Aihe: Suunnan vaihto - Golfpiste.com

24.9.–1.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][24]
KilpailuaSuomalaista

Suunnan vaihto

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Suunnan vaihto

Esillä 25 viestiä, 1,251 - 1,275 (kaikkiaan 2,469)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • GIR

    januz kirjoitti: (23.7.2008 16:02:21)
    Laitetaan vielä tännekin tuo loistava pdf, jonka on kirjoittanut GolfWRX-foorumilta nimimerkki Slicefixer aka. Geoff Jones.

    Loistavaa settiä tosiaankin:

    Klikkaa tästä!

    Hyvn kirjoitettua tekstiä ja kaveri on selvästi käyttänyt paljon aikaa swingin pohdiskeluun.

    En ole lukenut koko tarinaa, mutta ei se minusta kaikilta osin noudattele näitä täällä kirjoitettuja RR/RC suosituksia vaikka yhteläisyyksiäkin löytyy. Paperissa näytettäisiin annettavan paljon enemmän tilaa erilaisille yksilöllisille (toisistaan poikkeaville) swingitavoille.

    ts

    Mä löysin kanssa yhden eron tosta tekstistä täällä esittämiini. Jones puhuu tuossa käsien synkroonista kropan kanssa ja kuitenkin nostaa isoksi asiaksi vartalon avoimen asemnon osumassa. Nuo eivät ole mahdollisia, vaan avoin asento osumassa vaatii vasemman käsivarren painamisen poikki rintakehän avaavan kierron lisäksi.

    Muuten täytyy todeta kaverin todella tajunneen mistä on kyse. Eihän Fukke vaan ole tuota lukenu jo paljon ennen meitä?

    GIR

    ts kirjoitti: (23.7.2008 22:57:26)
    Mä löysin kanssa yhden eron tosta tekstistä täällä esittämiini. Jones puhuu tuossa käsien synkroonista kropan kanssa ja kuitenkin nostaa isoksi asiaksi vartalon avoimen asemnon osumassa. Nuo eivät ole mahdollisia, vaan avoin asento osumassa vaatii vasemman käsivarren painamisen poikki rintakehän avaavan kierron lisäksi.

    Muuten täytyy todeta kaverin todella tajunneen mistä on kyse. Eihän Fukke vaan ole tuota lukenu jo paljon ennen meitä?

    Yhtä omahyväistä kuin aina. Kyllä ne Jonesin ajatukset ja kirjoitukset ovat huomattavasti parempia ja laajempia kuin täällä kirjoitetut tarinat. Jones jättää muutenkin tilaa useammille eri tavoille swingata. Sen enempää tekstiä referoimatta niin ohessa muutama silmiin tarttunut kohta.

    ’…The transition from backswing to downswing is GIGANTIC to the success or failure of a player’s golf swing. You also need to know that the proper transition is a combination of lateral and rotary movement of the lower body.You ALSO need to know there is no single correct mixture between the two. There is just what is correct for that particular player so that his/her arms and club work into a position so that the clubhead can attack from acceptable and fundamentally sound angles. You must have the correct balance for YOU!’
    ——-
    ’…I am NOT saying that everyone has to swing this way, as a lot of people should not. But what I am saying is this:
    swinging rotationally is the best way to hit a golf ball your maximum distance without sacrificing accuracy…provided you are athletically capable. Rotation is MUCH more effective in creating speed and creating consistent ARCS of the body, arms, and clubhead where all 3 ARCS are working TOGETHER.’

    ts

    GIR kirjoitti: (23.7.2008 23:26:28)

    ts kirjoitti: (23.7.2008 22:57:26)
    Mä löysin kanssa yhden eron tosta tekstistä täällä esittämiini. Jones puhuu tuossa käsien synkroonista kropan kanssa ja kuitenkin nostaa isoksi asiaksi vartalon avoimen asemnon osumassa. Nuo eivät ole mahdollisia, vaan avoin asento osumassa vaatii vasemman käsivarren painamisen poikki rintakehän avaavan kierron lisäksi.

    Muuten täytyy todeta kaverin todella tajunneen mistä on kyse. Eihän Fukke vaan ole tuota lukenu jo paljon ennen meitä?

    Yhtä omahyväistä kuin aina. Kyllä ne Jonesin ajatukset ja kirjoitukset ovat huomattavasti parempia ja laajempia kuin täällä kirjoitetut tarinat. Jones jättää muutenkin tilaa useammille eri tavoille swingata. Sen enempää tekstiä referoimatta niin ohessa muutama silmiin tarttunut kohta.

    ’…The transition from backswing to downswing is GIGANTIC to the success or failure of a player’s golf swing. You also need to know that the proper transition is a combination of lateral and rotary movement of the lower body.You ALSO need to know there is no single correct mixture between the two. There is just what is correct for that particular player so that his/her arms and club work into a position so that the clubhead can attack from acceptable and fundamentally sound angles. You must have the correct balance for YOU!’
    ——-
    ’…I am NOT saying that everyone has to swing this way, as a lot of people should not. But what I am saying is this:
    swinging rotationally is the best way to hit a golf ball your maximum distance without sacrificing accuracy…provided you are athletically capable. Rotation is MUCH more effective in creating speed and creating consistent ARCS of the body, arms, and clubhead where all 3 ARCS are working TOGETHER.’

    Ja mistä helvatista sä löydät tohon yhteyteen jotain omahyväsyyttä…. se vaan on yksinkertasta faktaa kun vertaa täällä puhuttua juttua ja tuota tekstiä. Ja totta.. herra kertoo tossa lopussa, että kaikkien ei pidä swingata noin… totee vaan ton olevan paras tapa 😉

    Ja on aivan selvää, että yksilön kannalta pitää huomioida hemmetisti asioita ja sopeuttaa. Koko alkuperänen aihe mistä Fukke koko RR-keskustelun alotti, oli saada ihmiset lopettamaan niiden aisoiden tekeminen, joita yleisesti opetetaan ja jotka vievät koko paketin väärille urille. Tuo jenkkijuttu alkaa täsmälleen samalla tarinalla.

    Sä voisit hetken pysähtyä miettimään sitä asiasisältöä, mitä tänne on kirjotettu. Nyt sun pitää vaan hyökätä sitä asiaa vastaan, että se on mun kirjottamaa. Minkä takia pitää osallistua koko aiheeseen, jos ei ole mitään asiallista ja aiheeseen liittyvää kerrottavaa tai kysyttävää? Häiritäkseen keskustelua?

    ts

    Kerrotko vielä, mitä tuossa on parempaa ja miten se eroaa täällä kerrotuista asioista…. kun nyt tuollaisenkin väitteen esitit.

    GIR

    Se mitä RR/RC keskustelu pitää sisällään voi kuka tahansa käydä vilkaisemassa ts:n ystävällisesti tekemästä koosteesta (viesti 991) ja verrata sitä Jonesin 49 sivuiseen perinpohjaiseen ja laajaan analyysiin swingistä. Ei tarvitse olla kuin sisälukutaitoinen niin näkee että sisältöero on huima.

    Yleensäkin keskustelu täällä on aika kipeätä touhua. Ensin kirjoitellaan yhtä ja sitten väitetään hetken kulttua toista ja sanotaan, että juuri sitä minä tarkoitin. Ymmärrän hyvin Papan tuskaa kun hän yritti saada dp asioille kunnon vasta-argumentteja. Eikä se datan Iranin ja USA:n presidentti vertauskaan kovin kaukaa ollut haettu.

    Mitä taas tulee täällä esitetyn keskustelun ’häirintään’ niin sillä yleensä tarkoitetaan kaikkea sitä mitä häiritsee ts:n juttuja. Toisaalta jos joku tuuppari kertoo täällä esim. lyöneensä RR/RC tekniikalla tosi hyvin rangella ja nähneensä valon, niin heti sanotaan että kaveri todella ymmärtää mistä on kysymys. Että se näiden juttujen tasosta…
    Itse keskityn (ainakin vähän aikaa) Papan tavoin lähinnä oman pelin viilaamiseen ja jätän nämä jutut vähemmälle.

    Erittäin mielenkiintoinen artikkeli, kiitti januz.

    Näin nopeasti lukaistuna tuosta näyttää tosiaan löytyvän suurin osa niistä elementeistä, joita täälläkin ollaan käyty läpi. Erityisesti virkkeestä ’As the core unwinds around the left pivot point, the arms are pulled tight to the chest, which forces the butt of the shaft to the left thereby squaring the face’ löytyy hippusia tästä fukken ’left hip left’-iskulauseesta ja ts:n vasen käsi painuu rintaa vasten -ajatuksesta. En kuitenkaan löydä artikkelista mainintaa tietoisesta ranteiden/kyynärvarsien RR:n käytöstä (’ruuvin kiristysliike’, jos olen oikein ymmäränyt), vaan saan vaikutelman, että Geoff olettaa mailanpään löytävän oikean asennon ’itsestään’ silloin, kun lantiolla (& muulla torsolla) ja käsivarsilla tehdään oikeita asioita olettaen, että ranteet ja kämmenet pysyvät osuma-alueella passiivisina.

    Voisiko ajatella siten, että ajatus kyynärvarsi-ranne-kämmen RR:stä on suunnattu enemmän niille, jotka ovat tottuneet tekemään päinvastaista työtä eli crossaamaan? Koska crossausliike on iskostunut tällaisen pelaajan hermotukseen, vaatii sen poistaminen aktiivista, vastakkaissuuntaista työtä. Sen sijaan pelaaja, joka jo nyt antaa ranteiden olla passiivisena, ei välttämättä tarvitse tätä lavan avaamista. Kaikki on tietysti suhteellista ja pallon lentohan sen lopuksi kertoo, onko lapaa tietoisesti avattava vai ei.

    ts

    Pyysin edes yhtä yksilöityä kohtaa, jossa näet eroja sisällössä. Ja vastasit kuin data, eli et mitään.

    ts

    Kaikki selviää geometrian tarkastelulla, kun asetat itsesi osumassa avoimeen asentoon ja mietin mitä joudut käsillä tekemään saadaksesi lavan kohdelinjan suuntaiseksi. Lisäät siihen sen, että lapa myös jatkaa kohdelinjalla ja sen suuntaisena jonkin aikaa osuman jälkeen, vaikka kierto jatkuu avaten vartaloa lisää.

    No joop.. lainaukset sitten PDF.stä on mitä on, mutta: This kid then get a terrible advice….

    Ja melkein kuin käännöstä Fukken tekstistä löytyy tuosta sivun 9 alareunasta, jossa kerrotaan tuon perinteisen releasen olevan kompensaatio swingin tekniikkapuutteille.

    Joskus paremmalla ajalla lisää, mutta löytyihän tuolta sekin, että toe never pass the heel…

    Geoffin Svingihän on nätti kun mikä.

    Geoffin videoarkisto

    Lavantauti kirjoitti: (24.7.2008 9:40:56)
    Geoffin Svingihän on nätti kun mikä.

    Geoffin videoarkisto

    Eipä se tainnu Slaissarin svingi olla ollenkaan vaan jonkun sen gruupparin. Hätäilin. Anteeksi.

    ts kirjoitti: (24.7.2008 9:28:02)
    Kaikki selviää geometrian tarkastelulla, kun asetat itsesi osumassa avoimeen asentoon ja mietin mitä joudut käsillä tekemään saadaksesi lavan kohdelinjan suuntaiseksi. Lisäät siihen sen, että lapa myös jatkaa kohdelinjalla ja sen suuntaisena jonkin aikaa osuman jälkeen, vaikka kierto jatkuu avaten vartaloa lisää.

    Kokeilin kuivaharjoitteluna peilin edessä. Näyttää siltä, että osumakohdassa lapa on kohdelinjan suuntainen ilman sen kummempaa rannemanipulaatiota, kun oikea kyynärpää on lähellä reisitaskua ja vasen käsi ojentuneena, eli kun DTL -näkymässä oikean ja vasemman käden välissä on nähtävissä pieni aukko.

    Totta, tämä kohdenlinjansuuntaisuus menetetään kuitenkin hyvin nopeasti tuon kohdan jälkeen, kun kropan kiertoa jatketaan ja maila lähtee tulemaan takaisin sisään -mailan lapa kun on ympyrän tangentin suuntainen. Eli RC:llä voisi vastustaa tuota tangentinsuuntaisuutta, pitää lavan kohti kohdetta ja luoda täten varmuutta lyöntiin. Näetkö suuria ongelmia ajoituksen suhteen, eli onko tässä yhtä suuri vaara lavan avaamisesta liian aikaisin kuin perinteisessä crossauksessa ’mis-timed’ crossingin kanssa. Olen jo nyt taistellut jonkun verran ajoittaisen pushfaden kanssa, joka kuitenkin johtunee enempi pienestä hip-slidesta täysin oikean hip-turnin sijaan…

    Pahoittelen, mikäli näitä on jo kysytty aiemmin. Nwb…

    Ääh, ei tässä mitään syväkyykkyä olla tekemässä, eli ei se oikea kyynärpää sentään missään reisitaskun lähellä ole, sori toi typo. Ihan normaalisti (lähes) kiinni oikeassa lonkassa/taskussa.

    ts

    Jos oikea kyynärpää on kropan likellä ja edelleen taipuneena ja vartalon linjat reilusti auki, on pakko olla tehnyt vastakiertoa (RC) lavan saamiseksi suoraan asentoon. Tuosta kun tulittaa läpi, on vastakiertoa jatkettava, jotta lapa voisi pysyä suorassa osuman jälkeenkin.

    Ohjeena: kierry enemmän kropasta ja katso mitä joudut myös käsillä tekemään… sitten kierryt vielä lisää ja lisää…. johtaa suoraan, mutta hiekkoon lapaan. Sen Hogan korjasi tuolla kuperalla vasemmalla ranteella ja oikean säilyttäen taipuneena. Ja kaikki nämä niin paljon, kuin liiketilaa niveliostä löytyy. Eli pushfade on loistava lyönti mikä pitää oppia. Ja korjata sitten pois jalkatyöllä, ei crossaamalla.

    Mä en ymmärrä, miksi jotkut vertailee mun kommentteja joidenkin muiden tyyppien julkaisuihin. Esimerkiksi Jonesin juttu on aika ’lähelle’ hyvää tekstiä ja sen luomiseen on käytetty ensin paljon tutkimustyötä ja sitten paljon julkaisutyötä. Sillä on myös täysin erilainen tarkoitus kuin palstalla kirjoittelu.

    Mitä tulee mun kommentteihin ja ajatuksiin, niin mä olen tehnyt jo kaksi sellaista julkaisua, jotka alkaa sellaisella paskalla kuin ’hyvä grippi, oikea alkuasento jne….’.
    Jos joku ymmärtää golflyönnin oikein, hän ’omaksuu’ hiljalleen noi kaikki kliseet (kuten gripin ja stanssin), joita kaikki ’täydelliset julkaisut’ on pullollaan. Niiden avulla ei voi kukaan oppia pelaamaan golfia oman fyysisen ja henkisen potentiaalinsa ylärajalla. Tuliko se nyt selväksi: hyvä golflyönti ei ala gripistä kuin golfkirjoissa. Golflyönnin oppimisprosessissa se on eräs viimeisimmistä asioista, mikä loksahtaa kohdalleen.

    Älkääkä edes yrittäkö saamaan mua kirjoittamaan mitään kokonaisvaltaista selitystä yhtään mistään. Täällä mä pääasiassa vastailen muiden kysymyksiin ja heitän irrallisia ajatuksia golfsvingistä. Osoittaa arvostelykyvyn puutetta, jos vertailee niitä golfkirjoihin tai muuhun julkaistavaksi tarkoitettuihin matskuihin.

    Mitä tulee Pappa Tykin dp-puolusteluun, niin mä kerran esitin siihen omat kommenttini ja ilman mitään perusteluja esitän tässä taas että dp on samaa paskaa kuin oikeaoppinen grippi, täysi hartiakierto jne.

    Mä en ymmärrä, miksi jotkut vertailee mun kommentteja joidenkin muiden tyyppien julkaisuihin. Esimerkiksi Jonesin juttu on aika ’lähelle’ hyvää tekstiä ja sen luomiseen on käytetty ensin paljon tutkimustyötä ja sitten paljon julkaisutyötä. Sillä on myös täysin erilainen tarkoitus kuin palstalla kirjoittelu.

    Mitä tulee mun kommentteihin ja ajatuksiin, niin mä olen tehnyt jo kaksi sellaista julkaisua, jotka alkaa sellaisella paskalla kuin ’hyvä grippi, oikea alkuasento jne….’.
    Jos joku ymmärtää golflyönnin oikein, hän ’omaksuu’ hiljalleen noi kaikki kliseet (kuten gripin ja stanssin), joita kaikki ’täydelliset julkaisut’ on pullollaan. Niiden avulla ei voi kukaan oppia pelaamaan golfia oman fyysisen ja henkisen potentiaalinsa ylärajalla. Tuliko se nyt selväksi: hyvä golflyönti ei ala gripistä kuin golfkirjoissa. Golflyönnin oppimisprosessissa se on eräs viimeisimmistä asioista, mikä loksahtaa kohdalleen.

    Älkääkä edes yrittäkö saamaan mua kirjoittamaan mitään kokonaisvaltaista selitystä yhtään mistään. Täällä mä pääasiassa vastailen muiden kysymyksiin ja heitän irrallisia ajatuksia golfsvingistä. Osoittaa arvostelykyvyn puutetta, jos vertailee niitä golfkirjoihin tai muuhun julkaistavaksi tarkoitettuihin matskuihin.

    Mitä tulee Pappa Tykin dp-puolusteluun, niin mä kerran esitin siihen omat kommenttini ja ilman mitään perusteluja esitän tässä taas että dp on samaa paskaa kuin oikeaoppinen grippi, täysi hartiakierto jne.

    fukke diise saisse kirjoitti: (24.7.2008 11:48:09)
    … Mitä tulee mun kommentteihin ja ajatuksiin, niin mä olen tehnyt jo kaksi sellaista julkaisua, jotka alkaa sellaisella paskalla kuin ’hyvä grippi, oikea alkuasento jne….’.
    Jos joku ymmärtää golflyönnin oikein, hän ’omaksuu’ hiljalleen noi kaikki kliseet (kuten gripin ja stanssin), joita kaikki ’täydelliset julkaisut’ on pullollaan. Niiden avulla ei voi kukaan oppia pelaamaan golfia oman fyysisen ja henkisen potentiaalinsa ylärajalla. Tuliko se nyt selväksi: hyvä golflyönti ei ala gripistä kuin golfkirjoissa. Golflyönnin oppimisprosessissa se on eräs viimeisimmistä asioista, mikä loksahtaa kohdalleen. …

    Niin itse mestari fundamentalseissaan taisi todeta juu että hyvä golfswing lähtee hyvästä gripistä ja sitten vielä uhrasi asialle kokonaisen kappaleen. Mä joteskin haluun ymmärtää että perusteet (mukaanlukien grippi ja stanssi) olisi hyvä ymmärtää niinku opiskelun alussa ja ettei hyvä swingi ala huonosta gripistä. Vai ovatko ne perusteet sitten vaan hyvästä swingistä muodostuvia sivutuotteita tai indikaattoreita, kunhan vaan ensin ymmärretään rotaatiot, vastustelut ja muut sangen helppotajuiset asiat? No, onneksi mä en kunnon swingiä tule koskaan oppimaan, eikä siis grippinikään loksahda pois paikoiltaan.

    Olen tuskaillut tuon paineen palloon tuottamisen kanssa, kun yritän toteuttaa tätä lantiovetoista swingiä. Oma fiilikseni on, että mailan lavan kaari (ns. yläperspektiivistä katseltuna) ei meinaa oikein ylettää palloon vaan osumista tulee ohuita (kuin raapaisuja), tuloksena joskus pulleja tai pull-slicejä. Hyvät lyönnit ovat sitten laiskoja push-fadeja. Drawta ei kyllä synny kuin ihan sattumalta.

    Olen pohdinnoissani päätynyt seuraaviin syihin.

    1. Vasen käsi irtoaa rintakehästä liian aikaisin, jolloin kulmat purkautuvat ennen kuin kierto on tarpeeksi pitkällä.
    2. En saa tuotettua riittävää mailanpäännopeutta, jolloin jään pyörimään oikean jalan varaan, eikä paino siirry luonnollisesti etujalalle.

    Mutta miten näihin sitten pitäisi pyrkiä vaikuttamaan? Ilmeisesti pitäisi vain huolehtia BSW:n käsien liikkumisesta vain ylös-alas, jotta tilaa jää terävöittää kulmia DSW:n aluksi. Mutta voiko olla, että yritän liiankin kirjaimellisesti toteuttaa saluunanovi ideaa tuossa DSW:ssä? Ja pitääkö hartioiden olla kohteensuuntaiset osumahetkellä? Ja jos pitää, niin miten helvetissä tuossa asennossa (jossa lantio on siis tietenkin jo reilusti auki) saa hyvän forward leanin, josta ts jossakin viestissäsi puhuit (samassa yhteydessä huomautit, että tällä swingillä saa siten myös matalampaa ja pidempää kaarta, joka toki on täysin selvää, jos forward lean on reilu)?

    ts

    Luepas tuo januzin postaama linkki, tai ainakin avaa se ja pistä hakuna 30 open…. kertoo paljon. Mä haluan hartioiden olevan niin paljon auki osumassa, kuin ikinä mahdollista.

    Vessu kirjoitti: (24.7.2008 15:40:42)
    Olen tuskaillut tuon paineen palloon tuottamisen kanssa, kun yritän toteuttaa tätä lantiovetoista swingiä. Oma fiilikseni on, että mailan lavan kaari (ns. yläperspektiivistä katseltuna) ei meinaa oikein ylettää palloon vaan osumista tulee ohuita (kuin raapaisuja), tuloksena joskus pulleja tai pull-slicejä. Hyvät lyönnit ovat sitten laiskoja push-fadeja. Drawta ei kyllä synny kuin ihan sattumalta.
    Olen pohdinnoissani päätynyt seuraaviin syihin.
    1. Vasen käsi irtoaa rintakehästä liian aikaisin, jolloin kulmat purkautuvat ennen kuin kierto on tarpeeksi pitkällä.
    2. En saa tuotettua riittävää mailanpäännopeutta, jolloin jään pyörimään oikean jalan varaan, eikä paino siirry luonnollisesti etujalalle.

    Minulla ei ole juurikaan aavistusta mikä sinulla on se varsinainen ongelma, mutta esitän arvauksen että nuo esittämäsi syyt eivät ole varsinaisia syitä vaan seurauksia siitä varsinaisesta ongelmasta.

    Omia havaintoja jotka ovat tällä hetkellä aika mutu pohjalta kun on vaan pelattu:
    – Bsw lantion kierto ’vuotaa’ välillä ja silloin en saa lantiota vetämään Dsw:ssä (ei saa oikealla ponnistettua tai jotain jotta vasen voisi sitten ponnistaa ja saada vasemman puolen lantiosta kiertymään), seurauksena usein erinäköistä slaissia.
    – toppia saataa tulla jos oikea olkapää pyörii liikaa vaakatasossa ympäri eikä putoa swingitasoon. Saattaa liittyä myös lantion toimimattomuuteen.

    En vielä avannut, mutta kyllähän tuo sitten selkiyttääkin tuota jo aika paljon. Jos hartiat saavat olla auki niin paljon kuin mahdollista, täytyy vain jaksaa pitää ne kädet perässä ja kiertää lapaa auki. Silloinhan myös maila deloftautuu (tarvittaessa) vaikka kuinka paljon. Täytyypä heti kotona testata, että mikä on ääriasento, ottaen huomioon kropan biologiset rajoitteet. Ihan vain mielenkiinnosta, tuskin siihen liikkeessä pystyy ottaen huomioon kaikki vaikuttavat voimat.

    Jake2 kirjoitti: (24.7.2008 16:24:55)

    – toppia saataa tulla jos oikea olkapää pyörii liikaa vaakatasossa ympäri eikä putoa swingitasoon. Saattaa liittyä myös lantion toimimattomuuteen.

    Tällaisia fiiliksiä kyllä tulee itsellekin ajoittain. Mutta silti tuo ts:n viesti avasi jollakin tasolla silmiä. En ehkä ole uskonut, kuinka paljon käsillä pitää vastustaa, joka saattaa osittain johtua tästä ’lyö oikea kyynärpää kylkeen, ja jatka siitä täysillä,’ jonka ohjeen seurauksena unohtunee tuo vasemman käsivarren vastustavatyö.

    kebax kirjoitti: (24.7.2008 14:41:07)

    fukke diise saisse kirjoitti: (24.7.2008 11:48:09)
    … Mitä tulee mun kommentteihin ja ajatuksiin, niin mä olen tehnyt jo kaksi sellaista julkaisua, jotka alkaa sellaisella paskalla kuin ’hyvä grippi, oikea alkuasento jne….’.
    Jos joku ymmärtää golflyönnin oikein, hän ’omaksuu’ hiljalleen noi kaikki kliseet (kuten gripin ja stanssin), joita kaikki ’täydelliset julkaisut’ on pullollaan. Niiden avulla ei voi kukaan oppia pelaamaan golfia oman fyysisen ja henkisen potentiaalinsa ylärajalla. Tuliko se nyt selväksi: hyvä golflyönti ei ala gripistä kuin golfkirjoissa. Golflyönnin oppimisprosessissa se on eräs viimeisimmistä asioista, mikä loksahtaa kohdalleen. …

    Niin itse mestari fundamentalseissaan taisi todeta juu että hyvä golfswing lähtee hyvästä gripistä ja sitten vielä uhrasi asialle kokonaisen kappaleen. Mä joteskin haluun ymmärtää että perusteet (mukaanlukien grippi ja stanssi) olisi hyvä ymmärtää niinku opiskelun alussa ja ettei hyvä swingi ala huonosta gripistä. Vai ovatko ne perusteet sitten vaan hyvästä swingistä muodostuvia sivutuotteita tai indikaattoreita, kunhan vaan ensin ymmärretään rotaatiot, vastustelut ja muut sangen helppotajuiset asiat? No, onneksi mä en kunnon swingiä tule koskaan oppimaan, eikä siis grippinikään loksahda pois paikoiltaan.

    Ymmärrän kyllä tuon siinä mielessä että vaikka grippi on tärkeä hyvän lopputuloksen kannalta ei se auta oikeanlaisen vartalon käytön oppimiseen pätkääkään.
    Toisaalta myös jos grippi on huono, sen korjaaminen on paljon helpompaa kuin täysin väärän swingimielikuvan ja siitä johtuvien väärien lihaskäskytysten.

    ts

    Vessu kirjoitti: (24.7.2008 16:32:53)

    Jake2 kirjoitti: (24.7.2008 16:24:55)

    – toppia saataa tulla jos oikea olkapää pyörii liikaa vaakatasossa ympäri eikä putoa swingitasoon. Saattaa liittyä myös lantion toimimattomuuteen.

    Tällaisia fiiliksiä kyllä tulee itsellekin ajoittain. Mutta silti tuo ts:n viesti avasi jollakin tasolla silmiä. En ehkä ole uskonut, kuinka paljon käsillä pitää vastustaa, joka saattaa osittain johtua tästä ’lyö oikea kyynärpää kylkeen, ja jatka siitä täysillä,’ jonka ohjeen seurauksena unohtunee tuo vasemman käsivarren vastustavatyö.

    Ja mulle ei tullu mieleenkään, että tuo olisi jäänyt epäselväksi. Hyvä kun huomasit selkeesti kysyä. Hemmetti kun mä pääsisin näyttämään nää jutut ni kaikki tajuis heti sen kokonaisuuden… ainakin tähän asti on tajunnu 😉

    Jake2 kirjoitti: (24.7.2008 16:34:44)

    kebax kirjoitti: (24.7.2008 14:41:07)

    fukke diise saisse kirjoitti: (24.7.2008 11:48:09)
    … Mitä tulee mun kommentteihin ja ajatuksiin, niin mä olen tehnyt jo kaksi sellaista julkaisua, jotka alkaa sellaisella paskalla kuin ’hyvä grippi, oikea alkuasento jne….’.
    Jos joku ymmärtää golflyönnin oikein, hän ’omaksuu’ hiljalleen noi kaikki kliseet (kuten gripin ja stanssin), joita kaikki ’täydelliset julkaisut’ on pullollaan. Niiden avulla ei voi kukaan oppia pelaamaan golfia oman fyysisen ja henkisen potentiaalinsa ylärajalla. Tuliko se nyt selväksi: hyvä golflyönti ei ala gripistä kuin golfkirjoissa. Golflyönnin oppimisprosessissa se on eräs viimeisimmistä asioista, mikä loksahtaa kohdalleen. …

    Niin itse mestari fundamentalseissaan taisi todeta juu että hyvä golfswing lähtee hyvästä gripistä ja sitten vielä uhrasi asialle kokonaisen kappaleen. Mä joteskin haluun ymmärtää että perusteet (mukaanlukien grippi ja stanssi) olisi hyvä ymmärtää niinku opiskelun alussa ja ettei hyvä swingi ala huonosta gripistä. Vai ovatko ne perusteet sitten vaan hyvästä swingistä muodostuvia sivutuotteita tai indikaattoreita, kunhan vaan ensin ymmärretään rotaatiot, vastustelut ja muut sangen helppotajuiset asiat? No, onneksi mä en kunnon swingiä tule koskaan oppimaan, eikä siis grippinikään loksahda pois paikoiltaan.

    Ymmärrän kyllä tuon siinä mielessä että vaikka grippi on tärkeä hyvän lopputuloksen kannalta ei se auta oikeanlaisen vartalon käytön oppimiseen pätkääkään.
    Toisaalta myös jos grippi on huono, sen korjaaminen on paljon helpompaa kuin täysin väärän swingimielikuvan ja siitä johtuvien väärien lihaskäskytysten.

    Itse ymmärsin fukken viestin siten, että sitä mukaa, kun swingi muuttuu, täytyy tai oikeastaan kannattaa myös grippiä muuttaa. Erityisesti, jos oletetaan pelaajan kehityspolun olevan perus-krossaajasta RC-swingaajaksi. Jos olet aiemmin taistellut lavan suoraksi saamisen kanssa krossamalla – ehkäpä vielä vahvalla otteella, on aika luonnollista, että swingin muuttuessa RC:a vaativaksi, kannattaa vasemman käden otetta heikentää, so. tarvitaan vähemmän RC:a, kun mailan asento jo avittaa lähtökohtaisestikin.

Esillä 25 viestiä, 1,251 - 1,275 (kaikkiaan 2,469)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #240447 kohteessaSuunnan vaihto

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Suunnan vaihto