Aihe: Rannekulma aukeaa liian aikaisin - Golfpiste.com

10.3.–17.3. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[4][4]
KilpailuaSuomalaista

Rannekulma aukeaa liian aikaisin

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Rannekulma aukeaa liian aikaisin

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 2,444)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #202905 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vit***lla saa niin paljon kuin haluaa, mutta asia on juuri niin kuten TS:kin sanoi. Sitä kuvitteellista käsiplanea ei todellakaan ole olemassa ainakaan hyvässä lyönnissä. Katsokaa sitä kuvasarjaa mikä tuossa aiemmin oli. Kädet lähtevät ylhäältä oikean hartian etäisyydeltä kohdelinjasta ja tulevat alas ja ETEENPÄIN, mutta oikea käsi on edestäpäin katsottuna silti piilossa vasurin takana. Ei ihan onnistu plane ajattelulla.

#202906 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vielä tuosta gripin liikuttamisesta, voisko ajatus olla se, että liikutetaan vartta, jolloin samassa liikesuunnassa on mukana myös lapa ja grippi.

#202907 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei oikein edes voi puhua liikesuunnasta, koska liikkeeseen sisältyy useampia ulottuvuuksia yhtäaikaa. Asia on liian vaikea kuvailtavaksi huonolla ulosannilla, enkä viitsi edes yrittää, koska natsat puuttuu ja voisi tulla rautaykköselle ja muille paha mieli.

#202908 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uskon että puhutaan ihan samoista asioista, minä vaan en osaa golftermejä. En mieti käsiä kun lyön, vaan että päälaesta peräreikään on akseli, jonka ympärillä kierrytään. Kädet menee sitten miten menee, osumassa sen sitten huomaa kuinka kävi.

Proolla olen käynyt tänä kesänä 2 kertaa, viimeksi sanoi pari asiaa jotka on nyt työn alla (huom nämä siis mun henk koht virheiden korjauksia – muilla on muut virheet! Ja varmaan mullakin vielä 100 lisää, mutta ei niitä kaikkia kuitankaan ikinä saa pois)

– bäkärissä painon pitää pysyä enemmän takajalan sisäsyrjällä, tai ainakaan ei saa siirtyä ulkosyrjälle
    – bäkärissä pää alhaalla, ei saa nostaa, eikä muutenkaan nousta pystyyn

nuo on siis ne joita mietin tällä hetkellä kun käyn hallissa. Viimeisenä ajatuksena tietysti pallon lentorata, esim jollain kuvitteellisella väylällä.

sitten vaan downswing reilusti läpi, ja vauhtiakin saa kuulemma ruveta pikku hiljaa lisäämään.

olen siis aikaisemmin yrittänyt liian laajaa bäkäriä (taakse ja ylöspäin), mikä tietysti tekee osuman vaikeaksi.

alkuperäiseen kysymykseen: ainakin itsestä tuntuu että jos bäkäri on kompakti ja downswing lähtee tasaisen kiihtyvänä, ja kiihtyy osuman läpi, ei se rannekulma aukea JOS ei rupea väkisin avaamaan. Tarkoitin mailan perässä vetämisellä sitä, että ei ruveta avaamaan rannekulmaa.

#202909 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Kuuma putteri kirjoitti: (15.11.2013 22:06:47)

– bäkärissä painon pitää pysyä enemmän takajalan sisäsyrjällä, tai ainakaan ei saa siirtyä ulkosyrjälle

Voi ristus…

#202910 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

voi jeesuksen pentele, et sinä ts tiedä mitä virheitä mulla on / oli. Virheitä korjataan mielikuvilla eikös niin, joskus reilusti vastakkaiseen suuntaan. Jos muuttuu liikaa vastakkaiseen suuntaan, se on hyvä, koska silloin tietää että puoliväliinkin pääsee. Jos ei muutu tarpeeksi, se on huono.

Mulla oli ongelmana että nousin liikaa pystyyn taakse bäkärissä, ja sitä(kin) yritän nyt korjata. Stabiilimmalta tuntuu ainakin näin, ja osuma helpompi.

Mulla on hcp 18 ja tavoite ei ole 0. Jos saan duffit ja topit vähemmäksi ja sivusuuntaa vähän vakioitua, se riittää mulle pitkäksi aikaa. Puttejakin on 36-38 per kierros, ja chippejä 10… enhän mä tätä peliä osaa enkä ikinä opi, mutta so what? Nyt kuitenkin päätin vähän yrittää opetella, kun liikkuvan pallon perässä en enää pysty, paappalajiin oli siirryttävä.

#202911 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ts kirjoitti: (15.11.2013 22:09:31)

Kuuma putteri kirjoitti: (15.11.2013 22:06:47)

Voi ristus…

Miksi mulle tuli ihan sama fiilis?

#202912 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Kuuma putteri kirjoitti: (15.11.2013 22:26:34)
    voi jeesuksen pentele, et sinä ts tiedä mitä virheitä mulla on / oli. Virheitä korjataan mielikuvilla eikös niin, joskus reilusti vastakkaiseen suuntaan. Jos muuttuu liikaa vastakkaiseen suuntaan, se on hyvä, koska silloin tietää että puoliväliinkin pääsee. Jos ei muutu tarpeeksi, se on huono.

Mulla oli ongelmana että nousin liikaa pystyyn taakse bäkärissä, ja sitä(kin) yritän nyt korjata. Stabiilimmalta tuntuu ainakin näin, ja osuma helpompi.

Mulla on hcp 18 ja tavoite ei ole 0. Jos saan duffit ja topit vähemmäksi ja sivusuuntaa vähän vakioitua, se riittää mulle pitkäksi aikaa. Puttejakin on 36-38 per kierros, ja chippejä 10… enhän mä tätä peliä osaa enkä ikinä opi, mutta so what? Nyt kuitenkin päätin vähän yrittää opetella, kun liikkuvan pallon perässä en enää pysty, paappalajiin oli siirryttävä.

Jos nyt kuitenkin heti alkuun lakkaat opettamasta mulle mun ammattiani.

Ja jostain syystä tuossa eräs toinen kolleegakin yhtyi just näkemykseeni.

Kolmanneks… se ei ole sun vika mitä sulle sanotaan ja esitetään, mutta hirvittää oikeesti että sen kerrotun kautta olet päätynyt noihin ilmauksiin. Miltäs tuntus tulla lääkärin vastaanotolta kuultuaan diagnoosin… sulla on kuumetta.

#202913 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mulle tulee fiilis, että tällä foorumilla on aika raskasta olla innokas aloittelija. ’voi ristus’ = ’vaihda lajia’? Vai mikä tarkoitus tuollaisilla kommenteilla on?

#202914 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jos nuo ilmaisut on väärin, sorry, en tosiaan tiedä golftermejä enkä miten mun pitäisi tuntemukseni selittää. Olisko parempi että ’hyvä paine maata vasten koko ajan’? Tarkoituksena kuitenkin että keksin jonkun mielikuvan, joka vähentää mun heilumista kuin heinämies ees-taas ja ylös-alas. Toimivat mielikuvat voi olla aika yksilöllisiä, ja joskus aika kummallisia, loppujen lopuksi ne on monesti itse keksittävä kuitenkin. Kun ei kaikkea pysty normaali ihminen tietoisesti ohjaamaan, pitää keksiä joku mielikuva.

#202915 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuuma putteri kirjoitti: (15.11.2013 23:02:10)
    loppujen lopuksi ne on monesti itse keksittävä kuitenkin.

Ne on itse ymmärrettävä. Itse keksii ihan mitä vaan.

#202916 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuuma putteri kirjoitti: (15.11.2013 23:02:10)
    jos nuo ilmaisut on väärin, sorry, en tosiaan tiedä golftermejä enkä miten mun pitäisi tuntemukseni selittää. Olisko parempi että ’hyvä paine maata vasten koko ajan’? Tarkoituksena kuitenkin että keksin jonkun mielikuvan, joka vähentää mun heilumista kuin heinämies ees-taas ja ylös-alas. Toimivat mielikuvat voi olla aika yksilöllisiä, ja joskus aika kummallisia, loppujen lopuksi ne on monesti itse keksittävä kuitenkin. Kun ei kaikkea pysty normaali ihminen tietoisesti ohjaamaan, pitää keksiä joku mielikuva.

Nuo mainitsemasi asiat on seurausta joistain liikkeistä. En tiedä mitä olette käyneet tunnilla läpi, mutta esim. pään pitäminen alhaalla ei ole oikea mielikuva, koska päätä liikuttavat lihakset hermottuu eri paikassa kuin ne lihakset, mitkä swingissä toimivat. Ja näin ollen tuolla hermottamisella ei pysty korjaamaan itse liikettä, näin lähtökohtaisesti. Kuten sanoin, en tiedä tuon mielikuvan syntyperiä, joten en siihen tämän enempää ota kantaakaan.

#202917 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mesikämmen kirjoitti: (16.11.2013 0:04:45)

En tiedä mitä olette käyneet tunnilla läpi, mutta esim. pään pitäminen alhaalla ei ole oikea mielikuva, koska päätä liikuttavat lihakset hermottuu eri paikassa kuin ne lihakset, mitkä swingissä toimivat.

Aika typerä argumentti. Miten hel……tissä sä voi väittää noin, jos esim. Jack Nicklaus on nimenomaisesti painottanut tätä asiaa.

Besserwisser ’Rauski’ on myös semmoinen hemmo, jonka jutuista ei kannata välittää enempää kuin isoisän korvalapuista.

#202918 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

fukke diise saisse kirjoitti: (16.11.2013 6:13:46)

En tiedä mitä olette käyneet tunnilla läpi, mutta esim. pään pitäminen alhaalla ei ole oikea mielikuva, koska päätä liikuttavat lihakset hermottuu eri paikassa kuin ne lihakset, mitkä swingissä toimivat.

Aika typerä argumentti. Miten hel……tissä sä voi väittää noin, jos esim. Jack Nicklaus on nimenomaisesti painottanut tätä asiaa.

Kaukana typerästä ja nimenomaan asian ytimessä. Kaikki pitäminen, tai ylipäänsä jonkun välttäminen on puhdasta sontaa, koska esim ylös nouseminen kertoo jo totaalisen väärästä perusmielikuvasta swingiliikkeen suunnan osalta. Saadulla ohjeella sitten pelaaja tekee liikettä edelleen samaan suuntaan, mutta rajoittimet päällä ja on hetken päästä entistä enemmän sekaisin.

Kuuma putteri sano jossain että mä en tiedä sen ongelmista. Väärin. Noiden parin lauseen avulla jo ongelma selvisi, ja se on kokonaiskuvan ymmärryksen puute. Kerran ymmärrettyään sen puolen, ei ota vastaan enää tuollaisia ohjeita

#202919 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuumalle putterille. Hankkiudu eroon sellaisesta mielikuvasta, jossa peräreikään työnnellään akseleita. Se ei ole hyväksi millään elämänalueella. Swingissä moinen perversio aiheuttaa lantionliikkeen vääristymää ja sitä kautta kroppa heiluu joka suuntaan. Kokeile vaikka seuraavaa vertailua. Mene lyöntiasentoon ja tee hidastettu lyöntiliike nykyisellä ajatuksellasi. Fiilistele miten kroppasi liikkuu. Seuraavaksi ota se stonga hanurista ja ajattele, että bäkärissä vasemman lonkan ja vasemman hartian välinen etäisyys lyhenee. Ja vastaavasti downswingissä oikea lonkka ja oikea hartia lähenevät toisiansa. Tee näitä juttuja peilin edessä ja vertaile miten kroppa kiertyy eri tavalla Tämä ei ole sitten muuta kuin demo siitä, että kropan läpi ei mene kiinteätä akselia. Seuraavaksi voit ruveta pohtimaan miltä tuo sama asia näyttäisi, jos et olisi lyöntiasennossa. Ensin vasen lonkka lähenee vasenta hartiaa, sitten oikea…… ei helvetti, mähän keikun puolelta toiselle.

#202920 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ts kirjoitti: (16.11.2013 8:56:30)

… esim ylös nouseminen kertoo jo totaalisen väärästä perusmielikuvasta swingiliikkeen suunnan osalta. Saadulla ohjeella sitten pelaaja tekee liikettä edelleen samaan suuntaan, mutta rajoittimet päällä ja on hetken päästä entistä enemmän sekaisin.

Kuuma putteri sano jossain että mä en tiedä sen ongelmista. Väärin. Noiden parin lauseen avulla jo ongelma selvisi, ja se on kokonaiskuvan ymmärryksen puute. Kerran ymmärrettyään sen puolen, ei ota vastaan enää tuollaisia ohjeita

No ihan varmaan on kokonaiskuvan ymmärryksen puute! Sama juttu kuin joissakin muissa tekniikkalajeissa joita olen opetellut, kuten tennis, ja yksinlaulu, ymmärryksen puute alussa oli totaalinen ja vielä pitkän harjoittelun jälkeenkin hyvin suuri, ja sellaiseksi jää!

Nöyrä täytyy olla siis.

Luulen että alitajuisesti mun ’kokonaiskuva’ swingistä on perua tenniksen kämmenlyönnistä, enkä välttämättä saa sitä koskaan muutettua.

Avasin muutama päivä sitten ketjun talviharjoittelusta – onko siihen kellään proolla tai muulla taitajalla mitään kommentteja? Toistaiseksi se ketju ei ole kiinnostanut ketään.

#202921 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Kuuma putteri kirjoitti: (16.11.2013 11:07:52)

Luulen että alitajuisesti mun ’kokonaiskuva’ swingistä on perua tenniksen kämmenlyönnistä, enkä välttämättä saa sitä koskaan muutettua.

Mä jatkan ihmettelyäni.

Miksi pitäisi juurikaan muuttaa mielikuvaa jos se perustuu tenniksen kämmenlyöntiin? Sehän on pallon lyömistä luontevimmillaan.

Se ihmetyksen aihe onkin, miten ihmeessä onnistut nousemaan ylös bäkärissä, jos perusmielikuva on tenniksen kämmenlyönti?

#202922 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ts kirjoitti: (16.11.2013 12:10:49)
    Miksi pitäisi juurikaan muuttaa mielikuvaa jos se perustuu tenniksen kämmenlyöntiin? Sehän on pallon lyömistä luontevimmillaan.

Se ihmetyksen aihe onkin, miten ihmeessä onnistut nousemaan ylös bäkärissä, jos perusmielikuva on tenniksen kämmenlyönti?

En minä tiedä miksi oli tullut ylös nousu bäkäriin?

No, joka tapauksessa, se ylimääräinen nousu otettiin pois ja oli aika helppo korjata, ehkä 100 lyöntiä vaati että ainakin oma tuntemus muuttui. En ole kyllä nähnyt nyt videolta enkä käynyt proolla, onko oikeasti korjaantunut. Yleensähän muutokset tuntuvat omasta mielestä paljon suuremmilta kuin todellisuudessa on. Varmuuden vuoksi vielä kuitenkin vielä hallissa mietiskelen että ei tule takaisin.

Ehkä olin jotenkin kuvitellut että golfissa pitää lyödä enemmän alaspäin, että pääsee ’pallon alle’, mukamas. Ja se alaspäin lyömisen mielikuva oli saanut aikaan, että tuli (väärä) mielikuva että pitää lähteä ’ylhäältä’.

Entiselle tenniksen pelaajalle tärkeä kysymys olisi, pitääkö olla sellainen tunne kuin löisi tennis kämmenlyönti alakierrettä, flättiä vai yläkierrettä. Ehkä flätti on lähimpänä golflyöntiä, tai draivissa jopa pieni yläkierre-fiilis? eikä alakierre-fiilis, joka juuri saattaa saada aikaan sen että bäkäri alkaa nousta ylös, kun pitää muka saada lyötyä alas.

Proon kanssa muuten on katsottu lähinnä pallon paikkaa ja stanssia. Tässä pelissä kun on noita erilaisia keppejä, siinäkin on miettimistä missä seisoo milloinkin.

#202923 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Kuuma putteri kirjoitti: (16.11.2013 13:10:24)

Proon kanssa muuten on katsottu lähinnä pallon paikkaa ja stanssia. Tässä pelissä kun on noita erilaisia keppejä, siinäkin on miettimistä missä seisoo milloinkin.

Jep.. noiden parissa saa helposti vierähtämään muutaman kuukauden. Tai sitten 10 minuuttia rakentaen ymmärryksen geometrian ja voimien kautta.

Mutta jännä paradoksi on tuossa, kun kerot mielikuvan olevan tennislyönnistä ja seuraavassa postauksessa kerrotkin sen olevan vallan muuta ja johtaneen ylösnousuun. Mitäs jos se mielikuva oliskin ihan oikeesti siinä tenniksen kämmenlyönnissä?

#202924 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kerroin jo että en tiedä mistä se bäkärin pomppu oli tullut. Jos olisin tiennyt, ei olisi tullut. ehkä tenniksen ALAKIERREkämmenlyönnin ajatuksesta (harvinainen lyönti, mutta on olemassa). Tai kämmenvolleyn. Ehkä. Tenniksessähän on liikeradoiltaan aika erilaisia lyöntejä, kun on vain yksi sama maila, jolla pitää saada eri määrä voimaa ja kierrettä. Eikä mun tenniskämmen koskaan mikään hirmukanuuna ollut, paljon teknisiä puutteita siinäkin.

Eikä vanhoilla ongelmilla ole mitään väliä, kun se on nyt saatu pois (luulisin?…). Kyllähän vaikka mitä koukkuja voi kehittyä itsekseen vahingossa, kun vajavaisia ihmisiä ollaan.

#202925 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ts kirjoitti: (16.11.2013 8:56:30)

Kaukana typerästä ja nimenomaan asian ytimessä. Kaikki pitäminen, tai ylipäänsä jonkun välttäminen on puhdasta sontaa, koska esim ylös nouseminen kertoo jo totaalisen väärästä perusmielikuvasta swingiliikkeen suunnan osalta. Saadulla ohjeella sitten pelaaja tekee liikettä edelleen samaan suuntaan, mutta rajoittimet päällä ja on hetken päästä entistä enemmän sekaisin.

Ihan oikeesti nostaks sä ittes Nicklauksen edelle?

#202926 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Kuuma putteri kirjoitti: (16.11.2013 14:56:59)

kerroin jo että en tiedä mistä se bäkärin pomppu oli tullut. Jos olisin tiennyt, ei olisi tullut. ehkä tenniksen ALAKIERREkämmenlyönnin ajatuksesta (harvinainen lyönti, mutta on olemassa). Tai kämmenvolleyn. Ehkä. Tenniksessähän on liikeradoiltaan aika erilaisia lyöntejä, kun on vain yksi sama maila, jolla pitää saada eri määrä voimaa ja kierrettä. Eikä mun tenniskämmen koskaan mikään hirmukanuuna ollut, paljon teknisiä puutteita siinäkin.

Eikä vanhoilla ongelmilla ole mitään väliä, kun se on nyt saatu pois (luulisin?…). Kyllähän vaikka mitä koukkuja voi kehittyä itsekseen vahingossa, kun vajavaisia ihmisiä ollaan.

Et vieläkään ymmärtänyt viestin ydintä. Kuvittelet sen tulleen tennislyönnistä, vaikka totuus on juurikin päinvastainen. Tennislyönnin mielikuva olisi sinut tuolta pelastanut ja taas tuon virheen synty on peräisin jostain ihan muualta. Ehkäpä vaan visuaalisesta harhasta, jossa maila pitää toimittaa ylhäältä alas palloon ja siksi pelaaja tekee nostavaa liikettä bäkärissä. Liikettä, joka ei millään tavoin kuulu golflyöntiin, vaikka se siltä näyttääkin.

Toisekseen se mun (ja kolleegan) hämmästely liittyi noihin tapoihin ja ajatuksiin joilla sitä poistetaan. Itsekin kerroit, että et ole varma onko se poistunut, minä taas olen kohtalaisen varma että ei ole ainakaan noiden ajatusten seurauksena. Ei oppiminen voi tapahtua sitä kautta että jotain lakataan tekemästä. Ei ainakaan pysyvä ja kestävä.

Pysyvä ja kestävä oppiminen tapahtuu ymmärryksen kautta ja siinä pitää pysyä aktiivisella puolella. Yhdenkään virheen nostaminen esiin tai sellaisten välttäminen ei johda mihinkään hyvään. Harvoin myöskään mikään ulkoaopeteltu tai toisen valmiiksi pureskelema totuus annettuna oppilaalle.

Kun iso kuva liikkeestä on oikein ymmärretty, 90% karkeista virheistä katoaa samalla hetkellä. Tässä myös osin vastaus tuohon toiseen ketjuusi; jos on vähän aikaa, pitää olla selkeä kuva siitä mitä yrittää tehdä. Jos ei sitä ole, on ihan sama miten jaat harjoitteluasi minutteihin tai tunteihin, jotain kehitystä voi tapahtua, mutta pinnallista je heikkoa. Sama tapahtuu yksittäisiin asioihin tai yksityiskohtiin keskittymällä. Mä olen vuosien varrella nähnyt vähintään riittävästi ihmisiä, jotka on jotain detaljia korjanneet vuosikausia, ilman mitään todellista vaikutusta pallon lyöntiin. Samoin niitä, joiden alkuasentoa korjataan tunneilla viikosta toiseen, koska se ei koskaan oikeesti muutu toimivaksi, vaan aina seuraa paluu vanhaan, koska perusteet ovat ymmärtämättä.

Toivottavasti tämä herättää nyt ihan oikeesti sut ajattelemaan, koska kiinnostusta oikeeseen oppimiseen näyttää olevan.

#202927 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

toveri kirjoitti: (16.11.2013 15:17:57)

Ihan oikeesti nostaks sä ittes Nicklauksen edelle?

Et tainnut juuri sanaakaan ymmärtää tuosta viestistä.

#202928 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Besserwisser ’Rauski’ on myös semmoinen hemmo, jonka jutuista ei kannata välittää enempää kuin isoisän korvalapuista.

Siis onko Nicklaus painottanut tätä seikkaa vai ei?

#202929 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

toveri kirjoitti: (16.11.2013 15:38:37)

Siis onko Nicklaus painottanut tätä seikkaa vai ei?

Kuten sanoin, et tainnut pätkän vertaa ymmärtää viestistäni. Tämä sen viimeistään todisti.

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 2,444)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #203141 kohteessaRannekulma aukeaa liian aikaisin

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Rannekulma aukeaa liian aikaisin