23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][27]
KilpailuaSuomalaista

PGA Tourin tulevaisuus

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu PGA Tourin tulevaisuus

Esillä 9 viestiä, 51 - 59 (kaikkiaan 59)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Jepjep, alkukauden surkeiden PGAT-kisojen katsojaluvut ovat pudonneet pahimmillaan yli kolmanneksella. PGAT:n oman majorin Playersin sinänsä kelvollinen päätöskierroskin kiinnosti katsojia enää toiseksi vähiten vuosikymmeneen:

    https://www.golfmonthly.com/news/worrying-pga-tour-trend-continues-at-players-championship-despite-grandstand-finish

    Onneksi sentään viimekeväisen Mastersin hieno finaalikierros löytyy nyt juutuubista. Ja mikäli Schupakin haastattelemaa Zingeriä on uskominen, myös seuraava Masters-voittaja on LIV-peluri. Joko nykyinen – tai tuleva.

    Tilastoista en tiedä, mutta katsojia näyttää kisoissa olevan pilvin pimein. Varmaan televisiostakin katsotaan aika paljon ja kisathan on olleet mielenkiintoisia jokainen. Etukäteen arvattaviahan niiden ei pidäkään olla. On mukava jännätä ketkä tekevät cutin ja ketkä sitten lauantaina nousevat voittotaistoon ja tietenkin itse taistelu voitosta. Ajatellaanpa että maailman top 54 pelaajat pelaisivat nykyisen kaltaisia LIV kisoja. Mielestäni ne eivät kiinnostaisi katsojia ja myös Pga Tourin katsoja luvut pienenisivät, mutta olisivat silti aivan eri luokkaa kuin LIV kisoja seuraava harvalukuinen joukko. Tämä olisi golfille erittäin huono tilanne.

    Eivät ole kiinnostaneet yllätysvoittajat tv-katsojia entiseen malliin – varma voittaja vielä vähemmän.

    Finaalikierrosten katsojat tänä vuonna (tkpl, suluissa muutos viime vuoteen):

    Sentry: NBC 905 (-5%)
    Sony: NBC 891 (+24%)
    Amex: Golf Channel 534 (+37%)
    Farmers: CBS 1590 (-40%) – easily the lowest rated and least-watched final round of the event in at least a decade
    Pebble Beach: CBS 1210 (-47%)
    Phoenix: NBC 2380 (-35%)
    Genesis: CBS 3250 (-5%)
    Mexico: NBC 1780 (-23%)
    Cognizant(ex-Honda): NBC 1450 (-39%)
    API: NBC 2290 (-30%) – the least-watched final round of the event since 2017
    Players: NBC 3353 (-15%) – all four rounds of play declined from a year ago
    Valspar: NBC 1890 (-27%) – the least-watched final round of the event in more than a decade
    Houston: NBC 1860 (+3%)
    Texas: NBC 2180 (+9%)
    Masters: CBS 9590 (-20%) – the third-smallest final round audience in the past 31 years
    Heritage: CBS 2150 (-48%)

    Rööri oli jo Texasissa huolissaan alkuvuoden katsojakadosta: ”That’s a fifth, that’s big. Twenty percent is a pretty jarring number.” Mastersin ja Heritagen katsojaromahduksen jälkeen tekikin sitten tuoreimman U-käännöksen ja antoi ilmeisesti luvan äänestyttää itsensä jo huomenissa takaisin PGAT:n (ja samalla PGATE:n) hallitukseen:

    https://www.theguardian.com/sport/2024/apr/22/rory-mcilroy-surprise-return-to-pga-board

    80:n pelaajan maailmankiertuetta pukkaa?

    Vielä kun joku kaivaisi esiin LIV tourin katsojaluvut, niin voisimme verrata tuollaisen rajoitetun fieldin ja täyden fieldin kisojen katsojalukuja toisiinsa!

    Kun en tiedä niin kysyn: onko noissa tv-katsojaluvuissa ns. striimatut katsojat mukana vai kuinka ”tilastollisesti” nuo katsojaluvut on saatu?
    Minulla on sellainen käsitys että sekä PGA:n, LPGA:n, DP World:in että LIV:in kisoja katsotaan maailmalla enenevässä määrin suoratoistona. Totta kai mainostajat seuraavat katsojalukuja taatakseen parhaan näkyvyyden, ja sitä kautta ”perusrahoituksen” koko golf-businekselle.
    Mutta kuinka hyvin mainostajat saavat näkyvyyttä suoratoistopalveluissa tv-levitykseen verrattuna?
    Edellisen pohdiskelun pohjalta nousee mieleen vielä yksi kysymys: tarvitseeko LIV tour mainostajia vai riittääkö pelkkä Saudi-rahoitus?

    LIV lopetti jo 2022 katsojalukujensa julkaisun liian nolon PR:n takia

    En yhtään ihmettele, onhan se noloa, että juuri ketään ei kiinnosta, ehkä paria suomalaista kuitenkin!

    Lisää nolouksia.

    Rajoitetun fieldin no cut signature-kisat ovat näköjään kaikki miinuksella: Sentry -5%, Pebble Beach -47%, Genesis -5%, API -30%, Heritage -48%. Ja sokerina pohjalla lippulaivakisat Players -15% ja Masters -20%. Nopeasti laskien alkuvuoden kisoissa kaiken kaikkiaan 11 miljoonaa menetettyä katsojaa – pelkästään sunnuntaisin. Sponsorit tykkää… kyttyrää.

    Golf Channel on kieltänyt toimittajiaan käsittelemästä rapautuvia katsojalukuja. Katsojakadon analysointi oli vakioaihe esim. Rexin ja Lavin kisapodcasteissa vielä alkuvuodesta. Playersin jälkeen Hoggard alkoi yhtäkkiä kiemurrella kommenteissaan kummallisesti (” I don’t know.” tai ”I am not an expert.”) ja vaihtoi nopeasti puheenaihetta viikonlopun grillaussuunnitelmiin. Kunnes sitten Mastersissa tunnusti tosiasian ja vastasi Lavnerin rating-kysymykseen paljonpuhuvasti: ”I dont’t wanna get more into trouble with the management. Don’t poke the bear more.”

    Tosiasiassa LIV:in kasvavat katsojaluvut ovat selvästi edellä PGAT:n vastaavia. Tosin vahvistus- ja perspektiiviharhan sokeuttamat PGAT-fanit eivät tätä tajua, koska vertaavat niitä väärään vuoteen. Kuten ketjun aloittaja hyvin totesi, peli on pitkä.

    McTavisilla oli asiallisia kysymyksiä.

    Omista mediahommista on jo aikaa, mutta skiniporukan mediamoguli oli tietävinään, että USA:ssa mediamittausten markkinajohtaja on edelleenkin Nielsen, joka monitoroi nykyään myös striimiseuraajia, ainakin jollakin tarkkuudella. Nuo PGAT-katsojaluvut ovat Sports Media Watchin ilmeisesti juuri Nielsenin mittaamista puhtaasti live-lähetysten seuraajista koostamia. Hauska katsaus mittausmenetelmien evoluutioon löytyy täältä:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Nielsen_Media_Research

    Monihan maksaa suoratoistopalvelusta juuri välttääkseen mainokset, toki on tarjolla myös edullisempia mainoksellisia vaihtoehtoja. Mediamogulimme tiesikin kertoa, että PGAT on sisällyttänyt pää- ja kisasponsoriensa sopimuksiin myös medianäkyvyyden. Hänen mukaansa striimeissäkin mahdollisesti näytettäviin mainoksiin voidaan liittää tunniste, jonka taas katsojapaneelissa olevien kuluttajien seurantalaitteet saavat kiinni. Niin tai näin, liian monimutkaista meikäläiselle, mutta varmaan tärkeää tietoa sponsorille.

    Ainakin tuon Adelaiden kisan perusteella LIVille mainostajia tärkeämpiä yhteistyökumppaneita ovat paikalliset matkailu-, urheilu- ja kulttuuriministeriöt ja -viranomaiset, joiden kanssa on solmittu monivuotisia sopimuksia, ilmeisesti vuoteen 2026 asti. Valderraman kisan rahoittajista löytyy myös EU. Näin me kaikki iloiset suomalaiset veronmaksajat olemme omalla pienellä panoksellamme mukana rahoittamassa ainakin tuota Sotogranden kisaa. Muita sponsoreita näyttävät olevan mm. EasyPost, Corpay ja JCB sekä joukkueilla esim. kryptofirma OKX ja rättivalmistajat Original Penguin, Stuburt, TravisMatthew ja Iron Headit harvinaisen aistikkaasti Australian väreihin pukenut WAAC.

Esillä 9 viestiä, 51 - 59 (kaikkiaan 59)
Vastaa aiheeseen: PGA Tourin tulevaisuus

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu PGA Tourin tulevaisuus