Aihe: Slaissin ehkäisy draivissa välineiden avulla? - Golfpiste.com

17.3.–24.3 - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][5]
KilpailuaSuomalaista

Slaissin ehkäisy draivissa välineiden avulla?

Etusivu Foorumit Välineet Slaissin ehkäisy draivissa välineiden avulla?

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Olisin kiinnostunut lukemaan kokemuksia, millä välineisiin liittyvillä ratkaisuilla foorumistit ovat onnistuneet pienentämään draiverilla lyötäessä syntyvää slaissia. Onko joku huomannut jäykemmällä varrella olevan vaikutusta? Ts. löysempi varsi linkoaa slaissin entistä kauemmas. Entäpä markkinoilla olevilla draw -draivereilla? Itse olen miettinyt myös voisiko pallolla olla vaikutusta. Joskus tuntuu, että kovat rangepallot tai kakkospallona lyötävät Top Flitet tai Scannat eivät välttämättä slaissaa pehmeämpien pallojen veroisesti. Mainittakoon vielä, että toki tiedän slaissini johtuvan mailan väärästä tulokulmasta palloon ja ongelma on korjauksen alla, mutta tosiaan tässä ketjussa toivoisin saavani lukea foorumistien kokemuksia eri välineiden vaikutuksesta slaissiin tai slaissittomuuteen.

Parhaan tuloksen sain ensin neliö-ajurilla (paremman kuin ns. draw’lla)…kunnes jätin driverin pois kokonaan.

Spoonilla avaan nykyään pelkästään, enkä kärsi edes pituuden puutteesta…

Kiertojäykempi varsi ainakin omalla kohdallani korjasi ongelmaa jonkin verran, mutta ei sekään vienyt suoraan onneen. Teippi lyöntipinnassa paljasti osumapaikaksi lavan kärjen, jolloin ’vetelä’ varsi kiertyi. Tosin vähemmän kiertyvä varsi vain pienensi ongelmaa, piti draivia harjoitella reilusti rangella ja korjasin lopulta yli. Nyt vaivaa vasemmalle kaartuvat avaukset. Tuntuu vaan se suoraan lyöminen olevan vaikeaa…

Kyllä ne kovatkin kuulat kurvaa, jos niitä piiskaa väärin. Jos pallossa on ominaisuutena ’max 9-iron spin’, niin mitähän sille mahtaa driverin lavasta lähtiessä tapahtua, jos osutaan ’ohi’? ;D

Mulla kevyempi varsi linkosi pallon keskimäärin kauemmas keskiviivan eri puolille, mutta oli siihen toinenkin syy. 🙂

Jos tietää, että slaissi tulee omassa suoritteessa mailan väärästä tulokulmasta palloon, niin onko oikeasti järkeä sijoittaa monta sataa siihen, että hankkii välineen, joka ’korjaa tämän hetkisen’ virheen, kun todennäköisesti viikon päästä korjaus on sen päivän lyöntiin sopimaton?

Perustotuus lienee se, että driverin spinnin lisääminen suoristaa lyöntiä ja siksi Kaj63:n ratkaisu on helppo. Vaikkei hän kärsikään lyhyydestä, niin epäilen, että sponella ei mene 250 m tasaisen helposti.

Kannattaa lukaista Carl Hiaasenin Fairway to Hell. Siinä kerrotaan yhdessä luvussa hyvä tarina, jossa kulminoituu suuri osa välineiden fittauksen ongelmista. Jännittävä testitilanne ja pikku hiki päällä saa aikaan jotain muuta, kuin se oma lyönti kentällä tai muuten vaan rangella.

Mielenkiintoisia kommentteja ja itse asiassa tuo neliödraiverin hankinta on alkanut hieman kiinnostaa. Toki sillä drawn lyöminen vaikeutuu, mutta toisaalta kun olen ny koko kesän yrittänyt drawta saada aikaiseksi ja tuloksena on lukuisia epäpuhtaita osumia sekä huukkeja, niin eipä sen niin väliä. Kaj63lle kommenttina, että itsekin olen pelannut kierroksia jossa avaan spoonilla tai hybridillä, mutta koska näillä mailoilla syntyy fadekierre, niin pallon mitta on lähes poikkeuksetta alle kahden markan eli häviää pienelle slaissidraivillekin (220-230m) valitettavan paljon. Pekka P. olet oikeassa, että välineiden vaikutus on toki slaississa pieni eli tosiaan isoja sijoituksia ei kannata sen vuoksi tehdä. Sijoittaa nekin rahat ennemmin pron tunneille. 🙂 Noh, jonkin näköisessä kulminaatiopisteessä oman pelin suhteen kuitenkin ollaan, sillä pari törkyslaissia kapealla kotikentällä karsii hyvät lyöntipelitulokset ja muutoinkin lyhytlyöntisenä singeliksi nouseminen vaatii äärimmäisen hyvää rautapeliä sekä lähipelitaitoa.. Jotain tarttis tehrä.

Kiitos kommenteista ja lisääkin on toki mielenkiintoista lukea!

Itse kun kävin pari viikkoa sitten ensimmäistä kertaa maila demoillassa lyömässä erilaisilla drivereilla, niin en huomannut mitään eroa suurimman osan mailoista välillä. Lopulta viimeinen maila, jolla löin tuntui jo alussa erilaiselta ja yllätyksekseni sillä tuli lyötyä heti ensi yrittämällä pelkästään suoria ja pitkiä lyöntejä. Tutkimatta sen kummemmin speksejä kysäisin, että mikä tässä nyt on erilaista näihin muihin verrattuna ja eroksihan löytyi mailan varren paino, joka oli oman draiverini vartta reilut 20 g painavampi. Siitä tulikin sitten dejavu vanhan kielletyn mailan varren painon suhteen. Eli nähtävästi painavampi varsi sopisi omaan svingiini paremmin kuin nykyinen.
    Demon jälkeen menin kierrokselle ja mietin mitä se raskaampi varsi saa aikaan svingissä ja tulin siihen tulokseen, että kontrolli backswingin aikana paranee. Sitten mietin, että miten sen oman draiverin kontrollin saisi paremmaksi ja päätin ottaa gripin niin alhaalta, kuin kumesta kiinnin saa. Kierroksen kaikki draivit olivat suunnaltaan loistavia ja mikä puolittain yllättävää, lyöntien pituus kasvoi jopa 20 m normaalista. Pari 250 m avausta olivat helpon tuntuisia, kun mietin että virallinen tuuri ennätys jostain draivikisasta on muistaakseni 265m.
    Päädyin täksi kaudeksi siihen, etten vaihda draiveria (TM Burner 10,5 ast) tänä kesänä mihinkään. ( Demossa testaamani draiveri oli Wilson Smooth?)
    Toissa vuotinen draiverini oli Cobra * speed ( en muista kirjainta), mutta siinä oli suljettu / isomman ofsetin lapa ja siitä ei koskaan tullut luotettavaa, koskapa lyönti tapasi huukata liiaksi.
    Tämän vaivaisen empiirisen kokemuksen perusteella aion jatkossa ehdottaa kaikille slaissaaja kavereille ja muillekin, että kokeilisivat lyödä lyhyemmällä varrella. Kannattaa kokeilla omalla kepillä ennen kuin vaihtaa muita speksejä..
    Lyhyellä varrella lyönnit muuten nousevat todella korkeiksi.. millähän yksinkertaisella syyllä se selittyy?

Järvipallo kirjoitti: (29.7.2009 22:57:51)
    Lyhyellä varrella lyönnit muuten nousevat todella korkeiksi.. millähän yksinkertaisella syyllä se selittyy?

Lapa kulkee lyhyemmän matkan kädet jää enemmän jälkeen ja lapa menee enemmän edeltä. Lavan loft on osumassa about 15-20 astetta. Tuo oli siis puhdas arvaus.

Mä muuten ostin tuon Wilson smoothin 10,5 stiff, toimi rangella demotessa ihan loistavasti ja kun mä sen ostin ja menin kentälle niin mikään ei enää sen jälkeen toiminutkaan. Se helvetin pohjan muotoilu on niin pirun pyöreä ja kapea juuresta verrattuna moneen muuhun mailaan, että vähänkin huonossa vedossa on kynttilöitä odotettavissa reilusti. Ja jos ei tullu kynttilää niin loput vedot lähti vasuriin ihan törkeesti. Kuukauteen en saanut slaissia aikaiseksi. 1/10 lähti jotenkin kohtuullisesti.

Ehkä hieman pyynnön sivusta, mutta seuraavilla mailan ominaisuuksilla voidaan vähentää slaissia:
    – suljettu lapa
    – kantapainotteinen lapa
    – kapea lapa voi helpottaa sulkemaan lapaa
    – pysty lie
    – offset
    – tapauksesta riippuen lyhyempi varsi
    – gripin vaihto: ribillinen grippi suljettuun asentoon
    – ohut grippi

Mainitsit pallot: kierteettömämpi pallo tietty slaissaa vähemmän.

KL

Lake kirjoitti: (28.7.2009 20:55:34)
    Olisin kiinnostunut lukemaan kokemuksia, millä välineisiin liittyvillä ratkaisuilla foorumistit ovat onnistuneet pienentämään draiverilla lyötäessä syntyvää slaissia. Onko joku huomannut jäykemmällä varrella olevan vaikutusta? Ts. löysempi varsi linkoaa slaissin entistä kauemmas. Entäpä markkinoilla olevilla draw -draivereilla? Itse olen miettinyt myös voisiko pallolla olla vaikutusta. Joskus tuntuu, että kovat rangepallot tai kakkospallona lyötävät Top Flitet tai Scannat eivät välttämättä slaissaa pehmeämpien pallojen veroisesti.

Ei taida olla ihan noin yksioikoista. Minulla jäykempi varsi nimenomaisesti aiheutti slaissia ja pushia johtuen yksinkertaisesti siitä, ettei varsi ehtinyt ’potkaista’ minun mailanpäännopeuksillani. Löysemmällä varrella ongelma poistui. Tämän minulle selitti yksi asiaan perehtynyt henkilö ja empiiriset kokeet draivereillani ovat asian vahvistaneet. Edelleen sillä stiffillä tulee slaissia ja regulla ei.

Pallolla ongelmaa tuskin voi korjata. Toki pallojen kierraominaisuuksilla on eroja ja vähemmän kierrettä tuottavat pallot tietenkin slaissaavat vähemmän, mutta perusongelmaa nekään eivät poista.

Tässä on joitakin asioita, jotka välineistä on syytä tarkistaa/muuttaa, jos slaissi tai push on ongelmana:
    – valitse taivutusjäykkyydeltään löysempi varsi
    – valitse kärjestään joustavampi varsi
    – tarkasta, että lie-kulma ei ole liian loiva
    – kokeile eri varren pituuksia (lyhyempi parempi?)
    – pienennä swingipainoa
    – tarkasta, että gripin paksuus ei ole liian suuri
    – valitse suljettulapainen nuppi

Mielestäni tärkein huomioitava asia on kuitenkin seuraava: mitä suurempi loft-kulma, sitä vähemän sivukierreherkkyyttä (suuntaan tai toiseen).

Jos perustuuppari haluaa hankkia itselleen slaissidraiverin, ovat speksit seuraavat: loft <10, jäykkyys S.

4par kirjoitti: (30.7.2009 22:15:49)

Jos perustuuppari haluaa hankkia itselleen slaissidraiverin, ovat speksit seuraavat: loft <10, jäykkyys S.

Toi oli hyvä tieto, mulla oli slaissia kun oli 10,5 ja regu, tuli pullihookkia kun oli stiff ja 10,5. Homma parani kun sai 9,5 ja stiff. Tosin oli niissä varmaan vähän muutakin. Mutta hyvä tietää ettei ole perustuuppari.:)

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #308596 kohteessaSlaissin ehkäisy draivissa välineiden avulla?

Etusivu Foorumit Välineet Slaissin ehkäisy draivissa välineiden avulla?