Aihe: puttien määrä - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

puttien määrä

Etusivu Foorumit Yleistä puttien määrä

Esillä 13 viestiä, 26 - 38 (kaikkiaan 38)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nyt kun puttien määrästä on puhetta, niin sellasen asian olisin halunnut varmistaa, että lasketaanko puteiksi ainoastaan griinillä putatut? Jos siis puttaat esim. pallonmitan foren puolelta vaikkapa 1,5m lipusta, niin sitä ei tilastoida putiksi?

Raideri kirjoitti: (4.6.2007 10:13:44)
    Nyt kun puttien määrästä on puhetta, niin sellasen asian olisin halunnut varmistaa, että lasketaanko puteiksi ainoastaan griinillä putatut? Jos siis puttaat esim. pallonmitan foren puolelta vaikkapa 1,5m lipusta, niin sitä ei tilastoida putiksi?

Juu, ainoastaan viheriöltä lähteneet. Ulkopuolelta lähteneet menee chippiosastolle. Toki jokainen voi tilastoida näitä miten haluaa, mutta tämä taitaa olla ainakin käytäntö tuolla isojen poikien puolella, joten vertailun vuoksi ainakin itse lasken ne samalla tavalla.

Parti PersiMonni kirjoitti: (2.6.2007 22:31:38)
    Oon alkanut kallistumaan koulukuntaan jossa kaikilla rei’illä tärkeintä on missä oot kahden lyönnin jälkeen. Piste.

Tuohon ei ole oikeastaan juuri lisättävää kuin, että eri kentillä griinien koko ja vaikeus vaihtelevat tuhottomasti.

Omalla kotikentällä Vuosaaressa griinit ovat niin pienet, että millä tahansa on kolme puttia huono tulos. Itse laskeskelen kierroksilta lähipelilyönneiksi eli putit, chipit, griinibunkkerit ja sellaiset 40 metrin pitchit yhteen. Sitten kun saisi tuon määrän sinne alle 45 lyönnin, niin alkaisi ehkä tuloskin joskus seiskalla…

Parti PersiMonni kirjoitti: (2.6.2007 22:31:38)
    Oon alkanut kallistumaan koulukuntaan jossa kaikilla rei’illä tärkeintä on missä oot kahden lyönnin jälkeen. Piste.

Juu puttien määrästä voi alkaa olla kiinnostunut vasta kun pallo kulkee keskimääräistä suuremmalla varmuudella eteenpäin. Minulla ei ole haluja (no okei kykyjäkään) tuohon kastiin koskaan kuulua. Puttaaminen nääs on…

KL kirjoitti: (2.6.2007 22:05:45)

Aina lähipeliä arvioidessa tulisi laskea yhteen chipit, bunkat ja putit. Sitten kun näiden kokonaismäärä alkaa säännöllisesti olla alle 40, niin kyseessä on pelimies. Sitten kun noiden keskiarvo on alle 36, kyseessä on ammattilainen, tai tuleva sellainen….

Et mainitse mitaan pitcheistä. Mielestäni noihin lukuihin pitää laskea mukaan kaikki esim. alle 50 m sisältä lyödyt pitchit. Muuten antamasi rajat ovat liian helpot. Vaikkapa parin kolmenkymmenen metrin päästä lyödyt pitchit ja yksi putti vastaavat birkkua.

Eilen puttini ei aluksi toiminut ja missasin kolme pitchin jälkeistä alle kaksimetristä puttia. Lisäksi olin bunkassa paikassa, josta ei millään päässyt eteenpäin ilman välilyöntiä. Silti sain summaksi 38. Uskoisin sinun laskutavallasi muutamana päivänä jo alittaneeni 36 helposti. No, tietysti keskiarvot ovat huonommat.

kebax kirjoitti: (4.6.2007 12:40:01)
    Juu puttien määrästä voi alkaa olla kiinnostunut vasta kun pallo kulkee keskimääräistä suuremmalla varmuudella eteenpäin. Minulla ei ole haluja (no okei kykyjäkään) tuohon kastiin koskaan kuulua. Puttaaminen nääs on…

Öö, millä logiikalla puttien määrästä pitäisi olla kiinnostunut vasta kun ’osaa pelata kunnolla’? Jos lyöt sata lyöntiä kierroksessa ja puttaat 40 kertaa ja yhtäkkiä alatkin olemaan kiinnostunut puteista ja harjoittelet puttaamista hieman ja puttaatkin kierroksella 30 kertaa, niin eikö se tiputa kierrostuloksen 90:een lyöntiin, mikä on mielestäni jo aika paljon parempi kuin 100. Itse olen ainakin kiinnostunut puttien määrästä ja se onkin tänä kautena jo huomattavasti tippunut, mikä on pitkälti näkynyt siinä että kierrosennätys on tippunut 10 lyöntiä.

KL

Prboy kirjoitti: (5.6.2007 12:52:26)

KL kirjoitti: (2.6.2007 22:05:45)

Aina lähipeliä arvioidessa tulisi laskea yhteen chipit, bunkat ja putit. Sitten kun näiden kokonaismäärä alkaa säännöllisesti olla alle 40, niin kyseessä on pelimies. Sitten kun noiden keskiarvo on alle 36, kyseessä on ammattilainen, tai tuleva sellainen….

Et mainitse mitaan pitcheistä. Mielestäni noihin lukuihin pitää laskea mukaan kaikki esim. alle 50 m sisältä lyödyt pitchit. Muuten antamasi rajat ovat liian helpot. Vaikkapa parin kolmenkymmenen metrin päästä lyödyt pitchit ja yksi putti vastaavat birkkua.

Eilen puttini ei aluksi toiminut ja missasin kolme pitchin jälkeistä alle kaksimetristä puttia. Lisäksi olin bunkassa paikassa, josta ei millään päässyt eteenpäin ilman välilyöntiä. Silti sain summaksi 38. Uskoisin sinun laskutavallasi muutamana päivänä jo alittaneeni 36 helposti. No, tietysti keskiarvot ovat huonommat.

Tuloksesi oli siis 74 brutto?

Tilastointiahan voi tehdä monella tavalla, mutta tuo lähipelin arviointi perustuu omasta näkökulmastani siihen, että kuinka monta lyöntiä tulee sen GIR’n jälkeen, osui se lähestyminen viheriöön tai ei. Jos niitä todellakin tulee vain 38, niin tulos on 2 yli parin. Eli jos lähipelilyöntien määrä on vaikkapa 40, niin kokonaistulos on neljä yli parin. Tietenkin täytyy kai ottaa myös huomioon ne reiät, joilla tulee kolme avausta, kuusi lähestymisyritysta ja neljä penalttia, jolloin bruttotulos onkin jo noin 90…. Mutta sellaisella pelillä lähipelin merkitys tuskin kovasti korostuu, vai mitä?

Jos parnelkulla kolmas lyönti on 50 m pitchi, niin tilastoinnissa griiniosumien sarakkeeseen merkitään ’lyhyen’ sijaan ’N/A’….

Tätä en ymmärrä lainkaan. Miten niin birkku, jos lähestyminen kerran jäi lyhyeksi??? Kyseessä on kaksi lähipelilyöntiä – yksi pitchi ja yksi putti. Jokainen itse arvioikoon, mikä on lähipelilyönti, eli missatun griinin paikkolyönti, ja mikä on pelastusyritys, eli metsään lyödyn avauksen jälkeinen kolmas lyönti.

P.S. Kerro kun pääset lähilyönneissä alle 36, niin tarjoan ISON oluen. Itse olen pystynyt tuohon tasan kerran, tulloin pelasin kentän yhden alle parin.

goldencap kirjoitti: (5.6.2007 13:31:31)
    … Jos lyöt sata lyöntiä kierroksessa ja puttaat 40 kertaa ja yhtäkkiä alatkin olemaan kiinnostunut puteista ja harjoittelet puttaamista hieman ja puttaatkin kierroksella 30 kertaa, niin eikö se tiputa kierrostuloksen 90:een lyöntiin, …

Jos lähtee nyt ihan meikäläisestä liikenteeseen eli osaamattomuuden ääripäästä nin esimerkki taipuu niin että 36 puttia on varmaan tulos +36. Jos haluisin päästä alle sadan mun pitäisi selvitä 27 putilla. Offsettia tossa on likimain sama kuin sun esimerkissäs mutta 27 puttia on kokolailla hankalampi kuin 30. Niin ja tässähän oltiin menossa vasta alle sadan. No mutta yksi lysti. Se on totta että jos putteja tulee 40 niin siihen karahtaapi kortti, niin paljoa vaan ei tule putata – aivan harjoittelematikin.

KL kirjoitti: (5.6.2007 22:25:53)
    Tuloksesi oli siis 74 brutto?

Tilastointiahan voi tehdä monella tavalla, mutta tuo lähipelin arviointi perustuu omasta näkökulmastani siihen, että kuinka monta lyöntiä tulee sen GIR’n jälkeen, osui se lähestyminen viheriöön tai ei. Jos niitä todellakin tulee vain 38, niin tulos on 2 yli parin. Eli jos lähipelilyöntien määrä on vaikkapa 40, niin kokonaistulos on neljä yli parin. Tietenkin täytyy kai ottaa myös huomioon ne reiät, joilla tulee kolme avausta, kuusi lähestymisyritysta ja neljä penalttia, jolloin bruttotulos onkin jo noin 90…. Mutta sellaisella pelillä lähipelin merkitys tuskin kovasti korostuu, vai mitä?

Jos parnelkulla kolmas lyönti on 50 m pitchi, niin tilastoinnissa griiniosumien sarakkeeseen merkitään ’lyhyen’ sijaan ’N/A’….

Sinä siis olet kaikilla väylillä määrä lyönneillä aina vähintään chippimatkan päässä greenistä? Kova pelimies olet. Sitä et maininnut laskutapaasi kertoessasi enkä ikävä kyllä ole ajatustenlukija.

Tätä en ymmärrä lainkaan. Miten niin birkku, jos lähestyminen kerran jäi lyhyeksi??? Kyseessä on kaksi lähipelilyöntiä – yksi pitchi ja yksi putti. Jokainen itse arvioikoon, mikä on lähipelilyönti, eli missatun griinin paikkolyönti, ja mikä on pelastusyritys, eli metsään lyödyn avauksen jälkeinen kolmas lyönti.

P.S. Kerro kun pääset lähilyönneissä alle 36, niin tarjoan ISON oluen. Itse olen pystynyt tuohon tasan kerran, tulloin pelasin kentän yhden alle parin.

Birkku on yksi lähipelilyönti. Tiger Woodsin metsään menneen par nelkun avauksen jälkeinen kolmas, 50-metrinen pitchi ja yksi putti on sinun laskentatavallasi myöskin yksi lähipelilyönti. Näin tietysti aivan teoreettisena kyssärinä: Montako lähipelilyöntiä tilastoit, jos joskus sellainen äärimmäinen harvinaisuus sattuisi ja joutuisit lyömään vaikkapa 30-metrisen pitchin bunkkerin yli ja pistät par-putin sisään?

Minun mielestäni kauempaakin pelastetut parit osoittavat hyvää lähipelitaitoa ja ne auttavat myös huonoa pelaajaa.

Tässä haluan ehdottaa veli Karille oikeamman kuvan tilanteesta antavaa tilastomenettelyä. N/A parnelkulla merkitsee sitä että draivi on mennyt jonnekin (vesi, ob, puun taakse, kadotus), mistä ei pääse enää edes yrittämään lähestymistä griinille. Jos (huom. ehdollisuus 😉 itse avaan keskelle väylää ja duffaan 140m lähestymisen niin että kolmas lyönti on 50m pitchi jonka pistän griinille niin tuloskorttin marginaaliin tulee merkinnät väyläosuma + lyhyt + N puttia. Lähipelin rajana pidän n 30 metriä, eli sama keissi mutta duffi kantaa 30m sisälle: väyläosuma + lyhyt + chippi + N puttia.

KL

Tuoppi kirjoitti: (6.6.2007 13:13:52)

Tässä haluan ehdottaa veli Karille oikeamman kuvan tilanteesta antavaa tilastomenettelyä. N/A parnelkulla merkitsee sitä että draivi on mennyt jonnekin (vesi, ob, puun taakse, kadotus), mistä ei pääse enää edes yrittämään lähestymistä griinille. Jos (huom. ehdollisuus 😉 itse avaan keskelle väylää ja duffaan 140m lähestymisen niin että kolmas lyönti on 50m pitchi jonka pistän griinille niin tuloskorttin marginaaliin tulee merkinnät väyläosuma + lyhyt + N puttia. Lähipelin rajana pidän n 30 metriä, eli sama keissi mutta duffi kantaa 30m sisälle: väyläosuma + lyhyt + chippi + N puttia.

Tätähän minäkin yritin kirjoittelullani tarkoittaa, eli draivi poskelleen, chippi väylälle ja kolmas on se 50 m pitchi. Joka tapauksessa lähestymisen kohdalle merkitään N/A, koska sitä kakkoslyöntiä griinille ei edes päästy yrittämään. Kuvailemassasi duffatussa tapauksessa pääsit sentään yrittämään sitä palloa griinille, muttet onnistunut. Siloin merkintä tietenkin on ’lyhyt’.

Lähipelin rajana voi kukin pitää mitä haluaa. Yksi ajattelutapa on swingin pituus. Puoliswingi on lähipeliä, kaikki siitä yli on jotakin muuta. Mutta jokainen tyylillään, pääasia on, että toimii johdonmukaisesti.

KL

Prboy kirjoitti: (6.6.2007 10:03:25)

Sinä siis olet kaikilla väylillä määrä lyönneillä aina vähintään chippimatkan päässä greenistä? Kova pelimies olet. Sitä et maininnut laskutapaasi kertoessasi enkä ikävä kyllä ole ajatustenlukija.

Niin olen 😉

Prboy kirjoitti: (6.6.2007 10:03:25)

Birkku on yksi lähipelilyönti. Tiger Woodsin metsään menneen par nelkun avauksen jälkeinen kolmas, 50-metrinen pitchi ja yksi putti on sinun laskentatavallasi myöskin yksi lähipelilyönti. Näin tietysti aivan teoreettisena kyssärinä: Montako lähipelilyöntiä tilastoit, jos joskus sellainen äärimmäinen harvinaisuus sattuisi ja joutuisit lyömään vaikkapa 30-metrisen pitchin bunkkerin yli ja pistät par-putin sisään?

Minun mielestäni kauempaakin pelastetut parit osoittavat hyvää lähipelitaitoa ja ne auttavat myös huonoa pelaajaa.

Kuten tuossa Veli Tuopille vastasin, niin jokainen määritelköön lähipelinsä itse. Jollekin lähipeli on griinin välittömässä läheisyydessä tapahtuva sähelöinti, joku toinen katsoo 40-metrisen pitchin/chipin lähipelilyönniksi. Omasta mielestäni tilanne määrää mikä on lähipeliä ja mikä ei.

Esim: Ylileveällä (>30 m) griinillä lippu oikeassa reunassa ja lähestyminen missataan 10 m vasemmasta reunasta. Matkaa pallolta lipulle on melkein 40 metriä. Lähipeliä vai ei?

Itse lasken lähipelilyönneiksi chipit, pitchit, griinibunkkerilyönnit ja putit. Ei se sen vaikeampaa ole. 3/4-lyönnit eivät minulla ole lähipeliä, poikkeuksena korkeat lobit, joilla ylitetään griinibunkkeri tms.

P.S. Muistathan vanhan hokeman: vale, emävale, tilasto….. Liian pedantti tuskin kannattaa olla, luvut ovat kuitenkin vain viitteellisiä ja tämä tilastointi on yksinomaan tarkoitettu oman pelin kehittämiseen eikä toisille leventelemiseen.

Viime kierroksella tuli putattua 29 kertaa. Samalla tuli parannettu ennätystä yhdellä lyönnillä ja tasoitus laski, koska oli seurakisa. Netto alle 70 lyöntiä. Kaksi kertaa tuli pistettyä greenin ulkopuolelta kuppiin. Toisella kerralla putterilla ja toisella kerralla sandillä. Greenien nopeudet vaihtelivat jonkin verran.

Samaisella kentällä, pari viikkoa aiemmin, seurakisassa, tuli putattua 43 kertaa, netto päälle 80. Tällä kerralla greenien nopeudet vaihtelivat huomattavasti.

Näistä kahdesta kierroksesta vedän sen johtopäätöksen, että puttien määrä kertoo enemmän lähipelitaidosta kuin puttaustaidosta. Onnistunut chippi + putti voi olla 2 lyöntiä tai maks. 3 lyöntiä. Epäonnistunut chippi + putit on 3 lyöntiä tai enemmän.

Kunnon pelaajille GIR putit merkkaavat paljon, mutta klubituupparille, kuten minä puttien kokonaismäärällä on suuri merkitys. Minulle puttien määrä kertoo enemmän pelaajan lähipelitaidoista (allekirjoittaneesta) kuin kentän kunnosta. 3 metristä saa pallon reikään maks. kahdella lyönnillä…

Esillä 13 viestiä, 26 - 38 (kaikkiaan 38)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #477894 kohteessaputtien määrä

Etusivu Foorumit Yleistä puttien määrä