Aihe: Putterin huolto-/korjausapua - Golfpiste.com

17.3.–24.3 - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][6]
KilpailuaSuomalaista

Putterin huolto-/korjausapua

Etusivu Foorumit Välineet Putterin huolto-/korjausapua

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Olin tuossa reilu viikko sitten pelaamassa Vammalassa Pirunpellolla ja siellä oli greenit lannoitettu semmoisella valkoisella rakeella. Ihmettelin asiaa jo ykkösgreenillä, kun en ollut aikaisemmin vastaavaa nähnyt. No, parin reijän jälkeen aloin ihmetellä, kun putterini alkaa muuttumaan punaiseksi lannoitteen aiheuttamasta kemiallisesta reaktiosta ja heti ajattelin ettei tuo lannoite varmaan tee kovin hyvää putterille. Noh, kierros saatiin pelattua ja kun seuraavalle kierrokselle lähdin, putteri oli suomeksi sanottuna karmean näköinen, siinä oli ruostetta ja se oli ihan mustunut. Sanomattakin siis selvää, että tuo lannoite ei ollut tehnyt kovin hyvää putterilleni. Onko kellään ideoita, millä ja miten tuota saisi siistittyä ja saako siitä kalua enää ollenkaan? Kun menin tuolle edelliselle kierrokselle, niin putterin pinnassa oli ihan hyvä pinnoitekin kauttaaltaan, mutta nyt se on lähes kokonaan syöpynyt pois. Kaikkea ruostetta ja sitä mustaa en myöskään saanut kokonaan pois vaikka kuinka yritin hinkkailla. Kertokaas joku, mitä kannattaisi yrittää tehdä, että tuon saisi jotenkin paremman näköiseksi ja ehkä uuden pinnoitteen pintaan? Onko mun Bettinardi nyt lopullisesti pilalla? Yhyy… Ja minkä helkutin takia tuollaista lannoitetta pitää käyttää greeneillä? En ole tuollaista missään muulla kentälläkään nähnyt.

Tsori, pilalle meni.

Sama kävi meikäläisen Scotty Cameron Studio Designille.

Mikäs Betti sulla sitten on?

Tuohon ei auta muu kuin tehdä se viimeistely uusiksi. Jenkeissä mm. Black Oxide Service tekee noita ja on alan parhaita.

januz kirjoitti: (3.9.2008 10:18:35)

Nii!!1

januz kirjoitti: (3.9.2008 10:18:35)
    Tsori, pilalle meni.

Sama kävi meikäläisen Scotty Cameron Studio Designille.

Tuohon ei auta muu kuin tehdä se viimeistely uusiksi. Jenkeissä mm. Black Oxide Service tekee noita ja on alan parhaita.

No joo, näin mä vähän kuvittelinkin, että pinnoite on vähän niinkuin historiaa. Pikkuisen vituttaa, että kentillä pitää olla tuommoista lannoitetta, joka pilaa välineet. Voiskohan hakea vahingonkorvausta? =) Putterin malli selvinnee siitä viimevuotisesta Bettinardi-keskustelusta, eli siis BHB1-C-mallinen . Pari kierrosta mä olen tuon äksidentin jälkeen pelaillut, ja en mä nyt pelattavuudessa ole huomannut mitään muutosta, mutta onhan se ruman näköinen. En nyt ehkä ainakaan ihan heti ala tuon vuoksi uutta putteria ostamaan, mutta kyllähän tuo vituttaa.

kebax kirjoitti: (3.9.2008 10:28:45)

Nii!!1

Erittäin hyvin sanottu siellä perällä.

No mikä Bettu o kysees?

Jaa se olikin tuossa jo näytil.

kebax kirjoitti: (3.9.2008 10:41:14)
    Jaa se olikin tuossa jo näytil.

Se kun tuossa viimevuotisessa keskustelussa mainitsit, että et mieti mitään ennen kuin kirjoitat, niin näyttää tosiaan pitävän paikkaansa =)

No mitäpä tuota pidempään suremaan. Hommaa tälläinen tilalle.

kebax kirjoitti: (3.9.2008 10:47:28)
    No mitäpä tuota pidempään suremaan. Hommaa tälläinen tilalle.

Siinähän onkin ne ruostepilkut jo tehdasasetuksina.

Onhan noita metallipuljuja jotka pinnottaa suomessakin. Kovakromausta ym. Soveltuvuudesta putteriin en tiedä.

Yks vaihtoehto on että pusket sen kolaan tms. yöksi että lähtee loputkin jämät pinnoitteesta ja putsaat rasvasta ym. asetonilla. Sit astiaan jäteöljyä ja sekaan pikkusen 2T öljyä, kuumennat lapaa kunnolla (minitorch) ja dippaat öljyyn (palovaara!). Nosta kun on jäähtyny. . Ylimääräset pois rievulla/000 teräsvillalla ja ruosteenestoksi rasvaus/pellavaöljyllä sively. Tarvittaessa uusinta. Eli Oil-can tyylistä ratkasua josta esim golfwrx forumilta löytyy tietoa ja saattaa joku muu täältäkin osata neuvoa.. Tai sitten sinistät itse sinistysaineella (helppoa mut ei kovin kestävää eli tarvii uusia aika ajoin) tai aseliikkeessä. Varsi muuten irtoaa jos tarpeeksi kuumennat, kantsii varoa=)

Olperi kirjoitti: (3.9.2008 15:44:29)
    Onhan noita metallipuljuja jotka pinnottaa suomessakin. Kovakromausta ym. Soveltuvuudesta putteriin en tiedä.

Yks vaihtoehto on että pusket sen kolaan tms. yöksi että lähtee loputkin jämät pinnoitteesta ja putsaat rasvasta ym. asetonilla. Sit astiaan jäteöljyä ja sekaan pikkusen 2T öljyä, kuumennat lapaa kunnolla (minitorch) ja dippaat öljyyn (palovaara!). Nosta kun on jäähtyny. . Ylimääräset pois rievulla/000 teräsvillalla ja ruosteenestoksi rasvaus/pellavaöljyllä sively. Tarvittaessa uusinta. Eli Oil-can tyylistä ratkasua josta esim golfwrx forumilta löytyy tietoa ja saattaa joku muu täältäkin osata neuvoa.. Tai sitten sinistät itse sinistysaineella (helppoa mut ei kovin kestävää eli tarvii uusia aika ajoin) tai aseliikkeessä. Varsi muuten irtoaa jos tarpeeksi kuumennat, kantsii varoa=)

Olen joskus aikaisemminkin lukenut tuosta oil-can viimeistelystä ja joskus ajatellutkin sen kokeilemista johonkin mailaan. Miksi öljyn pitää olla jäteöljyä ja 2T-öljyä? Mitäs tuo sinistys käytännössä tarkoittaa ja miltä se oikein näyttää? Mitä on sinistysaine? Saako sitä jostain asekaupoista tms.?

Ja niin, siitä piti kysyä, että mitenkäs tuo lämpökäsittely vaikuttaa mailan maalauksiin? Niiden kai luulisi kärähtävä, jos lavan lämmittää jokuseen sataan asteeseen?

goldencap kirjoitti: (3.9.2008 10:33:03)
    Voiskohan hakea vahingonkorvausta? =)

No ilman muuta, eikös toi ole ihan selvä juttu? Ehkä kuitenkin se putteri olisi pitänyt jo silloin vaurioitumispäivänä näyttää siellä kentän toimistossa jollekulle virkailijalle ja mieluiten esittää se korvausvaatimus jo siellä.

Nuo öljyt on lähinnä sävyjen saamiseksi pintaan, suoraan purkistakin käy. Jäteöljystä tulee tummempaa väritystä eikä 2T öljyä kauhean paljoa tarvitse tuupata niin tulee sinisempää sävyä sekaan. Maalaukset tosiaan kantsii joko asetonilla valmiiksi poistaa ja esim. hammastikkua ja kynsilakkaa apua käyttäen maalailla haluamillaan väreillä uusiksi kun pinta on halutun kaltainen…. Aika askartelupaskartelua siis=)

Sinistystä on monenlaista ja pysyvämpää mallia tekee asesepät. Kotikonstein helpoin on varmasti ns pikasinistys. Ainetta (esim Birchwoodin valmisteet) saa aseliikkeistä n. 20 puteli josta riittää useampaankin projektiin.

Eli osat puhtaaksi rasvasta ym vanhasta pinnasta ja sinistys ainetta hinkataan lapaan. Tulee välitön ’pikaruostuminen’ ja pinta sinistyy. Antaa vaikuttaa 30 sek. ja huuhtelu kylmällä vedellä. Sit 000 teräsvillalla kevyt rapsuttelu ja uusiksi jos tummempaa haluaa. Pinta tosin on herkkä kolhuille joten uusintakäsittelyä tarvii aika ajoin..

Noissa molemmissa täytyy tietenkin ottaa huomioon että lavan materiaali ei ole stainless steeliä (tietoa saa esim pgavalueguidesta) johon ei mömmöt tartu.

Itse pari projektiputteria omaan ja josko sitä valmiista joskus kuvia saisi otettua.

Semmonen täytyy vielä heittää että jos joku omaa vanhempia ruosteenraiskaamia spaldingin TPM puttereita niin voin mielelläni ostaa pois nurkista pyörimästä=)

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #311370 kohteessaPutterin huolto-/korjausapua

Etusivu Foorumit Välineet Putterin huolto-/korjausapua