Aihe: Puumailat - Golfpiste.com

17.3.–24.3 - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][5]
KilpailuaSuomalaista

Puumailat

Etusivu Foorumit Välineet Puumailat

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 26)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Paljon teillä pelureilla on eroa puu5:n ja puu3:n lyöntien pituudessa? Tässä harkitsen ostanko puu3:sta.

Ei ole pitkään aikaan ollut samalla kiekalla mukana, mutta 20-30m löytyi mittaeroa.

Minä olen hieman harkinnut spoonin hylkäämistä arsenaalista. Onnistumisprosentti väyliltä on onneton eikä sitä juuri tule käytettyä tiin nokastakaan. Vaihtoehto vois olla nelkku bägiin.
    Väyliltä varmempi eikä tarvittaessa avausmailanakaan mitassa tule takkiin paljoa spoonille.

Ystävällisesti: ei nyt peluri sanan varsinaisessa merkityksessä

Taika Rauta kirjoitti: (20.4.2009 17:27:32)
    Ei ole pitkään aikaan ollut samalla kiekalla mukana, mutta 20-30m löytyi mittaeroa.

Minä olen hieman harkinnut spoonin hylkäämistä arsenaalista. Onnistumisprosentti väyliltä on onneton eikä sitä juuri tule käytettyä tiin nokastakaan. Vaihtoehto vois olla nelkku bägiin.
    Väyliltä varmempi eikä tarvittaessa avausmailanakaan mitassa tule takkiin paljoa spoonille.

Ystävällisesti: ei nyt peluri sanan varsinaisessa merkityksessä

Ehdottomasti kannatettava kompromissi. Tekee molempien mailojen työt. Itselläkin on tietenkin jonkinlainen osuus tuohon työhön.

Mulle puu3 kuuluu ns. vakiokalustoon, en pois jättäisi, mielummin vaikka ajuri pois…puu5:sta harkinnut vaihtaa 17-asteiseen hybridiin, pelottaa vain ettei sillä lyö yhtä pitkälle kuiteskaan…

Kaj63 kirjoitti: (20.4.2009 21:52:59)
    Mulle puu3 kuuluu ns. vakiokalustoon, en pois jättäisi, mielummin vaikka ajuri pois..

Sama juttu. ’Pahimpina/parhaimpina’ päivinä spooni kantaa väylältäkin paremmin, kuin ajuri tikun nokasta + huomattavasti suorempaan. Eli silloin kun driveri nikottelee pelataan puu kolmos3lla. Yleensä silloin viimeistään, kun alkaa itse väsymään. Puu femmaa ei ole, joten en osaa noista eroista mitään sanoa..

Mulla molemmat bagissa, mittaero 15 – 20 m. Olen sen verran lyhytlyontinen, etta pitkilla par 4 (yli 400 m ) tarvin molempia. Kotikentallani on pituutta 6200 m, joten aika ahkerasti niilla pelaan vaylilta. Bagissa rauta 4 ja siita lyhyemmat raudat.
    Pieni tilastointi ja etaisyysmittarin kaytto lyonnin jalkeen ovat auttaneet tajuamaan, etta rehellisyys lyontien pituuksissa auttaa tassakin asiassa…

Unohda puu3 sekä puu5 ja hanki puu4!

Ironia kirjoitti: (21.4.2009 21:55:07)

Idea ihan hyvä, vaan kun ei pysty…ei ole…

Kaj63 kirjoitti: (22.4.2009 10:11:48)

Niitä on myynnissä hyvinvarustetuissa alan liikkeissä.

En yhtään väheksy puu4:n mielekkyyttä ja myös itse raahaan sellaista kassissani. Tosin puufemmallakin lyön tarpeeksi pitkälle, mutta liian vinoon. Ketjun aloittajan varsin selkeästi ilmaistu tavoite oli kuitenkin hankkia lyöntipituuteen lisämetrejä puu5:een verrattuna, joten eiköhän silloin ole paikallaan hankkia se puu3…siis siinä tapauksessa, missä lyöntitekniikka on jo siinä kunnossa, että sieltä ei lisämetrejä enää ole kaiveltavissa.

Se tätyy kuitenkin vielä todeta, että vähäisistä harrastuvuosistani huolimatta olen ehtinyt nähdä kaikenlaisten pelureiden peliä. Väylältä toistuvasti lyötyjä hyviä ja järkeviä puu3-lyöntejä olen kuitenkin toistaiseksi nähnyt vain telkkarista – ehkä hieman, mutta hyvin vähän kärjistäen.

Chip Greenside kirjoitti: (22.4.2009 10:26:11)

Kaj63 kirjoitti: (22.4.2009 10:11:48)

No kun ei ole…mulle ei kelpaa mikä tahansa merkki/malli…eli ei ole.

Minäkin olen puunelosen ja jopa isompiloftisten väyläpuitten puolestapuhuja.
    Puu-3 kun on suurimmalle osalle pelaajista liian vaikea maila väylältä lyömiseen.

Omasta bägistäni löytyy toki puunelonen.
    Tuo maila, joka useimmin kentälle tiensä löytää (juups, mulla on kierrossa parikin nelkkua, yllätys!) on osoittautunut olevan tiiltä aivan yhtä pitkä kuin mikä tahansa muu kokeilemani puukolmonen ja tuo nelonen on lyöntien hajonnaltaankin aavistuksen kolmosia tarkempi…

Ja väylältä lyötynä tuo maila on tarkkuudessa aivan kilpailukykyinen kokeilemieni puuviitosten kanssa ja – erittäin pitkälyöntinen.

Kyllä varttuneempi asianharrastaja lyöntiinsä sopivalla spoonilla lisämetrejä saa, 15-20 kappaletta keskimäärin. Sääntökirjasta poiketen hyvä myös tiukoissa avauksissa ainaisen driverin tilalla.

Suurimpana haasteena on juuri löytää se omaan lyöntiinsä sopiva puu-3 (nostokulma, varsi, nuppi jne.).

Ottiako tuota puuta seiskan, vitosen, nelosen vai kolmosen verran riippuu tunnetusti myös kentästä, olosuhteista ja omasta päivittäisestä hormonitasosta sekä pelattavien petsien arvosta.

Itsekin vaihdoin tälle kaudelle 3 ja 5 puun tilalle uutukaisen puu 4. Tein tämän vaihdoksen siksi, että tuo puu 3 tuntui välillä hieman liian järeältä ja vaikealta aseelta väylälyönteihin ja vaikeahkolta se tuntui myös tiilyönneissä jossa otin melkeen mielummin käteen driverin.

No tuleva kausi se vasta näyttää oliko vaihdokseni oikea tällähetkellä ja yhden kerran puu4sta kentällä kokeilleena odotukset ovat kyllä hyvät.

Uusi keppini on Wishon 525GRT Fairway Wood

Dexal kirjoitti: (22.4.2009 12:06:27)
    Kyllä varttuneempi asianharrastaja lyöntiinsä sopivalla spoonilla lisämetrejä saa, 15-20 kappaletta keskimäärin. Sääntökirjasta poiketen hyvä myös tiukoissa avauksissa ainaisen driverin tilalla.

Suurimpana haasteena on juuri löytää se omaan lyöntiinsä sopiva puu-3 (nostokulma, varsi, nuppi jne.).

Ottiako tuota puuta seiskan, vitosen, nelosen vai kolmosen verran riippuu tunnetusti myös kentästä, olosuhteista ja omasta päivittäisestä hormonitasosta sekä pelattavien petsien arvosta.

Onhan se selvä asia, että lisämittaa tulee, jos vertaa puu3:sta puu5:een. Kuinkahan moni todellisuudessa kuitenkaan pystyy varmoihin ja toistettaviin väylälyönteihin spoon’illa? Nelosen suhteen itselläni on kyse siitä pienestä lisästä lyöntivarmuuteen, jonka nelonen antaa spoon’iin verrattuna. Pituudessa ero on merkityksetön. Nelosella voi lisäksi korvata molemmat, siis vitosen ja spoonin, joten tuo monipuolisuus antaa mahdollisuuden ottaa mukaan vaikka ylimääräisen wedge’n tai vaikkapa hybridin.

Chip Greenside kirjoitti: (22.4.2009 10:26:11)

Juupa juu, kyllä ne vasurille ovat kiven alla. En muista nähneeni yhtäkään.

Mika Hekkanen kirjoitti: (22.4.2009 11:46:43)

Joten sulta siis löytyy myös vasureita. Onko usiampikin vaihtoehto? Ikävä vaan, että kokeilemaan pääsy on vähän tiukassa.

Kyllä minä spuunia käytän väylältä aika paljon. Se on hyvä peli vastatuuleen. Onnistumisprosentti kyllä saisi olla parempi. On nimittäin minun taidoilla aika arka pallon makuun suhteen. Onnistunut lyönti vaan tuntuu jopa huomattavasti paremmalta kuin hyvä draivi.

Prboy kirjoitti: (22.4.2009 13:07:02)

Mika Hekkanen kirjoitti: (22.4.2009 11:46:43)

Joten sulta siis löytyy myös vasureita. Onko usiampikin vaihtoehto? Ikävä vaan, että kokeilemaan pääsy on vähän tiukassa.

Jep, Bangin valikoimassa on 2 erilaista vasurin puunelosta.

Bang-o-Matic on se, jonka itse otan mieluummin noista kentälle mukaan.
    Mellow Yellow Square, joka nimensä mukaisesti on neliö ja joka nimestään huolimatta ei ole keltainen, ei minulle tunnu sopivan yhtä hyvin.

Matkahuoltohan kuljettaa mailoja hyvinkin mieluusti ympäri maan, joten kokeilu kyllä järjestyy vaikka tuolla tavoin.

Kettu kirjoitti: (22.4.2009 12:36:10)
    Uusi keppini on Wishon 525GRT Fairway Wood

Mika! Tuota haluaisi kokeilla hän! Olisko mahdollista matkahuollattaa se Etelä-Suomeen?

Anna reply vaikka Faceb:n kautta, jossa näet samalla syntymäpäiväonnittelusi 🙂

Teme

Niin, siis W4!

Prboy kirjoitti: (22.4.2009 13:07:02)
    Kyllä minä spuunia käytän väylältä aika paljon. Se on hyvä peli vastatuuleen. Onnistumisprosentti kyllä saisi olla parempi. On nimittäin minun taidoilla aika arka pallon makuun suhteen. Onnistunut lyönti vaan tuntuu jopa huomattavasti paremmalta kuin hyvä draivi.

Tästä tuli mieleen asia, jota olen joskus aiemminkin pähkäillyt: olisikohan kovinkin perverssiä pistättää esimerkiksi ’standardi’ puuvitosen mittaiseen tai vieläkin lyhyempään varteen joku 13-15 asteinen lapa? Esim joku siro puu3:n lapa lyhyessä varressa voisi olla näppärä peli vastatuuleen, miksei muutenkin. Esimerkiksi itselleni puu5:n on täysin hyödytön keppi kunnon tuulessa, koska en osaa sillä matalaa kaarta lyödä.

Chip Greenside kirjoitti: (22.4.2009 13:01:26)

Onhan se selvä asia, että lisämittaa tulee, jos vertaa puu3:sta puu5:een. Kuinkahan moni todellisuudessa kuitenkaan pystyy varmoihin ja toistettaviin väylälyönteihin spoon’illa? Nelosen suhteen itselläni on kyse siitä pienestä lisästä lyöntivarmuuteen, jonka nelonen antaa spoon’iin verrattuna. Pituudessa ero on merkityksetön. Nelosella voi lisäksi korvata molemmat, siis vitosen ja spoonin, joten tuo monipuolisuus antaa mahdollisuuden ottaa mukaan vaikka ylimääräisen wedge’n tai vaikkapa hybridin.

Totta näin on, Mooses. Urheilullisella kolmosella lähetään hakemaan yli kaksisatasia siivuja ja paarvitosia kahdella lipun tasalle tai ainakin chipin päähän. Ja poraavaa vastatuuleen. Eikä lähe ihan joka makuulta kuin citykani.

Vähänkin puiden kuivuudessa ongelmia, niin heti kaksykköstä pappatunturia savuttamaan. Sillä saa komeita pommeja ja huomattavasti muita pökkelöitä ja sekasikiöitä varmemmin myös heinikosta!

Puu-3 sopii kansanmailaksi yhtä hyvin kuin Maranellon musta ori keväiselle suomalaiselle kylätielle.

Ainoa syy kantaa puu-3 mukana on kotikenttien noin 6 avausta, joissa spoonilla saa merkittävää etua. Draiverilla kun tarkkuusta on sitä sun tätä ja vitosella jää himpun lyhyeksi. Ilmankin kyllä pärjäisi, mutta kun settiin mahtuu….

Itsekin olen pähkäillyt tätä puu 3, 4, 5 asiaa, eli riittäisikö pelkkä nelkku. Mutta onko kenelläkään kokemuksia 15-17 asteisista hybrideistä? Voisiko tällaisella mailalla korvata väyläpuun (jopa nelosen). Väyläpuulla saattaa tietty lyödä vähän pidemmälle kuin vastaavalla hybridillä, vai olenko väärässä?? (Riippuu tietty pelaajasta…)

tkossu kirjoitti: (22.4.2009 19:40:29)
    Itsekin olen pähkäillyt tätä puu 3, 4, 5 asiaa, eli riittäisikö pelkkä nelkku. Mutta onko kenelläkään kokemuksia 15-17 asteisista hybrideistä? Voisiko tällaisella mailalla korvata väyläpuun (jopa nelosen). Väyläpuulla saattaa tietty lyödä vähän pidemmälle kuin vastaavalla hybridillä, vai olenko väärässä?? (Riippuu tietty pelaajasta…)

Väyläpuu-nelonen nostaa pallon huomattavasti korkeammalle, kuin mainitsemillasi nostokulmilla varustettu hybridi. Itse otan hybridin mukaan tuulisilla keleillä, jolloin sen matalampi lentokaari toimii paremmin. Nelosella (4w) pystyy kyllä lyömään aika monenlaisia lyöntejä, myös matalia. Suoraan vastatuuleen nelonen saattaa joskus kyllä nousta liikaa ja pituus kärsii.

Kulmis kirjoitti: (20.4.2009 15:50:12)
    Paljon teillä pelureilla on eroa puu5:n ja puu3:n lyöntien pituudessa?

Tässä harkitsen ostanko puu3:sta.

En tiedä olenko peluri… 🙂

Minulla lentää tilanteesta ja kelistä (tuuli, lämpö) riippuen puuvitosella yleensä 170-185 m ja puukolmosella sitten n. 20-30 m lisää. Väylälyönti tai tiilyönti, niillä on eroa ehkä sellainen 15-20 m. Paras vitoslyönti tiiltä about parisataa ja spoonilyönti n. 220 m, tilanteessa takatuulta.

Minulle sopii paremmin bägiin valikoima toisessa päässä puita (1,3,5,7) ja toisessa päässä lähestymis/lobbimailoja (Access 9,10,11,12, esim kahdellatoista täysi lyönti about 80 m ja tosi korkea) sekä sändi ja putteri, varsinaisia rautoja setistä löytyy vain neljä kpl, 5-8. Makuasia! Joskus saatan ottaa chippiputterin mukaan (jos lähipeli ei kulje) ja jätän vaikka rautavitosen pois, kannattaa miettiä kentänkin perusteella.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 26)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #309692 kohteessaPuumailat

Etusivu Foorumit Välineet Puumailat