Aihe: Slaissi ongelman suurin syy? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Slaissi ongelman suurin syy?

Etusivu Foorumit Yleistä Slaissi ongelman suurin syy?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 39)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Mitäs te arvon ’ammattilaiset’ olette mieltä tästä videosta jossa kaveri kertoo kenties yleisimmän syyn slaissi ongelmaan? Slaissi Omalta kohdalta slaissia on viime aikoina tullut melko harvoin noin joka 6-7 lyönti kun se välillä oli lähes jokalyöntistä. Luulen, että siinä ’back to basics’in mietinässä saattoi tapahtua jotain tälläistä.

Vaikka en olekkaan arvon ammattilainen, niin siltikin vastaan. (Suurin) syy slaissiin on avoin lapa osumassa. Tarkemmin sanottuna avoin lapa osumassa lyöntisuuntaan nähden. Eli, vaikka tulisit kuinka OTT palloon, nii se ei tosiaankaan sitä kuukunaa saa slaissaamaan. Tokikin sitten on sanottava, että moni OTT-tuuppari jättää myös sen lavan auki osumassa.
    Itsellä vain korjaantui myös tuo OTT downswingi, kun oppi kontrolloimaan jotenkin sitä lapaa, ja siis luottamaan, että se on ~square osumassa—->roppa uskalti antaa swingin tulla sisältä ulos.

Njoo, tuosta ei varmaan kukaan ymmärtänyt mitään….jotenkas laittakaas sit ammattilaiset jotain tolkkua tähän ketjuun mun jorinoitten jälkeen….

Jos nyt oikein tulkitsin tuota videota niin eikös siinä mailan lapa juuri jää avoimeksi, kun kun olkapäät meni jo ja maila tulee kaukana perästä?

ts

Pakkohan se lapa on auki väätää kun hemmetisti leikkaa ton OTT:n takia.

Eikä sen lavan tarvi paljoa auki olla kun tuolla leikkuulla saa jo mehevän slaissin.. tarkemmin aatellen ei tarvi olla auki yhtään…

Mutta muutenhan toi video oli sitä samaa sontaa mitä on jaettu vuosikymmeniä.

ts kirjoitti: (17.9.2007 23:44:25)

Sontaa missä mielessä? Eihän siinä puhuttu mitään mistään krossaamisesta tai ranneflipistä slaissin korjaamiseksi. Kyllä mä väittäisin että yksi oikea tapa aloittaa DS on tehdä se käsillä ja heti sen jälkeen jalat saa lantion pyörähtämään. Eikö hartiat ole ihan hyvä ikäänkuin unohtaa ja antaa niiden tulla omaa tahtiaan?

Minä ymmärsin tuon sillä tavalla, että osumahetkellä tulee rintakehän olla kohtisuoraan palloon, eikä niin että osumahetkellä hartiat ja yläkroppa on jo mennyt ja kädet tulee vasta perässä. Tuossa esitettiin siis yleisin syy, muita syitä voi olla mitä vaan.

Tuossa edellisessä viestissä mainittiin, että jalat saa lantion pyörähtämään, mutta eikös lantion kiertoliike saa jalat mukaan? Siis lantio saa jalat mukaan eikä jalat lantiota. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Backswing rakentuu ylhäältä alaspäin ja downswing lähtee purkautumaan alhaalta ylös: ensin jalat (vasen polvi right-lämääjällä), sitten lantio etc. Todennäköisesti slaissisi syy on se, että oikea puoli ei pääse kunnolla palloon osumahetkellä. Koitapa downswingissä pitää oikeaa olkavartta kiinni kyljessäsi lähes palloon asti ja sitten annat sen oieta. Niin ja kierry selkärankasi ympäri, älä liu´u kohti palloa. Osumahetkellä rintakehä osoittaa jo pallon etupuolelle…ainakin mulla.

Eri tavat tulla OTT

Tuli nopeasti tehtynä rujo kuva, mutta linkin takaa vähän parempaa kuvanlaatua.

Noin olen nämä kulmat mieltänyt. Pitääkö paikkaansa?

Mä oon löytäny hyvän keinon OTT:n hoitoon. Mulla itselläni tulee välillä aivan järkyttäviä pulleja, yleensä silloin kun rupeaa liikaa intoilemaan (pari kertaa rundin aikana vähintään) ja tämä auttaa ainakin mulla:

Pieni pään kääntö oikealle ennen BS:ää. (Tekiköhän Jack N. niin??)
    Auttaa visualisoimaan sisältä-ulos radan paremmin, ja taas mennään hienolla late-droolla!

Rauski kirjoitti: (17.9.2007 23:05:25)
    Mitäs te arvon ’ammattilaiset’ olette mieltä tästä videosta jossa kaveri kertoo kenties yleisimmän syyn slaissi ongelmaan?

No mä en ole ammattilaista nähnytkään (no joo kerran) mutta itsellä syy slaissiin on juuri tuo videolla esitetty, aloitan downswingin ennenkuin backswing on ’valmis’ ja tällöinhän hartiat kääntyy ennen aikojaan ja osumahetkellä kädet tulee auttamattomasti myöhässä ja lapa jää auki!

http://www.videojug.com/film/how-to-hit-long-and-straight-drives

ts

Iso Helppo kirjoitti: (17.9.2007 23:56:18)

ts kirjoitti: (17.9.2007 23:44:25)

Sontaa missä mielessä? Eihän siinä puhuttu mitään mistään krossaamisesta tai ranneflipistä slaissin korjaamiseksi. Kyllä mä väittäisin että yksi oikea tapa aloittaa DS on tehdä se käsillä ja heti sen jälkeen jalat saa lantion pyörähtämään. Eikö hartiat ole ihan hyvä ikäänkuin unohtaa ja antaa niiden tulla omaa tahtiaan?

Sontaa kahdessa mielessä; ensin pienempi synti:

Kaveri videolla selittää kovasti liikejärjestyksestä, mikä on sinänsä hyvä. Mutta todellinen ratkaiseva tekijä, eli liikesuunta jää vallan selittämättä. Tuossa virheellistä näyttäessään todellisuudessa kiertää hartioita ja jättää kädet pudottamasta alas, eikö niin? Kun näyttää tuota mielestään oikeaa, ei juurikaan muuta hartioiden liikettä, mutta vetää kädet alas lähelle oikeaa jalkaa.

Suurempi synti liittyy sitten tuohon, että noissa irtotipseissä ja virheiden selostuksessa ei koskaan pureuduta niiden oikeisiin syihin. Uskooko joku, että kukaan pelaaja tarkoituksella haluaisi swingata tuon virheellisen näköisesti. Ei varmasti. Tuo taas tarkoittaa, että jostain mielikuvasta löytyy virhe, joka saa pelaajan noin tekemään. Kaikki suunnilleen tietävät ainakin puheissaan, että palloon pitäisi tulla sisäkautta, mutta harvalle on selvinnyt, mitä lihaskäskytyksiä tai kokonaisuudesta irroitettuja liikkeitä tuo geometria vaatii. Siihen kun lisätään virheellinen ajatus, että pallon pitäisi lähteä kohteen suuntaan, on soppa valmis. Golfin Bogey no1 on siinä (Percy Boomer)

Parhailla pelaajilla ei todellakaan ole hartialinja kohten suuntainen osumassa. Sekä lantio, että hartiat ovat reilusti auki. Se liike ei kenenkään mailaa heitä ulkoradalle. Vasta se, jos käsien lentoa tuon kierron mukaan ei vastusteta lihastyöllä, saa tuon aikaiseksi.

Mitäs kaikkia syitä sliceen tai johonkin muuhun löytyy? Tulee mieleen seuraavia asioita joita näiltä sivuilta on löytynyt, kentillä nähnyt ja itse kokenut:
    1. Lapa liian auki osumahetkellä.
    2. Tullaan ulkoa sisään.
    3. Osuu lavan päähän tai juureen, etäisyys pallosta ei sovi svingiin.
    4. Grippi on pielessä, ranteet ei pääse kiertymään
    5. Asento ei ole tasapainoinen, liian takapainoinen kantapäillä tai etupainoinen varpailla
    6. Ranteet tulee liian myöhään mukaan.
    7. Maila on ihan p****a, slaissaavaa tyyppiä.
    8. Palloon tullaan Driverilla ylhäältä ja osuman jälkeen liike jatkuu vielä alaspäin, mites tuo nyt vaikuttaa, en tiedä?
    9. Jännitetään käsivarret tönköiksi.
    10. Liian löysä grippi/liian tiukka grippi.
    11. Puristetaan grippiä niin että käsivarret jännittyvät, eikä ’puristeta’ sormilla.
    12. Mailan varren kiertojäykkyys ei vastaa lyöjän mailanpään nopeutta.
    13. Varsi liian löysä/varsi liian jäykkä lyöjälle.
    14. Liian hätäinen lyönti, rytmi on mitä on.
    15. Käsivarret, hartiat, lantio jalat ei toimi keskenään kuten pitäisi.
    16. Jännitetään käsivarsia niin että ne ovat melkein kiinni toisissaan.
    17. Lantio tekee BS:n aikana voimakkaan sivuttaisliikkeen taaksepäin ja DS:n aikana voimakkaan sivuttaisliikkeen eteenpäin, kierto jää puutteelliseeksi.
    18. Väännellään jalkoja sivusuunnassa ja koukistellaan niitä osumakohtaa etsittäessä.
    19. Pidetään katse pois pallosta ja kurkitaan BS:n aikana mailan sijaintia ja DS:n aikana kurkitaan minne pallon ptäisi mennä.
    20. Vedetään yläkroppa mukaan samalla kun maila lähtee taaksepäin.
    21. Maila vedetään ennen DS:ää paljon yli horisontaalitason, energiaa menee turhaan sen nostamiseen.
    22. Pidetään gripissä mailaa kämmenien pohjilla, ei sormilla.
    23. Unohdetaan, että kropan pitää BS:n aikana virittyä kuin jousi ja purkautua DS:n aikana, jos tuntuu jännitystä niin nostellaan jalkoja ettei tunnu niin pahalta.
    24. Vältetään käymästä Pron tunnilla viimeiseen saakka ja ostetaan vähintään tonnin merkkimailat joilla ei ongelmia ole (myyjän mukaan) oli oma tekniikka kuinka p*******ä tahansa.
    25. Hankitaan Niken, Taylormaden, Titun tms mailat edullisesti Kiinasta 95% alennuksella.
    26. Tehdään tälläisiä listoja
    27. Luetaan erilaisia ohjeita ja sekoitetaan koko pää
    28. Katsotaan svingivinkit youtubesta.

:):):)

Jos jaksoit lukea tänne saakka niin laita lisää ja/tai kommentoi vapaasti.

No ei ole listaan tullut yhtään asioita toistaiseksi lisää (ilmeisesti kukaan ei jaksanut lukea koko litaniaa) :). Tämän tein oikeastaan siitä syystä kun joku huippuammattilainen oli jossain sanonut, että onnistuneessa svingissä pitää olla 42? asiaa kunnossa. Tässä nyt vain kokeilin houkutella lisää niitä, eikä tuossa nyt kaikki varmaan niitä ole, hyvä jos 20, pari viikkoa sitten en keksinyt kuin 12 asiaa.

ts kirjoitti: (18.9.2007 9:37:05)
    Parhailla pelaajilla ei todellakaan ole hartialinja kohten suuntainen osumassa. Sekä lantio, että hartiat ovat reilusti auki.

Tietysti on hieman suhteellista mitä tuolla tarkoitetaan, mutta noin esitettynä: ei muuten pidä paikkansa.

ts

Scoop kirjoitti: (18.9.2007 22:55:23)

Parhailla pelaajilla ei todellakaan ole hartialinja kohten suuntainen osumassa. Sekä lantio, että hartiat ovat reilusti auki.

Tietysti on hieman suhteellista mitä tuolla tarkoitetaan, mutta noin esitettynä: ei muuten pidä paikkansa.

Ei pidä juu… mittaukset vaan antavat tällaista tietoa:

lantio 35-50 astetta auki
    hartiat 30-45 astetta auki

Täytyy laittaa vissiin meili, että päin helvattia ovat mitanneet 🙂

Nimetön

Rauski kirjoitti: (18.9.2007 10:56:22)
    Mitäs kaikkia syitä sliceen tai johonkin muuhun löytyy? Tulee mieleen seuraavia asioita joita näiltä sivuilta on löytynyt, kentillä nähnyt ja itse kokenut:

25. Hankitaan Niken, Taylormaden, Titun tms mailat edullisesti Kiinasta 95% alennuksella.

28. Katsotaan svingivinkit youtubesta.

Nämä kaksi vinkkiä kun yhdistää niin takuuvarmasti saa lyöntinsä sotkettua niin sysipimeään saveen että siitä ei tämän vuosituhannen puolella valmista tule.

Kävin tuossa vähän treenaamassa ennen auringonlaskua, miltäs tämä näyttää:Perfect swing?

Ei sitten ole youtubesta:)

ts kirjoitti: (18.9.2007 23:05:44)

Scoop kirjoitti: (18.9.2007 22:55:23)

Niinkuin sanottu – se mikä on ’reilusti auki’ on suhteellista. Mutta ihan sama mitä ja miten ovat mitanneet, mutta fysiologisanatominen fakta on se, että hartia ei voi osumahetkellä (ja tarkalleen silloin) olla juurikaan enempää auki, kuin mitä käsien ero gripissä (toinen ylä-, toinen alapuolella) ja oikean käsivarren kulma (joka on osin hartiakulman funktio) osumahetkellä sallii. Jokainen voi kokeilla itse, miten paljon hartia aukeaa, jos maila on osuma-asennossa ja lantio auki. Se ei vaan aukea, ellei vasen (oikealta lyödessä) olkanivel tai muu käsivarren osa ole ihan helvetin elastinen.

En tiedä keltä mittailette ja miten, mutta kyllä tuo Zach tuossa alla kuuluu mielestäni niihin ihan hyviin pelaajiin… Ei tarvitse mielikuvitusta käyttää oivaltaakseen, mitä poikkeuksellista elastisuutta 45:n asteen hartiakulma tuossa tilanteessa edellyttäisi…

Kalibroikaa mittavehkeet tai mittamiehet, prkle!

(ts 18.9.2007 23:05:44)
    ———————————————————–

Särähti toi väite munkin korvaan aika pahasti mutta kun katoin huippujen Swing vision hidastuksia niin totta kuin potta. Yksi poikkeus tietysti löytyi: Mr. Tiger woods vain vähän auki.

ts

Scoop kirjoitti: (18.9.2007 23:27:26)
    . Mutta ihan sama mitä ja miten ovat mitanneet, mutta fysiologisanatominen fakta on se, että hartia ei voi osumahetkellä (ja tarkalleen silloin) olla juurikaan enempää auki, kuin mitä käsien ero gripissä (toinen ylä-, toinen alapuolella) ja oikean käsivarren kulma (joka on osin hartiakulman funktio) osumahetkellä sallii. Jokainen voi kokeilla itse, miten paljon hartia aukeaa, jos maila on osuma-asennossa ja lantio auki. Se ei vaan aukea, ellei vasen (oikealta lyödessä) olkanivel tai muu käsivarren osa ole ihan helvetin elastinen.

Tuosta unohtui, että vasen käsivarsi on painunut rintakehän poikki vedon seurauksena ja oikea käsivarsi on vielä taipuneena. Se kun tulittaa rintakehän keskilinjan suuntaisesti tuon jälkeen.

Tuossa mittausta kun katsot kohtaa downswing , corridor on tuo vertailuryhmä

se pyörii sittenkin

Ja sitten hieman vakavammin. Jos mittaukset osoittavat hartialinjan olevan auki keskimäärin 30-45 astetta (aika suuri vaihteluväli, muuten), niin mistä tuo huikea 15 asteen ero voi tulla. Hyvä osumahetki (parhaista pelaajistahan nyt puhutaan, eikö) edellyttää kutakuinkin standardia mailanasentoa, hartiakulmia (oikea olkapää alta, vasen korkealta), jne. Mistä erot, kun elastisuus ei niin suurta poikkeamaa salli?

ts kirjoitti: (18.9.2007 23:36:03)

Scoop kirjoitti: (18.9.2007 23:27:26)
    … ja oikean käsivarren kulma…

Tuosta unohtui, että vasen käsivarsi on painunut rintakehän poikki vedon seurauksena ja oikea käsivarsi on vielä taipuneena.

Eipäs – tuossahan se oli mainittuna. Tiedossa siis, vaan enpä uskoisi tuollaista haarukkaa hartialinjan kulmaksi. Ehkä kyse on omasta havaintoharhasta. Tuon mainitsemasi taulukon vieressä oleva kuva on mielestä hyvin optimaalinen, tai jopa yläkanttiin, kulmiltaan, ja sen arvioisin olevan maksimissaan 30 astetta. Ilmeisesti näkökykyyn ei voi luottaa.

ts

Scoop kirjoitti: (18.9.2007 23:43:52)

Ja sitten hieman vakavammin. Jos mittaukset osoittavat hartialinjan olevan auki keskimäärin 30-45 astetta (aika suuri vaihteluväli, muuten), niin mistä tuo huikea 15 asteen ero voi tulla. Hyvä osumahetki (parhaista pelaajistahan nyt puhutaan, eikö) edellyttää kutakuinkin standardia mailanasentoa, hartiakulmia (oikea olkapää alta, vasen korkealta), jne. Mistä erot, kun elastisuus ei niin suurta poikkeamaa salli?

Mä en nyt pääse kiinni tohon elastisuuskäsitteeseen. Kyllä minäkin vanha mies pystyn laittamaan tässä istuen mailan 90 asteen kulmaan vartalon keskilinjasta???? Mutta oikean kyynärpään pitää olla silloin koukussa ja vasemman poikki rintakehän. Tuo 15 astettahan ei ole paljoakaan. Mä vaan luulen, että mä nään ton koko swingiliikkeen enemmän vetävänä kiertona ja siks mun on helppo tuo ymmärtää.

Mutta jos oletusarvona on, että osumaan tultaisiin jokseenkin ehjällä kolmiolla, niin sitten on varmasti vaikea ajatusta hyväksyä. Mutta silloin ollaankin kaksivipuisessa heilurissa, josta on hieman joskus ollut puhetta. Niin siis… itse asiassa tässäkin on taas todiste kaksivipuisen mallin toimimattomuudesta… muuta kuin tekemään ero yksivipuiseen nähden.

Ei noilla hartioikden korkeuksilla suurta eroa keskenään ole. Varsinkaan suhteessa selkärangan kulmaan.

ts kirjoitti: (19.9.2007 0:03:14)
    Mä en nyt pääse kiinni tohon elastisuuskäsitteeseen. Kyllä minäkin vanha mies pystyn laittamaan tässä istuen mailan 90 asteen kulmaan vartalon keskilinjasta???? Mutta oikean kyynärpään pitää olla silloin koukussa ja vasemman poikki rintakehän.

No sitten oot elastinen vanha mies! Ajattelin lähinnä sellaista jokseenkin mielekästä osuma-asentoa – ehkä olen ymmärtänyt senkin ihan väärin.

Mutta jos oletusarvona on, että osumaan tultaisiin jokseenkin ehjällä kolmiolla, niin sitten on varmasti vaikea ajatusta hyväksyä. Mutta silloin ollaankin kaksivipuisessa heilurissa, josta on hieman joskus ollut puhetta. Niin siis… itse asiassa tässäkin on taas todiste kaksivipuisen mallin toimimattomuudesta… muuta kuin tekemään ero yksivipuiseen nähden.

Enpä tiedä mistä tuon vetäisit. Ei tuollaisesta oletuksesta ole ollut puhe. Anatomiasta ja sen rajoista (annettuna jokseenkin mielekäs osumahetki)

Ei noilla hartioikden korkeuksilla suurta eroa keskenään ole. Varsinkaan suhteessa selkärangan kulmaan.

Ihan kuin setupkin (keskimäärin ja hieman useammin) eroaa osumahetkestä, eroavat nuokin – suhteellisesti tai absoluuttisesti.

Pointti on: jos – kuten sinäkin olet esittänyt – on olemassa tietty optimaalinen liikkeiden sarja, jolla pallia mätkitään, suuret poikkeamat kyseenalaistavat optimaalisuuden. Yksilölliset erot fysiikassa ja mittasuhteissa luonnollisesti tuottavat poikkeamia, mutta kuinka missä rajoissa näin voi olla, jotta jokin optimaalinen approksimaatio olisi vielä mielekäs (ja systemaattisesti tavoiteltava) ajatus ja päämäärä.

ts

Scoop kirjoitti: (19.9.2007 0:22:10)

Pointti on: jos – kuten sinäkin olet esittänyt – on olemassa tietty optimaalinen liikkeiden sarja, jolla pallia mätkitään, suuret poikkeamat kyseenalaistavat optimaalisuuden. Yksilölliset erot fysiikassa ja mittasuhteissa luonnollisesti tuottavat poikkeamia, mutta kuinka missä rajoissa näin voi olla, jotta jokin optimaalinen approksimaatio olisi vielä mielekäs (ja systemaattisesti tavoiteltava) ajatus ja päämäärä.

Siitä on kauan, kun olen jotain optimaalista liikemallia tämän lajin parista haikaillut löytäväni. Tiettyjä asioita liitän kuitenkin toistettavuuteen ja joitain toisia voimantuottoon. Usein ne ovat eri asiota todellakin. Ja minä jos joku olen ollut aina tuomitsemassa yhden ’pyhän swingin’ etsimistä ja harjoittelua. Erilaisia lyöntejähän tuolla ulkona tarvitaan.

Uskon, että vedetty maila on vakaampi kuin flipattu maila. Siksi näen tuon lantion toiminnan tärkeänä. Tuet ja vastavoimat taas ovat fysiikkaa, jota ei voi kumota. Lisäksi on joitain geometrisiä lainalaisuuksia, mistä voisi kirjoittaa sata sivua. On monia asioita joiden kautta saa poistettua jonkun pallon lentotyypin, joista slice on yksi helpoimmin poistettavia. Mutta ne pitää saavuttaa ymmärryksen kautta. Sekvenssin merkityksen ymmärtäminen taas tuossa on avainasemassa. Sen toimivaksi saaminen taas vaatii tiettyjä juttuja, joista minulle yksi varsin tärkeä on, että lihaksen venytystilaa ei pidä joutua purkamaan yli 0-pisteen.. (no nyt voi olla vaikea selittää näyttämättä) Mutta jos esim ajattelet tuota vasemman käsivarren painumaa rintakehää vasten, se voi painua sitä vasten lisää vartalon kierron seurauksena, tai se voi palutua 0-linjaan (mieluummin ei) mutta ainakaan sen ei pidä joutua lihastyöllä kuljettamaan itseään irti tuosta kierrosta.

Nämä jutut mistä sitten on puhuttu tuolla supinaatiopuolella ovat oikeastaan vain yhteenlaskua. Jos jokin osa liikkuu noin, se pyrkii aiheuttamaan tuota ja sen johdosta on pystyttävä tekemään tuota, jotta lavan asento muuttuisi mahdollisimman vähän osuma-alueella suhteessa kohdelinjaan.

Tekniikasta pitää sitten löytää jokaiselle pelaajalle sopiva paketti, mikä on hyvässä tasapainossa voimantuoton ja vakauden suhteen. Ja siitä huolimatta tekniikka on 10% tästä koko jutusta, joskin hyvä perusta. Kun se on ’riittävän’ hyvä astuu peliin taito ja käden herkkyys. Se lopulta ratkaisee, onko pallo tikulla vai ei. Millään teknisellä liikesarjalla sitä ei sinne toimiteta. Toisaalta perustekniikassa olevat virheet taas estävät tuota taitoa hyödyntämästä.

Sitten kun vielä saisi pelaajat jollain saamaan kapasiteetistaan ulos edes 50% kisatilanteessa, niin voisi sanoa itseään valmentajaksi. Mutta koitetaan harjoitella sitäkin…

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 39)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #473296 kohteessaSlaissi ongelman suurin syy?

Etusivu Foorumit Yleistä Slaissi ongelman suurin syy?