksessa jos multa menee työpäivän jälkeen 5 tai 6 tuntia, niin sillä ei ole mitään väliä, koska se ilta on joka tapauksessa kulutettu. Se on sitten jokaisen päätettävissä pitääkö hauskaa vai tylsää.

Toinen asia mitä mä en ymmärrä on se, että miks ihmeessä mä sulle vastaan.

Tasamaan tuuppari kirjoitti: (7.8.2012 14:00:27)
    ^mitä muuta kaipaat minulta tai muilta mahdollisesti edessäsi pelaavilta?

Kiirekorttiin vetoomisen hitaan pelin oikeutuksena kun jätät pois niin sitten alkaa näyttämään paremmalta. En näe järkevänä yllyttää hitaaseen peliin julkisesti.

Mitä sitten taas tulee omiin pelailuihini. Minä olen vahvasti sitä mieltä että golf on harrastus jossa pitää ymmärtää että golf kierros vie kaikkineen juuri sen mitä vie. Jos aikaa ei ole niin pelaillaan sitten vaikka yheksän reikää. Eikä mulla otsasuoni poksahtele vaikka koko ajan sais olla nojailemassa mailaan. Miellyttävää se ei ole enkä sitä missään nimessä hyväksy. En hyväksy edes sitä että minun tai muidenkaan on siedettävä sitä. Mutta se on toki tiedossa että golfkierrokselle lähtiessä ei voi olla ollenkaan varma koska sieltä kotiutuu.

Tasamaan tuuppari kirjoitti: (7.8.2012 14:00:27)
    Toinen asia mitä mä en ymmärrä on se, että miks ihmeessä mä sulle vastaan.

😀
    Itsekkään en ymmärrä aina miksi kaikkiin tulee vastattua. Ehkä se on osittainen pakkomielle.

Uskoisin että kaikki tänne kirjottaneet haluavat että kierrokset olisivat vähintään ihanneajoissa, sillä tuskin kenestäkään on hauskaa odotella muita ryhmiä. Eniten itseä siinä häiritsee se, että se rikkoo oman pelirytmin ja usein sitä sitten itsekkin pelaa heikommin jos ei pääse etenemään sujuvasti.

Täällä ehkä se ero tulee teilaajista ja niistä jotka koittavat ymmärtää asiaa edes joltain kannalta. Tuo ymmärtäminen kun sitten lasketaan teilaajien osalta suoraan hitaan pelaamisen kannattamiseksi ja hitaaksi pelaamiseksi.

Tuosta liiton tutkimuksesta:
    https://golf.fi/documents/10162/17421/terveys-_ja_harrastajaprofiili_2012.pdf
    Kannattaa lukea tuo kohta 2.4 Tunnetilat 🙂

Hitaasta pelaamisesta siellä sanotaan mm. näin: ’Viime vuosina golfin harrastajien sekä seurojen edustajien keskuudessa on keskusteltu paljon pelaamiseen käytetystä ajasta ja ennen kaikkea hitaasta pelaamisesta golfkentällä. Keskustelun sävy on ollut sen suuntainen, että hitaaseen pelaamiseen tulee puuttua, tavalla tai toisella. Kyselyssä selvitettiin aktiiviharrastajien mielipiteitä hitaaseen pelaamiseen liittyen. Hieman alle puolet (49,1 %) vastanneista kokee, että liian hidas pelaaminen golfkentällä stressaa heitä aina silloin tällöin ja 7,3 % että säännöllisesti. Noin 10 % kaikista vastanneista kokee, ettei hidas pelaaminen stressaa heitä lainkaan.’

Sitten taas on sivuttu asian toista kantaa, eli muiden vauhdissa pysymistä. Siitä mm. näin: ’Naisista noin kolmannes (32,1 %) kokee muiden vauhdissa pysymisen stressaavan aina silloin tällöin ja 6 % säännöllisesti. Miesten osalla vastaavat luvut olivat 18,8 % (aina silloin tällöin) ja 0,7 % (säännöllisesti).’

RealSid kirjoitti: (7.8.2012 13:47:39)

En ole missään välissä väittänyt etteikö ylipitkät kierrosajat olisi ongelma, ne vaan eivät ole ongelma joka johtaa golf harrastuksen lopettamiseen..

????????????

siis oikeasti tutustu aiheesta tehtyihin kansainvälisiin tutkimuksiin, niissä tullaan poikkeuksetta yksiselitteiseen tulokseen:

1) suurin syy lajin lopettamiseen on liian pitkään kestävät kierrokset
    2) lopettaneet ovat kokeneet suurimmaksi syyksi pitkäkestoisiin kierroksiin hitaan pelaamisen

siis tutkimuksiin jotka ovat selvittäneet vastausta kysymykseen miksi lopetit eli on selvietty lajin lopettaineiden motiiveja päätökselleen.

tämän jälkeen seuraavana tulivat
    -raha
    -aika ei riitä golfille

tällä viittaan seuraavaan väitteeseesi:

RealSid kirjoitti: (7.8.2012 13:47:39)

Golf on yksinkertaisesti laji jossa kentällä menee aikaa matkoineen +5 tuntia.
    Se on aika, joka hyvin harvalla 25-45 vuotiaalla on lajille antaa yhtäjaksoisesti. (tämänkin olen sanonut jo aiemmin) Sillä ei ole oleellista eroa kestääkö kierros 4 vai 5 tuntia jos tarkastellaan tätä asiaa lopettamisen kannalta.
    .

tuo väittämäsi ei ole yhdenmukainen tutkimustulosten kanssa

tämä oli sitten viimenen postaukseni tähän aiheeseen.

Nyt ei voi kyllä todeta kuin että vastapuoli on joko täyttä ymmärrystä vailla tai vain 100 % provoamassa.

Kummassakaan tapauksessa en koe hyödylliseksi jatkaa tätä keskustelua.

Harmi että tällaisia idiootteja riittää jokaisella foorumilla, joiden kanssa keskustelu on täysin mahdotonta.

Idioottina ajattelin postata joitain ehdotuksia pelin nopeuttamiseksi.

-pitäisikö pallon etsiminen kieltää muilta kuin sen kadoksiin lyöneelle (siis pyöriköön siellä metsässä etsimässä muut odottaisivat korkeintaan pari minuuttia sen jälkeen kuin ovat omat lyöntinsä lyöneet)
    -pitäisikö ryhmälle antaa max hcp.n lisäksi myös min hcp (ei siis laskettaisi kentälle hcp 10 ryhmä ja perään hcp 90 ryhmä)
    -OB paaluja huomattavasti lisää

mulla on lopettamisesta yhden miehen tutkimus.

Lopetin kaksi vuotta sitten, koska kyllästyin golfareiden keskinäiseen kettuiluun, joka tuntui kohdistuvan erityisesti vähemmän aikaa lajin parissa olleisiin, hitaampiin, osaamattomiin, sitoutumattomiin säälittäviin lokkeihin. Vaikka itse en kokenut kuuluvani tähän ryhmään, minualkin rupesi ketuttamaan.

Koska en halua kettuuntua liikuntaharrastukseni parissa, ostin lenkkikengät, ja tennisosakkeen.

Sen verran kuitenkin kerkisi 15 vuoden aikana tarttua golfarin luonnetta, että tykkään edelleen äydä täällä häiriköimässä! Hähhähäää!

Meidän rouva lopetti pelaamisen lähes 20 vuotta sitten, kun koki olevansa hitaampi kuin muut eikä näköpiirissä ollut viiden vuoden pelaamisen jälkeen kehittymistä. Hänen oma hidas pelaaminensa oli syy, ei jonkun muun hidas pelaaminen. Kerron, kun moni muukin on minäminä oma napa asenteella mukana ohittelemassa. Nyt rouva ratsastaa, käyttää rahaa 10 kertaa enemmän hevosiin kuin minä golfiin, ottaa pron tunteja 3-4 kertaa viikossa ja kokee kehittyvänsä.

Aika ei ollut ongelma. Lähdettiin kierrokselle klo 19 ja pelattiin pitkien varjojen iltoja niin kauan kun näki. Kesälomilla ja viikonloppuisin pelattiin täysiä kierroksia Nurmijärvellä, Aulangolla ja Tawastilla ja talvella Teneriffalla Amarillaa. Del Surin kentälle ei edes yritetty, kun tasurivaatimus oli 28.
    Korttia ei ollut koskaan mukana ja minäkin pelasin vuosia 36 tasurilla välittämättä hevon paskaa tuloksesta. Kortin pitäminen tuli yllärinä, kun aloitin pelaamisen uudelleen seitsemän vuotta sitten.
    Niille kentille, joille on nettiajanvarausmahdollisuus, varaan ajan viikkoa aiemmin ja keitä muita tulee, sen päättävät muut, yleensä CM. Yhteistasoitukseksi tulee tällä systeemillä lähes maksimi, joskus ylikin, jos CM suo, mutta hännässä pyritään olemaan. Tänä kesänä viiden tunnin kierrokset ovat olleet yleisiä, alle neljän tunnin ei varmaan kertaakaan. Kelloa pidän vain juostessa ja hiihtäessä, joten en tarkkaan tiedä kierrosaikoja, mutta auton kellosta voi kentältä lähtiessä aina jotain päätellä.

2tenori kirjoitti: (7.8.2012 22:33:19)

Lopetin kaksi vuotta sitten, koska kyllästyin golfareiden keskinäiseen kettuiluun, joka tuntui kohdistuvan erityisesti vähemmän aikaa lajin parissa olleisiin, hitaampiin, osaamattomiin, sitoutumattomiin säälittäviin lokkeihin.

Tuota kettuiluahan tulee päivittäin vastaan tällä foorumilla nimimerkkien takaa, mutta oletko kokenut samaa golfkentälläkin? Jos olet niin se on jo vakavampaa. Omalle kohdalleni on kentillä osunut vain miellyttävää peliseuraa ja sivistyneesti käyttäytyviä ihmisiä. Vaikka golfareista on kysymys, täällä sellainen käytös on harvinaisempaa.

2tenori tarttis varmaan jonkinlaista henkkinjäämiskurssia ihan muihinkin elämän haasteisiin kun päätöksiä syntyy noin heppoisin perustein.

Ballmarker kirjoitti: (8.8.2012 6:07:53)

Lopetin kaksi vuotta sitten, koska kyllästyin golfareiden keskinäiseen kettuiluun, joka tuntui kohdistuvan erityisesti vähemmän aikaa lajin parissa olleisiin, hitaampiin, osaamattomiin, sitoutumattomiin säälittäviin lokkeihin.

Tuota kettuiluahan tulee päivittäin vastaan tällä foorumilla nimimerkkien takaa, mutta oletko kokenut samaa golfkentälläkin? Jos olet niin se on jo vakavampaa. Omalle kohdalleni on kentillä osunut vain miellyttävää peliseuraa ja sivistyneesti käyttäytyviä ihmisiä. Vaikka golfareista on kysymys, täällä sellainen käytös on harvinaisempaa.

En ole kokenut samaa golfkentällä, vaan enimmäkseen miellyttävää peliseuraa – mutta en pitkään aikaan enää ollut aivan hidas ja osaamaton. Tosin HCP oli 18 ainakin viimeiset 10 vuotta, kun en palauttanut yhtään korttia…

No joo tietysti rutiineissa aina olisi nopeuttamisen varaa, esim itsellä oli hidastava tapa että teen aina harjoitusswingin. Jos niihin menee 90 lyöntiä x 10 sek, tulee siitäkin jo 15 min/kierros, jos ei niitä saa tehtyä sujuvasti sillä aikaa kun muut lyö.

Pelasin usein yksin, ja joskus huomasin lievää närkästystä siitä että minut oli laitettu joidenkin ’omaan’ ryhmään, mutta muuten yleensä seura oli mukavaa, meni kierrokseen sitten enemmän tai vähemmän aikaa. Minuuttiaikatululla en yleensä ollut liikkeellä, vaan kierroksen jälkeen vielä ehti hörppäämään kahvin, meni kierrokseen sitten 3:45 vai 4:15. Koko reissu yleensä kuitenkin luokkaa 6 tuntia, sisältäen matkat + range + kierros + kahvit ja jälkipeli, henk.koht olen sitä mieltä että siinä ei puoli tuntia haittaa. Mutta joku muu voi olla toista mieltä.

Suvaitsemattomia mielipiteitä (ja golfliiton parin vuoden takaiset suunnitelmia) en ymmärrä. Muihin urheilulajeihin verrattuna se tarkoittaisi, että Takahikiän Sulkapalloseura ry alkaisi luokitella jäseniään sen perusteella, omistavatko he Takahikiän Sulkapallohalli Oy:n osakkeita, vai eivät. Mutta onneksi sulkapalloseuroja ei sellaiset asiat kiinnosta.

kebax kirjoitti: (8.8.2012 10:07:28)
    2tenori tarttis varmaan jonkinlaista henkkinjäämiskurssia ihan muihinkin elämän haasteisiin kun päätöksiä syntyy noin heppoisin perustein.

Jokaisella lopettaneella oli joku peruste, joka omasta mielestään oli riittävä päätökseen.

Sun mielestä varmaan jokainen päätös on ’heppoinen’, koska itse ajattelet eri tavalla, ja muulla tavalla ajattelevat ovat väärässä.

Ja on mulla golfmailat vielä. Par-3 ja ulkomailla ei kysellä tasoituskorttia.

Esim. tällä foorumilla kannustetaan kaikkia, eikä kettuilla:
    http://www.juoksufoorumi.fi

2tenori kirjoitti: (8.8.2012 10:52:10)

Run, 2tenori, run.

Lopetin kaksi vuotta sitten, koska kyllästyin golfareiden keskinäiseen kettuiluun, joka tuntui kohdistuvan erityisesti vähemmän aikaa lajin parissa olleisiin, hitaampiin, osaamattomiin, sitoutumattomiin säälittäviin lokkeihin. Vaikka itse en kokenut kuuluvani tähän ryhmään, minualkin rupesi ketuttamaan.

Mä olen huomannut samaa käyttäytymistä. Kun korkeatasoituksinen juhlii hyvää bogeypistetulostaan, niin kysellään että paljonko oli lyöntejä raakana, puhutaan isottelevasti avauksista ja sanotaan HCP >30-pelaajille, että kaikkienhan on pakko yli tuon 200m päässä olevan kummun yli avata jne.

2tenori on ihan oikeassa, osa golffareista on ylimielisiä mulkkuja. Toisaalta, niinpä on osa kaikista ihmisistäkin, joten ei niiltä kai voi välttyä missään.

Tokihan itselleen hyvät tulokset/suoritukset voivat vaatia pienimuotoista juhlintaa oikein suhteutettuna. Jos tässä on joku ongelma niin taas sinne henkiinjäämiskursseille vaan.

Mä näkisin kuitenkin että se on aina suurta juhlaa kun kentälle pääsee palloa taputtelemaan ja hengästyttävää maisemaa ihailemaan. Numeroita tulee ja menee mutta itse laji kaikkineen on paljon suurempaa.

Tasamaan tuuppari kirjoitti: (8.8.2012 11:32:51)

2tenori on ihan oikeassa, osa golffareista on ylimielisiä mulkkuja. Toisaalta, niinpä on osa kaikista ihmisistäkin, joten ei niiltä kai voi välttyä missään.

No oikeastaan erosin golfseurasta lähinnä liiton suunnitelmien ja niihin liittyvän keskustelun takia, kyllähän peliseura oli enimmäkseen OK. Ja totta on että ylimielisiä mulkkuja on joka paikassa, mutta jos lajiliitto alkaa näyttää samalta… heräsi epäilys että eihän niitä vain ole jopa suurikin osa…?

Tasamaan tuuppari kirjoitti: (8.8.2012 11:32:51)

Tuo on hyvin sanottu.

Mutta sitä minä ihmettelen, että IRL ylimielinen mulkku on ylimielinen mulkku on se sitten ihminen, tai golffari. Mutta kun Internet on siitä erikoinen paikka että tänne voi likipiti anonyymisti luoda itselleen ihan sellaisen hahmon minkä ikinä haluaakin, siksi onkin hämmästyttävää minkälaisiksi ylimielisiksi mulkuiksi, tai typeryksiksi monet ihmiset ovat virtualihahmonsa halunneet luoda.

Joissakin tapauksissa ihan ’vaikeista’ asioista keskustelu objektiivisesti (tai pyrkimys) ja syiden avoin miettiminen johtaa mulkun leimaan. Kun enemmistön mukana heittele kiviä samaan suuntaan eikä asetu poikkiteloin, ei yleensä myöskään saa mulkun mainetta. Mutta tämä tosin pätee ihan IRL myös.

Pace Of Play on määritelty ja osin ohjeistettukin golfin sääntöjen etikettiosiossa. Helpoksi ja valmiiksi on miettitty nämät asiat siis ei tartte sen kummemmin päätään vaivata.

Vaikeaksi asian tekevät omiaan tohottavat ’isännät’ jotka keksivät omia käytäntöjään ja verhoavat nämät objektiiviseksi ajatteluksi. Pyörän uudelleen keksiminen ei kyllä tuo mitään lisäarvoa tähän(kään) asiaan oli sitten kuinka suuri tarve tahansa erikoisuuden tavoitteluun.

kebax kirjoitti: (8.8.2012 14:13:13)
    Pace Of Play on määritelty ja osin ohjeistettukin golfin sääntöjen etikettiosiossa. Helpoksi ja valmiiksi on miettitty nämät asiat siis ei tartte sen kummemmin päätään vaivata.

Saksassa on ohjeistettu saunominenkin. Siellä ei tarvitse vaivata päätä heittääkö löylyä ja milloin poistuu saunasta. Siellä on varsinainen saunamajuri, joka heittää löylyn, pyörittää pyyhettä löylyn tasaamiseksia ja jopa ohjeistaa milloin saunasta saa poistua. Se se on nautinnollista. Ordnung must sein.

Ps. Kebax, sua vedätetään, älä pillastu.

kebax kirjoitti: (8.8.2012 11:29:08)

2tenori kirjoitti: (8.8.2012 10:52:10)

Run, 2tenori, run.

Kiitos kannustuksesta, kebax!

En mä ole tässä kertaakaan pillastunut enkä oikeestaan tullut vedätetyksikään. Sun tarinasi sopii oikein hyvin sinne lastentarhan puolelle mutta kysy nyt kumminkin soitotädiltä onko sulla lupa sitä internettiä ihan oikeasti käyttää.

Edit puuttuu edelleen eli tuo alla ei ollut 2tenorille vaan tasajalkatuupparille.

On se hyvä ettet pillastunu, susta olis muuten voinu saada tosikkomaisen kuvan.

Esillä 25 viestiä, 276 - 300 (kaikkiaan 594)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #425863 kohteessataas tää sama juupas eipäs hitaasta pelaamisesta

Etusivu Foorumit Yleistä taas tää sama juupas eipäs hitaasta pelaamisesta