14.5.–21.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][13]
KilpailuaSuomalaista

Swingejä ja sen sellaista

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Swingejä ja sen sellaista

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 84)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Scoop kirjoitti: (28.5.2007 16:16:11)

    El ninó kirjoitti: (28.5.2007 12:03:36)
    Kuinkahan sen selittäisi…..no, jos mailan persuuksiin laitetaan laseri kiinni varrensuuntaisesti, niin tuo laseri piirtää suoraa viivaa läpi

    No eipä tuo Furykin swingi sitä linjaa piirtele, ei. Vaan onpa hyvä esimerkki siitä, miten bsw voi olla mitä tahansa, jos paluussa päästään slottiin. Siinä vaiheessa se laserkin alkaisi taas jo osoitella sinne mihin ’pitääkin’. En ole kovinkaan innostunut näistä erilaisista planeista ja viivoista sieltä sun täältä sinne sun tänne, mutta tässäpä kuitenkin siitä havainnollistus. Hyvä pelaajat kun jostakin kumman syystä aina löytävät sinne elbow planelle (tai mikä lie plane pallon swetarista oikean kyynärpään kautta avaruuteen), kun saavat dsw:n slottiin. Käsivarsi ja mailan nuppi seuraavat enemmän tai vähemmän tuota linjaa, samoin kuin maila käsivarren jatkeena osumahetkellä. Niinpä tekevät Z. Johnson ja J. Furykin, joskin molemmat omalla tavallaan. Johnsonin linja pitää bsw:ssäkin, Furyk hakee hieman toisenlaista linjaa. Takaisin ja palloon tullaan kuitenkin samoja linjoja (vaikka muuten swigin erot ovat huikeat).

    Tästä klikkaamalla saat suon alla olevan pikkukuvan isompana näkyviin.

    Joo, enpä mäkään sen kummemmin noiden käppyröiden sun muiden päälle perusta.
    Noita eri plane-variaatioitahan löytyy tosiaan…eikä niistä mikään sinänsä väärin ole. Oon vaan käsittänyt, että tuupparille ehkä toi SPL:n tavottelu vois olla hyvä juttu….toistettavuutta ajatellen. Samaan hengenvetoon sitten taas se tosiasia, että ei sillä niin väliä, kunhan osuman tienoolla on linjat kuosissa…niinku sanoit.

    Mut on tuo Furykin swingi kyllä sen verran vängän olonen, että ei ehkä välttämättä oo ekana eri opettajien esimerkkilistalla.

    El ninó kirjoitti: (29.5.2007 8:36:36)
    Oon vaan käsittänyt, että tuupparille ehkä toi SPL:n tavottelu vois olla hyvä juttu….toistettavuutta ajatellen. Samaan hengenvetoon sitten taas se tosiasia, että ei sillä niin väliä, kunhan osuman tienoolla on linjat kuosissa

    Toistettavuus on varmasti se olennaisin tavoite – edellyttäen, että se mitä toistetaan, tuottaa myös halutun tuloksen – ja yksinkertaisuus (ei mielen) hyvä keino päästä siihen. Kuitenkin, se mikä on optimaalista (yksinkertaista?) ammattilaiselle, ei välttämättä ole sitä tuupparille. Kompromisseja siis (jälleen kerran). Moe Norman on tuossa mielessä varmasti hyvä malli kelle tahansa tuupparille. Ja onhan Moen riisuttua swingiä yritetty tietty markkinoidakin ahkerasti massoille (natural golf, single axis golf, you name it), mutta tuupparin mieli ei ikävä kyllä kovin helposti tyydy siihen simppeliin ja ’helppoon’ ratkaisuun… Tiger Woods sanoi jossakin vaiheessa: Only two players have ever truly owned their swings – Moe Norman and Ben Hogan. I want to own mine. That’s where the satisfaction comes from. Me emme ole Tigereita, mutta olemme taipuvaisia ajattelemaan samalla tavalla… se ei välttämättä toimi.

    Scoop kirjoitti: (29.5.2007 9:23:39)

    El ninó kirjoitti: (29.5.2007 8:36:36)
    Oon vaan käsittänyt, että tuupparille ehkä toi SPL:n tavottelu vois olla hyvä juttu….toistettavuutta ajatellen. Samaan hengenvetoon sitten taas se tosiasia, että ei sillä niin väliä, kunhan osuman tienoolla on linjat kuosissa

    Toistettavuus on varmasti se olennaisin tavoite – edellyttäen, että se mitä toistetaan, tuottaa myös halutun tuloksen – ja yksinkertaisuus (ei mielen) hyvä keino päästä siihen. Kuitenkin, se mikä on optimaalista (yksinkertaista?) ammattilaiselle, ei välttämättä ole sitä tuupparille. Kompromisseja siis (jälleen kerran). Moe Norman on tuossa mielessä varmasti hyvä malli kelle tahansa tuupparille. Ja onhan Moen riisuttua swingiä yritetty tietty markkinoidakin ahkerasti massoille (natural golf, single axis golf, you name it), mutta tuupparin mieli ei ikävä kyllä kovin helposti tyydy siihen simppeliin ja ’helppoon’ ratkaisuun… Tiger Woods sanoi jossakin vaiheessa: Only two players have ever truly owned their swings – Moe Norman and Ben Hogan. I want to own mine. That’s where the satisfaction comes from. Me emme ole Tigereita, mutta olemme taipuvaisia ajattelemaan samalla tavalla… se ei välttämättä toimi.

    Asiaa laulelet. Sitä mieltä juurikin olen, että aina ei samoja vinkkejä ja ohjeita voida soveltaa ammattilaisille sekä tuuppareille.
    Itse tyytyisin kyllä mielihyvin sellaseen helppoon toistettavaan swingiin jos ja kun se toisi peliini lisää varmuutta. Oishan se tietenkin kiva swingata yhtä dynaamisen ja atleettisen näkösestikkin kun tiikeri….mutta itse haen mieluummin sitä varmuutta. Ja täytyy sanoa, että kyllä tuolla kiekoilla varsinkin vanhempien klubi-pelureiden joukosta löytyy jos sun jonkinlaista lenkautusta ja vempautusta…mutta käsittämäättömällä tavalla ne kyseiset kaverit pitää sen pallon pelissä….ja vieläpä aika kovaa tulostakin takovat.

    Kuvittelisin, että tuo Taigerin tilanne voi olla aika kinkkinen. Kaikesta menestyksestä ja jopa ylivoimasta huolimatta kaveri ei ole tyytyväinen omaan swingiinsä ja peliinsä. Varsinkin nuo draivaukseen liittyvät ongelmat varmasti askarruttavat miestä aika lailla. Ja voisi kuvitella, että tuo mies ei siihenkään asiaan lähde ratkaisua hakemaan ainakaan rauhottamalla/lyhentämällä lyöntiä.

    El ninó kirjoitti: (29.5.2007 10:08:30)

    Ja täytyy sanoa, että kyllä tuolla kiekoilla varsinkin vanhempien klubi-pelureiden joukosta löytyy jos sun jonkinlaista lenkautusta ja vempautusta…mutta käsittämäättömällä tavalla ne kyseiset kaverit pitää sen pallon pelissä….ja vieläpä aika kovaa tulostakin takovat.

    Tuo hyvä huomiosi tuo elävästi mieleeni oman kieroutuneen ajatusmaailmani ja sitä kuvastavan kommenttini toissapäivältä.

    Kuten olen maininnut, olen tällä hetkellä takaisin alkeisopetteluvaiheessa, kun yritän vähän kerrassaan oppia oikeata lyöntiä. En kuitenkaan malttanut odotella juhannukseen asti kentälle menemistä, vaan lähdin sunnuntain auringonpaisteeseen ulkoilemaan vaimon kanssa. Odotusten mukaisesti lyönti oli satunnaisia onnistumisia lukuunottamatta jokseenkin hukassa. Palloja ei kuitenkaan hukkunut kuin puoli tusinaa. Ja naama kärähti vain vähän. Mutta ei hätää, rangella homma menee jo hiljalleen eteenpäin, kai.

    Porukassamme pelasi pari reilusti keski-iän saavuttanutta mukavaa heppua, joilla molemmilla oli juuri tuollaiset hiukan sovelletut ’swingit’. Varsinkin toisella, jolla se jotenkin toi enemmän mieleen lyhytsaattoisen lätkälämärin kuin golflyönnin. Mutta upealla lähipelillä hän pelasi tasaisesti bogi-tupla-vauhdilla jonkin parin täydentämänä, ja kertoi suu korvissa pelaavansa n. 120 rundia vuodessa. Arvatkaa, olinko siitä kateellinen.

    Sitten se kommenttini. Kotiinpäin ajellessamme ja kierrosta kommentoidessamme sanoin vaimolle, että ’En minä kuitenkaan aio tuohon tyytyä. Ennemmin lopetan tämän homman, jos en opi kunnon lyöntiä, kuin kehitän tuollaisen oman takuuvarman lyöntityylini, jolla ei ole oikeastaan mitään tekemistä oikean golfswingin kanssa’. Tiedän, tyhmää.

    TÄRKEÄ HUOMAUTUS: Tarkoitus ei ole arvostella kenenkään swingiä tai tapaa pelata ja nauttia golfista. Vain omaani.

    Kiitokset Hoganin swingikuvista. Herättivät joitakin mietteitä. Alakerta vyötäröstä alaspäin huomattavasti aktiivisempi kuin nykyään on muotia. Takaswingissä lantio (longat) kääntyy melkoissen paljon. Ei siis siinävaiheessa luoda jännitystä lantion ja hartioiden välille. Myöskään oikea polvi ei ole kovin jämäkkänä, koska lantio noin vapaasti kääntyy. Etuswingissä lantio kääntyy tasaisesti käsivarsia vetäen lähes puoli
    kierrosta ympäri (tämän työn tekevät jalat. Lantio sinänsä ei pysty kääntymään).
    Käsivarsien muodostama kolmio kääntyy (kiertyy) kehon mukana (ei erillistä kyynärvarsien krossausta.

    Mä kiinnitin hoganissa huomion siihen, että kädet ei nouse bs:ssä yhtään hartioiden yläpuolelle vaan kääntyy lähinnä ympäri. Kokeilin tuota eilen rangella ja ainakin mulla tuntu toimivan, ehkä lähinnä sen kautta että bs ilmeisesti lyheni ja osumakulmat parani.
    Mutta mullahan ei ole mikään optimikroppa golfiin. Voiko olla niin että perussvingisäännöt ei enää niin paljon päde jos on 2 metriä pitkä..

    Kyllähän se täytyy myöntää, että aika sulavan näkönen toi Hoganin swingi on. Sana ’effortless’ tulee mm mieleen.
    Hitto kun omistais oman swingin….ja mieluusti vielä tollasen… 🙂

    Lavantauti kirjoitti: (30.5.2007 7:39:37)
    Mä kiinnitin hoganissa huomion siihen, että kädet ei nouse bs:ssä yhtään hartioiden yläpuolelle vaan kääntyy lähinnä ympäri. Kokeilin tuota eilen rangella ja ainakin mulla tuntu toimivan, ehkä lähinnä sen kautta että bs ilmeisesti lyheni ja osumakulmat parani.

    El ninó kirjoitti:
    Kyllähän se täytyy myöntää, että aika sulavan näkönen toi Hoganin swingi on. Sana ’effortless’ tulee mm mieleen.

    Hoganin bsw oli todellakin aika flat (ainakin post-auto-onnettomuus) ja lyhyt, mutta jyrkkä rannekulma saa sen näyttämään pidemmältä.

    Tuossa aikaisemmin oli kuva Furykin ja Johnsonin swingeistä. Kuviin oli piirretty ns. elbow plane, joka kuvastaa planea johon asiallisesti palloontultaessa enemmän tai vähemmän palataan. Moe Normanin swingissä olennaista oli (mm.) juuri se, että mailan varsi setupissa noudattaa tuota samaa plane (single axis) – ajatuksella ’yksinkertaista, luonnollista ja toistettavaa’. Ehkä se, että myös Hoganin swingi noudatteli yllättävän pitkälle samoja linjoja (= shaft plane ja elbow plane hyvin lähellä toisiaan) – lisättynä luontevalla alakerran työskentelyllä (jonka puute juuri tekee Moen swingistä niin jäykän oloisen) – tekee siitä visuaalisesti niin kompaktin, sujuvan ja leppoisan. Mene ja tiedä.

    Ja jotta viestissäni olisi jotakin ketjuun liittyvääkin, alla varsin puhutteleva flikki Moe Normanista ja kirjaimellisesti kotikutoinen filmi Hoganin swingistä down-the-line (vrt. kommentti yllä).

    The Glenn Gould of Golf
    Hogan on the beach

    Vaikkakin tuo jälkimmäinen hogan-flikki oli vaan tollanen vanhemmalla iällä tehty biitsi-swingi, ni täytyy kyllä sanoa, että jos tuota vertaa vaikkapa Tikrun turnee-swingiin, niin on siinä pikkusen eroa.
    Se taigerin täyspainonen raivaus kun on niin käsittämättömän räjähtävän ja atleettisen olonen suoritus kaikkinen niiauksineen ja maasta ylös ponkaisuneen……kun vertaa tohon Hoganin helpon ja rennon näköseen swingiin…. .

    Tässä olisi muutama Benin ja hieman tuntemattoman hitterin Mike Austin lyöntejä.
    Hoganfade

    Hogandraw

    MikeAustin1

    MikeAustin2

    MikeAustin3

    Kiitos – Noi Hoganin oli hienoja flikkejä, mutta Austinin 1 ja 3 eivät ainakaan minulla latautuneet. Erroria ilmoitti.

    Kammeli kirjoitti: (30.5.2007 17:19:47)
    … hieman tuntemattoman hitterin Mike Austin lyöntejä.

    Jaa – mahtaakohan maailman pisimmän draivin lyönyt Austin ihan tuntematonkaan tällä foorumilla olla… 😉

    Scoop kirjoitti: (30.5.2007 18:09:49)
    Kiitos – Noi Hoganin oli hienoja flikkejä, mutta Austinin 1 ja 3 eivät ainakaan minulla latautuneet. Erroria ilmoitti.

    Virhe tagissa. Siinä on tuplasti http…

    Hyvät pätkät. Molemmissa tullaan palloon ’arastellen’

    Mites noiden sairaala kamujen swingit vois yhdistää…tuloksena tarkkaa ja piiiitkääää lyöntiä

    Yep, huomasin kyllä mutta ilmeisti tällä foorumilla ei pääse muokkaamaan viestiä?
    Tässä olikin vain pieni sellainen ’johdatus’ Austinin ja Hoganin välillä.

    Näprääjä kirjoitti: (30.5.2007 20:12:27)
    Hyvät pätkät. Molemmissa tullaan palloon ’arastellen’

    Mites noiden sairaala kamujen swingit vois yhdistää…tuloksena tarkkaa ja piiiitkääää lyöntiä

    Ei mun silmä kyllä mitään ”arastelua” huomaa. Kyllä Ben ihan jarruttelematta tulee palloon. Siitä on vaan ylimääräiset liikkeet karsittu pois ja jäljelle on jäänyt pelkkä kaunis ja tehokas swingi. Voisi miettiä niin päin, että paljonko lisämittaa ne ylimääräiset liikkeet tuovat?

    Nimetön

    Onkohan minussa jotain vikaa, kun haluaisin katsoa noita svingejä mieluummin naamapuolelta kuin ’down the line’?

    ts

    Vasen pakki kirjoitti: (30.5.2007 21:23:31)

    Näprääjä kirjoitti: (30.5.2007 20:12:27)
    Hyvät pätkät. Molemmissa tullaan palloon ’arastellen’

    Mites noiden sairaala kamujen swingit vois yhdistää…tuloksena tarkkaa ja piiiitkääää lyöntiä

    Ei mun silmä kyllä mitään ”arastelua” huomaa. Kyllä Ben ihan jarruttelematta tulee palloon. Siitä on vaan ylimääräiset liikkeet karsittu pois ja jäljelle on jäänyt pelkkä kaunis ja tehokas swingi. Voisi miettiä niin päin, että paljonko lisämittaa ne ylimääräiset liikkeet tuovat?

    Tarkoitit kai ’vievät’ 😉

    ts kirjoitti: (30.5.2007 22:38:30)

    Vasen pakki kirjoitti: (30.5.2007 21:23:31)

    Näprääjä kirjoitti: (30.5.2007 20:12:27)
    Hyvät pätkät. Molemmissa tullaan palloon ’arastellen’

    Mites noiden sairaala kamujen swingit vois yhdistää…tuloksena tarkkaa ja piiiitkääää lyöntiä

    Ei mun silmä kyllä mitään ”arastelua” huomaa. Kyllä Ben ihan jarruttelematta tulee palloon. Siitä on vaan ylimääräiset liikkeet karsittu pois ja jäljelle on jäänyt pelkkä kaunis ja tehokas swingi. Voisi miettiä niin päin, että paljonko lisämittaa ne ylimääräiset liikkeet tuovat?

    Tarkoitit kai ’vievät’ 😉

    Riippuu mistä ylimääräisistä liikkeistä on kyse. Mä uskoisin, että Happy Gilmore tyyppinen vauhdinotto tuo lisämittaa. Kumma ettei sellaista näe PGA tourilla.

    No juu, arastelu oli lainaus merkeissä ja nimenoaam tarkoitin että tosiaankiin annetaan mennä palloon kunnolla, silti ei tosiaankaan täysillä.

    Jos Hoganin pelkistettyyn tyyliin lisäis Austinin lantion liikkeet (vähän kuin keihään heitossa) niin kyllä sillä metrejä tulis mutta luotettavuus tarkkuuden osalta saattaisi kärsiä huomattavasti. Eikä todellista tarvetta kuin LD kisoissa.

    Juu on se ’ihme’, jotta voitaisiin lisää ihmetellä swinggin letkeyttä tässä Gilmooren tyylinäyte.
    ps. mahtaisiko lentää vielä pidemmälle jos lantion kierto olisi tehokkaampi…….

    Happy swing

    Kun kerran Hogan-linjalle lähdettiin, niin ohessa Hogan vs Woods.

    Gary P tietää miks Tiger ei osaa draivata.

    Swingit vierekkäin

    Ei ihan identtiset swingit, mutta pitkälle menöö…..

    Pari big-hitteriä

    Riippuu mistä ylimääräisistä liikkeistä on kyse. Mä uskoisin, että Happy Gilmore tyyppinen vauhdinotto tuo lisämittaa. Kumma ettei sellaista näe PGA tourilla.

    Itse tuota usein kun rangella käyn niin kokeilen, ja kun siihen hyvin osuu (about 60% onnistuu hyvin) niin lisämittaa tulee kyllä samantien sen 10-30 metriä.

    Kierroksella tuota jonkun verran olen käyttänyt, ja toistaikseksi ihan hyvällä menestyksellä. Siinä vaan on aika iso riski lyödä helvetisti mettään, mutta toisaalta niinhän se on ihan normaalissa draivissakin joskus suurikin riski olla reippaasti metsän puolella..

    Kyllä siis itseänikin ihmetyttää, ettei tuollaista ole kukaan missään tourilla edes ilmeisesti kokeillut. (Tuosta en ihan varma ole, korjatkaa jos tiedätte jonkun.)

    Noni, menipä lainaukset päin metsää. Eli ’Riippuu mistä ylimääräisistä liikkeistä on kyse. Mä uskoisin, että Happy Gilmore tyyppinen vauhdinotto tuo lisämittaa. Kumma ettei sellaista näe PGA tourilla.’

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 84)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #239391 kohteessaSwingejä ja sen sellaista

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Swingejä ja sen sellaista