Aihe: Svingistä vielä - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Svingistä vielä

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Svingistä vielä

Esillä 11 viestiä, 76 - 86 (kaikkiaan 86)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts

WannaBeTiger kirjoitti: (17.2.2008 21:09:20)
    BSW:n yläasennosta lähde kiertämään vahvasti jaloilla latiota ja hartioita vasemmalle, samalla painaen vasemmalla käsivarrella poikki rintakehän ja pitäen sitä ylhäällä. Mitä rataa grippi kulkee silloin.

(ts 11.2.2008 12:47:32)

Ts taitaa olla korkeanpaikan leirillä mutta kysympä kumminkin. Sä haluat että vasenta käsivartta painetaan rintakehän poikki mutta mulla toimii paremmin kun vetää grippiä kohti oikean olkapään etuosaa ja kyynärpäätä täysiä kylkeä vasten niin kuin yrittäisi pienentää olkavarren ja kyynärvarren välistä kulmaa (vasen käsivarsi painuu samalla rintakehän poikki) niin kauan kunnes se aukeaa/irtoaa väkisin, tulee alas ja hieman sisältä palloon hartioiden ollessa jo melko reilusti auki kohdelinjaan nähden. Jotenkin tuntuu että on voimakkaampaa ja liikkeenä helpompaa pidätellä oikealla kuin vasemmalla. Näin voi mun mielestä pyörittää niin lujaa kun jaksaa. Mitäs mieltä olet?

Toki toimii tuo ja monelle voi olla parempikin. Se miksi minä puhun tuosta vasemman käden osuudesta niin paljon, johtuu siitä, että koen sen käytössä olevan enemmän tuota totaalisen väärää käskytystä. Eli nostan esiin tuon vasemman väärän käskytyksen ja kerron oikeamman tavan. Mutta ymmärrettyään tuon koko kuvion, voi olla paljon parempi ajatella oikean käden kautta.

Nii… on tää huikeeta, kun tässä iässä vielä lyönnit pitenee ja suoristuu vaan 😉

Nyt on päästy ulkona koikeileen n.500 pitkää ja lyhyttä lyöntiä, niin hienointa uutta on mulle 60 asteisella lyödyt matalat 20m ’chipit’. En ole ennen jaksanut hirveästi lähipelin harjoittelusta innostua mutta tänään hakkasin 3 tuntia alle 60 metrisiä. Ja vielä tosta vasemman tai oikean pidättelystä, niin mun tämän hetkiset ajatukset on että molemmilla tavoilla toimii kunhan pidättelee. Toisin kuin aikaisemmin ajattelin ja sanoin esim. viestissä 32.

Nyt sit vaan se idea millä sä toteutat sen matalan, kun pian pääsee itekkin kokeilemaan.

Kierrä mailaa/käsiä vartalon ympäri (vähän niin kuin pesäpallomailaa), älä yritä nostaa käsiä (anna niiden luonnollisesti kierron mukana) ja sitten ds:ssä yritä pitää kädet+maila siellä kyljen sivussa/vieressä kun kierrät alavartalolla johtaen kroppaa vastapäivään ds:ä. Jos katsotaan svingiä yläpuolelta niin ds:ssa vartaloa yritetään kääntää vastapäivään ja käsivarsia myötäpäivään. Tällöin vasen käsivarsi painuu rintakehän poikki ja se yritetään pitää siinä. Tämä homma toimii mielestäni vain jos svingi perustuu vartalon kiertoon. Ei mitään käsien tietoista nostamista tai lantion liuuttamista.

Niin ja tommosessa lyhyemmässä lyönnissä (20m) on bs helpompi käskyttää mun mielestä oikealla kädellä (kämmenellä) kuin lantiolla tai hartioilla. Eli mielikuvana Bs:ssä oikea kämmen vedetään oikean taskun vierelle niin että kämmenselkä osoittaa taaksepäin (seläntaakse). Ds:ssä yritetään pitää se oikea kämmen siinä taskun vieressä kun lantio kääntyy ja vie svingin loppuun. Alkuasennossa kämmenien pitää olla reilusti irti reisistä että liikkeen voi suorittaa.

Niin toi kyseinen oikea kämmen mielikuva bs:ssä toimii mulla myös täydessä svingissä erittäin hyvin. Siis etten uhraa ajatusta lantion käännölle kun vasta ds:ssä. Täydessä svingissä oikea kämmen vaan menee pitemmälle ’selän taakse’ ja sitä yritetään pitää siellä kun alavartalo kiertyy ds:ssä. Vasen käsivarsi/kämmen ovat täysin neutraaleja. Ne ovat täysin rentoja ja niihin ei kohdisteta mitään käskytyksiä. Oikea kämmen dominoi täysin. Kritiikkiä saa vapaasti esittää! Muistakaa että nämä ovat amatöörin aivoituksia, vastuu siirtyy lukijalle ja vastuu kritiikistä ammattilaisille.

Dosto kirjoitti: (8.2.2008 12:14:06)Olen harjoitellut tämän talven aika pitkälle RR-opeilla

RR-opeilla? Mikäs se on? Tarvinko mä noita oppeja kun häntikäppi on 22,4? Vai aletaanko harjotteleen PR-hommoo?

MakeeK kirjoitti: (25.2.2008 20:25:37)
    RR-opeilla? Mikäs se on? …

Juu eikähän meitille soveltuis paremmin TT.

MakeeK kirjoitti: (25.2.2008 20:25:37)
    RR-opeilla? Mikäs se on? Tarvinko mä noita oppeja kun häntikäppi on 22,4? Vai aletaanko harjotteleen PR-hommoo?

Ts neuvoo: Reverse Release

Itse en ole näihin oppeihin ainakaan kovin syvällisesti tutustunut. Voi tietysti olla että teen RR:ää aivan puhtaasti vahingossa, mutta tätä on turha spekuloida.

Justjoo… jos harjottelee RR:n opein, niin siis mitä pitää tehä? Kierretään lapaa auki lyödessä vai hä? Tää on salatiedettä koko golffi.

Niin se tais hyvin pitkälti olla. Jos perusteluja haluaa, niin sitten etsii sen suunnanvaihto ketjun (jossa asiasta sun toisesta on väännetty kohtuu pitkään).

MakeeK kirjoitti: (26.2.2008 16:11:47)
    Justjoo… jos harjottelee RR:n opein, niin siis mitä pitää tehä? Kierretään lapaa auki lyödessä vai hä? Tää on salatiedettä koko golffi.

Lapaa kierretään auki ja lantiota kierretään poies alta. Kädet kulkevat ’sisältä ulos’-linjaa, tosin hyvin hienovaraista sellaista. Lantion kierrolla tuo linja sitten suoristetaan.

Näin siis perstuntumalta. Tai siltä se noiden kuvien perusteella näyttää.

Esillä 11 viestiä, 76 - 86 (kaikkiaan 86)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #233224 kohteessaSvingistä vielä

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Svingistä vielä