Aihe: Suomalaisen kilpagolfin menestys. - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Suomalaisen kilpagolfin menestys.

Etusivu Foorumit Yleistä Suomalaisen kilpagolfin menestys.

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #188189 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomalainen kilpagolf on viime vuosina kehittynyt jonkin verran,mutta lopullinen läpimurto puuttuu. Kun meikäläisten menestyksestä/menestymättömyydestä puhutaan otetaan vertailupohjaksi useimmiten ruotsalainen golf. Aina todetaan se,että Ruotsissa on paljon enemmän harrastajia,enemmän golfkenttiä,vanhempi golfkulttuuri jne. Tämä kaikki on totta,mutta löytyyköhän harjoittelu ja asennepuoleltakin jotain miksi golfimme ei nouse toivotulla tavalla. Etelä-Afrikassa pelataan tällä hetkellä naisten amatöörien MM kisoja,kahden päivän jälkeen Suomi on sijalla 28 – sijalla 18 on Venäjän naisten nuori joukkue.Yhdeksän lyöntiä Suomea edellä. Venäjällä on alle 10 golfkenttää,harrastajia n. 5000. Mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu Venäjän golfissa seuraavan 5 vuoden aikana. Itse arvelen,että näemme varsinkin naisten puolella aika pian venäläisen naisgolffarin ehkä useitakin melko korkealla golfin arvolistoilla. Esimerkki löytyy tenniksen puolelta.

#485572 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

tarkkailen kirjoitti: (20.10.2006 9:59:16)
    Venäjällä on alle 10 golfkenttää

En tiedä Venäjän viime vuosien golfkenttähankkeista mitään mutta mainittakoon, että vielä muutama vuosi sitten Venäjällä oli tasan yksi golfkenttä – Moscow Country Club.

#485573 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keväällä 2005 tilanne Venäjällä kenttien suhteen oli se,että 18 reikäisiä oli yksi,kaksi 9 reikäistä ja 7 kenttää työn/suunnittelun alla.
    Tarkkaa tilannetta tällä hetkellä en tiedä.

#485574 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

tarkkailen kirjoitti: (20.10.2006 9:59:16)
    Etelä-Afrikassa pelataan tällä hetkellä naisten amatöörien MM kisoja,kahden päivän
    jälkeen Suomi on sijalla 28 – sijalla 18 on Venäjän naisten nuori joukkue.Yhdeksän lyöntiä Suomea edellä.
    Venäjällä on alle 10 golfkenttää,harrastajia n. 5000.
    Mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu Venäjän golfissa seuraavan 5 vuoden aikana.
    Itse arvelen,että näemme varsinkin naisten puolella aika pian venäläisen naisgolffarin ehkä useitakin melko korkealla golfin arvolistoilla.
    Esimerkki löytyy tenniksen puolelta.

Itse olen pannut merkille samoja asioita. Parin viime vuoden aikana naisten puolella on ollut melkoista nostetta Minnin ja kumppaneiden vetämänä. Luulisi, että se olisi antanut itseluottamusta myös nuorille amatööreille, tosin tässä joukkueessa pitäisi olla myös kokemusta.

Minä lähtisin hakemaan syitä valmennuspuolelta.

#485575 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisiko kysessä olla naisgolfin tason kapeus? Paremmat lähtevät heti ammattilaisrahojen perää. Yleensä nais- ja miesurheilun erottaa tason leveys. Miehissä myös lahjakkaiden tarvisee tehdä työtä edustuspaikkojen eteen, mutta naisissa joukkueeseen saattaa päästä vähällä työllä ja lahjoilla tai vähillä lahjoilla ja suureella työllä – näin karkeasti yleistäen.

#485576 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Fantti kirjoitti: (20.10.2006 14:53:16)
    Voisiko kysessä olla naisgolfin tason kapeus? Paremmat lähtevät heti ammattilaisrahojen perää. Yleensä nais- ja miesurheilun erottaa tason leveys. Miehissä myös lahjakkaiden tarvisee tehdä työtä edustuspaikkojen eteen, mutta naisissa joukkueeseen saattaa päästä vähällä työllä ja lahjoilla tai vähillä lahjoilla ja suureella työllä – näin karkeasti yleistäen.

On varmasti tason kapeus yksi syy. Mitä tulee ammattilaisrahojen perään lähteviin lahjakkuuksiin, niin se voi olla ajan ilmiö, muttei mielestäni syy. Eikö aika monissa muissakin lajeissa ole koettu samaa pelkoa, esim. jääkiekko, jossa aikanaan oltiin huolissaan siitä, että parhaat lähtevät rapakon taa, eikä kotimaahan jää huippuja tai MM-kisoihin ei saada jalkeilla parasta joukkuetta. Nyt nähdään, että mitä enemmän ammattilaisia lähtee uusiin haasteisin, sitä paremmin ’tulokkaiden maajoukkuekin’ pärjää.

Minun mielestäni, jos koko valmennusjärjestelmä on hyvä, niin nuoret ottavat nopeasti vastuuta ja motivaatiota riittää, kun näkee edessä kulkevien menestyvän. Naisille on kyllä tarjottu aika hyvät kilpailufoorumit tätä ajatellen, Talissa ja Turussa ammattilaiskisat, mikä on tason ja harrastajamäärän laajuuden huomioon ottaen enemmän kuin miehille. Siksi vähän ihmettelen, missä mättää.

#485577 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

Minäpä olen sitä mieltä, että suomalaiset golfjunnut pilataan sillä, että kun olet vähänkin lahjakkaan oloinen (tai pahimmissa tapauksissa riittävän alhaihen hcp tms) tuodaan kaikki hopeatarjottimella eteen.

Sen verran olen eri urheilulajien piirissä ollut mukana, että väitän golifn olevan hyvin poikkeuksellista siinä, että junnuilla ei ole sen suurempaa vastuuta, kunhan vaan menevät seuran/liiton piikkiin pelaamaan milloin mihinkin. Ja sukupuolella tässä ei ole juurikaan merkitystä.

Kovin harvinaista taitaa golfissa olla, että junnut keräävät talkoilla rahaa vaikka jotain pelireissua varten. Valitettavasti.

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #485576 kohteessaSuomalaisen kilpagolfin menestys.

Etusivu Foorumit Yleistä Suomalaisen kilpagolfin menestys.