Aihe: stanssin leveys? - Golfpiste.com

3.3.–10.3. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][4]
KilpailuaSuomalaista

stanssin leveys?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu stanssin leveys?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 52)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Tervehdys! Tänä kesänä on tullut sitkeästi yritettyä ymmärtää mitä sanassa(GP forum) on kirjoitettu. Projekti vie varmasti aikansa ja tarkoitus on hakeutua myös ammatti- auttajan pakeille talven aikana. Onnistuneitakin suorituksia on ollut, mutta… on tämä aika vaikeaa ja kipeää tekee kun ei ehjää kierrosta saa aikaiseksi. Asiaan. Eilen jostain syystä päätin kentälle mennessä muuttaa stanssia hiukan leveämmäksi kun tasapainon kanssa on ollut pieniä ongelmia loppuasennossa. Ja..yhtäkkiä lähes kaikki alkoi sujua. Raudoilla ailkoi pallo taas nousta ilmaan kauniisti, topit ja duffit olivat tiessään. Mikä parasta greeneille alle 150 metristä pallot putoilivat 1,5 – 6 m säteelle. Mitä tapahtui? 1. Rupesiko svingin kaaren pohja osumaan pallon kohdalle? 2. Paraniko selän ryhti kun lantio taso madaltui hiukan? 3. Estikö leveämpi stanssi lantiota karkaamasta alta osumassa 4. Helpottiko pallon suhteellinen siirtyminen keskemmälle sisäposkeen lyömistä Vai oliko tämä vain kompensaatio ja mentaalinen hetken helpotus ja kaikki murenee taas ensi rundilla?

Pulli-Paavo kirjoitti: (3.9.2007 15:22:00)
    Vai oliko tämä vain kompensaatio ja mentaalinen hetken helpotus ja kaikki murenee
    taas ensi rundilla?

Todennäköisesti… =)

Pistä stanssi 90 asteen kulmaan siis kummankin jalan linja kohtisuoraan palloa kohti ja lyö suoraan, siis sinne selkäsi taakse. Jos tekniikka on kunnossa niin pallon pitäisi lähteä hyvin sinne.
    Tämän opetti eräs loistava pro T. Santala. Näyttipä vielä miten polviltaan lyödään range palloa i7:lla noin 160 m… vai olikohan se i5, en nyt muista.

Nyt ei ihan mennyt perille. Mä olen ollut tän kirjoittelun takia(FDS, ts & co) takia kontannut jo ainakin 30 kierrosta ja nyt Rauski puhuu jo polviltaan lyömisestä. Ei hyvältä näytä:(

P.S. tosin olen myöskin lukenut varoitustekstit. Jos halutaan rakentaa uutta ja oppia pois vanhasta, varsinkin tässä iässä, prosessi vie aikansa.

Eihän polvillaan lyönti vaadi vielä kummoistakaan tekniikkaa, ihan perusjuttuja, ite oon harjoitellut mahallaan tai selallään lyömistä….siinä ei ole vielä kuitenkaan tullut vielä järin suuria onnistumisia, mutta sain kerran palloon osuman ja päähän. Seuraavaksi, kun tuo edellinen alkaa sujumaan vaihdetaan käsien ja jalkojen paikkoja, luulis lähtevän, sen verran poweria on tullut tänä kesänä kahteen ulommaiseen jalkaan, muista se on mennyt. 🙂

ts

5. tuliko swingi vakaammaks, koska pysyt paremmin tukipisteiden sisäpuolella. Voidaan osittain rinnastaa myös kohtaan 3 😉

Mutta ei se tosta mihkään murene. Jos et ite murenna sitä.

Olen tämän vuoden aikana saanut ammattiautttajilta kehoituksen
    – leventää stanssia: vakauttaa swingiä
    – kaventaa stanssia: lisää seniorikäisen pelaajan liikkuvuutta
    Kun ongelmanani raudoilla on tulla palloon alaspäin suuntautuvalla radalla, olen kääntymässä jälkimmäiseen suositukseen. Tulevaa talviharjoittelukautta ajatellen olisi hyvä tehdä (mielellään oikea) valinta muun swingiremontin pohjaksi. Mikä?

Mitä kapeampi stanssi, sitä
    – vähemmän heilumista ylävartalolla
    – rennompi lyönti kun ei voi niin paljon repiä
    – steadimpi lyönti ja puhtaampia osumia
    – parempi kierto, leveällä stanssilla se ei onnistu

Se on paskapuhetta, että stanssin leventäminen auttaisi ’svingin vakauttamisessa’. Tai saattahaan se siltä näyttää ja tuntua, mutta jos svingi on ’epävakaa’, kannattaisi puuttua syihin eikä vain hoitaa oiretta pikafiksillä. Kaikenlaisia ammattiauttajia…

Svingin pitää olla ’vakaa’ vaikka yhdellä jalalla lyöden (kummalla vaan), mikä onkin itse asiassa loistava harjoitus. Siitä sitten vaan pikkuhiljaa stanssia leventämään ja samalla fiiliksellä lyöden siihen asti kunnes lantion kierto alkaa tökkiä.

ts

4par kirjoitti: (3.9.2007 22:08:17)
    Olen tämän vuoden aikana saanut ammattiautttajilta kehoituksen
    – leventää stanssia: vakauttaa swingiä
    – kaventaa stanssia: lisää seniorikäisen pelaajan liikkuvuutta
    Kun ongelmanani raudoilla on tulla palloon alaspäin suuntautuvalla radalla, olen kääntymässä jälkimmäiseen suositukseen. Tulevaa talviharjoittelukautta ajatellen olisi hyvä tehdä (mielellään oikea) valinta muun swingiremontin pohjaksi. Mikä?

Niin tokihan tuota voidaan noista kahdesta suunnasta lähestyä. Sitten pitää vaan käydä läpi muutamia ajatusten perusteita.
    Kapeampi stanssi lisää seniori-ikäisen liikkuvuutta? Lisääkö? Vai helpottaako vain kääntymistä? Onko kääntyminen itseisarvo jos se tapahtuu ilman tukea ja vastetta? Onko kyse liikkuvuudesta, vai kyvystä tuottaa tuo oikea liike? Vielä ei ole tullut vastaan sitä, että kyse olisi liikkuvuudesta. Enkä varsinkaan sinun kohdalla tuohon usko hetkeäkään. Jos stanssin kaventamisen seurauksena pyöriminen lisääntyy, mutta mukana seuraavat tasapaino-onglemat ja tuen puute, ollaan varmasti väärillä teillä. Jos stanssi on niin leveä, että oikean jalan potkun seurauksena lantio ei pääse kiertymään 90 astetta, ollaan taas väärillä teillä.

Mutta sen verran leveä stanssin tulee olla, että pyöriminen voi tapahtua tukipisteiden sisäpuolella ja niitä vasten. Sekä eteen, että taakse.

ts

J.J. kirjoitti: (3.9.2007 22:27:04)
    Mitä kapeampi stanssi, sitä
    – vähemmän heilumista ylävartalolla
    rennompi lyönti kun ei voi niin paljon repiä
    – steadimpi lyönti ja puhtaampia osumia
    – parempi kierto, leveällä stanssilla se ei onnistu

Se on paskapuhetta, että stanssin leventäminen auttaisi ’svingin vakauttamisessa’. Tai saattahaan se siltä näyttää ja tuntua, mutta jos svingi on ’epävakaa’, kannattaisi puuttua syihin eikä vain hoitaa oiretta pikafiksillä. Kaikenlaisia ammattiauttajia…

Svingin pitää olla ’vakaa’ vaikka yhdellä jalalla lyöden (kummalla vaan), mikä onkin itse asiassa loistava harjoitus. Siitä sitten vaan pikkuhiljaa stanssia leventämään ja samalla fiiliksellä lyöden siihen asti kunnes lantion kierto alkaa tökkiä.

Nyt kyllä ei oikeen osunut. Tuonhan voi lukea niin, että kapeasta stanssista ei voi tulittaa täysillä. Ja niin se onkin. Kiertymiseen stanssin leveys ei jurikaan vaikuta. Jos sen osaa tehdä oikein. Taas jos nähdään kiertyminen itseisarvona, tullaan tuohon mistä kirjoitin edellisessä viestissä. Ja silloin ollaan jo kaukana kaukana metsässä.

Kyllä se Hoganin perkule tiesi tuonkin asian ytimen… mikä muuten on shoulder wide stance?

Myönnetään, oli hieman provoava. Ajatuksesta en sen sijaan luovu: liian usein näkee liian leveällä stanssilla pelaavia, jotka ovat osumassa täydellisessä lukossa kun pitäisi päästä downswingissä lyönnin alta pois.

Toki jos homman osaa niin pääseehän sieltä vaikka spagaatissa, mutta vaikeampaa se useimmille on.

Niin ja se Hogan…golfin yliarvostetuin guru ja vielä ruma svingi…

Hymiö.

ts

J.J. kirjoitti: (3.9.2007 23:05:30)
    Myönnetään, oli hieman provoava. Ajatuksesta en sen sijaan luovu: liian usein näkee liian leveällä stanssilla pelaavia, jotka ovat osumassa täydellisessä lukossa kun pitäisi päästä downswingissä lyönnin alta pois.

Nii.. voisko toi johtua jostain muusta kuin leveestä stanssista?

Esim: pelaaja ei koskaan ole ymmärtänyt, että kyse on pyörivästä liikkeestä, eikä sivusuuntaisesta. Leventää sitten stanssiaan ’väärin perustein’ että saa tuon huojumisen stabiilimmaksi.

Noita mä oon nähny jokusen 🙂

Voi olla, ja varmaan onkin just noin. Vaikea sanoa missä on muna ja kumpi on kana, mutta ammattitaitoisen pron ohjaamana kapean stanssin kokeilu voi johtaa ahaa-elämykseen tuon mainitsemasi heijarin suhteen. Jos on alussa ymmärtänyt väärin JA käyttänyt leveää stanssia, ei ole koskaan vahingossakaan voinut svingata ns oikein.

Samaa esimerkkisi kuvaamaa asiaa juuri tuossa aiemman kysyjän viestissä ajattelin. Että kun tuolla tavalla lyö, tietenkin tuntuu ’epävakaalta’. Sitten levennetään stanssia -> tuntuu vakaammalta -> ongelma korjattu. Joo-o.

Siitä en luovu, että kapealla on helpompi pyöriä kuin leveällä, jos nyt ei ole romanialainen naisvoimistelija varustettuna yliliikkuvalla lantiolla ja selkärangalla.

J.J. kirjoitti: (3.9.2007 23:57:25)
    romanialainen naisvoimistelija varustettuna yliliikkuvalla lantiolla.

Missä missä?!

ts

Niinno juu… minulla kun on ollut onni kysyjän kanssa aikaa viettää jossain vaiheessa, niin hieman ehkä toiselta kannalta koko kyssäriä lähestyin… tai siis jossain määrin molempien, mutta nyt puhun tuosta 4Par:n casesta.

Kapealla stanssilla kääntyminen ja swingaaminen voi olla helpompaa, mutta herkästi se on samalla arvotonta pyörimistä. Leveällä saat kääntää lantiota niin paljon kun pystyt iman pelkoa tukipisteen karkaamisesta. Samalla voit kääntää hartioita täydet samasta syystä. Näistä liikkeistä muodostuu jännite sekä jalkojen, että lantion, mutta myös hartioiden ja lantion välille.

Jos lihaksisto ei ole valmis tuota työtä tekemään, pitää jostain antaa periksi. Yksi tapa on kaventaa stanssia. Liikkuvuus tuota harvoin rajottaa. Hermotuksen ja lihaskunnon puute kylläkin (nyt en viittaa kysyjään) Mutta pyöriminen pitää tapahtua tukea ja vastetta vasten, muuten se on liki hyödytöntä eikä varmasti kovin stabiilia.

ts kirjoitti: (4.9.2007 0:14:08)
    Niinno juu… minulla kun on ollut onni kysyjän kanssa aikaa viettää jossain vaiheessa, niin hieman ehkä toiselta kannalta koko kyssäriä lähestyin… tai siis jossain määrin molempien, mutta nyt puhun tuosta 4Par:n casesta.

Kapealla stanssilla kääntyminen ja swingaaminen voi olla helpompaa, mutta herkästi se on samalla arvotonta pyörimistä. Leveällä saat kääntää lantiota niin paljon kun pystyt iman pelkoa tukipisteen karkaamisesta. Samalla voit kääntää hartioita täydet samasta syystä. Näistä liikkeistä muodostuu jännite sekä jalkojen, että lantion, mutta myös hartioiden ja lantion välille.

Jos lihaksisto ei ole valmis tuota työtä tekemään, pitää jostain antaa periksi. Yksi tapa on kaventaa stanssia. Liikkuvuus tuota harvoin rajottaa. Hermotuksen ja lihaskunnon puute kylläkin (nyt en viittaa kysyjään) Mutta pyöriminen pitää tapahtua tukea ja vastetta vasten, muuten se on liki hyödytöntä eikä varmasti kovin stabiilia.

Hyvää tekstiä ja uppoaa jopa allekirjoittaneen kelottuneeseen latvaan.

Tää on niin pirullinen laji mm. siitä syystä, että on niin helppo tehdä vääriä asioita väärästä syystä….tai sit vääriä asioita oikeasta syystä….tai oikeita asioi…. njoo…kyl te tiedätte.
    Varsinkin sillon, kun niitä ongelmia alkaa tulemaan. Pitäisi olla riittävästi tietoa mistä oikeasti kiikastaa, notta saataisiin se swingi takaisin raiteilleen.

ts kirjoitti: (3.9.2007 22:38:41)
    mikä muuten on shoulder wide stance?

Leveämpi stanssi kuin useat luulevat…? Mielikuvajuttu… vähän niinkuin vartalon kierto. Useat luulevat kiertävänsä vaikka tehdään jotain muuta.

clap kirjoitti: (4.9.2007 0:10:38)

J.J. kirjoitti: (3.9.2007 23:57:25)
    romanialainen naisvoimistelija varustettuna yliliikkuvalla lantiolla.

Missä missä?!

Ne on nykyään 14 vuotiaita, ne Romanialaiset naisvoimistelijat…

J.J. kirjoitti: (3.9.2007 23:05:30)
    Niin ja se Hogan…golfin yliarvostetuin guru ja vielä ruma svingi…

Hymiö.

No se johtuu yksinkertaisesti siitä, että BH on ainoa OIKEA pelimies, joka on pystynyt erittelemään tekemisiään, yksilöimään ajatuksiaan ja selventämään pyrkimyksiään. AINOA, joka oli vähänkään hajulla siitä, mitä itse oli tekemässä.

Kaikille muille svingin vahingossa oppineille tai väärät ohjeet väärin ymmärtäneille kultapossuille tuottaa suuria vaikeuksia vessan löytäminen ja hissin käyttäminen.

Tiikeristä ei vielä tiedä, koska sillä on vasta alkanut munankarvat kasvaa.

Ei hymiötä.

fukke diise saisse kirjoitti: (4.9.2007 18:05:29)
    [Tiikeristä ei vielä tiedä, koska sillä on vasta alkanut munankarvat kasvaa.

Ei hymiötä.

Kaikkee sääkin olet kerinnyt käydä katsomassa.

pitäskö laittaa hymiö?

ts kirjoitti: (3.9.2007 22:33:01)
    Kapeampi stanssi lisää seniori-ikäisen liikkuvuutta? Lisääkö? Vai helpottaako vain kääntymistä? Onko kääntyminen itseisarvo jos se tapahtuu ilman tukea ja vastetta? Onko kyse liikkuvuudesta, vai kyvystä tuottaa tuo oikea liike? Vielä ei ole tullut vastaan sitä, että kyse olisi liikkuvuudesta.

Hyviä kysymyksiä. Täytyy miettiä asiaa kokonaisuuden kannalta, johon liitty seuraava kysymys.

Jos stanssin kaventamisen seurauksena pyöriminen lisääntyy, mutta mukana seuraavat tasapaino-onglemat ja tuen puute, ollaan varmasti väärillä teillä. Jos stanssi on niin leveä, että oikean jalan potkun seurauksena lantio ei pääse kiertymään 90 astetta, ollaan taas väärillä teillä.

Minkä verran potkua swingissä pitäisi olla? Itse en aisti oikean jalan juurikaan ’potkaisevan’. Pakkohan sen on tuottaa jonkunasteisen voiman, mutta se on vain murto-osa potkusta, joka esiintyy esim heittäessäni kivillä leipiä. Voisiko oikean jalan passiivisuus olla syynä siihen, että saattovaihe tuntuu jäävän jotenkin kesken, vaikka backswingin suuntaan kone kääntyy vaikka kuinka paljon? Jos oikea jalka todellakin potkaisee, tuntuisi johdonmukaiselta leventää stanssia tuen saamiseksi.

Eriksson kirjoitti: (4.9.2007 16:20:15)

ts kirjoitti: (3.9.2007 22:38:41)
    mikä muuten on shoulder wide stance?

Leveämpi stanssi kuin useat luulevat…? Mielikuvajuttu…

Taisit osua naulankantaan. Ilman kuvaa asiasta voi tekstistä vääntää vähintään kaksi leveyttä.

ts

4par kirjoitti: (4.9.2007 21:51:50)

Minkä verran potkua swingissä pitäisi olla? Itse en aisti oikean jalan juurikaan ’potkaisevan’. Pakkohan sen on tuottaa jonkunasteisen voiman, mutta se on vain murto-osa potkusta, joka esiintyy esim heittäessäni kivillä leipiä. Voisiko oikean jalan passiivisuus olla syynä siihen, että saattovaihe tuntuu jäävän jotenkin kesken, vaikka backswingin suuntaan kone kääntyy vaikka kuinka paljon? Jos oikea jalka todellakin potkaisee, tuntuisi johdonmukaiselta leventää stanssia tuen saamiseksi.

Tuossa tuo ydin. Puhutaan lantiosta voimatuottajana, mutta todellisuudessa se ei voi sitä tehdä, koska tukipiste puuttuu. Jalat sen sijaan ovat maassa kiinni, jolloin niillä voidaan pistää lantio pyörimään. DSW aluksi lantio kiertyy takaisin 0-asentoon ja luo lisäjännitteen hartoiden ja lantion välille. Siitä eteenpäin oikea puoli kokonaisuudessaan tulittaa läpi osuman. Siinä on oma roolinsa oikean jalan potkulla ja sitä voimaa vasten tehdyllä vasemman jalan vastapotkulla kaatumisen estämiseksi. Tuon tuen saamiseksi stanssin pitää olla riittävän leveä. Kapealla stanssilla et voi tuota oikean jalan potkua täysillä tehdä, koska tuki ei pidä. Eli kyse ei ole voimantuoton puuttumisesta, vaan alitajunnan reaktiosta kaatumisen estämiseksi.

Ja siihen shoulder wide juttuun löytyy kuva Modern fundamentals of Golf kirjasta. Se on todellakin leveämpi kuin mitä yleisesti luullaan

Nyt päästiin asiaan. Minua on myös aina kummastuttanut tuo oikean jalan potku tai ponnistus, itsekään en miellä että sellaista tapahtuisi. Samoin kuin 4par, itsekin koen että saattovaihe jää jotenkin kesken, ilmenee lähinnä ’vinolla’ loppuasennolla, mikä johtunee tosin pääasiassa lantion karkaamisesta. Mutta olisiko oikean jalan tietoisesta mukaanotosta lääkkeeksi tuohon lantionkarkaamiseen? Jotenkin vain tuntuu hassulta koko ajatus oikean jalan ponnistamisesta koska on kyse kiertoliikkeestä eikä ylöspäin suuntautuvasta liikkeestä. Itse miellän että jalat antavat tuen ja myötäilevät kiertoliikettä mutta että pitäisi vielä jotenkin ponnistaa – sivusuunnassa?

H.E.L.P.

ts

clap kirjoitti: (4.9.2007 22:24:37)
    Nyt päästiin asiaan. Minua on myös aina kummastuttanut tuo oikean jalan potku tai ponnistus, itsekään en miellä että sellaista tapahtuisi. Samoin kuin 4par, itsekin koen että saattovaihe jää jotenkin kesken, ilmenee lähinnä ’vinolla’ loppuasennolla, mikä johtunee tosin pääasiassa lantion karkaamisesta. Mutta olisiko oikean jalan tietoisesta mukaanotosta lääkkeeksi tuohon lantionkarkaamiseen? Jotenkin vain tuntuu hassulta koko ajatus oikean jalan ponnistamisesta koska on kyse kiertoliikkeestä eikä ylöspäin suuntautuvasta liikkeestä. Itse miellän että jalat antavat tuen ja myötäilevät kiertoliikettä mutta että pitäisi vielä jotenkin ponnistaa – sivusuunnassa?

H.E.L.P.

Niin tuota… kun satasen juokisja lähtee matkaan, niin aika harva niistä ilmaan pomppaa.

Kyllä sillä jalalla voi ponnistaa moneen suuntaan. Jos seisot kylki lähtösuuntaan, niin mitä teet ensimmäiseksi lähtiessäsi juoksemaan? Kyllä sieltä oikean jalan työllä tuodaan oikea puoli vasemman ympäri. Tuon liikkeen opettamisen olen kyllä kokenut yhdeksi vaikeimmista rasteista. Jotenkin tuntuu, että se pitää itse oivaltaa voimantuotollisten perusteiden kautta. Niinkuin Fukke on moneen kertaan sanonut, ei voi purkaa yhtä liikettä irralleen ja miettiä mitä siinä tapahtuu. On ymmärrettävä ja opittava tuntemaan useiden lihasten yhteisvaikutus ja jopa monen eri liikkeen yhteys, jotta kokonaisuus selviää.

Nyt voi mennä yli hilseen, mutta jos joku ymmärtää niin hyvä:

On olemassa lineaarista liikettä, jota esim tuossa esimerkissä voisi tehdä oikea jalka kohteen suuntaan (itse asiassa kaikki voimat ovat lineaarisia eli suoria). Koska tuonne kohteen suuntaan ei haluta mennä, vaan halutaan saada aikaiseksi tehokas pyörivä liike, on tuohon voimaan vaikutettava jollain muulla voimalla. Kun tuohon suoraan voimaan liitetään veto sisäkehälle päin (sovitaan vaikka nyt esimerkissä origoksi selkärngan jatke) muuttuu tuo voima ympyräliikkeeksi tavallaan keskeisvoiman seurauksena. Tuon sisäkehälle vetävän kappaleenhan ei tarvitse liikkua, mutta siinä pitää olla voima kohdennettuna sisäkehän suuntaan. Hemmetti kun nää on vaikeita kirjallisesti… No kuitenkin varmaan helppo ymmärtää, että voiman määrä vaikuttaa nopeuteen ja siten kaikkeen tuon origon ulkopuolen kehällä liikkuvan kappaleen nopeuteen… myös mailan.

Eli voima on otettava ulos maasta, koska se on ainoa tukipiste. Oikea puoli tulittaa täysillä kohteen suuntaan samalla, kun vasemman puolen vaste/veto muuttaa tuon liikkeen pyöriväksi.

Jos tuon luettuaan joku vielä osuu palloon niin hämmästys täällä päässä on suuri 🙂

Nimetön

Stanssin leveys…?

Tässä perustuupparin kokemuksia näistä jutuista.

Stanssin leveydesta, kyllähän sen huomaa kun lantio ei enää käänny lyönnin alta pois downswingissä. Lantion on downswingin aikana annettava tilaa käsille, ja lantio kääntyy tällöin vasemmalle, ajatusmallina ’vasemmalle ylös’, huom kääntyy ei heilahda. Jos tilaa käsille ei ole, niin sinne ne Callawayt ja Titleistit menee…., pitkin metsiä. On meinaan muutama sinne ja tänne kylvettynä.

Itselläni suurimmat murheet swingiin tulivat pari vuotta sitten kun luin Hoganin kirjan, ja tulkitsin että lantio aloittaa swingin backswingin jälkeen. Osoittautui, että allekirjoittaneella on erittäin nopea lantioliike, joka käytännössä vie kaiken voiman swingistä. No jokunen kamerakeikka Piltz studioilla Piuckalassa paljasti karmean totuuden… Perusratkaisuna on ollut se, että downswingin alussa pidätellään painoa oikealla jalalla ja annetaan käsille aikaa tulla alas, jolloin lantio ei pääse ryssimään swingiä.

Ja voiko joku kertoa minulle mistä tämä pänkkäjalka/tulittamisjuttu on oikein näille foorumeille ilmestynyt. Olin viime viikonloppuna todistamassa kun kanssakilpailija pelasi 69, tylsää peliä, 17 birdieputtia ja yksi birdiechippi, ilman mitään pönkkätulituksia…

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 52)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #236679 kohteessastanssin leveys?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu stanssin leveys?