Aihe: Swingin mielikuvista - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Swingin mielikuvista

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Swingin mielikuvista

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Olen kiinnostunut kuulemaan toisten golffarien swingimielikuvista, sillä itselleni niillä on suuri merkitys. uskon, että kroppani toimii kyllä loogisesti mielikuvien mukaan, mutta ei yksittäisten teknisten ajatusten mukaan. Toisin sanoen yksittäiset tekniset ajatukset eivät nivoudu eheäksi swingiksi ilman mielikuvaa. Itse oli pari vuotta sitten epätoivoisessa teknisten ajatusten pyörteessä kun yritin oppia ymmärtämään swingiäni. Tein johtopäätöksen, että pystyä swingiä en opi tajuamaan ja se on aivan liian rytmiriippuvainen. En tiedä pitääkö tuo oikeasti paikkansa, mutta kun aloin mieltäämään swingin enemmänkin moukarinheittoa muistuttavaksi kokonaisuudeksi niin jo alkoi kroppa toimimaan ja flatimpi pyöreämpi swingi tuli automaationa. Nyt vain ongelma on sitten Alle 130 metrin lyönneissä. Griinille kun on huono tulla liian vahvalla drawlla, joka helposti on flatin swingin seuraus, enkä ole oikein sujut vielä pidättelyn tai avoimen lavan kanssa. Pitkät lyönnit ovat tulleet todella paljon varmemmiksi. On muka vaa kun ei enää tarvitse pelätä draiveja:) No se omasta swingistäni (jos ketään kiinosti). Nyt siis kyselenkin teidän mielikuvianne. Minulla toimi tuo moukarinheitto, vaikken ole lajia kokeillutkaan. Mitä teillä on?

En muista mistä luin, mutta mua itse asiassa autto aika paljon sanan swing suora suomennos – kyseessä siis mieluummin heilautus, kuin lyönti. Rystyseni eivät enää ole valkoisina =)

Kyllähän noita kaikkia mielipulikuvia on: kirkonkellon narun vetäminen, pallon alakautta heittäminen (tätä voisit ehkä kokeilla noihin lähestymisiin – tulee luonnostaan puolestaan vähän pystympi pleini) sun muuta. Mutta täällä palstoilla näitten lähes ulkoa opittujen ohjeiden heittäminen on vaarallista, jos kertoja ei itse ymmärrä, mitä ko mielikuvalla on haettu, oliko se henkilökohtaisiin ominaisuuksiin liitetty jne.

Näin se homma etenee!

#246684 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen kokeillut erilaisia mielikuvia. Yksi aika hyvä oli ajatus, että isken ruohoon noin 20 cm pallon etupuolelle. Toinen jota käytän nyt on, että kuvittelen mailan lavan raskaaksi, massiviseksi levyksi, jonka avulla siirrän palloa. Yritän olla ajattelematta maalia vaan siirrän palloa sillä linjalla, jolle olen asettunut.

Toivon, että jossain vaiheessa pääsen tilanteeseen, jossa pystyn lyömään niin, että en käytä mitään mielikuvaa. Siis lyöntilinjalla ensin päätös mitä tekee ja suorituksen kuvittelu. Sitten autopilot päälle. Kävely pallolle ja KOPS.

Siis sitten joskus:-)

#246685 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Think box
    play box

tuohon voisi yrittää ja yritänkin

#246686 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jamasa kirjoitti: (10.12.2006 10:48:20)
    Think box
    play box

tuohon voisi yrittää ja yritänkin

Taas yks neliöpää. B it.
    Ninkuu.
    Dont think ball or related – just be it!
    Not square?

#246687 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käsittääkseni laatikolla tarkoitetaan, että teemme omalle ajattelullemme rajoituksia. Yleensä ne liittyvät tiedostamattomiin tapoihin ratkaista ongelma ennalta asettamillamme oletuksilla.

En tiedä mikä fiilis olisi olla pallo. Siis kuvitella, että löisi itseään golfmailalla ja lentäisi hirvittävän kauas? Joskus minulla on tunne, että pallo kasvaa isoksi ja sitä on helppo lyödä. Olen erittäin tietoinen pallosta ja osuma tuntuu tarkalta.

Mielikuvien osalta näen ongelmana yrityksen pakottaa omaa ajattelua. Jos on pakko ajatella jotain, silloin on virhe jo olemassa – tietysti mielikuva voi peittää oireet. Uskon, että taustalla on pelko epäonnistumisesta. Käytämme mielikuvia, koska pelkäämme epäonnistua?

Yritän tällä hetkellä hyväksyä oman pelkoni epäonnistua. Pelko tulee joskus. jos sen tiedostaa, ongelma häviää helposti. Minä saan epäonnistua. Kaikki epäonnistuvat joskus. Toisaalta onnistuneen lyönnin tekeminen on erittäin helppoa – kun vain ei yritä liikaa:-)

#246688 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Neliöpää :D. Mulle ei neliöpää ajuria tule.

Mutta tuon Think Box – Play Box idean voi jokainen lukea Nilsson&Marriot opuksesta nimeltään ’every shot must have a purpose’

lyhyesti, Think Box on siellä jossain pallon takana ja sitten siinä on Decision Line jonka ylitettyä ollaan Play Boxissa.

#246689 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minusta tämä golf on riittävän vaikeaa ilman keinotekoisia rajojakin.

#246690 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitti Jamasa,
    taidan sittenkin pelata boxia, vaikka en tunnistanut nimeä. Oma boxin pelaaminen perustuu väitteeseen, että emme pysty olemaan tarkkaavaisia 4 tuntia. Kun pelaa boxia tarvitsee olla keskittynyt vain 30 sekuntia kerrallaan – tai minuutin, jos aloittaa maaston tarkkailun riittävän kaukaa lähestyessään palloa.

Tämä ei niinkään ole mielikuva, mutta liittyy jollain tavalla teemaan. Lähestyessäni palloa katson kallistuksia ja suhteita maastosta – ja yritän välttää puhetta, myös itsekselleni mutinaa. Yritän virittää oikean aivopuoliskon toimintaa siis nonverbaalia ja liikkeen koordinaatiota ohjaavaa.

Minulla ei ole mitään erityistä linjaa, jonka jälkeen olen tehnyt päätöksen lyönnistä. Minä seison pallon takana about 4 – 5 metriä ja kun lähden sieltä liikkeelle, siitä alkaa minun lyöntini. Vähän niin kuin korkeushyppääjä. Pienet kuvittelut, vauhti ja ponnistus.

#246691 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kait siinä ole mitn sen IHmeellisempää ko jokaisesta makuusta pelataan pallo kohteesen. Sitä maistellen ja sen mukaan toteuttaen lyänti parhaansa mukaan. Se että palli löytyy parhaan vierestä on totuus jota ei pali auta käyä maistelemaan. Ugh.

#246692 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kebax kirjoitti: (22.12.2006 1:42:15)
    Ei kait siinä ole mitn sen IHmeellisempää ko jokaisesta makuusta pelataan pallo kohteesen. Sitä maistellen ja sen mukaan toteuttaen lyänti parhaansa mukaan. Se että palli löytyy parhaan vierestä on totuus jota ei pali auta käyä maistelemaan. Ugh.

Ugh… single malt on puhunut aamuyön tunteina…

#246693 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jamasa kirjoitti: (11.12.2006 11:02:41)
    lyhyesti, Think Box on siellä jossain pallon takana ja sitten siinä on Decision Line jonka ylitettyä ollaan Play Boxissa.

Tuohon on tarkoitus pyrkiä. Oma ongelmani on ollut liiallinen seuraavan lyönnin miettiminen ja pyrkimys keskittyä peliin koko 4 tunnin ajan.
    Ja se ei onnistu, ei.

#246694 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mika Hekkanen kirjoitti: (22.12.2006 10:32:03)

Tuohon on tarkoitus pyrkiä. Oma ongelmani on ollut liiallinen seuraavan lyönnin miettiminen ja pyrkimys keskittyä peliin koko 4 tunnin ajan.
    Ja se ei onnistu, ei.

Sama tavoite täällä. Tuo Play Boxissa vietetty aika voi olla aikas lyhytkin. Luin taannoin että Annika Sörenstamilla on aika ripeää toimintaa, menikö koko Think + Play Boxissa aikaa jotain 40 sek josta alle 1/4 siellä lyöntiä toteuttavassa toiminnassa. Syy on että viraystilan saa paljon helpommin pidettyä todella korkealla kun prosessi on lyhyt. + Toim Huom: Eikä jää pahemmin aikaa ajatella epäoleellisia asioita. (..mikä voi olla syynä jos palli ei olekkaan siellä minne sen lähetti?)

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #246687 kohteessaSwingin mielikuvista

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Swingin mielikuvista