Aihe: Pitäisikö napanuora katkaista Golfkenttä Ry:n ja Golfkenttä Oy:n väliltä? - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Pitäisikö napanuora katkaista Golfkenttä Ry:n ja Golfkenttä Oy:n väliltä?

Etusivu Foorumit Yleistä Pitäisikö napanuora katkaista Golfkenttä Ry:n ja Golfkenttä Oy:n väliltä?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 100)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Ostaessani golfosakkeen joltakin golfkentältä joka omistaa ja hallitsee omistaamansa golfkenttää ja resursseja rajoittaa osakkaansa oikeutta pelata kentällään edellyttämällä pelioikeuden käytön siihen että pitää kuulua ko kentän ry:n? Siispä, jos omistan osakkeen pitää minun kuulua johonkin ry:n (mieluiten ko kentän kyljessä toimivaan ry:n) saadakseni varata peliaikani tietyn aikarajan sisällä. Miksi on näin? Tähän yhdistykseehän saattaa kuulua joku jolla ei ole osaketta ko kentälle, vaan hän pelaa jollakin muulla kuin omistajan oikeudella ja niin hän sitten saa osakkeenomistajan kanssa tasavertaiset oikeudet varata peliaikoja. Onko Suomessa golf yhtiöitä, joissa ei poljeta osakkeenomistajan oikeuksia edellämainitulla tavalla? Golfyhtiöiden tulee katkaista tuo napanuora, jotta varsinaiset omistajat voivat käyttää osakekirjassa mainittua oikeuttaan (lue etuoikeuttaan). Jokaisella golfosakeyhtiöllä on osakerekisteri, josta selviää helposti osakkeenomistajat, muuta kirjanpitoa ei tarvita. Nyt joku ihmettelee Suomen Golfliiton jäsenkorttia, mihin sitä tarvitaan. No tietysti siihen että tasoitusrekisteriä (jäsentietoja) täytyy jonkin organisaation hoitaa. Jos ei ko liitto, niin kukas sitten? Paikalliset Ry:tkö jotka ovat ulkoistaneet jäsentietopalvelunsa kenttä Oy:n ylläpidettäväksi? Tietämäni mukaan tasoitusrekisteriä pitää yllä joko NextGolf tai GolfBox. Suomen Golfliitto voi suoraan ulkoistaa tuon palvelunsa mainituille yrityksille, jos eivät sitä jostain syystä halua tai osaa hoitaa. Ei siihen tarvita kenttäyhtiön kyljessä toimivaa ry:tä.

HIO tähtäimessä kirjoitti: (12.2.2013 14:06:32)
    Tähän yhdistykseehän saattaa kuulua joku jolla ei ole osaketta ko kentälle, vaan hän pelaa jollakin muulla kuin omistajan oikeudella ja niin hän sitten saa osakkeenomistajan kanssa tasavertaiset oikeudet varata peliaikoja. Onko Suomessa golf yhtiöitä, joissa ei poljeta osakkeenomistajan oikeuksia edellämainitulla tavalla?

Siis kenttää, jossa yhdistyksen jäseneksi pääsee vain kentän osakkaat?
    Onhan niitä. Muutama, tai pari.

Golfyhtiöiden tulee katkaista tuo napanuora, jotta varsinaiset omistajat voivat käyttää osakekirjassa mainittua oikeuttaan (lue etuoikeuttaan).

Sen kuin katkaisevat, jos haluavat. Harva haluaa…

Mukava nähdä että sellaisia kenttiä on olemassa mutta heidän osakkeenomistajat eivät taida tälläisiin keskusteluihin osallistua!

Mielellään näkisin tuon napanuoran katkaisun, eihän se millään tavalla Ry:n jäseniä voi haitata, hehän voivat tehdä sopimuksensen jälkeen ’omansa’ ja lähiseudun muiidenkin kenttien kanssa jäsenistönsä peliaikojen ja muiden ry:n jäsenistöön kuuluvien hyväksi (josta voivat maksaa Oy:lle ja näin Oy saa tuloja muiltakin seuroilta kuin siltä omaltaan…). Sellaiseen RY:n voisin minäkin liittyä!

HIO tähtäimessä kirjoitti: (12.2.2013 14:22:34)
    Mielellään näkisin tuon napanuoran katkaisun, eihän se millään tavalla Ry:n jäseniä voi haitata, hehän voivat tehdä sopimuksensen jälkeen ’omansa’

Haittahan tuo on, jos joutuu tekemään erikseen uusia sopimuksia, että pääsee pelaamaan haluamalleen kentälle… Ja kenttäyhtiönkin kannalta voi olla hankalaa tehdä monia sopimuksia. Kallista touhua.

HIO tähtäimessä kirjoitti: (12.2.2013 14:22:34)
    ja lähiseudun muiidenkin kenttien kanssa jäsenistönsä peliaikojen ja muiden ry:n jäsenistöön kuuluvien hyväksi (josta voivat maksaa Oy:lle ja näin Oy saa tuloja muiltakin seuroilta kuin siltä omaltaan…). Sellaiseen RY:n voisin minäkin liittyä!

Johan muille kentille voi mennä gf-maksulla pelaamaan. Niinhän on sovittu.Ja sitten on noita kaikenlaisia muita sopimuksia, joiden avulla voi edullisesti pelata tiettyjä kenttiä.

Haluat siis poistaa nykyiset sopimukset ja neuvotella udet, juuri sinulle sopivat? Mulle-heti-kaikki?

Avaajalla on joko juuri aloittanut pelaamisen tai hänellä on hyvin vajavainen ja rajoittunut käsitys tästä kokonaisuudesta ja tehtävänjaosta, joka ei edes ole vaikea hahmottaa.

Heh, mulle heti- korttia vilautetaan heti! Mutta hyvä kun vilautetaan, tosiasiassa olen vain huolissani osakkeenomistajana, en muuta. Meitä osakkeen omistajia tuupitaan joka suunnalta tuolla mulle- heti kortilla.

Lienee tuttua, että osakkeen omistajat rahoittavat kentän resurrseja ja niiden ylläpitoa.

HIO tähtäimessä kirjoitti: (12.2.2013 14:45:23)
    Heh, mulle heti- korttia vilautetaan heti! Mutta hyvä kun vilautetaan, tosiasiassa olen vain huolissani osakkeenomistajana, en muuta. Meitä osakkeen omistajia tuupitaan joka suunnalta tuolla mulle- heti kortilla.

Olen itsekin osakkeen omistaja. Parissakin lajissa.

HIO tähtäimessä kirjoitti: (12.2.2013 14:45:23)Lienee tuttua, että osakkeen omistajat rahoittavat kentän resurrseja ja niiden ylläpitoa.

Kyllä. Muiden muassa.

Chip Greensidelle:
    Vastaajalla lienee ollut osake jo kauan ja tarkka sekä täydellinen käsitys kokonaisuudesta ja tehtävänjaosta, joten avaatko sitä tälläiselle noviisille.

HIO tähtäimessä kirjoitti: (12.2.2013 14:52:13)
    Chip Greensidelle:
    Vastaajalla lienee ollut osake jo kauan ja tarkka sekä täydellinen käsitys kokonaisuudesta ja tehtävänjaosta, joten avaatko sitä tälläiselle noviisille.

En, ota itse selvää!

Chip Greenside kirjoitti: (12.2.2013 14:53:36)

Chip Greensidelle:

En, ota itse selvää!

Ei se mullekaan ihan selvää ole, mutta en olekaan jaksanut perehtyä aiheeseen kovin keskittyneesti… Mielestäni pitkä ja monimutkainen juttu.

ristiveto kirjoitti: (12.2.2013 14:57:02)

Chip Greenside kirjoitti: (12.2.2013 14:53:36)

Chip Greensidelle:

En, ota itse selvää!

Ei se mullekaan ihan selvää ole, mutta en olekaan jaksanut perehtyä aiheeseen kovin keskittyneesti… Mielestäni pitkä ja monimutkainen juttu.

Oy omistaa kentän mutta ry ei omista oikeestaan yleensä mitään.

Osakeyhtiö leikkaa nurmikon, ry. järjestää mestikset ja rapujuhlat hallitukselle. Osakkaat maksaa nurmikonleikkuun ja jäsenet maksaa mestikset ja rapujuhlat.
    Enempää ei tästä asiasta tarvitse tietääkään.

Meni hieman aikaa, tutkailin tuota tehtävänjakoa: RY näyttää osallistuvan erilaisiin Oy:n toimikuntiin omien toimikuntiensa lisäksi ( jäsen-, seniori-, juniori, kilpailu-, ladytoimikuntia tms. muita toimikuntia). Kentän ja kenttäyhtiön asioista (kuten se oikeustoimihenkilönä tekee ja vastaa sopimuksistaan) päättää kenttäyhtiön toimihenkilöt sekä hallitus ja viime kädessä yhtiökokous.

Lisäksi näytttä siltä että jäsenrekisteriä ylläpitää OY, ei RY. Lisäksi pienen otannan perusteella peliaikoja pääsee varaamaan OY:n sivujen kautta, mutta suoraankin esim NextGolfin sivuston kautta, tasoitushistoriaa ylläpitää joko pelaaja itse tai kenttäyhtiön toimihenkilö, ei RY. Näyttää jopa siltä että RY:n talouskirjanpitokin on ulkoistettu OY:lle (tai sen sopimuksien kautta). OY näyttää huolehtivan myöskin RY:n kilpailumaksujen keräämisestä ja tulospalvelusta. RY saattaa jopa maksaa OY:lle kaikesta tästä.

Löysin sentään muutaman asian josta RY huolehtii itse: se on Suomen Golfliiton jäsenmaksu ja se taitaa kerätä jäsenistönsä jäsenmaksut omalle tililleen sekä huolehtii erilaisten toimikuntiensa osallistujien kokouskuluista ja joissakn hyvissä RY:ssä jopa jäsenlehden toimittamisesta, painatuksesta ja jakelusta jäsenistölleen.

Lista saattaa ola vajaavainen ja perustua kirjoittajan hatariin tietoihin, mutta luotan että tässä forumissa parhaiten tietävät korjaavat selvitystäni. Todella luotan siihen!

Niin, olen itsekin golfosakkeen omistaja useammalla Etelä Suomen golfkenttäyhtiössä.

Pelannutkin olen jo vuosia niillä kaikilla kentillä, mutta vain yhdessä ’pakkojäsenenä’ ja siinä missä olen jäsenenä saan nauttia samoista eduista kuin esim. vuokrapelioikeudella pelaavat ry:n jäsenet ja niissä muissa määrittelemättömillä oikeuksilla. Vaikka omistankin pelioikeuden.

HIO tähtäimessä kirjoitti: (12.2.2013 16:31:37)
    mutta vain yhdessä ’pakkojäsenenä’ ja siinä missä olen jäsenenä saan nauttia samoista eduista kuin esim. vuokrapelioikeudella pelaavat ry:n jäsenet

Siis saat nauttia vai joudut nauttimaan? Miksi olet jäsenenä paikassa jonka jäsenyyteen et ole tyytyväinen??

HIO tähtäimessä kirjoitti: (12.2.2013 16:31:37)
    ja niissä muissa määrittelemättömillä oikeuksilla. Vaikka omistankin pelioikeuden.

Myy ne osakkeet ja osta osake sieltä missä osakkaalla (joka ei ole jäsen) on paremmat edut kuin (vain) jäsenellä. Tai mene osakkaiden kokoukseen ja tee esitys muutokselle. Ehkä ensin kuitenkin kannattaa miettiä millaista muutosta haluat ja pyytää joku muukin osakas tukemaan ajatuksiasi. Tai pari sataa. Ehkä saatat huomata, että olet yksin ajatuksinensi… tai sitten et. Mistä sen tietää.

Jos vaikka avaisit hiukan ajatuksiasi…?

No, se miksi olen osakkaana ei varsinaisesti kuulu keskusteluun. Keskustelun avauksessa kysyin osakkeen omistajien kohtelusta. Osakkeen omistajalla tuntuu olevan vain velvollisuuksia kenttäyhtiötä kohtaan.

Mutta olet oikeassa, ei sellaista osakasta olekaan joka ryhtyisi napanuoraa katkaisemaan, sillä se pitää Ry:n ja Oy:n intressit, keinovalikoiman ja laskunmaksajat samoina vai mitä?

Ostaessani golfosakkeen joltakin golfkentältä joka omistaa ja hallitsee omistaamansa golfkenttää ja resursseja rajoittaa osakkaansa oikeutta pelata kentällään edellyttämällä pelioikeuden käytön siihen että pitää kuulua ko kentän ry:n?

Selvisikö se, että pitääkö oikeasti kuulua yhdistykseen vai riittääkö pelkkä osake pelaamiseen?

Hyvä kysymys Q8 ! Laitankin vastakysymyksiä: Onko sinulla tiedossa kenttäyhtiöitä, joissa esimerkiksi on erikseen määritelty osakkeenomistajan mahdollisuus varata tiiausaika ilman jäsennumeroa? Mitä lisäarvoa jäsennumero tuo minulle tai kenttäyhtiölle?

HIO tähtäimessä kirjoitti: (12.2.2013 21:19:17)
    Hyvä kysymys Q8 ! Laitankin vastakysymyksiä: Onko sinulla tiedossa kenttäyhtiöitä, joissa esimerkiksi on erikseen määritelty osakkeenomistajan mahdollisuus varata tiiausaika ilman jäsennumeroa? Mitä lisäarvoa jäsennumero tuo minulle tai kenttäyhtiölle?

Luulen, että joudut lopulta maksamaan (vähintään) saman rahan, oli pelaajien valvonta sitten yksin yhtiön käsissä tai sitten yhdistyksen ja yhtiön käsissä.
    Yleensä yhdistystoiminnan kautta kustannukset on halvempia… eli jäsennumero tuo sinulle säästöä?

Ainakin Nexgolfin järjestelmää käyttävillä kentillä on ihan kentän omista käytännöistä kiinni se, kenellä nettivarausoikeuksia annetaan. Esim. minun kotikentällä ei ole erikseen määritelty osakkeeomistajan mahdollisuutta tehdä varauksia ilman jäsennumeroa, mutta mitään estettä asialle ei ole ja meillä pelaa henkilöitä ilman jäsenyyttä kentällämme (ovat jäseninä naapurikentällä) ja varaavat peliaikoja netin kautta.

Viime kesänä eräs mieshenkilö keuhkosi cädärille juuri tästä osakkaan nettivarausasiasta ja etenkin siitä, miten hän ei voi varata tiiaikoja netistä. Eipä ollut kaveri keksinyt edes kysyä moista mahdollisuutta, ennen kuin oli jo tuominnut kentän toimintatavat alimpaan helvettiin. Ymmärtäväinen cädäri järjesti varaustunnukset miehelle pelikierroksen aikana…

Jep, niinhän se on, mutta pelaamalla ns vuokrapelioikeudella tai muulla pelilätkällä selviän vain halvemmalla kuin omistamalla kentän osakkeen.

Se mitä kirjoitat on todella hyvä uutinen! Toivonkin vain että kertomasi käytäntö leviää laajemmaksin ja otetaan käyttöön jos teknistä estettä ei ole ja siten tuottaa todellista hyötyä osakkeen omistajalle esim mahdollisuuksia varata primetime aikoja ennen yhdistyksen jäsenistöä!

Q8 kirjoitti: (12.2.2013 21:03:47)

Ostaessani golfosakkeen joltakin golfkentältä joka omistaa ja hallitsee omistaamansa golfkenttää ja resursseja rajoittaa osakkaansa oikeutta pelata kentällään edellyttämällä pelioikeuden käytön siihen että pitää kuulua ko kentän ry:n?

Selvisikö se, että pitääkö oikeasti kuulua yhdistykseen vai riittääkö pelkkä osake pelaamiseen?

Ei kai osakkeenomistajakaan pääse pelaamaan, ellei hänellä ole tasoituskorttia, tai vähintään hyväksyttyä green cardin suoritusta. Tasoituskorttiahan ei saa, ellei ole jonkun ry:n jäsen.

HIO tähtäimessä kirjoitti: (12.2.2013 21:55:46)
    mutta pelaamalla ns vuokrapelioikeudella tai muulla pelilätkällä selviän vain halvemmalla kuin omistamalla kentän osakkeen.

Mahdollisesti silloin, jos vuokraat itsellesi pelioikeuden alle vastikkeen hinnan. Ja jos joku vuokraa sinulle pelioikeuden ’alihintaan’, niin se on taas eri tarina..

Ja jotenkinhan pitää valvoa, ettei kentälle mene kuka tahansa ’osakkeenomistaja’ vaan vain sellaiset, joka osaa säännöt ja tavat. Ja he ovat niitä jonkin seuran jäseniä…
    Eli jonkinlaista valvontaahan tarvitaan, eikös?

Niin ja vielä ovat ne pelilätkäläiset! Mutta olet oikeassa, näyttää sitlä että ainoa lisäarvo osakkeenomistajlle on tuo valvonta että osaa tavat ja säännöt.

Unohtui kommentoida tuota ’kuka tahansa osakkeenomistaja’ kommenttia: Olen golfurani aikana nähnyt oikeastaan vain tunnollisia kentänomistajia, niitä jotka istuvat yhtiökokouksissa, huolehtivat että kentän palveluja on saatavilla, että kenttäyhtiön organisaatio on kunnossa ja jotka korjaavat tunnollisesti pivotit, paikkaavat aalstulojäljet sekä tarvittaessa pitävät kentän viihtyisyydestä huolta. En ole vielä tavannut osakkeen omistajaa joka tekee edellämainitut asiat päinvastoin.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 100)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #420729 kohteessaPitäisikö napanuora katkaista Golfkenttä Ry:n ja Golfkenttä Oy:n väliltä?

Etusivu Foorumit Yleistä Pitäisikö napanuora katkaista Golfkenttä Ry:n ja Golfkenttä Oy:n väliltä?