-
JulkaisijaArtikkelit
-
Millaista kokemusta omaatte project x varsista? Olen ajatellut kyseisiä 6.0 varsia..lyön melko kovaa ja hieman jäykemmät varret yleensä toimineet huvin. Yhtiön sivuilla kerrotaan riflen ja project x varsien eroista ja ihmettelinkin kun liikkeessä näkemäni varret sisältävät molemmat merkinnät. Niin riflen kuin project x ja jotkin vielä flighted merkinnän..tietoa näistä?
alkuperäisen Rifle varren kehitti Royal Precision kuten myös uudemman Project X varren.
Rifle nimi näkyy myös Project X varressa, mutta on siis eri varsi kuin pelkkä Rifle.
Muistaakseni Firma meni nurin ja oikeudet varsiin osti True Temper. Brändit on silti pidetty erillään.
Flighted versio antaa pidemmillä raudoilla korkeamman lentokaaren kuin standardi. Muuta eroa ei kai ole.
Jäykkyydeltään Project X 6.0 on kai jotain TT Dynamic Goldin S ja X väliltä, mutta tuntumaltaan hyvin erilainen.Ymmärtääkseni jäykkyydeltä True Temperin 6.0 PX on lähellä Dynamic Gold X100:sta ja samaa tasoa KBS Tour S+ kanssa. Huomattavasti kovemman tuntuinen varsi DG:seen verrattuna, kun on grippipäästä jäykempi eikä ole mitään steppejä vähentämässä värähtelyä. Pallon lentokaaren osalta pitäisi launchi olla aavistuksen korkeammalle PX:llä kuin DG:llä ja PX on hieman kevyempi varsi kuin DG.
True Temperin PX on ehkä enemmän ns. vahvasti alaspäin lyövän ’hitterin’ varsi kuin loivemmalla kaarella swingaavan ’pyyhkäisijän’ varsi. Itse pelaan tuolla PX 6.0 varrella ja i6 vauhti n. 90mph. Meikäläisellä toimii pelissä paremmin kuin DG koska pallon lentokaari on hieman korkeampi, mutta ainoana valituksen aiheena on, että jos matoilta joutuu treenaamaan niin kädet tulee välillä kipeäksi.
.. jossain muistaakseni kommentoitiin että kaikista golfareista ehkä 10% saattaa Project X:stä tykätä johtuen siitä, että se on kuin harjanvarrella löisi verrattuna dynamic goldiin johon suurin osa on tottunut.
Miten tähän vertailuun asettuu KBS Tour S ja X ? Kaari, tuntuma?
Sen verran mitä nyt itse noilla olen lyönyt, niin DG ja KBS Tour on molemmat tuntumalta pehmeämpiä varsia kuin PX, mutta KBS Tourilla pallon lento on korkeampi. DG näistä on painavin. Ohessa Titun käsitys noista.
Jake2 kirjoitti: (6.6.2015 19:47:24)
alkuperäisen Rifle varren kehitti Royal Precision kuten myös uudemman Project X varren.Täsmennetään sen verran, että firman nimi oli alun perin Precision Shaft Corporation (sittemmin Royal Precision) ja suunnittelijana toimi Kim Braly, nykyinen KBS (Kim Braly Signature) -brändin pääsuunnittelija.
Flighted versio antaa pidemmillä raudoilla korkeamman lentokaaren kuin standardi. Muuta eroa ei kai ole.
Tähänkin pieni korjaus. Esimerkiksi HarjateräX Flighted 5.5 -setissä keskiraudat ovat samat kuin non-Flightedissakin, pitkät raudat ovat softstepattua mallia 6.0 ja lyhyet raudat hardstepattua 5.0:aa. Varsien bendpointit ovat siis muuttuneet siten, että pitkien rautojen kaari on tavallista korkeampi ja lyhyiden matalampi. Tuntumaltaankin Flighted on hieman erilainen, vastaavuutta kannattaa miettiä tämän taulukon kautta.
Ottomaani kirjoitti: (6.6.2015 23:50:50)
Miten tähän vertailuun asettuu KBS Tour S ja X ? Kaari, tuntuma?Millaiselle pelaajalle näitä Px steel 6.0 varsia voi suositella? Ajattelin ottaa testiin.
Raudoissa nyt S300 ja R300 varret, draiverissa diamanan s+60 ja 70
Eroa pitäisi varsinkin rautojen varsiin huomata? Lentokaari ilmeisesti matalampi?Tuo vaihto DGS300 -> PX 6.0 kannattaa varmaankin jos:
– Tarvitset huomattavasti jäykemmät varret
– Tarvitset vähän kevyemmät varret
– Tarvitset aavistuksen korkeamman lentokaarenja olet valmiina hyväksymään:
– Napakamman tuntuman hyvillä osumilla
– Todella kovan tuntuman ohuilla osumilla
– Mahdollisen rasituksen mitä tulee käsiin jos treenaat paljon kovalta alustalta, esim. matolta joka on heitetty asfaltin tai vastaavan päälle kuten joillain rangeilla tuntuu olevan.Mitä tuo mainitsemasi ’melko kovaa lyöminen’ tarkoittaa käytännössä? Lyöntimittoina tai nopeutena.
a_k kirjoitti: (7.6.2015 19:47:04)
Tuo vaihto DGS300 -> PX 6.0 kannattaa varmaankin jos:– Tarvitset huomattavasti jäykemmät varret
– Tarvitset vähän kevyemmät varret
– Tarvitset aavistuksen korkeamman lentokaarenja olet valmiina hyväksymään:
– Napakamman tuntuman hyvillä osumilla
– Todella kovan tuntuman ohuilla osumilla
– Mahdollisen rasituksen mitä tulee käsiin jos treenaat paljon kovalta alustalta, esim. matolta joka on heitetty asfaltin tai vastaavan päälle kuten joillain rangeilla tuntuu olevan.Mitä tuo mainitsemasi ’melko kovaa lyöminen’ tarkoittaa käytännössä? Lyöntimittoina tai nopeutena.
Oikeasti kannattaa fitata uudet varret ja raudat, vaikka Trackmannin avulla. Ei se tarkkaa tietoa kerro mikä sopii, mutta jos lyöt siihen vanhoilla raudoilla ja sen jälkeen uusilla niin erosta voi ammattimies kertoa jotain hyvinkin suuntaa antavaa.
Yhdelle kaverille fitattiin Peltomäki golfissa draiveri, eikä ole tarvinnut pettyä, eivät edes myyneet 300 €:a kalliimpaa vartta, kun ei sopinut pallon lentoon. Oli melkein huonoin kokeillusita.
A_K:lta tuli kyllä asiallista infoa,samoin Tittelistiltä.
Ite olen pelannut DG S300,PX 5.5 ja KBS TOUR S varsilla.
Omaan swingiin ja mieltymykseen ylivoimaisesti paras varsi on KBS TOUR S.
Omassa lyönnissä i6:lla on lavassa vauhtia n.86 mailia tunnissa,tempo on rauhallinen.
Tavoiteltu kaari on korkea,ja siihen nuo varret auttavat.Tuntumaltaan KBS on hyvin pehmeä,täydellinen vastakohta PX:n verrattuna.
Niin kuin A_K sanoi,PX on jo 5.5 jäykkyydellä todella ’tönkön’ oloinen.
Ja ainakin rauhallisella tempolla aika vaikea ’ladata’ kunnolla.Olen myös jonkun kierroksen pelannut Callawayn tour prototype bladeilla missä oli kiinni PX 6.0 varret,tuloksena oli korkea,lyhyt ja matalaspinninen lentokaari.
Ja tuntuma vähänkään huonossa osumassa oli hyvinkin brutaali.Kannattaa todellakin käydä jossain vaikka demoamassa mailoja missä on PX varret kiinni ja vähän fiilistellä niiden tuntumaa.Se on aika omalaatuinen varsi,vaikkakin se on aika mielyttävän näköinen silmälle kun siitä ne stepit puuttuvat kokonaan.
Ja se että lyö kovaa niin ei aina tarkoita että mailan päässä on kova vauhti 🙂
Liikuttavan asialliasta keskustelua, josta ei hyvaa faktaa puutu. Hienoa.
Ma lisaisin tuohon viela sen, etta toki varren valintaan liittyy myos varsin isona osana se, milla lavalla pelataan. Lapa kun on viela tarkeampi osa mailaa kun varsi, niin kaksi hyvinkin erilaista vartta voi sopia samalle pelaajalle, riippuen siita mitka lavat on testissa.
Toki jos fittaukseen mennaan silla manttaliteetilla, etta ’Ma haluan noi AP-kakkoset’, niin sittenhan se varren valintakin helpottuu huomattavasti.
Itsellani on esim viisi eri settia pyorityksessa, joissa kaikissa on eri varret. Jaykkyys ja pituus taitaa olla ne ainoat yhteiset tekijat niissa. Muuten vaihtuu seka paino, profiili etta materiaali.
Kiitoksia kattavista vastauksista, selventäneet asiaa huomattavasti!
Mailanpään nopeutta en ole aikoihin mittauttanut, mutta kotiseuran pro on silmämääräisesti katsomalla sanonut sitä löytyvän.
Rauta 6-7-8 lyönnit kantaa yleensä 150-175m ja lyhyet 120-130m par3 lyön yleensä pitchillä tai 50 asteisella. Omaan pitkän lätkätaustan sekä nuoren iän, joten luonnehdin itseäni enemmän mainituksi voimalla lyöväksi hitteriksi ja kuin kauniin ja sulavan svingin omaavaksi.
No,anyway.. kävin noutamassa unelmoimani ap2 testiin PX 6.0 varsilla, löin pari korillista palloja rangella ja lähdin kentälle. Lopputulos oli,että pelasin vierailla mailoilla ja varsilla viime syksyn jälkeen parhaan kierrokseni, ja sama toistui päivää myöhemmin.
Odotin tuntevani varsissa suurta eroa dgs300 verrattuna, mutta ero jäi hieman vähäisemmäksi lopulta. Joissain lyönneissä mainittu ’tönkkömäisyys’ sekä jäykkyys tuli hieman esille, muttei häiritsevästi. Lentoratakaan ei kauheasti muuttunut. Huonoja osumia tuli hieman vähemmän kuin normaalisti,tämä johtunee kylläkin mailoista yleensä, sillä vanhat ovat hieman hankalahkot varsinkin näin alkukesästä.. Toisaalta 15cm minua lyhyempi ja hennomman ruumiinrakenteen omaava kaverini, jonka svingi on huomattavasti hitaampi vertasi mailoja rautakankiin..
Pidin varsinkin 8-P mailoista, joiden kanssa sain lyönnit pysähtymään suurin piirtein alueelle jonne halusin ilman hirvittäviä rullauksia yms..
Täytynee käydä pari kierrosta testaamassa vielä, mutta todennäköisesti mailat kyseisillä varsilla otan, vaikka varret tuntuvatkin herättävän melkoisesti vastustustakin..osa tykkää äideistä ja osa..u know…
Sanoisin, että ei ne varret herätä vastustusta, kysehän on ihan huipputasolla käytettävistä varsista kuitenkin ja viimeiset 3 majoria on taidettu PX:llä voittaa. Enemmänkin herättää halun varmistaa, että pelaaja on tyyppinä sellainen jolle ne sopii kun tiedetään noiden varsien ominaisuiudet ja sen tyypillisen virheen minkä jengi tekee, että ottaa PX:stä ’stiffin’ koska on aina pelannu ’stiffillä’ ja sitten huomaa jälkikäteen, että tuntuu liian kovalta kun tuo 6.0 on enemmänkin lähempänä ’x-stiffiä’.
Jokatapauksessa nyt kun tuo tausta on tiedossa niin en näe mitään syytä minkä takia noi ei voisi olla sulle ihan hyvät varret. Viimeisenä vinkkinä vielä, että jos kädet kipeytyy esim. rangella lyömisestä niin älä luovuta vaan vaihda noihin sellaiset gripit jotka vaimentaa noita tärähdyksiä. Itse vaihdoin tavalliset Crosslinet tuohon Crossline 3GEN Ace:en ja kädet rasittuu nyt vähemmän. Sitten on saatavilla jotain sen varren sisään laitettavia inserttejä (mm Ping Cushin) millä saa saman aikaiseksi.
Hyvä Yves että otit mailat kyseisillä varsilla testiin ennen varsinaista ostopäätöstä.
Ja aivan loistavaa että pidit niistä varsista.
Turha sitä on miettiä mitä muut niistä ajattelee,jos ite tykkäät ja varret toimii niin ei muuta kuin bägiin vaan!Ja niin kuin A_K sanoi,kyllä niillä muutama ihan kohtalaisen lahjakas ammattilainen pelaakin….Spieth ja McIlroy muummuassa.
Olet kyllä Golfinn ihan oikeassa siitä että lavalla kyllä pystyy muuttamaan täysin mailan tuntuman luonteen.
Itse pelaan yhdistelmällä TM RBladeZ TOUR+KBS S eli pehmeä tuntuma on taattu.
Sen verran olen vuosien varrella oppinut että on ihan turha kantaa mukana minimaalisia bladeja+xstiffejä varsia jos siihen ei tekniikka ja taidot keskimäärin vain riitä.Vaikka ne näyttävätkin pirun hyviltä!Kokeiltu on.
Kyseessä on kuitenkin aikalailla puhtaasti siitä mitä kortissa lukee pelatun kierroksen jälkeen.Omasta mielestä mailoja valitessa pitää tuloksen antaa puhtaasti ratkaista millä pelaat,varsinkin jos kyse on tavoitteellisesta pelaamisesta/kilpailemisesta.
Silloin kun haluaa vain fiilistellä välittämättä niinkään tuloksesta,niin niitä päiviä varten tallissa voi aina pitää varalla yhtä ’true player’ settiä ja rautakakkosta 🙂Mulla on luontainen kaari melko korkea ja testatuista varsista (DG X100, KBS X, PX 6.0) päädyin Project X:iin juurikin matalimman lyöntikaaren takia. On nyt vuoden ollut, aikaisemmat oli DG S300:t, ja olen tykännyt. Mukavan tunteettoman oloiset kepit, muttei kuitenkaan liian jäykät. Lavat Mizuno MP-64:t. Driverillä mailanpäännopeus pyörii edellisistä lyönneistä riippuen 115 ja 120 mailin tuntivauhdin välillä.
Ohessa Titun käsitys noista.
Työn alla olisi löytää Cleven 588 CB:n tai Mizunon JPX850F lapoihin pehmeä, alhaalta ja korkealle potkaiseva varsi.
Titun fittaustaulukko vihjaa korkeimman lentokaaren löytyvän NS PRO 950:llä, Cleven katalogi puolestaan ohjaa KBS TOUR 90:n ja TT XP:N suuntaan.
Kumpaahan pitäisi uskoa?
Löytyykö sepiltä havaintoja tai pelimiehiltä kokemuksia?
Quid Pro Quo kirjoitti: (23.6.2015 20:20:40)
Titun fittaustaulukko vihjaa korkeimman lentokaaren löytyvän NS PRO 950:llä, Cleven katalogi puolestaan ohjaa KBS TOUR 90:n ja TT XP:N suuntaan.KBS Tour90 varmasti antaa juuri tuota. Nipponin 950 HT(!) myos. Originaali 950 on enampi mid launch varsi.
TT XP sarja on ’Flighted’ eli launchaa lyhytta rautaa vahan matalemmalle ja pidempaa rautaa vahan korkeammalle.. TTn Microtaper 95 on korkealle launchaava varsi.
Varsi on kuitenkin ns hienosaatoa eli jos lyot palloa hirveen ylos tai matalalle, ei sellasta vartta ole tehtykaan, joka muuttaisi sita pallonlentoa ihan hirveesti. Puhutaan parista kolmesta asteesta, ei sen enempaa.
Sitten on olemassa vielä Project X:n 90 grammainen malli sekä PXi, joka itselläni on 5.5 jäykkäisenä. Olen kyllä tykännyt.
Quid Pro Quo kirjoitti: (23.6.2015 20:20:40)
Työn alla olisi löytää Cleven 588 CB:n tai Mizunon JPX850F lapoihin pehmeä, alhaalta ja korkealle potkaiseva varsi.Varmasti tähän on tarkkaan harkittu peruste, mutta kysyn silti: miksi?
Titun fittaustaulukko vihjaa korkeimman lentokaaren löytyvän NS PRO 950:llä, Cleven katalogi puolestaan ohjaa KBS TOUR 90:n ja TT XP:N suuntaan.
Mutupohjalta sanoisin että nuo olisivat järjestyksessä korkeimmasta kaaresta alkaen NS PRO 950 – KBS TOUR 90 – XP 95. XP on noita kahta muuta hieman painavampi. Varren painolla voi olla yllättävänkin paljon merkitystä svingin kannalta. Kannattaa huomata, että tuohon tarpeeseen grafiittipuolella on myös hyviä vaihtoehtoja.
Golfinn kirjoitti: (23.6.2015 21:34:27)
Quid Pro Quo kirjoitti: (23.6.2015 20:20:40)
Titun fittaustaulukko vihjaa korkeimman lentokaaren löytyvän NS PRO 950:llä, Cleven katalogi puolestaan ohjaa KBS TOUR 90:n ja TT XP:N suuntaan.KBS Tour90 varmasti antaa juuri tuota. Nipponin 950 HT(!) myos. Originaali 950 on enampi mid launch varsi.
TT XP sarja on ’Flighted’ eli launchaa lyhytta rautaa vahan matalemmalle ja pidempaa rautaa vahan korkeammalle.. TTn Microtaper 95 on korkealle launchaava varsi.
Varsi on kuitenkin ns hienosaatoa eli jos lyot palloa hirveen ylos tai matalalle, ei sellasta vartta ole tehtykaan, joka muuttaisi sita pallonlentoa ihan hirveesti. Puhutaan parista kolmesta asteesta, ei sen enempaa.
OK, kiitokset vinkeistä.
Kerrotko vielä mikä erottaa Nipponin GH:n ja HT:n teknisesti? Nettisivun mainoslauseista se ei oikein auennut.
Selasin nopeasti muutaman keskustelupalstan aiheesta, ja Nippon näytti saavan enemmän puoltoääniä tuntuman pehmeydestä. Pitäneekö paikkansa?
Ja vieläkin ihmettelen tuota Titun taulukkoa, joka antaa ymmärtää Nipponin launchaavan korkeammalle kuin KBS…
Tittelisti kirjoitti: (23.6.2015 22:21:31)
Quid Pro Quo kirjoitti: (23.6.2015 20:20:40)
Työn alla olisi löytää Cleven 588 CB:n tai Mizunon JPX850F lapoihin pehmeä, alhaalta ja korkealle potkaiseva varsi.Varmasti tähän on tarkkaan harkittu peruste, mutta kysyn silti: miksi?
Titun fittaustaulukko vihjaa korkeimman lentokaaren löytyvän NS PRO 950:llä, Cleven katalogi puolestaan ohjaa KBS TOUR 90:n ja TT XP:N suuntaan.
Mutupohjalta sanoisin että nuo olisivat järjestyksessä korkeimmasta kaaresta alkaen NS PRO 950 – KBS TOUR 90 – XP 95. XP on noita kahta muuta hieman painavampi. Varren painolla voi olla yllättävänkin paljon merkitystä svingin kannalta. Kannattaa huomata, että tuohon tarpeeseen grafiittipuolella on myös hyviä vaihtoehtoja.
Perusteista sen verran, että juuri tällä hetkellä on bägissä 588 MB:t PXi:llä, ja aina tasaisin välein tulee mieleen, että elämä golfkentällä voisi olla helpompaakin…
JPX on short listalla pitkän Mizuno-historian vuoksi: vuosituhannen alussa tuli pelattua pitkään Comp EZ:lla, ja JPX:t ovat jotenkin samanoloiset. Kireämpiä lofteja voisi yrittää tasapainottaa nostavammilla varsilla, koska korkea kaari on edelleenkin tavoitteena. Lisäksi muistan nähneeni jossain kritiikkiä nupin kovuudesta, sitä voisi yrittää tasapainottaa pehmeämmällä varrella.
Nipponista ja XP:stä on kokemusta: NS1050:t ovat kiinni Cobran bladeissa ja PX105:t Mizunon MP-4:ssa – molemmat ovat vaikaita varsia, mutta käyvät vanhenevalle äijälle joka vuosi raskaammiksi. KBS:tä ei ole omakohtaisia kokemuksia, joten siksi niitä kyselen.
Kiitokset vinkeistä!
Quid Pro Quo kirjoitti: (23.6.2015 22:50:58)
OK, kiitokset vinkeistä.Kerrotko vielä mikä erottaa Nipponin GH:n ja HT:n teknisesti? Nettisivun mainoslauseista se ei oikein auennut.
HT tarkoittaa High Trajectory ja sen perusteella se on mielestani sama varsi kuin GH, mutta launchi on hieman korkeampi. Minulle GH varret on aina olleet mid launch varsia. Juuri sita mita he specseissaankin lupaavat.
Quid Pro Quo kirjoitti: (23.6.2015 22:50:58)
Selasin nopeasti muutaman keskustelupalstan aiheesta, ja Nippon näytti saavan enemmän puoltoääniä tuntuman pehmeydestä. Pitäneekö paikkansa?
Erinomaista tuntoa/feelia kun haetaan rautavarsipuolelta, niin laittaisin Nipponin ja KBSn (poislukien C-Taper) samaan kategoriaan. Markkinoiden parhaimman tuntuiset rautavarret. TT/PX varret (poislukien ultrakevyet) on enemman hittereille ja jannuille, jotka tuppaavat lyomaan palloa hirveen ylos. Hyvia wedge-varsia myos!
Ma en ole mikaan Nippon spesialisti. Myyn ja asennan niita kylla. Niiden ’probleema’ mun mielesta on niiden supervalikoima. Menee aina vahan maku kun valmistajalla on miljoona eri vartta ja niin kun olette itsekin huomanneet, joskus niista on vaikea loytaa eroavaisuuksia. Mun Nippon valikoima on lahinna perus GH-varret, Modus3 varret ja WV wedge-varret.
TT:ta, PX:aa ja Nipponia myyn ja fittaan mielikseni, mutta olen Oregonin ykkonen KBS ja AeroTech puolella. Tykkaan molemmista todella paljon ja niiden valikoimissa on selkeita eroja, jotka asiakaskin ymmartaa varsin helposti. Lisaksi niita kun asentaa huippunuppeihin, niin se on vahan kun ilmasta mainosta mullekin 😉
Quid Pro Quo kirjoitti: (23.6.2015 23:25:35)
…käyvät vanhenevalle äijälle joka vuosi raskaammiksi. KBS:tä ei ole omakohtaisia kokemuksia, joten siksi niitä kyselen.Kiitokset vinkeistä!
Tour90 on hyva ainakin kokeilla, mutta sinun tilanteessa kokeilisin ilman muuta AeroTech SteelFiber i95 ta i80 (n. 85gr) varsia. Ma en ole mun asiakkailta kuullut kun kehuja niista. Lisaksi ne on ainoat graffavarret, joita kaytetaan PGA Tourilla. Edut: kevyet, silti yllattavankin jamakat. Tarkimmat graffavarret pituuskontrolissa. Kaikki graffavarsien edut ,mutta silti pelaa kuin terasvarret.
Mulla on yhdessa setissa i95 S+ ja toisessa i110S+. Taotuilla nupeilla tunto on jumalaista.
-
JulkaisijaArtikkelit
Esillä 23 viestiä, 1 - 23 (kaikkiaan 23)
Esillä 23 viestiä, 1 - 23 (kaikkiaan 23)