Aihe: Selkäkipuja - Golfpiste.com

21.4.–28.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][3]
KilpailuaSuomalaista

Selkäkipuja

Etusivu Foorumit Yleistä Selkäkipuja

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 35)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Onko kenelläkään kokemusta taitavista nikaman niksauttajista tai vastaavista pääkaupunkiseudulla. Meinaan selkä on jumissa ja golf-kausikin pikku hiljaa lähestyy. Ilmeisesti jokin hermopinne tai joku. Tavalliset lääkärit määrävät vain särkylääkkeitä.

Itse kävin joskus Selkäcentterissä Helsingissä ja rusautteli kyllä niin että vähän pelotti. Käytti myös jotain akupunktioneuloja ja kyllä kipu katos.

Diagnoosi kannattaa aina varmistaa. Itse menin selkävaivojen vuoksi pari vuotta sitten niksauttajalle golfklubin lääketieteellisen asiantuntemuksen saattelemana. Ei auttanut niksauttelu eikä hermoratahieronta, vaan vika löytyi lopullisesti kuvauksissa ja varmistui rintarangan nivelrikoksi. Tältä paltalta sain selkävaivojen hoitoon paljon hyviä ja yleispäteviä neuvoja, kiitoksia niistä. Oman kokemuksen perusteella kannustankin heti kättelyssä lisäämään liikuntaa ja vahvistaaman erityisesti vatsalihaksia.

Juu, diagnoosi ensin ja sitten vasta hoito.
    Ja jos syynä heikot vatsa-selkälihakset niin eikun vahvistamaan niitä ja myös niitä syviä vatsalihaksia. Jos ei kuntosali kiinnosta niin kokeile Pilatesta.

ts

Tuolta olen aina saanut avun itse:

Selkäklinikka Eero Pekkala 0400 – 404340

fysioterapia HELPPIS länsipasilassa ja siellä matti lindholm,on varmasti pätevä,hoitanut suomalaisten ammattilaistenkin selkä vaivoja.

tulipa mieleen vielä, että kun ekaa kertaa lekurilla kävin niin sano vaan jotta laita keskivartalon lihakset kuntoon, nih.
    Tulihan niitä treenattua ja venyteltyäkin, kas, kipu lähti ja oli kiva olla mutta…arvata soppii jatkoinko venyttelyjä? No en ja kivut tuli takas. Eli lihaskunto olisi hyvä pitää edes jossain kuosissa ettei tartte mennä kellekkään niksautteleen.

Röökaaminen on yllättävän usein selkäkipujen ja iskiaksen syynä. Vaikuttaa välittäjäaineiden kulkeutumiseen niveliin.

Juuh

Kiitokset palstaveljille ja –siskoille vinkeistä. Taidan ensin kokeilla jotakin selkäspesialista noin niin kuin akuuttiin vaivaan. Tavalliselta lekurilta ei oikein mitään diagnoosia saa. Häätynee kääntyä sitten selkävaivoihin erikoistuneen lääkärin puoleen, jos muu ei auta. Sitten on edessä tod.näk. kalliit magneettikuvaukset ja niin poispäin. Ja tupakki tietenkin pois. Siitä olen lukenut aikaisemminkin.

On näitten vaivojen kanssa taisteltu ennenkin. Yleensä aika on parantanut, mutta nyt tuntuu olevan tiukemmassa.

Paljon on selkävaivoja ollut ja Sirdalud&Voltaren&Tramal tuttuja. Parhaan avun pääkaupunkiseudulla olen saanut Selkäcenteristä. Suosittelen, vaikka työpaikkalääkärin kautta.

Itse voisin suositella Harto Heimoa Helsingistä. Hän tulee tänne meidän työpaikalle laittamaan 10 selkäkipupotilasta huomenna kuntoon. Eli jos on iskiasta, selkäkipuja, niskat jäykkänä, migreeniä, päänsärkyä, olkapää kipeänä, tennis/golfarin kyynerpäätä, niin Hartolta riittää yksi hoitokerta poistamaan kivut. Tai sen näkee sit huomenna onko näin. Nyt meni jo mainostamiseksi…

Harton yhteystiedot, ja muistakin, löytyy tuolta:
    http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Parannu.html

Ja tuossa edellähän tuli myös jo hyviä paikkoja, joista voi apua saada. Joku tuttuni oli myös käynyt Kuntoutus Karppisella Malmilla ja saanut päänsäryn pois, mutta sielläkään eivät olleet osanneet selkäkipua kunnolla hoitaa…

Hartolle on kuulemma varannu muutama golfari ajan. Kertokaapa sitten tänne auttoiko, jos ne olette te… tai auttaahan se, mutta kertokaa kuinka hyvin?

Moi. Voisin sanoa olevani eräänlainen ekspertti selän suhteen. Nimittäin niin paljon on selkä elämäni aikana vaivannut. Olen käynyt noin 20 spesialistillä aina reumalääkäristä lähtien. Olen ollut myös leikkausjonossa ja jutellut kirurgin kanssa lukuisista tutkimuksista ja magneetti – ja röntgenkuvista. Vikaa on ollut ristiselässä, lapaluiden välissä, niska ja hartia-alueella ja kaularangassa. Pahimmillaan on lähtenyt tunto oikean käden sormista. NYT TARKKANA: OTA TAI VAADI ETTÄ OTTÄ OTETAAN SELVÄÄ MISTÄ ON KYSYMYS! Naksauttelut voivat olla aivan väärä konsti yrittää parantaa vaivoja. Älä luota yhteen tai kahteen lääkäriin vaan vaadi ainakin kolme mielipidettä. Äläkä missään nimessä usko täällä kirjoitettuja juttuja. Minun vaivani selvisi vasta magneettikuvissa jonka jälkeen naksauttelut olivatkin kiellettyjä. Myös erilaisten taivutus ja jumppaohjeiden kanssa pitää olla tarkkana. Joistakin voi olla jopa haittaa, kuten kiilasta. Luottamusta ei ole herättänyt yksikään maksauttelija joilla minä olen käynyt. Töölössä leikkaava kirurgi tuntui tuntevan vaivani parhaiten ja hänen ohjeillaan se alkaa olla taas kunnossa. Onneksi leikkausta ei ilmeisesti tarvita. Alkunperin minun vaivojeni takana on huono lihankunto ja liikunnan puute sekä ammattiin liittyvät rasitteet. Nyt selkä pysynee jonkinlaisessa kunnossa jatkuvalla treenillä ja venyttelyllä sekä välttämällä liikaa / väärä rasitusta.
    Uusimmassa golflehdessä oli hyvää asiaa ristiselän asennosta svingin aikana.

’Älä luota yhteen tai kahteen lääkäriin vaan vaadi ainakin kolme mielipidettä. Äläkä missään nimessä usko täällä kirjoitettuja juttuja. Minun vaivani selvisi vasta magneettikuvissa jonka jälkeen naksauttelut olivatkin kiellettyjä.’

Mulle pari lääkäriä kans kielsi niksauttelun. Onneksi en uskonut. Yks fysiatri kielsi uimisen. Seuraava fysiatri kehoitti uimaan? Kuinka olisin molempia voinut totella?

Kävin n. 10 vuoden aikana n. 10-15 lääkäriä ja kymmeniä kokeita, tutkiuksia, testejä, kuvauksia, verikokeita ja muitakin… ei mitään löytynyt! Kävin n. 15 kertaa kiropraktikolla ihan turhaan. Sitten n. 20 kertaa naprapaatilla. Sieltä sain avun päiväksi tai pariksi, kunnes kivut palasivat. Kokeilin sitten monia muitakin niksauttajia, vyöhyketerapiaa, akupunktiota, jne. Ei kunnon apua mistään!

Lopulta kymmenen vuoden etsinnän, usean sairasloman, satojen pillereiden ja n. 3.000 kulutetun euron jälkeen 4. fysiatri osasi tehdä oikean diagnoosin ja oikean hoidon. Tämä fysiatri muuten kirjoitti pyynnöstäni aiheesta jutun Suomen Selkäliiton Nikama-lehteen, sivu 14. Tämä fysiatri kertoi olevansa Suomen ainoa lääkäri joka ymmärtää tuosta jotain. Olen ihan samaa mieltä! Eikös olekin surullista? Ottaen huomioon, että useiden lähteiden mukaan tuo ongelma vaivaa n. 80-90% suomalaisista…

Sen jälkeen onneksi sitten löysin lopulta erään parantajan, joka osasi tehdä nuo loputkin ’niksautukset’ oikein.

Kokemukseni:
    Lääkärit eivät pääsääntöisesti ymmärrä yhtään mitään selkäkivuista!
    Niksauttelu voi olla vaarallista, jos sitä eivät tee ammattilaiset!
    Niksauttelusta ei ole juurikaan hyötyä, jos sen tekevät koulutetut (TEO) ammattilaiset!

Surullista tämäkin…

Ja se Selkäliiton lehden linkki uudestaan: Nikama 1/2006

Yksi vaihtoehto on nivelien mobilisointi eli osteopatia.
    Hoito ei ole mitään nikamien paukuttelua.
    osteopatialiitto
    Suosittelen!

Zam

Suosittelen myös osteopatiaa. Olin toissa kesänä selästä ihan jumissa, mutta
    talvella suoritettu 12 kerran osteopatia kuuri helpotti oloa kummasti ja vielä pysyvästi. Osteopaatti joka hoiti minut kuntoon oli, myös ET:llä pelaavaa Titch Moorea hoitanut,
    Jukka Pennanen Keravan lääkintävoimistelusta. Jukka on siitä hyvä että on itse
    pelannut golffia jo pitkään (tas 5), joten ymmärtää minkälaisesta liikkeestä siinä on
    kyse. No nyt tuli mainosta riittävästä, mutta pointti oli kuitenkin se että mikään
    perinteinen hieronta eikä niksautus auttanut vaan oikeanlainen liike ja mobilisointi,
    kannattaa kokeilla 🙂
    Yhteystiedot Jukalle löytyvät edellisen viestin linkistä.

Osteopaatit on hyviä. Ne kyllä myöskin niksauttelee nikamia. Kokemusta on. Mutta koska hekään eivät kunnolla ymmärrä SI-nivelen alueen toimintaa ja ominaisuuksia, niin tuo 12 hoitokertaa varmaan tarvitaan, jotta tulosta syntyy.

SI-nivelen paikalleen kunnolla laittavan osaajan käsittelyssä riittää yksi kerta.

Tuolta osteopaattien listalta tosin puuttuu esim. meidän kaupungin osteopaatit? Toinen on suomessa koulutettu vasta valmistunut ja toinen toistakymmentä vuotta sitten briteissä koulunsa käynyt.

Ihan ensin sanoisin, että mene lääkäriin, mene suoraan lääkäriin, kulkematta lähtöruudun kautta :o). Jos selkä vaivaa, se on syytä kuvata ja selvittää, missä vika oikeastaan on, ennen kuin menee niksauttelemaan sitä minnekään. Ensiapuna lääkärit varmaan määräävät niitä särky-, ym. lääkkeitä, mutta jos vaiva jatkuu pidempään, niin määräävät varmasti kunnon tutkimuksiin. Tunnustan, että OMT ja kiropraktikko ovat minullekin tuttuja ja luotan hoitomuotoihin, apua olen saanut erityisesti yläselän vaivoihin.

Mutta kun itsellä sattui ’tapaturma’ muutama vuosi sitten ja kolme viikkoa meni totaalisesti kontaten ja koko talven kuljin ’mummokärryn’ kanssa kaikki kauppareissut – ei saa nauraa! – mitään ei pystynyt kantamaan. Töissä olisin tarvinnut rollaattoria ja välillä kiitin luojaa, että työmatka on suurimmaksi osaksi moottoritietä, muuten ei olisi tullut autolla ajamisesta mitään. Selkävaiva kesti lähes vuoden – todella kivuliaana. Kerran olin Jorvin päivystyksessä jo menossa ’hätäleikkaukseen’, kun jaloista katosi tunto.

Riittävät tutkimukset kun tehtiin, niin todettiin, että alin nikama on romahtanut, lisäksi kulumia ja luupiikkejä, välilevyn pullistuma – kiitos nuoruuden harrastusten. Eli ’tapaturma’ toi esille sairauden. Siinä tilanteessa manipulointi/niksautus olisi voinut pahentaa tilannetta.

Joten malttia tässäkin asiassa – mikä sopii yhdelle, voi olla kohtalokasta toiselle.

Olen muutaman vuoden lueskellut teidän viestejänne,- kivoja juttuja.Harrastin 60-luvulla kevytvene purjehdusta,jolloin minulla oli erittäin hyvät vatsa-ja selkälihakset.Sitten tulivat naiset ja perhe ja vatsa kasvoi .80-luvun lopulla aloitin golfin pelailun.90-luvulla alkoi hyppääminen niksauttajien luona.Söin 400-sta paketin päivässä,saunassa istuin kylmä pyyhe ristiselässä,autossa istuminen oli yhtä h…..tiä,koska selkä oli tulehtunut.Sitten työterveyslääkäri kertoi välilevyn pullistumasta ja lainasi minulle kirjan ’ROBIN MCKENZIE’ ’kuntouta itse selkäsi’.Ideana siinä on,että vatsallaan maatessa noustaan kyynärpäiden,mielummin suorien käsien varaan niin että selkä on notkolla ja lantio kiinni alustassa tässä asennossa ollaan pari minuuttia.Näin menetellään aamuin,päivin ja illoin tai vaikka kerran tunnissa.LIsäksi keskivartalon lihakset tulee olla kunnossa.Lisää infoa NIKAMA 3/2004

Näinhän se on, että mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Itse kiertelin yli 10 vuotta parikymmentä lääkäriä, eikä ne mitään löytäny, paitsi toki niitä välilevyn pullistumia. Pääkin magneettikuvattiin MS:n varalta. Ja ne hermoimpulssitutkimukset oli varsin ikäviä sähköiskuja. Sydämen ultraääni oli toki kivaa, kun pääsi katsomaan omaa sykkivää sydäntä monitorista… eipä siitäkään mitään vikaa löytynyt, vaikka rytmihäiriöitä ja korkeaa verenpainetta olikin.

Eräskin lekuri tutki selästäni otettua magneettikuvaa ja diagnoosi oli, että prolapsia jossakin, en nyt muista missä. Toinen lääkäri tutki samaa kuvaa ja totesi, että ei mitään vikaa eikä prolapseja missään. Nämä molemmat diagnoosit on tallella… on ne vaan joskus aika hauskoja. Kuten myös se diagnoosi, että mun molemmat Si:t vapaat. Ja se uimisen kieltäminen ja aloittaminen yhtaikaa. Molemmat neuvojat oli varsin kalliita fysiatreja.

Ortopedi ripitti mua, että mun ois pitäny heti mennä hänen vastaanotolleen, kun ongelmia ilmaantui. Ja kun kerroin käyneeni kiropraktikolla, niin hän suorastaan riemastui, että ei sellasille puoskareille saa mennä. Mutta tuonkin ortopedin luona käynti oli aivan turha. Sain kuulla vain muiden alojen haukkumista.

Eli kaikenkaikkiaan on aika kirjavia diagnooseja tullu lääkäreiltä. Mihin niistä sit pitäis uskoa? Huvittavaa lähinnä ollu tuo lääketieteen ammattilaisten toiminta näissä selkäkipuasioissa…

Ja kun kiropraktikolleni lähetin linkin tuohon fysiatrin kirjoittamaan SI-nivelen dislokaatio juttuun Nikama-lehdessä, niin hän haukkui mut mieleltäni sairaaksi ja postini provosoivaksi törkypostiksi ja kielsi ottamasta enää koskaan yhteyttä…

Että tällaista… elämä on.

Joskus viime vuoden puolella oli keskustelu ISKIAS ISKI, johon kirjoitin minäkin tarinani.

Yritin etsiä tuota keskustelua, mutta ei taida enää pystyä sitä hakemaan, kun tuli tämä foorumin muutos.

Lyhyesti kuvio meni niin, että minullakin oli useita vuosia iskias / väilevypullistuma oireita, joiden takia kävin mm. kiropraktikoilla, naprapaateilla, fyssareilla, akupunktiossa, helsingin selkäsenterissä ja jopa Raksutiikerin mainostamalla ihmeparantajalla Lahdessa…

Apua ei tullut ennen kuin menin diacoriin ortopedille ja käytyäni magneettikuvissa leikkauspöydälle.

Kivut jäi leikkauspöydälle. Minulla oli pullistuma jo 3:sta kohtaan kiinni hermossa, kiinnikkeet eivät olisi lähteneet irti millään ilman leikkausta.

Ja kyllä ottaa päähän, että usean vuoden uskoin noita ’veijareita’ jotka sanoivat:
    ’juu normaali iskias… kohta paranee…’

Tarinan opetus on, että jos vaiva jatkuu pidempään, mene magneettikuviin ja jollekin ortopedille joka niistä jotain ymmärtää.

Itse menin yksityiselle puolelle (koska julkinen ei suostunut muuhun kuin lääkkeisiin) ja maksoin noin 3.500 euroa, mutta kyllä kannatti. Ei ole enää kipuja, mutta hermo ja lihakset ovat selkeästi erilaiset kuin toisella puolella, koska odotin liian kauan leikkausta… kun ’veijarit’ näin suosittelivat…

Pullistumille ei ihmeparantajatkaan paljoa voi. Mutta niiden tulo voitais kyllä estää.

Joskus leikkaus on sitten ainoa keino noille pahoille pullistumille, jos ei ole ajoissa osattu vikoja korjata. Jospa munkin lantio olis korjattu jo pienenä, ni ois elämä ollu paljon kivuttomampaa… vaan kun ei osattu.

Itse taisin olla onnekas, kun pahimmat pullistumat lähti lopulta itekseen, ehkä hyvässä kipulääkityksessä tehdyn ankaran salitreenin ansiosta, eikä leikkausta tarvittu. Mutta vaikka mun pullistumat katos, ei kivut poistunu, mutta muuttui siedettäväksi. Tosin mulla oli paljon muitakin vaivoja, ei vain ’kipuja’ ja ne ei lähteny mihinkään. Vasta viime kesänä ne poistettiin…

Eli jos sulla on pullistuma leikattu, mutta ei ole korjattu sitä pullistuman tulon syytä, niin uusia voi tulla… harvemmin onneksi tulee. Mutta onhan noita useaan kertaan leikattuja ihmisiä paljonkin…

Ai mutta sultahan se jo korjattiinkin… 🙂

Oliko Hartosta apua?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 35)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #493154 kohteessaSelkäkipuja

Etusivu Foorumit Yleistä Selkäkipuja