Aihe: Svingistä vielä - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Svingistä vielä

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Svingistä vielä

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 86)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Bosco kirjoitti: (8.2.2008 19:24:19)
    Sinun ongelmasi on, että syli on kohta täynnä karttoja, mutta Sinulla ei ole hajuakaan siitä, mitä paikkakuntaa olet hakemassa. 🙂

Sehän on mukava kuulla, sillä ongelmia ei ole koskaan liikaa… Täytyy laittaa omasta takaa liikkuvaa kuvaa kunhan alan mailan ja pallon kanssa tanssimaan, nyt on tanssittu lähinnä lasten kanssa.

Rauski kirjoitti: (8.2.2008 19:47:32)

2. Aloita downswing lähtemällä alhaalta ylöspäin, jalkojen lihakset kääntävät lantiota muu pysyy vielä paikallaan (pidättely/vastustaminen). Kun lantio on kääntynyt 45 asteesta about 0-10 asteeseen alkaa hartiat kääntyä ja maila tulee suoraan alaspäin (kun ei enää pysty yksinkertaisesti pidättelemään) niin että oikean käden kyynärpää on melkein kyljessä kiinni vasemman puoleisen lantio luun kohdalla.

Mulla olis tällänen ajatus tosta suunnan vaihdosta ja lantiosta. Eli lantio/jalat aloittavat ja johtavat bs:ä. Ne vetävät hartiat kiertoon mukaan jo käännyttyään jonkin matkaa. Sitten suunnan vaihdossa tulee mun pointti. Hartioiden ja käsien ollessa vielä matkalla kääntöpisteeseen lantio aloittaa jo downsvingin ’vastapalloon’. Tästä varaslähdöstä johtuen hartiat pysyvät hetken aikaa paikallaan bs:n huipulla kun lantio kasvattaa etumatkaa (new X-factor). Tällä tavalla ei tarvitse yrittää pidätellä hartioita/käsiä huipulla vaan hartiat pysyvät/pysähtyvät paikalleen kun lantio jo tulittaa. Vasen käsi liikkuu viiveellä hartioihin nähden ja se on vielä liikkeessä taaksepäin kun hartiat aloittavat lantion johtaman ds:n. Tässä tulee toinen ’vastapallo’ jonka johdosta vasen käsi painuu rintalastan poikki kuten ts on kuvannut. Sitten jalat/lantio vetää svingin loppuun asti ja kädet tekee RR:ää. Eli käytännössä lantio/jalat johtavat koko svingiä alusta loppuun ja hartiat, kädet ja lapa seuraavat pienillä viiveillä tässä järjestyksessä niin bs:ssä kuin ds:ssä. Oliko mitään järkeä. Kritiikkiä kiitos.

ts

WannaBeTiger kirjoitti: (8.2.2008 22:37:38)

2. Aloita downswing lähtemällä alhaalta ylöspäin, jalkojen lihakset kääntävät lantiota muu pysyy vielä paikallaan (pidättely/vastustaminen). Kun lantio on kääntynyt 45 asteesta about 0-10 asteeseen alkaa hartiat kääntyä ja maila tulee suoraan alaspäin (kun ei enää pysty yksinkertaisesti pidättelemään) niin että oikean käden kyynärpää on melkein kyljessä kiinni vasemman puoleisen lantio luun kohdalla.

Mulla olis tällänen ajatus tosta suunnan vaihdosta ja lantiosta. Eli lantio/jalat aloittavat ja johtavat bs:ä. Ne vetävät hartiat kiertoon mukaan jo käännyttyään jonkin matkaa. Sitten suunnan vaihdossa tulee mun pointti. Hartioiden ja käsien ollessa vielä matkalla kääntöpisteeseen lantio aloittaa jo downsvingin ’vastapalloon’. Tästä varaslähdöstä johtuen hartiat pysyvät hetken aikaa paikallaan bs:n huipulla kun lantio kasvattaa etumatkaa (new X-factor). Tällä tavalla ei tarvitse yrittää pidätellä hartioita/käsiä huipulla vaan hartiat pysyvät/pysähtyvät paikalleen kun lantio jo tulittaa. Vasen käsi liikkuu viiveellä hartioihin nähden ja se on vielä liikkeessä taaksepäin kun hartiat aloittavat lantion johtaman ds:n. Tässä tulee toinen ’vastapallo’ jonka johdosta vasen käsi painuu rintalastan poikki kuten ts on kuvannut. Sitten jalat/lantio vetää svingin loppuun asti ja kädet tekee RR:ää. Eli käytännössä lantio/jalat johtavat koko svingiä alusta loppuun ja hartiat, kädet ja lapa seuraavat pienillä viiveillä tässä järjestyksessä niin bs:ssä kuin ds:ssä. Oliko mitään järkeä. Kritiikkiä kiitos.

On siinä muuten, mutta tuon vasemman käden työn pitää olla aktiivista käsivarren sisäpuolen lihaksilla. Se tulee sieltä liian pian jos vain ’pitelee’

Mutta muuten olet hemmetin hyvin jäljillä!

Ainii… onkohan toi gripin liike edestä katsoen muuten enemmän kaari vai viiva?

ts

ts kirjoitti: (8.2.2008 22:54:58)
    Tästä varaslähdöstä johtuen hartiat pysyvät hetken aikaa paikallaan bs:n huipulla kun lantio kasvattaa etumatkaa (new X-factor). Tällä tavalla ei tarvitse yrittää pidätellä hartioita/käsiä huipulla vaan hartiat pysyvät/pysähtyvät paikalleen kun lantio jo tulittaa.

Äh.. ei jaksa korjata mutta WBT:n tekstiähän tuo.

Siis tuolle on oikea termi X-factor strech

No muttta just totahan tarkoitin…..:), on tämä niin vaikeaa, kaikki ymmärtää omalla tavallaan ja käsitteillään..

On siinä muuten, mutta tuon vasemman käden työn pitää olla aktiivista käsivarren sisäpuolen lihaksilla. Se tulee sieltä liian pian jos vain ’pitelee’

Mutta muuten olet hemmetin hyvin jäljillä!

Kyse ei ole pitelemisestä vaan pidättelemisestä, vissi ero vai?

Mun pointti oli että ei tarvitse pidellä eikä pidätellä eikä vastustaa eikä mitään muutakaan. Kun lantio lyö vastapalloon vasten hartioiden toisen suuntaista kiertoliikettä niin lantion ja hartioiden välinen kulmaero kasvaa ilman mitään vastustelua.

(ts 8.2.2008 22:54:58

Siis kohdelinjalta vai face-to-face katsottuna. Bs vai ds vai koko svingi?

ts

WannaBeTiger kirjoitti: (8.2.2008 23:20:49)

(ts 8.2.2008 22:54:58

Siis kohdelinjalta vai face-to-face katsottuna. Bs vai ds vai koko svingi?

Face on ja 2D ajatuksella.

kyllä mä sanoisin että enemmän se on viiva, ainakin mulla.

ts

WannaBeTiger kirjoitti: (9.2.2008 0:05:09)

Se on huikeeta, kun tuon ymmärtää ja voi lyödä palloja silmät kiinni hyvillä osumilla.
    Mahdollisimman suoraa viivaa kun sen saa kulkemaan kohti pistettä, joka on noin metri pallosta kohteen suuntaan.

ts kirjoitti: (10.2.2008 20:01:15)

Se on huikeeta, kun tuon ymmärtää ja voi lyödä palloja silmät kiinni hyvillä osumilla.
    Mahdollisimman suoraa viivaa kun sen saa kulkemaan kohti pistettä, joka on noin metri pallosta kohteen suuntaan.

Siis 2D ’face on’? Grippi kulkee viivaa pitkin, ainakin mielikuvassa… Mutta minkä matkan? Ton ajattelussahan on tietty vaarana että vartalon kierto heikkenee ja muuttuu vähän sivuttaisliikkeeks. Miten sen voi estää?

ts

Iso Helppo kirjoitti: (10.2.2008 21:47:48)

Siis 2D ’face on’? Grippi kulkee viivaa pitkin, ainakin mielikuvassa… Mutta minkä matkan? Ton ajattelussahan on tietty vaarana että vartalon kierto heikkenee ja muuttuu vähän sivuttaisliikkeeks. Miten sen voi estää?

Hyvä pointti. Siis täsmennetään, että se pitää saada kulkemaan tuota linjaa hemmetillisestä vartalonkierrosta huolimatta(tai itse asiassa juuri sen avulla). Ja mitään muuta ei tarvi tehdäkään.

Tuota kautta selviää se lihaskäskytys mitä pitää ylävartalossa tapahtua (mukaanlukien käsivarret)

ts kirjoitti: (10.2.2008 22:35:31)

Iso Helppo kirjoitti: (10.2.2008 21:47:48)

Hyvä pointti. Siis täsmennetään, että se pitää saada kulkemaan tuota linjaa hemmetillisestä vartalonkierrosta huolimatta(tai itse asiassa juuri sen avulla). Ja mitään muuta ei tarvi tehdäkään.

Tuota kautta selviää se lihaskäskytys mitä pitää ylävartalossa tapahtua (mukaanlukien käsivarret)

Seuraava kyssäri on että onko se viiva vaakasuora vai osoittaako loivasti maahan? Mitkä on sun mielestä ne tärkeimmät lihaskäskytykset ja mielikuvat siihen vaivattomaan osumaan silmät kiinni?

ts

Siis tarkentaen taas: … maassa, noin metri….

Lihaskäskytykset voi lukea suunnanvaihdon ketjusta…

Kiitti, lantiostahan se oli kiinni. On tää ihme foorumi…

Puhutaanko tässä nyt mielikuvasta? Jos ei, niin saisko empiiristä evidenssiä? Sisäkehän säde kyllä muuttuu, ja miten tiukemmin tuon mainitun suuntaisesti, sen todennäköisemmin tuotetaan myös mailanpäähän lisää vauhtia. Mutta suoraa siitä ei saa – anatomia estää.

Tähän kans tarkennusta, pliis. Nimittäin, jos tuota työtä mitataan EMG:llä (elektromyografia), niin vasemmalla puolella, vasemman käden ulkopuoli mukaanlukien, tehdään varsin paljon ’työtä’. Johtuen jo osin siitä, mitä mailaa pidetään (oikealta lyötäessa) swingissä kiinni ja minkälaista rataa myöten se saatetaan palliin.

ts

Scoop kirjoitti: (11.2.2008 9:48:29)

Tähän kans tarkennusta, pliis. Nimittäin, jos tuota työtä mitataan EMG:llä (elektromyografia), niin vasemmalla puolella, vasemman käden ulkopuoli mukaanlukien, tehdään varsin paljon ’työtä’. Johtuen jo osin siitä, mitä mailaa pidetään (oikealta lyötäessa) swingissä kiinni ja minkälaista rataa myöten se saatetaan palliin.

Siinäpä se onkin, että suurin osa tekee työtä noilla lihaksilla ja saattaa mailaa palliin. Sitten kun oivaltaa tuon olevan ansa, alkaa osumaan silmät suljettuina. Vasemman käden tehtävä on painaa koko dsw:n ajan käsiä toiseen suuntaan, kuin mihin kierto niitä vie.

Sitten alkaa selviämään tuo suoraviivainen liikekin 😉 Se leikkaus on meinaan hemmetisti enemmän, kuin mitä luulin.

ts kirjoitti: (11.2.2008 10:19:14)

Scoop kirjoitti: (11.2.2008 9:48:29)

Siinäpä se onkin, että suurin osa tekee työtä noilla lihaksilla ja saattaa mailaa palliin. Sitten kun oivaltaa tuon olevan ansa, alkaa osumaan silmät suljettuina. Vasemman käden tehtävä on painaa koko dsw:n ajan käsiä toiseen suuntaan, kuin mihin kierto niitä vie.

Tätäpä just tarkoitankin. Ilman ’noiden lihasten’ työtä, mailaa ei voi pitää niinkuin swingissä keskimäärin pidetään, hartiat eivät käännyt, hartiakulma ei muutu, sisäkehä ei tiivisty, käsien kiihtyvyys ei muutu, jne… Tässä on kai kysymys siitä 1) missä pitäisi tapahtua ’tavallista’ enemmän työtä, ja 2) minkälaisen ’työtä’ koskevan mielikuvan varassa operoidaan?

ts kirjoitti: (11.2.2008 10:19:14)
    Sitten alkaa selviämään tuo suoraviivainen liikekin 😉 Se leikkaus on meinaan hemmetisti enemmän, kuin mitä luulin.

Kuinkas paljon se on enemmän kuin tässä scratch-pelaajan profiilissa (frame per 0,01s)?

ts

Scoop kirjoitti: (11.2.2008 11:03:23)

Kuinkas paljon se on enemmän kuin tässä scratch-pelaajan profiilissa (frame per 0,01s)?

Toteutuma vai yritys. Yritys ainakin noin 80% enemmän. Toteumakin humattavasti.

Mutta tää aukenee sulle varmasti jos jollekin. Kun ensin pääset totaalisesti irti tuon kaltaisista kuvista ja mietit mikä olisi toimivaa. Deletoi kaikki mielikuvat swingistä ja ota puhdas valkoinen paperi esiin…

Itse asiassa tommoset kuvat pitäs polttaa roviolla kaikki… ja kun eihän toi vastaa mitenkään todellisuutta. Mietipäs tuota varren asennon muutosta osuma-alueella.

ts kirjoitti: (11.2.2008 11:12:36)
    Mutta tää aukenee sulle varmasti jos jollekin. Kun ensin pääset totaalisesti irti tuon kaltaisista kuvista ja mietit mikä olisi toimivaa. Deletoi kaikki mielikuvat swingistä ja ota puhdas valkoinen paperi esiin…

Itse asiassa tommoset kuvat pitäs polttaa roviolla kaikki… ja kun eihän toi vastaa mitenkään todellisuutta. Mietipäs tuota varren asennon muutosta osuma-alueella.

Eikun kun tää kuva vastaa todellisuutta, niin siksi kysyn (re: oman swingisi plottaus vastaa muuten pitkälti tätä ;-)). Kuviossa kaikki muu on varren asentoa lukuunottamatta puhtaasti empiriaa; usea mittauspiste käsistä lapaan. Rako ’lavan’ ja ’varren’ välillä dsw:ssä kuvaavat deflektiota. Kuvasta näkyy ihan hyvin sekä kiihtyvyys että sisäkehän tiivistyminen.

Anatomisesti tosiasia on kuitenkin se, että suora linja mahdollistuu vain, jos posturessa ja/tai hartiakulmassa tapahtuu ihan poikkeuksellinen kompensaatio, joka on äärimmäisen taitavasti ajoitettu itse kierron ja vedon kanssa.

Ps. Itsehän pyysit miettimään face-on 2D mielikuvaa – tämähän on empiirinen vastine sille 😉

Nimetön

Scoop kirjoitti: (11.2.2008 11:31:35)

Kuvasta näkyy ihan hyvin sekä kiihtyvyys että sisäkehän tiivistyminen.

Tuohon kuvaan piirtyy hyvinkin tarkasti ellipsi (gripin kärki linja)
    dw:n alueelle (ei saatto). Ellipsi on pystysuunnassa hiukan matalampi. Kun
    huomioidaan katselusuunta, saadaan todelliseksi linjaksi aika lähelle
    ympyrän kaari. Tämä kaari vaihtelee pelaaja kohtaisesti tietysti
    suuntaan ja toiseen. Vaihtelu on kuitenkin niin vähäistä, että
    vakio säteiselläkin dp-mallilla päästään riittävän hyviin tuloksiin käytännössä
    lähes kaikissa tapauksissa. Jos taas tarkempaa tietoa tapahtumista koko
    vartalossa tarvitaan, voidaan käyttää menetelmiä, jolla tuo kuvakin on saatu.
    Niiden rajoituksena on kuitenkin tiedon saanti vain olemassa olevasta swingistä.
    Dp-malleilla taas voidaan luoda swingejä. Molempia tapoja siis tarvitaan
    ja ne tukevatkin toisiaan.

data kirjoitti: (11.2.2008 12:24:08)

Tuohon kuvaan piirtyy hyvinkin tarkasti ellipsi (gripin kärki linja)
    dw:n alueelle (ei saatto). Ellipsi on pystysuunnassa hiukan matalampi. Kun
    huomioidaan katselusuunta, saadaan todelliseksi linjaksi aika lähelle
    ympyrän kaari. Tämä kaari vaihtelee pelaaja kohtaisesti tietysti
    suuntaan ja toiseen. Vaihtelu on kuitenkin niin vähäistä, että
    vakio säteiselläkin dp-mallilla päästään riittävän hyviin tuloksiin käytännössä
    lähes kaikissa tapauksissa.

Paitsi että olennainen pointti on se, että tuon sisäkehän tiivistyminen ennustaa sekä osaamis- että suoritustasoa erilaisin indikaattorein. Tämä taas tarkoittaa sitä, että ihan olennainen osa swingin anatomiaa ja sen funktionaalisuutta jää koko dp-tarkastelun ulkopuolella vakioidusta ehdosta johtuen. Samoin, jos tuo sama kuvataan takaa, nähdään planessa tapahtuvat systemaattiset vaihtelut, jotka myöskin kertovat koko prosessin dynamiikasta omaa kieltään. Sihenkään ei dp tartu alkuunkaan.

Toki dp-mallinnus kertoo paljon, ja ihan hyödyllistäkin, mutta en tiedä kannattaako siitä saatavan infon perusteella ryhtyä optimoimaan yhdenkään tuupparin swingiä…

ts

Mulle tossa kuvassa näkyy pyöreähkön kaaren tavoittelu ja vasemman puolen lihasten supistuksella tehty swingi, jossa käsiä kiskotaan palloa kohti.

Teepäs Scoop koe: BSW:n yläasennosta lähde kiertämään vahvasti jaloilla latiota ja hartioita vasemmalle, samalla painaen vasemmalla käsivarrella poikki rintakehän ja pitäen sitä ylhäällä. Mitä rataa grippi kulkee silloin.

Tietyssä pisteessä sisäkehä hidastuu ja momentit purkavat rannekulmat, jolloin mailan lapa putoaa alas. Tuo tapahtuma vetää myös kädet alas. Ja mikä tärkeintä.. riittävän myöhään!

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 86)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #233166 kohteessaSvingistä vielä

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Svingistä vielä