Aihe: Sändi vai joku muu? - Golfpiste.com

14.4.–21.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[9][8]
KilpailuaSuomalaista

Sändi vai joku muu?

Etusivu Foorumit Yleistä Sändi vai joku muu?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 29)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Suoraan asiaan. Minua kiinnostaisi tietää, että millä mailalla porukka yleensä lyö lähipelilyöntejä (alta 30 metriä) vai onko mailoja monta joita käytetään sitten fiiliksen mukaan. Itse olen vähän tuskastellut lähipelin mailavalintojen kanssa. Tällä hetkellä chippaan rauta kasilla jos palloa pystyy rullata, jos taas ei niin käytän 60 asteista wedgeä varsinkin raffista. Eli ei muuta kun viesti pukkaamaan! ;D

golfalex kirjoitti: (22.6.2009 17:26:07)
    Suoraan asiaan. Minua kiinnostaisi tietää, että millä mailalla porukka yleensä lyö lähipelilyöntejä (alta 30 metriä) vai onko mailoja monta joita käytetään sitten fiiliksen mukaan.
    Itse olen vähän tuskastellut lähipelin mailavalintojen kanssa. Tällä hetkellä chippaan rauta kasilla jos palloa pystyy rullata, jos taas ei niin käytän 60 asteista wedgeä varsinkin raffista. Eli ei muuta kun viesti pukkaamaan! ;
    D

Mielenkiintoinen kysymys…

Omakohtaisesti vaaka on kääntynyt pitch lyönnin puolelle, ja tähän on kelpuutuksen
    saaneet PW,SW,R9..R6 riippuen matkasta. Lyhyimmät greenin vierestä ja n. 20m saakka tavallisesti SW ja etenkin heinästä, mutta pidemmillä matkoilla sitten R6 80m lähtien väyliltä jos matka sopiva ja green ylämäkeen… Pitch on useinkin sopiva sillä se pysähtyy hyvinkin lyhyellä matkalla koska pallon lentorata on useimmiten varsin korkea.

Chip ja pitch ovat aika lähellä toisiaan kyllä muuten swingin suhteen, mutta chip on itsellä osoittautunut hankalammaksi saada pysymään greeneillä jotka ovat kumparemaisia, ehkä joillain kentillä jompikumpi on toistaan sopivampi.
    Pitch vaatii hiukan harjoitusta tuntuman saamiseksi ja vaatii myös aika jatkuvaakin harjoitusta että tuntuma matkanhallintaan säilyy.
    Varsin hyödyllisiksi puuhasteluissa ovat osoittautuneet seuraavat virtuaali-kurssit…

http://www.free-golf-lessons.com/golf-tips-on-chipping.html
    http://www.free-golf-lessons.com/golf-tips-for-pitching.html

KL

Puttaa aina kun voit.

….. jos taas ei niin käytän 60 asteista wedgeä varsinkin raffista…..

Miten olet onnistunut?

Mulla pw ja 60 asteinen wedge käytössä alle 30:stä metristä. mulla toimii suht hyvin tuo 60 asteinen raffista. pw:tä käytän jos pallo on lyhyeksi leikatulla eli väylällä. greenin vierestä puttaan aina jos mahdollista… Eli harvoin kun ainahan sitä ollaan greenillä =)

Kyllä tuolla 60 onnistuu varsinkin yli 30 metristä, mutta sitten kun mennään sinne 20 metrin tietämille niin on jo hankalampaa. En siis vissiin semmosta perus chippiä osaa lyödä tarpeeksi tehokkaalla tavalla. Kyllä kun rupee tarkemmin miettimään niin ei muuta kun muutama 100 tuntia enemmän vietettyä aikaa griinin ympäristössä niin eiköhän se siitä rupee parantuu. Harjoittelemalla kohti tähtiä mitään muuta tietä ei ole ;D

bluedraw kirjoitti: (22.6.2009 18:10:43)

Suoraan asiaan. Minua kiinnostaisi tietää, että millä mailalla porukka yleensä lyö lähipelilyöntejä (alta 30 metriä) vai onko mailoja monta joita käytetään sitten fiiliksen mukaan.

D

Mielenkiintoinen kysymys…

Omakohtaisesti vaaka on kääntynyt pitch lyönnin puolelle, ja tähän on kelpuutuksen
    saaneet PW,SW,R9..R6 riippuen matkasta. Lyhyimmät greenin vierestä ja n. 20m saakka tavallisesti SW ja etenkin heinästä, mutta pidemmillä matkoilla sitten R6 80m lähtien väyliltä jos matka sopiva ja green ylämäkeen…

Olis hienoa nähdä se 80m:n pitch R6:lla.

golfalex kirjoitti: (22.6.2009 19:30:17)
    Kyllä tuolla 60 onnistuu varsinkin yli 30 metristä, mutta sitten kun mennään sinne 20 metrin tietämille niin on jo hankalampaa. En siis vissiin semmosta perus chippiä osaa lyödä tarpeeksi tehokkaalla tavalla. Kyllä kun rupee tarkemmin miettimään niin ei muuta kun muutama 100 tuntia enemmän vietettyä aikaa griinin ympäristössä niin eiköhän se siitä rupee parantuu. Harjoittelemalla kohti tähtiä mitään muuta tietä ei ole ;D

Lähinnä askarrutti tuo raffista lyöminen lobberilla, itse en koskaan valitsisi kuuskymppistä raffilyöntiä varten, kun liian iso riski että menee alitse. Kuuskymppistä käytän ainoastaan silloin kun pallo makaa hyvin kovalla alustalla. Kaikki muut alle 60 metriset lyön santurilla (56). Joskus (harvemmin) chip & run Pw:llä

Chippaan kaikilla mailoilla puu kolmen ja sändin väliltä, riippuen miten pallo makaa ja kuinka pitkä osuus ilmassa tai rullaten. Jos griinille esim. 2m ja lipulle 8m joku I5 tai I7 voi olla sopiva griinin nopeudesta ja kallistuksesta riippuen.

Lähtökohtana se, että griinillä rullin käyttäytyminen arvattavissa, forella vain joskus.

Pitchit kovalta alustalta PW:llä, SW:n bouncen takia. Muuten useimmiten sändi.

Riippuu ihan millaisella kaarella pallo pitää chipata… AW, SW, LW, r8 yleisimpiä.

Osallistutaanpa tas pitkästä aikaa keskusteluun kun on sopivat olosuhteet: ensimmäinen lomapäivä, US Open juuri ratkennut, riittävästi olutta mahassa /päässä ja aihepiiri lähellä sydäntä :-).
    Ketjun aloittajan reunaehdoilla (alle 30m matka, profiilin mukaan klubiduffari, ’keep it simple’) kannattaa minusta opetella kaksi chippiä: matala rullaava chippi ja korkea nostava chippi. Molemmat lyödään ihan normaalilla chippitekniikalla (paino etujalalla, pallo takajalalla, ’harjaava’ liike, jne, jne.). Ainoa ero on käytettävä maila. Matalassa chipissä käyttäisin yhtä mailaa väliltä R8-R6 mieltymyksen mukaan ja nostavassa chipissä bägin nostavinta mailaa, on se sitten LW, SW tai PW. Ideana on että rullaavaa chippiä käytetään aina kun voidaan ja nostavaa chippiä vain silloin kun on pakko, esim. lyötäessä bunkkerin yli griinin etureunassa olevalle lipulle.
    Ja lopuksi se homman vaikein osa: molempia pitää harjoitella.

stymie kirjoitti: (22.6.2009 21:49:09)
    Riippuu ihan millaisella kaarella pallo pitää chipata… AW, SW, LW, r8 yleisimpiä.

Anteeksi kielenkäyttöni, mutta mikä vittu on AW? Ikinä kuullutkaan moisesta lyhennyksestä.

Itseasiaan: Pitchit etäisyydestä, alustasta ja griininmuodosta sekä koosta riippuen joko pitcherillä, gapillä tai sandwedgellä ja chipit yleensä rautaseiskalla, jolla pääsen useimmiten lähimmäksi toivottua tulosta.

Samba kirjoitti: (23.6.2009 9:26:23)

stymie kirjoitti: (22.6.2009 21:49:09)

Anteeksi kielenkäyttöni, mutta mikä vittu on AW? Ikinä kuullutkaan moisesta lyhennyksestä.

Itseasiaan: Pitchit etäisyydestä, alustasta ja griininmuodosta sekä koosta riippuen joko pitcherillä, gapillä tai sandwedgellä ja chipit yleensä rautaseiskalla, jolla pääsen useimmiten lähimmäksi toivottua tulosta.

Lainaus wedge-jutusta gap’in kohdalla:’This wedge is used primarily from the fairway and favors firm lies. It is often called an ’approach wedge’ and is sometimes labeled ’A’. …’

Tieto lisääntyy pikkuhiljaa, kun on riittävästi mukana kuvioissa.

Samba kirjoitti: (23.6.2009 9:26:23)

Antichrist by Wilson

52 Gap wedge on oma valintani… lähes aina hehe. Mutta lähipelin käytän r7 PW GW SW kaikken eniten käytän GW:n ja en lähtisi kerrokselle ilman.

Tilanteen mukaan kaikkea mahdollista r7- 60 sateisen lw:n välillä. Sunnuntain rundilla pelailin mun 15 vuotta vanhoilla Apexeilla ja lähipeli on varsin tulista vanhan uskollisen EW:n myötä 😉

Viikinki kirjoitti: (23.6.2009 13:37:43)
    52 Gap wedge on oma valintani… lähes aina hehe. Mutta lähipelin käytän r7 PW GW SW kaikken eniten käytän GW:n ja en lähtisi kerrokselle ilman.

Sama. Nollasta sataan 52 Gap Wedgellä. Sändillä sändistä ja lobi varastossa.

Kiitos viesteistä/neuvoista.
    Tänään kun olin harjoitusgriinillä treenaamassa, niin tajusin suurimman virheeni lähipelissä tällä hetkellä. Eli tähän asti lyönti suorituksen tekeminen on kestänyt liian kauan alkuasennon ottamisen jälkeen jolloin olen kerennyt miettiä suoritusta ja varsinkin voimaa. Voiman arvionti tulee selkäytimestä (ainakin minulla) kun matka on pariin kertaan nopeasti arvioitu.
    Saman asian olin jo aiemmin tajunnut pitkissä lyönneissä (pitkissä? ja PAH!). Ja toinen ehkäpä suurempi syy on se harjoittelun vähäisyys eli ei muuta kun treenaamaan.

Tänään kun olin harjoitusgriinillä treenaamassa, niin tajusin suurimman virheeni lähipelissä tällä hetkellä. Eli tähän asti lyönti suorituksen tekeminen on kestänyt liian kauan alkuasennon ottamisen jälkeen jolloin olen kerennyt miettiä suoritusta ja varsinkin voimaa. Voiman arvionti tulee selkäytimestä (ainakin minulla) kun matka on pariin kertaan nopeasti arvioitu.
    Saman asian olin jo aiemmin tajunnut pitkissä lyönneissä (pitkissä? ja PAH!). Ja toinen ehkäpä suurempi syy on se harjoittelun vähäisyys eli ei muuta kun treenaamaan.

Oho tulipa laitettua monta viestiä. Eiköhän noi riitä tältä päivältä ;DDDD

Chip Greenside kirjoitti: (22.6.2009 19:53:13)

Ei toi välttämättä niin mahdoton ole. Linkseillä voi nähdä oudompiakin lyöntivalintoja.

Ja tietysti mainoksissa voi olla outoja pallovalintoja 🙂
    Ihme että Nike sallii pelaamisen muulla kuin ONElla

Chip Greenside kirjoitti: (23.6.2009 10:05:31)
    Lainaus wedge-jutusta gap’in kohdalla:’This wedge is used primarily from the fairway and favors firm lies. It is often called an ’approach wedge’ and is sometimes labeled ’A’. …’

Tieto lisääntyy pikkuhiljaa, kun on riittävästi mukana kuvioissa.

Moon kanssa joskus kuullut kaytettavan sanaa Attack, mutta ihan samahan se on. Gap wedgeja ne yleensa on kaikki.

Itse kaytan joko 59 asteista tai PW:ta tuolta etaisyydelta, riippuen aivan siita paljonko sulla on griinia kaytettavissa.

AW on sama asia kun GW eli yleensä 52, ainakin Nike käyttää tuota A-lyhennettä.

Itse kysymykseen, ~10-50+m griinin reunaan tulee lyötyä 52 tai 58 riippuen monista eri asioista. Griinin vierestä tulee käytettyy kaikennäköisiä variaatioita. Jos ei ole mahdollista/järkeä putata niin yleensä r7-A normi chipit. Joskus tulee chipattua ihan hybykäl tai sponel. Sekä harvoin tulee lyötyy wedgellä kylkeen ihan tahallaan.

Parti kirjoitti: (23.6.2009 14:56:19)

Chip Greenside kirjoitti: (22.6.2009 19:53:13)

Ei toi välttämättä niin mahdoton ole. Linkseillä voi nähdä oudompiakin lyöntivalintoja.

Ja tietysti mainoksissa voi olla outoja pallovalintoja 🙂
    Ihme että Nike sallii pelaamisen muulla kuin ONElla

Myötätuuliosuudella linkseillä voisi olla haastava suoritus kun nimenomaan pitch’istä on kyse. Kohtalainen vastatuulikin pitää olla, jos kutosella pitchaa. Olen joskus Atlantin rannikolla hiekkarannalla harjoitellut sand’illä lyöntejä vastatuuleen ja täytyy sanoa, että joskus kuula laskeutui lähes varpaille. Luulisin kuitenkin, että siteeraamani kirjoittaja ei tarkoittanut tuollaisia vastatuuliolosuhteita.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 29)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #394990 kohteessaSändi vai joku muu?

Etusivu Foorumit Yleistä Sändi vai joku muu?