7.5. – 14.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][17]
KilpailuaSuomalaista

Suunnan vaihto

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Suunnan vaihto

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 2,469)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nimetön

    ’Niin sitä outtia vastenhan on juurikin tarkoitus lyödä; ikäänkuin pelata se pois mielestä.’

    Aivan oikein kebax, niinhän sitä pitäisi, mutta kun kalupakissa ei ole ollut välineitä miten sen aukeamisen voisi välttää, ja siten keinoksi on jäänyt jotakuinkin suljetulla lavalla vedetty kainolo. Ja silti se aina välillä lipsuu hätäiseksi lääpäsyksi joka aukeaa sinne oikealle… Mutta oikeasti uskon, että nyt tuon oikean kyynärvarren tehostetumpi käyttö vakioi lyömistä paremmin.

    Ja vielä tuosta suunnan vaihtamisesta. Otin eilen kameran mukaan rangelle ja tuo hätäily johtuu siitä että jalat ei toimi kunnolla. Oikea jalka tuppaa suoristumaan bäkärin huipulla ja pahimmillaan jalkojen välissä ei pysyis edes 50 litran saavi. Eli vasenkaan polvi ei toimi oikein ja silloin kiertoa ei saa loppuun ennen kuin tulee kiire alas. Vanha vika joka pukkaa keväällä uutta vartta… reeniä vaan lisää.

    Lyönnin tempo on kuitenkin omasta mielestäni ihan ok. Ei näy riuhtaisua ja menee hyvin läpi.

    ts

    Jalkojen toiminnan kuvaelman perusteella näyttäisit menneen hieman yleiseen miinaan, eli et kierrä lantiota taakseviennissä.

    Jos sulla se video on, niin voisin joku yö ihan mielenkiinnosta vilkasta sitä jos vaikka meillin pusket. Protapsa (a) kolumbus.fi

    Suunnan vaihto sujuu rauhallisemmin kun sen aloittaa ajoissa ja alavartalosta saakka. Itse pyrin aloittamaan downswingin kun maila on vielä pikkasen liikkeessä taakse. On pakkokin aloittaa downswing rauhallisesti kun sen tekee hieman vastapalloon. Samalla silti varmistuu se että selkään syntyy tarvittava jännite ettei tarvitse käsin riuhtoa pituutta.

    tepli kirjoitti: (23.4.2007 13:04:52)
    Aivan oikein kebax, niinhän sitä pitäisi, mutta kun kalupakissa ei ole ollut välineitä miten sen aukeamisen voisi välttää, ja siten keinoksi on jäänyt jotakuinkin suljetulla lavalla vedetty kainolo. Ja silti se aina välillä lipsuu hätäiseksi lääpäsyksi joka aukeaa sinne oikealle…

    Kyl tää on tuttua huttua; suletun lavan kirot ei hevillä häviä. Siitä huolimatta pyrin toteuttamaan tämän jotenkin näin; ei siinä mitään mitään häviä, korkeintaan euron pallo menee outtiin kadoksiin ja sen pitäisi olla aika pieni kolhu sutijalle. Pyrkimys toteuttaa ja itse toteutus on kuitenkin kaksi eri asiaa; naivisti voisi ajatella että kyseessä on TinCupin mainitsemien demonien kanssa taistelua. Oikeasti pitäisi ajatella että se nyt on yks paskan hailee mihin se perskuta pallo siitä lähtee.

    Nimetön

    ts kirjoitti: (23.4.2007 13:10:11)
    Jalkojen toiminnan kuvaelman perusteella näyttäisit menneen hieman yleiseen miinaan, eli et kierrä lantiota taakseviennissä.

    Jos sulla se video on, niin voisin joku yö ihan mielenkiinnosta vilkasta sitä jos vaikka meillin pusket. Protapsa (a) kolumbus.fi

    Kiitos tarjouksesta ts, laitan pätkän boksiisi varmaankin huomenissa. Kaikki apu otetaan vastaan, meinaan omilla analyyseillä ei tästä enää edetä. Ja niinpä, onhan tuo Mr. Bean Suomen katsotuin elokuva alkuvuonna, eli kyllä ihmiset haluaa pidentää ikäänsä nauramalla.

    Taapero kirjoitti: (23.4.2007 13:37:36)
    Suunnan vaihto sujuu rauhallisemmin kun sen aloittaa ajoissa ja alavartalosta saakka. Itse pyrin aloittamaan downswingin kun maila on vielä pikkasen liikkeessä taakse. On pakkokin aloittaa downswing rauhallisesti kun sen tekee hieman vastapalloon. Samalla silti varmistuu se että selkään syntyy tarvittava jännite ettei tarvitse käsin riuhtoa pituutta.

    Olet oikeassa siinä mielessä, että lähes kaikilla hyvillä pelaajilla tosiaankin alavartalo lähtee liikkeelle ensin. Muista kuitenkin, että kyseessä on vain alavartalon vasen puoli (vasen lantio) ja se lähtee downsvingiin aikaisemmin kuin vasen käsi mutta ei yhtään aikaisemmin kuin oikea käsi. Kun suunnanvaihdossa vasen käsi pitää vielä yllä maksimaalista laajuutta ja oikea käsi lähtee vetämään alapäin, mailan varsikin ’näyttää’ todellakin jatkavan vielä backsvingin suuntaan.

    Tässä taas yksi esimerkki siitä, että kädet toimivat svingin aikana eri suuntiin ja erilaisia tarkoituksissa, minkä vuoksi kaksivartisen heilurin tarkastelu tai soveltaminen tai edes siihen yksinkertaistaminen vie kaiken päin helvettiä.

    Tuosta ’vastapalloon’ dw:n aloittamisesta olen joskus lukenutkin ja kyllähän tuo on järkevältä kuulostaa. Täytyypä testata.

    Voisiko joku valaista vielä tota oikeella tulittamista…

    ’Lyötäessä oli aivan uudenlainen tuntuma paineesta palloon ja siitä että swingiin sai laittaa ihan kaiken peliin mitä kyynärvarresta lähti.’

    Toi kyynervarren toiminta… ei sytytä…

    Mulle on aikanaan Pro sanonut, että alakäsi on vain tuen vuoksi paikoillaan ja sillä ei juuri suurta funktioo ole….

    Nimetön

    Katso Taylori tuolta alhaalta mitä fukke sanoi siitä mitä EI saa tehdä. Ainakin mulla ’väärät opit’ on olleet suurinpiirtein seuraavat: kierrä hartioilla down swing alkuun, vedä vasemmalla kädellä (left hand closes the club face – bull shit), aloita jaloilla (johti mulla sivuliukuun) jne.

    Nyt kun sitten keskityn aloittamaan vasemman lonkan kierrolla ja sitten ennen osumaa oikein runttaan oikealla kädellä (ei hartialla, vaan käsivarren alaosalla!) niin siitä sain sitä aivan uutta painetta palloon. Muuhun en sitten keskitykään, eikä sitä varmaan voikaan keskittyä useampaan mielikuvaan. Vaikea kuvailla tuon enemmän, kokeilemalla sen huomaa. Niin, ja kuntele mitä nuo ammattimiehet kertovat.

    ts

    fukke diise saisse kirjoitti: (23.4.2007 18:15:10)

    Taapero kirjoitti: (23.4.2007 13:37:36)
    Suunnan vaihto sujuu rauhallisemmin kun sen aloittaa ajoissa ja alavartalosta saakka. Itse pyrin aloittamaan downswingin kun maila on vielä pikkasen liikkeessä taakse. On pakkokin aloittaa downswing rauhallisesti kun sen tekee hieman vastapalloon. Samalla silti varmistuu se että selkään syntyy tarvittava jännite ettei tarvitse käsin riuhtoa pituutta.

    Olet oikeassa siinä mielessä, että lähes kaikilla hyvillä pelaajilla tosiaankin alavartalo lähtee liikkeelle ensin. Muista kuitenkin, että kyseessä on vain alavartalon vasen puoli (vasen lantio) ja se lähtee downsvingiin aikaisemmin kuin vasen käsi mutta ei yhtään aikaisemmin kuin oikea käsi. Kun suunnanvaihdossa vasen käsi pitää vielä yllä maksimaalista laajuutta ja oikea käsi lähtee vetämään alapäin, mailan varsikin ’näyttää’ todellakin jatkavan vielä backsvingin suuntaan.

    Tässä taas yksi esimerkki siitä, että kädet toimivat svingin aikana eri suuntiin ja erilaisia tarkoituksissa, minkä vuoksi kaksivartisen heilurin tarkastelu tai soveltaminen tai edes siihen yksinkertaistaminen vie kaiken päin helvettiä.

    Tässä taas hyvä esimerkki siitä, miten mielikuvat ja todellisuus lyövät korville. Sellainen pelaaja, jonka vasen lantio lähtee liikkeelle ennen oikeaa, löytyy seuraavaksi kirurgin pöydältä 🙂

    Muuten noissa Fukken ajatuksissa on pelottavan paljon samaa kuin omissani.

    Saako lantio lähteä downsvingissä yhtään sinne lyöntilinjan suuntaan? Vai onko lantion liike, niinkuin olen tästä ketjusta ymmärtänyt, pelkästään kiertävä liike? Olen lukenut koko ketjun ja ymmärrän lantion selkeän liu`uttamisen turmiollisen vaikutuksen. Onko siinä mitään kompromissia, antaa lantion mennä ’hieman’ lyöntilinjan suuntaan? Mulla tahtoi lähteä viime harjoituskerralla pallot enemmän ja vähemmän lyöntilinjasta (vasuri) oikealle tuolla pelkällä lantion pyöräyttämisellä. Toki haluaisin oppia tehokkaan ja oikeaoppisen alakerran käytön.

    tepli kirjoitti: (23.4.2007 19:19:52)
    Katso Taylori tuolta alhaalta mitä fukke sanoi siitä mitä EI saa tehdä. Ainakin mulla ’väärät opit’ on olleet suurinpiirtein seuraavat: kierrä hartioilla down swing alkuun, vedä vasemmalla kädellä (left hand closes the club face – bull shit), aloita jaloilla (johti mulla sivuliukuun) jne.

    Nyt kun sitten keskityn aloittamaan vasemman lonkan kierrolla ja sitten ennen osumaa oikein runttaan oikealla kädellä (ei hartialla, vaan käsivarren alaosalla!)

    Just tää mua naurattaa tässä lajissa. Löytyy miljoona eri opettajaa ja miljoona eri oikeaa svingiä. Toinen sanoo, että tee tätä ja ei ehdottomasti tota ja heti seuraava sanoo täysin toisinpäin!

    No ei varmaankaan ole yhtä ainoo oikeaa tietä onneen…

    En arvostele tätä porukkaa täällä vaan ihan siis yleisesti, mitä mulle on opetettu ja mitä olen netistä lukenut ihan arvostetuiltakin sivuilta.

    Taylori kirjoitti: (23.4.2007 22:02:56)

    tepli kirjoitti: (23.4.2007 19:19:52)
    Katso Taylori tuolta alhaalta mitä fukke sanoi siitä mitä EI saa tehdä. Ainakin mulla ’väärät opit’ on olleet suurinpiirtein seuraavat: kierrä hartioilla down swing alkuun, vedä vasemmalla kädellä (left hand closes the club face – bull shit), aloita jaloilla (johti mulla sivuliukuun) jne.

    Nyt kun sitten keskityn aloittamaan vasemman lonkan kierrolla ja sitten ennen osumaa oikein runttaan oikealla kädellä (ei hartialla, vaan käsivarren alaosalla!)

    Just tää mua naurattaa tässä lajissa. Löytyy miljoona eri opettajaa ja miljoona eri oikeaa svingiä. Toinen sanoo, että tee tätä ja ei ehdottomasti tota ja heti seuraava sanoo täysin toisinpäin!

    No ei varmaankaan ole yhtä ainoo oikeaa tietä onneen…

    En arvostele tätä porukkaa täällä vaan ihan siis yleisesti, mitä mulle on opetettu ja mitä olen netistä lukenut ihan arvostetuiltakin sivuilta.

    Oot Taylori oikeassa, jossain kohdin. Olettaisin kumminkin että nämäkin sivut ovat arvostettuja. Kaikkihan tämän palstan lukijat ja kirjoittajat tietävät että on useita koulukuntia siitä, miten sitä palloa lyödään. Miten sitä sitten kuuluisi ’oikein’ lyödä, en tiedä vielä, tulenko ikinä tietämäänkään ja pystynkö toteuttamaan, kaikki jää nähtäväksi.

    Minä henkilökohtaisesti pidän eniten tästä Kilpagolf & Harjoittelu-osiosta. Olen aika monta ahaa-elämystä saanut tältä palstalta. Arvostan sitä, että keillä on tietämystä viitsivät jakaa sitä tällä palstalla. Jos saan esitettyyn kysymykseen perustellun vastauksen, olen sitä aina käytännössäkin kokeillut. Joku homma toimii, joku ei.

    Minua naurattaa (hyvä mieli) tässä lajissa oivaltaminen ja sen kautta joskus onnistuneet suoritukset. Hyvää alkanutta kautta!

    ts kirjoitti: (23.4.2007 19:46:32)
    Tässä taas hyvä esimerkki siitä, miten mielikuvat ja todellisuus lyövät korville. Sellainen pelaaja, jonka vasen lantio lähtee liikkeelle ennen oikeaa, löytyy seuraavaksi kirurgin pöydältä 🙂

    No tottahan se on jos saivarrellaan. Mutta kun katsot alavartalon liikkumista etuprojektiosta, niin downsvingin alussa oikea polvi, jalka, lonkka ovat vielä paikallaan bäkärin päättymisen asennossa, kun vasen puoli ’näyttää’ lähtevän sivuliukuun. Näin etuprojektiosta katsottuna näyttää, vaikka kyseessä olisi aivan puhdas kiertoliikekin.

    Mitä tulee Taika raudan kysymykseen, niin saahan sitä hiukan sivuliikettä olla, mutta siihen ei pidä erityisesti pyrkiä.

    Taylorille sen verran, että ihan satavarmasti on vain yksi ainoa tie onneen, nimittäin Ben Hoganin tie. Jopa Tiikerit, Ernit ja muut kuolaavat Benin lyönnille ja vaihtaisivat kaikki majorinsa heti hänen svingiinsä. Toisaalta tietynlaista aineellista onnea näillä hemmoilla on yllin kyllin.

    tepli kirjoitti: (23.4.2007 19:19:52)
    Katso Taylori tuolta alhaalta mitä fukke sanoi siitä mitä EI saa tehdä. Ainakin mulla ’väärät opit’ on olleet suurinpiirtein seuraavat: kierrä hartioilla down swing alkuun, vedä vasemmalla kädellä (left hand closes the club face – bull shit), aloita jaloilla (johti mulla sivuliukuun) jne.

    Nyt kun sitten keskityn aloittamaan vasemman lonkan kierrolla ja sitten ennen osumaa oikein runttaan oikealla kädellä (ei hartialla, vaan käsivarren alaosalla!) niin siitä sain sitä aivan uutta painetta palloon. Muuhun en sitten keskitykään, eikä sitä varmaan voikaan keskittyä useampaan mielikuvaan. Vaikea kuvailla tuon enemmän, kokeilemalla sen huomaa. Niin, ja kuntele mitä nuo ammattimiehet kertovat.

    Tääläkin joskus keskusteltiin swingerin ja hitterin eroista. Yksi määritelmä voisi yksinkertaiseti mennä niin että (oikealta lyövällä) swingerillä voiman tuotto tulee enemmän vasemman hartian kierron ja vasemman käden vetämänä kun taas hitterillä oikea hartia ja käsivarsi työntävät + oikeaa kättä oikaistaan aktiivisti osuman läpi. Paineen tunne gripissä eroaa, swingerillä paine tuntuu enemmän yläkäden kolmessa viimesessä sormessa (vetävät), kun hitterillä paineen pitäisi tuntua enemmän alakäden kämmenen paineena yläkäden peukalon päällä (työntää,lyö).

    Kyllähän lantion pitää sekä kiertyä auki että liukua eteen dws:ssä. Minulla ongelma ei ole ollut liika liukuminen vaan kierron puute. Keskittyminen lantion liikkeelle saamiseen heti dws:n alussa on auttanut (liuku+kierto).

    Muuten olen sitä mieltä että tuntuma on kovin yksilöllistä ja vaihtelee päivitttäin – siis millä tuntumalla syntyy minkäkinlainen dynaaminen suoritus.

    Tarkoitin lähinnä esim. GD:n ja Golf Online:n ym. tuollaisten opetusosioita.

    Kaikkia muita ohjeita paremmin minun tapauksesani on toiminut jalat yhdessä swingaminen.

    Olen ymmärtävinäni lantion liukumisen olevan sopivissa rajoissa silloin, kun se ei siirry yli vasemman (oikealta lyövillä) jalan ulkosyrjän vaan suoristuu ja kiertyy alta pois. Tällöin lantio toki liikkuu sivusuunnassa jonkin verran verrattuna alkustanssiin, mutta varsinaisesti sitä ei tarvitse liikuttaa sivusuunnassa vaan sivuliike tulee itsestään. Tällaisella ajatuksella olen ainakin itse pyrkinyt asiaa toteuttamaan ja nyt vasta, yli 10 vuoden jälkeen golfin aloittamisesta, olen alkanut vähän tajuamaan sitä vaivattomuutta, millä palloa oikeasti liikutetaan. Tästä oivalluksesta suuri kiitos myös tämän palstan svingiguruille.

    ts

    fukke diise saisse kirjoitti: (23.4.2007 22:50:14)

    ts kirjoitti: (23.4.2007 19:46:32)
    Tässä taas hyvä esimerkki siitä, miten mielikuvat ja todellisuus lyövät korville. Sellainen pelaaja, jonka vasen lantio lähtee liikkeelle ennen oikeaa, löytyy seuraavaksi kirurgin pöydältä 🙂

    No tottahan se on jos saivarrellaan. Mutta kun katsot alavartalon liikkumista etuprojektiosta, niin downsvingin alussa oikea polvi, jalka, lonkka ovat vielä paikallaan bäkärin päättymisen asennossa, kun vasen puoli ’näyttää’ lähtevän sivuliukuun. Näin etuprojektiosta katsottuna näyttää, vaikka kyseessä olisi aivan puhdas kiertoliikekin.

    Eipä tuossa tarkoitus ollut saivarrella vaan nostaa esiin nimenomaan todellisuuden ja mielikuvan, kuin myös silmän varassa olevan tulkinnan ongelma. Lantio ei voi kiertyä kuin yhtenä kokonaisuutena ja tuo minkä esitit vasemman puolen kiertona on juuri sivuttaisliike mikä hämää silmää. Sama tilanne on siinä, mikä kiertyy minkäkin ympäri. Vasen ei voi kiertyä alta pois koska tuki on vasemmalla jalalla. Vain vapaa puoli voi kiertää tukipisteen ympäri. Nämä ovat varsin helposti mitattavia juttuja.

    Nyt sitten oma heittoni tuohon oikean käden rooliin:
    Se tilanne, mitä ihan oikein esitit noissa wedge + slaissi ohjeissa, perustuu siihen, että kädet eivät lainkaan heilauta mailaa ’kohteen suuntaan’ vaan jos kiertymistä ei tapahtuisi, käsien heilahdus olisi 90 astetta kohteesta oikealle. Se on suunta, mihin kädet voivat vapaasti tulittaa ja loitontaa mailaa vartalosta. (Tämä taas on helppo todeta sekä Hoganin, että monien muiden saattoa katsellessa, kun kyynärpäiden ja rintakehän välinen suhde sivusuunnassa säilyy varsin pitkään muuttumattomana.)
    Tällöin kädet tekevät varsin selkeeä ylös-alas-ulos liikettä ja oikealla kyynärvarrella on mahdollisuus kääntymisen myötä tulittaa kohteen suuntaan, housun sivusauman vierestä. Tämänkin voi jokainen kokeilla, onko mahdollista muulla tavoin ojentaa kyynärkulmaa vasta osuman aikana. Veikkaanpa että sekin johtaisi kirurgin pöydälle 🙂

    Hyvin vähän ymmärrettyjä asioita Golflyönnistä ovat nämä, ja siksi kai Golfia yleisesti opetetaan niinkuin opetetaan. Ja suurin osa pelaajista pelaa edelleen huonoa Golfia lähes täydellisesti.

    Silti kaksivipusta heilurimallia joutuu selittämään kun halutaan erottaa se yksivipuisesta 😉

    ts kirjoitti: (23.4.2007 23:47:57)
    Sama tilanne on siinä, mikä kiertyy minkäkin ympäri. Vasen ei voi kiertyä alta pois koska tuki on vasemmalla jalalla. Vain vapaa puoli voi kiertää tukipisteen ympäri. Nämä ovat varsin helposti mitattavia juttuja.

    Taas päästiin tähän pönkkäjalkaan, nimittäin vasen voi kiertyä alta pois siksi, koska tuki pysyy vielä oikealla jalalla käsien tullessa alas. Jos siirrät painon heti aluksi vasemman jalan päälle, niin vasen puoli jää tönkkönä eteen tai liukuu alta pois. Juuri sitä pitää välttää.

    ts

    fukke diise saisse kirjoitti: (24.4.2007 2:28:58)

    ts kirjoitti: (23.4.2007 23:47:57)
    Sama tilanne on siinä, mikä kiertyy minkäkin ympäri. Vasen ei voi kiertyä alta pois koska tuki on vasemmalla jalalla. Vain vapaa puoli voi kiertää tukipisteen ympäri. Nämä ovat varsin helposti mitattavia juttuja.

    Taas päästiin tähän pönkkäjalkaan, nimittäin vasen voi kiertyä alta pois siksi, koska tuki pysyy vielä oikealla jalalla käsien tullessa alas. Jos siirrät painon heti aluksi vasemman jalan päälle, niin vasen puoli jää tönkkönä eteen tai liukuu alta pois. Juuri sitä pitää välttää.

    Tavallaan päästäänkin koska sen on pakko muodostua, jotta oikea puoli voi tulittaa läpi.

    Tästä taas päästiin yhteen oppiin, jota on viljelty riittävästi eli ’painonsiirto aloittaa downswngin’. En minä ainakaan haluaisi ensimmäisenä liikkeenä siirtää painoa pois ponnistavan jalan päältä (eli oikealta aivan kuten Fukkekin sanoi) enkä siirtää sitä ohi lyötävän esineen.

    Eli suunnan vaihdossa: Kädet alas ja pudotus oikean jalan varaan >> oikea puoli tulittaa täysillä ympäri alhaalta ylös päin purkautuen ja vasen potkaisee osumaan tultaessa vahvasti ottaen koko tuon oikean puolen voiman vastaan. Käsien rooli sitten hieman riippuukin halutusta lentokaaresta.

    Nimetön

    kuvat lyönneistä

    golffaritar kirjoitti: (22.4.2007 15:08:11)

    ’Eikun sitähän mun vaan piti vielä sanoa, että näissä keskusteluissa olisi hyvä tuo perustermistö olla jollain tavoin tiedossa. Slaissi nimittäin lähtee vasemmalle, ei oikealle, johon se tietty lopulta päätyy.

    ts

    tv kirjoitti: (24.4.2007 9:16:46)

    kuvat lyönneistä

    golffaritar kirjoitti: (22.4.2007 15:08:11)

    ’Eikun sitähän mun vaan piti vielä sanoa, että näissä keskusteluissa olisi hyvä tuo perustermistö olla jollain tavoin tiedossa. Slaissi nimittäin lähtee vasemmalle, ei oikealle, johon se tietty lopulta päätyy.

    Olipa hemmetin hyvät kuvat aiheesta. Paljon paremmat kuin kymmenissä golfkirjoissa, joissa draw esitetään suoraan lähtevänä ja vasemmalle kiertyvänä lyöntinä. Siinä onkin sitten selittämistä miten drawn saisi lipulle 🙂

    Tuota… joku oli vahvasti jossain mieltä, että slice voi lähteä myös suoraan ja lopuksi kääntyä oikealle. Sanoisinpa, että häntäslaissiksi tuollaista ilmentymää on joskus kutsutta, mutta todellisuudessa (siis ei pelkän silmän kertomana) aika mahdoton yhtälö. Yleensä niissä on kyllä ainakin hieman pushia seassa.

    ts kirjoitti: (24.4.2007 8:49:19)

    Tästä taas päästiin yhteen oppiin, jota on viljelty riittävästi eli ’painonsiirto aloittaa downswngin’. En minä ainakaan haluaisi ensimmäisenä liikkeenä siirtää painoa pois ponnistavan jalan päältä (eli oikealta aivan kuten Fukkekin sanoi) enkä siirtää sitä ohi lyötävän esineen.

    Eli suunnan vaihdossa: Kädet alas ja pudotus oikean jalan varaan >> oikea puoli tulittaa täysillä ympäri alhaalta ylös päin purkautuen ja vasen potkaisee osumaan tultaessa vahvasti ottaen koko tuon oikean puolen voiman vastaan. Käsien rooli sitten hieman riippuukin halutusta lentokaaresta.

    Uskoisin että usein ”hyvätasoisilla” klubituuppareilla, kuten esim. itselläni =)), tuo lantion liikuttaminen eteenpäin liittyy oikeaan palloontulokulmaan. Mulla on taipumus aloittaa DS lantiolla eteenpäin (vasemmalle) jotta saisin puhtaita osumia palloon raudoilla. Jos yritän oikeaoppisesti pitää painoa pallon takana mahd pitkään niin alan heti pelkäämään duffeja ja alan epäilemään että en pääse tulemaan käsillä palloon alaspäin. Mistähän moinen johtuu?!? Onks jotain ehdotuksia mitä kandeis treenata jotta paino pysyis pitkään oikealla ja silti pystyis tulemaan riittävän jyrkästi palloon?

    Kiitti hyvistä jutuista Fukke ja TS!!!!

    Mites Benin swingillä puhtaat lyönnit?
    Meinaan niin että ei nappaa divottia lainkaan.
    Mielestäni pallon lentokaari tulee liian korkeaksi aika helposti.

    Iso Helppo kirjoitti: (24.4.2007 12:21:33)
    Jos yritän oikeaoppisesti pitää painoa pallon takana mahd pitkään niin alan heti pelkäämään duffeja ja alan epäilemään että en pääse tulemaan käsillä palloon alaspäin. Mistähän moinen johtuu?!? Onks jotain ehdotuksia mitä kandeis treenata jotta paino pysyis pitkään oikealla ja silti pystyis tulemaan riittävän jyrkästi palloon?

    Kiitti hyvistä jutuista Fukke ja TS!!!!

    Se johtuu yksinkertaisesti ’honey moon’ svingistä, jossa tapahtuu ’early release’. Siis rannekulma alkaa vapautua liian aikaisin ja sitten se avautuu hiljakseen. Lyönnit siis tuppaa duffaamaan, jota olet opetellut kompensoimaan siirtämällä koko svingia eteenpäin (siis painonsiirto).

    Ratkaisu on ’late hitting’, josta olemme täällä aikaisemminkin puhuneet. Siinä rannekulma pysyy pitkään kiinni ja sitten kun se myöhässä avautuu, niin ’oikealla tavalla kiinnipidettynä’ se purkautuu uskomattoman nopeasti. Tämä oikea tapa tarkoittaa oikean kyynärvarren liikettä, joka ensivaiheessa (klo 8 saakka) pyrkii pitämään kulmaa terävänä ja palloon tultaessa (siis slotista eteenpäin) sama liike pyrkiikin avaamaan kulmaa. Siis kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Late hitting vaatii vielä ’reverse releasen’, muuten tulee kainaloon vetoja ja hukkeja sekä oikean jalan/lantion passivoimisen, joka ikäänkuin porttina saa lähteä liikkeelle vasta kun kädet ovat ohittaneet oikean reiden. Siksi alavartalon kierto pitää lähteä vasemmasta lantiosta.

    Nykypelaajista Henrik Stenson pysyy hyvin takana muttei duffaile, vaikken muuten mikään hänen svingifaninsa olekaan.

    PS. Tämän vian voi korjata juniorilta 3 kk:ssa, varhaisaikuiselta 1 vuodessa, keski-ikäiseltä 2 vuodessa, jne. Pro löytää siihen hyvän kompensaation puolessa tunnissa.

    PPS. Älä ikinä yritä tulla jyrkästi palloon.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 2,469)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #240427 kohteessaSuunnan vaihto

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Suunnan vaihto