Aihe: Suomi Golf 2011. Missä mennään? - Golfpiste.com

16.6.–23.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][20]
KilpailuaSuomalaista

Suomi Golf 2011. Missä mennään?

Etusivu Foorumit Yleistä Suomi Golf 2011. Missä mennään?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 42)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nimetön

Golf näyttäisi edelleen olevan Suomessa kasvava laji. Mikähän on lajin aktiiviharrastajien määrä tänä vuonna? Pelkästään helsingissä yhden yhtiön toimesta green-card kurssin suoritti viime vuonna 1800 ihmistä (Helsingin Uutisten mukaan). Luultavasti golf-harrastajien kasvu on edetleen huima kautta koko Suomen? Green Card kurssit Paljonko Suomessa on golfin harrastajia ja paljonko uusia harrastajia tulee Green Card kurssien tms. kautta mukaan per/vuosi ?

Nimetön

Linkki ei toiminut, joten tässä uusi yritys.

Yhden kouluttajan tiedot

Ps. En mainosta, ylistä tai kehu kyseisen linkin seuraa/yhtiötä tms.. Olen vain kiinnostunut siitä mikä on Suomi-Golfin tilanne. Jos yksi taho kouluttaa tuollaisen määrän uusia golfareita, niin kokonaisluku Suomessa täytyy olla huikea ?

Nimetön

TS ja muut huippu PGA golfkouluttajat !!

1800 ihmistä on aika iso paketti uusia green-card kurssilaisia per/kausi Pk-seudulla?

Tässä olisi hyvä mainos/markkinointisauma kaikille PGA ammattilaisille.. Hesariin, radioon ja omille kotisivuille mainosta kehiin, jotta green-card kurssien osallistuminen jakautuu tasaisemmin kaikkien PK-seudun kouluttajien kesken?

Mitä mieltä on TS itse ?

ts

Suossa ja syvällä. Voi kun noista 1800:sta edes joku osia ottaa mailasta jotenkin siedettävästi kiinni. Tai jotian muuta.

Kyllä mä paljon mieluummin kerron 60 vuotuisen oppilaan kanssa saaduista oppimistuloksista kuin 1800:sta joilta olen onnistunut viemään rahat.

ts kirjoitti: (9.8.2011 9:08:21)
    Suossa ja syvällä. Voi kun noista 1800:sta edes joku osia ottaa mailasta jotenkin siedettävästi kiinni. Tai jotian muuta.

Kyllä mä paljon mieluummin kerron 60 vuotuisen oppilaan kanssa saaduista oppimistuloksista kuin 1800:sta joilta olen onnistunut viemään rahat.

Niin, monikohan noistakin 1800:sta on kahvikupposen perusteella kirjoitettu. Vai onko pitänyt laittaa paljon puhuttu dallaspulla peliin? 🙂

Mistä näitä kyseisiä yhden asian ketjuja sikiää?

Suurin mielenkiinto tässä on, että mikä on aloittajan motiivi ketjun avaamisessa. Vanhaa teemaa taas lämmitellään ja vanhat herrat pääsevät taas kerran näkemyksensä kirjaamaan.

Joku voisi väittää koko ketjua trolliksi.

KL

Golfinvihollinen39 kirjoitti: (9.8.2011 11:09:30)

Suurin mielenkiinto tässä on, että mikä on aloittajan motiivi ketjun avaamisessa. Vanhaa teemaa taas lämmitellään ja vanhat herrat pääsevät taas kerran näkemyksensä kirjaamaan.

Tai (piilo)mainokseksi…

KL kirjoitti: (9.8.2011 18:36:31)

Golfinvihollinen39 kirjoitti: (9.8.2011 11:09:30)

Tai (piilo)mainokseksi…

En kyllä usko, että aloitus olisi ollut ’mainos’ vaan täysin päinvastoin.

Itse laittaisin rahani likoon, että joku piintynyt Paloheinän/erään pron vihaaja on tehnyt pikkunäppärän aloituksen, että pääsee taas tälläkin viikolla kirjoittelemaan vidduilua ko. kenttää, seuraa ja prota kohtaan.

Mutta nämä ovat niitä arvauksia, joihin vain aloittaja tietää vastauksen.

Nimetön

Ehkä se on myös normaali uutisoinnin paikka, jos joku Pro on niin tehokas ja kykenevä että pystyy kouluttamaan 1800 uutta green-card kurssilaista yhden golfkauden aikana?

Kiinnostavampaa on yleensä kaikkien keskusteluiden aiheet ja itse sisältö kuin itse kirjoittajat.

KL

hiphei kirjoitti: (10.8.2011 11:32:22)
    Ehkä se on myös normaali uutisoinnin paikka, jos joku Pro on niin tehokas ja kykenevä että pystyy kouluttamaan 1800 uutta green-card kurssilaista yhden golfkauden aikana?

Kiinnostavampaa on yleensä kaikkien keskusteluiden aiheet ja itse sisältö kuin itse kirjoittajat.

Ohoh, taas yksi uusi nimimerkki ja jälleen juuri Paloheinä-keskusteluun…

Tehokkuus tuossa onkin se avainsana. Ikävää, ettei laatu enää sovi samaan lauseeseen. Kykenevyys taasen on kiistaton puhuttaessa markkinoinnista, ei opetuksen tasosta.

Tai sitten kaikki muut prot ovat aivan s-tanan tyhmiä, kun uhraavat aivan liikaa aikaa yksittäiseen oppilaaseen yrittäen saada heidät oppimaan tietyt asiat riittävän hyvin. Ei muuta kuin maila kouraan ja rangelle, kyllä se siitä lähtee! Kortti tulee sitten iltapäivällä.

Ja edelleenkin minä hämmästelen käsitettä GreenCard-kurssi. Ymmärrän kyllä alkeiskurssin yms, minkä jälkeen pitää osoittaa osaavansa toimia kentällä. Sinänsä pelkän kurssilla olon perusteella ei pitäisi kortteja jaella.

KL

aakoo64 kirjoitti: (10.8.2011 16:28:46)
    Ja edelleenkin minä hämmästelen käsitettä GreenCard-kurssi. Ymmärrän kyllä alkeiskurssin yms, minkä jälkeen pitää osoittaa osaavansa toimia kentällä. Sinänsä pelkän kurssilla olon perusteella ei pitäisi kortteja jaella.

Ei pitäisi, ei…

Mutta jos on kauhean tehokas ja kykenevä, niin saako sitten?

Nimetön

ts kirjoitti: (9.8.2011 9:08:21)

En tiedä siksi kysyn. Jos PGA Pro kouluttaa 1800 ’Creen Card’ kurssilaista golfkauden aikana ja kaikki oppilaat saavat sen kuuluisan PGA Pron allekirjoittaman virallisen ’kortin’ aina eka yrittämällä, koska kurssihylkäyksistä tai lisäharjoittelusta ei ole koskaan mitään mainintaa.
    Erään Golfyhtiön ja naispron kotisivujen mukaan kursseja järjestetään kahdesti viikossa, joten 1800 oppilasta jaettuna kesäviikoilla tarkoittaa maalaisjärjelllä että kurssit on oppilasmäärinä aika isoja. Jääkö siinä aikaa henkilökohtaiseen opettamiseen vai onko kysymyksessä rahastus tyyliin 200 euroa / oppilas? En tuomitse ketään, mutta toivon että käytäntö olisi sama kaikilla PGA PRO ihmisillä. Toivottavasti Liittohallitus ja muut tahot tekevät selkeät säännöt, jotta ’golfkursseilta’ valmistuvat saavat riittävän tietotaidon ja vastinetta rahoilleen. Yhtenäinen käytäntö on kaikkien PGA Ammattikunnan etu..

Mitä sanotte?
    Ps. ja kirjoitan uudella nimimerkilläni, jotta tosi hörhöt sekoavat ja unohtavat itse aiheen..

KL

Juudas Iskariot kirjoitti: (12.8.2011 0:35:34)

Erään Golfyhtiön ja naispron kotisivujen mukaan kursseja järjestetään kahdesti viikossa, joten 1800 oppilasta jaettuna kesäviikoilla tarkoittaa maalaisjärjelllä että kurssit on oppilasmäärinä aika isoja. Jääkö siinä aikaa henkilökohtaiseen opettamiseen vai onko kysymyksessä rahastus tyyliin 200 euroa / oppilas?

Jos kausi on n. 20 viikon mittainen, niin kullakin kurssilla on ollut n. 45 oppilasta. Pitää olla tosi pystyvä ja kykenevä opettaja. Tai vaihtoehtoisesti oppilaat ovat olleet poikkeuksellisen lahjakkaita, kaikki 1800.

Tuossa muuten alkaa jo päästä tuntipalkoillekin, 360 tonnia 20 viikon työstä. Ei paha.

KL kirjoitti: (12.8.2011 10:00:36)

Erään Golfyhtiön ja naispron kotisivujen mukaan kursseja järjestetään kahdesti viikossa, joten 1800 oppilasta jaettuna kesäviikoilla tarkoittaa maalaisjärjelllä että kurssit on oppilasmäärinä aika isoja. Jääkö siinä aikaa henkilökohtaiseen opettamiseen vai onko kysymyksessä rahastus tyyliin 200 euroa / oppilas?

Jos kausi on n. 20 viikon mittainen, niin kullakin kurssilla on ollut n. 45 oppilasta. Pitää olla tosi pystyvä ja kykenevä opettaja. Tai vaihtoehtoisesti oppilaat ovat olleet poikkeuksellisen lahjakkaita, kaikki 1800.

Tuossa muuten alkaa jo päästä tuntipalkoillekin, 360 tonnia 20 viikon työstä. Ei paha.

Jos ja kun kurssilaiset saavat edellytykset golfharrastuksen aloittamiseen.
    – ymmärtävät turvallisuuden päälle
    – osaavat huolehtia kentän kunnosta
    – osuvat palloon ja pääsevät eteenpäin ripeästi säännöt kohtuullisesti tuntien,

niin minulle on kakan hailea, missä ovat kurssinsa käyneet. Minä en ole tentannut, missä ko. edellytystä täyttämättömät ovat greencardin suorittaneet. Tunnen muutamia ko. kentän kurssin käyneitä pelureita/harrastajia. Hyvin on pelit heidän kanssa sujuneet. On selvä, että isoon ihmisjoukkoon mahtuu monenlaista kulkijaa.

Ymmärrän hyvin, että joitakin ammatinharjoittajia saattaa keljuttaa tai jopa aiheuttaa kateutta.

Paloheinän kurssien menestyksen salaisuus on käsittääkseni se, että sinne on taviksen huomattavasti helpompi mennä kuin esim. sellaiselle kentälle, missä esim. jäsenyyttä on rajattu pelioikeuden vain pelioikeutetuille. Toisekseen Paloheinän sijainti on moneen muuhun pääkaupunkiseudun kenttään verrattuna aivan eri luokassa.

Liiton puolesta on annettu uudet ohjeet GC:n myöntämiselle. Onko jollakulla näyttöä, ettei niitä noudateta?

Poodri Hoo kirjoitti: (12.8.2011 10:39:52)
    Liiton puolesta on annettu uudet ohjeet GC:n myöntämiselle. Onko jollakulla näyttöä, ettei niitä noudateta?

Jotain valvontaa pitäisi ehkä olla ettei käy niin kuin hands free -lain kanssa eli ajellaan kännyä pidellen kun valvontaa ei juuri ole.

Opettajan ja kortin myöntäjän pitäisi ehkä myös olla eri tahoja. Autokoulutkaan eivät saa antaa ajokortteja.

Lomamatkallani Ranskaan altistuin viikon verta kamalalle sairaudelle nimeltä ”oma valinta, oma vastuu”.

Ei ole olemassa green card -kurssia joka muuttaisi jokaisen typerän mulkun mukavaksi golfariksi. Tyhmyyttä ei voi kieltää millään lailla.

Oikeesti. Ihminen on se mikä se on. Mulkun muuttaminen ihmiseksi vaatii vuosien terapian, siihen ei lyhyt gc-kurssi riitä.

Lyömisen tekninen taso ei oikeasti merkkaa mitään. Tai se kuinka pitkään pallo lentää. Asenne muihin muihin pelaaviin ratkaisee ja sitä ei voi millään lyhyilll kursseilla opettaa.

KL

Poodri Hoo kirjoitti: (12.8.2011 10:39:52)
    Paloheinän kurssien menestyksen salaisuus on käsittääkseni se, että sinne on taviksen huomattavasti helpompi mennä kuin esim. sellaiselle kentälle, missä esim. jäsenyyttä on rajattu pelioikeuden vain pelioikeutetuille. Toisekseen Paloheinän sijainti on moneen muuhun pääkaupunkiseudun kenttään verrattuna aivan eri luokassa.

Sijainti on toki hyvä ja keskeinen, mutta yksi menestyksen salaisuus on myös se, että kurssin käynyt AINA saa sen GC:n. Näin ei suinkaan ole muilla maamme kentillä eikä pidäkään olla.

KL kirjoitti: (12.8.2011 18:49:53)
    … yksi menestyksen salaisuus on myös se, että kurssin käynyt AINA saa sen GC:n. Näin ei suinkaan ole muilla maamme kentillä eikä pidäkään olla.

Jos väite pitää paikkansa, niin miksi liitto ei ko. asiaan puuttuisi? Kuten totesin, minulla on kokemus Paloheinässä kurssin käyneistä pelikavereista ja hyvin on mennyt.

ts

Poodri Hoo kirjoitti: (12.8.2011 21:37:51)

… yksi menestyksen salaisuus on myös se, että kurssin käynyt AINA saa sen GC:n. Näin ei suinkaan ole muilla maamme kentillä eikä pidäkään olla.

Jos väite pitää paikkansa, niin miksi liitto ei ko. asiaan puuttuisi? Kuten totesin, minulla on kokemus Paloheinässä kurssin käyneistä pelikavereista ja hyvin on mennyt.

Kerrotko:
    a) mitkä ovat liiton todelliset puuttumisen mahdollisuudet asiaan?
    b) oletko vakuuttunut, että liitto ei ole asiaan tarttunut?

Minkähän takia muuten nykyään kaikki green card suoritukset pitää liiton rekisteriin ilmoittaa ja vieläpä niin, että jokaisessa on suorituksen hyväksyjän nimi mukana?

Toinen kysymys on sitten se, onko liitolla todellisia mahdollisuuksia asiaan puuttua, vaikka jossain todettaisiin leväperäisesti menetellynkin. Silläkään ei ole oikeesti tämän asian kanssa mitään tekemistä, vaan kyse on ammattietiikasta ja asiakkaiden / oppilaiden arvostamisesta. 20-40 hengen kurssit eivät sitä minun silmissäni osoita.

KL

Poodri Hoo kirjoitti: (12.8.2011 21:37:51)

Minullakin on.

Erittäin hyvä ystäväni suoritti GC:n Paloheinässä tänä kesänä, tosin hän on pelannut golfia jo jonkin aikaa eikä suorittaminen sinällään ollut ongelma. Hänen kommenteistaan nk. pelikokeesta vain tuli semmoinen fiilis, ettei siinä oikeasti valvottu kokelaan suoritusta, koska kokelaita per valvoja oli niin monta. Kai ne valvojat sitten olivat niin kykeneviä ja pystyviä.

ts

KL kirjoitti: (12.8.2011 22:42:29)
    [ Hänen kommenteistaan nk. pelikokeesta vain tuli semmoinen fiilis, ettei siinä oikeasti valvottu kokelaan suoritusta, koska kokelaita per valvoja oli niin monta. Kai ne valvojat sitten olivat niin kykeneviä ja pystyviä.

Ai hemmetti.. mä en oo valvonu enkä teettäny yhtään pelikoetta vielä tänä kesänä. . Silti tänäänkin kolmeen korttiin nimeni laitoin. Pitäsköhän mun ryhdistäytyä?

Nimetön

Tässä on varmaan yksi ydinkysymys. Liiton ja PGA:n pitäisi kenties miettiä koko paletti uusiksi? Nyt koko paketti on niin hajalla, että kukaan ei tiedä missä mennään.Osa rahastaa ja osa antaa kunnon opetusta ja perehdyttää oppilaat lajin pariin. Asiakas, eli se Ei golfaava lajista innostunut ’hemmo’ mietttii ensimmäisenä, että mistä hän saa hankittua sen kuuluisan GC kortin (=luvan), jolla hän pääsee pelaamaan eri kentille. Tämä sama ns. uusi Ei golfaava ihminen rinnastaa greencard-kortin jollain tapaa perinteiseen ajokorttiin, mitä ilman et ole oikeutettu ajamaan moottoriajoneuvoa yleisillä teillä tai ns. hirvi/ammuntalupaan, mitä ilman sinulla ei ole asiaa hirvi tai metsästysporukoihin. Ihailen ts:n kaltaisia pga-pro ihmisiä, joille laatu on tärkeämpää kuin määrä ja he eivät näitä kuuluisia kortteja kirjoittele kahvikupposen ja teksaspullan äärellä rahaa vastaan. Tämä aihe on todellakin keskustelemisen arvoinen ja toivottavasti asialle tehdään jotain PGA:n omassa piirissä tai jopa Liiton tasolla. Ratkaisu ei voi olla siinä, että tämä tärkeä asia painetaan villaisella ja asiasta ei hiiskuta enää ääneen. Jos joku Pro kouluttaa 1800 kurssilaista golfkauden aikana, niin, ryhmäkoot ovat varmasti tällöin kohtuuttoman suuria ja KL mainitseman golfkauden aikana, el noin i 20 viikossa rahastetaan yhteensä 360 000 euroa. Kysymys ei ole lainkaan kateudesta ketään yrittäjää kohtaan vaan sen sijaan kysymys on aiheellinen kritiikki!! Toivottavasti useampi PGA Pro osallistuu tähän keskusteluun Tapsan ohella ja kertoo oman näkemyksensä tai jos eivät kehtaa täällä, niin ottavat asian esille PGA-Pro:n vuotuisissa tapaamisissa..

Muutosta kaivataan ja selkeyttä koko greencard asiaan..

uusi palstalla kirjoitti: (13.8.2011 2:27:33)

Ehkä kaivattaisiin sellaista muutosta, että green cardia ei enää tarvittaisi ollenkaan?
    Joissakin isohkoissakin golfmaissa lienee näin.
    Itsekin kun olen ulkomailla pelaillut, eivät ole korttia kyselleet.

Mutta ilmeisesti suomalainen golf on niin ylivertaisen paljon vaikeampaa ymmärtää, että green card täällä on välttämätöntä vaatia?

KL

2tenori kirjoitti: (20.8.2011 17:47:02)

uusi palstalla kirjoitti: (13.8.2011 2:27:33)

Ehkä kaivattaisiin sellaista muutosta, että green cardia ei enää tarvittaisi ollenkaan?
    Joissakin isohkoissakin golfmaissa lienee näin.
    Itsekin kun olen ulkomailla pelaillut, eivät ole korttia kyselleet.

Mutta ilmeisesti suomalainen golf on niin ylivertaisen paljon vaikeampaa ymmärtää, että green card täällä on välttämätöntä vaatia?

Tätä asiaa on käsitelty monasti aiemminkin tällä palstalla, mutta jatketaan kaikin mokomin.

Verrattuna monien muiden maiden golfkulttuureihin meillä Suomessa on haittana kansallisen luonteemme määräävin piirre, joka on kateus. Tämä luonteenpiirre muuntuu itsekkyydeksi ja pahansuopuudeksi aivan siinä samassa, kun joku osaa jotakin paremmin kuin itse. Golfkentällä tästä tulee ongelma välittömästi ja heti, koska kateellinen ja itsekäs henkilö ei halua ottaa muita huomioon, ei varsinkaan itseään parempia/nopeampia pelaajia.

Ei ole kenenkään etu, ei sen paremmin Suomessa kuin missään muussakaan maassa, että golf olisi vaarallista tai että golfkierrokset kestäisivät ylettömän kauan. Näiden kahden ongelman välttämiseksi Suomessa pyritään varmistamaan pelaajien kyky toimia kentällä odotusarvojen mukaisesti ja siksi meillä vaaditaan tasoituskortti, jonka saamisen edellytys on tietyn pelitason saavuttaminen valvotuissa olosuhteissa. Monessa muussa maassa homma perustuu valvontaan siellä kentällä, mutta mitä tuolta maailmalta olen kuullut, niin kunnallisilla/julkisilla kentillä meno voi välillä olla varsin villiä.

Henkilökohtaisesti hieman kummastelen tuota jatkuvaa valitusvirttä tasoituskortin pakollisuudesta. Luulisi olevan kaikkien etu, että jokainen testauttaa taitonsa ennen kentälle lähtemistä, sehän ainoastaan lisää yhteistä pelinautintoa. Keneltä se on pois? Vai onko se viidenkympin maksu pelikokeesta liian paljon? Siinä tapauksessa kenties kannattaa harkita jotakin halvempaa harrastusta.

Samaan syssyyn peräänkuulutan selvästi kovempaa kättä valvontaan. Hidastelijoille varoitus heti, kun edessä on väylä tyhjää ruuhkaisella kentällä, ja jos tahti ei kiristy, niin pois kentältä tai lyömättä lyöntiäkään edellä menevä ryhmä kiinni. Näin se toimii niin kovin monella muulla golfkentällä maamme rajojen ulkopuolelle, miksei sitten meillä? Jos valvonta olisi tiukkaa ja tasapuolista, ei meilläkään tarvittaisi mitään Green Cardia. Tyhmempikin tajuaisi ensimmäisestä kerrasta, ettei sinne sekaan mennä pelleilemään, vaan pelaamaan muiden mukana ja kentän rytmissä.

P.S. Tasoituskortti pitää joka tapauksessa olla ihan vakuutuksen takia. Voisihan meillä olla joku toinenkin järjestelmä, jossa vakuutukseen oikeuttava todistus tulisi esittää ennen pelaamaan pääsyä. En tiedä miten muualla maailmassa nuo vahinkotapaukset hoidetaan, mutta meillä systeemi on ainakin takuuvarma ja pelaajan kannalta yksinkertainen ja hinnaltaan edullinen.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 42)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #438206 kohteessaSuomi Golf 2011. Missä mennään?

Etusivu Foorumit Yleistä Suomi Golf 2011. Missä mennään?