Aihe: Pitkät putit - Golfpiste.com

4.8.–11.8. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[15][9]
KilpailuaSuomalaista

Pitkät putit

Etusivu Foorumit Yleistä Pitkät putit

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Siis yli 4-metriset.. Onko kikkoja parantaa tatsia putin pituuden hallintaan? Viiksettää, kun 5-metrisissä puteissa alkaa lapa tärisemään vallan vimmatusti; kolme puttia tulee mieleen. Auttaako joku tietyntyyppinen putteri? Puttitekniikka? Ote? Häh? Pitkäjänteinen harjoittelu on poissuljettu, haen oikotietä.

Osta pallosilmä, Stockan ’hulluilta päiviltä’ urheiluosastolta varmaan löytyy halvalla.

Yritä vain lähelle, niin pakonomaisuus poistuu. Ja joku aina lipsahtaa sisäänkin.

IH

Suosittelen muutamaa tuntia PRO:lta. Hän antaa parhaan vinkin mitä teet ja mihin tulee kiinnittää huomiota. muutama tunti säästää useita putteja ja samalla voit jopa säästää, kun ei tarvitse tehdä suuria ja niin usein turhia hankintoja.

Jos seuraat kisoja, niin huomaat, ettei mailoilla ole niin merkitystä, kuin korvien välissä olevasta itseluottamuksesta.

Paras puttaaja taitaa olla Harrington ja tyyli on aivan hirveää, mutta tulosta tulee. Toki TV:stä ei saa greenien kaltevuuksista mitään hajua.

Niin, unohdin mainita, että kovan harjoittelun lisäksi myös pron tunnit on poissuljettu.

Kikkoja peliin!

Eräs kalleimmista (häviän aina kentällä, kun pelataan rahasta) pelikavereistani omaa aivan helkutin ruman puttiasennon, joku irvileuka on sanonut sitä chippaamiseksi.

Joskus kysyin, mistä tuo asento johtuu niin sanoi selän olevan jäykkä ja kova halu nähdä puttilinja. Eli hänellä on kuppiin nähden vartalo&jalat auki ja ranteet aika rankasti pallosta vasemmalla puolella. Normaalisti kädet kolmiossa. Tekee mailan lavan loftin ’negatiiviseksi’. Puttaa siis samoin päin kuin Tigeri. Huvittavaa katsoa sekä lukea tätä selostusta, mutta jätkän puttikeskiarvo 29-30 väliin per kierros. Pelaa 28 händärillä.

ensimmäinen sinne päin ja toinen sisään. kuten left sanoi. Helppoa!

Vai, että Kikkaa kaipaat. No, kuvittelet sen pallon sinne reikään, niinkuin sukkulan veenukseen;o). Eiköhän osu.

Vai oikotietä ilman puttiharjoittelua????

No yksi mikä voisi helpottaa tilannetta onkin täällä jo mainittu, eli älä yritäkkään heti sisään vaan kuvittele se reikä vaikka tynnyrin kokoiseksi ja yritä osua siihen. Jos pallo jää sille ’tynnyrin’ kokoiselle alueelle on pallo jo aika lähellä reikää.

Toinen vaihtoehto on että opettele lähestymään ja chippaamaan paremmin niin yli 3m putteja ei tule, heheh :-))

ts

Tilaa Bob Rotellan Putting like a genius audio CD, kuuntele 10x ja puttaat paljon paremmin.

Btw Harringtonin puttityyli on omaan silmääni nykyään lähes täydellinen 🙂

höh ei siinä ole mitään muuta kuin että kävele pallolle, ÄLÄ lue greeniä ainoastaan vilkaise sitä suuntaa ja lyö pallo ihan fiilis pohjalta.

ainakin mulla se toimii (puttaaminen yli 3m onkin ainoa asia mun pelissä mikä toimii)

tolla tavalla jopa tämmöisen tumpelon keskipikien (3-5m) ja todella pitkien puttien(+10m) tilasto liikkuu jossain aavistuksen 50% paremmalla puolella.

puttaaminen on siis fiilis judanssi

höh ei siinä ole mitään muuta kuin että kävele pallolle, ÄLÄ lue greeniä ainoastaan vilkaise sitä suuntaa ja lyö pallo ihan fiilis pohjalta.

ainakin mulla se toimii (puttaaminen yli 3m onkin ainoa asia mun pelissä mikä toimii)

tolla tavalla jopa tämmöisen tumpelon keskipikien (3-5m) ja todella pitkien puttien(+10m) tilasto liikkuu jossain aavistuksen 50% paremmalla puolella.

puttaaminen on siis fiilis judanssi

Minäkin haluan oikotien! Kertokaa mulla miten tullaan rikkaaksi, kauniiksi, hyväksi golffariksi nopeesti. Mä en haluu tehdä yhtään duunii sen eteen, mä haluun sikanopeesti scratchiin että voin elvistellä kylillä! Ja PRO:n tunti on toudellaki ulkona kysymyksestä, hyi teitä!

Mä meen ny nukkumaan ja huomenna menen malmille huitomaan. Jos mun svingi ei oo muuttunu yöllä ni se on teidän vika ja tartten uuden oikotien.

Pitäiskö sun jyrkkä Draw ostaa herätyskello?

Saamani tiedon mukaan tupakanpollto aiheuttaa kolme puttia.

Jätä siis tupakka pois. Jos et polta; aloita ja lopeta – vielä helpompaa…

Vinkki 1) Suorista jyrkkä Draw tai Feidi niin pysyt paremmin väylillä jolloin voit joskus saada lähestymisesi 5m sisäpuolelle.

Vinkki2)Lopeta yksinkertaisesti jännittäminen, jos keppisi alkaa täristä 5 metrisissä puteissa niin miten käy todellisissa testereissä 0,6..1,2 metrisissä puteissa. Tuskin mailasi edes pysyy kädessä, ts ota ihan rennosti ei niillä puteilla oikeastaa ole paljoakaan merkitystä meille tuuppareille.

Moi J.D

Vielä yksi vinkki jos kahdesta edellisestä ei ole apua.

Vinkki No 3 oheisessa linkissä

Lue lisää: Opettele tämä ulkoa niin osaat putata

Osta puttimatto, harjoittele sillä noin 100 puttia per päivä. Tämä auttaa varmasti kaiken pituisiin putteihin, kokemusta löytyy!! Ulkona hyvä tapa harjoitella pitkiä putteja on yrittää saada metrin säteelle reiästä, toinen putti on tällä tavalla varma ja pikku hiljaa alkaa menemään reikään jo ekalla.

Uudessa Pro Golf Magazinessa on Kalle Väinölän ja Mikko Maneruksen ehdoton viesti junnuille (ja samalla tietenkin meille muillekin):

– Koskaan et harjoittele kahden metrin putteja liikaa

!

Nimim. ts puolestaan sanoo silmänsä lepäävän Harringtonin putissa. Sama täällä ja olen mennyt sen verran pitkälle, että olen kopioinut nykyisen puttistanssinikin P.H.:lta.

Nimim. Mimmin harjoitustahti puolestaan takaa kaikille yli bogitason pelaaville varman parannuksen kesän peleihin (kierroskeskiarvo putoaa vähintään viidellä).

Ei toiminut Harringtonin spakaati eilen Tigeria vastaan. Juuri noi parimetriset tökki pahasti. Näyttää huipuillakin päivän puttikunto vaIHtelevan melko lailla. Jonkin aikaa saattaa uusi putteri tai jokin jippo toimia, mutta palautuu sitten ’uomiinsa’ pikku hiljaa.

Älä säädä!! Luota ekaan visioon putista äläkä ala pähkäilemään liikaa. Mulla jo mainetta saavuttanut puttipeli perustuu siihen että on vain kolmenlaisia putteja; eli ’pöytä’ on tasaisella ilman mitään kallistuksia, sitten ’banaani’ vasemman tai oikean kautta. Kovuus pohditaan vain kerran ja lakonisesti että ’kuinka paljon?’. Simple as ####!

Putterissa lapa sais olla messinkiä ’tuntuman’ takia ja grippi kunnollinen jossa ’etupuoli’ on tarpeeks tasanen ja leveä jotta tunnistaa lavan olevan suorassa ja peukaloiden mahtuvan sopivan väljästi allekkain. Lisäksi jos reikä on kaltevassa paikassa pitää pyrkiä siihen että jättää pallon reiän alapuolelle jollei eka mene ine….

Pitää uskoa siihen mitä tekee. Siihenhän se uuden putterin taikavoimakin perustuu. Alussa sitä uskoo, että se on putterista ollut kiinni ja muistaa helpommin vain hyvät putit. Toinen asia on palloon osuminen. Huono osuma 5: stä metristä voi lyhentää puttia metrinkin verran ja jos muutenkin puttaa lyhyitä niin… Tekniikka on siis oltava kunnossa. Seuraava asia on mielikuvan luominen. Itse en usko yhdenkään pitkän putin onnistuvan ilman selkeää mielikuvaa heilahduksen pituudesta ja pallon vierimisestä. Siksi luonkin mielikuvan pitkissä puteissa katsomalla tulevaa puttia sivusta, koska sieltä etäisyyden arviointi on helpompaa. En satu tuntemaan vielä yhtään pelaajaa, jonka putit ovat toistuvasti pitkiä. Oikotieksi suosittelen siis viimeksi mainittua, kuten myös ensiksi mainittua. Jos uskomisen sijasta pelkäät, saat mitä tilaat. Este mielessä este toiminnassa- ajatusmalli pätee myös golfissa. Ziijubai.

Mulla toimii parikin juttua.

Katson linjan ja valitsen siitä sitten pisteen noin 50 sentin etäisyydeltä. Tähtäys pisteelle, putti ja pää ylös vasta kun kupissa kolahtaa tai kun kaverit herättelee jatkamaan.

Tämä kikka sitten toimii taas painetilanteissa ja muutenkin – ajattelen seksiä. Sain eräältä proolta ton vinkin ja mielestäni yksi parhaista ja toimivimmista.

Laitahan lyönti kuntoon että putoilevat siihen metrin parin sisään. Siinä sitä oikotietä….

Täällä monet ovat vannoneet Padraig Harringtoniin parhaana puttaajana. Onhan hän köhtuullinen (7. Europa Tourilla 2003). Jos yhdistetään seka PGA-tour että Europa tour, ei PH mahdu lähellekään kärkeä. Kymmenen parhaan joukossa kun on vain kaksi täältä meidän touriltamme. Kyseessä ovat Els ja Goosen. Els muuten oli molempien tourien puttitilaston selvä ykkönen. Johtuneeko siitä, että hän on niin hyvä raudoilla lyöjä?

Todelliset kovat puttaajat löytyvät vasta kaksinpelien paineessa. Sekä Harrington että Jacobson (3.) olivat viime päivinä suorastaan surkeita kun vastaan asettui Tiger Woods. Samasta syystä hukkasi Love III:kin vielä edellisenä päivänä loistaneen puttikuntonsa eilen kokonaan. Els muuten oli joulun alla President-cupissa kasinpelissä Tigeria vastaan aivan paperia. Nimenomaan putit alkoivat ensin epäonnistua.

Joku täällä mainitsi pistävänsä viisimetrisistään puolet sisään. Kova suoritus, kun Pelzin tilaston mukaan PGA-tourilla parhaatkin kykenevät vain reiluun 15 prosenttiin. Kun muistaa, että ammattilaisetkin upottavat kaksimetrisistään vain joka kolmannen, itseluottamus kasvaa kovasti.

Valitettavasti Jyrkkä Draw, nimenomaan puttaamiseen ei taida olla mitään muuta oikotietä kuin harjoittelu, harjoittelu ja harjoittelu. Sen tuoma itseluottamus upottaa monesti mahdottomatkin putit sisään. Ensin kannattaa kuitenkin laittaa tekniikka täysin kuntoon. Harrington on siinä mahdollisimman huono esimerkki. Muussa tapauksessahan hänellä olisi satamäärin jäljittelijöitä.

Miten olisi lyhytjänteinen harjoittelu tyhjällä harjoitusgriinillä? Ota mukaan parikymmentä palloa, chippaat viheriön reunasta vuoronperään eri lipuille. Otat putterin ja menet palauttamaan pallot lipuilta takaisin johonkin toiseen paikkaan viheriön reunalle. Tässä treenissä jätetään kuppiin kolauttelu pois. Pallot liikkuu reippasti etkä edes turhan pitkään mieti linjoja ja reittejä. Yllättävän nopeasti oppii ’pallottelemaan’ pitkiä putteja ja lähilyöntejä eikä griinillä tarvitse useinkaan edes miettiä miten pallo laitetaan reiän viereen.

Kun tatsi on kunnossa mietit griinillä pelkästään griinin nopeutta mutta sehän onkin toinen juttu mietittäväksi.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 25)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #383531 kohteessaPitkät putit

Etusivu Foorumit Yleistä Pitkät putit