18.6.–25.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[17][22]
KilpailuaSuomalaista

Suunnan vaihto

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Suunnan vaihto

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 2,469)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts

    Olipa hyvä kirjoiyus Fukkelta, kuvastaa varsin osuvasti ongelmia joiden kanssa tulee päivittäin askarreltua.

    ’Koska ihminen toimii niin, että hän haluaa ohjata pallon kohteeseen, hän ei suostu opettelemaan mailan svingaamista vaan hän haluaa lyödä palloa suoraan. Hän haluaa myös tehdä sen heti, eli lapa on käännettävä kohteeseen hinnalla millä hyvänsä, eli kompensaatioilla. Yleensä se tarkoittaa ranteilla taittamista, käsillä kiskomista, hartioiden kääntämistä, vääntämistä jne.’

    Tässä se koko jutun ydin ja tätä olen myös koittanut kertoa noissa mentaalikeskusteluissa.Tämä hemmetin suoran lyönnin syndrooma pitää tajuta ja haluta poistaa ennen kuin parempaa swingiä voi opetella…. siis poistaa tuolta konehuoneen puolelta.

    Ja sitten vielä kun sitä toisenlaistakin ’informaatiota’ tulvii riittäävästi….

    Pidä vasen käsi suorana, pidä pää paikallaan, pyri tulemaan suorasta palloon… voi helvatti ja näitä riittää

    Näprääjä kirjoitti: (28.4.2007 10:02:12)
    Hellou Fukke

    Mulla oli tuolla aikaisemmin jokunen tarkempi kysymys jos et huomannut niin ihme oli.
    Vastaamatta jättämisestäsi ymmärsin: Joo jotkut asiat pitää itse hakea treenaamalle.

    Hellou Näprääjä,

    Sulla oli aika paljon kyssäreitä enkä oikein saanut niistä kiinni, muttaa voi käydä ne läpi tässä nyt alkaen vanhimmasta viestistäsi.
    —————————————————————————————————–
    Näprääjän viesti 49
    Mites Benin swingillä puhtaat lyönnit?
    Meinaan niin että ei nappaa divottia lainkaan.
    Mielestäni pallon lentokaari tulee liian korkeaksi aika helposti.
    —————————————————————————————————-
    Osuman jälkeinen divotti on lähinnä opetuksellinen juttu ja tietyllä tavalla pelimiehen merkki. Pitkillä raudoilla sitä tuskin lähtee lainkaan, lyhyillä raudoilla ja huonoista makauksista vähän enemmän. On totta, että jos pyrkii ottamaan paljon divottia, lentokaari tulee matalaksi ja päinvastoin. Mun mielestäni harjoituksellisessa mielessä pitäisi vaan pyrkiä puhtaaseen osumaan.

    —————————————————————————————————–
    Näprääjän viesti 83
    Kävin eilen kierroksella ja oikealla kädellä yritin lyödä palloa. Swingi meni oikein hyvin sisältä sisään mutta ’lyöminen’ oikealla kädellä piti lopettaa huomattavasti ennen osumaa.
    Jos oikealla lyön palloon asti niin ei saanut päästää ranteita kiertymään tai hookkasi kunnolla.
    Kun iski kädet palloon sisältä ulos läpi asti niin että ranteet ei kiertyneet niin silloin feidiä pukkasi.

    Hoganin swingistä jäi mietityttämään että löikö Ben oikealla palloon asti vai päästikö rennoksi ennen?
    Entä mitkä olivat swingin suurimat erot draiverilla versus rauta, jos niitä oli?

    —————————————————————————————————-
    Tähän mä mielestäni vastasin viestissä 88 tai ainakin sivusin aihetta.
    Mun mielestä svingeissä draiveri vs. rauta ei ole mitään eroa tiedostetun tekemisen tasolla. Tietty alkuasento ja pallon paikka saa aikaan, että lyönnit näyttää vähän erilaisilta.

    ——————————————————————————————————
    Näprääjän viesti 89
    Meinaako nuo Hoganin sanomiset sitä että todella oikealla lyödään palloon asti?
    ;)) Duffeja tuli ja pallon paikka siirtyi.

    Kuinka heikko grippi pitäisi olla: etusormen rystynen pilkottaa ihan pikkuisen?
    Mites ranteet rivelinolla? Ei kierretä silloinkaan?

    Mitenkä tuo stanssin avaaminen/sulkeminen, ’pakollista’?

    Sunnuntaina scramblessa kun kaveri on laittanut seiftin väylälle niin sitten taas kokeillaan…pysyy äänitorvi ainakin auki;)
    ——————————————————————————————————
    Kyllä mun mielestä palloon asti pitää lyödä. Duffeista puhuin viestissä 97, mutta voihan syitä olla muitakin.
    Vahva vs. heikko grippi on makuasia, molemmilla oppii pelaamaan.
    Ranneliike on mun mielestä ihan sama kaikilla mailoilla.
    Stanssikysymystä en ymmärrä, siihenhän on olemassa tietty kirjaoppi, mitä kannattaa jotakuinkin seurata.

    En tiedä tuliko vastattua mihin halusit, mutta voithan sä kysyä uudelleen.

    00

    Mikähän se Tigerin stingeri on, jota käytti Openissa rauta kakkosella viime kesänä?
    Onko jotain eroa Hoganin feidiin verrattuna? Miksei Tiger pysty lyömään vastaavaa suht. varmasti draiverilla, jos Hogan pystyi? Eli mahtaako tämä Hoganinkaan swingi olla kovin varma muiden käsillä? Olihan Hoganillakin manipulaatio eli ulospäin kupera vasen ranne palloon tullessa. Ainakin olen ymmärtänyt hänen tekstistään, että hän
    käytti tätä rannemanipulaatiota tietoisesti eli se ei tullut itsestään muista swingiliikkeistä
    johtuen.

    00 kirjoitti: (28.4.2007 16:18:27)
    Mikähän se Tigerin stingeri on, jota käytti Openissa rauta kakkosella viime kesänä?
    Onko jotain eroa Hoganin feidiin verrattuna? Miksei Tiger pysty lyömään vastaavaa suht. varmasti draiverilla, jos Hogan pystyi? Eli mahtaako tämä Hoganinkaan swingi olla kovin varma muiden käsillä? Olihan Hoganillakin manipulaatio eli ulospäin kupera vasen ranne palloon tullessa. Ainakin olen ymmärtänyt hänen tekstistään, että hän
    käytti tätä rannemanipulaatiota tietoisesti eli se ei tullut itsestään muista swingiliikkeistä
    johtuen.

    En tiedä totuutta Tiikerin stingeristä, kaikille asioillehan on tapana keksiä nimityksensä. Jotkut väittää, että Tiikerin lyönti lähtee oikealle, kääntyy sitten drawn puolelle ja hakee lopuksi feidiä, mutta tiedä sitten. Tosiasia on kuitenkin se, että tiikeri ampuu pallot erittäin korkealle kaikilla raudoilla verrattuna esim. Hoganiin.

    Heidän lyöntinsä ovat aivan erilaiset. Tiikerin timing perustuu siihen että lavan kulma ja rata kulkevat synkronissa. Tarkoittaa karrikoituna sitä, että lapa on radan suhteen square tai auki ennen osumaa ja kiinni osuman jälkeen. Kysymyksessä on siis late hitting mutta neutraali release joka on herkkä timing-virheille varsinkin, jos yrittää lyödä kovaa pitkällä mailalla. Julios Boros kutsuisi häntä ’another flippy-wristed kid’.

    Hoganin ’reverse release’ perustui siihen, että lapa oli osumaan tultaessa radan suhteen kiinni ja osuman jälkeen radan suhteen auki (huom karrikoitu esimerkki ilman mittaustuloksia). Käytännössä siis lapa pysyi pitkään kohteeseen nähden samassa asennossa vaikka mailanpään rata olikin kaareva. Se antoi hirvittävän paljon anteeksi timing-virheitä eli lyönnin olivat lähes aina samanlaisia. Hän itse kutsui tätä supinaatioksi, mutta kirjassaan (ja muuallakin) on vain kertonut, mitä tapahtui. Hän ei kertonut kenellekään mitä hän lihaskäskytystasolla teki. Hoganista on vähän kuvia mutta joissakin niistä on nähtävissä vasen kämmenselkä n. klo 8.00 kohdalla. Sen perusteella voisi päätellä, että tulee hirveä hukki&kainalo, mutta toisin käy. Siinä sitä ihmettelemistä kerrakseen.

    Sä oot varmasti selkeäsanaisin pro, jota olen kuunnellut tai jonka tekstejä lukenut ikinä! Suuri osa ammattikunnastasi tuppaa olemaan ulosanniltaan sellaisia etteivät osaa/halua selkokielellä asioita ilmaista tai sitten kuulija on ollut eri aaltopituudella eikä ole ymmärtänyt vapahtajan viestiä! Olen tästä(kin) viestiketjusta saanut paljon uutta opittavaa ja harjoiteltavaa, niin että tämäkin kesä taitaa mennä taas pelillisesti ketuille uutta svingiä opetellessa…
    Olen ymmärtänyt, ettet Suomenniemellä juurikaan töitä tee. Tulisin mielelläni pienen matkankin päästä ottamaan opastusta, jos vain asiakkaita täällä tapaat. Jenkkilään asti en kyllä tule…
    Semmoinen kysymys jäi vielä kytemään tuosta oikealla kädellä lyömisestä, että millainen tuntuma oikean käden gripissä pitäisi olla kovaa lyödessä? Vanhat svingivinkithän kehottavat hyvin hellään oikean käden grippiin, miten tämä suhtautuu oikealla kädellä lyömiseen?

    Cleve kirjoitti: (28.4.2007 22:45:36)
    Sä oot varmasti selkeäsanaisin pro, jota olen kuunnellut tai jonka tekstejä lukenut ikinä! Suuri osa ammattikunnastasi tuppaa olemaan ulosanniltaan sellaisia etteivät osaa/halua selkokielellä asioita ilmaista tai sitten kuulija on ollut eri aaltopituudella eikä ole ymmärtänyt vapahtajan viestiä! Olen tästä(kin) viestiketjusta saanut paljon uutta opittavaa ja harjoiteltavaa, niin että tämäkin kesä taitaa mennä taas pelillisesti ketuille uutta svingiä opetellessa…

    Kiitti Cleve kehuista, tosin siinä on myös osaksi ansiotonta arvonnousua, koska täältä nimimerkin takaa on helppo huudella, vaikka lähes kaikki mut jo tietääkin.

    Sen verran proffia puolustelisin, että valmennussuhde on aina myös asiakassuhde ja siinä mielessä valmentajan täytyy olla kieli keskellä suuta, koska moni ottaa totuuden kuulemisesta sen verran nokkiinsa, ettei toista kertaa tunnille tule.

    Toisaalta perinteiset opetusmuodot ovat pitkän päälle tosi huonoja foorumeja svingin ja pelin kehittämiseen. Aloittelijoille sopii alkeiskurssit, kun peliuralle pitää saada hyvä startti. Junnutreenit, senioriklinikat ja naisten klinikat ovat oikein toteutettuina ja jatkuvina ihan ok.

    Mutta puhdas aikavaraukseen perustuva yksityistunti on ihan perseestä. Tunnissa ei voi paljon opettaa, kun puolet menee ohi korvien. Toisaalta pronkin on turhauttavaa katsella vierestä ja kommentoida, ’se oli jo parempi’, ’nyt oli meininkiä’ ihan vaan se perusteella miten pallo lensi. Suorituksissa näkee harvoin mitään eroa. Ikään kuin uskottavuuden takia pitää välillä kommentoida myös huonosti onnistuneeseen lyöntiin ’se ei osunut hyvin, mutta liikerata oli jo parempi’. Millään ei pysty varmistumaan, menikö opit jakeluun.

    Sanoisin, että singelipelaajalle on enemmän hyötyä, on kun ostaa prolle pari kaljaa ja istuu senkin ajan baaritiskillä ihan vaan keskustellen. Viiden kaljan jälkeen prokin unohtaa olevansa palveluntarjoaja ja voit saada ihan oikeesti hyödyllistä tietoa.

    Cleve kirjoitti: (28.4.2007 22:45:36)
    Olen ymmärtänyt, ettet Suomenniemellä juurikaan töitä tee. Tulisin mielelläni pienen matkankin päästä ottamaan opastusta, jos vain asiakkaita täällä tapaat. Jenkkilään asti en kyllä tule…

    Kesät mä vietän Suomessa, mutta täytyy miettiä, miten ’sanaa vois levittää’. En mä yksityistunteja ala antamaan, mutta kyllä mä kysymyksiin vastaan, jos ’törmäät kadulla vastaan’.

    Cleve kirjoitti: (28.4.2007 22:45:36)
    Semmoinen kysymys jäi vielä kytemään tuosta oikealla kädellä lyömisestä, että millainen tuntuma oikean käden gripissä pitäisi olla kovaa lyödessä? Vanhat svingivinkithän kehottavat hyvin hellään oikean käden grippiin, miten tämä suhtautuu oikealla kädellä lyömiseen?

    En mä tiedä, mikä on hellä (gentle) ja mikä on pitävä (firm), molempia tarjoillaan. Ne on suhteellisia asioita, eikä tietenkään pidä puristaa mutta painetta pitää olla. Oikean käden paine pitää tuntea downsvingin alussa nimettömässä ja keskisormessa, jotka painavat vartta alaspäin, kun vedät oikealla kädellä. Osuman alueella paine pitäisi tuntea oikean kämmen ulkoreunassa (pikkurilllin ja ranteen väli), joka työntää vasenta kättä EI MAILAA. Jos paine tuntuu etu- tai keskisormella grippiä vasten, niin ylävartalon vasen puoli ja vasen käsi on tehnyt väärää jobia downsvingin alussa.

    Kävin äsken Tahkon rangella (juuri ennen lumisateen alkamista) hakemassa tuntumaa draiviin näiden juttujen pohjalta ja opin muutaman jutun:

    1. Oikean jalan ’tolppaaminen’ reittä ikään kuin sisäänpäin ’painamalla’ auttaa kontrolloimaan BSsän siten, ettei enää mene yli kuten ennen.
    2. DSsässä vasemmalle käsivarrelle tunne ’suoruudesta’ vähän niin kuin raskas moukari vetäis sitä ulospäin (ja tietenkin left to left).
    3. Jos oikeaa ’vetää’ enemmän alaspäin lähemmäksi vartaloa => draw; jos taas antaa vähän periksi ulospäin => fade

    Seuraavaksi pitää alkaa hakemaan tuntumaa siihen, että aloittaa DSsän oikeasti vasemmalla lantiolla ja saada mailanpäähän lisää vauhtia.

    Tän kun taas muistais ensi kerralla!

    P.S Isot kiitokset fukelle, että sun juttujen pohjalta heräsin pari viikkoa sitten analysoimaan mitä oikein swingatessa teen. Tuloksia on jo näkyvissä – Iso Tänks!

    KL

    fukke diise saisse kirjoitti: (29.4.2007 5:15:24)

    Sanoisin, että singelipelaajalle on enemmän hyötyä, on kun ostaa prolle pari kaljaa ja istuu senkin ajan baaritiskillä ihan vaan keskustellen. Viiden kaljan jälkeen prokin unohtaa olevansa palveluntarjoaja ja voit saada ihan oikeesti hyödyllistä tietoa.

    Mihin baariin pitää tulla sua tapaamaan…? Olis meinaan pari kyssäriä. Ja halvemmaksi se viisi kaljaa tulee kuin yksityistunti ja juomiseen käytetty aika on mitä luultavimmin myös paljon lupsakampaa kuin se rangella hikoiltu…

    Mä olen lisääntyvällä mielenkiinnolla (olix toi ny svetisismi?) lukenut noita Fuken kirjoituksia. Pakko todeta, että alkuun pidin fukkea ”taas yhtenä hurmahenkenä, joka ainoana maailmassa on keksinyt sen ainoan oikean golfswingin salaisuuden”. Aika pian mä tietysti huomasin, että kaveri on pohtinut asiaa aika pirun paljon. Nuoleskelujen jälkeen itse asiaan;-).

    Toi reverse release rupesi ajatuksena kiinnostamaan. Mä näen ranteiden käyttämisessä kaksi erilaista liikettä. Toinen on hinge ja toinen twist tyyppinen. Oikean käden ja varren välinen kulma muuttuu stanssin aikaisesta xx-asteesta backswingin 90-asteeseen ja siitä takisin osumassa jotakuinkin alkuperäiseen kulmaan. Tää on ihan luontevaa ja ymmärrettävää. Sen lisäksi on tämä krossaus, jota meitä on aina opetettu tekemään ja jota kuvista päätellen suurin osa huipuistakin tekeen. Siinähän vartta kierretään kuin ruuvimeisseliä. Fukken analyysin mukaan Hogan teki tämän kierron myötäpäivään ja muut vastapäivään. Mulla herää seuraavat kysymykset:
    – Tarvitaanko tuota kiertoa ylipäätänsä ollenkaan?
    – Onko krossaus vain kompensaatio slaissia tuottavalle swingille?
    – Vaatiiko mailan varren akselilta sivussa oleva painopiste aktiivista manipulointia ranteilla, jotta lapa tulisi osumaan suorassa?

    Kirottuja olkaa te kaikki, jotka meidän tuuppareiden takaperoisia swinggejä tulette fiksaamaan oikeaan kuosiin;-)

    Eilen pelasin omilla vajavaisilla lääpäisyillä omaan händäriin melkoisella tuulella, joten tavallaan homma oli hanskassa. Aamulla erehdyin lukemaan tämän ketjun ja sitten tuli tietenkin nälkä lyödä palloa ”oikein”.

    No joo, ekalla väylällä ensin avaus pushina oikealle outtiin ja sitten jatkossa vielä toinen pallo veteen. Muutenkin päivän sanaksi muodostui push. Vähän kaikki lyönnyt puski suorana oikealle. Paljon oikealle.

    Tavallaan olisi helppo palata takaisin vanhaan tuttuun käsilääpäisyyn, jonka osaa. Ongelmana vaan on kun näillä oikeaoppisimmilla konsteilla satuin tänään kerran lyömään yhden draivin sellaisella nätillä drawlla vastatuuleen 280 m:n väylällä melkein kernille.

    Mitä tehdä? Voi teitä tuupparin kuupan sörkkijöitä kun ette anna meidän tökkiä rauhassa vaan pistätte porkkanan aasin nenän eteen. Porkkanan joka siirtyy koko ajan edellä karkuun ja aasi hölkkää hölmönä perässä….

    Mielenkiintoinen keskustelu suunnan vaihdosta. Vaikka Fukke kirjoittaakin selvästi asiaa tutkineesti en ainakaan omiin kokemuksiini nojaten voi allekirjoittaa swingin aloittamista lantion kierrolla painonsiirron sijaan jos kyseessä on pidempi pelaaja. Erilaisista ruumiinrakenteista johtuen ei siis ole olemassa yhtä oikeaa tapaa swingata palloa. Asiasta kirjoitaa hyvin Mike Adams kirjassaan: ’LAWs of the Golf Swing’. (LAW = Leverage, Arc, Width -swingit)

    Se mikä 160 senttiselle flätillä swingillä lyöneelle Hoganille toimii kuin nenä päähän ei toimi 190cm pelaajalle. Pitkien pelaajien pitää rauhoittaa lantion kääntymistä koska käsien matka swingin yläasennosta lantion korkeudelle vaatii yksinkertaisesti enemmän aikaa. Liian nopea lantion kierto saa oikean lantion blokkaamaan kädet aiheuttaen pushin oikealle.

    Tämä on myös syy siihen miksi pidemmät pelaajat kuten Els ja Tiger tuppaavaat välillä pushaamaan lyöntejään –> lantio on ehtinyt liikaa käsien edelle ja kääntynyt käsien eteen käsien saapuessa oikean taskun kohdalle.

    Vasen pakki kirjoitti: (29.4.2007 19:35:19)
    – Tarvitaanko tuota kiertoa ylipäätänsä ollenkaan?

    Ei tarvita jos oikeassa kädessä ei ole potkua pitää rannekulmaa kiinni ja silti tuoda mailaa sulki. Esim. Parti Persimonni ei olisi tarvinnut eilen ykkösen tiillä. Toisaalta esim. Tiikerillä tätä potkua on ja kovaa lyötäessä keskipakovoima pyrkii sulkemaan lavan liian aikaisin. Siitä johtuvat lyönnit vasemmalle ja sen pelosta lyönnit oikealle. Hänen pitäisi opetella pelaamaan pelkkä feidiä reverse releasella, jotta saisi pitkän pelin tasapainoon.

    Vasen pakki kirjoitti: (29.4.2007 19:35:19)
    – Onko krossaus vain kompensaatio slaissia tuottavalle swingille?

    Krossaus on kompensaatio sille, kun keskipakovoima (ranteisiin syntyvä vääntömomentti) ei yksin jaksa tuoda lapaa square eikä vartta linjaan.

    Vasen pakki kirjoitti: (29.4.2007 19:35:19)
    – Vaatiiko mailan varren akselilta sivussa oleva painopiste aktiivista manipulointia ranteilla, jotta lapa tulisi osumaan suorassa?

    Tähän en osaa vastata.

    P. PersiMonni kirjoitti: (29.4.2007 20:03:40)
    Kirottuja olkaa te kaikki, jotka meidän tuuppareiden takaperoisia swinggejä tulette fiksaamaan oikeaan kuosiin;-)

    Musta tuntuu, että on aika siirtyä kesätauolle ja jatkaa lokakuussa.

    Slicer kirjoitti: (30.4.2007 0:44:54)

    Mielenkiintoinen keskustelu suunnan vaihdosta. Vaikka Fukke kirjoittaakin selvästi asiaa tutkineesti en ainakaan omiin kokemuksiini nojaten voi allekirjoittaa swingin aloittamista lantion kierrolla painonsiirron sijaan jos kyseessä on pidempi pelaaja. Erilaisista ruumiinrakenteista johtuen ei siis ole olemassa yhtä oikeaa tapaa swingata palloa. Asiasta kirjoitaa hyvin Mike Adams kirjassaan: ’LAWs of the Golf Swing’. (LAW = Leverage, Arc, Width -swingit)

    Minun mielestäni svingin olennaiset parametrit ovat kaikille samat, toisaalta erilaisella ruumiinrakenteella niiden keskinäiset suuruussuhteet muuttuvat. Ja lopputuloksena eilaiselta näyttävä lyönti esim. pitkillä uprightimpi svingi.

    Slicer kirjoitti: (30.4.2007 0:44:54)

    Se mikä 160 senttiselle flätillä swingillä lyöneelle Hoganille toimii kuin nenä päähän ei toimi 190cm pelaajalle. Pitkien pelaajien pitää rauhoittaa lantion kääntymistä koska käsien matka swingin yläasennosta lantion korkeudelle vaatii yksinkertaisesti enemmän aikaa. Liian nopea lantion kierto saa oikean lantion blokkaamaan kädet aiheuttaen pushin oikealle.

    Jos oikea lantio blokkaa kädet, niin miksi on lähdetty oikealla lantiolla. Kaiken aikaa on puhuttu nimen omaan siitä LEFT HIP LEFT, mikä tarkoittaa sitä, että right hip ei lähde toiseen suuntaan. Lantion kiertokeskipiste ei siis ole lantion poikkileikkausellipsin keskellä. Toinen mistä on puhuttu OIKEA KÄSI LÄHTEE NIIN KOVAA, ETTÄ OIKEA POLVI EI EHDI LIIKKUMAAN MIHINKÄÄN ENNEN KUIN KÄDET ohittavat sen. Siihen Ben sanoin caddielleen ’Do you know why I’m so god damn good —- I never move my right knee’ tarkoittaen bäkäriä JA downsvingiä.

    Lantiokierto periaatteella LEFT HIP LEFT voi tapahtua vaikka kuinka kovaa, mutta muista, että se ei vedä käsiä mukanaan, semmoista ihmistä ei ole rakennettukaan. Lantioliikkeen ensisijainen tehtävä on kääntää plane kohteen suuntaan. Oikea olkavarsi tuo lyönnille powerin ja siis liikuttaa käsiä.

    Slicer kirjoitti: (30.4.2007 0:44:54)
    Tämä on myös syy siihen miksi pidemmät pelaajat kuten Els ja Tiger tuppaavaat välillä pushaamaan lyöntejään –> lantio on ehtinyt liikaa käsien edelle ja kääntynyt käsien eteen käsien saapuessa oikean taskun kohdalle.

    Tämä sama saa aikaan pushit niin pitkillä kuin pätkillä. Tosin Tiikerin pushit johtuu siitä, että lantio liikkuu nomaalitahtia, mutta oikealle olkavarrelle tulee rimakauhu, koska pää pelkää hukkia, koska vasen käsi ei tee ’reverse releaseä’.

    Hakuammuntaa todella vielä kun kompensaatiot (nyt voi kirjoittaa kun tietää mitä on) pukkaa välillä päälle.

    Mutta ne suht rennosti läpi viedyt onnistuneet !!!
    Treeniä tietty vaatii mutta nyt on usko että parin kolmen vuoden päästä on swingi ja voi alkaa keskittymään lähipeliin.

    Kiitos ja kumarrus fukke diisse saisse.

    fukke diise saisse kirjoitti: (30.4.2007 3:41:34)

    P. PersiMonni kirjoitti: (29.4.2007 20:03:40)
    Kirottuja olkaa te kaikki, jotka meidän tuuppareiden takaperoisia swinggejä tulette fiksaamaan oikeaan kuosiin;-)

    Musta tuntuu, että on aika siirtyä kesätauolle ja jatkaa lokakuussa.

    Älä ihmeessä, huomaa iso hymiö tekstini perässä. Itse asiassa swingini räplääminen on ehkä hauskimpia asioita golfissa.
    Enhän minä kävisi ts:n tunneilla, lukisi ja kokeilisi sinun ohjeitasi ellen pitäisi näitä oppeja suuressa arvossa. Olen vaan tehnyt niin paljon hommia Graalin maljan etsimiseen ilman mainittavaa kehitystä tulostasossa että välillä tulee näitä down-päiviä. Ja niinäkin päivinä tiedän niiden olevan ohimeneviä juttuja joita ei kannata ottaa vakavasti. Tosin viime kesänä päätin jo kertaalleen aivan tosissani lopettaa koko pelaamisen; Miksi pelata jos pelistä ei koskaan tule tämän kummempaa tökkimistä.

    Nyt varsinkin tulee luetttua sinun ja ts:n juttuja tarkasti, koska alkaa tuntumaan siltä että teillä on pitkälti samat jutut hieman eri sanoilla. Esimerkiksi tuosta oikeasta kyynärpäästä on ts saarnannut paljonkin. Mulla ei´homma ole mennyt jakeluun, paremmalla puoliskolla vähän liiankin hyvin. Pallo lentää draiverilla sellaisia matkoja että kohta vaihdamme tiiauspaikkoja päikseen.

    Ei eiii kesälomalle, yhdyn täysin Partin eiku Persimonnin kirjoitukseen.

    Nyt kun swingi on käsitelty niin luonnollinen siirtyminen on vajaisiin lyönteihin kesän ajaksi;)

    Olen ’itseoppinut’ joten mulla on laajatuntuma (vähän liiankin laaja) erillaisiin virheisiin. Nyt kun on pikkuisen tuntumaa oikeanlaiseen tekemiseen niin kyllä usko virheiden poistamiseen swingistä nousi ihan uudelle tasolle.

    On se vaan sellainen fiilis kun pistää 16° asteisella rescue mailalla +8°C lämpötilassa pikkuiseen vastatuuleen rennon ’seiftin’ 240 metrin päähän tai saa alamäestä gapillä 4 metrin bäkärit vaikka greeni on ylempänä niin alkaa sitä heikompaakin jännittää.

    Nimetön

    Älkää fukke ja ts lopettako, hienoa että jaksatte kirjoitella tänne. Eihän sitä kuitenkaan joka päivä tartte…

    Jos nyt vielä kertaan tätä omaa via dolorosaani: aiemmin downswingissä en saanut kiertoa aikaiseksi vaan se meni jaloilla liukumiseksi joka johti liian jyrkkään palloon tuloon ja varsinkin puilla ajoittaisiin kynttilöihin. En sano että kiertäisin vieläkään kunnolla/oikein, mutta tällä kaudella en ole lyönyt yhtään kynttilää. Vähän edistystä.

    Mutta sitten se back swing. No se ei kierry ei sitten millään ja jää flätiksi kuin entisen piian pannukakku (naura vaan ts..). Rintamasuunnasta katsottuna vasen käsi ehtii hädin tuskin vaakatasoon maahan nähden, korkeintaan hieman siitä ylös kun tulee jo kiire alas. Tästä tulee edelleen hirveitä ongelmia, varsinkin loppukierroksella kainaloon vetoja tai aukeamisia.

    Luin tuolta alempaa tuon Hoganin oikean polven kulman pitämistä, ja onhan sitä yritetty. Voisiko bäkärin pääajatus olla että oikea jalka on se sun pönkkä, jonka varaan bäkäri kiertyy ihan rauhassa ja siis ilman että se suoristuu? Oikea jalka on pönkkä ja alas lähdetään sitten left hip left?? Miten saadaan bäkäriin lisää laajuutta ja millä se vaihto sitten saadaan laajemmaksi? On hirveen näköstä kun 190 cm jätkä vetää flättejä bäkärejä…

    Nimetön

    .. siis lopussa pitäis lukea että ’vaihto sitten saadaan rauhallisemmaksi’.

    ts

    Mää laitan sulle kyllä meilissä asiaa tulemaan kuhan kerkeen…. kun emmää täällä kenenkään tekemisiä rupee käsittelemään….

    Mitä nyt sen verran voin sanoo, että paljon parempi tuo on, kuin mitä ymmärtäisi kirjoitusten perusteella…. korkeintaan tarvii muuttaa grippi, alkuasento ja swingi.

    (vitsi vitsi vitsi 🙂 )

    Nimetön

    Kiitos vaan ts – en haluakaan ammattimieheltä ilmaiseksi koko swingianalyysiä kärttää, työmies on aina optionsa ansainnut… täytyy kesemmällä käydä vaikka morjestamassa.

    Kyselenpä vaan tässä muiden kokemuksia jotka ovat mahdollisesti samojen ongelmien kanssa painineet. Perhana kun eihän tuossa swingissä voi ajatella kuin yhtä asiaa kerralla, muut pitäis olla automatisoituja. Ja silti se on niin vaikeaa..

    Minun täytyy kompata herroja P.P. ja Cleve:

    P.PersiMonni kirjoitti: (29.4.2007 20:03:40)

    Voi teitä tuupparin kuupan sörkkijöitä kun ette anna meidän tökkiä rauhassa vaan pistätte porkkanan aasin nenän eteen. Porkkanan joka siirtyy koko ajan edellä karkuun ja aasi hölkkää hölmönä perässä….

    Cleve kirjoitti: (28.4.2007 22:45:36)

    Olen tästä(kin) viestiketjusta saanut paljon uutta opittavaa ja harjoiteltavaa, niin että tämäkin kesä taitaa mennä taas pelillisesti ketuille uutta svingiä opetellessa…

    Itselle on näiden fukken ja ts:n juttujen lukemisen takia tai ansiosta käymässä aika samalla lailla. Ja nuo hyväkkäät osaavat sentään jo ennestään pelata. Olen siis koko syksyn, talven ja kevään lueskellut näitä juttuja ja saanut eräitäkin ajatuksellisia ahaa-elämyksiä elikkä mukamas ymmärtänyt, mistä homma on kiikastanut. No siitähän taudista piti päästä eroon, kun pääsee rangelle kokeilemaan, minkä jälkeen voisi rauhassa palata vanhaan kuokkimiseen.
    Mutta voihan voimasana, olen saanut jokusen kerran uskomattomalla tuurilla nuo käännöt ja käsivarsiliikkeet sinnepäin ja ero normaaliin on ollut järkyttävä. Sellaisia lyöntejä olen vuosien varrella saanut aikaan jokusen ennenkin, mutta ilman minkäänlaista käsitystä, mistä se mahtaa johtua. Nyt luulen käsittäväni. Iso käsi guruille minultakin.
    Ongelma tulee nyt siitä, että se vanha ’hyvä’ lyönti ei enää tunnu miltään. Mutta tuon oikean opetteluun mennee joitakin vuosia aikaa, jos kärsivällisyys riittää. Sillä välin kentällä on varmaan pallo hukassa sekä kuvainnollisesti että konkreettisesti.
    Hyvää Vappua kaikille!

    P. PersiMonni kirjoitti: (30.4.2007 10:37:31)
    Nyt varsinkin tulee luetttua sinun ja ts:n juttuja tarkasti, koska alkaa tuntumaan siltä että teillä on pitkälti samat jutut hieman eri sanoilla. Esimerkiksi tuosta oikeasta kyynärpäästä on ts saarnannut paljonkin. Mulla ei´homma ole mennyt jakeluun, paremmalla puoliskolla vähän liiankin hyvin. Pallo lentää draiverilla sellaisia matkoja että kohta vaihdamme tiiauspaikkoja päikseen.

    Aika jees, Suomesta ei löydy montaa pelaajaa, jolla oikea kyynärpää (tässä vasen) pilkottaa näin nätisti suoran vasemman käden (tässä oikea) alta tässä downsvingin kohdassa. Se ei tosiaankaan mee sinne itsekseen.

    Tässä on pitkälle lyömisen peruselementtit kohdallaan, mutta näyttäs kun oikea lantio ei ehdi avautumaan. Tuppaako tulemaan pusheja vasemmalle?

    P. PersiMonni kirjoitti: (30.4.2007 10:37:31)
    Nyt varsinkin tulee luetttua sinun ja ts:n juttuja tarkasti, koska alkaa tuntumaan siltä että teillä on pitkälti samat jutut hieman eri sanoilla. Esimerkiksi tuosta oikeasta kyynärpäästä on ts saarnannut paljonkin. Mulla ei´homma ole mennyt jakeluun, paremmalla puoliskolla vähän liiankin hyvin. Pallo lentää draiverilla sellaisia matkoja että kohta vaihdamme tiiauspaikkoja päikseen.

    Aika jees, Suomesta ei löydy montaa pelaajaa, jolla oikea kyynärpää (tässä vasen) pilkottaa näin nätisti suoran vasemman käden (tässä oikea) alta tässä downsvingin kohdassa. Se ei tosiaankaan mee sinne itsekseen.

    Tässä on pitkälle lyömisen peruselementtit kohdallaan, mutta näyttäs kun oikea lantio ei ehdi avautumaan. Tuppaako tulemaan pusheja vasemmalle?

    Uuden opettelu ja omaksuminen on taitolajeissa aina pitkä tie, mutta miksi suomalaisilla on niin h***tin vaikeaa mennä pron pakeille ja rakentaa swingi ja suunnitella sen oppiminen kuntoon heti alusta lähtien. Myönnän oleva suomalainen tässäkin asiassa.

    Tähän lajiin liittyen ammattiauttajan välttely saa jopa hauskoja piirteitä, kun tähän lajiin liitetään jostain syystä vähemman vähäosaisten leima. Jossain ’köyhien lajissa’ se olisi hieman ymmärrettävämpää, mutta että tässäkin…

    Toisaalta vanha viisaus kertoo että ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.

    Hauskaa Wappua! Muistakaa säästellä! 🙂

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 2,469)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #242871 kohteessaSuunnan vaihto

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Suunnan vaihto