Aihe: Skinistä kysymys… - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Skinistä kysymys…

Etusivu Foorumit Yleistä Skinistä kysymys…

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 147)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • -Pelasimme skiniä ja koska minulla oli varattuna jo toinen kierros en ehtinyt pelata kuin 16 reikää. Huomasin tilanteen jo reiällä 10 ja ilmoitin skinikavereille lopettavani tuolla reiällä 16. Maksoin itseni ulos skinistä tuohon reikään 16 asti ja lähdin vahvistamaan toisen kierroksen lähtöaikaani. Tuo 16:sta reikä meni tasan ja yksi pelaajista oli sitä mieltä,että joutuisin maksamaan tuon reiän hinnan sen mahdolliselle voittajalle reiällä 17 tai 18. Jos nekin menisi tasan,niin ne palauttaisivat minulle tuon reiän hinnan.Yleinen käytäntö pelaamassamme skinissä on,että jakamatta jääneistä rei ìstä ei taistella millään lähipelikisalla tai muullakaan tavalla pelin loppumisen jälkeen eli kun reikä 18 on pelattu. -Kysynkin nyt teiltä mielipiteitä onko tuollainen vaatimus oikeutettu vaikka olin tehnyt jo loppumaksun ja en tietenkään taistelisi enään tuosta siirtyneestä reiästä.?! Tämä sama pelaaja oli sitäkin mieltä,että vaikka lähtisit kesken pois vaikka reiältä 6,niin sinun kuuluisi maksaa skiniä jatkaneille nuo loputkin reiät vaikka et itse pysty edes osallistumaan niiden voitosta taistelemiseen.Ne reiät mitkä lopussa jäisivät jakamatta hän palauttaisi takaisin. Itse olen sitä mieltä ettei kenenkään kuulu maksaa sellaisista rei `istä joilla ei ole edes mukana pelaamassa. Skiniä pelataan tietenkin miten sovitaan,mutta tuossa edellä tuli tuo spekulaatiivinen kiistakysymys pohdittavaksenne johon pyytäisin kannaottoja.

Varataan ne ajat siten, että ehtii pelata koko kierroksen.

Tottakai sinun pitää maksaa 16. reiästä koska pelasit sen. Kyseisen reiän potti siirtyy tasattuna seuraavalle ja on ihan oma vikasi jos et ole siitä pelaamassa. Tämä oli ehkä tämän palstan turhin aihe mutta tulipahan vastattua.

Jos ne oli 0,5 euron skinit, ei ketään kiinnosta.

Jos ne oli vaikka 10 euron skinit, niin silloin alkaa tasattua skiniä jemmaan vaatineella kaverilla olla painavaa asiaa.

-Ottakaa huomioon,että pelini tuossa skinissä loppui reiälle 16 ja tein maksut
    sen mukaan.Tuo reikä 16 meni tasan eikä minulla pitäisi olla mitään velvotteita
    maksaa skiniä jatkaville tuon reiän maksua kuten ei makseta muutenkaan 18 reiän jälkeen. Skinissä taistellaan reikien voittamisesta,eikä tuota reikää kukaan voittanut
    vielä mukana ollessani.Pelin loputtua kohdaltani tuolle 16:sta reiälle ei minulta siirtynyt
    mitään jaettavaakaan noille kahdelle jäljellä olevalla reiälle.Miksi maksaa,jos ei ole enään edes mukana?! Nuo kolme muuta jatkoivat loppuun ja saivat mahdollisuuden
    voittaa tuon 16:sta reiän siirtyneen osuuden toisiltaan.Jos aina ratkaistaisiin tavalla tai toisella kaikkien 18 reiän kohtalo,niin sitten voisin ymmärtääkkin kaverini ajatuksenjuoksua,mutta kun tapana on olla ratkaisematta vaikka olisi kuusikin reikää
    jäänyt jakamatta päätösreiällä. Peli loppui aivan samoin minulla tuolle reiälle 16:sta
    eikä minulla ole siis mitään syytä rahoittaa jatkavien skiniä.

Jos pelaa 16 reikää voi voittaa ne kaikki eli 16 reiän panos on maksettava ainakin. Itse maksaisin myös 2 viimeistä jos ilmoittaisin lopettavani kesken kierroksen kierroksen aikana enkä sitä ennen.

Mä vaihtaisin kavereita jos tollaisesta alkaisi tulla kinaa.

-Ei tässä mitään riidelty oltu,sillä kierrokselta pois kesken lähteminen on silti aika harvinaista. Hyvässä yhteisymmärryksessä maksoin tilit selviksi 16:sta tilanteen mukaan eikä kukaan vaatinut tosissaan tuota jakamattoman reiän osuuttani mukaan loppurei ille.Kysymyksen asettelu onkin siis periaatteellinen ja haluan mielipiteitä asiasta.
    Itse olen yhä sitä mieltä,ettei ole kohtuulista vaatia rahaa pelaajalta joka ei itse enään voi vaikuttaa reikien kohtaloon oli niitä sitten jäljellä yksi tai useampi.

KL

Eikös skinissä ikään kuin laiteta rahaa pottiin jokaiselle reiälle ennen kyseisen reiän pelaamista? Voittaja sitten saa tuon potin. Jos kukaan ei voita, potti jää seuraavalle reiälle. Jos kerran olet pelannut 16. reiän, niin olet velvollinen laittamaan sen reiän pottiin siihen kuuluvan rahan. Loppuja reikiä sinun ei tarvitse maksaa. Näin se menee minun mielestäni.

KL-Noinhan se menee niillä,jotka jatkavat,mutta minä lopetin eli vertaan tavallaan tilannetta siihen,kun lopetetaan päätösreiällekkin eli voittamatta jääneitä reikiä
    ei laiteta maksuun. Mukana olin kyllä vielä reiällä 16,mutta en enään taistelemassa niinkuin nuo jatkajat.Toisaalta en näe ,että rahoja laitetaan ennen reiän pelaamista mihinkään vaan kaikilla skinissä mukana olevilla on potentiaalinen mahdollisuus voittaa reikä ja siksi voittamattomia reikiäkään ei pidä laittaa maksuun.
    Tulee tuosta muitakin ongelmia kuten sellainen,jossa olet vieraskentällä pelaamassa
    skiniä outojen ihmisten kanssa ja maksat siirtyneen reiän mukaan siitä taisteleville.
    No loputkin reiät menevät tasan ja nuo jatkaneet joutuvat palauttamaan rahasi.Joudut antamaan pankkitilisi numeron ja nuo muut joutuvat tallettamaan tilillesi reiän hinnan.
    Jos pelataan vaikkapa euron panoksella,niin aika kohtuuton vaiva …

Olit siis valintatilanteen edessä:

– pelatako rundi loppuun kavereiden kanssa (ja vielä skiniä) ja myöhästyä seuraavasta startista ja jättää pari ekaa reikää väliin

vai

– keskeyttää kaveriskini ja lähteä ajoissa jonkun toisen porukan mukana

Täälläpäin tuollainen tuntuisi jengipetturuutena ja jonkunasteisena henkilökohtaisena loukkauksena, kun valitset mieluummin muiden seuran. Ja vielä kesken skinin. Kysehän oli vain siitä, kumman porukan kanssa pelaat 16 ja kumman 18 reikää, jos ei aika molempiin riittänyt. Ja vielä valitat raha-asioista!

Jälkimmäisen rundin oli syytä olla jotenkin erityisen tärkeä (oikea kisa tms), muuten tuollainen keskeytys ei ole puolusteltavissa. Hommahan on päivänselvä: Olisi ollut ihan oikein maksaa ne vikat reiät ja jättää vielä kaljapiikki kavereille auki anteeksipyyntönä.

Joku tuossa sanoi, että on syytä vaihtaa kavereita tällaisessa tapauksessa. Se menee toisinpäin. Kaveriporukka varmaan jatkossa harkitsee vaihtaa sinut, jos eivät käytöstavat parane.

Eikös se ole niin, että kun lähtee pelaamaan skinejä niin rahat pannaan peliin ekalla tiillä ja sitten seuraavan 18 reiän aikana sitten katsotana kuka ne saa. Jos joku keskeyttää syystä tai toisesta (kiire seuraavalle kierrokselle, jalka katkeaa, sydänkohtaus, karhu söi tms) niin se on samanarvoista kuin laittaa pallo taskuun. Eli rahat pottiin ja vielä niiltä viimeisiltäkin reiiltä.

Tosin en koskaan pelaa skinejä.. Älä pelaa sinäkään! Lyöntipeli se on ainoa oikea peli..tai no reikäpeli kans.

J.J. – Pelaan useasti kesässä kahden kiekan päiviä ja nämä keskeytyksen ’uhreiksi’ joutuneet tietävät sen varsin hyvin.Aikaa kierrosaikojen välillä oli 4 tuntia 10 minuuttia ja eikös jokin suositusaika ole 4 tuntia kierrokselle ?! En tiennyt pelaavatko seuraavan ryhmän pelaajat skiniä joten mistään paremman peliseuran valitsemisesta tai jengipetturuudesta ei ollut todellakaan kysymys ja olisin halunnut pelata reiät heidän kanssaan loppuun,mutta tuo tasatun reiän kohtalo kiinnostaa pohdiskella yleisemmälläkin
    tasolla.

Pappa Tykki- Jos tasatut reiät ratkaistaisiin vaikka chippikisalla kierroksen jälkeen,niin
    voisi kuvitella,että kaikki laittavat pottiin 18xreikäpanos,mutta itse näen asian niin,että
    on vain 18 reikää joilla yritetään voittaa reikiä.Kukaan ei siis voittanut tuota 16:sta reikää ja se siirtyi siis jatkajilla seuraavalle reiälle.Minä en jatkanut ja en ollut taistelemassakaan syntyneestä kahden reiän voittamisesta kuten jatkaneet olivat.
    Miksi siis olisin maksanutkaan?!

Pappa Tykki kirjoitti: (6.8.2006 18:08:23)
    Eikös se ole niin, että kun lähtee pelaamaan skinejä niin rahat pannaan peliin ekalla tiillä ja sitten seuraavan 18 reiän aikana sitten katsotana kuka ne saa. Jos joku keskeyttää syystä tai toisesta (kiire seuraavalle kierrokselle, jalka katkeaa, sydänkohtaus, karhu söi tms) niin se on samanarvoista kuin laittaa pallo taskuun. Eli rahat pottiin ja vielä niiltä viimeisiltäkin reiiltä.

Tosin en koskaan pelaa skinejä.. Älä pelaa sinäkään! Lyöntipeli se on ainoa oikea peli..tai no reikäpeli kans.

Ei nyt ihan noinkaan. Kas kun Birkut on 4x skini, eaglet 10x ja albatrossit 27x, niin mistä ihmeestä sitä osaa laittaa etukäteen rahaa kassaan.

Täysin samaa mieltä olen JJ:n kanssa siitä, että eihän kaveriskinistä lähdetä kirveelläkään pois (oman lapsen synnytys alkaa olla hyväksyttävän tekosyyn rajoilla).

Itse en edes kehtaisi aloittaa skiniä – tai kierrosta ylipäätään – tuollaisella aikataululla.

Sanoit, että olisit halunnut pelata reiät heidän kanssaan loppuun. Mikset sitten soittanut cädärille myöhästyväsi vähän, liittynyt uuteen ryhmään kolmostiillä ja pelannut kavereiden kanssa loppuun?

Miltäs kuulostaa tällainen pelaaminen. Lähden ykköstiiltä mukaan skineihin ja reikä menee jakoon. OK, pihi mies kun olen niin ilmoitankin, että en pelaa seuraavaa reikää joten en maksa ensimmäisestä reiästä mitään. Toisella reiällä kaveri vie kahden reiän potin. Ilmoittaudun taas pelaamaan kolmannen reiän, joka menee taas jakoon. Ilmoitan jälleen, etten pelaa seuraavaa reikää, joten kolmosväylältä en maksa mitään. jne.

Ei kuulosta oikein reilulta ja skinit pelataan aina loppuun tai leikkiin ei ryhdytä.

Hyviä jatkopelejä kesään.

J.J. -Kenttä oli lähes täysi jo varatessani aikoja eikä minulla ollut juuri valinnanvaraa siis ja näin syntyneen tilanteen jo puolessa välissä kierrosta.Kaverit eivät protestoineet mitenkään keskenjättämistäni ja mistään sellaisesta
    mitä olet esittänyt ei ole kyse(peliseuran pettäminen).
    Kierroksen voi lopettaa mieluummin kesken(jos ei tasarikierros) kuin aloittaa väliltä ; )

-Finnwin voi kokeilla tuota kuvailemansa kuvitteellisen pelaajan taktiikkaa ja huomata ettei se ole tästä maailmasta vaan täyttä utopiaa,eikä se liity mitenkään asetetun kysymyksen tilanteeseen.Skinissä nautitaan reikien voittamisesta eikä rahansäästämisestä ja skini ei sovi tuollaiselle kuvaamallesi pelkurille.

Juu, kun mää en tiärä skineistä mitään. Eli kommenttini piti olla sellanen kieli poskella -versio, mutten taaskaan onnistunut. aaattelin, että se ’karhu söi’ -kohta olisi ollut vinkkinä, mutta taisi olla liian hienovarainen.

Oikeastaan pointtinani oli vaan, että kun ymmärtääkseni skinit eivät ole golfin sääntöjen tuntema pelimuoto (lähde Rules of Golf, R&A, 2003), niin sittenhän alkuperäiseen kysymykseen ei oikeastaan ole vastausta. Tietysti skinejä on pelattu julkisesti arvostetuissa kisoissa, mutta tuskin näitäkään voi laskea muuta kuin amerikkalaisten viihdyttämiseksi tarkoitetuiksi näytöskisoiksi (vrt ns ammattilaispaini), joissa asiantunteva yleisö saa huutaa vaikka jo ennne osumaa, että Get into the hole.

No, mielipiteitä on ollut.

Minullakin olisi tällainen kysymys. Me ollaan poikien kanssa pelailtu sellaista kontaktigolfia, jossa saa taklata. Saako teidän mielestä silloin käyttää myös poikittaista mailaa, vai tuleeko siitä penaltti?

No OK, itselleni vaan kaveriskinit ovat niin tärkeitä etten voisi kuvitellakaan jättäväni niitä kesken.

Itse asiaan kuitenkin sama vastaus: loppureikien maksu ja kaljat kavereille.

Jos (ja ilmeisesti kun) keskeyttämissäännöistä ette sopineet etukäteen, niitä on tulkittava jälkikäteen. Virheen olet tehnyt sinä, jolloin mahdolliset tulkinnat on tehtävä sinun vahingoksesi.

Kyllä se vaan niin on, että luovuttaessasi olet hävinnyt jokaisen jäljelläolevan reiän. Säkällä tietysti jos muut pelasivat ne tasan, jää potti niiltä jakamatta, jolloin saat omasi takaisin. Muuten et.

Kyllä se vaan niin on, että luovuttaessasi olet hävinnyt jokaisen jäljelläolevan reiän. Säkällä tietysti jos muut pelasivat ne tasan, jää potti niiltä jakamatta, jolloin saat omasi takaisin. Muuten et.

-Kyse ei ollut kohdallani mistään urheilutermin luovuttamisesta vaan minusta riippumattomasta syystä ja edellä menevien ryhmien hitaudesta,joka on hyvin kiusallinen ilmiö golffissa(minulla on nopeat rutiinit ja pienten jouduttavien asioiden käytännöt hallinnassa).
    Jos tosiaan lopussa menee useampi reikä tasan eikä niitä ole tarkoituskaan jakaa,niin miksi joku 16:sta reikä olisi juuri se josta pitäisi maksaa vaikkei sitä kukaan voittanutkaan?! Minusta on täysin mieletöntä panna maksamaan
    keskeyttänyt pelaaja reikiä joita hän ei pelaa.Oikeus on tapahtunut,jos maksaa sen reiän mukaan jolla keskeyttääkin ja muussa tapauksessa noita muita voidaan pitää
    jopa ahneina ,kun haluavat rokottaa kaveria,joka ei pysty poissaolevana taistelemaan
    reikävoitoista.Tuo pottiin meneminen tasatuilla rei illä ajattelu on virheellinen,jos pottia ei jaeta viimeisellä reiällä .On vain kahden tai useamman reiän potentiaalisia voitonmahdollisuuksia.Ääritatapauksessa kaikki reiät tasataan ja silloin potti on nolla kaikille pelureille….mihin ne rahat katosivat ?!

Mä en ymmärrä, miks täällä palstalla kysellään asioita joihin ei hyväksytä vastauksia?

J.J-Vastaukset hyväksytään ja vastaukset ovat erilaisia riippuen siitä jaetaanko kaikkien
    18 reiän kohtalo vai ei.Jos A= jaetaan,niin sinä olet oikeassa eli kaikki laittavat tavallaan pottiin 18 reiän panokset mahdollisine birdie ja eagle lisineen ja potin kohtalo
    ratkaistaan vaikka chippikisalla.B= jos ei ole tarkoituskaan jakaa kaikkia reikiä pelinloputtua,niin silloin taistellaankin vain potentiaalisista reikävoitoista eli yhden tai useamman reiän putkista.Pyydän nyt sisäistämään nuo lähtökohtaiset erot.
    -Minun tapauksessani pelattiin B vaihtoehtoa eli tuota 16:sta potentiaalista reikävoittoa ei kukaan realisoinut ja siten siitä ei tarvitse jatkaville maksaa kuten ei lopussakaan tasatuiksi jääneitä reikiä.Nuo jotka vielä jatkoivat,niin heille syntyi kahden reiän potentiaalinen voittomahdollisuus. Aikanaan kun skini aloitettiin,niin tasatut reiät aina jaettiin vaikka chippikisalla,mutta nykyään näin ei enään tehdä ja siksi pelataankin useimmiten B vaihtoehdon mukaan.Meilläkin oli tuossa skinissä birdie ja eagle lisät joten vaikeaa sitä olisikin laskuttaa etukäteen,kun ei tiedetä tehdäänkö böröjä vai mitä tehdäänkään,sillä jos keskyttäneen pelaajan panos olisi mukana vielä seuraavalla reiällä,niin kyllähän silloin birdiestä ja eaglestä olisi myös maksuvelvollisuus A vaihtoehtoa pelatessa.

KL

Näyttää siltä, että näitä skinivariaatioita on niin monta ja jokaisella omansa, ettemme me pysty antamaan sinulle sinua tyydyttävää vastausta. Sinun pitää nyt keksiä se vastaus itse, kun tunnet parhaiten pelaamanne variaation säännöt.

Itse olen oppinut skinin säännöt sellaisiksi, että jos jollakin reiällä A rahat jäävät jakamatta, ne siirtyvät seuraavalle reiälle A+1. Näin tuon seuraavan reiän potti on reikien A ja A+1 rahojen summa. Eli periaatteessa jopa koko kierroksen rahat voivat jäädä viimeiselle reiälle, jonka voittaja saa sitten kaikki rahat.

Tätä taustaa vasten jokaisen on laitettava jokaisen pelaamansa reiän pottiin rahaa, eli sinunkin olisi pitänyt maksaa siitä 16. reiästä, muttei niistä kahdesta viimeisestä.

Mutta kuten sanottu, teillä näyttää olleen eri säännöt, joten se siitä.

En ymmärrä ’ongelmaa’. Jos on pelannut 16 reikää on pelissä oltava myös panokset kuudeltatoista reiältä, juuri kuten edellä on sanottu. Meidän skinipeleissä ketjun aloittajan kaltaisella toiminnalla saisi etsiä uuden skiniporukan.

-Tässä ketjussa on mielestäni tullut jo esille varsin hyvin tuo kysymyksen problematiikka
    ja lukutaitoiset ymmärtää jo tilanteen eli ei voida soveltaa vaohtoehto A:n tulkintaa maksuvelvollisuudesta pelatessa vaihtoehtoa B.Vaihtoehdossa A kaikki kierrokselle lähtiessään tietävät,että pelipanos on annettava jokaiselle 18 reiälle sillä ne menevät myös jakoon,mutta vaihtoehdon B mukaan voitettujen reikien määrä lopussa jää usein alle 18,kun lopussa tasatut reiät jäävät jakamatta.
    -Jos olisimme pelanneet vaihtoehtoa A,niin olisin mukisematta maksanut jälkeenpäin
    reikien voittajille heidän osuutensa noilta lopuilta rei iltä,sillä olinhan kierrosta aloittaessani sitoutunut maksamaan 18 reiästä lisineen. Toisaalta on sekin väärin rokottaa poissaolevaa pelaajaa eli se olisi jonkinlaista rahastusta puolustuskyvyttömän
    kustannuksella…

No EI!

Vielä yksi viesti tähän ketjuun, sitten saa rautalangan vääntäminen loppua.

Kun aloititte reiän 16 teillä oli pelissä 4 kertaa panosta X. Sinä lopetit. Reiällä 17 oli pelissä 3 kertaa panos X + 4 panosta edelliseltä reiältä. Sinä et sitä luonnollisestikaan suostunut maksamaan joten potti pieneni seitsemästä kuuteen. Reilu peli kyseisen reiän voittajaa kohtaan. Ei asia ole sama kuin 18:sta reiän tasuritilanteessa, silloin peli päättyy, nyt ei muilla kuin sinulla. Toivottavasti olet tullut toisiin aatoksiin ja maksanut muille kuuluvan skinin. Tai toisaalta eihän se minulle kuulu, mutta kyllä tämä on mielestäni jokaisessa skenaariossa ainoa reilu käytäntö.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 147)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #488707 kohteessaSkinistä kysymys…

Etusivu Foorumit Yleistä Skinistä kysymys…