Aihe: PIDEMMÄT RAUDAT - Golfpiste.com

17.3.–24.3 - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][5]
KilpailuaSuomalaista

PIDEMMÄT RAUDAT

Etusivu Foorumit Välineet PIDEMMÄT RAUDAT

Esillä 22 viestiä, 1 - 22 (kaikkiaan 22)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Tervehdys, pelaan nyt kolmatta kesää ja mielessä olisi hankkia uusi rautasetti vähän pidemmillä varsilla, sillä mittaa on 198cm ja hyvän asennon löytäminen tuottaa hieman vaikeuksia. Nykyiset rautani (5-sw) ovat jostain Wilsonin aloittelijan perussetistä, oisko joku 1200 tai sinnepäin, ostin koko setin aloittaessani ja hinta oli jotain 300€ tienoilla. Miten ton hankinnan kanssa kannattais edetä ja onks jotain suosituksia hankinnaksi? Kiitos.

Ei kait tuossa ole muuta vaihtoehtoa, kuin mennä jonkun mailanrakentajan juttusille – sellaisen jolla on kunnon mittalaitteet ja demovaihtoehtoja. Esim. 4par, mailapaja tai golfpaja. Heiltä sitten löytynee sopivat varret ja lavat. Niin, ja saavat he vihdettua uudet varret nykyisiinkin lapoihin

Otin itse juuri käyttöön noin sentin pidemmät rautamailat, joissa myös lie kulma asteen pari jyrkempi. Varret ovat nyt stiffit aikaisempiin reguihin verrattuna. Suuri yllätys on ollut lyöntien korkeus, joka on nyt aivan tajuton ja samalla lyhentänyt lyöntejäni noin puoli mailanmittaa. Johtunee jyrkemmästä swingplanesta… (?) Tässä onkin nyt harjoittelun alla matalampi ja purevampi lyönti…

Tuo meikäläisen swingikään ei varmaan ole vielä ihan vakioitunut, mutta jotenkin on sellainen tunne, että vähän pidempi varsi vois mahdollistaa paremman läpiviennin ja saaton ja varsinkin paremman alkuasennon.

Lisääkö pitempi varsi sitten virhemahdollisuutta?

Viitisen vuotta sitten kun aloitin, pro suositteli minulle tuuman pidempiä ja olikos se 2 astetta jyrkempää lie kulmaa. (Uprightista se kai puhui).
    Pituutta minulla on 2m.
    Suosituksen uskoin ja ostin 4-SW Wilsonin rautasetin. Koskaan en muista oliko se Di7 vai Ci7..
    Mielessäni olen pitänyt toistaiseksi, että opettelen ensin lyömään.. eikun siis pyörimään oikein ja katselen sitten vasta uutta settiä.

Virhemahdollisuuden lisääntymiseen en ota kantaa koska en asiasta tarpeeksi tiedä.
    Miten tämän asian pitäisi mennä, asento/svingi mailojen mukaan vai mailat asennon/svingin mukaan.

Itse alan päästä tuosta RR:stä jyvälle. Nyt voisi käydä asiantuntevan mailanrakentajan/fittaajan kanssa keskustelemaan ja testaamaan itselleni sopivaa rautasettiä…

Oikeastaan toivoisin, että immeisest kertoisitte miten kannattaa käydä noita mailoja valitsemaan näin pitkänä henkilönä? Vai juuriko itse vastasin ’oikein’.

BigMike kirjoitti: (17.8.2009 13:37:42)
    Oikeastaan toivoisin, että immeisest kertoisitte miten kannattaa käydä noita mailoja valitsemaan näin pitkänä henkilönä? Vai juuriko itse vastasin ’oikein’.

Nyt on sitten kysytty samaa asiaa kahteen kertaan. edit, missä oot… (ja pomo häiritsee foorumille kirjoittelua).

Uusien mailojen tai uusien varsien ostaminen ei ole ainoa vaihtoehto. Varsien pidentäminen jatkopaloilla on helpoin ja halvin ratkaisu.

Itsellä on puoli tuumaa jatketut mailat. Jää ne topit vähemmälle, kun on jatketut mailat.:)

198cm kaveri tarvis aivan varmasti puoli tuuma ja melkovarmasti tuuma. Itse 190cm pelaan puoli tuuman ’standardia’ pidemilla mailoilla ja kyllä huomaan eron jos käytän normaali mailat.
    Valitettavasti ei poista toppit ;o) mutta lyöntiasento ja mukavuus ovat aivan eri luokka.
    Käy mittauksessa, kyllä varmasti swingisi muutu ja kehity mutta on parempaa tehdä sen sopivammalla välineillä

Pitkä kirjoitti: (17.8.2009 12:07:50)
    Lisääkö pitempi varsi sitten virhemahdollisuutta?

Kyllä. Toisaalta epämukavaksi koettu lyöntiasento tekee sen saman.

Minun mielestäni rautojen pituusmitoitus menee näin:
    1) Etsitään kokeilemalla suurin pituus, jolla maila on vielä kohtuullisen hyvin hallittavissa, ts. osumakuvio pysyy pienenä
    2) Väännetään lie-kulma sellaiseksi, että lapa ’pohjaa’ keskikohdastaan.
    Tässä lähestymistavassa on ensiarvoisen tärkeää, että valitaan selaiset lavat, jotka mahdollistavat kulmasäädöt. Näin on erityisesti silloin kun svingissä saattaa vielä tapahtua muutoksia.

Pituutta pähkäillessä kannattaa muistaa, että mailan pituus ei ole suoraan johdettavissa pelaajan pituudesta: yllättävän monella kämmenet ovat samalla korkeudella pituuserosta huolimatta. Toinen huomioitava asia on lie-kulman vaikutus mailan ’teholliseen pituuteen’: yhden tuuman pidennys tai vaihtoehtoisesti kolmen asteen lie-kulman lisäys nostavat gripin pään suunilleen samalle korkeudelle.

Näillä ’standardimailoilla’ tuo lyöntiasento ei ole mikään mukava ja ei tuo meikäläisen swingikään vielä ole vakioitunut.

Tarvii vaan lähteä koettelemaan, että mikä tuntuu itselle hyvältä ja tehdä päätöksiä sen pohjalta.

Tuo on hyvä tieto, että lavan kulmia pystyy vielä säätämään swingin muuttuessa.

kokeileppa teipillä mikä kohta lavasta kuluu eniten. ole 191 pitkä itsellä normaalipituiset mailat kuluttivat teippiä kärjestä. Pidensin varsia Pro ohjeiden mukaan tuuman ja ilman kulmien muutoksia mailat asettuvat nyt oikein.

Itselleni hankin pidemmät raudat 12 vuotta sitten..kyllästyi toppeihin ja kärkiosumiin.

Ensin hankin 1½ tuumaa pidemmät reguvarret ja sitten lyhensin ( ½ tuumaa ) ja stiffasin varret ja alkoi tarkkuutta tulla lisää ja järjettömät 150 metriset wedgelyönnit lyheni kummasti 115-120 metriin jne.

Niin ja olen 193 cm ja 98 kiloa.

Lisää pituutta!
    Minulla on raudat 1 tuumaa normaalia pitemmät D:on 2 tuumaa. Ikää 66v i 3 lyönti n.170m normaalilla n 150m: itselleni on tuota vartta venynyt 167cm. Että sillä lailla!

Raudat: +1” ja +2° upright. 197cm on pituutta.

ps. Tokihan voit ostaa jatkopalat nykyisiin mailoihin ja laittaa samalla gripitkin uusiksi.
    🙂

Moi,

tarvis päästä testaamaan, että sais tuntuman siitä, mitä pidennys oikeasti tuo tullessaan.

Sori tyhmyyteni, mutta mitä tuo upright tarkoittaa?

Että mailojen Liekulma on vänetty. Lie kulma on varren ja lapan välinen kulma, vai oliko se vaaran ja maan välinen… joka tapauksessa jos on upright varsi on ennemaan pystyssä.

Pitkä kirjoitti: (20.8.2009 8:44:32)
    tarvis päästä testaamaan, että sais tuntuman siitä, mitä pidennys oikeasti tuo tullessaan.

Niinpä, kiva se olisi ollut aikanaan testata. Lisätietoa perusasioista.

Itse toimin aikana seuraavasti:
    Menin nettikaupan sivulle, josta löytyy custom fit -laskuri (valitse ”Customize” -välilehti alhaalta) ja laskeskelin mitä suunnilleen pitäisi olla. Sitten tilasin raudat niiden mukaan. Ei siinä paljon pieleen voi mennä.

Tietysti nyt joku kysyy, miksen mennyt Suomalaiseen golfliikeeseen? Noh, koska en sopivaa liikettä mielestäni keksinyt siihen aikaan. Ensimmäiset kokemukset juuri golfin aloittaneena Suomalaisista golfliikkeistä oli se, että krapulaiset opiskelijapojat kyselevät sun tasoitusta ja puhuivat kummilla termeillä kuten ”lie-kulma, vitun spede, mää sulle mitään myy, sulle riittää varmaan lady-varsi, 3hunttia-keskiraitaan on niin mun juttu,…” Nykyään tilanne voisi olla eri ja ehkä sopiva liikekin löytyisi 🙂

-BoaKyy- kirjoitti: (19.8.2009 16:11:06)

ps. Tokihan voit ostaa jatkopalat nykyisiin mailoihin ja laittaa samalla gripitkin uusiksi.
    🙂

Lopun hymiöstä päätellen tuo ei ollut kovin tosissaan ehdotettu? Mutta 190-senttistä aloittelijaa ihmetyttää että miksi? Jos rautavartisia rautamailoja pidentää tuuman päästänsä ei luulisi sen vaikuttavan mailan ominaisuuksiin, sehän jää otteen alle kuitenkin. Luulisi riittävän kunhan vaan jatkovarsi kestää 🙂

jjari kirjoitti: (20.8.2009 13:07:05)

-BoaKyy- kirjoitti: (19.8.2009 16:11:06)

🙂

Lopun hymiöstä päätellen tuo ei ollut kovin tosissaan ehdotettu?

Hyvää jatkoa, jos ei oma riitä 🙂
    Kyllä ihan oikeasti tuota ehdotin. Itsellä taitaa parissa wedgessä olla tuuman jatkopalat. Swingipainosta ja muusta vaikutuksista voi keskustella aina.

marssi hyvä mies ping kauppiaan pakeille. pingit myydään aina kappaletavarana. mailat tulee spekseillä. vois kuvitella että sun setti vois olla esim. 3-6 g10 tai uusi g15 ja jatkoksi esim 7-pw jotain hiukan hankalampaa mailaa esim s57, rapture tai i15. jossain täältä netistä löytyy mitä löytyy angel gabreran laukusta. vaikutti järkevältä.

Esillä 22 viestiä, 1 - 22 (kaikkiaan 22)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #308425 kohteessaPIDEMMÄT RAUDAT

Etusivu Foorumit Välineet PIDEMMÄT RAUDAT