Aihe: Pelitason nostaminen - Golfpiste.com

21.4.–28.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][4]
KilpailuaSuomalaista

Pelitason nostaminen

Etusivu Foorumit Yleistä Pelitason nostaminen

Esillä 23 viestiä, 1 - 23 (kaikkiaan 23)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Tietysti saan vastalauseita seuraavasta mielipiteestä, mutta esitän sen kuitenkin. Eli rangepallot pitäisi kuulua vuotuisiin maksuihin, eli siis että ne olisivat nykyiseen käytäntöön verrattuna ilmaisia. On aivan naurettavia kippoja a`2€. Ei tällöin voida puhua harjoittelusta. Kyllä tällä syteemillä ennen kisaa saa pientä tuntumaa mailoihin, svingiin ja lyöntipituuksiin, mutta ei tällä tavalla osaamisen taso nouse. Käytännössä tapahtuu niin, että harjoittelu tapahtuu kentällä. Uskoisin, että olisi kaikkien etu, että harjoiteltaisiin rangella enemmän.

Rangepallot ovat jo tätä nykyä joillakin kentillä ilmaisia osakkaille, heidän vieraillen ja gf pelaajille. Näin on ainakin minun toisella kotikentälläni.

Nimetön

Mulla menee 4-8€ joka kerta noihin rangepalloihin harjoitellessa. Onhan joillain seuroilla pallot jäsenille halvempia mutta minulla tulee rangeharjoitukset tehtyä Paloheinässä töitten jälkeen ja viikonloppuisin pelaan sit kotikentällä. Talvella noissa halleissa on joissain että pallot kuuluvat hintaan mikä minusta on erinomaista kun jo harjoitusajasta olen maksanut.

Voisihan joku clubi kokeilla että greenfeen ostajalle 30-50 rangepallot puoleen hintaan vaikka.

Seuroja/golfyhtiöitä ei pätkääkään kiinnosta jäsenistön pelitaidot. Ainoastaan talous. Jos joku jäsenistölle tarjottava palvelu on perusteltavissa rahallisesti kannattavaksi, sitten se voidaan toteuttaa. Muuten yleensä ei.

Ilmaiset rangepallot olisivat pelkkä saamatta jäänyt tulo ja lisääntyneet keräys/ylläpitokulut. Ei kannata.

Jotkut harvat piilottavat rangepallot greenfeen tai vastikkeen hintaan. Asiakkaan/jäsenen kannattaa kuitenkin muistaa, että ilmaisia lounaita ei ole olemassakaan.

Eikö sitä valiteta, että ettei osakkeet ja pelioikeudet mene kaupaksi. Rangepallot ilmaiseksi pelioikeuden omaaville ja taas saisi etua verrattuna kaukoihin.

Homman voisi järjestää siten, että pelioikeudella saisi älykortille ladattua esim. 100 polettia per kausi. Esimerkiksi vieraallesi voisit tarjota kortistasi korin palloja, mutta se on sinun osuudestasi pois.

Niinpä, rangella pitäisi viettää enemmän aikaa. Vaan kun ei ole aikaa kuin pelata ja rangelämmittelykin jää usein väliin (käytän polettirahan kaljaan :-).

Mulle maistuisi – pelaan kylläkin hirvittävän ison osan kierroksistani vieraskentillä. On totta, että greenfeehen kuuluvat rangepallot nostaisivat GF-maksua, tietekin. Mieluummin maksan vaikka 40 euroa könttäsummana kuin 35 euroa greenfeetä ja vaikka viitosella rangepalloja.

Itselläni olisi kyllä isompi motivaatio tulla vielä aikaisemmin kentälle lämmittelemään ja jopa harjoittelemaan. Ja motivaatiota riittäisi paremmin jäädä kierroksen jälkeen, pelin ongelmat hyvin mielessä, viilaamaan pois pahimpia ongelmakohtia pelistä.

Lisäksi toivoisin, että kentille olisi ’practice fee’, jolla saisi päivän ajan hakata palloa rangella ja muilla harjoitusalueilla niin paljon kun vain jaksaa.

Kytäjällähän toimitaan juuri tällä tavoin, siitä heille iso kiitos!

Nimetön

Oho! kävin katsomassa Kytäjän sivuja. Vieraille päivämaksu harjoitusalueille 10€. Rangepalloista ei kylläkään sanota mitään. Kuuluvatko nekin tuohon hintaan? Jos kuuluvat niin taidanpa käväistä lomalla vähän hakemassa tuntumaa lähipeliin. Olisikohan muuallakin kuin Kytäjällä tämmöinen käytäntö?

laukaassa on tänä vuonna liittyville ollut tarjouksena ns.liittymäpaketti, johon on mm. kuulunut -50%alennuksella poletteja(20polettia kymmenen hinnalla), 9r. kierros pron kanssa, kertauskurssi, ym.
    lisäksi seuralla on ’koulutuksen juhlavuosi’ jossa jäsenistölle on tarjolla korvauksetta mm.draiviklinikoita, pariskunnille(syrjintää:-) opetusta alennuksella, yms. Linkistä valitse: KOULUTUS AIKATAULUT 2005 ja Koulutustoimikunnan tiedote.
    Itse kannatan tuota jäsenistön osaamistason parantamista mm.poletein, ilmaisin par3radoin ja muilla mahdollisin toimenpitein. toki on mahdollista että maksut nousisivat ja kaikki eivät näe tarpellisiksi tuollaista opetusta; mutta ’se on laiffii’, kaikki ei voi voittaa.

Lue lisää: materiaalisalkku

KHI

Kytäjällä saa tohon 10eskoon hakata rangella ihan oikeita Wilsonin palloja niin paljon kuin valoa päivän aikana riittää ja halua piisaa. Suosittelen erittäin lämpimästi kyseisen palvelun käyttöä. Yhdyn myös Mikan kiitokseen Kytäjän erinomaisesta palvelusta. Kiitos!

Kyllä se pelitaso nousisi kummasti jos pelaajat käyttäisivät rangella vietetyn ajan lähipelialueella.

Itse olen jättänyt rangeharjoittelun vähemmälle (n. 2 kertaa viikossa), kun viime kesänä rangella tuli oltua 5-7 päivän viikossa. Lähes kaiken harjoitteluajan olen suunnannut lähipelin treenaamiseen ja se näkyy tuloksissa. 80 alituksia on tullut moninkertainen määrä viimevuotiseen verrattuna.

En toki pistäisi ilmasia poletteja pahakseni, voisi nekin eurot suunnata muualle, vaikka klubin ravintolaan : )

Ei sillä lähipelillä tee mitään, jos ei avaukset ole pelissä. Eli rangelle ensin opettelemaan lyönnit ja lähipeli tulee sit tärkeänä, mut vasta kakkosena… tää on mun näkemys!

Mulla tuloksenteko ainaki takkuaa siinä, että joka rundilla pari avausta menee pihalle. Lähipelissä joskus hukkaantuu lyönti tai kaks, mut eipä sen enempää… Jos avaus on pelissä ja lähestyminen griinillä, ni jo tumpelompiki tekee siitä yleensä parin.

Eli itse kannatan kyllä avausten ja pitkien rautojen hallinnan opettelua. Lähipelillä pelastetaan sit se yksi lyönti, mut pitkillä lyönneillä kaksi!!!

Meinasin vuokrata Kytäjältä osakkeen vain siksi, että kesässä menee 200-300 egee rangelle. Mut ei se aika näköjäään riitäkään nii hurjaan treenaamiseen, että kannattais…

Ajattelen itse juuri noin. Kaikki aina hehkuttaa kuinka lähipelillä tehdään tulosta, mutta miten teet tulosta jos menee 5 lyöntiä että pääset siihen lähelle pelaamaan.

Jos lyöt draivin outtiin, niin kolmas lähtee tiiltä ja pääset sillä kolmosella väylälle ja lyöt nelosen päälle niin teet todennäköisesti tuplan.

Jos taas avaat väylälle ja lyöt siitä kannelle, niin saat sössiä, että tulee bogi. Par ei ollenkaan vaikeaa.

En kannata ilmaisia rangekuukkeleita, koskapa noista palloista on kuitenkin kustannuksia ja ihmiset lyö aika eri määrän palloja. Sen sijaan selvästi halvemmat poletit jäsenille on OK. Tuo joidenkin seurojen harrastama 2€ hinta jostain 30 pallosta on aika kova. Eihän siinä ole mitään järkeä repiä katetta omien jäsenten ’hyvinvoinnista’. Jos oman seuran politiikka ei miellytä, niin vuosikokouksessa, keskustelupalstoillahan yms. foorumeilla asian voi ottaa esille. Pahimpana esimerkkinä on PK-seudulla ainakin Hiekkaharju – 2€, 25 palloa, joista puolet sileitä.

Toinen homma sitten on, auttaako rangella hakkaaminen, jos hommassa ei ole ideaa. Lähipelitreenissä panos-tuotos lienee monilla parempi.

Mjoo mutta kyllä se lähipeli ratkasee.. jos ei tarviis putata niin.. noh puttia tässä itse kehitettävä ja pakko saada jotenkin parempaan suuntaan. Sitä kun keskimäärin 40:tä puttia per kiekka vetelee niin 7:lla alkavat kiekat on harvemmassa.. lyönnissä ei niinkään ongelmia. Eli vaatii joko chipin alle metriin tai sitten tosi hyvä lähestymisputti kauempaa.. upotusputit ei tahdo oikein mennä. Mitn trillejä/ajatuksia miten tota kehittää.. muuten kuin 30-50cm putteja 100 sisään :>

Taitaa riippua vähän pelaajasta mistä tuloksenteko kiikastaa.

Lähipeli on kyllä minulle ja keskustelujen mukaan muillekin klubituuppareille avain parempaan.

Normaaleilla lyönneillä (avaus spoonilla ja 1-2 väyläpuuta) pääsen useimmiten sinne viheriöiden tuntumiin. Sitten 2+2 lyöntiä liian usein ja ei tarvitse miettiä missä mättää.

On varmasti niin ettei lähipeli paljon enää pelasta jos lyöt avauksia veteen tai out of bounds.

Minä olen kuitenkin sitä mieltä että harjoittelemalla lähipeliä myös täyden svingin rytmi ja osuma kehittyy. Eihän osuma-alue mailan lavan liikkeessä ole kovinkaan erilainen 50m lyönnissä kuin täydessä svingissä.

Täyden svingin hyvään lopputulokseen pätevät aivan samat lainalaisuudet kuin lähipelissä.

Nimetön

Menee vähän ohi varsinaisen aiheen, mutta avaudutaan silti:

Olen usein ihmetellyt golf’seurojen’ toimintaa. Siinä olisi varmasti monessa paikassa kehitettävää.

Kokemusta minulla ei kovin monesta seurasta ole, mutta ainakin niissä seuroissa, joissa olen jäsenenä ollut on varsinainen seuratoiminta ollut varsin minimaalista. Muutamat kilpailut järjestetään silloin tällöin, mutta that’s it!

Varmasti JOKAINEN golfia harrastava hyötyisi esimerkiksi seuraavien asioiden ’opiskelusta’/kertaamisesta:

– säännöt

– nopea pelaaminen

– harjoittelu

– omille taidoille sopiva pelistrategia

..jne..

Pienten koulutustapahtumien järjestäminen silloin tällöin ei edes vaadi kovin suurta panostusta seuralta, kun opettaja(t) ja tilat ovat valmiiksi olemassa.

Nykyään vain kiroillaan esimerkiksi sitä, että ihmiset pelaavat hitaammin ja valvojat saattavat tulla silloin tällöin sanomaan, että pelatkaapas vähän nopeammin, mutta kun kukaan ei varsinaisesti kerro millaista tämä nopeampi pelaaminen on, ei kehitystä paljoa voi tapahtua. Jotenkin vain tuntuu hassulta, että jos on jäsenessä tuhatäisessä golfseurassa, usein ainoa keino, jolla voi kehittyä tässä ’urheilussa’ on yksityistunnin varaaminen prolta…. Tällaisella toiminnalla seura voisi helposti nostaa mainettaan pelaajien keskuudessa ja jäsenetkin tuntisivat saavansa enemmän vastinetta jäsenmaksuilleen ja siinä samassa jopa pelinopeus/-taidot/-turvallisuus voisi vahingossa kehittyäkin..

Millainen on tilanne teidän seuroissanne? Järjestetäänkö siellä mitään vastaavaa?

Kuten monessa viestissä on todettu, lähipelin harjoitteleminen on tärkeää.

Mutta millaiset lähipeliharjoittelualueet on käytössä? En ole itse vielä törmännyt kenttään, jossa lähipelialue olisi rakennettu muuhun kuin epämääräiseen tatsin harjoitteluun. Joku greeninpläntti on tupattu alueen keskelle ja ympärillä on tyypillisesti raffimaista ruohoa. Harvassa paikassa on edes samanlaista alustaa käytössä kuin väylillä.

Puhumattakaan siitä, että lyöntejä voisi lähipelialueella harjoitella tehokkaasti matkoilla 0-100 m. En ole missään nähnyt esimerkiksi etäisyystauluja 5 metrin välein, joka olisi erittäin tärkeää tuloksenteon harjoittelun kannalta.

Kun kentillä on kuitenkin käytössä n hehtaaria tilaa, ei luulisi olevan kovin vaikeaa rakentaa kunnollista lähipelialuetta. Rahastakaan ei voi olla kysymys. Uskoisin itse, että enemmän kysymys on siitä, että ei tiedosteta, miten jäsenistön pelitaitoja saataisiin parannettua helposti.

Jaa – ainiin – hyvä lähipelialuehan voisi innostaa jättämään pari rangepolettia käyttämättä. Sehän taas tiputtaisi tuloja pahasti…

Niinpä, sinne lähipelialueen kylkeen polettiautomaattia ei saa. Ja nähtävästi erillistä maksua ei maksettaisi. Paloheinässä oli viime kesänä erillinen maksu lähipelialueena, muttei ilmeisesti tänä vuonna.

Itse maksaisin pari euroa kunnollisesta lähipelialueesta mielummin kuin 40:n pallon räiskimisestä muovimatolta.

EGS!

Eilen pelasin 36 bogipistettä, eli periaatteessa 78 lyöntiä (yks väylä ilman tulosta ko avaus meni metsään ja pelastus ei onnistunu). Lisäks meni NELJÄ ALLE METRIN PUTTIA OHI!!!! Ja vain yksi putti yli kahdesta metristä sisään (tais olla 2,5m). 14 GIR:iä mut ei yhtään birkkua! Oli vähä selkä kipee ja se vihlo just tos putissa…

Eli alle 80 lyö helposti, jos vain avaukset sujuu ja lähestymiset toimii…

Itse pelasin eilen ysin 38 lyönnillä, eli +2. Pinnoja tuli 20.

Eka reiällä duffasin 80 metrin lähestymisen 20 metriin ja chippi kylkkärinä griinin yli. Sitten oli hyvä chippi puoleen metriin ja putti sisään.

Toka reiällä olin kahdella 2,5 metrin päässä lipusta. Ei birkkua, mutta varma paari. Kolmannella (par3) taas 2,5m kupista ja taas huono birkkuputti. Neljännellä birkkuun oli matkaa viitisen metriä. Taas paari. Viidennellä ehkä vajaa 10 metrin birkkuputti, paari. Kuudennella 3-4 metrin birkkuputti, mutta ei kulje putti ja paari. Seiskalla 80 metrin lähestyminen vasemmalle bunkkeriin ja bunkkerista griinin yli. Hyvä chippi 20 cm reiästä. Bogi. Kasilla taas puttailin birkkua jostain 12 metristä ja paari. Viimeisellä väylällä birkkuun oli 5 metriä matkaa ja taas par.

Lähipelissä hyvää oli nuo kaksi chippiä ja pitkät putit kohtuullisia. Lähestymisissä ei saisi tulla samanlaisia mokia mitä itselle sattui kaksi kertaa. 80 metristä pitäisi osua griiniin.

Alle 5m birkkuputteja oli neljä, enkä yhtään saanut sisään. Mutta kun lyönti on kunnossa ja saa kahdella putilla niin se riittää parin pelaamiseen. Tosin chipin jälkeen olisi hyvä saada se yksi putti.

Elikkä tuolla lähellä paria putit, chipit ja lähestymiset ovat tärkeitä, mutta vaikka niissä vähän sössii, niin pystyy tekemään klubipelaajalle hyviä tuloksia.

Tietenkin voi laskea, että hyvä lähipelaaja olisi noista neljästä helpohkosta birkkuputista ainakin yhden upottanut ja nuo kaksi lähestymistä olisi ollut griinillä -> kierros alle parin.

Alkukesästä meni kuitenkin useita lyöntejä, että pääsi griinin lähistölle, joten kyllä tuo homma kannattaa tehdä niin, että hoitaa ensin pidemmän pelin kuntoon ja sitten laittaa lähipelin iskuun. Pitkät lyönnit kun on teknisesti monimutkaisempia.

Viime kesänä lähipeli oli huippuluokkaa, mutta esim. par nelosilla chippasin aina paria, se meni lähelle ja tein bogia toisen perään. Nyt teen monesti huonolla puttipelillä sen parin kun pääsen griinille määrälyönnein.

Elikkä nyt sitten hiomaan sitä lähipeliä, jolla otetaan tuolla parin tuntumassa ne 4-5 lyöntiä kierroksella pois.

’Where you putt from… is more important than how well you putt’ -Pelz

Jepjep tohon ’lähipeli ratkasee’ hommaan vähän esimerkkejä tältä päivältä: väyläosumat kaikkiin par4/5 paitsi yhteen, jossa oltiin raffissa, pituudesta en sano mitään niin ei nää henkselit ala hyppii. No oletetaan kuitenkin, että draivi on hyvin väylällä, par4 ja parhaillaan oli lipulle matkaa vajaa 30m, pallo nakottaa hyvin ja väännän paikasta par’in.. miksi? pitchi alle 3m, hieman vasemmalle puolelle lipun tasoon. Pari puttia tuli kolmesta metristä, helppoa eikö joo? No eipä tässä mitään.. seuraava väylä: Par5, jossa olen kahdella greenin tuntumassa(20m lipulle, hieman vasemmalla), nappaan pallon greenille, ei niin nätisti ja pallo valuu noin 6m. Rumba alkaa ja korttiin bogey.. tämmöstä oli sitten koko kierros, etunen 36, takanen 34. Puttimäärää en laskenut, mutta yks neljän putin greeni, paljon kolmea puttia, kahta lähes loput lukuunottamatta 2(kaksi!) onnistunutta 2m upotusta. Tämä siis vieraskentällä, mutta kuitenkin tämmöstä se on ollut koko kesän, putit ei mene niin ei mene. Tästä on ihan turha tietysti avautua, sillä oma vika, kun ei vaan uppoa. Noh hauskinta tässä oli, että ajelin sitten tommosen 120km kierroksen jälkeen takaisin kotikentälle harjoittelemaan, sen verran nyppi noi putit. Puttailtuani siinä pari tuntia lyhyttä upotusputtia ja 3-5m birkkua päätin kokeilla lyhyemmällä gripillä. Oma putteri tällä hetkellä 33′ eli lyhyt jo muutenkin, ja kappas.. pallo alkoi mennä reikään, tuntu oikeesti, että ois voinu koko illan puttailla siinä. Neljä tuntia vaati, ja alko putti tosiaan tuntumaan kivalle. Ei malta odottaa, että pääsee huomenna tekemään _pieniä_ tuloksia kentälle.. toivottavasti alle 40 putilla 🙂

Esillä 23 viestiä, 1 - 23 (kaikkiaan 23)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #347044 kohteessaPelitason nostaminen

Etusivu Foorumit Yleistä Pelitason nostaminen