14.5.–21.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][13]
KilpailuaSuomalaista

Projekti: Piraatti Päreiksi

Etusivu Foorumit Yleistä Projekti: Piraatti Päreiksi

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 95)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #183451 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Vähän aikaa sitten tuli puheeksi laittaa rinnakkain TM 580 XD ja vastaava piraattimaila. Lyödä mailoilla, pistää kappaleiksi ja katsoa mitä kumpikin ovat syöneet. Vasen pakki on jo lupautunut auttamaan projektissa ja keskustelimme alustavasti siitä mitä voisi/pitäisi mitata ja miksi. Nyt teillä muillakin palstalaisilla on mahdollisuus kantaa kortenne kekoon ja kertoa mitä tällaisessa testauksessa pitäisi mitata ja miksi. Lisäksi otan ilolla vastaan avuntarjouksia esim. testausvälineistön tai asiantuntemuksen suhteen; joko suoraan tähän ketjuun tai sähköpostilla timopisteparantainen at wivanetpistefi

    #365242 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Mielenkiintoiset suunnitelmat. Laitahan Parti tulokset sitten sivuillesi kaikkien hämmästeltäväksi.

    #365243 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    1. Testaus kentällä

    Pelasin itse piraatilla pari kierrosta ja pistin myös kaverini (hcp 4) lyömään muutamia draiveja. Tästä kokeilusta subjektiivisia mielipiteitä ja arviointia. Aidolla 580 XD:llä en ole pelannut kentällä.

    2. Sokkotesti

    Vasen Pakki houkutteli yhden Suomen parhaista pelureista ’Iron-Byroniksi’. Tarkoituksena pistää kaveri lyömään kummallakin mailalla ja kertomaan sitten mielipiteitään mailoista. Tälle testille ei ole vielä valittu paikkaa. Yritämme saada käyttöömme paikkaa jossa olisi esim Launch Monitor tai joku muu vastaava värkki, jolla saisimme jotain tietoa pallon todellisesta käyttäytymisestä. Ehdotuksia otetaan vastaan kiitollisuudella.

    3. Mittaukset

    Mittaamme mailat ja katsomme kuinka hyvin ne pitävät yhtä speksien kanssa. Paino, pituus, lavan mitat, svingipaino, lavan painopiste, lyöntipinnan paksuus eri kohdissa, varren frekvenssi, taipumisprofiili….

    4. Valmistustekninen arvionti

    Yritämme päästä mahdollisimman hyvin selville mailojen valmistustekniikan/materiaalien yhtäläisyyksistä ja eroista. Yritämme myös analysoida miten erot vaikuttavat mailan ominaisuuksiin. Tässä meillä on apuna tohtoristason metallurgi.

    Tässä siis alustavaa suunnitelmaa. Otan mielelläni vastaan kommentteja, ehdotuksia ja neuvoja tähän testaukseen liittyen.

    timopisteparantainen at wivanetpistecom

    #365244 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Vaikuttaa kaiken kattavalta. Vielä kun mietittäis noiden yksityiskohtien vaikutusta itse palaamiseen. Mitä siis mikäkin ominaisuus tai ero mailojen välillä käytännössä tarkoittaa.

    #365245 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Viime vuoden mallin, siis 580 ilman XD:tä, omistajana kiinnostaa naaman ( face ) sisäpuoli. Sieltähän pitäisi löytyä nämä koneistamalla ( milled ) aikaansaadut harjanteet joitten ansiosta maila on saatu verrattoman anteeksiantavaksi, jos olen mainoksen oikein ymmärtänyt.

    Tutkikaapa naaman sisäpuolta erityisellä valppaudella ja ottakaa paljastavia kuvia. Sillä siloisenkin naaman takaa voi paljastua vaikka mitä.

    #365246 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Hieno ja mielenkiintoinen projekti. Sokkotestiin suosittelen, että lyöjiä olisi enemmän kuin yksi huippupelaaja (myös klubituuppareita), jolloin saat laajemman otannan mielipiteistä. Vielä parempi olisi, jos osa lyöjistä olisi sinulle entuudesta tuntemattomia, niin ei tule mitään ennakkoluuloja ja hyväystävämielipiteitä. Kerro tuloksistä heti, kun saat.

    Hyvää joulua kaikille, tämä poika lähtee Australiaan pelaamaan!

    #365247 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Miksi nähdä vaivaa? Vasemman pakin mielipiteet piraateista on nähty. Tuuppareille on ihan sama, millä kepillä huitoo, ja Suomen parhaat pelaavat sponsorikepeillä ja kehuvat niitä viran puolesta. Jos 20 taalan keppi kestää ja toimii jonkun käsissä, so what. Jos joku haluaa maksaa tyhjästä 500 taalaa, ihan sama.

    Unohtakaa sanat sokko ja testi ja johtopäätös, mutta hauskaahan tätä on seurata, suurkiitos siitä

    #365248 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Alkaa olemaan vermeet kasassa. Kiitoksia kaikille osallistujille. Joulunpyhät vietellään rauhassa. Ensi vuoden puolella pidetään ensin lyöntisessio, sitten tekninen osuus ja julkaisua on kaavailtu tammi-helmikuun vaihteeseen.

    #365249 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Minä voisin ennen päreiksipistämistä röntgenkuvata ko.mailat. Voisi olla kiinostavaa vertailla sisäpuolisia rakenteita ennen mailojen särkemistä. Voisin myös tarvittaessa mitata ultraäänellä seinämänvahvuuksia eri kohdista.

    vp.lindgren@inspecta.fi

    #365250 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Onko muuten olemasa aitoja piraatteja ja feikkipiraatteja? Kysymys tuli mieleeni, koska kuulee puhuttavan Kiinantuliaisista, joissa mailat väitteen mukaan ovat aivan aidon näköisiä eli vain asiantuntija esim joistain stanssatuista sarjanumeroista erottaisi epäaidoiksi ja toisaalta olen nähnyt jonkun stagan, josta heti näkee esim värityksistä jne eron aitoon, vaikka nimi on ’lainattu’? Pahinta olisi tulla kusetetuksi kuvitellessaan ostavansa aitoa piraattia 🙂

    #365251 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Hieno homma sinkeli. Otan yhteyttä mailitse lähipäivinä.

    Hitsaus-saumoja tarkastetaan röntgenillä ja tuollainen nuppi on ymmärtääkseni hitsattu kasaan? Voisiko ottamistasi kuvista tarkastella saumojen laatua?

    Tästähän tulee koko ajan hauskempaa 🙂

    #365252 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Saman kysymyksen olen esittänyt tällä palstalla aikaisemminkin. Kukaan ei ole tuonut näytille mailaa, jota en hetkessä tunnistaisi piraatiksi.

    Urbaani legenda ’tehtaan työntekijöiden omalla ajallaan aidoista komponenteista kasaamista mailoista’ on siis toistaiseksi toteennäyttämättä. Jos jollakin tuollaisia löytyy, niin tulkaa ihmeessä näyttämään. Kaikki toistaiseksi näkemäni ovat kyllä päällisin puolin olleen niin lähellä aitoa, että niillä helposti höynäyttää keskiverto ostajan. Tekniset erot aitoon on kyllä aika helppo huomata, jos tietää mitä katsoa, eikä kyse ole mistääm stanssatuista sarjanumeroista.

    Aikaisemmassa viestissäsi kirjoitit ’Vasemman pakin mielipiteet piraateista on nähty’. Voitko spesifioida jonkun väitteeni, jota en olisi perustellut, tai jonka perusteluita et hyväksy? Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että keskiverto klubipelaaja tuskin lyöntitestissä aitoa ja piraattia erottaisi. Tärkein argumenttini on kuitenkin edelleen tuo immateriaalioikeuksien varastaminen. Toiseksi tärkein on se, että kaikki näkemäni piraatit on kasattu huonoimmista mahdollisista materiaaleista. Jopa kloonimailat ovat laadullisesti paljon parempia – joskin ne ovat siksi myös jonkin verran kalliimpia.

    #365253 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    sen verran puolustaisin kloonimailoja että laatuhan niissä huippuluokkaa kun itse saa koota.ja kun oppii tuntemaan mikä kloonilapa pelittää ja mikä ei niin laatuongelmista en enää puhuisi =)

    #365254 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Piratismista ilmiönä olemme samaa mieltä. Lähinnä tässä sinänsä hyvin viihteellisessä päretestissä tökkäsee se, jos koko hommassa on lähtökohtana jatkaa oikeassaolon osoittamista kaiken maailman metallurkkien tuella ja kuitenkin ’otoskoko’ (yksi rupinen lapa) ja ’metodit’ (löin ja kaverikin löi ja yks tuttu hyvä pelaajakin löi ja launcherin säestyksellä kohta laulamme kuorossa W:n ylistystä) eivät sovellu tämmöisen debatin ratkaisuksi kuitenkaan. Mutta viihteenä toimii kuten sanottu.

    #365255 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Oikein! Ei mikään tutkittu tieto voi muuttaa MuTu-käsityksiäsi. Jos tulokset eivät ole mielesi mukaisia, on jo ennalta selvää, että ne ovat vääriä tai puutteellisia. Vai pelkäätkö sittenkin, että 20 euron kopiosi 400 mailasta osoittautuukin 10 euron mailaksi?

    #365256 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Nyt löit out of bounds. En omista ainoatakaan piraattia, klooneja löytyy yksi tällä hetkellä ja erilaista kepukkaa merkkiä Wilson deep red maxx/ pienempiä, Srixonia, Taylormaden 300 ja 500 sarjaa, mm TM R580 Aldilan green S65 varrella, mac gregoria… kymmenkunta mailaa. 300 euroon saat niistä minkä tahansa, ovat uudenveroisia, joillakin lyöty muutama lyönti tai pelattu kierros-pari. Ovat peräisin jenkkiläisistä nettikaupoista ja toimitettu tehtaan paketissa ja kuitit löytyy, verot ja tullit maksettu. Jätä yhteystietosi, jis kiinnostaa.

    Suomalainen keskustelu on näköjään sitä, että oikeassa olo pitää osoittaa maksoi mitä maksoi. Jos sille linjalle mennään, , voin minäkin hommata yhden piraatin , lyödä sillä ja sahailla ja ’raportoida ’ tulokset täällä. Ketä se vakuuttaa? Mitä sitten jos piraatti osoittautuukin ylivertaiseksi? Jos laatu on kehno, so what. se joka mailaansa on tyytyväinen, ei voisi olla vähempää kiinnostunut vai?

    #365257 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Nyt sulle tuli kyllä soketti klubin kapteenia selkään.

    Kun täällä kerran on paljon puhuttu piraattien ja aitojen eroista, niin kyllä niistä aika hyvän käsityksen saa jos molemmat päreiksi pistää.jos piraatti on parempi,niin sitten on.olihan donnayn slammer kevään draiveritestissä puolivälissä vaikka onkin selkeä kopio vanhasta niken draiverista.mutta ei se mitään,niken uusi voitti testin.aikas huonoa mainosta clevelle ja muille jotka ottivat käkättimeensä ko vitsiltä… =)

    Lue lisää: golf worldin testi skannattuna

    #365258 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Mistä noin negatiivinen suhtautuminen sitten johtuu, kun sulla ei kerran ole oma lehmä ojassa? Haukut testimetodit ja muut jo etukäteen, vaikka et voi edes tässä vaiheessa tietää mitä tullaan testaamaan. Omalta osaltani voin ainakin sanoa, ettei mulla ole mitään ennakkoasenteita testin suhteen. Piraattien osalta osaan ennakoida joitain löydöksiä. Voin osoittaa erot ja kertoa oman selitykseni sille, miksi joku asia on toteutettu niin kuin on. Vähän niinkuin auton kuntoarvio – kerrotaan tiettyjen testien löydökset, mutta ei oteta kantaa siihen, onko auto hintapyyntönsä arvoinen.

    Mun näkemys on se, että piraateissa ei tehdä bisnestä pelkillä mielikuvilla. Ainakin minulle korjattavaksi tuotujen piraattien purkaminen on ollut hauskaa puuhaa. Näkee mitkä aidon tuotteen tekniset ratkaisut on jätetty kopioimatta tuotantokustannuksellisista syistä. On joutunut miettimään miksi vaikkapa Callaway kiinnittää varret siten kuin kiinnittää.

    Mun mielestä lyöntikoe osuus testissä on vähinten kiinnostava (vaikka meillä on huippuammattilainen lupautunut mättämään niitä palloja). Henkilökohtaisesti mua kiinnostaa paljon suuremmat asiat. Esimerkiksi se, jos piraatin grippi osoittautuu olevan feikki. Jos aidon saisi isona eränä ostettaessa esim 50 sentillä, mutta silti tehtailijoiden kannattaa ennemmin teettää muotit ja teettää vielä halvemmalla. Samoin kiinnostaa nähdä miten ne feikki varret on tehty. Paljastuuko maalin alta jonkin tietyn tehtaan varsi? Onko varret päällemaalattuja halpis varsia, vai onko ne jossain tehtaassa teetettyjä ja TM maali vedetty suoraan grafiittipinnan päälle? Miten gripit ja varret kiinnitetään silloin kun kustannukset pitää minimoida?

    Nää on yksittäisien mailan tasolla detaljeja, mutta koitan nähdä asian tehtaanjohtajan tasolla.

    Lisäksi voi pohtia sellaisia kysymyksiä kuten: ’Mikä vaikutus on esimerkiksi sillä, ettei reklamaatioista tarvitse välittää’? Niitähän ei juurikaan tule, eikä muutenkaan tarvitse huolehtia brandin maineesta. Näkyykö se jotenkin mailoissa?

    Jos tää testaaminen ei olisi hauskaa, niin eihän me tähän ryhdyttäisi. Lukijoillekin siitä voi olla jotain iloa ja hyötyä. Voimme esimerkiksi näyttää miten piraatin ja aidon erottaa toisistaan. Olen nähnyt sen testattavan piraatti TM:n. Väittäisin ettei 90% tämän palstan lukijoista tunnistaisi sitä piraatiksi, ellei aitoa olisi vieressä. Kun tietää mitä katsoa, piraatin tunnistaa heti. Sillä tiedollahan voi vaikka säästyä huijatuksi tulemiselta:-).

    #365259 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    enpä usko että tuohon VP:n perusteluun on kellään paljoa sanomista testin motiiveista ym. *osui ja upposi*

    #365260 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Ostin kerran halvalla, mutta sittemmin kävi selväksi, etten edullisesti, hehkulamppuja. Olivat watteihinsa nähden himmeitä, kestivät tavallista käyttöä viikosta kahteen, joskus vain pari päivää. Yksi räjähti ruokapöydän päällä itsestään, hyvä ettei kukaan saanut siruja päälleen.

    Ilmeisesti niissä oli valmistusprosessi/ materiaalit tai jotain muuta perseellään. Jos ne olisivat toimineet normaalisti kutakuinkin ja kestäneet ainakin lähes normaaliajan, ei minua ainakaan olisi kiinnostanut, jos Airamin tehtaanjohtaja netissä osoittaisi niiden olevan karkeampaa tekoa kuin heidän mallinsa. Sen sijaan olisi ollut mielenkiintoista saada esim VTT:n analyysi tavarasta ja mielellään kyseinen tavara huonona ja jopa vaarallisena pois markkinoilta. Auton kuntotestiä ei kannata muuten teettää naapuriliikkeen myyjillä.

    Vasen pakki: olet aika yli-ihminen, jos kaiken tuon kirjoittelun jälkeen uskot olevasi ilman ennakkoasenteita. Innolla seuraan prosessia kuitenkin, laitetaan joukolla piratismi kuriin ja painetaan siinä samalla pinemeadow ja kumppanit saman pesuveden mukana, tai sitten ei .

    Olisin muuten aika yllättynyt, jos 30-40 eurolla saa mistään täsmälleen samaa tavaraa, niinkuin täällä jotkut tosiaan väittivät. uskottavampaa sen sijaan on, että ko staga voi toimia tavallisen tallaajan käsissä, kuten 10 kertaa kalliimpi aito. Näitä ’lausuntoja ’ olen saanut kuulla parilta piraattituotteita hankkineelta.

    PS: Olen lyönyt myös Wishonilla, siistinnäköinen maila, toimii yhtä hyvin tai huonosti käsissäni, kuin neljä muuta hallussani olevaa bladesettiä. Niistä yksi on ns kloonisetti. Eikös noin siistiä mailaa saa myydyksi vähemmälläkin tohinalla. Kloonien hinnan alle lienee kuitenkin paha puristaa. Ja netistä saa aitoja merkkimailoja ’kiusallisen ’ edullisesti. Piraatit tuskin ovat oleellinen ongelma tässä mielessä Suomessa?

    #365261 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Ai siitäkö se kenkä puristikin?!?!?

    Etsipä Bosco mulle tuolta arkistosta ne viestit, joissa olen mainostanut edustamaani tuotetta. No – älä turhaan vaivaudu, tuskin niitä viestejä sieltä löytyy. Ehkä jostain vuoden takaa joku. Toi mailahomma on mulle puhtaasti harrastus. Voi tulee leivän päälle muista hommista. Taloudellisesti kannattavaksi sitä bisnestä tuskin tässä maassa saisi vaikka yrittäisi. Mulla on työn takia rajallinen määrä vapaa-aikaa. En edes halua kasvattaa mailamyyntiä, koska koitan tuon vapaa-aikani käyttää golfin peluuseen.

    Mä voin kaivaa sulle montakin viestiä, jossa olen kehottanut ihmisiä piraattien sijaan ostamaan vaikka Spaldingit. Niitä saa melkein samaan hintaan kuin piraatteja, mutta ne ovat laadullisesti ylivertaisia. Kerrotko mulle miten Spaldingin mainostaminen edistää mun edustamani merkin myyntiä? Myös silloin kun on pitänyt selittää miten joku asia tehdään jossain mailassa ja miten se tehdään jossain toisessa, olen pyrkinyt käyttämään esimerkkeinä jotain muita kuin edustamaani merkkiä, tai listannut ainakin useampia merkkejä, joista edustamani merkki on ehkä ollut yhtenä tai sitten ei.

    Kuinkas monta sellaista viestiä Bosco muistat, jossa olisin julistanut ’älkää ostako merkkimailoja – komponentteja saa halvemmalla’ ? Et taida niitäkään löytää. Yksi selkeä johtoajatus mun kirjoituksissa on ollut: kokeile ennen kuin ostat. Viime ajoilta muistan mm. neuvoneeni ostamaan käytetyt merkkimailat, jos ne testatessa tuntuvat hyviltä.

    Tähän piraatti testiin Parti pyysi mut mukaan, koska tiesi mulla olevan sellaiset työkalut käytössäni joilla toi testi saadaan tehtyä. Minä en kostu testistä mitään. Se ei varmasti tule millään tavalla edistämään edustamani tuotteen myyntiä.

    Olen koittanut olla erityisen tarkka mainostamisen välttämisessä. Uskoisin omaavani tällä hetkellä jo varsin hyvän välinetietämyksen ja mielestäni sen tiedon tuominen tällaiselle palstalle on ihan positiivinen asia. Olisi kiva kuulla muiden mielipide siitä, olenko heidän mielestään sortunut edustamani merkin mainostamiseen. Jos olen, pyydän anteeksi. En kyllä itse tällä hetkellä niele tuota Boscon syytettä.

    #365262 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Miten tällaisenkin harmittoman, hauskan ja jopa monen mielestä mielenkiintoisen aiheen saa muutettua tällaiseksi naurettavaksi rähinäksi? Mikä saatana teitä vaivaa?

    Parti ja vasen pakki, odotan mielenkiinnolla testinne tuloksia. Aiotteko muuten testata materiaalin koostumuksen myös? Se kiinnostaisi. Inspectalla on varmaan sopivia vehkeitä.

    #365263 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    En ole sanallakaan syyttänyt sinua mistään. Samaa mieltä J.D:n kanssa tästä turhasta jänkkäämisestä. Ja odotan tuloksia oikeasti aivan yhtä innokkaasti. Viestini on lyhyesti sanottuna se, että kun toimii syyttäjänä ja tuomarina samassa asiassa, saa varmaan oikean lopputuloksen. Siksi olen ikäänkuin ehdotellut, että painottaisite tuota viihdepuolta enemmän kuin ’Suuren Lopullisen Totuuden’ osoittamista. Viittaan vanhaan piraattikeskusteluun. Ja arvostan kokemustasi/asiantuntemustasi, joka viesteistä paistaa läpi. Eiköhän jatketa projektia ja sen seuraamista ja anteeksipyyntö, jos tahtomattani olen loukannut. Antakaa palaa, älkääkä säästelkö kritiikkiä, jos ja kun aihetta löytyy.

    #365264 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Sori – kiehahti vähän yli:-). Tuntui pahalta tulla syytetyksi sellaisesta, mitä koko ajan on tietoisesti pyrkinyt välttämään.

    Ja ihan oikeasti – kun ei ole mitään kaupallisia tavoitteita tässä mailajutussa, niin kyllä mä hyökkään tähän piraatti projektiin ihan akateemisen tutkimuksen tasolla.

    #365265 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Jep. Näissä mittelöissä, kun sanan säilää taitetaan, ajautuu tahtomattaan usein johonkin rooliin, josta ei sitten pääse kunnialla eroon. Ja puukkoa tulee selkään aina sopivin välein, milloin mistäkin. Mutta toisaalta, kunnon flame päivässä piristää 🙂

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 95)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #365255 kohteessaProjekti: Piraatti Päreiksi

Etusivu Foorumit Yleistä Projekti: Piraatti Päreiksi