-
JulkaisijaArtikkelit
-
Suurin osa Rukka säätä käyttävistä on varmaankin huomannut kuinka pieleen sen veikkaukset usein menevät. Ohjelma antaa usein aivan eri säätä kuin vaikkapa mitä Petri Takala TV:ssä kertoo. Tänään hyvä esimerkki: klo 15 luvattiin täyttä vesisadetta ja kuitenkin aurinko pääsi paistamaan melkein kirkkaalta taivaalta. Ideana on hyvä – että voi kenttäkohtaisen sään katsoa ennen kun lähtee pelaamaan – mutta toteutus on huono.
Itse käytän Forecan, ilmatieteenlaitoksen ja kansainvälisiä sääennustesivuja ja näistä otan raakadatan, syötän tiedot kehittämääni ohjelmaan joka estimoi annetusta datasta ulosanniltaan helppolukuisen sääkartan jokaiselle suomalaiselle golfkentälle reikäkohtaisesti, erotellen pelaatko mustilta/valkoislta/sinisiltä/punaisilta teemerkeiltä. Myös olen pyytänyt reikien sijainnit greeniltä. Miksi kentät ei toimita niitä minulle aamuisin?
Näyttää aina aurinkoista säätä :-), kumma juttu.
Mutta totta puhut.
Tämä kyllä on vakava juttu.
En ole varma kuka Petri Takala on, mutta jos hän on duunissa MTV3:lla, säätiedot ennusteita varten tuottanee Foreca.
Rukka sään takana taas on Ilmatieteen laitos, joten tässä lienee selitys kiperälle ongalmalle.
Ilmatietoon laitoshan on muistaakseni lokakuussa 2005 saamassa paljon lisää laskentatehoa, joten saa nähdä kuinka tässä ensi kaudella käy.
Sään ennustamisessa lienee niin, että mitä pienemmän aikajakson ja pienemmän alueen keskimääräistä säätä ennustaa sen vaikeampaa se on tai ainakin laskentatehon tarve kasvaa reippaasti.
Vanha konsti taivaalle vilkaisemisestakin jne yleensä antaa melko hyvän kuvan tulossa olevasta säästä, ainakin joksikin aikaa.
itse käytän alla olevaa. sadetutka päivittyy neljäkertaa tunnissa. pystyypi aika hyvin katsomaan sadealueet ja niiden kulkureitit. Kunvielä viive tiedoilla ei ole kun puolituntia, niin toimii.
Palvelussa on myös sade ennusteet, tuuli ja lämpötila ennusteet.
Sisään pääsee esim iltalehden tunnareilla
Lue lisää: säätutka
Petri Takalaan en paljon luottaisi; on tuskin golfmiehiä. Sen sijaan Lea Saukkonen, joka ei valitettavasti enää esinny TV:ssä, sekä Tapio Tourula ovat meikäläisiä ja he ennustavatkin parempia peli-ilmoja.
Anne Bogströmin hiuksia ihailen myös ja usein mietin, että onko hän muutenkin yhtä karvainen, mutta se on eri juttu..
Non niin, nyt aloin myös miettimään…..
NimetönMuuten noi sääennusteet on yleensä pitäneet kutinsa, mutta sitä mä en noissa kenttien paikallissää-osioissa ihan sulata, että keskellä yötä voi paistaa aurinko. Esim. Pickalassa olis ens yönä klo 3.00 luvassa puolipilvistä (tai -aurinkoista), höh?
Eli ennusteet toimittavalla Ilmatieteen laitoksella ei ole vielä edistytty niin pitkälle, että niillä olisi ennustuksiin niitä enemmän tai vähemmän kirkkaita öitä varten jonkinlainen kuuta esittävä symboli, joka vois vielä päivittyäkin oikean kuunkierron mukaan?
NimetönJuu taivaalle kun katsoo ja vertaa ennusteeseen niin saa aika hyvän kuvan millaista säätä on tulossa. Sit jos olen jollekin erikoisemmalle kentälle menossa jonne niin kun alkaa kolmepäivää ennemmin katsoa miten sää kehittyy ja varsinkin kun katsoo säätiedotuksesta miten ne pilvet siellä liikkuvat. Huom! kuva jossa pilvet liikkuvat. Ei mikään tuollainen kuva jossa on alle kymmenen merkintää ympäri suomea ja se on vielä pysähtynyt. Eihän sillä näe muuta kuin että jos koko suomessa sataa tai paistaa tai sitten on kuuroja. Keskellä kesää sillä voi tehdä jotain mutta ei näin syyssateiden aikaan.
Tulen justiin Riveriltä, ja siellä oli juuri sellainen keli, jota Rukkasää sinne esitti. Siis aurinkoa.
Muuten olen sitä mieltä, että Erkki Nysten takaisin telkkuun.
Minä en ennusteisiin luota, ainakaan yli 3 tunnin ennusteisiin TV-ennusteisiin. Kännykällä wapista katselee (wap.weatherproof…) sadetutkakuvia ja niistä arvailee vaikka itse. Lisäksi wap-golfsää palvelut kertovat sademäärät/tuulet/yms 3 tunnin tarkkuudella haluamallani kentälle.
Itse olen todennut hyväksi linkin http://www.farmit.net -täsmäsääpalvelun, joka on luotu alunperin viljelijöitä varten.
Se kertoo mm. paikkakuntakohtaisen lähiajan säätilan, sademäärän, ilman suhteellisen kosteuden sekä lämpötilan 36 tunniksi. Lyhyen aikavälin ennusteesta löytyy myös sadekertymäennuste, joka kertoo sadealueiden liikkeistä ja niiden nopeudesta seuraavana 30 tuntina. Ja kaikki tämä ilmoitetaan tunneittain! Lisäksi 7 vrk ennusteet ennustavat säätilaa, keskilämpötilaa, sademäärää/6 h, ilman suhteellista kosteutta sekä tuulen nopeutta ja suuntaa. Ennusteita täydentävät meteorologin kommentit.
Näitä tietoja tarkkailemalla olen tehnyt tosi hyviä kierroksia esim. puttaaminen greenillä on kuin tanssia, kun tietää tarkan ilmankosteuden ja tuulensuunnan. Lisäksi pelipallon valintaa tiedot ovat helpottaneet.
Olen pelannut aamukierroksia, joille en enää lähde vilkaisematta linkin hallanvaaraennustetta.
Jos säätiedotus lupaa sadetta 40 prosentin todennäköisyydellä, laitan kastelun käynnistymään 60 prosentin todennäköisyydellä.
Voisiko samaa menetelmää soveltaa tiiajan varauksessa?
Sään ennustaminen on aina hieman arpapeliä, varsinkin kun kenttäkohtaisissa ennusteissa annetaan tarkkoja, 3 tunnin välisiä ennusteita. Joskushan on esim. niin, että aamuksi on ennustettu sadetta, mutta se tulee vasta iltapäivällä tai päinvastoin. Ihmismielikin on sellainen, että se muistaa vain pieleen menneen ennusteen ja kukaan ei muista sitä kertaa, kun kaikki on mennytkin oikein. Ennustustamisen tarkkuus on viime vuosina kehittynyt huimasti esim. tarkkojen sääsatelliittien ansiosta.
Olen pelannut kesän aikana n. 50 kierrosta useilla eri kentillä ympäri Suomea ja olen melkein aina katsonut ennusteen Rukka säästä. En ole pitänyt mitään tilastoa, mutta sormituntumalta ennusteiden pitävyys on ollut luokkaa 70 – 80 % l. mielestäni kiitettävää luokkaa. Aivan pahasti pieleen mennyttä ennustetta ei heti tule mieleen. Olen ollut palveluun todella tyytyväinen.
Ajattelen lämmöllä sitäkin iskää joka viime lauantaina oli Rukka-ennustetta kurkattuaan varannut iltapäiväksi perheelle ajan esim. Nokian Riveristä, ajanut paikalle, maksanut 2 x 40 € + 2 x 20 € ja toisella väylällä alkaa tulla räntää josta Rukka ei aavistanut tuon taivaallista!
Niin, ja Vantaan Tikkurilassa tuli perjantaina iltapäivällä rakeita eikä kukaan kertonut mitään etukäteen, ei edes Rukka! Onneksi olin siihen aikaan golfkentällä, siellä paistoi aurinko….
Juu, noin mullekin käy usein, kun otan muijan mukaan.
-
JulkaisijaArtikkelit
Esillä 17 viestiä, 1 - 17 (kaikkiaan 17)
Esillä 17 viestiä, 1 - 17 (kaikkiaan 17)