Aihe: Pistebogeylaskuri ulkomaisille kentille - Golfpiste.com

7.4.–14.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[5][7]
KilpailuaSuomalaista

Pistebogeylaskuri ulkomaisille kentille

Etusivu Foorumit Yleistä Pistebogeylaskuri ulkomaisille kentille

Esillä 21 viestiä, 26 - 46 (kaikkiaan 46)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • pöljä kirjoitti: (15.5.2010 10:56:01)
    Kebaxille tiedoksi: kaikki Suomessa käytettävät golfohjelmat muuntavat lyöntipelitulokset pistebogey-arvoiksi. Ja sen perusteella tulee uusi tasoitus.

Epäilen vahvasti tätä.

KL kirjoitti: (14.5.2010 17:44:21)

Pauno Päkiä kirjoitti: (14.5.2010 10:13:02)
    Ota tuosta sitten selvää. Esimerkiksi Pickalan kauden avausjulkaisussa sanotaan yksiselitteisesti, että ’ulkomaisilta kentiltä hyväksytään ainoastaan viralliset kilpailukortit, ei harjoituskierroksia’. Onko sitten niin, että eri kentillä noudatetaan eri käytäntöjä eli yhteistä ohjeistusta ei ole?

Sehän lienee ihan Pickalan oma asia olla noudattamatta voimassaolevia määräyksiä. Ihan samalla tavalla suurin osa Suomen kentistä tieten tahtoen jättää noudattamatta tasoitusmääräyksiä hyväksymällä tasoituskierroksiksi sellaisia kierroksia, joita ei asianmukaisesti ole etukäteen ilmoitettu tasoituskierroksiksi.

En pidä näitä tasoituksiin liittyviä sääntöjä sellaisina, jota olisi tärkeä noudattaa. Ei ole niin väliä mikä ’tarkka tasoitus’ jollakin pelaajalla on, kunhan se ei ole liian korkea. Eli ylennykseen menevät kortit tulisi olla selkeästi hyväksytyt. Alentavat kortit ja siitä seuraava tasoitus on enemmänkin säännön 6-2 mukaan, eli että kilpailussa ei anna itselleen liian korkeaa tasoitusta.

Itse olen kerran ollut tilanteessa jolloin totesin ennen kisan alkua, että mun täytynee sitten heti diskata itseni, koska tasoitukseni on alempi, kuin mitä virallisesti on hyväksytty. Tämä johtui siisä, että en ollut voinut pitkään aikaan voinut jättää kortteja (pelaan paljon reikäpeliä (ilman tasoitusta)), myös siksi etten niitä edes ollut täyttänyt, reikiä osaa päässäkin laskea.

Eli olisin halunnut pari lyöntiä matalamman tasoituksen kisaa varten. No kisassa muut syyt sitten johtivat siihen että tasoitukseni ei paljoa muuttunut, mutta väärin meni, vaikkakin ohjeiden mukaan.

kebax kirjoitti: (15.5.2010 12:39:02)

pöljä kirjoitti: (15.5.2010 10:56:01)
    Kebaxille tiedoksi: kaikki Suomessa käytettävät golfohjelmat muuntavat lyöntipelitulokset pistebogey-arvoiksi. Ja sen perusteella tulee uusi tasoitus.

Epäilen vahvasti tätä.

Älä turhia epäile:
    20. STABLEFORD – Pistebogey (Stableford)
    20.1 Tasoituslaskentaa varten kaikki tasoitustulokset muunnetaan Stableford-pisteiksi (pistebogeypisteiksi) käyttämällä alentamatonta pelitasoitusta.
    20.2 Stableford-pisteitä käytetään tasoituslaskennassa sen vuoksi, että näin voidaan vähentää jonkin reiän erityisen huonon tuloksen vaikutusta, joka ei oikeasti heijasta pelaajan pelitaitoja.
    20.3 Stableford-pisteet (pistebogeypisteet) lasketaan suhteessa reiän par-lukuun seuraavasti:
    Pelaajan nettotulos reiältä ……………………………………… Pisteet
    Enemmän kuin yksi yli parin tai ei lainkaan tulosta ………….0
    Yksi yli parin……………………………………………………………….1
    Sama kuin par ……………………………………………………………..2
    Yksi alle parin ……………………………………………………………..3
    Kaksi alle parin ……………………………………………………………4
    Kolme alle parin …………………………………………………………..5
    Neljä alle parin …………………………………………………………….6
    20.4 Tasoituslaskentaa varten pelaajaa voidaan pyytää laskemaan omien tasoitustulostensa Stableford-pisteet.

Täältä löydät tarkat tiedot:
    Suomen Golfliitto Tasoitusmääräykset 2007–2011

Ja kysäise asiaa vaikka kotiseurasi caddie masterilta.

ts

Johtaja XXL kirjoitti: (14.5.2010 20:02:42)

Reissu nimittäin sisältää, paitsi pelit Niitväljassa ja jollain toisella kentällä, en muista millä, lisäksi matkat ja täyden ylläpidon muutenkin. Viinanjuominenkin maksetaan. Kovin paljoa en meinaa ryypätä, mutta ”normaalit ruokajuomat” kumminkin.

Kuvaelmasta päätellen, et muista sitä toista kenttää reissun jälkeenkään. Nöyrä olet toki, myös jäsenistäsi.

ts kirjoitti: (15.5.2010 22:15:11)

Johtaja XXL kirjoitti: (14.5.2010 20:02:42)

Reissu nimittäin sisältää, paitsi pelit Niitväljassa ja jollain toisella kentällä, en muista millä, lisäksi matkat ja täyden ylläpidon muutenkin. Viinanjuominenkin maksetaan. Kovin paljoa en meinaa ryypätä, mutta ”normaalit ruokajuomat” kumminkin.

Kuvaelmasta päätellen, et muista sitä toista kenttää reissun jälkeenkään. Nöyrä olet toki, myös jäsenistäsi.

ja vielä aivan törkeä lokkikin.

Väänsin punaviinin voimalla oman PB-laskurin. Homma on tehty Q&D-menetelmällä, eikä sitä ole kauheasti testattu. Kokeilkaa toimiiko.

pöljä kirjoitti: (15.5.2010 21:57:03)

kebax kirjoitti: (15.5.2010 12:39:02)

pöljä kirjoitti: (15.5.2010 10:56:01)

Epäilen vahvasti tätä.

Älä turhia epäile:

Tairat oikeesti olla pöljä.

KL

Bogikone kirjoitti: (15.5.2010 14:40:37)

Ota tuosta sitten selvää. Esimerkiksi Pickalan kauden avausjulkaisussa sanotaan yksiselitteisesti, että ’ulkomaisilta kentiltä hyväksytään ainoastaan viralliset kilpailukortit, ei harjoituskierroksia’. Onko sitten niin, että eri kentillä noudatetaan eri käytäntöjä eli yhteistä ohjeistusta ei ole?

Sehän lienee ihan Pickalan oma asia olla noudattamatta voimassaolevia määräyksiä. Ihan samalla tavalla suurin osa Suomen kentistä tieten tahtoen jättää noudattamatta tasoitusmääräyksiä hyväksymällä tasoituskierroksiksi sellaisia kierroksia, joita ei asianmukaisesti ole etukäteen ilmoitettu tasoituskierroksiksi.

En pidä näitä tasoituksiin liittyviä sääntöjä sellaisina, jota olisi tärkeä noudattaa. Ei ole niin väliä mikä ’tarkka tasoitus’ jollakin pelaajalla on, kunhan se ei ole liian korkea. Eli ylennykseen menevät kortit tulisi olla selkeästi hyväksytyt. Alentavat kortit ja siitä seuraava tasoitus on enemmänkin säännön 6-2 mukaan, eli että kilpailussa ei anna itselleen liian korkeaa tasoitusta.

Itse olen kerran ollut tilanteessa jolloin totesin ennen kisan alkua, että mun täytynee sitten heti diskata itseni, koska tasoitukseni on alempi, kuin mitä virallisesti on hyväksytty. Tämä johtui siisä, että en ollut voinut pitkään aikaan voinut jättää kortteja (pelaan paljon reikäpeliä (ilman tasoitusta)), myös siksi etten niitä edes ollut täyttänyt, reikiä osaa päässäkin laskea.

Eli olisin halunnut pari lyöntiä matalamman tasoituksen kisaa varten. No kisassa muut syyt sitten johtivat siihen että tasoitukseni ei paljoa muuttunut, mutta väärin meni, vaikkakin ohjeiden mukaan.

Taisivat sinulla mennä ylentävät ja alentavat sekä korkeat ja matalat tasoitukset sujuvasti sekaisin tuossa kirjoittamassasi. Tolkkua siinä ei kuitenkaan ollut.

Mitä tulee määräysten noudattamiseen, niin olisi kovin mukavaa, jos kaikki seurat tekisivät samalla tavalla. Sillä olisi vältytty myös tältä keskustelulta.

ts kirjoitti: (15.5.2010 22:15:11)

Kuvaelmasta päätellen, et muista sitä toista kenttää reissun jälkeenkään.

Kylläpäs muistan! Kävi nimittäin niin, että se toinen kenttä, EGCC, pelattiinkin ensiksi ja Niitävälja eilen.

OT: Sitä me kyllä porukalla ihmeteltiin, että kaiken maailman juuresmaille sitä ET:n kisoja myönnetään. Ainakin tällä hetkellä niillä näyttäisi olevan pari ongelmaa: väylien ja greenien kunto. Niitvälja oli paremmassa kunnossa väylien osalta mutta greenit samaa luokkaa. Mutta muuten oli lysti retki.

KL kirjoitti: (16.5.2010 15:50:48)

Bogikone kirjoitti: (15.5.2010 14:40:37)

Taisivat sinulla mennä ylentävät ja alentavat sekä korkeat ja matalat tasoitukset sujuvasti sekaisin tuossa kirjoittamassasi. Tolkkua siinä ei kuitenkaan ollut.

Mitä tulee määräysten noudattamiseen, niin olisi kovin mukavaa, jos kaikki seurat tekisivät samalla tavalla. Sillä olisi vältytty myös tältä keskustelulta.

Ei mielestäni mennyt.. mutta lyhennettynä ja rautalangasta:
    – nostava tasoitus on perusteltava
    – laskeva tasoitus on kilpailijan/pelaajan määrittämä. (aina nykyiseen luokka 1 asti (lisäys))

(oletetaan puhuttavan tasoituksesta niinkuin yleensä puhutaan eli negatiivinen tasoitus on etumerkitön ja nousu tarkoittaa luvun absoluuttisen arvon nousua, vaikkakin tosiasiassa lukema laskee (kun miinusta tulee enemmän)) eli se rautalangasta.

Minua ei edelleenkään haittaa kenenkään tasoitus, kunhan sitä kilpailussa ei kaverille anneta liikaa. Tähän voi nykyiset tasoitusmääräykset hyvinkin johtaa, kun sen laskeminen (=parantaminen ei kalkylointi) tehdään liian byrokraattiseksi.

KL

Bogikone kirjoitti: (17.5.2010 22:52:33)

Perusteltava kenelle? Perusteltava millä keinoin? En ymmärrä.

– laskeva tasoitus on kilpailijan/pelaajan määrittämä. (aina nykyiseen luokka 1 asti (lisäys))

Miten se on pelaajan määrittämä? Eivätkö tasoitusmääräykset anna riittävän selkeitä ohjeita sille, miten pelaajan tulee tasoitukseensa vaikuttavien tulostensa kanssa menetellä?

Lisää rautalankaa, saanko pyytää?

KL kirjoitti: (17.5.2010 23:12:19)

No itelle tietysti. Jos tuntuu siltä kuten minusta niin se on ihan riittävä peruste. Tasoitusta ylös keinoja kaihtamati. Se miksi et ymmärrä johtuu ainoostaan siitä että oot singeli. Ei ne mitään ymmärräkkään.

kebax kirjoitti: (17.5.2010 23:29:43)

No itelle tietysti. Jos tuntuu siltä kuten minusta niin se on ihan riittävä peruste.

Asiaa! Minäkin pelaan tällä hetkellä aivan liian alhaisella händärillä. Oikea olisi pitkälle päälle kahdenkymmenen. Tämänhetkinen tilanne johtuu uusista silmälaseista. Niistä johtuen saan PRUHJAPS- tasoitukseeni 10 lyöntiä lisää, joka muistaakseni on maksimi. Vai oliko viisi lyöntiä maksimi? Saanko viis lyöntiä per linssi? Täytyy kysyä Komissaarilta.

Nykysysteemillä tasoituksen muuttaminen on verkkaista puuhaa. Ei taida onnistua, että ilmoitan toimikunnalle, että pelailen tässä vaikkapa hcp 22 -statuksella jonkin aikaa ja ilmoittelen sitten, kun tilanne muuttuu.

Tuo laskuri on ihan hyvä, mutta lopputuloksen oikeellisuuden kannalta hämmästyttää sarake Q, jossa lienee väylän #10 tulos ja sarake R, jossa niinikään väylän #10 tulos ja lyöntipelitulokseen lasketaan sarakkeiden Q – Z tulokset yhteen,
    mutta pisteiden laskennassa sarakkeen Z (#18) tulosta ei huomioida lainkaan. Lieneekö jonkinlainen Copy/Paste typo ?

Johtaja XXL kirjoitti: (18.5.2010 8:07:01)
    … Niistä johtuen saan PRUHJAPS- tasoitukseeni 10 lyöntiä lisää, joka muistaakseni on maksimi. Vai oliko viisi lyöntiä maksimi? Saanko viis lyöntiä per linssi? Täytyy kysyä Komissaarilta. …

Mä oon soveltanut PRUHJAPSia sen mukaan mitä pelaan. Eli vaivoista tai rilleistä tai muusta sellaisesta en oo osannut arvioida sitä. Tietty ne voisi sitten dokumentoida sillä tapaa, antais vaikka jollekin kirjanpitäjälle hommaksi.

Mä oon joutunut käyttämään pahimmoillaan peräti 11 PRUHJAPS lyöntiä apuna. Eikä oo sittenkään riittänyt. Ja sää nyt sitten väännät vielä puukkoo haavassa ja kerrot että 10 on katto. Vai 5? Byääh.

Miten se on pelaajan määrittämä? Eivätkö tasoitusmääräykset anna riittävän selkeitä ohjeita sille, miten pelaajan tulee tasoitukseensa vaikuttavien tulostensa kanssa menetellä?

Nostavaan korttiin tulee käyttää sääntöjä, eli kierros on tehtävä asianmukaisesti ja lasketaan sitten vaikka bogipisteitä. (joita siis ei reikäpelissä kerry)

Laskeva tasoitus on ilmoitus asia. Jos minä sanon että minun tasoitukseni on 12 vaikka se olisikin 22 niin omapahan on häpeä jos näin teen. Eli jos minä olen sitä mieltä niin annan sitten sen verran eteen.

Ei nykyisessä menetelmässä ole mitään järkeä koska sillä ei useinkaan ole suoraa vastaavuutta todellisen pelin kanssa. Todellisuus on koska tahansa sääntöjen mukaan pelattava (lyöntipeli)kierros. Edelleen ongelmaksi muodostuu mielenkiintoisemman eli reikäpelin soveltaminen sääntöihin. Eli jos ei lyöntipeliä pelaa, on tasoitus aina väärin.

Bogikone kirjoitti: (18.5.2010 18:17:43)

Nostavaan korttiin tulee käyttää sääntöjä, eli kierros on tehtävä asianmukaisesti ja lasketaan sitten vaikka bogipisteitä. (joita siis ei reikäpelissä kerry)

Laskeva tasoitus on ilmoitus asia. Jos minä sanon että minun tasoitukseni on 12 vaikka se olisikin 22 niin omapahan on häpeä jos näin teen. Eli jos minä olen sitä mieltä niin annan sitten sen verran eteen.

Ei nykyisessä menetelmässä ole mitään järkeä koska sillä ei useinkaan ole suoraa vastaavuutta todellisen pelin kanssa. Todellisuus on koska tahansa sääntöjen mukaan pelattava (lyöntipeli)kierros. Edelleen ongelmaksi muodostuu mielenkiintoisemman eli reikäpelin soveltaminen sääntöihin. Eli jos ei lyöntipeliä pelaa, on tasoitus aina väärin.

Nyt joutuu hiukan komppaamaan KL:lää. Eli miksi nostava tasoitus on sinun mielestä perusteltava, mutta laskeva ei. Eikös molemmissa pitäisi seurata tasoitusmääräyksiä?

Se, että valehtelu laskevan tasoituksen suhteen aiheuttaa haittaa vain itselle (voi toki oikeuttaa joihinkin kisoihin ja siten haittaa myös muita kilpailuihin osallistujia tai jopa mahdollisesti vie paikan sellaiselta joka on oikeasti oikeutettu saamaan paikan tasoituksen perusteella) on hiukan kaksipiippuinen asia.

Eli miten nuo sinun mielestä eroaa toisistaan, siis laskevan ja nostavan tasoituskortin jättämiset. Ainahan sitä voi huijaamista perustella itsensä pettämisellä, mutta onkohan asia aina tosiaan noin.

Chipper kirjoitti: (18.5.2010 19:19:32)

Bogikone kirjoitti: (18.5.2010 18:17:43)

Nyt joutuu hiukan komppaamaan KL:lää. Eli miksi nostava tasoitus on sinun mielestä perusteltava, mutta laskeva ei. Eikös molemmissa pitäisi seurata tasoitusmääräyksiä?

Se, että valehtelu laskevan tasoituksen suhteen aiheuttaa haittaa vain itselle (voi toki oikeuttaa joihinkin kisoihin ja siten haittaa myös muita kilpailuihin osallistujia tai jopa mahdollisesti vie paikan sellaiselta joka on oikeasti oikeutettu saamaan paikan tasoituksen perusteella) on hiukan kaksipiippuinen asia.

Eli miten nuo sinun mielestä eroaa toisistaan, siis laskevan ja nostavan tasoituskortin jättämiset. Ainahan sitä voi huijaamista perustella itsensä pettämisellä, mutta onkohan asia aina tosiaan noin.

Ehkä syy on lähinnä tuo, että koska en pelaa pistebogia enkä lyöntipeliä olen sitten kun osallistun esim. reikäpeliskaboihin tai joskus johonkin lp kisaan (josta silloin jätän kortin) olen ollut haluamattani ’tasoitushuijari’.

KL

Bogikone kirjoitti: (18.5.2010 22:06:31)
    Ehkä syy on lähinnä tuo, että koska en pelaa pistebogia enkä lyöntipeliä olen sitten kun osallistun esim. reikäpeliskaboihin tai joskus johonkin lp kisaan (josta silloin jätän kortin) olen ollut haluamattani ’tasoitushuijari’.

En ryhdy toimintaasi moralisoimaan. Sen sijaan totean, että pelaaja yksin vastaa tasoituksensa oikeellisuudesta.

KL kirjoitti: (18.5.2010 23:00:09)

En ryhdy toimintaasi moralisoimaan. Sen sijaan totean, että pelaaja yksin vastaa tasoituksensa oikeellisuudesta.

Aivan tätä juuri tarkoitan.

Siksi haluaisin pelata oikealla eli matalammalla.

KL

Bogikone kirjoitti: (19.5.2010 0:05:27)

KL kirjoitti: (18.5.2010 23:00:09)

Aivan tätä juuri tarkoitan.

Siksi haluaisin pelata oikealla eli matalammalla.

Nähdäkseni sinulla on ongelmaasi kaksi helpohkoa ratkaisua:

1) otat yhteyden kotiseurasi sääntö- ja tasoitustoimikuntaan ja esität ongelmasi. Pyydät heitä kohteliaasti laskemaan tasoitustasi tasolle, jonka katsot olevan oikea. Tai

2) muutat Jenkkilään. USGA-järjestelmässä myös reikäpelitulokset hyväksytään tasoitukseen vaikuttaviksi tuloksiksi. Kenties voisi jopa olla mahdollista liittyä Suomesta käsin johonkin jenkkiseuraan ja pyytää heitä ylläpitämään tasoitustasi.

Esillä 21 viestiä, 26 - 46 (kaikkiaan 46)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #463908 kohteessaPistebogeylaskuri ulkomaisille kentille

Etusivu Foorumit Yleistä Pistebogeylaskuri ulkomaisille kentille