Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Sisältä ulos -> fade ??
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Nimetön
kebax kirjoitti: (1.9.2007 0:32:10)
Ei saatana. Siis pallo päätyy persaatteessa sinne minne lapa sojottaa. Ja kiertää sieltä mihin lapa kulkee. Mistä sen vois tietää? Tietää voisi mistä? Noista kierteistä? Ja niiden lentämisistä?Helpoin tapa on panna tietokoneohjema näyttämään pallon lento eri tapauksissa.
Ainoa ongelma vaan on siinä, että sehän olisi lähes rikollinen teko täällä.
Vai mitä kebax? 🙂Muuttujia: Kohdelinja. Lyöntilinja. Lavan rata. Lavan kulma omaan rataansa/lyöntilinjaan ja kohdelinjaan nähden. Stanssin suunta: jalkojen linja, lantion, hartioiden linja. pallon paikka stanssissa. Plane stanssissa. Plane osumassa. Hinge. Lag. Impact. Launch. Mailanpään nopeus.
-Yksinkertaista rakas Watson?
-Lähipeli ratkaisee dear Sherlock.
-Olet palloakin tyhmempi rakas Watson.Areva kirjoitti: (1.9.2007 0:37:00)
Lavan asennon vaikutus lähtösuuntaan on suurempi kuin liikeradanHei nyt vaan !!! käännäppä lapa taakse ja lyö palloa mailan soketilla eteenpäin. Kumpaan suuntaan pallo lähtee ? Ota lapa irti ja vie se Kauhajoelle. Mene sitten Masterin rangelle ja lyö palloa varrella. Lähteekö pallo Kauhajoella olevan lavan suuntaan vai sitä koskettaneen varren lyöntisuuntaan? Tuo mailan nopeuden vaikutus kierteeseen on totta. Puhumme kai nyt ’normaaleista’ nopeuksista välillä HCP 5-20. Kyllä olet heikoilla jäillä jos ajoituksen muutoksilla haet ’jenkoja’ ja miksi tekisit niin kun on helpompikin tapa.
Areva…sorry en puhu tuuppareista yleensäkään swingiä mietittäessä. ’Vähän vähemmän värin’ ei oikeen istu valmentajan filoofiaan. Toisekseen fysiikan lait eivät muutu pelaajan mukaan ja tuo suusta suuhun leviinnyt uskomus pallon lähtösuunnastahan elää vahvana, paitsi niiden keskuudessa jotka asiaan ovat perehtyneet.
En jaksa tuota vanhaa ketjua esiin kaivaa, johon taisin laittaa jonkun löytämäni taulukonkin noista lähtökulmista. Taisi asennon vaikutus liikkua putterin 90%: sta Driven hieman yli 50%:n kuitenkin niin, että asento on aina suuremmassa roolissa kuin liikerata.
Mutta se mitä ei tule herkästi miettineeksi on, kuinka paljon liikerata vaikuttaa asentoon ja päinvastoin.
Niijja datalle kysymys: miks pitää käyttää simulaatiota, kun mittaustietoakin on saatavissa?
Nimetönts kirjoitti: (1.9.2007 10:41:23)
Niijja datalle kysymys: miks pitää käyttää simulaatiota, kun mittaustietoakin on saatavissa?
Koska riittävää mittaustietoa on vaikeasti saatavilla. Ainakin tavalliselle pelaajalle.
Lisäksi muuttujia on erittäin paljon. Esim. käytetty maila, swingin laatu, mp-nopeus, lavan asento, osuman laatu jne.Pistä käppyrää tulemaan. Rikos voidaa katsoa vähäiseksi.
tepli kirjoitti: (31.8.2007 12:57:40)
Hyvän loikan eteenpäin uskon kuitenkin päässeeni entisestä kynttilöiden huitelijasta. Ja proolla vierailut – thank you, Bobby Mitchell – auttoi viimeistään saamaan mailaa sisältä ulos radalle. Nyt saan kahvan kunnolla ulos ja alaspäin siten että over-the-top on historiaa.Sisältä ulos lienee jonkinlainen tavoitetila jos vaihtoehtoina ovat suoraan kohteeseen yritettävä rata tai sitten ulkoa sisälle. Viime mainitussa ainakin mulla on suuri over-the-top riski. Mutta kun ainaskin fukke on sanonut että faden pelaajat ovat hänen suosikkejaan niin kertokaapa miten tuosta sisältä ulos radasta saadaan systemaattisesti fade? Stanssi paljon auki ja lapa kohteeseen? Siis systemaattisesti eikä vahingossa.
Ja miten BH löi
svingistä fadea? Esim. noin 30 sekunnin kohdalla takaapäin otetussa kohdassa stanssi on suljettu ja pallo näyttää lähtevän kohti rangella vasemmalla kuljeskelevaa gringoa. Vai mitä tuossa sitten yritettiinkin.
Nyt kun olet [-kohan ?;-) ] oppinut hallitsemaan sitä osaa kehosta, joka määrää planen, otat pienen askeleen eteenpäin (kuvainnollisesti) ja mietit mikä on se osa kehoasi, joka hallitsee lapaa. Kun se osa löytyy, voit samasta kohdelinjan suuntaisesta normaalista stanssista tuottaa niin halutessasi drawta ja fadea. Tietysti jos isompaa kurvia haluaa, kannattaa stanssiakin hiuka kääntää, ei siinä mitään.
(kuulostikohan tää liian ts:ltä?)tepli kirjoitti: (31.8.2007 12:57:40)
Ja miten BH löisvingistä fadea? Esim. noin 30 sekunnin kohdalla takaapäin otetussa kohdassa stanssi on suljettu ja pallo näyttää lähtevän kohti rangella vasemmalla kuljeskelevaa gringoa.
Katso BH:n loppuasentoa, josko siitä näkyisi, mitä svingissä on yritetty?
Bosco kirjoitti: (2.9.2007 0:17:23)
Nyt kun olet [-kohan ?;-) ] oppinut hallitsemaan sitä osaa kehosta, joka määrää planen, otat pienen askeleen eteenpäin (kuvainnollisesti) ja mietit mikä on se osa kehoasi, joka hallitsee lapaa. Kun se osa löytyy, voit samasta kohdelinjan suuntaisesta normaalista stanssista tuottaa niin halutessasi drawta ja fadea. Tietysti jos isompaa kurvia haluaa, kannattaa stanssiakin hiuka kääntää, ei siinä mitään.
(kuulostikohan tää liian ts:ltä?)juu kiitos vaan, kyllä tässä jonninmoinen tipunloikka on eteenpäin päästy. Lapaa ja kehoa yritetään hallita, mutta ei se aina onnistu. Ymmärrätte varmaan että (lähes)parantumattoman slaissarin olisi syytä pyrkiä tuohon sisältä ulos rataan ja kaikkeen siihen liittyvään jne.
Ja sitä lähdin vähän provosoimaankin että mitenkäs tuosta faden väännät. Ihan ansiokasta debattiakin on tullut.
Laitetaas tähän mitä tuo Bobby Mitchell sanoi faden tekemisestä, siis muistaen että hän paransi mun over-the-toppia: seisot lähempänä palloa ja avaat stanssia (vähän), lapa kohteseeen ja sitten mailan lavan pitäisi lähteä bäkärissäkin ’vähemmän sisään’ jotta se sitten tulee dsw:ssä tuon avatun stanssin suunnassa. And then you can cut the ball.. but beware of over the top. Eli kyllä se vaara siellä piilee, liian nopea hartioiden kääntö. Näin siis Mastersin T2 ja T22 aikanaan.
tepli kirjoitti: (2.9.2007 23:11:05)
[Laitetaas tähän mitä tuo Bobby Mitchell sanoi faden tekemisestä, siis muistaen että hän paransi mun over-the-toppia: seisot lähempänä palloa ja avaat stanssia (vähän), lapa kohteseeen ja sitten mailan lavan pitäisi lähteä bäkärissäkin ’vähemmän sisään’ jotta se sitten tulee dsw:ssä tuon avatun stanssin suunnassa. And then you can cut the ball.. but beware of over the top. Eli kyllä se vaara siellä piilee, liian nopea hartioiden kääntö. Näin siis Mastersin T2 ja T22 aikanaan.
Juu..näin se tietysti menee. Tuota… ootkos koskaan miettiny sitä, että mistä tiedät mihin suuntaan sun pitää vasaraa viedä taakse kun lyöt naulaa seinään?
Toi kaikki muuhan tehdään vaan helpottamaan tuota juttua
Olen kyllä rehellisesti ja ilman vidduilua sitä mieltä, että taidat yrittää haukata liian ison palan kakkua kerralla ja aloitat syömisen vieläpä väärästä päästä.
ts kirjoitti: (31.8.2007 20:45:40)
clap kirjoitti: (31.8.2007 20:19:18)
ts kirjoitti: (31.8.2007 14:30:44)
Nyssää clap kyllä puhut höpöjä. Suurin osa hyvistä faden lyöjistä on asettautunu tasan kohteen suuntasesti. Ei kummankaan kierteen tuottamiseen tarvita mitään stanssimuutoksia. Sekvenssijutuilla nuo on tehtävissä.Sekvenssi my ass.
Kerropa minulle, miten fade voi päätyä kohteeseen jos lyöjä on suuntautunut kohteeseen ja maila kulkee osumaan sisältä ulos?
Loistavaa clap… sä löysit sen paradoksin 🙂
Mutta ’sisään’ on suhteessa kohdelinjaan, samoin ’ulos’ Siksi fadea ei voi tehdä samalla käskytyksellä kuin drawta. Juu… älkää pyytäkö selittämään tuota. Se pitää ymmärtää itse.
Mut säähän oot proo…eikö sun nimenomaan pitäs pystyy selittämään tuo oppilaalle, nii, että se hokaa sen :)??
El ninó kirjoitti: (3.9.2007 9:50:32)
ts kirjoitti: (31.8.2007 20:45:40)
clap kirjoitti: (31.8.2007 20:19:18)
ts kirjoitti: (31.8.2007 14:30:44)
Nyssää clap kyllä puhut höpöjä. Suurin osa hyvistä faden lyöjistä on asettautunu tasan kohteen suuntasesti. Ei kummankaan kierteen tuottamiseen tarvita mitään stanssimuutoksia. Sekvenssijutuilla nuo on tehtävissä.Sekvenssi my ass.
Kerropa minulle, miten fade voi päätyä kohteeseen jos lyöjä on suuntautunut kohteeseen ja maila kulkee osumaan sisältä ulos?
Loistavaa clap… sä löysit sen paradoksin 🙂
Mutta ’sisään’ on suhteessa kohdelinjaan, samoin ’ulos’ Siksi fadea ei voi tehdä samalla käskytyksellä kuin drawta. Juu… älkää pyytäkö selittämään tuota. Se pitää ymmärtää itse.
Mut säähän oot proo…eikö sun nimenomaan pitäs pystyy selittämään tuo oppilaalle, nii, että se hokaa sen :)??
Nokun ei. Mun tehtävä on saada se pelaaja oivaltamaan ja ymmärtämään toi itse. Silloin se on pysyvää.
ts kirjoitti: (2.9.2007 23:54:25)
Juu..näin se tietysti menee. Tuota… ootkos koskaan miettiny sitä, että mistä tiedät mihin suuntaan sun pitää vasaraa viedä taakse kun lyöt naulaa seinään?
Joo. huvittavaa on, että jos hepuille annetaan moska käteen ja käsketään piikata vaikka öbaut vyötärön korkeudelle betoniseinään pieni kolo, veikkaan ettei kukaan tule over the top. ei ainakaan toista kertaa. Samalla kaikki bodytiltit on kunnossa ja jalkatyö toimii. Mutta heti kun vaihdetaan golfmaila käteen, alkaa tapahtua. 😀
Bosco kirjoitti: (3.9.2007 1:20:08)
Olen kyllä rehellisesti ja ilman vidduilua sitä mieltä, että taidat yrittää haukata liian ison palan kakkua kerralla ja aloitat syömisen vieläpä väärästä päästä.
Kiitos neuvosta.
Ja samoin ilman svidduilua, mun mielestä sinä puhut nyt puista kun minä puhun metsästä. Tämän kesän kierrosenkkani on +2, keltasilta tosin. Tiedän ja myönnän, että mun pelin kuosissa pitämiseen täytyy ehdottomasti huolehtia siitä, että peruslyönnissä lonkka kiertyy kunnolla ja mailan rata on sisältä ulos, niin sinä suosittelet että minun ei kannata pohtia miten tarpeen tullen voisin riittävällä todennäköisyydellä saada fadea aikaan? Kuulostaa jeesustelulta.
tepli kirjoitti: (3.9.2007 10:53:32)
Bosco kirjoitti: (3.9.2007 1:20:08)
Olen kyllä rehellisesti ja ilman vidduilua sitä mieltä, että taidat yrittää haukata liian ison palan kakkua kerralla ja aloitat syömisen vieläpä väärästä päästä.
Kiitos neuvosta.
Ja samoin ilman svidduilua, mun mielestä sinä puhut nyt puista kun minä puhun metsästä. Tämän kesän kierrosenkkani on +2, keltasilta tosin. Tiedän ja myönnän, että mun pelin kuosissa pitämiseen täytyy ehdottomasti huolehtia siitä, että peruslyönnissä lonkka kiertyy kunnolla ja mailan rata on sisältä ulos, niin sinä suosittelet että minun ei kannata pohtia miten tarpeen tullen voisin riittävällä todennäköisyydellä saada fadea aikaan? Kuulostaa jeesustelulta.
Nyt täytyy kyllä puolustella Boscoa (oonkohan sekoomassa lopullisesti) Mä näin tossa viestissä vihjeen koittaa tehdä se fade yksinkertasemmin ja yhdellä ajatuksella. Ei monien juttujen summana koska se murenee.
ts kirjoitti: (3.9.2007 10:58:53)
Nyt täytyy kyllä puolustella Boscoa (oonkohan sekoomassa lopullisesti) Mä näin tossa viestissä vihjeen koittaa tehdä se fade yksinkertasemmin ja yhdellä ajatuksella. Ei monien juttujen summana koska se murenee.
Okei, voihan se olla noinkin.
Täsmennän vielä senkin kohdan minkä olit boldannut tuolla alempana eli ’vetää bäkäriä vähemmän sisäänpäin’. Proohan laittoi kaksi mailaa maahan paralleelisti, toisen stanssin eteen kohdelinjan suuntaisesti ja toisen pallon ’yläpuolelle’. Näistä tuli kiskot kohti targettia. Sitten kun hän näytti tuon faden, jolloin hänen stanssi oli siis aavistuksen auki niin hän svingasi silloin taakse stanssin suuntaisesti. Kirjoitin tuon lainausmerkeissä ’vähemmän sisään’, suoraan taaksehan se meni, mutta en halunnut kirjoittaa myöskään ’ulos kohdelinjasta’.
Tällaisen tuupparin toteutushan ei sitten ole aina halutun mukaista (kuten ei näemmä kirjoittaminenkaan).
tepli kirjoitti
Täsmennän vielä senkin kohdan minkä olit boldannut tuolla alempana eli ’vetää bäkäriä vähemmän sisäänpäin’. Proohan laittoi kaksi mailaa maahan paralleelisti, toisen stanssin eteen kohdelinjan suuntaisesti ja toisen pallon ’yläpuolelle’. Näistä tuli kiskot kohti targettia. Sitten kun hän näytti tuon faden, jolloin hänen stanssi oli siis aavistuksen auki niin hän svingasi silloin taakse stanssin suuntaisesti. Kirjoitin tuon lainausmerkeissä ’vähemmän sisään’, suoraan taaksehan se meni, mutta en halunnut kirjoittaa myöskään ’ulos kohdelinjasta’.
Yhä edelleen jankuttaisin jo kauan sitten kuulemaani neuvoa ’ vie minne viet, mutta tule viivaa pitkin takaisin’. Olen ollut parissa lyöntinäytöksessä, joissa yleisöltä on kysytty miten fade tai draw lyödään. Saamiensa neuvojen perusteella lyöjä on sulkenut lavan ja tullut sisältä ulos. tuloksena kaikkien slaissien äiti ja painvastoin. Osumahetki kun on niin lyhyt ettei siinä ehdi lavanasentoa tarkkailemaan.
Bosco kirjoitti: (3.9.2007 10:18:24)
ts kirjoitti: (2.9.2007 23:54:25)
Juu..näin se tietysti menee. Tuota… ootkos koskaan miettiny sitä, että mistä tiedät mihin suuntaan sun pitää vasaraa viedä taakse kun lyöt naulaa seinään?
Joo. huvittavaa on, että jos hepuille annetaan moska käteen ja käsketään piikata vaikka öbaut vyötärön korkeudelle betoniseinään pieni kolo, veikkaan ettei kukaan tule over the top. ei ainakaan toista kertaa. Samalla kaikki bodytiltit on kunnossa ja jalkatyö toimii. Mutta heti kun vaihdetaan golfmaila käteen, alkaa tapahtua. 😀
Ja taas kerran ihan vaan kuriositeettina: vasaroimisella (tai moskaamisella) ei ole mitään tekemistä golflyönnin kanssa. Tai siis on, mutta 90% opastuksista käsittelee sitä ihan eri tavoin. Eli metafora on todennäköisesti lievästi ’vaarallinen’.
By the way – laitapa tuuppari lyömään palloa leppoisasti pelkästään oikealla kädellä. Et tule montaa ott:a näkemään. Hassua, eikö.
Scoop kirjoitti: (4.9.2007 0:22:19)
Bosco kirjoitti: (3.9.2007 10:18:24)
ts kirjoitti: (2.9.2007 23:54:25)
Juu..näin se tietysti menee. Tuota… ootkos koskaan miettiny sitä, että mistä tiedät mihin suuntaan sun pitää vasaraa viedä taakse kun lyöt naulaa seinään?
Joo. huvittavaa on, että jos hepuille annetaan moska käteen ja käsketään piikata vaikka öbaut vyötärön korkeudelle betoniseinään pieni kolo, veikkaan ettei kukaan tule over the top. ei ainakaan toista kertaa. Samalla kaikki bodytiltit on kunnossa ja jalkatyö toimii. Mutta heti kun vaihdetaan golfmaila käteen, alkaa tapahtua. 😀
Ja taas kerran ihan vaan kuriositeettina: vasaroimisella (tai moskaamisella) ei ole mitään tekemistä golflyönnin kanssa. Tai siis on, mutta 90% opastuksista käsittelee sitä ihan eri tavoin. Eli metafora on todennäköisesti lievästi ’vaarallinen’.
By the way – laitapa tuuppari lyömään palloa leppoisasti pelkästään oikealla kädellä. Et tule montaa ott:a näkemään. Hassua, eikö.
Tottapa tuo viimenen tokaisu.
Ja nyt kun itsekkin on saanut vähän kiinni ton oikean käden toiminnasta swigissä….ni eikös ton vasurin vois piikata yhtälöstä kokonaan irti. :).
Njoo…kai sillekkin vois jonkin pikku roolin tohon hutkasuun keksiä….vaikka sitten sen laajuuden ylläpitämisen. ….mutta kun se peijooni meinaa väkisinkin heittää sitä laajuutta jo liiaan aikasin. Eli eikun irti vaan.
Mutta siitä tulikin mieleen pikku galluppi…ja lievästi OT… :
Eli jos nyt ois sellanen valinta tehtävä, että toinen käsi ois chopattava rungosta irti, niin kumman valitsisit….noin niinkuin golfin kannalta??
Scoop kirjoitti: (4.9.2007 0:22:19)
Ja taas kerran ihan vaan kuriositeettina: vasaroimisella (tai moskaamisella) ei ole mitään tekemistä golflyönnin kanssa. Tai siis on, mutta 90% opastuksista käsittelee sitä ihan eri tavoin. Eli metafora on todennäköisesti lievästi ’vaarallinen’.By the way – laitapa tuuppari lyömään palloa leppoisasti pelkästään oikealla kädellä. Et tule montaa ott:a näkemään. Hassua, eikö.
Parahin Scoop. Tämä aihe jäi viimeksi käsittelemättä loppuun ja näinhän se taas putkahti esiin. Ymmärsin, että jos tulen Teille naulaamaan oksatonta kuusipaneelia isopattisanturilla, saan tilin, lomarahat ja bussilipun kouraan ilman yhtäkään svingiä.
No unohdetaan paneelit, piikkaus ja otetaan leka käteen ja moukutetaan se harkkotiilinen väliseinä nurin, että saadaan Teille sopimaan isompi poreamme.
Ei vaan, kyse ei olekaan muusta kuin siitä, että arkipäivän askareissa tehdään ’svingit’ tasapainottaen suoritus automaattisesti, sen enempää miettimättä. Ruutuhousut ja lippa saa kehon jäykistymään kummasti samoin kuin hienot ohjeet kuten käsi suoraksi, pää paikallaan ja jousivoimaa hartioihin ja pudota kädet alas jne jne. (kaikki oikein käytettynä toisaalta täysin relevantteja ohjeita)
PS
Yhdellä kädellä lyönti onkin hyvä drilli yhden käden toiminnan oivaltamiseksi.tepli kirjoitti: (31.8.2007 12:57:40)
Ja miten BH löi
tuosta
svingistä fadea? Esim. noin 30 sekunnin kohdalla takaapäin otetussa kohdassa stanssi on suljettu ja pallo näyttää lähtevän kohti rangella vasemmalla kuljeskelevaa gringoa. Vai mitä tuossa sitten yritettiinkin.Tämä Hogan pätkä on aika herkkua. Huomaatteko käsivarret stanssissa.Aika rento meininki. Muistellaanpas ’käsivarsi suorana’ ketjua. Hienosti BH:n käsivarsi suoristuu bsw:n alussa kuin kuminauha, mutta rentous säilyy. Pidän tuosta käsien sijannista keskellä, about rintalastan jatkeella stanssissa. Vrt Jack N:n tapa työntää kädet stanssissa eteen ’impactiin’. Jos tuossa lapa on ’square’, on grippi todennäköisesti hiukan heikennetty, vaikka näyttää ulospäin vahvalta. ’Aim ja alignment’ eivät tarkasti näy , vaikka kohtuullisesti kyllä. Tuosta suorasta tai vähän suljetusta stanssista BH lyö todennäköisesti hiukan leikaten sisään mikä näkyy loppuasennosta. Samalla lapa on viety svingin läpi …no, sanotaan vaika supinoiden, jos niin haluatte.
Bosco kirjoitti: (4.9.2007 9:56:28)
Yhdellä kädellä lyönti onkin hyvä drilli yhden käden toiminnan oivaltamiseksi.
Parhaimmillaan kauhomisen pois kitkemisessä(?)
Bosco kirjoitti: (4.9.2007 9:56:28)
Parahin Scoop. Tämä aihe jäi viimeksi käsittelemättä loppuun ja näinhän se taas putkahti esiin. Ymmärsin, että jos tulen Teille naulaamaan oksatonta kuusipaneelia isopattisanturilla, saan tilin, lomarahat ja bussilipun kouraan ilman yhtäkään svingiä.
No unohdetaan paneelit, piikkaus ja otetaan leka käteen ja moukutetaan se harkkotiilinen väliseinä nurin, että saadaan Teille sopimaan isompi poreamme.
Parahin Bosco. [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] mutta toisaalta näkisin kuitenkin, että [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu]. Mutta hyvä näin. Näkemyseroista on hyvä keskustella. [sensuroitu] [sensuroitu]
Bosco kirjoitti: (4.9.2007 9:56:28)
Yhdellä kädellä lyönti onkin hyvä drilli yhden käden toiminnan oivaltamiseksi.
Niinpä. Ja jos ihan anaaliyyttisiä ollaan, niin siinä oivaltaa myös sen toisenkin käden roolin. Mutta se vaatii jo hieman läsnäoloa ja pohdintaa.
Scoop kirjoitti: (4.9.2007 11:34:19)
Parahin Bosco. [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] mutta toisaalta näkisin kuitenkin, että [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu] [sensuroitu]. Mutta hyvä näin. Näkemyseroista on hyvä keskustella. [sensuroitu] [sensuroitu]
Ei tartte heittäytyä törkeeks. Miten niin motherfuc..? Sulla ei oo mitään näyttöä! Voisko joku ilmoittaa asiattomasta viestistä. Mä en voi. Mut on lyöty niin maahan. Moukarilla.
El ninó kirjoitti: (4.9.2007 8:39:10)
Eli jos nyt ois sellanen valinta tehtävä, että toinen käsi ois chopattava rungosta irti, niin kumman valitsisit….noin niinkuin golfin kannalta??Ei tota noin voi ajatella. Vasen käsi kuuluu heiluriin, jonka keskipiste on selkäranka ja varsina niskasta vasempaan olkapäähän varsi 1, suora vasen käsi eli varsi 2 ja maila eli varsi 3. Oikea käsi on sen sijaan käyttövipu.
Pyörintäkeskipisteessä (selkäranka) tapahtuvan väännön (lantioliike) lisäksi tähän heiluriin saadaan paitsi vauhtia myös minimoitua sen kiertovastus, kun oikealla kädellä vaikutetaan oikealla tavalla kahden alimman varren niveleen.
Kummalla tahansa yhdellä kädellä lyöminen tai harjoitteleminen on niin päin persettä kuin olla ja voi. Tekniikka on ihan erilainen. Samaten voisi ajatella, kun hyppäät pituutta ensin vasemmalla jalalla ponnistaen ja sitten oikealla jalalla ponnistaen. Meneekö sitten tasajalkaa kaksi edellistä hyppyä yhteenlaskettuna.
PS. Ai niin, faden tekotapa riippuu siitä, miten siihen suhtautuu. Esim. Hogan löi aina fadea ja hän vakioi sen. Siksi hän teki sen ajoituksella ja kohdelinjan suhteen infinidesimaalisen vähän leikaten. Jalkalinjan suhteen leikkausta tapahtui eniten pitkillä mailoilla. Sisältä ulos tarkoitti sitä, miten hän pyrki svingaamaan käsiä hartialinjan suhteen sisältä ulos, mutta synkronoitu lantioliike kompensoi liikeradan todellisesti lähes kohdelinjan suuntaan.
Jos joku vakioi itselleen esim. suoran lyönnin, niin siitä yksittäinen taitolyönti drawlle tai fadelle tehdään stanssi ja grippiä säätämällä. Näin itse lyöntisuoritus voi olla vakioidun svingin kaltainen. Tosin jotkut pyrkivät vielä varmistamaan tuloksen esim. pallon paikkaa muuttamalla, käsiä hidastamalla/nopeuttamalla tai releasea aikaistamalla/myöhentämällä.
Mitä paremmin olet vakioinut oman svingisi, sitä vähemmän näitä muuntelutyökaluja tarvitset ja sitä varmemmin haluamasi kierre (kuten tässä fade) syntyy.
Huippuammattilainen tekee yksittäisen faden pelkästään stanssia ja lapaa (grippiä) avaamalla, sitten slaissia varten tarvitaan vähän muitakin työkaluja, kuten releasen kopeloiminen.PPS. Itse asiassa releasea ei ole olemassakaan, mutta kun useimmat sitä kuitenkin tekee, niin mainittakoon sekin termi tässä yhteydessä.
-
JulkaisijaArtikkelit
Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Sisältä ulos -> fade ??